هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 089.mp3
8.85M
🔈برنامه 089، آیه 19 ـ 21
🌺چکیده این برنامه:
🔹صفات خداوند دو دستهاند: صفات ذات و صفات فعل. هر کدام از مخلوقات ـ خصوصاً انسانها ـ تجلّیِ بعضی از صفات خداوند هستند؛ اما نه تجلّیِ صفت ذات؛ بلکه تجلّیِ صفت فعل؛ زیرا ذات و صفات ذاتی خداوند، قابلِ تجلّی در مخلوقات نیستند.
🔹هر مخلوقی ظرفیت و قابلیت مخصوص به خودش را برای تجلّی صفات خداوند دارد که به اندازه همان ظرفیت، از خزائن الاهی فیض وجود دریافت میکند و صفات فعل خداوند را متجلّی میسازد. این بیان دیگری برای «ما ننزّله إلا بقدر معلوم» است.
#آرشیو
#سوره_حجر
#تجلی
#صفات_ذات
#صفات_فعل
#ظرفیت
#خزائن_الاهی
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 089.docx
413K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 089.pdf
79.5K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 090.mp3
8.63M
🔈برنامه 090، آیه 19 ـ 21
🌺چکیده این برنامه:
🔹خداوند گاهی چیزی را به خود نسبت میدهد با ضمیر مفرد، مثل «لا إله إلا أنا» و گاهی با ضمیر جمع، مثل «إن من شیء إلا عندنا خزائنه».
🔹علت به کار بردنِ ضمیر جمع، دو چیز میتواند باشد:
👈بیان عظمت و جایگاه بلندِ خداوند؛
👈اشاره به واسطهها و وسیلههای انجام کار، مثل «إنّا أنزلناه فی لیلة القدر» (فرشتگان گاهی واسطهی نزول قرآن هستند).
🔹در هر صورت، یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که اگر مطلب دربارهی «ذات» یا «صفات ذاتی» خداوند باشد، هرگز دربارهی آن ضمیر جمع به کار نمیرود تا تصوّر توحید ذاتی، حتی به مقدار «توهم جمع» نیز مخدوش نگردد.
🔹تمام مواردی که ضمیر جمع ذکر شده، دربارهی «صفات فعل» خداوند هستند، مانند «میراندن»، «نازل کردن قرآن»، «حساب و کتاب بندگان در قیامت» و مانند اینها.
#آرشیو
#سوره_حجر
#ذات
#صفات_ذات
#صفات_فعل
#ضمیر_مفرد
#ضمیر_جمع
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 090.docx
453K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 090.pdf
86.2K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 091.mp3
8.67M
🔈برنامه 091، آیه 19 ـ 21
🌺چکیده این برنامه:
🔹آنچه مصداق «عند الله» و «وجه الله» باشد، باقی است و بقیه موجودات فانیاند.
🔹تعابیر دیگری نظیر «خزائن» در قرآن داریم؛ از جمله: «کتاب مبین»، «کتاب»، و «امام مبین».
🔹«مفاتح الغیب» نزد خداوند است و او «بالذات» به غیب آگاهی دارد.
🔹خداوند میتواند هر کسی را از «مفاتح الغیب» آگاه سازد. بنا بر این، انسانها اگر برخی شرایط را داشته باشند، میتوانند «بالعرض» از غیب آگاه شوند.
#آرشیو
#سوره_حجر
#وجه_الله
#مفاتح_الغیب
#کتاب_مبین
#امام_مبین
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 091.docx
452.8K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 091.pdf
96.6K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 092.mp3
9.05M
🔈برنامه 092، آیه 19 ـ 21
🌺چکیده این برنامه:
🔹با توجه به آنچه درباره خزائن الاهی در برنامههای پیشین عرض کردیم، یکی از پرسشهای قرآنی پاسخ داده میشود:
🔹پرسش: خداوند در برخی از آیات میفرماید که اگر اراده کند چیزی موجود گردد، به او میگوید: «موجود باش!» و آن هم موجود میگردد، مثل آیه 82 سوره یس. با توجه به این که هنوز چیزی موجود نشده است، پس مخاطبِ این سخن خداوند «موجود باش!» چیست؟
👈پاسخ: مخاطب، همان است که در خزائن الاهی حضور دارد و قرار است در نشأه و عالَمی دیگر، ظهور و بروز یابد. گویی تعبیر «کن» یعنی از این نشأه به نشأهای دیگر برو و در آنجا ظهور و بروز پیدا کن!
🔹در برخی آیات که سخن از «خلق» است، تدریج و گذر زمان نیز مراد است؛ اما در آیاتی که سخن از «امر» است، دیگر چنین چیزی مراد نیست.
#آرشیو
#سوره_حجر
#کن_فیکون
#خزائن_الهی
#خلق
#امر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 092.docx
413.9K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 092.pdf
81K
M-A-Hejr 093.mp3
9.17M
🔈برنامه 093، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه، آیات 22 تا 25 سوره حجر، ترجمه میشوند و فهرست مسائلی که در این آیات بررسی خواهند شد، مطرح میگردد.
#آرشیو
#سوره_حجر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 093.docx
413.3K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 093.pdf
98.2K
M-A-Hejr 094.mp3
8.5M
🔈برنامه 094، آیه 22 ـ 25
🌺چکیده این برنامه:
🔹«لواقح» جمعِ «لاقح» است، به معنای بارور کننده.
🔹مراد از بارور کردنِ بادها، این است که بادها ابرها را «با هم جفت میکنند و در کنار هم قرار میدهند تا موجود جدیدی به نام باران یا برف و ... تولید شود». تلقیح به این معنا، در موجودات غیر زنده نیز وجود دارد.
#آرشیو
#سوره_حجر
#باد
#بارور_کردن_ابر
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 094.docx
409.9K
هدایت شده از حبیب
M-A-Hejr 094.pdf
91K