هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 096.docx
409.7K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 096.pdf
72.4K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 097.mp3
8M
🔈برنامه 097، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹قرآن گاهی باد را یکی از جنود الاهی بر میشمرد که سبب شد در جنگ احزاب مسلمانان بر کفار پیروز شوند.
🔹اما گاهی باد را یکی از اسباب مجازات برخی اقوام ذکر میکند، مثل قوم عاد که با «ریح عقیم» عذاب شدند (بادی که هیچ خیری در آن نیست و به تعبیر قرآن از هر چیزی میگذشت، آن را مانند استخوان پوسیده قرار میداد).
#آرشیو
#سوره_حجر
#جنگ_احزاب
#ریح_عقیم
#جنود_الهی
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 097.docx
408.9K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 097.pdf
83.7K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 098.mp3
9.21M
🔈برنامه 098، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از نعمتهای خداوند، این است که باران به صورت غربالی از ابرها نازل میشود، نه به صورت یکجا و شیلنگی.
🔹نعمت سیراب شدن، غیر از نعمت آب است؛ مثلاً برخی بیماران، هر چه آب میخورند، سیراب نمیشوند.
🔹عبارت «شما قدرت حفظ و ذخیره آب را ندارید» به دو معنا میتواند باشد:
👈1. ذخیره کردن آب پیش از نزول باران؛ یعنی شما نمیتوانید آب را در ابرها یا جای دیگر ذخیره کنید و جلوی باریدنش را بگیرید.
👈2. ذخیره کردن پس از نزول باران؛ یعنی خداوند آب را پس از بارش، به صورت برف روی قلهها یا در سفرههای زیرزمینی و ... ذخیره میکند و اگر چنین نمیکرد، شما نمیتوانستید آن آب را مهار و ذخیره کنید.
🔹نباید گمان کرد که انسان با سدسازی توانسته آب را پس از بارش ذخیره کند؛ زیرا سدها وقتی کاربرد دارند که آب در رودخانهها جریان داشته باشد و گر نه، سدها پس از مدت کوتاهی بیآب میگردند و رودخانهها از برف قلهها یا سفرههای زیرزمینی تغذیه می شوند.
#آرشیو
#سوره_حجر
#ذخیره_سازی_آب
#برف
#باران
#رودخانه
#سد
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 098.docx
409.9K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 098.pdf
73.6K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 099.mp3
10.56M
🔈برنامه 099، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹در عبارتِ «إنّا لنحن نحیی و نمیت»، تأکید بر این که خداوند زنده میکند و میمیراند، هم میتواند برای اشاره به قدرت خداوند باشد و هم برای یادآوری مرگ و معاد.
🔹تعبیر «نحن الوارثون» (خداوند ارث میبرد) این پرسش را ایجاد میکند که مگر انسانها مالک بودند که این مالکیت را به خدا وا گذارند؟ اساساً مگر نمیگوییم که خداوند مالکِ همه چیز است، حتی در حال حیات انسانها؟
👈پاسخ: اولاً این تعبیر عرفی است و طبق باور عامه مردم که خودشان را مالک حقیقی میبینند، گفته شده است. ثانیاً انسانها مالکند، اما مالک بالعرض؛ یعنی خداوند مالکیت را به ایشان داده است و فراز مورد بحث در آیه، میگوید که همین مالکیتهای عرَضی هم در نهایت، به خداوند میرسد.
#آرشیو
#سوره_حجر
#زنده_کردن
#میراندن
#مالکیت_حقیقی
#مالکیت_عرضی
#ارث
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 099.docx
413.3K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 099.pdf
94.4K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 100.mp3
9.52M
🔈برنامه 100، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹درباره مقصود از «مستقدمین» و «مستأخرین» در آیه مورد بحث، چند احتمال مطرح است:
👈یک. اعمال گذشته و آینده؛
👈دو. کسانی که کار خوب را زودتر انجام دادهاند و کسانی که دیرتر انجام دادهاند؛
👈سه. کسانی که با سبقت به کارهای خوب، موفق به انجام آن شدهاند و کسانی که به سبب تأخیر، موفق به انجام کار خوب نشدهاند.
👈چهار. کسانی که پیش از شما زندگی میکردند و کسانی که بعد از شما زندگی خواهند کرد.
#آرشیو
#سوره_حجر
#سبقت_در_کار_خوب
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 100.docx
410.2K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 100.pdf
78.2K
M-A-Hejr 101.mp3
10.25M
🔈برنامه 101، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ در زمینه زیارت اهل قبور، احتمال چهارمی که در برنامه گذشته عرض شد را تأیید میکند.
🔹رفتن به قبرستان، در روایات ما توصیه شده و فواید مهمی دارد. در این زمینه، حکایتی از مرحوم سید علی آقا قاضی ـ رحمة الله علیه ـ آموزنده است و شنیدنی.
🔹روایتی از امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ مرگ عزیزان را به سفرِ مسافری تشبیه مینماید که نتوانسته باز گردد و به همین سبب، قرار است بستگانش ـ دیر یا زود ـ به او ملحق شوند.
#آرشیو
#سوره_حجر
#مرگ
#سفر
#زیارت_اهل_قبور
#رفتن_به_قبرستان
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 101.docx
412.8K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 101.pdf
82.4K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 102.mp3
8.96M
🔈برنامه 102، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹عبارت «إنّه حکیم علیم» تعلیل است برای «هو یحشرهم»؛ یعنی حکمت و علم خداوند، علتِ حشر مخلوقات است، با این توضیح:
👈اگر آفرینش به این جهان محدود میشد و سرایی جاودان وجود نمیداشت، خلقت خداوند عبث و بیهوده میبود و حکیم، کار بیهوده نمیکند.
👈خداوند از همه جوانب حشر اجساد آگاه است. از این رو، میتواند آنها را دوباره زنده گرداند.
👈نیز از همه اعمال انسانها آگاه است. از این رو، میتواند با عدل و داد به حسابشان رسیدگی نماید.
#آرشیو
#سوره_حجر
#حشر
#حکمت_خداوند
#علم_خداوند
#عدل_خداوند
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 102.docx
424.8K