eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-Hejr 105.mp3
10.35M
🔈برنامه 105، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹تعابیری که در آیات مورد بحث آمده، نشان می‌دهد که خلقت انسان دو جنبه دارد: یکی جنبه مادی (گِل خشکیده از لجن) و دیگری جنبه معنوی و روحی (از روح خودم در آن دمیدم). 🔹اگر انسان مسیر نیکی و هدایت را طی کند، جنبه روحی خود را تقویت کرده است و رسد «به جایی که به جز خدا نبیند» و اگر مسیر بدی و گمراهی را طی کند، جنبه مادی خود را تقویت کرده است و از چارپایان نیز بدتر خواهد بود. 🔹اضافه روح به خداوند در تعبیر «نفخت فیه من روحی» اضافه «تشریفیه» است؛ یعنی برای بیانِ عظمت و شرافتِ روح، به خداوند اضافه شده است، مثل تعبیر «بیت الله» و «شهر الله» درباره «کعبه» و «ماه رمضان». 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 106.mp3
8.58M
🔈برنامه 106، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹روح همان جنبه ملکوتی انسان است و سجده فرشتگان برای آدم، به خاطر این جنبه ملکوتی بود. 🔹وقتی این روح در کالبد انسان دمیده شد، این ظرفیت را یافت که خداوند «همه اسما» را به او یاد بدهد و در واقع خداوند «معلّم» آدم شود. 🔹اما آدم، معلّمِ فرشتگان نشد؛ بلکه صرفاً این اسما را برای ایشان گزارش کرد. (شاید به خاطر این بود که فرشتگان ظرفیت این تعلیم را نداشتند.) 🔹جنبه ملکوتیِ آدم (= روح) و تعلیم اسما به او توسط خداوند، دو عاملی بودند که او را شایسته‌ی «خلیفة اللهی» کردند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 107.mp3
9.31M
🔈برنامه 107، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: اگر سجده بر غیر خدا حرام است، چگونه خداوند به ملائکه فرمان داد که بر آدم سجده کنند؟ 🔹پاسخ نخست: ملائکه با این کار، صرفاً نوعی کرنش و تواضع کردند و قصد پرستش و عبادت نداشتند و سجده به این منظور ـ یعنی برای تواضع، نه برای عبادت ـ اشکالی ندارد. 🔹پاسخ دوم: ملائکه به قصد عبادت خداوند و اطاعت از او سجده کردند؛ اما این سجده در برابر آدم بود، همان گونه که مسلمانان در برابر کعبه سجده می‌کنند، در حالی که قصدشان، عبادت خداوند و اطاعت از او است. 🔹در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده که ملائکه به قصد عبادتِ خداوند و برای تکریم آدم سجده کردند و البته این تکریم بدان جهت بود که ما [ائمه] در صلب او قرار داشتیم. ملائکه_بر_انسان 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 108.mp3
10.42M
🔈برنامه 108، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹ویژگی‌های خاص انسان طبق آیات چنین است: 👈یک ویژگی اساسی که در انسان هست و در جن و ملک نیست، فطرت الاهی است. همین امر سببِ برتری انسان بر جن و ملک می‌شود. 👈خداوند به انسان هم تقوا را الهام کرده و هم فجور را. 👈خداوند انسان را در رنج و سختی آفریده است. 🔹تعابیر بالا درباره جن و ملک به کار نرفته است. 🔹اختیاری که خدا به انسان داده، می‌تواند ارزش انسان را بسیار بالا ببرد؛ مثلاً اگر یک کوهنورد با تلاش خودش قله را فتح کند، ارزش بیشتری دارد از این که با بالگرد به قله برسد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 109.mp3
10.31M
🔈برنامه 109، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹قبلاً گفتیم هر چیزی زینتی دارد و زینت انسان حقیقت ایمان است که از روح الاهی بر می‌خیزد. این روح در فراز «نفخت فیه من روحی» به خداوند با ضمیر متکلم وحده اضافه شده است که هم اضافه تشریفی است و هم تعبیری که تعلّق خاص این روح به خداوند را می‌رساند. هر چه ایمان بیشتر باشد، این تعلّق بیشتر، و زینت انسان افزون‌تر می‌گردد. 🔹زینت کعبه نیز انتسابش به خداوند است که در قرآن کریم از آن، به «بیتی» تعبیر می‌کند. 🔹علاوه بر اینها، تعابیر «عبادی» و «جنّتی» نیز در قرآن کریم آمده که این یای مضاف الیه، هم نشانه‌ی شرافت و زینتِ مضاف و هم سببِ آن است. 🔹درباره مقصود از زینت در فراز‌ «خذوا زینتکم عند کلّ مسجد» سه نظر گفته شده است: 👈یکی زینت ظاهری مانند لباس آراسته و عطر و مانند اینها؛ 👈دوم زینت باطنی مانند تقوا و اخلاق نیکو؛ 👈سوم مال و فرزند (با توجه به آیه «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا»). 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر همراهان کانال برنامه 109 پس از اصلاح دوباره در کانال قرار گرفت از همراهی و شکیبایی شما سپاسگزاریم🌺
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 110.mp3
10.65M
🔈برنامه 110، آیه 26 ـ 31 🌺چکیده این برنامه: 🔹قرآن کریم به مراحل خلقت جسمانی انسان اشاره می‌کند (خاک، نطفه، خون بسته، گوشت جویده شده، استخوان، و گوشت). این مراحل کم و بیش در حیوانات نیز تحقق دارد. 🔹آنچه انسان را از بقیه حیوانات متمایز می‌کند، همان دمیدن روح در جسم است که در برخی آیات «خلقت دیگر» نامیده شده است. 🔹خداوند پس از آن که این «خلقت دیگر» را ذکر می‌کند، خودش را «احسن الخالقین» می‌نامد. این نشان می‌دهد که انسان «احسن المخلوقین» است. 🔹برخی آیات، آفرینش انسان را در بهترین قوام «احسن التقویم» معرفی کرده‌اند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا