eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 140.mp3
9.23M
🔈برنامه 140، آیه 36 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹کوتاه‌ترین نامه نهج البلاغه، خطاب به فرماندهان لشکر حضرت است. 🔹خلاصه این نامه، آن است که دو عامل مهم، جوامع و حکومت‌ها را از بین می‌برد: 👈[1] این که حاکمان، مردم را از حقشان بازدارند؛ زیرا سبب می‌شود مردم برای گرفتن حقشان، به رشوه روی بیاورند و رشوه‌خواری رواج یابد؛ 👈[2] این که حاکمان برای رسیدن به اهدافشان، از راه باطل بروند؛ زیرا مردم نیز به حاکمان اقتدا می‌کنند و تشویق می‌شوند که از راه باطل به اهدافشان برسند (مثل اختلاس، رانت، و مانند اینها). 🔹پیام مهم این نامه آن است که برای بقای یک جامعه، «عدالت اجتماعی» و «حاکمیت اخلاق»، مهم‌تر از همه چیز است، حتی عبادات شخصی؛ زیرا حضرت سخنی از عبادات و غیره به میان نیاوردند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 141.mp3
8.17M
🔈برنامه 141، آیه 36 ـ 38 🌺چکیده این برنامه: 🔹برخی حکمت 434 «اخبُر تَقلِه» را کوتاه‌ترین حکمت نهج البلاغه به شمار آورده‌اند و برخی حکمت 187 «الرحیل وشیکٌ» را. از آنجا که اولی هشت حرف دارد و دومی ده حرف، نظر گروه نخست درست‌تر به نظر می‌رسد. 🔹پیام حکمت 434 این است که اصل بر «دوستی» و «حمل بر صحت» است، مگر آن که خلاف آن اثبات شود. 🔹از مأمون عباسی نقل شده که گفته است اگر امیر المؤمنین این سخن را نمی‌فرمود، من می‌گفتم که اصل بر دشمنی [سوء ظن] است، مگر آن که خلاف آن اثبات شود! 🔹حکمت 187 می‌گوید که کوچ کردن ـ کنایه از مرگ ـ نزدیک است و باید برای آن آماده بود. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 142.mp3
7.98M
🔈برنامه 142، آیه 39 ـ 40 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه، آیات 39 تا 40 سوره حجر، ترجمه می‌شوند و فهرست مسائلی که در این آیات بررسی خواهند شد، مطرح می‌گردد. 🔹از ظاهر برخی آیات، مانند «لا إکراه فی الدین» بر می‌آید که انسان کاملاً آزاد است، بی قید و شرط! و البته از ظاهر برخی دیگر از آیات بر می‌آید که این آزادی قید و شرط دارد و از همین رو، کارها پنج دسته شده‌اند: واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح. 🔹جمع میان این دو دسته از آیات، در برنامه بعد خواهد آمد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 143.mp3
10M
🔈برنامه 143، آیه 39 ـ 40 🌺چکیده این برنامه: 🔹آن دسته از آیات که به ظاهر، آزادی مطلق را برای انسان اثبات می‌کنند، به عالَم «تکوین» مربوطند و مقصودشان این است که انسان «تکویناً» آزاد است و می‌تواند هر اعتقادی داشته باشد و هر کاری بکند؛ خواه اعتقاد و کار خوب و خواه اعتقاد و کار بد. 🔹آن دسته از آیات که برای آزادی، قید و شرط می‌گذارند، به عالم «تشریع» مربوطند و مقصودشان این است که انسان مقیّد به «باید»ها و «نباید»هایی است؛ یعنی اگرچه انسان تکویناً می‌تواند برخی کارها را ترک کند، اما نباید ترک کند و اگرچه تکویناً می‌تواند برخی کارها را انجام دهد، اما نباید انجام دهد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 144.mp3
8.86M
🔈برنامه 144، آیه 39 ـ 40 🌺چکیده این برنامه: 🔹برای این که اختیار انسان معنا پیدا کند، باید زمینه‌ی کار خوب و بد، هر دو، فراهم باشد. 🔹همچنین عواملی درونی و بیرونی هستند که انسان را به کار خوب یا به کار بد فرا می‌خوانند. این گونه آزمایش و اختبار انسان معنا پیدا می‌کند. 🔹عامل درونی که انسان را به کار بد فرا می‌خواند، نفس «مسوّله» و نفس «امّاره» است و عامل بیرونی، «ابلیس» است. 🔹نفس «مسوّله» کارهای بد را در نظر انسان زینت می‌دهد و نفس «امّاره» به کارهای بد فرمان می‌دهد. 🔹عامل درونی که انسان را به کار خوب فرا می‌خواند، عقل و فطرت انسان است و عامل بیرونی، انبیای الاهی هستند. 🔹یکی از دلگرمی‌های مؤمنان، این است که خداوند با وعده مغفرت و فضل، ایشان را به کارهای خوب فرا می‌خواند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 145.mp3
9.15M
🔈برنامه 145، آیه 39 ـ 40 🌺چکیده این برنامه: 🔹نقش شیطان تنها «وسوسه» است و اختیار را از انسان سلب نمی‌کند، مانند گوسفندی که علف را در دست قصاب می‌بیند و به طمع آن، با پای خودش به مسلخ می‌رود، نه با زور و اجبار. 🔹بعضی از علمای اخلاق، نقش شیطان را در عالم خلقت، به «کلب معلَّم» «سگ تربیت‌شده» تشبیه کرده‌اند. به این بهانه، در دو سه برنامه آینده از برخی ویژگی‌های جسمی و روحی سگ سخن می‌گوییم تا هم این تشبیه را بهتر تبیین نماییم و هم به برخی پرسش‌ها درباره نگهداری سگ در خانه، نجس العین بودنِ آن، و مانند اینها پاسخ بگوییم که مورد ابتلای برخی از خانواده‌ها است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا