eitaa logo
مهدویت_بصیرت
9.3هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
3.5هزار ویدیو
27 فایل
سلام،به‌کانال مهدویت_بصیرت‌ خوش‌آمدید💕 ✨️نوربصیرت‌جان زندگی است وایمان،سودی نمی بخشد،مگربابصیرت،   💟منتظربرای پیمودن راه‌انتظارتاظهورنیازمند#بصیرت است.اللهم إنّی‌أسْألك قوّة فی‌عِبادتك وتَبصُّرا فی‌كتابك‌وفَهمافی‌حكمك.
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدویت_بصیرت
🎥 مستند کوتاه| مصرف‌گرایی بیماری مدرن است و ما همه بیماریم! 🔥مصرف، مصرف، مصرف... و نومیدانه به انتظ
✅مسئولان نظام باید زندگی معمولی و به دور از تجمل داشته باشند. ✍🏻از جمله‌ی جاهایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئله‌ی رعایت بیت‌المال است، یکی مسئله‌ی خویشتن‌داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِا؛(۱) خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد. ❇️دو جور ممشیٰ و مسلک وجود دارد در رسیدن به قدرت. در همه‌ی کسانی که به قدرت دست پیدا میکنند این معنا وجود دارد: یک ‌جور مال اهل دنیا است، که منتظرند به قدرت دست پیدا کنند، به حکومت دست پیدا کنند تا به مطامع شخصی خودشان برسند؛ یعنی [فرد] تلاش میکند برای اینکه به ریاست جمهوری برسد، [چون] در دوره‌ی ریاست جمهوری زمینه‌هایی فراهم میشود که زندگی او یک زندگی بهتری میشود؛ یعنی برای او رسیدن به قدرت، وسیله‌ای است برای رسیدن به شهوات نفسانی، برای رسیدن به مال و ثروت و شهوات و چیزهایی که نفْس او طلب میکند؛ این یک‌ جور است که غالباً اهل قدرت این ‌جوری بودند؛ چون غالباً اهل دنیا بودند، دنبال دنیا بودند، قدرت هم برایشان دنیا بود و نتایج آن قدرت هم برایشان جز دنیا چیز دیگری نیست. این یک نحوه‌ی سلوک و نحوه‌ی مشی کسانی است که به قدرت دست پیدا میکنند؛ یکی هم نحوه‌ی مشی انبیا است: درباره‌ی پیغمبر [نقل شده]: یَجلِسُ جَلسَةَ العَبِیدِ یَأکُلُ اَکلَ العَبِید؛ (۲) نشستنش روی زمین مثل نشستن برده‌ها، مثل غلامها [بود]؛ یعنی با آن عظمتی که مقام او دارد، هیچ گونه تعیّنیبرای خودش قائل نبود در ‌غذا خوردنش، رفاقت کردنش؛ یا امیرالمؤمنین [میگوید]: اَلا و اِنَّ‌ اِمامَکُم قَدِ اکتَفىٰ مِن دُنیاهُ بِطِمرَیهِ وَ مِن طُعمِهِ بِقُرصَیه؛[این] زندگی امیرالمؤمنین است؛ این هم یک [نمونه] است. البتّه معنایش این نیست که من و شما مثل پیغمبر یا مثل امیرالمؤمنین عمل کنیم؛ [اصلاً] ما قادر نیستیم؛ خود حضرت هم میفرماید: اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلىٰ ذٰلِک؛ شماها نمیتوانید این‌ جوری رفتار کنید، وَ لٰکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهاد؛ (۳) تلاش کنید؛ خطّ اصحاب قدرت دنیوی را دنبال نکنید. ☑️بنابراین کسانی که مسئولیّتی دارند در نظام جمهوری اسلامی، یکی از چیزهایی که باید واقعاً به آن اهتمام داشته باشند و لازمه‌ی تقوا است، این است که دنبال زندگی تجمّلاتی و تشریفاتی و مانند اینها نروند. زندگی معمولی داشته باشند، اسراف و مانند اینها نداشته باشند.۱۳۹۸/۰۲/۲۴ [بیانات در دیدار مسئولان نظام] صرفه‌‌جویی, مبارزه با اسراف و گسترش کار سازنده, اشرافی‌گری مسئولان, دنیاگرایی, مصرف‌‌گرایی, تجملگرایی, تقوای سیاسی, تقوا, تقوای فردی, تقوای جمعی 🏝تلاش در راه تبیین‌وبصیرت‌افزایی | جایی برای نـزدیک‌شدن بـه آفـتـاب‌ولایـت🌤 🆔 @mah_daviat313
مهدویت_بصیرت
✅مسئولان نظام باید زندگی معمولی و به دور از تجمل داشته باشند. ✍🏻از جمله‌ی جاهایی که تقوا باید خودش
❌مصرف‌‌گرایی❌ ☑️عیوب اساسی در سبک زندگی ما است؛ این دیگر مربوط به مسئولین نیست، مربوط به خود ما و شما آحاد مردم است. ما در سبک زندگی مشکلاتی داریم: یکی از مشکلات ما، مصرف‌گرایی است؛ یکی از مشکلات ما، اسراف و زیاده‌روی و زیاد خرج کردن است؛ یکی از مشکلات ما رفاه‌طلبیِ افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافیگری است. ☑️اشرافیگری متأسّفانه از طبقات بالا سرریز میشود به طبقات پایین؛ آدم متوسّط -[یعنی] از قشرهای متوسّط- هم وقتی میخواهد میهمانی بگیرد، وقتی میخواهد عروسی بگیرد، مثل اشراف عروسی میگیرد. ✔️این عیب است، این خطا است، این ضربه‌ی به کشور میزند. زیاد مصرف کردن، زیادی خواستن، زیادی خوردن، زیادی خرج کردن، جزو عیوب مهمّ ما است در سبک زندگی‌مان.۱۳۹۷/۰۱/۰۱ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ⛔️مصرف‌‌گرایی 🏝تلاش در راه تبیین‌وبصیرت‌افزایی | جایی برای نـزدیک‌شدن بـه آفـتـاب‌ولایـت🌤 🆔 @mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | فضائل حضرت عباس علیه السلام از زبان امام صادق علیه السلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✔️ دکتر رفیعی
🛑 در یک‌ماه اخیر، اثرگذاری، محبوبیت و اعتماد به مطالب آقای رائفی‌پور به طرز عجیبی کاهش یافته است. یقینا تخریب، بی اخلاقی، تهمت و افترا نتیجه عکس می‌دهد. برادرانه به ایشان توصیه میکنم روش خود را تغییر دهند. پ.ن: نمودارها حاصل تحلیل داده‌های پستهای آ. رائفی پور در یکماه گذشته است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درسته که رسانه های دشمن فعالن ولی ما هنوز ننه هامونو داریم 🤣 ایول😂 امربمعروف عملی🤣🤣🤣🤣
یکی زنگ زد و ازش پول قرض خواست. پدربزرگ عذرخواهی کرد و تماس به پایان رسید؛ اما... می‌دیدم که آقاجون تو خودش رفته و اصلا حال درستی نداره. به شدت در فکر فرورفته بود. احساس می‌کردم اونقدر گرفته هست که نمی‌تونم سکوتش رو بشکنم. حدود یک ساعت صبر کردم. ولی دیگه نتونستم تحمل کنم. پرسیدم: آقاجون چرا ناراحتید؟! چیزی شده؟! فرمودند: یکی از من پول قرض خواست. من داشتم اما عذرخواهی کردم و ردش کردم. گفتم: خوب این که مشکلی نیست. مگر قرار هست هر کس از آدم پول قرض خواست و پول تو حساب بود، قبول کنیم؟! فرمودند: پولی که تو حساب هست، پول ما نیست. مال خداست. می‌ترسم خواست خدا این بوده باشه که پرداخت کنم و من برعکسش عمل کردم. وقتی دیدم اینطور به قضیه نگاه می‌کنه سعی کردم سمت صحبت رو عوض کنم. آقاجون، حتما صلاح ندونستید. خدا هم همینقدر از شما انتظار داره که ملاحظه مصلحت رو بکنید. حتی اگر درست هم محاسبه نکرده باشید خداوند دیده که شما به خاطر بخل و خساست نبوده که قبول نکردید. گناهی بر عهده شما نیست. فرمودند: با این حال اون پول در حساب من هست و او هم مشکل داره و من ردش کردم. در تمام این لحظات که شرایط رفع مشکلش هست و من اقدامی نمی‌کنم احساس می‌کنم مورد غضب خدا هستم. گفتم: حالا چرا رد کردید؟! اگر صلاح می‌دونید بفرمایید. نهایتا این هست که زنگ می‌زنید و میگید که پول جور شد و حل میشه. می‌خواستم از لابلای دلیلی که داشت توضیحی پیدا کنم تا دلش رو آروم کنم. فرمود: «این بنده خدا به خاطر ندانم کاری یک مشکلی برای خودش به وجود آورده. قبلا سعی کردم اشتباهش رو نشونش بدم و نگذارم خودش رو تو این دردسر بیاندازه. اما متوجه نشد یا رعایت نکرد و گرفتار شد و افتاد تو چاله. حالا پولی که از من می‌خواد برای جبران اشتباهش نیست. برای تقویت اشتباهش و ادامه اون هست. می‌ترسم این رو بگیره چاله رو تبدیل کنه به چاه. می‌ترسم این کمک کردن گناه باشه نه ثواب. می‌ترسم خداوند از من سؤال کنه که تو می‌دونستی شرایط این بنده خدا رو چرا کمک کردی تا بیشتر فرو بره تو مصیبت؟!. اگر اینطور باشه اجازه ندارم کمک کنم و فضولی کنم تو کار خدا. باید فکر کنم تا درست بفهمم که چطور می‌تونم هم کمک کنم و هم نگذارم مشکلش بزرگ‌تر بشه. از اونجایی که ازم حرف‌شنوی نداره نمی‌تونم مستقیم مطلب رو باهاش در میون بگذارم. و گرنه خیلی راحت حل می‌شد...» گفتم: عجب!!! تا حالا نمی‌دونستم یه پول قرض دادن یا ندادن این همه دردسر داره. اصلا پول داشتن این همه مصیبت باید داشته باشه؟! فرمودند: بله پسرم. اینطور نیست که خداوند مالی رو بهت ببخشه و تو مسئولیتی در قبالش نداشته باشی. خداوند یک امکان‌ها و نعمت‌هایی عنایت می‌کنه و در قبالش یک سری محل مصرف هم تعیین می‌کنه. سهم تو برای واسطگی حل مسئله همون چیزی هست که قناعت می‌کنی و به خورد و خوراک و پوشاک و مصارف واجبت می‌رسی. وقتی یک جامعه کلی فقیر و بدهکار و مشکل‌دار داره، اجازه نداری هر طور دلت می‌خواد مالت رو خرج کنی. باید اولویت‌بندی کنی. نه تنها اولویت شخصی و خانوادگی که اولویت اجتماع دوروبرت. اولویت جامعه. مگر میشه تو راحت سر بگذاری رو بالشت و دیگری تا صبح به خودش بپیچه به خاطر اینکه صبح قرار هست چکش برگشت بخوره؟ تو تو خونه خودت استراحت کنی و دیگری درگیر تخلیه خونه مستأجری باشه و ندونه که قرار هست کجا و چطور زن و بچه رو جا بده؟! خدا غضب می‌کنه اگر ما امکان رفعش رو داشته باشیم و کاری نکنیم. در این صورت هر اتفاق بد و هر گناه و فسادی که این وسط به وجود بیاد ما هم شریک هستیم. گفتم: آقاجون اینکه خیلی سخته!. اگر اینطور باشه که واقعا پولدار بودن مصیبته!. این اصلا با وضعی که امروز تو جامعه می‌بینیم خوانایی نداره. بسیاری از مردم خودشون رو مالک همه چیزهایی می‌دونند که در اختیارشون هست و به هیچ وجه حاضر نیستند ملاحظه دیگران رو بکنند. شما می‌گی ما مثل صندوق‌دار بانک هستیم، با این فرق که صاحب مال اینجا خداست و تعیین می‌کنه که به هر کس، چقدر و با چه شرایطی پرداخت کنیم. اینکه تومان به تومان هزینه‌ها رو محاسبه کنیم و بدونیم که چرا و برای چی خرج می‌کنیم. اگر واقعا این همه بخواهیم محاسبه کنیم، پولدار بودن زیاد هم مقرون به صرفه نیست. بیشتر دردسر هست تا امتیاز. فرمود: خداوند وقتی ما رو آدم حساب می‌کنه و به ما فرصت بازی می‌ده و امکانات در اختیارمون می‌گذاره تا در دنیای او نقش بازی کنیم، موظف هستیم که بهترین انتخاب رو داشته باشیم. اختیار یعنی همین. اگر این فرصت‌ها رو هدر بدیم، فردا روزی حرفی برای گفتن در برابر خدا نخواهیم داشت. همین انتخاب‌های ما به جامعه شکل می‌ده و آینده رو می‌سازه و ما مسئول همه عواقبی هستیم که رفتارهامون در جامعه به وجود آورده...
44.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نقل مکاشفه ای شنیدنی از حاج آقا نجفی قوچانی در کربلا «‎‎‌‌‎‎‌‌ممنون که همراهید» ‎‎‌‌‎‎‌‌‎‎‌‍‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبتون بهشت💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم انحطاط و فساد اخلاق مردم یکی از عوامل بوجود آورنده فاجعه کربلا بود ☀️سلام‌برشما که صبورو مقاومید،صبحتان‌بخیر🌷 🌤اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ذکر روز پنجشنبه : لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین امام سجاد عليه السلام فرمود: عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَلايَحْتَمى مِنَ الذَّنْبِ لَمِعَرَّتَهِ. در شگفتم از كسى كه از غذا مى پرهيزد تـا گـرفـتـار زيـان آن نشـود ؛ ولى از گـناه پـرهـيز نمى كـند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد. [كشف الغمه، ج 2، ص 107.] میلاد چهارمین تجسم تکامل انسان، آقا زین‌العابدین، زینت قلوب مؤمنین و فخر زمان و زمین خجسته باد : امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه‌ی اسلامی كمر بست. چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمی از مشكلات اساسی دنیای اسلام كه به فاجعه‌ی كربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود 🆔 @mah_daviat313
رساله حقوق.apk
2.97M
🔰نویسنده: امام سجاد، زین العابدین علی بن حسین علیه السلام 📚رسالة الحقوق عنوان حدیثی طولانی از امام سجاد علیه السلام است. این رساله كه حاوی بیش از ۵۰ وظیفه برای فرد نسبت به ديگران است، در حقیقت درسنامه‌ای اخلاقی است که بیان کننده رفتار انسان در حوزه روابط فردی و اجتماعی است. حقوق مطرح شده در این رساله دربرگيرنده بسیاری از روابط اجتماعی هر فرد است. مثل وظایفی نسبت به پدر، مادر، همسر، فرزند، همسایه، استاد، شاگرد، مؤدن، امام جماعت، حكومت‌ و …. ▪️به دلیل جایگاه خاص و محتوای جامع این رساله، ترجمه‌ها و شرح‌های متعددی بر این رساله نوشته و منتشر شده است. محتوا امام سجاد علیه السلام در این منشور ۵۱ حق الهی را در هفت دسته بر می‌شمارد: ▪️حق خداوند حق نفس و اعضای بدن حق افعال عبادی حق حاکم و مردم حقوق خویشاوندان حقوق برخی اصناف اجتماعی حق مالی. 🏝تلاش در راه تبیین‌وبصیرت‌افزایی | جایی برای نـزدیک‌شدن بـه آفـتـاب‌ولایـت🌤 🆔 @mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸ماه شعبان منه از دست قدح کین خورشید 🍃🌸از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد! 🌴رجب، آغاز سلوک است، و شعبان نیمه راه ، و رمضان پایانه ی سیر.. با «سجّاد» و «حسین» و «عبّاس» آغاز می شود، به آسمان موعود سر می کشد، و دست در دست رمضان می گذارد.. 🍃🌸درود بر شعبان، درود بر رمضان و درود بر همه ی آنان که ارجمندی شعبان را می دانند و از این پایگاهِ مقدّس، به سوی رمضان پر می کشند.🌸🍃 🍃🌸 میلاد حضرت زین العابدین امام سجاد ع بر همه شیعیان و رهروان اهل‌بیت علیهم‌السلام مبارک باد🌸🍃 🌤 🆔 @mah_daviat313
مهدویت_بصیرت
✨بسم‌الله‌الرحمن‌اارحیم✨ ☘ محمدرضا رنجبر /تفسیرگزیده #قسمت_چهلم #بقره #صفحه_۴۰قرآن‌کریم📚 👆🏻👆🏻👆🏻 🎧س
4_5929304168622722813.mp3
7.95M
✨بسم‌الله‌الرحمن‌اارحیم✨ ☘ محمدرضا رنجبر /تفسیرگزیده ویکم 📚 👆🏻👆🏻👆🏻 🎧سروران عزیز و ارجمندمهدوی، سعی کنید وقت بگذاریدبشنوید 👌🏻 [روزتان را بدون قرآن سپری نکنید، اما با توجه و حضور قلب❤️ ] ❤️ثواب نشرش هم هدیه کنید محضر قرآن کریم ،کلام الله جل وعلا ، امیداست در زمره ی ذاکرین و صالحین محشور شویم ،ان‌شاءالله‌تعالی... 🌤 🌴 🆔 @mah_daviat313
🍃🌸سلام روز تون بخیر قلبتون سرشارازعشق زندگی‌تان مملوازنیکی و نشاط🌸🍃 ☀️مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ﴿۳۲﴾ به این سبب بر بنی اسرائیل لازم و مقرّر کردیم که هر کس انسانی را جز برای حق، [قصاص] یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران دلایل روشنی برای بنی اسرائیل آوردند، سپس بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین به [تجاوز از حدود حقّ و فساد و] زیاده روی برخاستند﴿۳۲ مائده﴾ 💫 اين آيه از مجموعه آياتي است كه به جايگاه انسان در عالم اشاره دارد همان موضوعي كه علم روان شناسي سالهاست از آن سخن مي‌گويد اين داستان از طبيعت بشر خبر مى دهد، طبيعتى كه خاص پسران آدم نبوده ، مى فرمايد طبع اين نوع جاندار يعنى انسان چنين است كه اگر دنبال هوا و هوس را بگيرد، و قهرا كارش به حسادت و كينه ورزيدن به افراد منجر شود، آن هم حسد و كينه ورزيدن به سرنوشتى كه در اختيار خود آنان نيست ، (از قبيل اينكه چرا فلانى خوش صورت و خوش صدا و امثال اينها است )، در نتيجه همين پيروى هوا او را وادار مى كند به اينكه بر سر ناچيزترين مزيتى كه در ديگران هست نسبت به درگاه ربوبى چون و چرا كند و در صدد بر آيد كه خلقت خدا را به دلخواه خود از بين ببرد، مثلا فرد محسود را بكشد، هر چند كه آن محسود دوست او و حتى برادر پدرى و مادرى او باشد. ✨ در این آیه از كشتن یك نفر به منزله‏ ى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مى‏ توان عرضه كرد: 🔅الف: قتل یك نفر، كیفرى همچون قتل همه مردم را دارد. 🔅ب: حرمت قتل یك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه‏ ى مردم نزد شماست. 🔅ج: قتل یك نفر، بى‏ اعتنایى به مقام انسانیّت است. 🔅ه : قتل یك نفر، سلب امنیّت از همه‏ ى مردم است. 🔅و: چون انسان‏ها به منزله ‏ى اعضاى یك پیكرند، پس قتل یكى قتل همه است. 🔅ز: جایگاه دوزخى قاتل یك نفر، جایگاه كسى است كه قاتل همه باشد. 🔅ح: قتل یك نفر، زمینه‏ ساز قتل همه است. 🔅ط: یك انسان مى‏تواند سرچشمه‏ ى یك نسل باشد، پس قتل او به منزله ‏ى قتل یك نسل است. (به نظر مى‏رسد این احتمال بهتر است) ✨طبق آیات و روایات، هدایت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احیا مى‏باشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آیه 24، دعوت پیامبر را مایه ‏ى حیات مردم مى‏خواند: «دعاكم لما یحییكم». ⭐️امام صادق‏ علیه السلام نیز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فكانّما أحیاها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفى را هدایت كند او را زنده كرده و هر كس دیگرى را منحرف كند او را كشته است. ⚡️ذكر نام بنى اسرائيل به خاطر آن است كه مسئله قتل و خونريزى مخصوصا قتلهائى كه از حسد و تفوق طلبی سرچشمه ميگيرد در ميان آنها فراوان بوده است ، و هم اكنون نيز قربانيان بيگناهى كه به دست آنها كشته ميشوند رقم بزرگى را تشكيل ميدهند، به همين جهت نخستين بار اين حكم الهى در برنامه هاى آنها گنجانيده شد! ☀️« ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فىِ الْأَرْضِ لَمُسرفُونَ » جمله‌ي پاياني آيه دردناك ‌ترين قسمت است زيرا حضرت حق همه‌ي شرايط را براي احياء انسان فراهم كرده اما هر يك از ما به دليل گرفتاري به رذايل اخلاقي و منيت‌هاي فردي در گروه مسرفون جاي مي‌گيريم و حق و باطل را آگاهانه جابجا مي‌كنيم. ❤️از خداوند سبحان درخواست مي‌كنيم تا ما را پايبند به شريعت كند و ما را از قانون گريزي شريعت در امان دارد تا در شمار مسرفين جاي نگيريم. @mah_daviat313 🌸🍃🌸🍃🌸
مهدویت_بصیرت
🍃🌸سلام روز تون بخیر قلبتون سرشارازعشق زندگی‌تان مملوازنیکی و نشاط🌸🍃 ☀️مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا
🍃🌸حسد از نظر معنوی نشانه کمبود شخصیت و نادانی و کوتاهی فکر و نقص ایمان است زیرا در واقع حسود خود را ناتوان‌تر از آن می‌بیند که به مقام محمود و بالاتر از آن برسد و لذا سعی می‌کند محسود را به عقب برگرداند. به‌علاوه او عملاً به حکمت خداوند، بخشنده اصلی این نعمت‌ها معترض است امام صادق(ع) حسد و بدخواهی را دو بال کفر معرفی می‌کند که تدریجاً سوظن به خدا و حکمت و عدالت او در شخص حسود بیشتر شده و او را از وادی ایمان بیرون می کشد. فرد حسود 💥خودخواه است و همه چیز را تنها برای خود می‌خواهد.💥کم ظرفیت و زبون است وگرنه در برابر مقام یا پیشرفت یا امتیازاتی که دیگران به‌دست می‌آورند، خود را این‌چنین نمی‌بازد. فرد حسود 💥کوردل و کوته‌بین است و به همین دلیل دیگران را نمی‌بیند، فکر نمی‌کند که دیگران هم حقی دارند و باید به جایی برسند. 💥متجاوز است و حاضر است به طرف ضربه بزند و حیثیت و آسایش او را به خطر بیندازد تا به خیال خود عقده و کمبودی را که در خود می‌یابد بگشاید... پس 👈🏻حسادت ممنوع!💥 🌸🍃 @mah_daviat313
مهدویت_بصیرت
بنام‌یکتای‌بی‌همتا [انتخابات ومسئولیتهای اجتماعی در قرآن کریم] 💥ملاک‌های انتخاب🗳 ✍🏻پس از آن که روشن
بنام‌یکتای‌بی‌همتا [انتخابات ومسئولیتهای اجتماعی در قرآن کریم] 💥ملاک‌های انتخاب🗳 ✍🏻پس از آن که روشن شد انسان در قبال جامعه مکلف است و باید به وظایف اجتماعی خود عمل نماید و انتخابات یکی از شئون اجتماعی است که افراد برای تعیین سرنوشت خود، جامعه و کشورشان لاجرم باید در آن مشارکت نمایند، حال لازم است ملاک های انتخاب را نیز بررسی نماییم. 1- ملاک های قرآنی 🔰در قرآن کریم برای انتخاب افراد ملاک هایی ذکر شده است که می تواند به عنوان اصل کلی برای احراز صلاحیت در نظر گرفته شود👇🏻 🌅ب_صفت دوم علیم بودن است، کسی که طالب یک مسئولیتی است ابتدا باید جایگاه این مسئولیت را بشناسد و سپس در خود اندیشه کند که آیا یارای پذیرش آن مسئولیت را دارد یا خیر؛ در وحله سوم باید نسبت به حیطه آن مسئولیت و وظایف و اختیاراتش آگاهی داشته باشد به طوری که با دید روشن به آن ورود کند نه این که پس از پذیرش معلوم شود که احاطه‌ای بر حوزه مسئولیتش نداشته است، لذا حضرت این صفت را برای خود ذکر می‌کند که اگر آن را به من بسپارید نسبت به انجامش دانش کافی دارم و می توانم به نحو احسن آن را انجام دهم و تاریخ نیز گواه حسن انجام کار ایشان است. 💥 قوی و امین: در ماجرای فرار حضرت موسی(ع) از مصر، وی با دختران حضرت شعیب(ع) مواجه می شود که برای آب دادن به گوسفندانشان نیاز به کمک داشتند و حضرت به این کار مبادرت می ورزند، سپس دختران حضرت شعیب(ع) او را به خانه دعوت کردند تا با پدرشان برای استخدام وی صحبت کنند، در قرآن می فرماید:« قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ ؛ یکی از دو دختر گفت: پدرم! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسی را که می‌توانی استخدام کنی آن کسی است که قویّ و امین باشد» در این آیه دو شاخصه و ملاک مهم در شایستگی فرد برای انتخاب عنوان می گردد. 🎇قوی بودن علاوه بر بعد جسمانی بر بعد روحی و روانی هم اطلاق می گردد و منظور دارای قوه و توان است که اصطلاحا به فرد دارای آن توانمند می گوییم. هر فردی که برای مسئولیتی انتخاب می شود لازم است که توانایی لازم برای انجام آن کار را داشته باشد، همچنان که برای ثبت نام شرایط سنی و سلامتی جسمی کاندیدا در نظر گرفته شده است توانمندی وی در عرصه اجرای وظایف و تکالیف حیطه مسئولیت هم لازم می باشد. ضمن این که برای اخذ مسئولیت در ایران اسلامی که دشمنان بزرگی دارد، قوت و استواری مسئولین در برابر تهدیدها، مشکلات و ناملایمات، شرط مهمی است. فرد تنبل و کسل یا کسی که در برابر ناملایمات و مشکلات و پیچیدگی ها درمانده می شود و نمی تواند راهکاری برای برون رفت ارائه نماید از قوت کافی برای گرفتن مسئولیت های مهم برخوردار نیست و نباید برای سمت های مهم انتخاب شود، یا فردی که رفاه طلب و خوش گذران است و فارغ از مشکلات مردم بیشتر زمان خود را به امور شخصی و خانوادگی می پردازد فرد مناسبی برای مسئولیت های مهم نیست چرا که قوت خود را صرف امور دیگر می‌کند. امین بودن ویژگی دیگری است که در این آیه بیان شده است، مسلما وقتی مسئولیت یک کشور و سرنوشت مردمش را به کسی می سپاریم باید آن فرد امین برای این مسئولیت باشد و نسبت به داشته های مردم اعم از مالی، فرهنگی و اجتماعی حساسیت لازم را داشته باشد و به این داشته ها به چشم حقارت نگاه نکند و یا آن را در معرض نابودی و تعرض قرار ندهد. 🇮🇷ایران کشوری است با هزاران سال سابقه تمدنی که مردمان آن پس از تجربه هزاران سال استبداد به سیستم حاکمیت مردم سالاری بومی شده دست یافته اند، مردم سالاری بر مبنای ایرانیت و اسلامیت شیعی که برای آن از ابتدای مشروطه جنگیده اند و خون های بسیاری را تقدیم داشته اند؛ فرد منتخب باید امین دست آوردهای این مردم باشد. ادامه دارد... 🏝تلاش در راه تبیین‌وبصیرت‌افزایی | جایی برای نـزدیک‌شدن بـه آفـتـاب‌ولایـت🌤 🆔 @mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرایط سخت دوران امام سجاد علیه السلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔@mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا توی این کشور به اقلیت‌های دینی ظلم میشه؟ 🔹پاسخ به شبهات