✅ «نظری بر مکانت علمی و عملی #مرجع_شهید علامه شیخ فضلالله نوری»اعلی الله مقامه🔰
در #گفتوشنود با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)،
✍ آیت الله یحیی نوری، از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه نوری(ره)، قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطرهها و نکتهها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفتوشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است.(مرحوم یحیی نوری به خاطر تسلط به زبان های مختلف، تعداد زیادی را از مذاهب و کشور های مختلف با گفتگو و مباحثه، مسلمان و شیعه نموده و از این بابت مشهور بوده اند)
💠 حجت الاسلام یحیی نوری:
...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد»
...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... #مرجعیت عامه و تامهای پیدا نمود
...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالتخواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجهای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضلالله قرار گرفتند ــ سالها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز بهدست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند.
✅ کامل گفتگو در لینک👇
http://www.iichs.ir/s/4883
🔸منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهيه
📌تعریف وطن شرعی و دلیل آن:
بحث اصلی ما در مورد وطن شرعی است که انسان خانه ای به صورت ملکی در مکانی دارد (نه زمین کشاورزی) که با قصد وطنیت، شش ماه در آن خانه سکونت داشته است و بعد از آن، منصرف شده و از آنجا به محل دیگری نقل مکان کرده است. در این صورت هرگاه وارد آن شهر شود، نمازش تمام است.
دلیلی که وطن شرعی را اثبات می کند، صحیحهﻯ محمد بن اسماعیل بن بزیع است. محمد بن اسماعیل بن بزیع، ثقهﻯ جلیل القدری است که از اصحاب خاص امام رضا(ع) می باشد و تمام روایاتی که نقل کرده، فقط از امام رضا(ع) است. ایشان در این روایت می فرماید «سَألتُه عَن الرَّجُل یُقَصِّر فِی ضَیعَتِه؟ فَقالَ: لابأسَ ما لَم یَنوِ مُقامَ عَشَرَهَ أیّام، إلّا أن یَکُونَ لَه فِیها مَنزِلٌ یَستَوطِنُه، فَقُلتُ: ما الإستِیطان؟ فَقالَ: أن یَکُونَ فِیها مَنزِلٌ یُقِیمُ فِیه سِتَّهَ أشهُر، فَإذا کانَ کَذلِک یُتِمُّ فِیها مَتی دَخَلَها»[١]. در این روایت حضرت در مورد شکسته بودن نماز انسان در ضیعه می فرمایند تا زمانی که او قصد ده روز نکرده است، نمازش شکسته است ولی اگر قصد عشره کند، نمازش تمام می شود. در ادامه، خود حضرت استثنائی مطرح کرده و می فرمایند مگر اینکه در آن محل، منزلی داشته باشد که قبلاً در آن، استیطان داشته است. ایشان پس از سؤال راوی از ماهیت استیطان، یک تفسیر تعبدی نسبت به آن مطرح کرده و می فرمایند استیطان به معنای این است که انسان در آن منزل، به مدت شش ماه سکونت داشته باشد. در این صورت هرگاه به آن محل داخل می شود، نمازش تمام است.
♻️این روایت، دلالت بر وطن شرعی که مشهور قدما به آن فتوا داده اند می کند. مستند آنها نیز همین یک روایت است. چون روایات دیگری که بیان شد، این ویژگی ها را نداشتند و تنها این روایت است که مشتمل بر ویژگی های وطن شرعی است.
📚پی نوشت:
[۱]-الوسائل 8: 493 / أبواب صلاه المسافر ب14 ح11.
🎙درس خارج فقه-حضرت آيت الله موسوي جزايري(٢٦_١٠_١٣٩١)
#فقه
#صلاة_المسافر
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببينيد|معناي إجتهاد
#رهبر_حوزه
‼️چرا درس خارجا همش مطالب قديمي طهارت وصلاته⁉️⁉️
🌐منبع:کانال رهبر حوزه ها
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الرجالية
📌دیدگاه امام خمینی(قدس سره) در رابطه با مولفات محدث نوري(رحمه الله) :
امام خمینی به مناسبت بررسی مسئلهی تحریف قرآن، به اظهار نظری دربارهی محدث نوری پرداخته است و لحن تند ایشان در هیچ مناسبت دیگری نسبت به یکی از علما و محدثین شیعه سابقه نداشته است امام در تعلیقه خود بر کفایه مینویسد:
…صاحب فصل الخطاب الّذی کان کتبه لا یفید علما و لا عملا، و إنّما هو إیراد روایات ضعاف أعرض عنها الأصحاب، و تنزه عنها أولو الألباب من قدماء أصحابنا کالمحمّدین الثلاثه المتقدّمین رحمهم اللَّه. هذا حال کتب روایته غالباً کالمستدرک، و لا تسأل عن سائر کتبه المشحونه بالقصص و الحکایات الغریبه التی غالبها بالهزل أشبه منه بالجدّ، و هو – رحمه اللّه – شخص صالح متتبّع، إلاّ أنّ اشتیاقه لجمع الضعاف و الغرائب و العجائب و ما لا یقبلها العقل السلیم و الرّأی المستقیم، أکثر من الکلام النافع، و العجب من معاصریه من أهل الیقظه کیف ذهلوا و غفلوا حتّى وقع ما وقع ممّا بکت علیه السماوات، و کادت تتدکدک على الأرض؟
📚 انوارالهدایه فی التعلیقه علی الکفایه،ج ۱،ص۲۴۴-۲۴۵
#کتابشناسی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚مصباح الهداية في إثبات الولاية
📝تأليف: آيت الله سيد علی بهبهاني-رحمه الله-
#کتابخانه
#کلام
#تراث_خوزستان
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
مصباح الهداية، في إثبات الولاية - السيد علي الموسوي البهبهاني.pdf
13.75M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨
آیتالله بهبهانی با یک ابداع خاصی چهل آیه و چهل حدیث در اثبات ولایت امیر المومنین(ع) را در کتاب خود گردآوری میکند. در این بین از آیات و احادیث دیگر نیز کمک گرفته شده است. این کار هم یک نوع تفسیر موضوعی و هم حدیث موضوعی در باب امامت است و در جاهایی تفسیر قرآن به قرآن است. این کتاب چهار بار چاپ شده است؛ سه بار در ایران و یک بار در مصر با مقدمه علامه سید مرتضی حکمی. که این خود نشاندهنده بُعد جهانی این کتاب است. بسیاری از اهل سنت از این کتاب تجلیل کردهاند. حتی نقل شده است که آیتالله سید صدرالدین صدر از مراجع تقلید زمان خود و پدر امام موسی صدر درباره این کتاب گفته است: «کتابی نیست که از اول تا آخر آن را بخوانم اما این کتاب آنقدر مرا جذب کرد که از اول تا آخر خواندم.»
🌐بخشي از مصاحبه حجت الإسلام شجاعي
براي اطلاع از اين مصاحبه که باعنوان"ابداع خاص آیتالله بهبهانی در دفاع از امامت امیرمؤمنان(ع)"می باشد به آدرس زير مراجعه کنيد↙️
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3913697/
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الرجالية
📌 (علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع)/مستطرفات ابن ادریس:
این روایت را که عدهای او را صحیحه بزنطی میدانند در واقع سند واضحی ندارد و از مستطرفات ابن ادریس گرفته شده است که ایشان بسیار در علم حدیث ضعیف بوده اند و اشتباهات فاحشی دارند
این کتاب به صورت وجاده به ایشان رسیده است
ایشان از جامع بزنطی نقل کردهاند که شواهد نشان میدهد آن کتاب جامع بزنطی نیست و ایشان اشتباه متوجه شدهاند.
جامع یعنی مجموعه احتمالا روی نسخه ای که در دست ابن ادریس بوده است نوشته بوده جامع و ایشان گمان کرده اند که جامع بزنطی است.
حال اینکه در اول کتاب از علی بن جعفر نقل می کند در حالی که بزنطی اصلا از روات علی بن جعفر نیست.
این جامع را نمی توانیم تشخیص بدهیم که از چه کسی است.
در اوائل مرحوم خویی هم به روایات مستطرفات اعتماد می کردند و در مصباح الفقاهة تعبیر به صحیحه میکنند اما این اواخر فقط به نقل از کتاب نوادر المصنفین ایشان اعتماد می کردند که خود ابن ادریس فرموده است این کتاب به خط جدم شیخ طوسی در نزد من است.
در جایی از مستطرفات مرحوم ابن ادریس می نویسد:
(و من ذلک ما استطرفناه من کتاب ابان بن تغلب ،صاحب الباقر و الصادق علیهما السلام)
بعد روایت نقل میکند با دو واسطه از امام رضا علیه السلام.
این مقدار اشتباه مبتذل است خودش مینویسد صاحب الباقر و صادق علیهما السلام و بعد با دو واسطه از امام رضا علیه السلام روایت نقل می کند وقتی ابان فوت کرد امام رضا علیه السلام هنوز به دنیا نیامده بودند ۶ سال قبل از ولادت امام رضا علیه السلام ابان فوت کرد کسی که بخواهد با دو واسطه از امام رضا علیه السلام نقل کند باید در حدود سالهای ۲۵۰ باشد ظاهراً آنچه که ما احتمال میدهیم این است که پشت نسخه نوشته بوده ابان و ایشان گمان کرده اند ابان بن تغلب است ولی منظور از ابان در اینجا ابان بن محمد سِندی است
که پیش ما به ابان بن محمد بزّاز بجلی( سندی بن محمد) معروف است که از مشایخ حمیری است و در قرب الاسناد هم از ایشان نقل می کند.
♻️استفاده شده از جلسات سید احمد مددی_حفظه الله_
#کتابشناسی
#حدیث_شناسی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚التوضيح النافع فی شرح ترددات الشرائع
📝تأليف: آيت الله حسين علی فرطوسي-رحمه الله-
#کتابخانه
#فقه
#تراث_خوزستان
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
التوضيح النافع في شرح ترددات صاحب الشرائع - الشيخ حسين الفرطوسي الحويزي.pdf
12.35M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨✨
تلاش و سعی پیوسته اصحاب ائمه اطهار علیهمالسّلام وبزرگان فقه اسلامی از زمان اهل بیت علیهمالسّلام تاکنون برای تنظیم و تنسیق فقه اسلامی بر طالبان علوم دینی پوشیده نیست تا چه رسد به فضلا و علمای دین.
فقه امروز ما با این بنیه و غنایی که دارد نتیجه همین تلاشهای پیوسته است و همین امر باعث فقهی مرتب و منقح و از نظر اصول و فروع مستدل و تنسیق یافته شده.
یکی از متون اصلی فقهی که از این دقت و ارزش و قوت استدلال برخوردار است متن کتاب شرایع است که یکی از مهمترین مؤلفات فقیه اهل بیت علیهمالسّلام محقق حلی رضوان الله تعالی علیه به حساب میآید.
به همین دلیل هم تاکنون مورد عنایت بسیار علمای بزرگ فقه اسلامی قرار گرفته و شروح بسیاری بر آن نگاشته شده و تا کنون نیز به عنوان متنی برای مباحث استدلالی حوزوی انتخاب میشود.
کی از ویژگیهای این کتاب این است که هیچ جمله و یا کلمهای در آن یافت نمیکنی مگر این که به شکل رمز گونهای به مطلب علمی دقیقی اشاره دارد و همین اجمال و عمق بسیار باعث شده تا بسیاری در صدد شرح و توضیح آن برآیند تا ابهام و پیچیدگیهای آن را برطرف کرده و تردیدات آن را حل نمایند.
یکی از آن شروح همین شرح ارزشند مرحوم حجة الاسلام و المسلمین شیخ حسین علی فرطوسی حویزی رحمه الله است، او با تلاش بسیار خود سعی در شرح آراء و نظریات مرحوم محقق داشت، و اگر انسان با این کتاب آشنا گردد اعتراف میکند که اسم آن حقیقتا با مسما است و نظر به واقع دارد.
مؤلف این کتاب قدس سره از علمای شهر خرمشهر واقع در استان خوزستان بود که پس از نابودی این شهر توسط صدام و حزب بعث در جنگ علیه انقلاب اسلامی در ایران به اهواز نقل مکان کرد، وی در مسیر زیارت ثامن الحجج امام رضا علیهالسّلام در خراسان ندای حق را لبیک گفت و از دنیا رخت بست، خدوند او را رحمت کند.
✍🏻استفاده شده از مقدمه حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازي حفظه الله بر کتاب.
شايان به ذکر است که حضرت امام خميني رحمه الله در اجازه ايي که به آيت الله فرطوسي برای تصدي امور حسبيه داده است نوشته اند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدللَّه ربّ العالمین، والسّلام علی خیر خلقه و حبیبه محمدٍ و آله الطاهرین، واللّعن الدائم علی اعدائهم اعداء الدین من الآن الی یوم الدین.
وَ بعد لایخفی علی کافَّة إخوانناالمؤمنین المتدینین - شیَّدالله أرکانهم و وفَّقهم لکُلِّ خیرٍ - أنَّ جناب العالِم الفاضل التقیّ الشیخ حسین الفرطوسی - دام علاه - من أهل الفضل و الفضیلة فی الامور الشرعیّة و المعارف القدسیّة. و قد ضحی برهة من حیاته فی خدمة الدین الحنیف فی النجف الأشرف و مدینة قم حتی بلغ بحمدالله مراتباً من الفضل و هو - ایّده الله تعالی - ممَّن یُنتفع بوجوده حیثما کان، لهذا أجبنا التنویه به و الإشارة الیه، و علی المؤمنین إکرامه و احترامه و رعایة جانبه لأنه أهلٌ لذلک - بحمدالله تعالی - و هو ثقتنا و مَنْ نعتمد علیه فی بَثِّ الأحکام و تعلیم الحلال و الحرام و النُّصح للمسلمین. و هو وکیلنا فی الامور التّی یرجع بها إلی الحاکم الشرعی عند الحاجة إلیه. و قد أذنّاکم بدفع الحقوق الشرعیّة إلیه من سهم الإمام - أرواحنافداه - و غیره من الواجبات، و الواصل إلیه من ذلک کلّه واصلٌ الینا. و قد أجزناه أن یصرف ما یحتاجه فی أمر معاشه من الحقوق و یوصل الباقی إلینا لإقامة الحوزة العلمیّة. و اوصیه - أیَّده الله تعالی - و سایر اخواننا المؤمنین - أیَّدهم الله تعالی - بما أوصی به السَّلَف الصالح من ملازمة التقوی و التجنُّب عن الهوی و التمسُّک بعروة الاحتیاط فی الدین و الدنیا. و أرجو من جنابه أن لاینسانی من صالح دعواته. والسلام علیه و علی إخواننا المؤمنین و رحمة الله و برکاته.
بتاریخ 25 شهر جمادی الثانیة 1382
روح الله الموسوی الخمینی»
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢 شهید صدر تشیع را رهاورد طبیعی اسلام میداند/ رویکرد شهید صدر در اثبات امامت مبتنی بر فهم تاریخی است
✔️ خسروپناه، سبحانی و لاهوتیان، در نشست «مبانی، رویکردها و نوآوریهای کلامی شهید صدر»:
🔹 حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه: شهیدصدر یک شخص نیست؛ یک مکتب فکری است که نوآوریها و نظریهپردازیهای فراوانی داشته. انصافاً شخصیتی بود که از زمان خودش جلوتر بود. حجاب معاصرت از موانع درک انسانهای بزرگ است.
🔹 حجتالاسلام محمدتقی سبحانی: شهید صدر انصافاً یک نابغه و استثناء در بین اندیشمندان ما بود. متأسفانه در آستانه اوج بلوغ علمی دچار آن صدمه و فاجعه شهادت ایشان شدیم. اگر ایشان سالهایی میماند و همچنان اندیشه میکرد و میگفت و مینوشت، ما امروز میراث گرانسنگ بیشتری در اختیار داشتیم.
🔹 دکتر حسن لاهوتیان:
شهید صدر برای اولین بار در تاریخ فلسفه به نفع غایتگرایی و نتیجهگرایی اخلاقی برهان میآورند و نقد میکنند.
#فقه_معاصر
📜 گزارش تفصیلی این نشست تخصصی👈 https://b2n.ir/071640
🌐منبع:اجتهاد
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi