eitaa logo
قرآن ومعارف مدرسه مهدیه
151 دنبال‌کننده
382 عکس
194 ویدیو
22 فایل
آموزش قرآن .عقائداسلامی،احکام، ادبیات عرب پنج شنبه هاازساعت ۵ عصرالی ۸ شب برادران دوشنبه هاازساعت ۱۲،۳۰ الی ۱۷خواهران مکان.تهران: میدان شوش خیابان فدائیان اسلام جنب مسجدمهدیه پ ۱۳۶۳
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سوره احزاب آیه ۶🔰 ﺃﻟﻨَّﺒِﻲُّ ﺃَﻭْﻟَﻲ ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﺃَﻧﻔُﺴِﻬِﻢْ ﻭَﺃَﺯْﻭَﺍﺟُﻪُ ﺃُﻣَّﻬَﺎﺗُﻬُﻢْ ﻭَﺃُﻭْﻟُﻮﺍْ ﺍﻟْﺄَﺭْﺣَﺎمِ ﺑَﻌْﻀُﻬُﻢْ ﺃَﻭْﻟَﻲ ﺑِﺒَﻌْﺾٍ ﻓِﻲ ﻛِﺘَﺎﺏِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﻬَﺎﺟِﺮِﻳﻦَ ﺇِﻟَّﺎ ﺃَﻥ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻲ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺂﺋِﻜُﻢ ﻣَّﻌْﺮُﻭﻓﺎً ﻛَﺎﻥَ ﺫَ ﻟِﻚَ ﻓِﻲ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏِ ﻣَﺴْﻄُﻮﺭﺍً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺍﻭ (ﺩﺭ ﺣﺮﻣﺖ ﻧﻜﺎﺡ ﻣﺎﻧﻨﺪ) ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ (ﻧﺴﺒﻲ) ﺑﻌﻀﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ (ﻛﻪ ﻗﺒﻠﺎً ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻫﺠﺮﺕ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻥ) ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺘﺎﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ (ﻭ ﺳﻬﻤﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻭﺻﻴّﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ)؛ ﺍﻳﻦ (ﺣﻜﻢ) ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ (ﺍﻟﻬﻲ) ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:📚 ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ (ﺍﻧﺼﺎﺭ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﻳﻦ) ﻋﻘﺪ ﺍﺧﻮّﺕ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ، ﺍﺯ ﻭﻃﻦ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻋﻘﺪ ﺍﺧﻮّﺕ، ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺭﺍ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺛﻲ ﺭﺍ ﻟﻐﻮ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻠﺎﻙ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻥ، ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺗﺒﻮﻙ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪ، ﺑﻌﻀﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ. ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ «ﺍﻟﻨّﺒﻲ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺎﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ».(٣٦٧) ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻌّﺮﻓﻲ ﻭ ﻧﺼﺐ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺃﻟﺴﺖُ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﻧﻔﺴﻜﻢ» ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﻃﺒﻖ ﺁﻳﻪ ﻗﺮﺁﻥ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺣﺘّﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﻧﺪﺍﺭم؟! ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﻠﻪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻣَﻦ ﻛﻨﺖُ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻬﺬﺍ ﻋﻠﻲّ ﻣﻮﻟﺎﻩ»(٣٦٨) ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻭ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻨّﺒﻲ ﺍﻭﻟﻲ» ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ٣٦ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻴﭻ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺣﻖّ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﻟﻤﺆﻣﻦ ﻭﻟﺎ ﻣﺆﻣﻨﺔ ﺍﺫﺍ ﻗﻀﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ﺍﻣﺮﺍ ﺍﻥ ﻳﻜﻮﻥ ﻟﻬﻢ ﺍﻟﺨﻴﺮﺓ» ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ، ﺍﻳﻦ ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﻴﺰ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ.(٣٦٩) ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻭﺍﻟﺬّﻱ ﻧﻔﺴﻲ ﺑﻴﺪﻩ ﻟﺎ ﻳﺆﻣﻦ ﺍﺣﺪﻛﻢ ﺣﺘّﻲ ﺍﻛﻮﻥ ﺍَﺣَﺐَّ ﺍﻟﻴﻪ ﻣﻦ ﻧﻔﺴﻪ ﻭ ﻣﺎﻟﻪ ﻭ ﻭﻟﺪﻩ ﻭﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﺟﻤﻌﻴﻦ» ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.(٣٧٠) ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم، ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻣﻮﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻨﺒﻲّ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺎﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ» (ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻳﻦ ﺳﺎﻟﺎﺭﻱ ﺑﺎﺷﺪ.) ٢- ﻟﺎﺯﻣﻪ ﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﻨّﺒﻲ ﺍﻭﻟﻲ» ٣- ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﺍﺯﻭﺍﺟﻪ ﺍﻣّﻬﺎﺗﻬﻢ» (ﺣﺘّﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﺣﻠﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻛﺴﻲ ﺣﻖّ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﺪ.) ٤- ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻱ ﻣﺎﺩﺭ، ﺳﺒﺐ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻭ ﺍﺯﻭﺍﺟﻪ ﺍﻣّﻬﺎﺗﻬﻢ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﺍ ﺍﻟﺎﺭﺣﺎم ﺑﻌﻀﻬﻢ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺒﻌﺾ» ٥ - ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻲ، ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻭﻟﻮﺍ ﺍﻟﺎﺭﺣﺎم ﺑﻌﻀﻬﻢ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺒﻌﺾ» ٦- ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺭﺙ، ﻣﺎﻧﻊ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﻴّﺖ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺤﺮﻭم ﻧﺸﻮﺩ. «ﺍﻟﺎّ ﺍﻥ ﺗﻔﻌﻠﻮﺍ ﺍﻟﻲ ﺍﻭﻟﻴﺎﺋﻜﻢ ﻣﻌﺮﻭﻓﺎ» ٧- ﺍﻭﻟﻮﻳّﺖ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺭﺙ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻭﺻﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻭﻟﻮﺍ ﺍﻟﺎﺭﺣﺎم ﺑﻌﻀﻬﻢ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺒﻌﺾ... ﺍﻟﺎّ ﺗﻔﻌﻠﻮﺍ...» (ﺁﺭﻱ، ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺩﻱ ﻭﺻﻴّﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺍﻭ ﺻﺮﻑ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﺷﻮﺩ، ﺍﻭّﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻭﺻﻴّﺖ ﻋﻤﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﺩ.) ٨ - ﺍﺣﻜﺎم ﻭﻣﺴﺎﻳﻞ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻲ ﺟﺪّﻱ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ. «ﻓﻲ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﻣﺴﻄﻮﺭﺍ» ٩- ﺛﺒﺖ ﻭ ﺿﺒﻂ ﺍﻣﻮﺭ، ﻛﺎﺭﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻲ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﻣﺴﻄﻮﺭﺍ» منبع:تفسیرنور 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم سوره لقمان آیه ۲۱🔰 ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻗِﻴﻞَ ﻟَﻬُﻢُ ﺍﺗَّﺒِﻌُﻮﺍْ ﻣَﺂ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺑَﻞْ ﻧَﺘَّﺒِﻊُ ﻣَﺎ ﻭَﺟَﺪْﻧَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺁﺑَﺂءَﻧَﺂ ﺃَﻭَﻟَﻮْ ﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﺸَّﻴْﻄَﺎﻥُ ﻳَﺪْﻋُﻮﻫُﻢْ ﺇِﻟَﻲ ﻋَﺬَﺍﺏِ ﺍﻟﺴَّﻌِﻴﺮِ ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ: ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ. ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻳﻢ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ (ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﺒﻌﻴّﺖ ﻛﻨﻨﺪ)؟! ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻗﻴﻞ»، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺷﺪّﺕ ﺗﻌﺼّﺐ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ ﺣﺮﻑ ﺣﻘّﻲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. «ﻗﻴﻞ ﻟﻬﻢ» ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻱ ﺟﺪﺍﻝ ﻧﺎﺭﻭﺍ، ﺗﻌﺼّﺐ ﺑﺮ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺠﺎﺩﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻐﻴﺮ ﻋﻠﻢ... ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺑﻞ ﻧﺘّﺒﻊ ﻣﺎ ﻭﺟﺪﻧﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﺑﺎﺋﻨﺎ» ٢- ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﻭﺣﻲ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ، ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻠّﻪ» ٣- ﺑﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻨﺤﺮﻓﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﻖّ، ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺗﻤﺎم ﺣﺠّﺖ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻗﻴﻞ ﻟﻬﻢ» ٤- ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭ ﺭﺍﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ: ﺍﻟﻒ: ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ، «ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻠّﻪ» ﺏ: ﺭﺍﻩ ﺷﻴﻄﺎﻥ. «ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ ﻳﺪﻋﻮﻫﻢ ﺍﻟﻲ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﺴّﻌﻴﺮ» ٥ - ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ، ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺆﺛّﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺟﺪﻧﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﺑﺎءﻧﺎ» ٦- ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻭ ﺗﻌﺼّﺐِ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ ﻣﻤﻨﻮﻉ. «ﻭﺟﺪﻧﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﺑﺎءﻧﺎ... ﺍﻭ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ» (ﺗﻌﺼّﺐ ﻧﺎﺭﻭﺍﻱ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ، ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺣﻖّ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﺳﺖ) ٧- ﻣﺤﻴﻂ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ، ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﺍﻩ ﻣﺆﺛّﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺟﺪﻧﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﺑﺎءﻧﺎ» (ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻮﺭ ﻋﻠﻢ، ﻋﻘﻞ ﻭ ﻭﺣﻲ، ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺩﻳﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﻨﺪ.) ٨ - ﻣﻨﻄﻖ ﺣﻖّ، ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻣﻠّﻲ ﮔﺮﺍﻳﻲ ﻭﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ. «ﺃﻭﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ...» ٩- ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻤﺮّ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. «ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ ﻳﺪﻋﻮﻫﻢ» ١٠- ﻫﺮ ﺭﺍﻫﻲ ﺟﺰ ﻭﺣﻲ، ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻳﺪﻋﻮﻫﻢ ﺍﻟﻲ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﺴّﻌﻴﺮ» ١١- ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﭘﻮﭺ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ، ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ. «ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﺴّﻌﻴﺮ» منبع:تفسیرنور 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye