eitaa logo
پژوهش و نگارش - نکته‌‌ها گفته‌ها یافته‌ها
279 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
218 ویدیو
585 فایل
رزومه و آثار دکتر حامد شریعتی نیاسر: https://magiran.com/R440070 https://www.researchgate.net/profile/Hamed-Shariati-Niyasar-2
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی استان مطرح کرد؛ نگارش ۲۳۳ پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد و رساله‌ دکتری در دانشگاه‌ها در موضوع اندیشه‌های امام خامنه‌‌‌ای ۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۶ کد : ۲۰۹۱۸ اخبار تعداد بازدید:۵۴۷ https://tabrizu.ac.ir/fa/news/20918
عنوان رساله دکتری: وزير مغربي (م 418 ق) و روش‌شناسي المصابيح في تفسير القرآن دانشجو: مرتضي کريمي‌نيا استادان راهنما: دكتر منصور پهلوان و دکتر مجيد معارف استادان مشاور: دكتر محمدعلي مهدوي‌ راد و دکتر عبدالهادي فقهي‌ زاده داوران داخلي: دكتر محمدرضا شاهرودي و دكتر ابوالفضل خوش‌ منش داوران خارجي: دكتر محمدکاظم شاکر(دانشگاه قم) ودكتر احمد پاکتچي (دانشگاه امام صادق عليه السلام) چكیده‌: تفسیر شیعه تا پایان قرن چهارم هجری عمدتاً بر نقل روایات ائمه علیهم السلام استوار است. در میانه‌ی قرن پنجم شیخ طوسی با نگارش تفسیر "التبیان" یکباره رویکردی کاملاً متفاوت در تفسیرنگاری شیعه ارائه می‌دهد که در آن علاوه بر روایات معدود شیعی، انبوهی از روایات صحابه و تابعین همراه با اقوال لغویان، نحویان، ادیبان و مفسران اهل سنت، مباحث کلامی معتزله، نقل اختلاف قرائات رسمی و غیررسمی نقل و ارزیابی می‌شود. محققان در تاریخ تفسیر شیعه تاکنون بر این رای بوده‌اند که شیخ طوسی (م 460 ق)، مبتکر اصلی این رویکرد نوین تفسیری در شیعه بوده که آن را می‌توان تفسیرنگاری اجتهادی یا جامع‌نگر نام نهاد ــ در مقابل رویکرد پیشین که تفسیر روایی یا مأثور بود. رساله‌ی حاضر درصدد نشان دادن سهم یکی از عالمان و ادیبان گمنام شیعه در پایه‌گذاری این پارادایم جدید در تفسیرنگاری شیعه (نیم قرن پیش از شیخ طوسی) است. متن تفسیر وی موسوم به المصابیح فی تفسیر القرآن ظاهراً تنها در اختیار شیخ طوسی بوده و عالمان بعدی همواره آرای وی را از التبیان شیخ طوسی نقل کرده‌اند. این تفسیر نخست بر اساس سه نسخه‌ی خطی باقی‌مانده در دابلین، فاس، و ریاض تصحیح شده و سپس عناصر مختلف منبع‌شناختی و روش‌شناختی آن مورد تحلیل قرار گرفته است. كشف نسخه‌های تفسیر المصابیح و تحلیل اجزا، عناصر، منابع، و روش‌های وزیر مغربی در این كتاب، نشان می‌دهد سهمی كه تاكنون همگان برای شیخ طوسی و تفسیر التبیان وی در تغییر رویكرد تفسیری شیعه از روایی به اجتهادی و جامع قائل بوده‌اند، تا حد زیادی باید به وزیر مغربی نیز داده شود؛ به این معنا كه آغازگر این رویكرد جامع در تفسیرنگاری شیعه، وزیر مغربی بوده و شیخ طوسی كمال دهنده‌ی آن به‌شمار می‌آید. ابوالقاسم حسین بن علی معروف به وزیر مغربی (370ـ418 ق) دانشمند ذوفنون شیعه در اواخر قرن چهارم هجری است كه علاوه بر تصدی مناصب مختلف در حكومت‌های فاطمیان، آل‌بویه، بنی‌عقیل، و مروانیان، آثار علمی متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله شعر و ادب، انساب، تاریخ و تراجم، و تفسیر قرآن به‌جا گذارده است. حوادث زندگی كوتاه و پرتلاطم او اثر مهمی در شكل‌گیری شخصیت علمی و ادبی وی داشته است. وی به سبب شغل وزارتی پدر و اجدادش، و نیز تعلق خاطر خودش به امر سیاست و ادب، در مناطق مختلف جغرافیایی جهان اسلام به‌سر برده، آموزش دیده، به فعالیت علمی و سیاسی پرداخته، به مراوده‌ی با بزرگانی از اهل علم و ادب و سیاست پرداخته، و 18 سال پایانی عمر وی، در كشاكش همكاری یا قطع ارتباط سیاسی با حكومت‌های مختلف حجاز، شام، عراق و جزیرَة گذشته است. وزیر مغربی نخستین مفسر شیعه است كه در عین تاكید و دفاع از آموزه‌های فقهی و كلامی شیعه در تفسیر خود، از دیگر عناصر غیرشیعی در عصر خود نیز بهره می‌برد. مهم‌ترین این موارد عبارتند از: توجه فراوان و اساسی به لغت، صرف، اشتقاق، نحو، استشهاد به شعر جاهلی، همراه با پذیرش قول لغوی؛ رجوع به ادبیات تفسیری اهل سنت، از جمله تفسیر طبری برای نقل روایات و آرای تفسیری صحابه و تابعین؛ كاهش میزان نقل از روایات ائمه علیهم السلام و عدم اشاره به منابع و روات شیعه؛ توجه به مباحث كلامی روز به ویژه از طریق نقل آرای تفسیری كلامی و ادبی معتزله برای نخستین بار؛ توجه فراوان به ادبیات و روایات سیره و مغازی برای فهم حوادث صدر اسلام در قرآن؛ مراجعه‌ی مستقیم به اهل كتاب و كتب متداول میان ایشان از جمله متن عهد قدیم و عهد جدید برای نقل مواضع مشابه یا مخالف با آیات قرآن همراه با نقد عهدین و گاه پذیرش آن. این ابزارها و منابع تفسیری تقریباً همگی ــ به‌جز مورد آخر ــ در مكتب تفسیری شیخ طوسی مورد قبول قرار گرفته و از آن‌ها در تفسیر التبیان و سایر تفاسیر بعدی در پارادایم جدید چون منتخب التبیان (ابن‌ادریس)، مجمع البیان (طبرِسی)، روض الجنان (ابوالفتوح رازی)، متشابه القرآن و مختلفه (ابن‌شهرآشوب)، فقه القرآن (راوندی)، نهج البیان (شیبانی)، و كنز العرفان (فاضل مقداد) مكرراً استفاده شده است. برچسب‌ها: رساله دکتری, پایان نامه دکتری, المصابيح في تفسير القرآن, وزیر مغربی + نوشته شده در سه شنبه پانزدهم تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۴ ق.ظ توسط دکتر سید مهدی مصطفوی http://drmostafavi.blogfa.com/post/4734
با عنوان: اعسار در پرداخت نفقه و مهریه از نظر اندیشمندان فریقین ⏹دانشجو: آقای محمد نظری 📆تاریخ: روز چهارشنبه 🗓مورخ:1403/01/29 🕒ساعت: 13:00 🟩استاد راهنما: جناب آقای دکتر علی غضنفری 🟨استاد داور: جناب آقای دکتر مهدی آریانفر ⏹به صورت مجازی در بستر ادوبی کانکت به آدرس اینترنتی http://meet.quran.ac.ir/tehran #️⃣پژوهش #️⃣تحصیلات تکمیلی
هدایت شده از پژوهشیار پلاس
انتخاب موضوع اگر دقیق و خوب انجام شود چه ثمراتی دارد؟ ✅ در کمترین زمان تصویب می شود. ✅ نوشتن طرح و پروپوزال بسیار آسان می شود. ✅از جهت منابع خیالتان راحت‌ خواهد بود و به منابع دسته اول و زیادی دسترسی خواهید داشت. ✅می‌توان مقاله علمی خوب و قابل قبولی تدوین کرد. ✅در دفاع از پایان نامه به مشکل جدی بر نخواهید خورد. ✅چاپ این پایان نامه یا مقاله به آسانی صورت میگیرد. انتخاب موضوع را‌جدی بگیرید😊💫 پژوهش‌یار همراه شما در تمامی مراحل پژوهش💫 *┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄* 🔎کانال علمی مهارت‌های پژوهشی پژوهشیار https://eitaa.com/joinchat/4176085290C7e1572999a *┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دانشجویان دکتری
✅ قابل توجه دانشجویان دکتری که در حال نگارش رساله هستند: لازم است حتما هر شش ماه گزارشی از روند پیشرفت نگارش رساله را به استحضار استاد راهنما برسانید. 📝فرم گزارش در پیام بعدی بارگذاری شده است @doctoramazaheb
هدایت شده از در محضر قرآن کریم
📖 سفارش برخط جلد پنجم مجموعۀ لغوی‌ادبی «در محضر قرآن کریم» 🔸 این جلد شامل ترجمه و توضیحات لغوی‌ادبی سوره‌های مبارک فرقان تا احزاب است. 🌐 https://mostafid.ir/?p=3714 🔹 تهیۀ سایر آثار: 🌐 https://yun.ir/mostafid 📝 در محضر قرآن کریم مجموعه‌ای است که با تکیه بر منابع دست اول تفسیری، لغوی، ادبی، تاریخی، فقهی و… به شرح و توضیح کلمات و عبارات قرآن کریم پرداخته، بخش زیادی از نیاز علاقه‌مندان و محققان را در مورد معنای عبارات و کلمات قرآن کریم و نیز بخشی از قواعد ادبی آن مرتفع می‌سازد. ▫️ اطلاعات بیشتر: 🌐 https://mostafid.ir/?p=2347 @dmQuran | در محضر قرآن کریم
پایان نامه / الهیات و معارف اسلامی تقدیم و تاخیرهای معناساز در قرآن کریم و تاثیر آن در ترجمه های فارسی قرآن تقدیم و تاخیر اصطلاحا بر جابه جایی اجزای سخن از جایگاه اصلی خود اطلاق می شود‎۰ این جابه جایی غالبا، توجیهی نحوی یا بلاغی دارد، اما قرآن پژوهان در بیان انواع تقدیم و تاخیر در قرآن بر پایه برخی از پیش فرض ها نوعی را ذکر کرده اند، که بر مبنای آن تقدیم و تاخیر در برخی از آیات در نگاهی ابتدایی به چشم نمی آید، اما به نظر آنان وجود آن به دلالت معنای سخن قابل تشخیص است‎۰ در این پژوهش که به بررسی این نوع خاص از تقدیم و تاخیر اختصاص یافته است، پس از بیان معنای لغوی، انواع تقدیم و تاخیر در قرآن ، ارتباط آن با سایر مباحث علوم قرآنی و ‎۰۰۰ مساله تقدیم و تاخیر به عنوان یک مقوله زبانی و مساله ای که با فهم بشر از سخنان یکدیگر سرو کار دارد مورد بررسی قرار گرفته است‎۰ در پایان فرضیه تقدیم و تاخیر در برخی از آیات قرآن بررسی و نقد گردیده و عملکرد مترجمان قرآن کریم در این باره مورد ارزیابی قرار گرفته است‎۰ نویسنده : طاهره رضی رشته : الهیات و معارف اسلامی دانشگاه : دانشگاه فردوسی مشهد , استاد راهنما : کاظم طباطبایی تاریخ دفاع : 1385 تعداد بازدید : 1176 تاریخ درج : 1387/07/13 https://hawzah.net/fa/Seminar/View/71858/%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85_%D9%88_%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86_%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D9%88_%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1_%D8%A2%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
تقدیم و تأخیر بلاغی در سه جزءآخر قرآن کریم استاد راهنما: رضا رضایی رضا رضایی ، استاد مشاور: محمد تقی زند وکیلی محمد تقی زند وکیلی ، دانشجو: علی اکبر رییسی علی اکبر رییسی ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1392 - [کارشناسی ارشد] کلیدواژه: قرآن ، علم معانی ، تقدیم ، تأخیر چکیده: یکی از مباحث مهم علم بلاغت که در طول تاریخ، اندیشمندان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده است تقدیم و تأخیر می‌باشد. علماء در ذیل این مفهوم درصدد یافتن معانی دقیق و ظریف میان عبارات هستند که پس از ایجاد تغییر در ساختار و الگوی اولیه کلام به وجود آمده است. قرآن کریم که معجزه جاوید الهی می-باشد، به این موضوع توّجه کرده و مخاطبان خود را به فهم تفاوت بین اسلوب و عبارات و کشف معانی ثانویه و دریافت ژرفای مطالب تشویق نموده است و از آن‌ها خواسته است که با دقت و حساسیت از اسالیب استفاده کنند. از رهگذر دریافت این تفاوت های ظریف و دقیق، به شیوه بیانی می‌رسیم که امروزه مورد توّجه و تأیید مفسران و محققان گشته است و آن بیان بلاغی می‌باشد. در این شیوه بیانی پژوهشگران بلاغت، آیات وسوره‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. تقدیم و تأخیر ویژگی سبکی است که نقش اساسی و مهمی در انتقال مفاهیم قرآن کریم دارد به ویژه در کشف معانی ثانویه و معانی را تابع اعتبارات مناسبی می‌گرداند که شخص سخنور در نظر دارد. در این پژوهش به بررسی جلوه‌های گوناگون تقدیم و تأخیر بر اساس نظریات اهل فن پرداخته شده است. با تحلیل محتوا می‌توان گفت تقدیم و تأخیر یکی از دلایل اصلی انعطاف پذیری زبان عربی است که موجب دقت در بیان، بوجود آمدن فصاحت، قوت سبک بیان، صیانت از معنا و همچنین زیبایی در عبارت می‌شود. https://elmnet.ir/doc/10618672-56961
علل تقدیم و تاخیر در پانزده جز اول قرآن کریم پایان نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده علوم انسانی نویسنده مجتبی رجایی استاد راهنما حسن مقیاسی ابوالفضل سجادی سال انتشار 1388 چکیده رساله ای که در پیش رو دارید، به بررسی علل تقدیم و تاخیر در پانزده جزء اول قرآن کریم می پردازدو آنها را از لحاظ لغت و نحو و بلاغت بررسی و تحلیل می کند. قرآن کریم در قلّهی رفیع این هنر تقدیم وتاخیر قرار دارد؛ به طوری که هر کلمه را در جایگاه مناسب خود قرار داده است. تقدیم و تاخیر فقط به رعایت ساختار جمله توجه نکرده، بلکه علاوه بر آن تمام مسائل مربوط به آن را در نظر گرفته است، بر این اساس، این بررسی در قالب سه فصل تنظیم شده است. فصل اول: کلیات و تعاریف؛ فصل دوم: تقدیم و تاخیرهای لفظی و فصل سوم: تقدم و تاخیرهای نحوی - بلاغی. بررسی تقدیم و تاخیر در خلال این فصول نشان از آن دارد که تقدیم و تاخیر در قرآن از جایگاه والایی برخوردار است. به گونه ای که در بیشتر کتب بلاغی و نحوی و تفسیری به آن پرداخته شده است و هدف اصلی در این تقدیم ها، اهتمام و توجه به آنها می باشد. قرآن کریم در این زمینه در نهایت فصاحت و بلاغت می باشد و هر لفظی دقیقاً در جای خود قرار گرفته است. به گونه ای که اگر یک کلمه را جابجا کنیم، نظمآهنگ و زیبایی اسلوب کلام الهی خدشه دار می شود. زیرا الفاظ قرآن کریم از لحاظ لفظی و بلاغی و نحوی بسیار دقیق و منظم می باشند و در چینش آنها ترتیب عقلی و منطقی به کار رفته است و همین امر راز زیبایی قرآن است که باعث شده بر آثار ادبی تمام ادیبان و سخنوران برتری داشته باشد. این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام گرفته است و از اکثر کتب تفسیری و بلاغی و ادبی در این زمینه استفاده شده است. به شکلی که به آیه مورد بحث در تمام این کتب پرداخته شده است. https://www.virascience.com/thesis/499907/