eitaa logo
مدرسه تشکیلات
69 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
632 ویدیو
148 فایل
کانالی جهت ارائه مطالب مربوط به کار جمعی و تشکیلاتی در حوزه فرهنگی و تعلیم و تربیت و ... و معرفی کانالهای فعال در این حوزه
مشاهده در ایتا
دانلود
#معرفی_کتاب "من لا یحضره المدیر" خودآموزی برای درمان بیماریهای تشکیلاتی محمد بن زکریای رازی در «من لایحضره الطبیب» سعی کرد مشکل طبابت را حل کند. شیخ صدوق در «من لایحضره الفقیه» سعی در حل مسائل فقهی و فتوایی داشت که در نگارشش از «من لایحضره الطبیب» الهام گرفت. با این شرایط باید «من لا یحضره الطبیب»ی برای تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی داشته باشیم با رویکرد مدیریت فرهنگی؛ یک «من لا یحضره المدیر» نیاز داریم! باید یک بیمارستان تأسیس کرد... من لا یحضره المدیر کتابی ساده و تفکر برانگیز است که هوشمندانه شما راه به پدیده‌های اطرافتان حساس‌تر خواهد کرد. حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر علوی پژوهشگر یزدی که پیش‌تر با مجموعه آثاری در حوزه عاشورا پژوهی شناخته و مطرح‌شده بود، این بار شفاخانه‌ای برای مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی را به رشته تحریر درآورده است. برخی از سرفصلها: 🔹جای خالی پزشک تشکیلات 🔹نبض مجموعه شما میزند؟ 🔹جایی که همه متخصص اند و همه عموقلی سینا شده اند! 🔹مواظب امراض مسری تشکیلات باشید 🔹بیماریهای تشکیلاتی 🔹داروخانه تشکیلاتی: درمانهای عمومی تشکیلات و... نشر سدید، انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) #حجت_الاسلام_علوی #تشکیلات #مربی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک نکته تشکیلاتی برای پایدار شدن رفاقت و کار گروهی: ✅اگر با کسی رفاقت یا کار گروهی دارید به او اعتماد داشته باشید و اگر حرفی در مورد او شنیدید تا از خود او جریان را نشنیده اید، ترتیب اثر ندهید. ✅با رعایت این نکته بسیاری از مشکلات حل و خیلی از اختلافات کم می شود یعنی اگر در مورد کسی حرفی شنیدیم با خود او مطرح کنیم، شاید او دفاعی از خود داشته باشد یا این که این حرف اشتباه به ما رسیده باشد و هزار اما و اگر دیگر ✅ولی متاسفانه برخی وقتی در مورد کسی حرفی می شنوند سریع ترتیب اثر می دهند و به همه می گویند غیر از خود او و معمولا این حرف به خود او هم می رسد با صد تا زیادی و این باعث کینه و کدورت می شود ✅پس چه بهتر است که اصل حرف و انتقاد را از خود ما بشنود، هرچند کمی تلخ باشد مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مسئولیت مشترک 🔹شهید بهشتی: می‌گوییم [تشکیلات] توحیدی و نه طاغوتی؛ یعنی چه؟ توحیدی یعنی اینکه اصل در کار جامعه ما و فعلاً در دفاتر ما و حزب ما این است که «کار می‌کنیم»، نه اینکه «کار می‌کنید» یا «نمی‌کنید» یا «نمی‌کنند». 🔹در بسیاری از مراجعات، برادران و خواهران میگویند آقا! چرا فلان جا «کار نمی‌کنند»؟ «نمی‌کنند» یعنی چه؟ «نمی‌کنند» یعنی اینکه شما غیر از او هستید. یا «نمی‌کنید» یعنی چه؟ یعنی من غیر از شما هستم. مبنا «نمی‌کنیم» است. یعنی اگر آن آقا کارش ناقص است، نقص در کار من هم هست. این معنی «نمی‌کنیم» است. اگر مسئولیت مشترک را قبول داریم، باید خودمان را هم مسئول بدانیم. 📔حزب جمهوری اسلامی، صفحه۱۷ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⬛️ تک روی ، عقب ماندگی به همراه دارد. 📌 اگر ما بخواهیم بی سازمان و بی تشکیلات فعالیت کنیم موفق نخواهیم شد . اگر این مطلب را پذیرفتید که چه بهتر اگر هم نپذیرفتید به ۵۰ سال پیش تا حالا می ماند که همه مان خُرد شدیم له شدیم قوایمان تلف شد هر کس راه خودش را رفت و مشکلات بیشماری پیش آمد نتیجه هم این شد که دیگران هزاران فرسنگ از ما جلو افتاده و رفتند اما ما هنوز همین جا هستیم و بازهم می مانیم میل خودتان است . می خواهید بپذیرید نمی خواهید هم نپذیرید 📝 سخنان امام موسی صدر در جمع روحانیون . قم . مهر ۱۳۴۴ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مدیریت واگذاری کار به دیگران یکی از اصول مهم در مورد کارهای تشکیلاتی، واگذاری اختیارات و کارها به نیروها و دیگران است. ♻️شما در تشکیلات هم جایگاه مدیریتی دارید و هم جایگاه تربیتی. ✅ در کار تشکیلاتی، تفویض یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای مشارکت تشکیلاتی، درگیر شدن و ایجاد حس مسئولیت کاری در اعضای تشکیلات است که به وسیله آن بهره‌وری تشکیلات بالا می‌رود. ♻️از طرف دیگر یکی از ارکان تربیت فرد، تربیت هنگام فعالیت و مسئولیت‌دهی به فرد است. 🔆با واگذار کردن صحیح کار متناسب با ظرفیت و استعداد فرد، آن فرد را رشد دهید. 💠 در واگذاری کارها دنبال بازکردن مسئولیت کار از خودمان و انداختن به گردن دیگری نیستیم. 🌀 اگر واگذاری مسئولیت و کار به افراد به خوبی صورت گیرد، از سویی فرصت می‌کنید به کارهای اساسی و تصمیم‌گیری‌ها و امور مربوط به آینده مجموعه یا معاونت تحت نظرتان برسید و از سوی دیگر، بستر رشد نیروهایتان را فراهم کرده اید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
رهبری یعنی حاکمیت بر قلب‌ها 🔸 رهبر تشکیلات کسی است که افراد را به دور یکدیگر جمع کرده و در راستای اهداف مجموعه، سازماندهی می‌کند 🔸رهبر کسی است که با ایجاد انگیزه در آدم‌ها و ترغیب و تحریض آنان برای رسیدن به هدف، افراد را از روی میل و علاقه و نه از روی تهدید یا تطمیع، هم جهت نموده و فرایند همکاری آنان را تسهیل می‌نماید. 🔸رهبر برای عینیت بخشی به این نقش حساس و کلیدی، باید قابلیت نفوذ بر افکار و اعمال انسان‌های تشکیلات را داشته باشد. از این نفوذ فراگیر و عمیق رهبر بر آدم‌های تشکیلات، می‌توان تعبیر به نمود. 🔸رهبری زمانی تعیّن می‌یابد که مدیر تشکیلات آنقدر توانمند باشد که بتواند با فکری و رفتاری بر آدم‌ها، آنها را به یکدیگر متصل نموده و بر قلوب آنان حکومت نماید. هیچ مدیری به جایگاه رهبری نمی‌رسد مگر اینکه نیروهای تحت امرش، نه از ترس تنبیه و نه از شوق تشویق، بلکه به دلیل و علاقه درونی به مدیر، اوامر و دستوراتش را اجرا نمایند. دکتر عرب اسدی مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افراد تشکیلات‌سوز چه می‌کنند؟ ✴️ اثر افراد تشکیلات‌سوز در یک کلام «انسجام‌زدایی» است. حتی حضور این افراد و گفت‌وگوهای این دسته باعث تشطط و دلسردی نیروها می‌شود. زیباترین شاهد این مدعا بیان حضرت علی در خطبه 29 نهج‌البلاغه است: سخنان(لاف و گزاف)تان سنگ‌های سخت را نرم می‌کند… یکی از راه‌های مقابله با این آفت خالص‌سازی است. فرایند خالص‌سازی راهکاری برای به ثبات رساندن یک مجموعه است. این تعداد کم به تعبیر قرآن حتی بر گروه‌های باهیبت و پرطمطراق غلبه خواهند داشت. در این‌صورت هرچه فرایند خالص‌سازی در نیروهای یک تشکیلات قوی‌تر باشد، اطمینان از عدم ریزش‌های ناگهانی نیز بیشتر خواهد شد. راز اطمینان امام از اصحاب دو چیز بود: 1- آزمایش نیرو 2- تصفیه نیرو این خلاصه کلامی بود که امام حسین در شب عاشورا به خواهرش فرمود: «زینب کبری عرض کرد: برادر جان! آیا نیات اصحاب خود را آزموده‌ای؟ نگرانم که وقت درگیری و برخورد نیزه‌ها تنهایت گذارند! امام (ع) گریست و فرمود: هان! به خدا سوگند، ایشان را از خودم راندم و آزمودم، در آنان جز دلاوران و ارزشمندانی پایدار که به کشته شدن در رکاب من همانند کودک به شیر مادر مأنوس‌اند، حضور ندارند!» برای مقابله و مواجهه با مشکلات بیرونی، تصفیه درونی نیروها بسیار ضروری است. یک نیروی ناخالص می‌تواند سبب تشطط و سستی کلیه نیروها در مواقع بحرانی شود. ___________ مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بلوغ با هم بودن #معرفی_کتاب #تشکیلات مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
بصیرت سیاسی در تشکیلات بصیرت سیاسی لازمه یک تشکیلات انقلابی است ، بالاخص تشکیلات انقلابی به رهبر بصیر نیازمند است . مراد از بصیرت سیاسی ، دست یافتن به قدرتی است که انسان بتواند به واسطه آن حق را از باطل تشخیص داده و تصمیم به موقع و به اندازه اتخاذ کند. بنابراین،هرگاه حق و باطل با یکدیگر آمیخته شود،میزانی که نجات بخش انسان از فرو رفتن در گرداب باطل است ، مسلح شدن به سلاح بصیرت سیاسی است. در بیان چیستی بصیرت سیاسی ، اشاره به کلام امام علی علیه السلام در تعریف انسان بصیر نیکوست که فرموده اند: فَإنَّما البَصيرُ مَن سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأبصَرَ وَانتَفَعَ بَالِعَبرِ انسان بصير کسي است که بشنود و بينديشد ،نگاه کند و ببيند و از عبرتها بهره گيرد. ميزان الحکمه، ح 1732 بر این اساس،دستیابی به بصیرت سیاسی مستلزم سه عامل است: تعلّم تفکّر تعقّل و عبرت مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⭕️ 🔰از اشتباهات بعضی مسئولان تشکل ها، دور بودن از نیروهاست. مسئول باید از حال نیرویش خبر داشته باشد ؛ مثل برادر های واقعی... 👈 جلسات هفتگی منظم ، هر چند مختصر باشد ، علاج این درد است. ✅اگر ۱۰ دقیقه هم جمع شوید یک چای بخورید و سپس جدا شوید ؛ خیلی بهتر است تا اینکه ۲ هفته یک بار هم را ملاقات کنید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چند برای یک مسئول تشکل(گروه): 📌 با باشد : یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار گردد. 📌 خود را نسبت به سطح اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح و به حال خود رها شوند. 📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد. 📌 را تعطیل یا کمرنگ کند: از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود . رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و و... لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف و ، از این ابزار کمتر استفاده نماید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf