eitaa logo
قرآن ومعارف مدرسه مهدیه
153 دنبال‌کننده
379 عکس
193 ویدیو
22 فایل
آموزش قرآن .عقائداسلامی،احکام، ادبیات عرب پنج شنبه هاازساعت ۵ عصرالی ۸ شب برادران دوشنبه هاازساعت ۱۲،۳۰ الی ۱۷خواهران مکان.تهران: میدان شوش خیابان فدائیان اسلام جنب مسجدمهدیه پ ۱۳۶۳
مشاهده در ایتا
دانلود
"الا کرم ز تو مشهور یا امام جواد  کلام توست همه نور یا امام جواد ائمه اند جواد و توئی جواد همه  که گشته جود تو مشهور یا امام جواد سزد ز لعل لب حضرت رضا ریزد  به مدح تو دُر منثور یا امام جواد اگر چه نزد شما آبروی نیست، مرا  مکن ز درگه خود دور یا امام جواد گدایی ام به درت جز بهانه ای نبوَد  مراست وصل تو منظور یا امام جواد به روی زائر تو بوسه می‌زند جبریل  به ذکر «سیعک مشکور» یا امام جواد به کاظمینِ تو روی نیاز برده کلیم  سلام می‌دهد از طور یا امام جواد جحیم اگر تو نگاهش کنی حدیقه ی گل  بهشت بی تو کم از گور یا امام جواد اگر چه ران ملخ هم ندارم ای مولا  مرا بخوان به درت مور یا امام جواد قضا به حکم تو محکوم، ای ولیِ خدا  قدر به امر تو مأمور یا امام جواد لباس نور مرا بر تن از ولادت توست  گناه، وصله ی ناجور یا امام جواد خدا ثنای تو را گفته و چگونه مرا  بوَد ثنای تو مقدور یا امام جواد لب تو داشت تبسّم، ولی دلت را بود  هزارها غم مستور یا امام جواد عنایتی که شود روز حشر «میثم» هم  به دوستی تو محشور یا امام جواد غلامرضا سازگار ولادت باسعادت امام محمدجوادعلیه السلام خجسته ومبارکباد🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم جهان بینی در واقع قسمتی از هستی شناسی می‌باشد و عناصر آن عبارتند از: الف: توجیه جهان هستی، توجیه انسان و رابطه انسان با هستی. جهان بینی به معنی جهان شناسی است نه جهان احساسی و به مسأله معروف شناخت مربوط می‌شود، شناخت از مختصات انسان است، برخلاف احساس که از مشترکات انسان و سایر جانداران است، لذا جهان شناسی نیز از مختصات انسان است و به نیروی تفکر و تعقل وابستگی دارد. شهید مطهری در تعریف جهان بینی می‌گوید: نوع برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می دارد، زیرساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمار می‌رود، این زیرساز و تکیه گاه اصطلاحاً جهان بینی نامیده می‌شود. همه دین ها و آیین ها و همه مکتب ها و فلسفه های اجتماعی متکی به نوعی جهان بینی بوده است. هدف‌هایی که یک مکتب عرضه می‌دارد و به تعقیب آنها دعوت می‌کند و راه و روش‌هایی که تعیین می‌کند و باید و نبایدهایی که انشاء می‌کند و مسئولیت‌هایی که به وجود می‌آورد، همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان‌بینی‌ای است که عرضه داشته است. 🥀انواع جهان‌بینی از نگاه روش شناختى (Methodologic) جهان بینى به چهار دسته تقسیم مى شود: جهان بینى علمى، جهان بینى فلسفى، جهان بینى عرفانى و جهان بینى دینى (وحیانى). و از دیدگاه محتوایى جهان بینى به دو دسته تقسیم مى شود: الهى و مادى. اما بر اساس تعریف جهان بینی، و بنا به تفاوت نگاه ها بر عالم هستی، انواع جهان بینی به ترتیب زیر است: ۱-☘جهان‌بینی تجربی در شناخت جهان هستی بر اساس تجربی، جهان بینی ما بر دو عامل فرضیه و آزمون وابسته است، یعنی در علوم تجربی برای اثبات و کشف علت یک پدیده، ابتدا فرضیه‌ای را ارائه می‌دهند و سپس آن فرضیه را از طریق آزمایش، بررسی می‌کنند و با این روش به کشف علت ها و معلول ها پی می‌برند. این یکی از مزایای این نوع جهان بینی است، چون که بر اساس آزمون، کشفیات و شناخت هایش دقیق و مشخص است و می‌تواند با این روش در مورد یک موجود جزئی اطلاعات خیلی زیادی به انسان بدهد. و دومین مزیتش این است که چون این نوع جهان شناسی، قوانین خاص هر علم را به انسان می‌شناساند، راه تصرف و تسلط آن را نیز بر بشر می‌شناساند. ولی در مقابل نقص هایی نیز متوجه این نوع جهان بینی هست و آن این که علوم تجربی فقط در مورد چیزهای جزئی قادر بر پاسخگویی است، یعنی دایره و حوزه‌اش محدود است به آزمون، یعنی قدرت شناخت در جائی است که آزمون بر آن راه دارد؛ در حالی که همه عالم هستی را نمی‌توان به توسط آزمون شناخت، یعنی در جهان بینی تجربی مسائلی مانند جهان از کجا آمده است؟ به کجا می‌رود؟ جهان حق است یا پوچ، زشت است یا زیبا و ...؟ به دلیل این که تحت آزمون درنمی‌آیند، قابل پاسخگوئی نیست و بیشترین جسارتی که این گونه جهان بینی در مواجه با این سوالات هستی شناسانه از خود نشان داده، گفتن نمی‌دانم بوده است! ☘۲-جهان‌بینی فلسفی جهان بینی فلسفی در طرز برخورد و عکس العمل انسان در برابر جهان موثر است، یعنی موضع انسان را در جهان مشخص می‌کند و نگرش انسان را نسبت به جهان هستی شکل می‌دهد و به طور کلی این جهان بینی به زندگی انسان، معنی داده و او را از احساس پوچی بدور نگه می‌دارد. برخلاف جهان بینی تجربی که قادر نیست به انسان جهان بینی دهد. در واقع جهان بینی فلسفی از آن نظر که متکی به یک سلسله اصول بدیهی و غیرقابل انکار می‌باشد و دیدگاهش را با استدلال ثابت می‌کند و از تزلزل و لغزشی که جهان بینی تجربی دارد بدور است، از محدودیت جهان بینی تجربی نیز بدور می‌باشد. ۳-☘جهان‌بینی دینی در برخی از ادیان مانند دین اسلام، جهان شناسی دینی در متن دین، صورت فلسفی دارد و به صورت استدلالی به بیان دیدگاههایش می پردازد. یعنی مسائل با تکیه بر عقل و استدلال عرضه شده است، از این رو جهان بینی اسلامی در عین حال یک جهان بینی عقلی فلسفی است. معیار مقبولیت جهان‌بینی با نظر به این که سه نوع جهان بینی در شناخت جهان هستی وجود دارد و قطعا از بین این سه نوع، یک نوع آن صحیح می‌باشد، برای این که صحیح‌ترین نظریه را بدست آوریم باید معیار مقبولیت جهان بینی را بدانیم که به ترتیب زیر است. جهان بینی باید از طرف عقل تأیید شود. به زندگی انسان و جهان معنی دهد. جهان بینی باید آرمان پرور و شوق انگیز باشد. استعداد و قدرت تقدس بخشیدن به هدف های
انسانی و اجتماعی را داشته باشد. جهان بینی ما باید تعهدآور و مسئولیت ساز باشد. با نظر به مطالب مطرح شده و با نگاه به انواع جهان بینی‌ها، ما در جهان بینی تجربی به دلیل محدودیتش در دایره آزمون و خطا و جزئی بودنش، چنین معیارهایی را نمی‌توانیم بدست آوریم. همچنین در جهان بینی فلسفی به دلیل این که به طور کامل به دلیل عدم شناختنش از جهان هستی، نمی‌تواند آرمان ساز باشد و دیگر معایبش، نمی‌توان به عنوان یک مکتب قابل قبول پذیرفت. اما جهان بینی دینی با نظر به این که همه معیارهای یک جهان بینی را دارد، تنها جهان بینی است که می‌تواند به عنوان یک جهان بینی قابل قبول در بین سایر جهان بینی‌ها لحاظ گردد، چون از یک طرف شناخت کاملی از آفریننده عالم هستی دارد و این که نظام هستی را بر اساس خیر و رحمت و رساندن موجودات به سعادت و کمال می‌شناسد که موجودات عالم با نظامی هماهنگ در جهت حرکت به کمال به سوی پروردگار عالم در حرکتند و این که آفرینش هیچ موجودی از روی بیهوده انگاری نبوده بلکه جهان بر اساس یک سلسله قوانین که به اصطلاح سنت الهی نامیده می‌شود اداره می‌گردد و این که در میان موجودات عالم، انسان را اشرف مخلوقات می‌شناساند. به طور کلی جهان بینی دینی تنها نوع جهان بینی است که تعهد و مسئولیت افراد را نسبت به خودش، نسبت به همنوعانش، نسبت به محیط طبیعت و نسبت به خدایش بوجود می‌آورد و بر این اساس انسان را از خطر سقوط به دره هولناک پوچ‌گرایی و نیست انگاری نجات می‌دهد. 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
از دین نبی شکفته جان و دل من🌷 با مهر علی سرشته آب و گل من🌷 گر مهر علی به جان نمی‌ورزیدم🌷 در دست چه بود از جهان حاصل من🌷 ولادت باسعادت مولی الموحدین حضرت امام علی بن ابیطالب خجسته ومبارکباد🌷 ☘کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
23.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆 فضائل امیرالمومنین علیه السلام حتمابادقت گوش بدین خیلی عالی وآرام بخشه جان عالم به فدای مولایمان امیرالمومنین 🥀🌷☘🌷🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
🥀🖤🖤🖤🥀 زینب آخر این شبِ تاریک را سر می‌کند یاد از یاس و شقایق، یا صنوبر می‌کند این وداعِ آخر و جان دادنِ بانوی عشق عاقبت وصل حسینش را میسر می‌کند شهادت خانم حضرت زینب کبری سلام الله علیهاتسلیت وتعزیت باد 🥀🖤🖤🖤🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَٰنُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم حیم سوره القصص آیه ۱۵🔰 وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَىٰ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَٰذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَٰذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَىٰ فَقَضَىٰ عَلَيْهِ قَالَ هَٰذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ﻭ [ ﻣﻮﺳﻲ ] ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ [ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻣﻰ ﮔﺬﺷﺖ ]ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ [ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ] ﺯﺩ ﻭ ﺧﻮﺭﺩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ، ﻭ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺶ ، ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺸﺘﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺯﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻳﻦ [ ﻧﺰﺍﻉ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ] ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺍﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﺵ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ .(١٥) شرح وتفسیر📚 1. آن دو نفری که حضرت موسی (ع) در دعوای آنها دخالت نمود یکی قبطی (کافر و طرفدار فرعون) و دیگری سبطی ( موحّد و طرفدار موسی) بود. لذا آن حضرت در دعوای بین دو تن به نفع فردی از خداپرستان و اقشار تحت ستم و بر ضدّ فردی کافر و فرعونی وارد مناقشه شد. این نه تنها خلاف نبود که وظیفه ی شرعی هر اهل ایمان است . 2. قصد حضرت موسی(ع) از دخالت در دعوا کشتن شخص قبطی نبود بلکه قصدش دفع او و فیصله دادن به درگیری بود. لذا خداوند متعال نفرمود « فقتله (او را کشت) » بلکه فرمود: « فَوَکَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَیْهِ . ــــ پس به قصد دفع مشتی بر او زد و کار بر او تمام شد ». در لغت عرب «وکز » به معنی طعن ، دفع و زدن است نه به معنی کشتن. لذا مردن او امری اتّفاقی بود.و چنین قتلی ، از نظر فقهی و حقوقی قتل خطائی محسوب می شود و در هیچ نظام حقوقی اعم از دینی و سکولار حکمش اعدام نیست ، بویژه اینکه موسی (ع) از هیچ آلت قتاله ای هم استفاده نکرده بود. در کتاب عیون الاخبار به سند خود از على بن محمد بن جهم روایت کرده که گفت: من در مجلس مامون حضور یافتم، وقتى که امام رضا (ع) هم نزد او بود، مامون به آن جناب عرضه داشت: یا بن رسول اللَّه آیا اعتقاد تو آن نیست که انبیاء معصوم از گناهند؟ فرمود: بلى، عرضه داشت پس بگو ببینم معناى آیه فَوَکَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَیْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ چیست؟ فرمود: موسى (ع) وارد یکى از شهرهاى فرعون شد، هنگامى وارد شد که مردم از ورودش غافل بودند، یعنى بین مغرب و عشا بود، و در همان موقع دو نفر را دید که یکدیگر را مى زدند، یکى از پیروانش، و یکى از دشمنانش، دشمن را به حکم خداى تعالى دفع کرد، و لطمه اى (کف دستی) به او زد، که منجر به مرگش شد، با خود گفت: این از عمل شیطان بود، یعنى این نزاع که بین این دو نفر درگرفت نقشه شیطان بود، نه اینکه کشتن من از عمل شیطان بود، إنه، یعنى شیطان دشمنى گمراه کننده و آشکار است. مامون گفت: بنا بر این ، پس چه معنا دارد که موسى بگوید: « رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی ـــــ پروردگارا من به خود ستم کردم مرا بیامرز» ؟ امام فرمود: معنایش این است که: پروردگارا من خود را در غیر آن موقعیتى که باید قرار دادم، که وارد این شهر شدم،« فَاغْفِرْ لِی » یعنى پس مرا از دشمنانت پنهان کن، (چون غفران به معناى پوشاندن است) تا به من دست نیابند، و مرا به قتل نرسانند، خدا هم« فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ــــــــ او را از چشم دشمنان پوشانید، که او پوشاننده ی رحیم است.» موسى گفت: « رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ» خدایا به پاس این نعمت و نیرو که با یک سیلى یکى از دشمنان را از پا درآوردم و به شکرانه آن تا زنده ام، پشتیبان مجرمین نخواهم شد، بلکه با این نیرو همواره به مجاهدت و مبارزه ی ایشان برمى خیزم تا تو راضى گردى. « فَأَصْبَحَ فِی الْمَدِینَةِ خائِفاً یَتَرَقَّبُ ـــــــ آن شب را موسى با ترس و نگرانى به صبح رسانید،» « فَإِذَا الَّذِی اسْتَنْصَرَهُ بِالْأَمْسِ یَسْتَصْرِخُهُ ـــــــ که ناگهان همان مرد دیروزى باز او را به کمک طلبید،و دست به دامنش شد» ، موسى گفت: تو براستى مرد گمراه آشکارى هستی ، دیروز با مردى دعوا کردى، امروز با این مرد دعوا مى کنى، سوگند که تو را ادب خواهم کرد، و خواست تا بر او خشم بگیرد، همین که با خشم به سوى او که از پیروان او و دشمن قبطى امروز و قبطى دیروز بود رفت، گفت: اى موسى آیا مى خواهى مرا بکشى همچنان که دیروز یک نفر را کشتى؟ تو به نظرم به غیر این منظورى ندارى که در زمین جبارى باشى، و تو نمى خواهى اصلاح جو بوده باشى. مامون از این بیان لذت برد و گفت: خدا تو را از جانب انبیایش جزاى خیر دهد اى ابا الحسن. ( ترجمه المیزان، ج 16، ص: 29) 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
6_144232837822059778.mp3
52.24M
مبحث فهم قرآن ۱ جلسه اول:جناب دکترموحد 🔹کانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم 🥀 🥀 🔹اللّهمّ إنّا نرغب إليك في دوله كريمه، تعزّ بها الاسلام و أهله، و تذلّ بها النّفاق و أهله، و تجعلنا فيها من الدّعاة إلی طاعتك، و القادة إلی سبيلك، و ترزقنا بها كرامه الدّنيا و الاخره،💙 🔹خدايا! ما از تو تمنا و اميد داريم كه دولت با كرامت (آن امام را به ظهور آوری) و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشی و نفاق و اهلش را به او خوار گردانی و ما را در آن دولت حقه از دعوت كنندگان به طاعتت و پيشوايان راه هدايتت قرار دهی، و به واسطه آن بزرگوار كرامت دنيا و آخرت را روزی ما فرمايی✅ منبع:مفاتیح الجنان/دعای افتتاح 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
6_144232837852370107.mp3
34.39M
مبحث فهم قرآن ۱ جلسه دوم:جناب دکتر موحد 🔹کانال آموزش قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye