eitaa logo
پایگاه خبری مفاز
2.5هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
169 فایل
﷽ پایگاه خبری مفاز؛ منبع اخبار فرق‌‌ضاله و ادیان انحرافی t.me/mafaz_news شامد: 1-2-757841-65-0-1 ارتباط با ما👇 @Pasokhgoo_mafaz سایت👇 www.mafaz.ir اینستاگرام👇 www.instagram.com/mafaz.ir سروش👇 sapp.ir/mafaz_news ایتا 👇 eitaa.com/mafaz_news
مشاهده در ایتا
دانلود
حداد عادل: دادگاه منافقین، سبب تنویر افکار عمومی می‌شود غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره دادگاه‌هایی که برای بررسی جنایات فرقه منافقین در قوه قضاییه در حال برگزاری است، اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال از اوج فعالیت‌ها و جنایات فرقه منافقین در ایران اسلامی می‌گذرد و به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است، بسیاری از جوانان و نوجوانان از ترورها و جنایات بی‌رحمانه این فرقه ضاله اطلاعی ندارند. وی ادامه داد: برخی افراد که اطلاعات چندانی از پیشینه گروهک جنایت‌کار منافقین ندارند بر این تصور هستند که این فرقه یک گروه سیاسی کوچک است که به دلیل اعتقادات خاص به حاشیه رانده شده است، در حالی که آنان از کم و کیف تفکرات و نظرات همچنین عملکرد این باند جنایت‌پیشه اطلاع چندانی ندارند. 👉mafaz.ir/?p=58759 🆔@mafaz_news
اینستاگرام چگونه به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟ روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، دین‌پژوهان و دیگر متخصصان علوم انسانی تحقیقات وسیعی دربارۀ فرقه‌ها انجام داده‌اند: ⁉️بوز هرینگتون در مقاله‌ای در آتلانتیک می‌گوید در قدم اول باید تفاوتی قائل شویم بین گروه‌های دینی بی‌خطر و گروه‌های افراطی. او روزنامه‌نگاری تحقیقی‌ است که خود سال‌ها عضو یک فرقۀ افراطی بود و بعد از آن‌ها گسست و مطالعه دربارۀ سازوکار فرقه‌ها را شروع کرد. از نظر هرینگتون، ممکن است هر گروهی دارای «عقاید عجیب‌و‌غریب» باشند و انواع و اقسامی از آیین‌های جمعی را به جای آورند. اما فقط دستۀ کوچکی از این گروه‌ها راهِ افراط را در پیش می‌گیرند و به فرقه‌هایی خطرناک تبدیل می‌شوند. ⁉️فرقه‌های خطرناک معمولاً در چند خصیصه مشترک‌اند، از جمله اینکه در همۀ آن‌ها به انحای مختلف با انتقاد و تردید دربارۀ حرف‌ها و تصمیمات رهبران مخالفت می‌شود و از اعضا می‌خواهند تا اطاعتی بی‌چون‌و‌چرا از خودشان نشان بدهند؛ منزوی‌کردن اعضا و مجازات آن‌ها در صورت تمایل به ترک گروه خصیصۀ مشترک دیگری است که اهمیت زیادی در افراطی‌شدن گروه دارد و درنهایت تلاش برای ساختنِ هویتی جدید از طریق تغییر اسم اعضا، بیرون‌کشیدن آن‌ها از مناسبات خانوادگیِ قبلی‌شان و ترغیب آن‌ها به ستیزۀ فکری و رفتاری با عرف‌های جامعه. ⁉️بدین‌ترتیب نوعی نگرشِ سرسختانۀ «ما در برابر آن‌ها» در این گروه‌ها شکل می‌گیرد که می‌تواند اعضا را قانع کند تا علیه «دشمنان» خودشان به جنگ برخیزند. درمقابل، هر چه گروه بازتر باشد و تلاش نکند تا خدمت به فرقه را به یگانه وظیفۀ اعضای خود تبدیل کند، احتمال کمتری دارد که به افراطی‌گری کشیده شود یا به اعضای خود آسیب‌های جبران‌ناپذیر بزند. 👈ادامه مطلب را در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فانتزی‌هايی برای فروش: مردانگیِ زنانه و راهبردهای بازاريابی گروه بی‌تی‌اس بی‌تی‌اس گروهی پسرانه است، اما کمتر نشانه‌ای از مردانگیِ رایج در آن پیدا می‌شود. مردانگیِ فانتزی‌وارِ بی‌تی‌اس نوعی مردانگی لطیف و زنانه است و مخاطبان می‌توانند از تخیل با آن لذت ببرند. ظاهر جذاب اعضای بی‌تی‌اس، به‌خصوص چهرۀ زنانه، پوست روشن و صیقلی‌ای که شبیه ظروف چینی است، آسیب‌پذیری عاطفی، لبخندهای ملیح و موهای رنگارنگ، در کنار رقص‌پردازی پیچیده و قوی، مخاطبان را قادر می‌سازد تا میل زنانۀ پیچیده و بعضاً ضدونقیض خود برای صمیمیت را برآورند. آیا این ظاهر جذاب مردانه-زنانه یکی از دلایل موفقیت جهانی بی‌تی‌اس است؟ در پسِ محبوبیت گروه بی‌تی‌اس عوامل بسیاری نهفته است، عواملی همچون حضور دیجیتال، ترانه‌نویسیِ زیرکانه، تولید آثار پرهزینه، جلوه‌های بصری دراماتیک و پایگاه پرشورِ هوادارانشان موسوم به «آرمی». بااین‌حال، ما در این جستار به واکاوی سیمای مردانگی در ویدئوهای بی‌تی‌اس می‌پردازیم تا راهبرد بازاریابی آن‌ها را درک کنیم، زیرا امروزه مخاطبان، بیش از متن ترانه‌ها به کیفیت تولید کارها به‌خصوص اجراهای دیداری توجه دارند. بحث‌هایی که تاکنون وجود داشته، بیشتر بر پایگاه متعهد و روبه‌رشد هواداران و پیام‌های همدلانۀ این گروه متمرکز بوده است... 👈ادامه مطلب را در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محل اقامت و تردد عوامل تروریستی کرمان 🔹تصاویری از بازداشت عوامل تیم پشتیبانی و کشف مواد منفجره مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
یک همجنس‌باز نخست وزیر فرانسه شد 🔹امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گابریل آتال را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور منصوب کرد. آتال اولین نخست‌وزیر «علنا همجنس‌باز» فرانسه خواهد بود. او با ۳۴ سال سن، جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ این کشور نیز به شمار می‌رود. 🔹دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۹ دی در بیانیه‌ای آتال را به عنوان مسؤول تشکیل دولت معرفی کرد. 🔹آتال از ۱۷ سالگی به حزب سوسیالیست پیوست و از ژوئیه ۲۰۲۳ به عنوان وزیر آموزش فرانسه در کابینه مکرون حضور داشت. او در دوران همه‌گیری به عنوان سخنگوی دولت فرانسه فعالیت می‌کرد. 🔸وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل نوشت پدر آتال یهودی بوده است. mafaz.ir/?p=58735 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجمع خاخام‌های آمریکایی حامی آتش‌بس در غزه در شورای امنیت ۳۶ خاخام و طلاب علوم دینی از فرقه‌های مختلف یهودی، در داخل سالن شورای امنیت سازمان ملل دست به تظاهرات زده و خواستار آتش بس در جنگ غزه شدند. این خاخام‌ها که در تور بازدید از سازمان ملل متحد شرکت کردند، پس از ورود به سالن شورای امنیت، چفیه‌های فلسطینی بر دوش انداختند و پارچه‌هایی را که روی آن نوشته شده بود: «اکنون آتش را متوقف کنید و بایدن استفاده از وتو علیه آتش‌بس را متوقف کن» در دست گرفتند. آنها تصاویری را در صفحه‌های خود در شبکه ایکس و کلیپی از لحظه اعتراض در داخل سالن و برافراشتن بنرهایی در حمایت از آتش‌بس منتشر کردند. mafaz.ir/?p=58879 مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
زبان فرقه‌ای چیست؟ سالیان سال است که از خودمان می‌پرسیم: چه چیزی باعث می‌شود مردم جذب فرقه‌ها بشوند؟ چه چیزی موجب بقای آن‌ها می‌شود؟ چه چیزی آن‌ها را وامی‌دارد که چنین وحشیانه، بهت‌آور، و گاهی هولناک رفتار کنند؟ پاسخ از اینجا شروع می‌شود: رهبران فرقه‌ها از طریق زبان، که ابزار اصلی قدرتشان است، با استفاده از فنون نظام‌مندِ تغییرِ کیش، شرطی‌سازی، و اجبار، خشونتی فراموش‌ناشدنی بر پیروانشان تحمیل می‌کنند، بدون اینکه شخصاً حتی دستشان به آن‌ها خورده باشد. عنصر کلیدیِ زبان فرقه ای چیست و رهبران فرقه‌ها چطور از آن بهره می‌گیرند؟ 👉mafaz.ir/?p=58798 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دادگاه منافقین 🎥 صحبت های مهم دختر شهید ترور فرشی مقدم درباره تهدید های ، تهدیداتی که بعد شهادتش پدرش هم ادامه داشت. مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانیلا وایس، رئیس جنبش شهرک‌نشینان اسرائیلی در دفاع از نابودی کامل غزه: باید غزه را تخریب کنیم تا شهرک‌نشینان اسرائیلی بتوانند دریا را ببینند! مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازداشت ۱۰ یهودی پس از کشف تونل مخفی زیر کنیسه نیویورک پلیس نیویورک آمریکا پس از کشف یک تونل مخفی در کنیسه‌ای تاریخی در محله بروکلین چندین نفر را دستگیر کرد. پلیس همچنین دستور تخلیه و تعطیلی این محل را صادر کرده است. مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
علم‌گریزی متصوفه کسب علم از محاسنی است که تمام عقلای عالم، انسان را به کسب آن تشویق کرده و دین اسلام نیز همسو با آنها، پیروان خویش را دعوت به کسب دانش کرده و فراگیری آن را بر مسلمانان واجب دانسته و اهل علم را محبوبان خدا معرفی کرده است؛ همان گونه که از امام‌صادق علیه‌السلام نقل شده است: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلی کُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ». «دانش جویی بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا دانشجویان را دوست دارد». این در حالی است که در راستای سیر و سلوکی که برای رسیدن به قرب الهی پیشنهاد می‌دادند، به شکل‌های مختلف کسب علم و تعقل کردن را تحقیر کرده‌اند. 👈در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گشت ارشاد فرانسوی! 🎥 دو هزار نیروی گشت ارشاد فرانسوی سراغ مدرسه‌ها و کالج‌ها رفته‌اند تا قانون ممنوعیت پوشیدن عبا توسط مسلمانان را اجرایی کنند. مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مگر نمی‌گفتید داعش نابود شده؟ 🔹مگر نگفتن داعش نابود شده پس این عملیات را کی انجام می‌دهد؟ آیا داعش هنوز هم برای ایران یک خطر محسوب می‌شود؟ 🔹اگر برای شما هم این‌ سوالات پیش اومده، این ویدیو را از دست ندهید مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهائیان و تأسیس اولین انجمن ایران و آمریکا اولین انجمن دوستی ایران و امریکا از سوی بهائیان در سال ۱۹۱۰. م (۱۲۸۹. ش) و در دوره قاجار پایه‌گذاری شد. به این شکل که مدرسه تربیت (مدرسه متعلق به بهائیان)، با ارتباط‌گیری برخی سران فرقه بهائیت با امریکایی‌ها، انجمنی را به نام «انجمن تربیتی ایران و امریکا» تأسیس کردند. این انجمن در نامه به رئیس‌جمهور امریکا از دولت وی تقاضا کرد چند معلم امریکایی برای تدریس به اطفال بهایی راهی ایران کند. امریکا هم که در آن زمان به دنبال بسط نفوذ خود در کشور‌های غرب آسیا بود، از فرصت پیش آمده کمال استفاده را برد و با فرستادن یک معلم به نام سیدنی اسپراگ به ایران، خواسته بهائیان را اجابت کرد. مأموریت اسپراگ، پذیرش مسئولیت اداره مدرسه تربیت و همچنین ریاست انجمن تربیتی ایران و امریکا بود. نماینده ایرانی‌های بهایی در این انجمن که در امریکا مستقر بود، میرزا احمدخان سهراب اصفهانی نام داشت. وی پس از مرگ شوقی افندی (رهبر سوم بهائیان)، شعبه این فرقه انگلیسی ساز را با عنوان «سهرابیان» در امریکا پایه‌گذاری کرد. این انجمن البته فقط در حد انجمن دوستی امریکا و بهائیان باقی ماند، اما زمینه نفوذ فرهنگی امریکایی‌ها را به ایران ایجاد کرد. 👈ادامه مطلب را در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت پرده تروریست‌های کرمان چه کسانی هستند؟ مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
عرفان‌های نوظهور، خدای ذهنی را می‌خواهند، نه خدای واقعی انسان امروز به اعتبار تحولات و قطع شدن رابطه انسان با آسمان، یک‌جورهایی رابطه معنوی‌اش با خدا قطع شده، همان‌طور که نیچه گفت خدا مُرد و منظورش این بود که کارکرد خدا از بین رفته است و منکر حضور خدا بود و نه وجود خدا ؛ این ویژگی همه مذاهب ، ادیان جدید و است که دنبال چیزی بودن است ‌تا امید و نشاط ببخشد. ویژگی دیگر این جریان‌ها و عرفان‌ها این است که تجربه‌محور است. عرفان ما پشتوانه فلسفی و نظری دارد ولی آنها از این موضوع فراری‌اند و حتی بسیار متحورانه درباره فلسفه صحبت می‌کنند. اشو، تحصیلات فلسفی دارد اما می‌گوید فیلسوفان، سگان تاریخ‌اند! این تجربه ‌محوری بر پایه تجربیات شخصی است در‌حالی‌که عرفان اسلامی، روش شهود را انتخاب می‌کند. خیلی از ما تجربیات معنوی و شخصی زیادی داریم مثل اولین‌باری که چشم‌مان به کعبه افتاد یا امثال آن. گاهی ممکن است در نگاه به طبیعت، حس حیرت و معنویت به ما دست بدهد؛ این حس در عرفان‌های نوظهور به‌صورت روشمند،‌ محور فعالیت‌های‌شان می‌شود. این تجربیات را هم در قالب مکتب و ارائه می‌کنند. اینها یک‌سری آموزه‌های مشترک دارند که کلیدی‌ترین و پرتکرارترین اصولی مذهبی‌شان مسأله عشق است. اشو در جایی می‌گوید:‌ مریدی نزد من آمد و گفت خدا کجاست؟‌ گفتم: نگرد که خدا نیست؛ خدا همین‌جاست؛ خدا خودت هستی؛ خدا خودم هستم… این پریشان‌گویی نتیجه آن انکار مبانی است. آیا واقعا حضور خدا را از وجود خدا می‌شود منفک کرد؟ 👈ادامه مطلب را در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 به این چهار دلیل، اسرائیل یک رژیم سرکش است: 1️⃣ بمب هسته‌ای 2️⃣ شهرک‌سازی 3️⃣ نفوذ مخرّب سیاسی 4️⃣ عملیات‌های تروریستی مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
تجمل‌گرایی، معنای واقعی فقر در فرقه نعمت الهیه است 🔘یکی از تعابیر رایج و پرکاربرد در مسلک فرقه نعمت الهیه؛ واژه فقر است. دراویش بیچاره باافتخار لقب فقرا را با خود یدک می‌کشند و هرکسی که بتواند عضو فرقه نعمت الهیه بشود، می‌گویند مشرف‌به فقر شده است. این تعبیر برخلاف آنچه به ذهن افراد خطور می‌کند کاملاً در فرقه نعمت الهیه متفاوت است. 🔘زهد افراطی و گداپروری از شاخصه‌های بارز و مشترک میان تمام فرق صوفیه است. این جماعت گمراه با توجیه اعمال و رفتار ناشایستشان، به حدیث نورانی رسول اکرم (ص) استناد می‌کنند. حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: یَدْخُلُ الْفُقَرَاءُ الْجَنَّةَ قَبْلَ الاَغْنِیَاءِ به خمس مِائَةِ عَام: فقرا پانصد سال قبل از اغنیا وارد بهشت می‌شوند. عناصر جریان صوفیه در مکتوبات شان، منظور از فقرا را دراویش عنوان کردند و بدون توجه به مضمون اصلی کلام پیامبر اکرم (ص) برای خودشان مزیت و مرتبه درست کردند. 🔘اگر به زندگی و احوالات عناصر فرقه نگاه اجمالی داشته باشیم، این حقیقت روشن می‌شود که آنان به همراه خانواده‌شان از همه نعمات مادی و دنیوی برخوردار بودند و دریغ از ذره‌ای کشیدن سختی و رنج فقر و نداری. اما از محل عشریه ها و نذورات غیرشرعی دراویش بیچاره، دولت‌سراهای پاسداران، زمرد و غیره ساخته‌شده تا فقرا (مریدان) بهتر بتوانند به خدمت‌رسانی اقطاب و مشایخ فرقه بپردازند. 🔘پول دراویش بیچاره صرف نگهداری مزار بیدخت می‌شود و چنان بی‌حدوحصر این مقبره را تحت رسیدگی و مراقبت گذاشتند تا مبادا خشتی از آن خراب شود. بیدخت محلی است برای ریخت‌وپاش‌های نامعلوم قطب فرقه. اتاقک مزار نورعلی تابنده را چنان تزئین و تجملاتی درست کرده‌اند که هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند قبول کند که اینجا مزار قطب فقرا است. سازه اماکن خانقاهی این فرقه در تهران و سایر شهرها نماد تجملات دراویش فقیر نعمت الهیه گنابادیه است. رهپویان‌هدایت 🆔@mafaz_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا باب امام زمان نیست؟/ شجاعت یاران حضرت مهدی (ع) در یکی از کانال‌های تبلیغی خود، در پاسخ به اینکه «چرا بهائيان معتقدند که حضرت باب امام زمان هستند؟»، به بیان دلایلی پرداخته‌اند. بهائیان در استدلال‌های خود بر مهدویت علی‌محمد شیرازی (پیشوای بابیت)، بیان می‌کنند که بر اساس روایات، شجاعت، یکی از ویژگی‌های یاران حضرت مهدی علیه‌السلام است. آنان در ادامه، شجاعت را یکی از صفات بارز یاران علی‌محمد شیرازی معرفی می‌کنند و سعی دارند از این طریق مهدویت او را به اثبات رسانند. مبلّغان بهائی در برشماری خصوصیات یاران حضرت قائم علیه‌السلام، صفت شجاعت ایشان را به یاران باب تطبیق می‌دهند و می‌گویند: «اين موضوع دلالت بر جوانی اصحاب قلعه شيخ طبرسی و شجاعت همه ياران قائم دارد و ۲۰ هزار شهيد خود گواه بر اين موضوع است… امام علی عليه‌السلام فرمود (می‌فرماید): ياوران مهدی عليه‌السلام فقط از خدا می‌هراسند، شهادت را می‌طلبند و همواره آرزو دارند که در راه خدا کشته شوند». امام صادق علیه‌السلام نیز می‌فرماید: «گويا قلب‌هاى آنها به مانند تكّه‌هاى آهن است، شكى در قلوب آنها راجع به خدا وجود ندارد. محكم‌تر از سنگ است». 👉mafaz.ir/?p=58771 🆔@mafaz_news
زبانِ فرقه‌ای چگونه بر زندگی در اجتماعات مدرن تأثیر می‌گذارد؟ زندگی مدرن بسیاری را مجبور کرده است در جست‌و‌جوی نوعی هدایت و معنا، که پیش از این در مذهب می‌یافتند، به گروه‌های فرقه‌گرا و برند‌های فرقه‌مانند روی بیاورند. زبان‌شناسی به نام آماندا مونتِل در کتاب جدیدش، فرقه‌گرا، به گروه‌هایی می‌پردازد که مردم هر روز به آن‌ها می‌پیوندند و الگو‌های زبان‌شناختی‌ای را بررسی می‌کند که این فرقه‌ها و گروه‌های فرقه‌‌مانند برای جذب‌ مردم به خدمت می‌گیرند. ساده بگویم، همۀ ما به فرقۀ کارا پیوسته بودیم. ابداً متوجه نشدم چطور این اتفاق افتاد تا اینکه کتاب فرقه‌گرا، اثر جدید، پرمغز و روشنگرانۀ آماندا مونتل، را خواندم. این کتاب به فرقه‌هایی می‌پردازد که مردم هر روز به آن‌ها می‌پیوندند و الگو‌های زبان‌شناختی‌ای را بررسی می‌کند که فرقه‌ها و برند‌های فرقه‌‌مانند برای جذب‌ مردم به خدمت می‌گیرند. همۀ فرقه‌ها یا سازمان‌های فرقه‌گرا ضرورتاً خطرناک نیستند: انجمن الکلی‌های گمنام و پویش‌های جمع‌آوری اعانه نیز زبان را به خدمت می‌گیرند تا در شرکت‌کنندگانشان شور‌و‌شوق ایجاد کنند و به اعضای خود حس امیدواری دهند، اما به اعتقاد مونتل، مطالبات زندگی مدرنْ بسیاری از افراد را مجبور کرده است در جست‌و‌جوی نوعی هدایت و معنا، که پیش از این در مذهب می‌یافتند، به برند‌ها و «مرشدان معنوی» روی بیاورند. تعداد آدم‌هایی که در قربانگاه پلوتون۴ عبادت می‌کنند بیش از آدم‌هایی است که به کلیسا می‌روند. هر فعالیت‌ دیگری که به همین طریق با سرسپردگی و تعهد مالی همراه باشد امکان سوءاستفاده را فراهم می‌آورد. کتاب فرقه‌گرا، به‌دقت، روش‌هایی را بررسی می‌کند که با دستکاری کلمات می‌توان حس [تعلق به] اجتماعات را در آدم‌ها ایجاد کرد، ارزش‌های جمعی را تحمیل کرد، به بحث‌ خاتمه داد و حتی، به نام ایدئولوژی، مردم را وادار کرد رفتار‌های مخرب انجام دهند. قطعاً طرفداری از کراس‌فیت در قیاس با پیوستن به گروه معنوی ثری‌‌اِیچ‌اُ۵ «چالش‌ها و عواقب» متفاوتی به همراه دارد، اما کتاب معتقد است روش‌هایی که هر دو گروه استفاده می‌کنند می‌توانند «به یکدیگر شبیه باشند، زیرکانه و فرقه‌گرایانه». مونتل می‌نویسد برای مثال «گویش عامیانه» و شعار‌های دوست‌داشتنیِ کراس‌فیت را در نظر بگیرید (حرکت‌های فانکشنال، درد عضلانی تأخیری۶، همه‌چی رِواله۷) و آن‌ها را کنار کلمات ثری‌‌اِیچ‌اُ بگذارید (آگاهی‌های برج حوتی، مغز خزنده‌ای۸، روح خردمند). 👈ادامه مطلب را در وب‌سایت مفاز بخوانید 🆔@mafaz_news