eitaa logo
مدرسه مجازی مهدوی
147 دنبال‌کننده
384 عکس
283 ویدیو
164 فایل
ویژه معلمین و مربیان و....همه مادران و پدرانی که دوست دارند کودکانشان با معارف مهدویت اشنا شوند و مانوس با امام http://B2n.ir/j41335 🔹💢 بخش مهدویت کودکان سایت http://www.dordaneh12.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیینید؛۱۵روز قبل شهادت ✨همه شیرینی و لذت کار فرهنگی، به اذیتشه! وقتی زجر کشیدی؛ حرص خوردی؛ فحش شنیدی، زدن توی سرت؛ تازه بهت حال میده و میچسبه! مربےمحور؛یک تجربه متفاوت @morabi_masjed
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم بخش اول(از۱۳) مقدمه کار فرهنگی امری بسیار دقیق و حساس است؛ به گونهای که اگر مدیران فرهنگی، اطلاعات، تجربیات و تحقیقات خود را در این زمینه افزایش ندهند، به یقین در طول مسیر با مشکلاتی روبه رو میشوند که شاید به رها کردن فعالیتهای فرهنگیشان منجر شود. کار فرهنگی چارچوبهایی دارد که ➕نیازسنجی مخاطبان ➕تعیین گروه هدف ➕برنامه ریزی ➕اجرای برنامه از آنها هستند. اگر این موارد طبق اصول فرهنگی پیش رود، بهترین موقعیت را برای مخاطبان در مجموعه فراهم میآورد. به منظور طراحی جامعه ای سالم و حفظ آن، به نظام آموزشی سالم نیاز داریم. این نظام آموزشی باید زنده و پویا باشد و بر اساس دیدگاهی اجرا شود که به ویژگیهای منحصر به‌ فرد تک تک افراد مجموعه توجه کند، چنین نظامی میتواند انسانهایی آزاده، کمالگرا، خلاق و مستقل پرورش دهد؛ چون این نظام برگرفته از آگاهی کامل به تمامی جوانب انسان است. چنین نظامی بر این باور است که همه فعالیتها با اندیشه و تلاش انسان انجام میشود و وقتی که او سالم و صالح پرورش یافت، همه چیز به خوبی ساخته میشود. باید دقت کنیم، مجموعه هایی که از تواناییها و استعداد مخاطبان در جایگاه خود استفاده میکنند، مجموعه هایی هستند؛ زیرا بسیاری از نیازهای جوانان را درون مجموعه تأمین میکنند. برای رسیدن به جامعه ای سالم و صالح، به فلسفه تعلیم و تربیتی نیاز داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. از آنجا که ایران کشوری اسلامی است، به فلسفه تربیتی اسلام با نگاهی نو و تحلیلی مینگرد. این فلسفه با فرهنگ ایران اسلامی و باورهای مردم این سرزمین پیوندی ناگسستنی دارد. ادامه دارد... مربـــــی محـــــور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
چند برای یک مسئول تشکل(گروه): 📌 با باشد : یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار گردد. 📌 خود را نسبت به سطح اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح و به حال خود رها شوند. 📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد. 📌 را تعطیل یا کمرنگ کند: از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود . رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و و... لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف و ، از این ابزار کمتر استفاده نماید. مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
Aeine-07.pdf
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی نجاتی مربی محور،یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
تـــ مثل تجربھ یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه اول🔺 🔹عنوان تجربه: جـــدول محاسبه نفس🔹 🔸شـــــرح تجــــربه🔸 ✍در این تجربه ، جـدولے تهیه می شود که شامل سه بخش" مشارطه" ، " مراقبه" ، و " محاسبه" ویژگی گـروه سنی راهنمایی، دبیرستان و بالاتر از آن است. .مطابق دستورالعمل اجــرایی این جـدول ، مخاطب ابتدای هر روز با خود شرط می کند تا در انجام اعمال نیک و ترک بدیها تلاش نماید و در طول روز نیز به مراقبت از این مشارطه خویش می پردازد. در خاتمه و در مرحله پایانی، شب ها قبل از خواب ، مخاطب جدول " حاسبوا قبل ان تحاسبوا " به حسابرسی از نفس خود می پردازد و امتیازات مثبت و منفی گفتار و کردار خود را در طول روز،با دقت محاسبه و تعیین می کند. 🔹-هدف از اجــراے تجربه:🔹 عادت به حسابرسی از نَفس ،تمرین انجام اعمال نیک و ترک اعمال زشت به صورت تدریجے 🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹 رسول گرامی اسلام (ص) در ضرورت محاسبه نفس می فرماید:‹‹حاسبــوا انفسڪم قبل ان تحاسبوا›› یعنی : پیش از آنکه به حسابتان برسند،خـود را ارزیابی کنید. امام صادق (ع) نیز خطاب به پسر جندب می فرمایند: ای پسر جندب ! برهر مسلمانی که ما را می شناسد لازم است که در شب و روز عملش را بر خود عرضـه کند و حسابگر خویش باشد، پس اگر عمل خوبی یافت بر آن بیفزاید و اگر عمل بدی یافت از آن استغفار نماید تا در رستاخیز خـوار نگردد. هم چنین امام موسی کاظم(ع) به هشام بن حکم در این باره فرموده اند: ‹‹لیس منا من لم یحاسب نفسه فی ڪل یوم›› از [خاصــان ] ما نیست کسی که روزانه به حساب خـود رسیدگی نکند. منبع:کتاب "ت مثل تجربه" محمدمهدی نجاتی مربےمحور،مسجدمدار @morabi_masjed
🔶دفترچه خاطرات آقای مربی 💠صفحه اول💠 ⭕️استادم می گفت هیچ وقت فراموش نکن هدف ، رسیدن به خداست، کار فرهنگی فقط وسیله است. یه وقت هدف رو گم نکنی... خلوت ، زیارت عاشورا ، قرآن ، نماز اول وقت ، نماز شب فراموشت نشه! ادامه دارد... مربی محور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
نقش الگو "مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود" این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل ، ، و بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند. حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ... اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند. قرآن کریم می فرماید : « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست » و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد . و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد... خلاصه کلام : مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#کلیدهای_تربیتی #تربیت را حین عصبانیت رها کنید! هر حرفی فقط دلتان را خنک می کند. ♨️ بهترین نسخه عصبانیت سکوت است همین. #کلید_تربیت #تربیتی مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
راه های ابراز محبت به متربی رسول خدا(ص) فرمودند:  «به کودکانتان محبت کنید، بر آنان رحمت آورید و هر گاه به آنان وعده دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا به گمان آنان، شما به آنان روزی می رسانید». راه های ابراز محبت:  از سه راه می توان را به بروز داد: محبت بصری محبت ابزاری محبت کلامی ۱. محبت بصری: یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است. ۲. محبت ابزاری: دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است. ۳. محبت کلامی: یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست. خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است. خداوند می فرماید: «قولوا  للنّاس حسناً».  بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد. محبوب بودن، بالاترین موفقیت برای مربی است. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تکلیف گرا باشید... نکاتی برای یک فعال فرهنگی   عرصه رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.  موضوع فعالیت‌‌های مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.  گاهی برخی به دلیل توانمندی‌‌های زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.   برخی تشکل‌ها انسان اتوکشیده تربیت می‌کنند. شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیف‌گرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.   برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمان‌های مدیریتی- دولتی وارد دوره‌های آموزشی و فرهنگی می‌شوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کرد‌ه‌اند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را می‌گیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آن‌قدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت : فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.  برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمی‌شود از فرهنگ پول در آورد. در سیره‌ی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمی‌شد.   گاهی نیرو‌های تشکلی شبکه نمی‌شوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دوره‌ای را مفید نمی‌دانند. نقد هم نمی‌کنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر می‌کند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.  در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچ‌کدام رشد نمی‌کنند.  بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایسته‌سازی و زمینه‌سازی کادر زبده‌ی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیه‌ی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند. چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.  در جریان کار فرهنگی قطب‌نما، جهت‌نما و دیده‌بان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.  شهید مهدوی همرزم شهید حکمت می‌گفت: «چه‌قدر سنگین است ماندن نه واماندن.»  به رشد نیرو‌ها کمک کنیم و به ‌تنهایی کار نکنیم.  هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دست‌های خالی است.  ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟ مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
'مهندسی فرهنگی و قرآن.docx
19.6K
مهندسی فرهنگی متن سخنان استاد بهجت پور پیرامون مهندسی فرهنگی و قرآن در جمع دانش پژوهان تخصصی تفسیر  مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش دوم(از۱۳) برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند. مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد. از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم. به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند. عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد. این اصلاحات چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود: برنامه ریزی سازماندهی هدایت کنترل در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود. این ویژگیها عبارتاند از: ۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها) ۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی) ۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند اجرای کار فرهنگی. ✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست. تعلیم، عبارت است: از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان. براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. 🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید. بخش اول این مبحث: https://eitaa.com/morabi_masjed/71 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از استاد تراشیون
هدایت شده از استاد تراشیون
هوش هیجانی 1.pdf
2.76M
💠 چیست؟ 🔸 این فایل با طراحی گرافیکی آماده شده، تا رغبت بیشتری به مطالعه و مرور مطالب ایجاد شود. 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir‌
✅راهکارهای جذب خلاصه ای از منبر حجت الاسلام لاری زاده در خصوص جذب بایدها و نبایدها @yekmorabbi 🔹یک/خوشرویی 🔸دو/لبخند و تبسم 🔹سه/مزاح و شوخی 🔸چهار/اخلاق خوش 🔹پنج/استقبال از سوال جوانان 🔸شش/تعریف درست دین 🔹هفت/خلق ذائقه جدید نه تقلید 🔸هشت/برنامه ریزی برای تمام اقشار نه فقط نخبه ها و قوی الایمان ها 🔹نه/سراغ رفقای جداشده و توجه به آنها 🔸ده/اصلاح رفتار،عمل و گفتارمان تا عامل دفع نباشیم @yekmorabbi 🔹یازدهم/تحقیر نکردن 🔸دوازدهم/تبعیض قائل نشدن 🔹سیزدهم/توجه و بها دادن به ادم ها 🔸چهاردهم/دوری از غلط گویی و بدگویی 🔹پانزدهم/احترام گذاشتن 🔸شانزدهم/جایگاه خاص برای نوجوانان و جوانان در مجموعه قائل شدن 🔹هفدهم/تصرف دل جوان 🔸هجدهم/معنویت 🔹نوزدهم/حرف نو 🔸بیستم/کارهای هنری @yekmorabbi 🔸بیست و یکم/اقناع فکری 🔹بیست و دوم/استفاده از اساتید خوب 🔸بیست و سوم/استفاده نکردن از عناصر نامطئمن در مجموعه 🔹بیست و چهارم/ممنوعیت جذابیت های غلط 🔸بیست و پنجم/دوری از حرف های و بی اساس 🔹بیست و ششم/سخن متقن و متین 🔸بیست وهفتم/احساس صمیمیت 🔹بیست و هشتم/پرهیز از رئیس بازی و برخوردهای اداری 🔸بیست ونهم/استدلال با زبان گرم و نرم 🔹سی ام/عدالت 🔸سی و یکم/تکریم روحانیت و مسئولان مجموعه 🔹سی و دوم/ممنوعیت خرافات 🔸سی و سوم/جذب ایمان و عواطف مردم 🌸کانال تربیتی یک مربی @yekmorabbi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زیبا زندگی کنیم... میشه غر نزد! 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کلیپ نقش بازی در تربیت 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
🍃 (۲)🍃 🔸استعدادها با دو عاملِ احتياج و هدف بارور مى‌شوندو شكوفا مى‌گردند. @yekmorabbi 🔹كودك وقتى كه احتياج دارد، فرياد مى‌زند و انسان هنگامى كه نياز دارد، از غار خويش بيرون مى‌آيد. 🔸كودك براى رسيدن به يك توپ، به يك عروسك، به يك هدف حركت مىكند. بُل مى‌رود و بر سر پا مى‌ايستد و راه مى‌افتد و مى‌كوشد و در اين كوششها از استعدادهاى خود كمك مى‌گيرد. 🔹احتياجها و سختی ها هستند كه انسان را عميق مى‌كنند و به نبوغ مى‌رسانند. @yekmorabbi 🔸هدفها و خواسته ها هستند كه انسانها را پيش مى‌رانند و استعدادهايش را بيرون مى‌ريزند. 🔹مربى بايد كودك را در زمينه‌هايى بگذارد كه احتياجها را حس كند و بارور شود. 🔸و بايد چشم كودك را باز كند و هدف‌ها را نشانش بدهد تا كودك ببيند و راه بيفتد. 📚تربيت كودك، ص۳۷. 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
5_6244413047113256853.mp3
3.7M
✅پدر ومادر هاحتما گوش کنند ❌وای بر پدرومادران آخرالزمان... حجت الاسلام عالی 🌸 یک مربی مرجعی برای مربیان و مبلغان👇 @yekmorabbi
🌺 نکته اخلاقی 🌹تربیت فرزند، بازی کلامی🌹 در روایت آمده که حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران شیرخوارگی امام حسن علیه السلام با ایشان بازی می کردند و در آن حال ، با زبان شیرین مادرانه اشعاری با این مضمون را برایشان زمزمه می کرده اند: « ای حسن ! شبیه پدرت باش. قید و بند را از دور حق، کنار بزن و خدایی را که صاحب نعمت هاست ، پرستش کن و با کینه توزان دوستی نکن. » با کودکتان حرف بزنید و اشعار آموزنده و زیبا را برایش بازگو کنید. کودک از این کار لذت می برد ، البته باید هنگام خواندن اشعار دقت کنید و ببینید که کودکتان چه نوع تُن صدایی را می پسندد و همان را تکرار نمایید. اگر بتوانید خودتان مخصوص فرزندتان اشعار کوتاهی را بسرایید و برایش زمزمه کنید ، تأثیر بهتری را مشاهده می کنید . 🌸 یک مربی مرجعی برای مربیان و مبلغان👇 @yekmorabbi
حفظ تعادل در اسلام به میانه روی و اعتدال بسیار سفارش شده است . یکی از مواردی که باید در آن میانه روی و اعتدال رعایت شود، مسئله محبت و توجه به شاگردان در کلاس است . پس به موارد زیر توجه کنید: 1 - در کلاسداری با کودکان و نوجوانان، نه آنقدر محبت کنید که شاگردان لوس و خودخواه تربیت شوند و نه آن قدر بی مهری کنید که از اطراف شما بگریزند . @yekmorabbi 2 - بیش از اندازه از شاگرد تمجید و تعریف نکنید، زیرا ممکن است موجب غرور او و یا حسادت شاگردان دیگر شود . 3 - گاهی می توانید با نگاه کردن به شاگرد ناراحتی خود را نشان دهید و نیازی به تنبیه بیشتر نیست . 4 - گاهی برای تشویق شاگردان، هدایا و جوایزی را در نظر بگیرید، البته تشویق باید متناسب و به اندازه باشد . 5 - اقتدار مربی در کلاس مهمتر از سکوت شاگردان است . 6 - در موارد لزوم قاطعیت داشته باشید . @yekmorabbi 7 - استعدادها و تواناییهای مثبت شاگردان را جلو شاگردان دیگر مطرح کنید و برای از بین بردن رفتارهای ناپسند آنها تلاش کنید . 8 - رفتار غلط شاگردان ممکن است معلول بیماریهای بدنی باشد، پس به این نکته توجه داشته باشید . 9 - پیش از تنبیه، علل کردارهای منفی شاگردان را بررسی کنید . 10 - به شاگردان ضعیف اعتماد به نفس ببخشید و آنان را به درس خواندن ترغیب کنید . 11 - پیش از آغاز تدریس، با پرسش از مسئولین مربوطه، شناختی اجمالی از وضعیت و موقعیت و سطح معلومات شاگردان بدست آورید 🌸 یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درد و دل شیرین یک کودک با امام زمان (عج) و دعا برای سلامتی آقا صاحب الزمان عج 🌸 یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
🌻بصیرت در کار تربیتی @yekmorabbi 🌹یکی از افرادی که آن موقع کودک بود نقل می کند : محل بازی ما معمولا" جلوی مسجد بود طبق معمول هم سر و صدا داشت. روزی هنگام بازی، کسی از طرف آقا (شیخ حسین زاهد)آمد و گفت: آقا فرموده اند: بزرگتر بچه ها نزد من بیاید، بعد از مشورت، بچه ها مرا انتخاب کردند. @yekmorabbi 🍁🍁رفتم خدمت ایشان. وقتی خدمت ایشان رسیدم، خیلی احترام گذاشت، بعد فرمود: داداشی نمی خواهی با من رفیق بشوی، با این کلام خیلی در دلم ذوق کردم و مجذوب ایشان شدم. فردا شب تمام بچه های محل را به مسجد بردم، یادم نمی رود صحنه خیلی جالبی اتفاق افتاد، همه صف اول ایستاده بودیم و در همان حال بازیگوشی می کردیم و همدیگر را هل می دادیم. 🌻بالاخره صبر یکی از نمازگزاران تمام شد و فریاد زد مسجد جای بازی نیست و ما خیلی ترسیدیم، آقا ابتدا آن شخص را آرام کرد . 🍁🍁بعد از آرام شدنش برای اینکه اهمیت کار را به او بفهماند فرمود: اگر من و شما را سر خیابان لاله زار رها کنند، مستقیم به مسجد امین الدوله می آییم، اما این بچه ها در طول مسیر ممکن است ده جا گیر کنند، دام های شیطان گسترده است، با این وضعیت باید این بچه ها را جذب مسجد کنیم.ماخذ : کتاب شیخ حسین زاهد 🌸یک مربی مرجعی ماندگار برای مربیان تربیتی👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
💐نکته های جذب در کلاس 👈️شما چگونه دانش آموزان را سر کلاس ساکت می کنید⁉️ @yekmorabbi 💢توماس آمسترانگ تعریف می کند که سال ها پیش در یک برنامه ی کمدی دیده است که معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان با صدای بلند می گوید : بچّه ها ! بچّه ها !  خفه شوید ! کلاس ساکت می شود امّا لحظاتی بعد دوباره همان صحنه ی قبلی تکرار می شود و معلم باز می گوید : بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شوید ! معلم این کار را چند بار تکرار می کند تا این که سر انجام به بی نتیجه بودن تلاش هایش به طور تاسف بار ( و خنده آوری ) آشکارا پی می برد . 🔸 از نقطه نظر هوش های چند گانه، صرفاً استفاده از کلمه ها برای آرام کردن کلاس ( روش_زبانی ) کم ترین تاثیر را در معطوف ساختن توجّه دانش آموزان خواهد داشت. زیرا درخواست ها یا دستورهای زبانی معلمان ( به عنوان یک شخص ) اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانش آموزان ناپدید می شوند و موجب می شوند آن ها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین علت عدم توجه آنان به گفته های معلم است . 💢بررسی تکنیک های موثری که برخی آموزگاران برای معطوف ساختن توجّه دانش آموزان به کار می گیرند ، لزوم به کارگیری سایر مقولات هوشی را برای رسیدن به این هدف را نشان می دهد @yekmorabbi 🔸برای مثال مربی مهد کودکی که برای ساکت کردن کودکان به نواختن پیانو می پردازد (البته اگه مهد کودکه پیانو داشته باشه 👈هوش موسیقیایی ) آموزگار مقطع چهارمی که برای جلب توجّه دانش آموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام می کند 👈 هوش مکانی ) و دبیر دبیرستانی که از سکوت برای یادآوری و وظایف دانش آموزان استفاده می کند 👈هوش درون فردی ) همگی بر لزوم به کارگیری روش های غیرزبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانش آموزان تاکید دارد. @yekmorabbi 💢چند شیوه ی جلب توجّه دانش آموزان در کلاس های درس: 🔸شیوه ی زبانی : روی تخته ی کلاس بنویسید : « لطفاً ساکت » 🔸شیوه ی موسیقیایی : یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانش آموزان بخواهید آن را تکرارکنند . 🔸شیوه ی حرکتی – جسمانی : انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لب ها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید. از دانش آموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند . @yekmorabbi 🔸شیوه ی مکانی : تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید . ( در این حالت حتّی می توان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست!) 🔸شیوه ی منطقی – ریاضی : با استفاده از یک ساعت وقت نگهدار مقدار زمان تلف شده را محاسبه کنید و آن را روی تخته بنویسید. دانش آموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شده ی روی تخته مقدار زمانی را نشان می دهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسه ی بعد باید جبران شود . @yekmorabbi 🔸شیوه ی میان فردی : در گوش یکی از دانش آموزان آهسته بگویید : « اکنون وقت درس است . آن را به دیگران هم بگو ! » و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود . 🔸شیوه ی درون فردی : شروع به تدریس کنید و بگذارید دانش آموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند . 🔸شیوه ی طبیعت گرایانه : صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید . 🔸احتمالاً بعد از مدّتی خود معلّم تشخیص خواهد داد که کدام روش بهتراست در کلاس اجراشود 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
🍃 (۳) 🍃 🔹كسى كه مى خواهد كودك را به هدفى، به مكتبى، به عقيده‌اى پایبند سازد، نبايد اينها را به او تزريق كند و تحميل كند و با جايزه‌ها و كف زدن‌ها او را حركت بدهد و با شعارها او را داغ كند. @yekmorabbi 🔸نبايد كودك را سنتى بار بياورد؛ چون اين سنتها در دوران بلوغ گرفتار ضد سنّتها مى‌شوند و كنار مى‌روند. 🔹ما مى‌بينيم آنها كه در خانواده مذهبى و در دامان روحانى تربيت شده‌اند مادامى كه در محيط سنّتى بوده‌اند با همان سنّت‌ها مأنوس بوده‌اند و فعّال و جدّى و اگر از اين محيط بيرون نمى‌رفتند، شايد تا آخر عمر هم معتقد و جدى بار مى‌آمدند، اما اينها هنگامى كه به محيط‌هاى باز و آزاد مى‌رسند و با ضدّ سنّت‌ها روبه‌رو مى‌شوند، ناچار از گذشته خود مى‌بُرند و به نفرت و انزجار پيوند مى‌زنند. @yekmorabbi 🔸همچنين در روستا تا هنگامى كه در همان محيط است يك روستايى مى‌ماند، با تعليمات دينى ملّا آشناست و سخت پاى بند و متعصّب و سنّتى، اما همين كه به شهر مى‌آيد و گرفتار تضاد مى‌شود، از هر قرتى و جنتلمن و غرب‌زده‌اى، قرتى‌تر و جنتلمن‌تر و غرب‌زده‌تر خواهد بود. 🔹اين نمايش به ما نشان مى‌دهد كه در جامعه‌هاى آزاد و برخوردار از تضاد نمى‌توان افراد را سنّتى بار آورد، گرچه در جامعه‌هاى بسته مثل جامعه‌هاى دويست سال پيش و يا جامعه‌هاى سانسورى همانند جوامع كمونيستى، بتوان افراد را با سنّت‌ها بار آورد و پيش برد. 📚تربيت كودك، عین صاد،ص۳۸. 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2