▪️ السلام علیک یا رسول الله
رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید: از جبرائیل پرسیدم توکل بر خدا یعنی چه؟
پاسخ داد: «الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ.»
این که بدانی مخلوق الهی
✖️نه ضرری میزند
✖️نه نفعی میرساند
✖️نه چیزی عطا میکند و
✖️نه از چیزی بازمیدارد
✔️و این که از خلق خدا مأیوس باشی»
📚 وسایل الشیعه| ج15/ص194.
#ماه_صفر
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ روایت رحلت
لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَوَلَّى غسلَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْعَبَّاسُ مَعَهُ وَ اَلْفَضْلُ بْنُ اَلْعَبَّاسِ.
فَلَمَّا فَرَغَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ غُسْلِهِ كَشَفَ اَلْإِزَارَ عَنْ وَجْهِهِ ثُمَّ قَالَ:
«بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي طِبْتَ حَيّاً وَ طِبْتَ مَيِّتاً اِنْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ أَحَدٍ مِمَّنْ سِوَاكَ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْإِنْبَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ اَلنَّاسُ فِيكَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ اَلْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ اَلشُّئُونِ وَ لَكِنْ مَا لاَ يُرْفَعُ كَمَدٌ وَ غُصَصٌ مُحَالِفَانِ وَ هُمَا دَاءُ اَلْأَجَلِ وَ قَلاَّ لَكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي اُذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اِجْعَلْنَا مِنْ هَمِّكَ.»
ثُمَّ أَكَبَّ عَلَيْهِ فَقَبَّلَ وَجْهَهُ وَ مَدَّ اَلْإِزَارَ عَلَيْهِ.
چون رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) وفات يافت كار غسل او را امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب(عليه السّلام) به دست گرفت و عبّاس و پسرش فضل نيز با آن حضرت بودند.
چون على(عليه السّلام)از غسل پيامبر(صلّى الله عليه و آله) فراغت يافت كفن از چهرۀ مبارك حضرتش كنار زد و گفت:
«پدر و مادرم فدايت، پاكيزه زيستى و پاكيزه بدرود حيات گفتى،با مرگ تو چيزى از ما بريده
«پدر و مادرم فدايت، پاكيزه زيستى و پاكيزه بدرود حيات گفتى. با مرگ تو چيزى از ما بريده شد كه با مرگ هيچ يك از انبياء گذشته بريده نشده و آن نبوّت و اخبار آسمانى است. مصيبت تو از طرفى به اندازهاى بزرگ است كه با اين مصيبت ويژهات تسلّى بخش مصيبت هر كس ديگرى هستى و از طرفى نيز بر تمامى مردم سايه افكنده است به طورى كه همه در اين غم شريكاند و اگر به صبر و پايدارى فرمان نداده و از بىتابى و ناشكيبائى نهى نفرموده بودى، هر آينه اشك ديدهمان را در اين راه با گريۀ فراوان مىخشكانديم و [لكن آنچه كه هميشه بر دل ما ماند غم و غصّهاى است كه دست به دست هم دادهاند و آن درد و مرض هر دو درد مرگاند و البتّه اين غم و غصّه در راه مصيبت تو بسى اندك است]، پدر و مادرم فدايت ما را به نزد خدايت ياد آر و ما را وجهۀ همّت خود دار.»
سپس خود را به روى بدن آن حضرت انداخت و صورتش را بوسيد و كفن را به رويش كشيد.
📚الأمالي (للمفید)؛ ج 1، ص 102
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 شریعت، میزان عام شهود
▪️ قسمت اول
❓چرا عرفان، شریعت را میزانی عام برای ارزیابی شهودهای عرفانی مطرح میکند؟
▪️آن چه عرفان را بر میزان عام قرار دادن شریعت، وا میدارد این قاعده کلی است که همواره باید کشف هایی را که در مراتب و مراحل سلوکی نازل تر رخ میدهند با محک تجربه های عرفانی عالیتر سنجید.
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_و_اصول_عرفان_نظری
🗒 صفحه ۸۰
https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 شریعت، میزان عام شهود
▪️قسمت دوم
▫️مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است.
صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند.
از همین رو کشف تام محمدی باید معیاری برای سنجش تمام مکاشفه های عرفانی قرار گیرد.
🔘 این کشف تام، از نظر عارفان چیزی نیست جز مجموعه حقایقی که در قالب دین مبین اسلام از سوی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ابلاغ گردیده است.
✔️لازمه چنین برداشتی ارائه تفسیری عرفانی از فرایند نزول وحی است.
▪️ در واقع عارفان وحی را پدیدهای از سنخ مکاشفه عرفانی و علم حضوری می دانند و معتقدند فرایند نزول وحی به واسطه حضرت جبرئیل علیه السلام به قلب ایشان، فرایندی دربردارنده انتقال گزاره ها به روش حصولی از راه سمع یا بصر نیست.
▪️آنها معتقدند همین نزول جبرئیل و تلقی و از سوی حضرت پیامبر اکرم باید به نحوی کشفی و حضوری تفسیر شود.
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_و_اصول_عرفان_نظری
🗒 صفحه۸۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🏴 راز عبودیت پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله:
⚫️ رسول اکرم در همهی صحنهها از خدا استمداد کرد، از خدا خواست و از غیر خدا نترسید و نهراسید. راز اصلی عبودیت پیامبر در مقابل خدا این است.
✖️هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن
✖️از او واهمه نکردن
✖️راه خدا را به خاطر اهوای دیگران
قطع نکردن
✔️جامعهی ما با درس گرفتن از این اخلاق نبوی، باید به یک جامعهی اسلامی منقلب شود.
#رهبر_معظم_انقلاب
#رحلت_رسول_الله
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بیداری در برابر دشمن
▪️درس امام رضا علیهالسلام به همهی ما این است که:
ای مسلمان!
✖️از مبارزه خسته نشو.
✖️نخواب.
✔️ چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛
▪️چشم تیزی داشته باشید.
➖دشمن را بشناسید.
➖و راه مبارزهی با دشمن را بلد بشوید.
➖و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_رضا علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با زبان خودتان با امام رضا علیه السلام حرف بزنید.
▪️سعی کنید درحرم امام رضا ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّهی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آنجا حضور دارد و حرفتان را بزنید.
▪️به زبان خودتان هم با امام رضا حرف بزنید. اشکال ندارد.
گفت:
گوش کن با لبِ خاموش سخن میگویم
پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_رضا علیهالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
توصیه ای ارزشمند مخصوصا برای بزرگوارانی که این ایام، زائر امام رئوفند.
🔰 لیله المبیت
🌱من علی هستم و احمد من و او خویشتنیم
🌱او علی هست و محمد من و او خویشتنیم
🌱نه فقط جسم، علی روح محمد باشد
🌱یکتنه لشکر انبوهِ محمد باشد
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab