eitaa logo
مدرسه ولایت
450 دنبال‌کننده
68 عکس
45 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۲۸.pdf
502.2K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری ، از تجمع مال در مراکز زر و زور، تأثیر در اقتصاد 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۲۹ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ -------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅«اقتصاد»و«اعتقادات»تأثیر متقابل دارند. ✅مهم‌ترین موضوعی که می‌توان در اقتصاد به آن رسید،«اعتقاد به معاد»است. ✅برای اصلاح اقتصاد،باید ریشه‌ی«بخل»و«حرص»را خشکاند. ✅یکی از ریشه‌هائی که«بخل»و«حرص»را ایجاد می‌کند و باعث فساد در جامعه می‌شود،داشتن«سوء‌ظن نسبت به‌ خدای متعال»است؛«سوء‌ظن»نسبت به خدای متعال و«طول أمل»،منشأ تولید فساد در جامعه می‌باشد: 🟩...وَ لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ اَلْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ اَلْفَقْرَ وَ لاَ جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ اَلْأُمُورِ وَ لاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ اَلشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ...(نامه‌ی ۵۳) 🟩الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۲۶۸) 🟩اَللَّهُمَّ إِنَّكَ اِبْتَلَيْتَنَا فِي أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ اَلظَّنِّ‌ ، وَ فِي آجَالِنَا بِطُولِ‌ اَلْأَمَلِ‌ حَتَّى اِلْتَمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ اَلْمَرْزُوقِينَ‌ ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِي أَعْمَارِ اَلْمُعَمَّرِينَ‌....(صحیفه‌ی سجّادیّه،دعای ۲۹) ✅ریشه‌ی«بخل»و«حرص»و«سوء‌ظن به‌خدای متعال»با«یاد مرگ و معاد»کَنده‌ می‌شود. ✅تمام آنچه که در این جلسات در مورد اقتصاد و موانع آن و همچنین راهکارهای اصلاح آن گفته شده است،در دعای شریف امام سجاد علیه‌السلام وارد‌‌ شده است: 🟩اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ هَبْ لِيَ اَلْعَافِيَةَ مِنْ دَيْنٍ تُخْلِقُ‌ بِهِ‌ وَجْهِي ، وَ يَحَارُ فِيهِ ذِهْنِي، وَ يَتَشَعَّبُ لَهُ فِكْرِي، وَ يَطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِي(۱)وَ أَعُوذُ بِكَ‌، يَا رَبِّ‌، مِنْ هَمِّ‌ اَلدَّيْنِ وَ فِكْرِهِ‌، وَ شُغْلِ اَلدَّيْنِ وَ سَهَرِهِ‌، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ أَعِذْنِي مِنْهُ‌، وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ‌، يَا رَبِّ‌، مِنْ ذِلَّتِهِ‌ فِي اَلْحَيَاةِ‌، وَ مِنْ تَبِعَتِهِ بَعْدَ اَلْوَفَاةِ‌، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ أَجِرْني مِنْهُ بِوُسْعٍ فَاضِلٍ أَوْ كَفَافٍ‌ وَاصِلٍ‌.(۲)اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ اُحْجُبْنِي عَنِ اَلسَّرَفِ وَ اَلاِزْدِيَادِ ، وَ قَوِّمْنِي بِالْبَذْلِ وَ اَلاِقْتِصَادِ ، وَ عَلِّمْنِي حُسْنَ اَلتَّقْدِيرِ، وَ اِقْبِضْنِي بِلُطْفِكَ عَنِ اَلتَّبْذِيرِ، وَ أَجْرِ مِنْ‌ أَسْبَابِ اَلْحَلاَلِ أَرْزَاقِي، وَ وَجِّهْ فِي أَبْوَابِ اَلْبِرِّ إِنْفَاقِي، وَ اِزْوِ عَنِّي مِنَ اَلْمَالِ مَا يُحْدِثُ لِي مَخِيلَةً‌ أَوْ تَأَدِّياً إِلَى بَغْيٍ أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ‌ طُغْيَاناً .(۳)اَللَّهُمَّ حَبِّبْ‌ إِلَيَّ صُحْبَةَ اَلْفُقَرَاءِ‌، وَ أَعِنِّي عَلَى صُحْبَتِهِمْ‌ بِحُسْنِ اَلصَّبْرِ(۴)وَ مَا زَوَيْتَ عَنِّي مِنْ مَتَاعِ‌ اَلدُّنْيَا اَلْفَانِيَةِ فَاذْخَرْهُ لِي فِي خَزَائِنِكَ اَلْبَاقِيَةِ‌(۵)وَ اِجْعَلْ مَا خَوَّلْتَنِي مِنْ حُطَامِهَا ، وَ عَجَّلْتَ لِي مِنْ مَتَاعِهَا بُلْغَةً‌ إِلَى جِوَارِكَ وَ وُصْلَةً إِلَى قُرْبِكَ وَ ذَرِيعَةً إِلَى جَنَّتِكَ‌ ، إِنَّكَ ذُو اَلْفَضْلِ اَلْعَظِيمِ‌ ، وَ أَنْتَ اَلْجَوَادُ اَلْكَرِيمُ‌ .(۶) (صحیفه‌ی سجّادیّه،دعای ۳۰) و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۲۹.pdf
276K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری ، از تجمع مال در مراکز زر و زور، به معاد... 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۰ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ------------------------ «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅«مفاهیم»برای اینکه عملیاتی شوند،نیازمندِ«سخت‌افزار»هستند؛به سخت‌افزار،«ساختار»هم می‌گویند. ✅سخت‌افزار و امکانات،باید متناسب با مفاهیم باشند؛بنابراین مفاهیمی که دستگاه وحی امر فرموده است،با سخت‌افزار متناسب به مرحله‌ی اجراء خواهند رسید. ✅برای ایجاد ساختارهای متناسب،نیاز به تشکیل«حاکمیت»است. ✅وظیفه‌ی حاکمیت‌ها نسبت به افراد جامعه: ۱_تبیین نظام مفاهیم وحی در جامعه در موضوع اقتصاد: 🟩... أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ فَالنَّصِيحَةُ لَكُمْ وَ تَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ وَ تَعْلِيمُكُمْ كَيْلاَ تَجْهَلُوا وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا...(خطبه‌ی ۳۴) ۲_به کارگیری امکانات کشور برای اجرای مفاهیم وحیانی ۳_تولید ساختارها ✅حضرت‌ مولانا امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه برای فراهم کردن سخت‌افزار و امکانات برای اجراءشدن مفاهیم وحیانی،دو گروه را معرفی می‌فرمایند:«تجّار»،«صنعت‌گران»: 🟩...وَ كُلٌّ قَدْ سَمَّى اَللَّهُ لَهُ سَهْمَهُ وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي كِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اَللَّهِ حُصُونُ اَلرَّعِيَّةِ وَ زَيْنُ اَلْوُلاَةِ وَ عِزُّ اَلدِّينِ وَ سُبُلُ اَلْأَمْنِ وَ لَيْسَ تَقُومُ اَلرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِهِمْ ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِلْجُنُودِ إِلاَّ بِمَا يُخْرِجُ اَللَّهُ لَهُمْ مِنَ اَلْخَرَاجِ اَلَّذِي يَقْوَوْنَ بِهِ عَلَى جِهَادِ عَدُوِّهِمْ وَ يَعْتَمِدُونَ عَلَيْهِ فِيمَا يُصْلِحُهُمْ وَ يَكُونُ مِنْ وَرَاءِ حَاجَتِهِمْ ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِهَذَيْنِ اَلصِّنْفَيْنِ إِلاَّ بِالصِّنْفِ اَلثَّالِثِ مِنَ اَلْقُضَاةِ وَ اَلْعُمَّالِ وَ اَلْكُتَّابِ لِمَا يُحْكِمُونَ مِنَ اَلْمَعَاقِدِ وَ يَجْمَعُونَ مِنَ اَلْمَنَافِعِ وَ يُؤْتَمَنُونَ عَلَيْهِ مِنْ خَوَاصِّ اَلْأُمُورِ وَ عَوَامِّهَا وَ لاَ قِوَامَ لَهُمْ جَمِيعاً إِلاَّ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِي اَلصِّنَاعَاتِ فِيمَا يَجْتَمِعُونَ عَلَيْهِ مِنْ مَرَافِقِهِمْ وَ يُقِيمُونَهُ مِنْ أَسْوَاقِهِمْ وَ يَكْفُونَهُمْ مِنَ اَلتَّرَفُّقِ بِأَيْدِيهِمْ مَا لاَ يَبْلُغُهُ رِفْقُ غَيْرِهِمْ...(نامه‌ی ۵۳) حضرت می‌فرمایند:«صنعت‌گر»و«تاجر»را پیدا کن تا آنها سخت‌افزار را
فراهم
کنند؛اینکه صنعت‌گر می‌تواند ساختار بسازد کند و تاجر می‌تواند ساختار را وارد کشور کند. ✅همه‌ی آنچه که تحت عنوان«وسعت رزق در امور معنوی»گفته شد،صرفاً ناظر به امور معنوی نیستند؛بلکه جهت مادّی هم دارند: 🔸رفتن از کوچه و برگشتن از کوچه‌ای دیگر(راه و روش شهرسازی؛اینکه بن‌بست از بین برود تا اخلالی در امدادرسانی حاکمیت بوجود نیاید) 🔸زیارت امام حسین علیه‌السلام(باید زیر ساخت و سخت‌افزار آن محقق شود و این یک موضوع معنوی صرف نیست؛اینکه در مسیر زیارت پول‌ها هزینه شوند) ✅مجاری سخت‌افزاری با نظام مفاهیم ارزشی دستگاه وحی گره خورده است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۰.pdf
415.1K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ---------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅نهج البلاغه طبق فرمایش مقام معظم رهبری کتاب قاموس اسلام است؛کتاب تولید ساختارها و نظام مفاهیم می‌باشد؛رهبر معظم انقلاب نهج‌البلاغه را در کنار قرآن کریم آورده‌اند که برای فهم قرآن کریم،نیازمند به نهج‌البلاغه هستیم. ✅این نظام مفاهیم،هم برای ساختارها نیاز است و هم زمانی که می‌خواهیم از این ساختارها استفاده کنیم و آنها را در جامعه استخدام نمائیم. ✅سابق عرض شد که«تاجران»و«صنعت‌گران»طبق کلام امیرالمومنین علیه‌السلام«مواد منافع»را تولید می‌کنند و قوام بقیه اصناف به این دو صنف می‌باشد: 🟩...فَإِنَّهُمْ مَوَادُّ اَلْمَنَافِعِ وَ أَسْبَابُ اَلْمَرَافِقِ وَ جُلاَّبُهَا مِنَ اَلْمَبَاعِدِ وَ اَلْمَطَارِحِ فِي بَرِّكَ وَ بَحْرِكَ وَ سَهْلِكَ وَ جَبَلِكَ وَ حَيْثُ لاَ يَلْتَئِمُ اَلنَّاسُ لِمَوَاضِعِهَا وَ لاَ يَجْتَرِءُونَ عَلَيْهَا...(نامه‌ی ۵۳) ✅باید به تاجران و صنعتگران نظام مفاهیم فکری دستگاه وحی را فهماند تا آنها طبق مفاهیم دستگاه وحی مواد منافع را تولید کنند و فراهم سازند؛تاجران و صنعت‌گران باید منافع حقیقی را بفهمند؛حاکمیت‌ها موظف‌اند که تاجران و صنعتگران را تربیت کنند: 🟩...وَ تَعْلِيمُكُمْ كَيْلاَ تَجْهَلُوا وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا...(خطبه‌ی ۳۴) ✅منافع نیز باید درست تعریف شوند؛منافع یعنی هر آنچه که با وجود آن دنیا و آخرت اشخاص تامین می‌شود؛بنابراین هر نوع تولیدی مدنظر دستگاه وحی نیست. ✅برخی از حوزه‌هایی که تاجران و صنعت‌گران موظف‌اند مواد منافع در این حوزه‌ها را فراهم نمایند: حوزه‌ی تغذیه:تاجران و صنعتگران وظیفه دارند ساختارهای متناسب با مفاهیم ارزشی دستگاه وحی در مورد تغذیه افراد را فراهم کنند؛برای مثال:ساختارها را به گونه‌ای بوجود بیاورند که«تولید گندم»اتفاق بیفتد. حوزه‌ی لباس و پوشاک:نباید ساختارها به گونه‌ای باشند که لباس شهرت تولید شود؛بلکه ساختارها به سمت تولید لباس از جنس پنبه و کتان بروند که لباس انبیاء و اهل بیت علیهم‌السلام از این جنس بوده است. حوزه‌ی گردشگری و مسافرت:موضوع مسافرت موضوعی است که دستگاه وحی توجه ویژه‌ای به آن دارد؛در دستگاه وحی صرف مسافرت مد نظر نیست؛دستگاه وحی اجازه نداده است که انسان به هر جایی سفر کند. آثار مسافرت: الف)آثار جسمانی:اینکه مسافرت تولید سلامتی می‌کند. ب)آثار مفید روحی: 🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سوره‌ی حج،آیه‌ی ۴۶) 🟩وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ(سوره‌ی ملک،آیه‌ی ۱۰) 🔺نکته‌ی دو آیه:اینکه مسافرت عقل را زیاد می‌کند و گوش را شنوا می‌سازد؛اگر عقل زیاد نشد و گوش شنوا نگشت،انسان به جهنم کشیده خواهد شد. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۱.pdf
469.2K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۲ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ -------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅به‌میدان آوردن امکانات و مجاری سخت‌افزاری توسط تجار و صنعتگران بدون فهم مبانی وحیانی ممکن نیست: 🟩مَنِ اِتَّجَرَ بِغَيْرِ فِقْهٍ فَقَدِ اِرْتَطَمَ فِي اَلرِّبَا(حکمت ۴۴۷) ✅ضرورت فهم تاجران و صنعتگران از مبانی وحیانی در موضوع«مسافرت»: الف)آیات: 🟩أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(سوره‌ی حج،آیه‌ی ۴۶) 🟩وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ(سوره‌ی ملک،آیه‌ی ۱۰) 🔺نکته:اینکه غایت سیر و سفر دو چیز است: ۱_تعقل ۲_حاصل‌شدن گوش‌شنوا ب)روایات: 🟩قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم:سَافِرُوا تَصِحُّوا وَ تَغْنَمُوا(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۶۸) 🟩قال الامام السجاد و الامام الصادق علیهماالسلام:حُجُّوا وَ اِعْتَمِرُوا تَصِحَّ أَجْسَامُكُمْ وَ تَتَّسِعْ أَرْزَاقُكُمْ وَ یَصلُحْ إِيمَانُكُمْ وَ تُكْفَوْا مَؤُنَةَ عِيَالِكُمْ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۶۸) 🟩قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:سَافِرُوا تَصِحُّوا سَافِرُوا تَغْنَمُوا(بحارالأنوار،جلد ۷۳،ص ۲۲۱) 🔺نکته‌ی ۱:دستگاه وحی جهت مسافرت را معلوم کرده است. 🔺نکته‌ی ۲:مسافرت طبق مبانی دستگاه وحی،امکانات مادّی را هم فراهم می‌سازد. 🔺نکته‌ی ۳:صنعت گردشگری‌ای که غایت‌اش گناه است،قطعاً به جسم هم ضرر می‌زند. 🔺نکته‌ی ۴:مسافرت زیر نظر دستگاه وحی،باعث پیشگیری از بیماری است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۲.pdf
406K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۳ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ -------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅«نظام مفاهیم وحیانی»موضوع فوق‌العاده مهمی است که باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد؛اینکه ساختارها و شیوه‌ی اجراء ساختارها در جامعه باید متناسب با مفاهیم دستگاه وحی باشد،اهمیت این مسئله را بیش از پیش روشن می‌کند. ✅جامعه‌ی مؤمنین نمی‌تواند ادعاء کند که از جامعه‌ی کفر متمایز است در حالی که ساختارهای موجود در هر دوجامعه مشترک است. ✅برای اجراء«ساختارهای متناسب با نظام مفاهیم دستگاه وحی»چاره‌ای جز«تشکیل حاکمیت»وجود ندارد؛برای مثال:حیاء که یک مفهوم ارزشی در دستگاه ایمان است،برای اجراء‌شدن و ظهور،نیازمند ساختارهای متناسب با خود است و با ساختارهای دستگاه کفر،قطعا اجراء نمی‌شود. ✅همان‌گونه که سابق گفته شد،ساختارسازی(مجاری سخت‌افزاری)باید مطابق با مفاهیم(مبانی نرم‌افزاری)باشد؛بنابراین ابتداء باید مفاهیم را کسب نمود: 🟩...وَ أَكْثِرْ مُدَارَسَةَ اَلْعُلَمَاءِ وَ مُنَاقَشَةَ اَلْحُكَمَاءِ...(نامه‌ی ۵۳) 🔺کسب مفاهیم از علماء و حکماء که آن‌ها در رأس تولید مفاهیم ارزشی هستند. ✅حضرت مولانا امام أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام در کلامی شریف،طرح کلی ساختارها را بیان فرمودند: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ(نامه‌ی ۲۷) 🔺اینکه همه‌ی ساختارها باید به‌گونه‌ای باشند که منجر به«اقامه‌ی نماز»شوند. ✅ساختارسازی در حاکمیت امام مهدی ارواحنا فداه: 🟩الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سوره‌ی حج،آیه‌ی ۴۱) 🔺یاران امام‌ مهدی ارواحنا فداه کسانی هستند که در زمین«اقامه‌ی نماز»می‌کنند. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۳.pdf
449.1K
🔵مؤلّفه‌های از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری و مجاری سخت‌افزاری 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ 💔 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳۴ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ------------------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅ضرورت ساختارها را باید در ضمن حاکمیت دید. ✅همه‌ی ساختارها ناظر به مسئله«نماز»هستند؛هر موضوع و ساختاری که منجر به تضعیف نماز می‌شود،در اقتصاد اسلامی جایگاهی ندارد: 🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامه‌ی ۲۷) 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(سوره‌ی جمعه،آیه‌ی ۹) ✅روایت نورانی معروف به«حدیث نورانیت»از امام علی علیه‌السلام که‌ موضوع اقامه‌ی نماز را کاملا روشن می‌فرماید: 🟩...يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ فَمَنْ أَقَامَ وَلاَيَتِي فَقَدْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ وَ إِقَامَةُ وَلاَيَتِي صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ...(بحارالأنوار،جلد‌ ۲،ص ۲۶) ✅آیه‌ی مربوط به«اقامه‌ی نماز»: ✅الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سوره‌ی حجّ،آیه‌ی ۴۱) روایات ذیل این آیه‌ی شریفه: 🟩امام باقر و امام صادق علیهماالسلام فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ قَالاَ نَحْنُ هُمْ(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۴) 🟩أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ أَقٰامُوا اَلصَّلاٰةَ اَلْآيَةَ قَالَ هَذِهِ لِآلِ مُحَمَّدٍ اَلْمَهْدِيِّ وَ أَصْحَابِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۵) 🟩عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّٰاهُمْ فِي اَلْأَرْضِ أَقٰامُوا اَلصَّلاٰةَ اَلْآيَةَ قَالَ:فِينَا وَ اَللَّهِ نَزَلَتْ(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۶۶) 🔺اقامه‌ی نماز یعنی اقامه‌ی ولایت أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه که همان اقامه‌ی اراده و خواست حضرت در تمام شئون است. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━