قضیۀ تحصیل هم باید به نحوی باشد که فقه سنتی فراموش نشود. و آن چیزی که تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان فقه سنتی بوده است. و همۀ همتها باید مصروف این بشود که فقه به همان وضعی که بوده است، محفوظ باشد. ممکن است اشخاصی بگویند که باید فقه تازه ای درست کرد که این آغاز هلاکت حوزه است و روی آن باید دقت بشود.
5 بهمن 1365 / 24 جمادی الاول 1407
#رهبر_حوزه
•┈••✾••┈•َ
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhadi
📌-[بررسي ملاک حجية قول رجالي]-1️⃣:
همانطور که بر محققين پوشيده نيست علم رجال از جمله علوم کليدي واساسي در استنباط احکام شرعي می باشد از اين رو نمی توان فقهي را يافت که از مسائل علم رجال مستغني بوده وأحکام الهي را بدون إجتهاد در مسائل رجالي استنباط کرده باشد.
از جمله مسائل مهم وکثير الإبتلاء در علم رجال"بررسي ريشه ودليل حجية قول رجالي" می باشد زيرا قول رجالی رايج ترين مستند فقها برای توثيق وتضعيف روات حديث می باشد واز آن جهت که هر کاري در مسير استنباط بايد مشمول حجيت از جانب شارع باشد فقها بر آن شدند تا وجه حجيت قول رجالي را بررسي کنند.
آنچه از بررسي کلمات أعلام حاصل می شود اين است که در اين مسأله 5 مبنی وجود دارد وفقها هر کدام با استفاده از يکي از اين مباني قائل به حجيت قول رجالی شده اند در اين نوشته به صورت مختصر به بررسي اين 5 مبنی خواهيم پرداخت-إن شاء الله-:
✅مبناي أول:قبول قول رجالي از باب حجية بينه وشهادت :
در اين مبنا قول رجالی را همطراز شهادت وبعنوان"بينه قلمداد می کنند بايد توجه داشت که بنا بر اين نظريه تمام شرايط مذکور برای شهود در باب قضاء وشهادات در رجاليون شرط خواهد بود در اينصورت چند امر لازم است که اهم آنها:
1-در احراز عدالت دو نفر رجالی شهادت بدهند زيرا در شهادت تعداد شاهد شرط می باشد.
2-بينه بايد امامي باشد در اينصورت شهادت رجالي هاي چون بنو فضال محل اشکال خواهد بود.
اين مبنی را می توان به محقق حلي رحمه الله نسبت داد ايشان در کفايت توثيق يک رجالی نوشته است:
«الحق أنه لا يقبل إلا علی ما يقبل عليه تزکيه الشاهد و جرحه وهو شهادة عدلين»[1].
بالتبع محقق حلي صاحب معالم رحمه الله نيز اين نظريه را پذيرفته است[2].
لکن مشهور فقها اين نظريه را نپذيرفته اند عمده اشکال فقها به اين مبنی را می توان در دو اشکال خلاصه کرد:
❌إشکال اول:در شهادت شرط است که بينه شهادتي را از روی حس بدهد درحالي که با توجه به تاريخ زندگي علماي رجال متقدم،آنها راويان را از نزديک نديده اند ونمی توانند از حال بيشتر آنان شهادتي حسي ارائه دهند از اين رو سخن آنان را نمی توان بعنوان شهادت قبول کرد.
❌إشکال دوم:ادله حجية بينه ظهوري بر شمول قول رجالي ندارند بلکه چه بسا بتوان ادعا کرد که مختص باب مرافعه می باشند به همين دليل قول رجالي داخل در بينه نمی شود.
📚منابع:
[1]-معارج الأصول،ص216
[2]-معالم الدين وملاذ المجتهدين،ص204
#الفوائد_الرجالية
#مباني_قبول_قول_رجالي
•┈••✾••┈•َ
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhadi
📚 درر الفوائد فی الحاشية علی الفرائد(1جلد)
📝تأليف: آخوند خراساني رحمه الله
#کتابخانه #شروح_رسائل
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhad
0B5UvkM76IiOlT1pFV0h2d2tUOUk.pdf
21.15M
•┈••✾••┈
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhad
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
•┈••✾••┈ ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhad
⚠️قابل توجه اين كه آخوند دوبار بر رسائل حاشيه نوشته است، يكى معروف به حاشيه قديم و ديگرى جديد و اين مطلب از اشارات و تصريحات خود آخوند مستفاد مىشود. مصحّح بعد از تصحيح حاشيه قديم آخوند بر قطع و ظن را هم به آن ضميمه كرده است. ⚠️
امام خميني در پاسخ به خانمی که از ايشان سوال کرده بود:در رشته های مختلف علوم کدام یک را بیشتر مطالعه کرده اید❓ چرا❓
✅فرمودند:
بیشتر درفقه و انچه مربوط به آن بوده.ودلیلش علاوه بر آنکه رأس برنامه های حوزه علمیه بوده مورد احتیاج خود و همه است.
📚صحیفه امام_ج۸_ص۳۲۱
#رهبر_حوزه
•┈••✾••┈
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhad
🌷🌷قال معاویه بن وهب:سألت ابا عبدالله_علیه السلام_:
عن رجلین أحدهما فقیه راویة للحديث و الآخر عابد ليس له مثل روايته❓❓
✅فقال_عليه السلام_:
الراوية للحديث المتفقه في الدين أفضل من الف عابد لا فقه له و لا رواية.
📚بصائر الدرجات،ج١،ص٨
#فضيلت_علم
#احاديث_طلاب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhad
📚 الفوائد العلية
📝تأليف: آيت الله سيد علي بهبهاني رحمه الله
#کتابخانه #تراث_خوزستان #قواعد_فقهية
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhad