💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت_چهل_و_سوم
#الگوهای_انسانی
#فضائل_اخلاقی_یکی_ازیاران
#اخلاقی #تاریخی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 فِي ذِكْرِ خَبَّابِ بْنِ الأَْرَتِّ يَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الأَْرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً
📋 آنگاه كه از خبّاب ياد كرد فرمود:
خدا بيامرزاد خبّاب پسر أرتّ را. به رغبت اسلام آورد و از روي فرمانبرداري هجرت كرد و به گذران روز قناعت، و از خدا راضي بود و مجاهد زندگي نمود.
🔗ترجمه دیگر🔗
«خداوند خبّاب بن ارتّ را بيامرزد، كه
با علاقه مسلمان شد
و با علاقه از وطن مهاجرت كرد،
و جهادگر بود.
خوشا به حال كسي كه به ياد روز قيامت باشد
و براي حساب كار كند
و به اندازه معيّن از روزي بسنده كرده
و از خداوند خوشنود باشد».
🖇شرح:
خبّاب با خاي نقطه دار و باي مشدّد، نام يكي از مهاجران و ياران امام (ع) است، او پس از بازگشت از جنگ صفين، در كوفه از دنيا رفت،
و نخستين كسي است كه امام (ع) با دست خود او را دفن كرد،
و با سه صفت از اوصاف صالحان او را ستوده است:
1- اسلام آوردن از روي ميل و رغبت كه اسلام سودمندي است.
2- مهاجرت علاقه مندانه وي با پيامبر خدا (ص)، كه هجرت كامل از روي ميل و رغبت در راه خدا و پيامبر خداست.
3- زندگي خود را با پيامبر خدا در جهاد با كفّار و در زمان امام (ع) در جهاد با سركشان، خوارج و بيعت شكنان، گذراند.
عبارت امام (ع): طوبي، در زمينه تعريف خبّاب و مشعر بر اين است كه وي آن چنان بوده است. طوبي وزن فعلي از صفت طيّب است. در تفسير آمده است كه آن، درختي در بهشت است.
و با اين عبارت امام (ع) وادار به ياد كردن روز قيامت و حساب آن روز فرموده است كه خود باعث عمل براي آنهاست.
و همچنين انگيزه براي فضيلت قناعت و خوشنودي از خدا و رضايت به قضا و قدر اوست.
قناعت فضيلتي از شاخه هاي عفّت، و رضا فضيلتي از شاخه هاي عدالت است.
📚آرشیو نهج البلاغه☝️
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
🌺امروز شرائطی مشابه شرائط دوران حکومت امیرالمؤمنین است
🍀"ما امروز در دنیای عظیمی که با شعارهای زیبا در بسیاری از نقاط این دنیا شعار داده میشود کم و بیش همان وضعیت را داریم.
🔹حتی ما امروز در دنیای اسلام - که درک و دریافت و بینش اسلامی در آن گاهی با فاصلههایی به اندازهی فاصلهی ایمان و کفر از هم دور هستند - با یک چنین واقعیتی مواجه هستیم.
🔸امروز آشکارترین و روشنترین حقایق اسلامی بوسیلهی بعضی از مدعیان اسلام در کشورهای اسلامی نادیده گرفته میشود.
👈 امروز همان روزی است که شعارها یکسان است اما جهتگیریها به شدت مغایر یکدیگر است، امروز شرائطی مشابه شرائط دوران حکومت امیرالمؤمنین است، پس روزگار #نهجالبلاغه است."
📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۶۳/۰۱/۲۶
نهج البلاغه کلام امیر 👇
@MaeMaein3
☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ☀️
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت_چهل_و_چهارم
#ارزش_آخرت_گرایی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 طُوبَي لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِو
📋 خوشا كسي كه معاد را به ياد آورد.📌
✅و براي حساب كار كرد.
✅و به گذران روز قناعت نمود.
✅و از خدا راضی بود.
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
✨أَلاَ إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی، وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی، طوَ دَوَاءَ دَائِکُمْ، وَ نَظْمَ مَا بَیْنَکُمْ
🌸بدانید که در قرآن علم آینده و حدیث روزگاران گذشته است شفادهنده دردهای
شما و سامان دهنده امور فردی و اجتماعی شما است.
نهج البلاغه #خطبه ۱۵۸
نهج البلاغه کلام امیر 👇
@MaeMaein3
☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ☀️
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠 #نهج_البلاغه #کلام_امیر🍁🍁
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح_حکمت_چهل_و_چهارم
#ارزش_آخرت_گرایی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 طُوبَي لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِو
☀️امام(عليه السلام) فرمود: خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند. به مقدار كفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد.
#شرح_و_تفسير
✅ خوشا به حال چنين كسان
☀️امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى كند و آن را مايه خوشبختى انسان مى داند كه جمله سوم و چهارم آن با حكمت 43 مشترك است.
👈 در جمله اول و دوم مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند»;
(طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ). هنگامى كه واژه معاد گفته مى شود دنيايى در برابر انسان مجسم مى گردد كه در آن موازين سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است; گروهى (نيكوكاران) به دست راست و گروهى (بدكاران) به دست چپ; همان نامه عملى كه «(لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً إِلاّ أَحْصَاهَا); هيچ عمل كوچك و بزرگى از صاحب آن سر نزده مگر اين كه در آن احصا شده است» همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاكم است. تمام اعضاى بدن انسان در آن دادگاه بزرگ گواه بر اعمال او هستند و نيازى به گواهى فرشتگان ثبت اعمال نيست، هرچند آنها نيز گواهى مى دهند.
👌 آن كس كه چنين دادگاهى را باور داشته باشد و به ياد آن بيفتد به يقين به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود، زيرا چنين ايمانى انگيزه عمل است; عملى پاك و خالى از هرگونه آلودگى و اگر لغزشى از او سر زند به زودى توبه مى كند و به سراغ جبران مى رود. ممكن نيست ايمان به چيزى در دل انسان راسخ باشد و عملى هماهنگ آن انجام ندهد.
👈 در حديثى از☀️ امام صادق(عليه السلام) در كتاب شريف كافى آمده است كه شخصى از او سؤال كرد «أَلاَ تُخْبِرُنِى عَنِ الاِْيمَانِ أَقَوْلٌ هُوَ وَعَمَلٌ أَمْ قَوْلٌ بِلاَ عَمَل; عرض كرد آيا به من خبر نمى دهى كه ايمان اعتقاد و عمل هر دو است يا فقط اعتقاد است» امام در پاسخ فرمود: «الاِْيمَانُ عَمَلٌ كُلُّهُ وَالْقَوْلُ بَعْضُ ذَلِكَ الْعَمَلِ; تمام ايمان عمل است و ايمان بعضى از آن عمل است. (اشاره به اين كه ركن اصلى ايمان عمل است)».
✨ آن گاه در سومين و چهارمين جمله مى فرمايد: «به مقدار كفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد»; (وَقَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَرَضِيَ عَنِ اللَّهِ). منظور از قانع بودن به مقدار كفايت اين است كه حداقل لازم زندگى را داشته باشد، زيرا بالاتر از آن خالى از مسئوليت نيست و كمتر از آن خالى از ذلت.
✨ قانع بودن به مقدار كفايت به قدرى اهميت دارد
كه در حديث معروفى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه با يارانش از بيابانى مى گذشت، ساربانى در آنجا بود، حضرت براى رفع عطش يا براى نياز به غذا مقدارى شير از او طلب كردند (البته در برابر وجه) و او بخل ورزيد و گفت: آنچه از شير در پستان و يا در ظرف هاست همه براى صبحانه و شام قبيله است و به ديگرى نمى رسد.
پيامبر در حق او دعا كرد: خداوندا مال و فرزندانش را افزايش ده. بعدا به چوپان ديگرى رسيد و همين درخواست را نمود. چوپان نه تنها شيرى را كه در ظرف داشت بلكه آنچه در پستان گوسفند بود را نيز دوشيد و به عنوان هديه، با احترام به نزد پيامبر آورد و به آن حضرت تقديم كرد.
☀️ پيغمبر در حق او نيز دعا كرد; ولى چنين عرضه داشت: «اللّهُمَّ ارْزُقْهُ الْكَفافِ; خداوندا به حد كفاف به او مرحمت كن» بعضى از ياران تعجب كردند كه چگونه در حق آن بخيل پيغمبر اكرم دعاى فزونى مال و فرزند كرد ولى درباره اين مؤمن سخاوتمند دعايى كمتر از آن فرمود.
از اين مطلب سؤال كردند و پيامبر در جواب فرمود:
«إِنَّ مَا قَلَّ وَكَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَأَلْهَى; مقدار كم كه براى زندگانى انسان كافى باشد بهتر از مقدار فراوانى است كه آدمى را از خدا غافل سازد». منظور از رضايت پروردگار كه در سخن پربار بالا به آن اشاره شده همان رضايت از مقدارات خداست چه مطابق ميل انسان باشد و چه بر خلاف ميل او همان گونه كه در حديثى از امام صادق مى خوانيم: «رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ الصَّبْرُ وَالرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ الْعَبْدُ أَوْ كَرِهَ وَلاَ يَرْضَى عَبْدٌ عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلاَّ كَانَ خَيْراً لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ; برترين طاعت الهى صبر و شكيبايى و رضايت و خشنودى از خداست; چه در امورى كه بنده او دوست دارد يا دوست ندارد و هيچ بنده اى از مقدرات الهى در آنچه دوست دارد يا دوست ندارد راضى نمى شود مگر اين كه در هر دو صورت خير اوست».
نهج البلاغه کلام امیر 👇
@MaeMaein3
☀️ التماس دعای فرج ☀
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت_چهل_وپنجم
#راه_شناخت_مومن_و_منافق
#اخلاقی #انسان_شناسی #سیاسی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَي أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي
وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَي الْمُنَافِقِ عَلَي أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي
وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضَي عَلَي لِسَانِ النَّبِيِّ الأُْمِّيِّ ( صلي الله عليه وآله وسلم )
أَنَّهُ قَالَ يَا عَلِيُّ لاَ يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لاَ يُحِبُّكَ مُنَافِقٌو
📋 اگر بدين شمشيرم بر بيني مرد با ايمان زنم كه مرا دشمن گيرد، نگيردواگرهمه جهان رابرمنافق ریزم تامرا دوست دارد٬نپذیرد
اين از آن است كه قضا جاري گشت و بر زبان پيامبر امّي گذشت كه فرمود:
اي علي مؤمن تو را دشمن نگيرد و منافق دوستي تو نپذيرد.
🖇#شرح:
جمّات جمع جمّه،
عبارت است از جايي از زمين كه در آن جا آب گرد آيد.
و از آنرو كه ايمان راستين باعث اتحاد و محبت خالص ميان مؤمنان در راه خداست،
ناگزير دشمني و كينه امام (ع) با آن در يك دل جمع نشود.
و از طرفي چون نفاق مخالف ايمان است،
با آنچه لازمه ايمان است يعني محبت در راه خدا نيز مخالف است و با آن جمع شدني نيست،
هر چند به بهاي دادن مال فراواني به شخص منافق باشد.
كلمه جمّات را از باب تشبيه معقول به محسوس، براي محل اجتماع اموال دنيا، استعاره آورده است،
آري گاهي به وسيله مال دنيا محبت عرضي حاصل مي شود كه با از بين رفتن علّت يعني صرف مال و نظير آن، محبت نيز از بين مي رود،
و سخن در اين نوع از محبت نيست،
اينست راز سخن امام (ع): دشمن نمي دارد... و امام (ع) اين مطلب را بر قضاي الهي كه بر زبان پيامبر خدا (ص) مقدّر شده، نسبت داده است.
📚آرشیو نهج البلاغه
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#حکمت_چهل_و_ششم
#ارزش_پشیمانی_و_زشتی_غرور_زدگی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 سَيِّئَهٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَهٍ تُعْجِبُكَ
📋 گناهي كه تو را زشت نمايد نزد خدا بهتر است از كار نيكي كه پسندت آيد.
🔗ترجمه دیگر🔗
«بدي و گناهي كه تو را غمگين سازد،
نزد خدا بهتر از عمل نيكي است كه تو را به خودبيني وا دارد».
🖇شرح:
مقصود امام (ع) از بدي و گناهي كه تو را غمگين سازد، عملي مانند گناهي است كه از انسان سر مي زند،⚡️ در نتيجه او پشيمان شده و نسبت به انجام آن كار غمگين مي شود،😔
و مقصود از عمل نيك كه انسان را به خودبيني وا دارد، امثال نماز، و يا صدقه اي است كه بدان وسيله خودبيني و غرور حاصل مي شود.⚡️
اما اين كه چنان گناه و بدي در نزد خدا بهتر از اين نيكي است،
از آنرو است كه پشيماني كه بدنبال بدي مي آيد گناه را از بين مي برد،
در صورتي كه آن خوبي كه در پي آن خودخواهي است با نابودسازي و محو كردن نيكي داراي اثر بد و پستي است كه صفحه دل را سياه مي سازد،☁️
☄بنابراين آن بدي سهل تر و در نزد خدا بهتر است .
نهج البلاغه کلام امیر 👇
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠
#نهج_البلاغه
#کلام_امیر🍁🍁
#شرح_حکمت_چهل_و_ششم
#ارزش_پشیمانی_و_زشتی_غرور_زدگی
#اخلاقی
☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند:
📒 سَيِّئَهٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَهٍ تُعْجِبُكَ
كار بدى كه تو را ناراحت (و پشيمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه تو را مغرور مى كند.
#شرح_و_تفسير
⭕️ بلاى عُجب امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمحتوا به نكته مهمى اشاره مى فرمايد كه در سير و سلوك انسان به سوى خدا بسيار تأثيرگذار است.
مى فرمايد: «كار بدى كه تو را ناراحت (و پشيمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه تو را مغرور مى كند»; (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَة تُعْجِبُكَ).
دليل آن روشن است، زيرا انسان معصيت كارى كه از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشيمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنكه آن كس كه از كار نيك خود مغرور مى گردد گامى به سوى رياكارى بر مى دارد.
♻️ توبه آثار شوم آن معصيت را مى شويد در حالى كه غرور عُجب و ريا از كارهاى نيك، انسان را به پرتگاه گناهان كبيره مى كشاند.
در حديثى از☀️ پيغمبر اكرم مى خوانيم: «مَنْ رَأى أنَّهُ مُسىءٌ فَهُوَ مُحْسِنٌ; كسى كه خود را بدكار مى داند او نيكوكار است». به گفته مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه عكس اين مطلب نيز صادق است و آن اينكه گفته شود «مَنْ رَاى إنَّهُ مُحْسِنٌ فَهُوَ مَسىءٌ; كسى كه خود را نيكوكار بداند بدكار است» زيرا عُجب و غرور احسانش را تباه كرده و چه بسا سخنانى كه ايمان را نيز از اساس متزلزل سازد.
در حديثى از☀️ امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبينَ وَانْذُرِ الصِّديقينَ; گنهگاران را بشارت ده و صديقين (والا مقام) را بيم ده» (داود تعجب كرد و) عرض كرد: اى پروردگار چگونه چنين چيزى ممكن است؟ خداوند فرمود: گنهكاران (پشيمان و نادم) را بشارت ده كه من توبه آنها را مى پذيرم و از گناهانشان صرف نظر مى كنم و صديقين را بيم ده كه از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند».
✨ در حديث ديگرى از آن حضرت چنين آمده است كه مى فرمايد: دو نفر وارد مسجد شدند يكى عابد بود و ديگرى فاسق اما هنگامى كه از مسجد خارج مى شدند فاسق، جزء صديقان شده بود و عابد از فاسقان.
〽️ سپس فرمود: اين بدان رو است كه چون عابد وارد مسجد شد به عبادت خود مى باليد و در اين فكر بود و فاسق هنگامى كه وارد شد فكرش در پشيمانى بود و پيوسته از گناهان خويش استغفار مى كرد.
✨ اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم: خداوند به آن حضرت وحى فرستاد كه بعضى از بندگان من در مسير عبادت تلاش مى كند و شب از خواب خوش و بستر لذت بخش بر مى خيزد و مشغول عبادت مى شود و خود را در عبادت من به سختى و تعب مى اندازد.
👈گاه من او را يك شب يا دو شب گرفتار خواب مى كنم تا در مسير صحيح گام بردارد، زيرا هنگامى كه به خواب مى رود و صبح بيدار مى شود نسبت به خود خشمگين است و خود را سرزنش مى كند و اگر او را در آنچه از عبادت من مى خواهد آزاد بگذارم، چه بسا عُجب و خودپسندى به او عارض شود و از اين راه حالتى به او دست دهد كه هلاكش در آن است.
نهج البلاغه کلام امیر 👇
به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.
@MaeMaein3
☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
💢 #نهج_البلاغه را باید #خواند و #فراگرفت
❤️ مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای می فرماید :
💠 این #نهجالبلاغه را باید خواند و فراگرفت.
در دوران اخیر، بسیاری از متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان ـ نه فقط مسلمانها ـ با #نهجالبلاغه آشنا شدند؛ کلمات امیرالمؤمنین را خواندند و دیدند؛ حکمتهای مجسم در این بیانات را شنیدند و فراگرفتند و از عظمت این کلام و صاحب کلام بهتزده شدند.
ما به #نهجالبلاغه بیش از این بایستی توجه کنیم؛ بیش از این باید فرا بگیریم؛ بیش از این باید از دریای مواج حکمت امیرالمؤمنین بهره ببریم؛ همهی ابعاد کار را روشن میکند، همهی درسها را به ما میدهد. علمای بزرگ اهل سنت دربارهی این کلمات تعبیراتی دارند که انسان شگفتزده میشود.
نهج البلاغه کلام امیر 👇
@MaeMaein3
☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ☀️
هدایت شده از راه قــــــرآنــــی ماء معین * فرج
🔴 زهی خیال باطل! آقای ما فرزند #فاطمه است...
🔻به یقین شناخت حقیقت داستان غصب فدک در #فاطمیه یک ضرورت است.
شاید کوته بینان و ظاهربین ها فدک را صرفا یک ارض با مرز محدود تفسیر کنند! اما شیعه معتقد است دنیا برای فاطمه(س) بود و فاطمه برای دنیا نبود.
اما براستی حقیقت فدک چیست و مادر با طلب فدک برای فرزندان امروزش چه درس دارد؟
🔹 تصور شیعه از فدک تنها یک زمین به ارث رسیده نیست. فدک حق غصب شده ی شیعه در طول تاریخ است. در منظر اهل بصر، طلب فدک ندای حق خواهی، بانگ مظلومیت، فریاد خطر دنیاطلبی برای خواص و غریو ظلم ستیزی و استبدادستیزی است.
🔹 درس بزرگ فاطمیه در مدرسه تاریخ برای فاطمیون "پرداخت هزینه ی ولایتمداری" است. (وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ)
🔻در حقیقت پاسخ امام کاظم(ع) آنگاه که هارون الرشید آن میوه ی شجره ملعونه حدود فدک از او طلب کرد بانگ بیداری بود در مارپیچ سکوت اموی ها..
امام مان چه زیبا فرمود: مرز فدک مرز همه حکومت های اسلامی است..!
🔻 اما انگاری داستان کوچه های مدینه و غصب فدک را هنوز پایانی نیست...
🔹 #امروز کوچه های فرودگاه بغداد امتداد کوچه های مدینه است و قاسم ما فرزند فاطمه است...
🔹 #امروز فدک کنعان، فدک حجاز و فدک یمن توسط آل سعود و آل یهود غصب شده است.
🔹 #امروز نیز لیبرالیسم، اومانیسم، تحجر، ریش حنایی های تکفیری، صاحبان وتو، لابی صهیونیسم، تشیع لندنی دوباره در سقیفه دور هم جمع شده اند.
🔹 #امروز قباله ی فدک دنیا در دستان ترامپیستی ها و آل شروری که این بار نه در کوچه های مدینه بلکه در گهواره یمن، سوریه و غزه و... مادران بی گناه را در پیشگاه ابناء و بنات به حجله ی خون میفرستند...
🔹 #امروز هنوز طناب دست دشمن است و کدخدانمایان میخواهند با بستن زنجیر فشارحداکثری، تحریم و تهدید بر پای غیرت و عزت ایرانیان، مولای مان را مجبور به بیعت با نظم ننگین نوین جهانی کنند !! ؛
اما زهی خیال باطل! "آقای ما فرزند فاطمه است.."
🔻 آری! #فاطمیه و #عاشورا تاریخ تولد ماست و بکاء سلاح ما..! اما آن کس که به گریستن بسنده کند و در تاریخ تولدش متوقف شود بدون شک مرده به دنیا آمده است..! ؛ ظالم همین را می خواهد! توقف در ایستگاه تولد و توقف در گام اول...!
🔹 توقف در کوچه های مدینه!
🔹 توقف در گودال قتلگاه!
🔹 توقف در انقلاب ۵۷ !
🔻امروز تداوم فاطمی بودن در #مکتب_سلیمانی و #انقلابی_ماندن است و رمز انقلابی ماندن در آستانه ی انتخابات مهم مجلس در شناخت توطئه دشمن در جنگ اراده ها است. ترامپ با طناب #فشار_حداکثری به دنبال #مشارکت_حداقلی در دوم اسفند است! گریه ای برای فاطمه (س) ارزشمند است که چشم ها را باز کند و حاج قاسم ها را در مهد ایران تربیت کند...
رسانه باشید
راه قــــــرآنــــی ماء معین 👇
@MaeMaein1
☀️ التماس دعای فرج ☀️
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
سلام حضرت صبر ،
آجرک الله یا مهدی جان🌴
در کوچه بوی دود می آید . تازیانه ای در هوا می پیچد و بر بازویی فرود می آید . دستان حرامزاده ای ، صورت بهشتی یاس پیامبر را نیلی می کند . جای طناب روی دستان حیدر است و هزار غم بر قلب شرحه شرحه اش ...
🌴بانوی قد خمیده ای که تمام آفرینش ، مرهون نفس های اوست به سوی مسجد روانه است تا با دفاع جانانه اش از حریم سرخ ولایت ، چراغ غدیر را تا ابدیت ، روشن نگاه دارد .
... بانو زیر لب تو را می خواند ...
🌴... پسرم ... مهدی ...
▪️مانند شمع قصه ات از سر تمام شد
▪️کوتاه مثل سوره کوثر تمام شد
▪️سیلی وزید در وسط کوچه باد شد
▪️تا هیجده ورق زد و دفتر تمام شد
🌴شهادت صدیقه کبری #فاطمه_زهرا_سلام_الله علیها تسلیت باد.
نهج البلاغه کلام امیر 👇
@MaeMaein3
☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ☀️
🔴 چرا فاطمه(س) تنها ماند؟
«اى پسر ابوطالب! همانند جنين در شكم مادر پرده نشين شده، و در خانه اتهام به زمين نشسته اى... انصار حمايتشان را از من باز داشته، و مهاجران ياريشان را از من دريغ نمودند، و مردم از ياريم چشمپوشى كردند، نه مدافعى دارم و نه كسى كه مانع از كردار آنان گردد، در حالى كه خشمم را فروبرده بودم از خانه خارج شدم و بدون نتيجه بازگشتم... »
این فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)ست؛ آنگاه که پس از خطابه ای مملو از استدلال های قرآنی و نبوی، به خانه باز می گردد و نزد امیرالمومنین(ع) این چنین از مردم زمانه خود شِکوه می کند.
🔰 اینکه انگیزه مردم عصر زهرا(س) از یاری نکردن وصی و دختر پیامبر(ص) هر دو، چه بود، دیدگاه ها مختلف است.
#ترس از قدرت تازه روی کارآمده، #فراموشی وصایای پیامبر (ص) در اطاعت از علی(ع) و حب به اهل بیت شان،
خوی #سست_عهدی و پیمان شکنی، #راحت طلبی و دنیاپرستی و...
🔰اما مهم ترین وجه رفتاری مردم این عصر را باید در "پایین بودن سطح دانش و بینش سیاسی" دانست. آنها بعضا اهل تقوای فردی، و نماز شب های طولانی بودند؛ قراء و تالیان برجسته، مجاهدان سابق، اصحاب پیامبر(ص) در میان آنان به وفور دیده می شدند. اما آنها کسانی را بر خود گماشتند که ۲۵ سال بعد، خود عزلشان کردند، نه تنها عزل، که کشتند؛ و سرانجام چنان برای بیعت به سوی علی بن ابیطالب(ع) هجوم بردند که به فرموده مولا، نزدیک بود حسنین علیهما السلام در زیر دست و پا، له شوند.
🔰 همین کم بودن دانش سیاسی، بار دیگر در بزنگاه های حساسی چون جنگ صفین خود را نشان داد. آنگاه که با قرآن بر نیزه کردن معاویه، به تردید افتادند.. آنگاه که دست از یاری امام مجتبی(ع) کشیدند و سرانجام آنجا که کوفیان، برای حسین (ع) نامه نوشتند و سپس در برابر او ایستادند.
🔰این جمله حکیمانه رهبر انقلاب در توصیف علت شکست های تاریخی صدر اسلام، واگویه همین موضوع است:
«بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکرّراً گفته ام که، چیزی که ... امیرالمؤمنین علیه السّلام را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود، واِلّا همه مردم که بی دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.» (12 آبان 1372)
🔸تا دانش سیاسی مردمان این باشد، شِکوه های فاطمی هم خواهد بود...
@MaeMaein3
☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج