فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مستند جذاب و دیدنی #باران_خون
💻 پژوهشی جالب درباره بارش باران خون در روز #عاشورا
🔮#قسمت_چهارم
🚦 @mahad313 🚦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رمزگشایی از قتلی مرموز در قرون وسطی توسط محققان آمریکایی
بررسی سوءقصد به یک نجیبزاده با نقشآفرینی امپراتور بیزانس، خلیفه مسلمانان و همسر مقتول
ترور بیولوژیک حسنبنعلی(ع) با «مرکوری کلراید»
منبع: کانال خبری فارس
🆔 @mahad313
✨✨آغاز امامت حضرت حجة ابن الحسن علیه السلام ✨✨
✨✨و بزرگداشت روز بیعت با ایشان✨✨
✨✨ بر همه شیعیان و محبان حضرتش مبارک✨✨
کارت پستال زیر تقدیم حضور گرامیتان
https://digipostal.ir/emamat
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
#اینفوگرافیک
💠 10 ویژگی شخصی پیامبر(ص) بر گرفته از روایات
🌱 پیامبر مهربان ما مزاح میکرد اما به بهانه خنداندن، حرف لغو و باطل نمیزد و...
از: تبیان
✨✨ ایام ولادت گوهربار گل سر سبد هستی، خاتم انبیا و رسولان، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ✨✨
✨✨ و هفته وحدت✨✨
✨✨ بر همه مسلمانان جهان مبارک باد✨✨
هدایت شده از بازار کتاب دیجیتالی قائمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد پیامبر رحمت مبارک باد
یکصد تصویر درخشان از زندگانی حضرت محمد صلی الله علیه و اله
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/13884
اولین دانشگاه و اخرین پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم
رضا پاک نژاد
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/12001
هدایت شده از بازار کتاب دیجیتالی قائمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانلود رایگان کتاب
مهربان ترین حاکم:
نقد نظریه خشونت در عصر ظهور
نوشته : داود ملاحسنی
http://www.ghbook.ir/Book/12387
به بهانه روز جهانی عاری از خشونت و افراطیگری
گزیده ای از پرسشهای رایج در مورد #حضرت_عیسی علیه السلام - شماره ۲
برای مشاهده پاسخها و مستندات به لینک درج شده مراجعه بفرمایید.
✍️ چگونه حضرت عیسی(ع) در یکی از معجزاتش به خاک روح دمید؟ آیا دمیدن روح از ویژگیهای خداوند نیست؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/ar23107
✍️ ویژگیهای اخلاقی حضرت عیسی(ع) در روایات چگونه معرّفی شده است؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/fa44050
✍️ چه طور ممکن است که کافران با دیدن معجزات محیر العقول پیامبرانی چون حضرت عیسی(ع) به آنان ایمان نیاورده باشند؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/tr22134
✍️ اعتقاد و باور یهودیان نسبت به رجعت حضرت عیسی و یا آمدن مسیح موعود چیست؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/fa6436
✍️ راز طول عمر و غیبت بعضی از پیامبران، مانند حضرت خضر، الیاس و عیسی(ع) چیست؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/fa2477
✍️ آیا طبق آیه «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ»، همه پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) –حتی حضرت عیسی(ع)- وفات کردهاند؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/fa30431
✍️ حکم تبریک گفتن به مناسبت ولادت حضرت عیسی(ع) به همسایه و دوستان مسیحی چیست؟
🆔 http://www.islamquest.net/fa/archive/id21744
🚦@mahad313🚦
هدایت شده از مکتب حبیب
📣 نویسندگی : دانشجویان متن زیر را در قالب داستان کوتاه ادامه دهند:
«صبحگاه جمعه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ ، خبرشهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در حمله پهبادآمریکایی ها در فرودگاه بغداد را شنیدم...»
📣شهر : با موضوع رشادت های مدافعان حرم و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
از دانشجویان شاعر برگزیده در جشنواره برای حضور و شعرخوانی درسی شعر عقیق دعوت به عمل خواهد آمد.
ارسال آثار: ۳۰ آذر تا ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹
farhangi.irugg@gmail.com
@adab_honar_iru
جبهه مقاومت دانشگاهیان؛ ترویج کنندگان مکتب شهید سلیمانی
✨@MaktabeHabib
💭 تعبیر وفات در مورد شهادت حضرت زهرا(س)
✍️ پرسش یا شبهه: در تاریخ، در مورد رحلت حضرت زهرا(س) تعبیر به وفات شده است(و لما توفّیت فاطمه) و در تقویم های جمهوری اسلامی نیز تعبیر رحلت یا وفات می آمد اما ناگهان از سال 1371 مجلس تصویب کرد که این روز را تعطیل اعلام کنند و در تقویم ها شهادت نوشتند!
🗣پاسخ اجمالی🗣:
⬅️ اولا: در بسیاری از تقویمها قبل از این تاریخ هم واژه شهادت مینوشتند و حتی بر فرض این كه چنین باشد، تقویم نمىتواند ملاك درستى یا نادرستى وقایع و اعتقادات باشد! این که چند تقویم تعبیر وفات یا رحلت بنویسند چه چیزی را اثبات می کند؟!
⬅️ ثانیا: درست است که نمایندگان مجلس، روز سوم جمادی الثانی را به عنوان روز تعطیل رسمی اعلام كردند اما شهادت حضرت زهرا (س) واینکه علت مرگ ایشان مصدومیتی بوده که از حمله به خانه ایشان و سقط جنین ایشان بر اثر ضربات مهاجمان در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) رخ داده از مسلمات تاریخی بوده و از 1400 سال پیش حتی در خبرهای غیبی پیامبر(ص) و نیز در فرمایشات امامان شیعه و در کلمات بزرگان شیعه و سنی در طول تاریخ آمده است
⬅️ ثالثا: در طول تاریخ همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود.
⬅️ رابعا: تعبیر رحلت یا وفات هیچ یک منافاتی با قتل و شهادت ندارد؛ زیرا رحلت به معنای سفر کردن و انتقال از یک جا به جای دیگری است و وقتی در مورد جان دادن به کار می رود یعنی انتقال از دار دنیا به دار آخرت اعم از اینکه به مرگ عادی باشد یا غیر عادی. تعبیر وفات نیز همین شکل است؛ زیرا وفات در لغت یعنی چیزی را به طور کامل گرفتن (مثلا توفیتُ مالی منه یعنی مال خودم را به طور کامل از او پس گرفتم) و این تعبیر در مورد مرگ اشاره به گرفتن روح توسط فرشته مرگ است که در فارسی از آن به «جان دادن» تعبیر می کنیم؛ و این تعبیر نیز اعم از مرگ عادی و غیر عادی است و در مورد قتل و شهادت نیز به کار می رود.
↩️ شاهد این مدعا آن است که در بسیارى از موارد حتى در كتابهاى معتبر، نسبت به شهادت حمزه سید الشهدا، امیر مؤمنان(ع)، امام حسین(ع)، جعفر طیار و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز كلمه وفات به كار رفته است.
⬅️ خامسا: جریان رحلت حضرت زهرا(س) در روایات و اسناد تاریخی با عبارات و اشکال مختلفی آمده که همگی دلالت بر غیر عادی بودن مرگ حضرت در سن 18 سالگی و کشته شدن ایشان به جهت صدمات ناشی از هجوم به خانه ایشان دارند. این تعابیر عبارتند از:
1️⃣ تعبیر قتل و سخن از قاتلان ایشان و لعن آنها
2️⃣ تعبیر شهیده یا سخن از استشهاد و کیفیت آن
3️⃣ تعبیر وفات یا وفات به سبب ضرب.
4️⃣ تعبیر موت به سبب ضرب (که خود قرینه بر شهادت است).
واژگان کلیدی:
#کد1020
#حضرت_زهرا
#شهادت
#وفات
💢 پاسخ تفصیلی و مستندات در:
🖥 http://abedisa.blogfa.com/post-70.aspx
💯تهیه شده در:
🚦 @mahad313 🚦
⁉️پرسش یا شبهه⁉️:
📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔
🗣پاسخ🗣:
✍️ در ابتدا این نکته را باید خاطر نشان کرد که بر فرض این كه حضرت، هیچ واكنشی نشان نداده باشد، این مسئله دلیل بر رد چیزی که در تاریخ مسلم است نمی باشد همانگونه که پیامبر اسلام (ص) در مكه مكرمه، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداده و فقط برای آنها دعا کردند و آنها را سفارش به صبر و وعده به بهشت دادند.(1)
👈 بنابراین باید از میان شواهد تاریخی علت این مسئله را جست و جو کرد.
📌 ثانیا اینکه حضرت در برابر این جنایات سکوت کرده باشد سخن درستی نیست؛ بلکه تا آخر عمر در هر موقعیتی به این ظلم ها و جنایات اعتراض می کردند و آن را برای مردم یاد آور می شدند. کما این که در سخن اشعث بن قیس آمده است.(2)
📌 ثالثا حضرت به دلایلی صرفا از جنگ خودداری کردند و نخواستند با زور شمشیر، حق خود را بگیرند اما در هر موردی اقدامات مناسب را انجام دادند.
🏮از جمله این اقدامات درگیری با عمر و به زمین کوبیدن وی(3) و جلوگیری از نبش قبر فاطمه(س) و نماز خواندن خلیفه بر ایشان بود تا به وصیت فاطمه(س) عمل شود و سند مظلومیت ایشان از بین نرود.(4)
📌 رابعا در اسناد معتبر تاریخی و روایات متعدد تصریح شده که علت صبر حضرت علی(ع) ، عمل به سفارش پیامبر(ص) بوده است مبنی بر اینکه اگر یاورانی یافتی مبارزه کن و حقت را بگیر وگرنه صبر کن (تا خودت و اهل بیتت و شیعیانت را محافظت کنی و از تفرقه و ارتداد مردم از دین جلوگیری کنی) تا در موقعی که یاورانی یافتی بتوانی دین خدا و سنت مرا احیا کنی.(2)
📌 به طور کلی در این دسته از روایات فایده صبر حضرت هنگام نداشتن یاور چند چیز بیان شده است:
1- حفظ جان حضرت واهل بیت و شیعیانش به منظور ذخیره شدن برای احیای قرآن و سنت و باقی ماندن دین(5)
2- جلوگیری از تفرقه (مقایسه با گوساله پرست شدن مردم پس از رفتن موسی وسکوت هارون بهخاطر جلوگیری از تفرقه که در پاسخ به اشعث بن قیس اشاره شده بود)(2)
3- جلوگیری از ارتداد مردم از اسلام(6)
📚 پی نوشتها:
1️⃣ (العسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة،1412، بیروت، ج 7، ص 712)
2️⃣ اشعث بن قیس روزی در اعتراض به سخنان حضرت گفت: اى پسر ابوطالب! چرا هنگامى كه افرادى ... با ابوبكر بیعت كردند، نجنگیدى و شمشیر نزدى؟ و از هنگامى كه به عراق آمدهاى در هر سخن و خطبهاى كه با ما داشتهاى نبوده كه در پایان آن پیش از به زیر آمدن از منبر نگویى كه:
📌 «به خدا سوگند! من از خود مردم به آنان سزاوارترم، از پگاه درگذشت رسول خدا هماره به من ستم شده است»؛ پس چرا در دفاع از حقت شمشیر نزدى؟!
📌علی علیه السلام فرمود: اى پسر قیس! گفتى و حال پاسخ را بشنو؛ این ترس و فرار از مرگ نبود كه مرا از آن بازداشت، من بیش از هر كسى مىدانم كه آنچه نزد خداوند است برایم از دنیا و آنچه در آن است بهتر مىباشد [و از این رو مشتاق شهادتم]؛ ولى آنچه مرا از شمشیر كشیدن بازداشت وصیت و پیمان رسول خدا با من بود. ...فرمود:
📌 «اگر یارانى یافتى با آنان جهاد كن و اگر نیافتى دست نگهدار و خون خویش حفظ كن تا كه براى برپایى دین و كتاب خدا و سنت من یارانى بیابى». ... رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم مرا خبر داد كه من نسبت به او مانند هارونم نسبت به موسى، و اندكى پس از حضرتش سرنوشت امّت همانند هارون و پیروانش و گوساله و گوساله پرستان خواهد شد ... و من ترسیدم كه برادرم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم به من چنین گوید كه: چرا میان امت پراكندگى افكندى و وصیتم را به كار نبستى؟ به تو گفتم كه اگر یارانى نیافتى دست نگهدارى و خون خود و اهل بیت و پیروانت را حفظ كنى؟...
📔 (الهلالی، كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص666؛ بحار الأنوار، ج 29، ص 468 )
3️⃣ فأخذ على بتلابیب عمر و هزه ووجأ أنفه ورقبته.
📒(تفسیر آلوسی :3/124)
4️⃣ طبری، دلایل الامامة،137
5️⃣ و إِنِّی خَشِیتُ أَنْ یقُولَ لِی ذَلِكَ أَخِی رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَ فَرَّقْتَ بَینَ الْأُمَّةِ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی وَ قَدْ عَهِدْتُ إِلَیكَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً أَنْ تَكُفَّ یدَكَ وَ تَحْقُنَ دَمَكَ وَ دَمَ أَهْلِ بَیتِكَ وَ شِیعَتِك
📕 (سلیم بن قیس، ج2ص666)
6️⃣ أما حقی فقد تركته مخافة أن یرتد الناس عن دینهم
📗(طبری، دلایل الامامة،137)
🗯 واژگان کلیدی:
#شهادت
#حضرت_زهرا
#سکوت_حضرت علی
#وصیت_پیامبر (ص)
#فاطمیه
#کد1021
📚 منبع: ایمان نو
تهیه و تنظیم در:
🚩 مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی
🚦 @mahad313 🚦
🤔 پرسش یا شبهه🤔:
یکی از دلایلی که وهابیت با استناد بدان قضیه #شهادت_حضرت_زهرا (س) را انکار می کنند این است که چرا با وجود حضرت علی(ع)، که به قول شیعیان مظهر غیرت است، حضرت زهرا پشت درب رفتند تا در را برای نامحرمان! باز کنند؟!
✍🏻 پاسخ:
▪️ صرف استبعاد، دلیل بر رد واقعه مسلّم تاریخی نیست. این امر ممکن است به هر دلیلی باشد از جمله این که حضرت مشغول کاری همچون نماز خواندن بوده باشد و یا هر علت دیگری.
▪️ این که زنان درب را بازکنند امری مرسوم بوده و حتی زنان پیامبر(ص) هم به دستور ایشان چنین کاری می کردند.(1)
▪️ در هیچ کجا نقل نشده که فاطمه(س) به قصد #بازکردن_درب، آمده باشند یا درب را برای آنها باز کرده باشند؛ بلکه آنچه از نقل قول های مختلف به دست می آید آن است که حضرت، قبل از آمدن مهاجمان پشت درب بوده اند(2) و با دیدن آنها درب را بستند(3)
▪️هدف حضرت صحبت کردن با مهاجمان از پشت درب بسته و منصرف کردن آنها از بیعت گرفتن اجباری و نیز دست برداشتن از اذیت و آزار اهل بیت پیامبر(ص) و #اتمام_حجت بر آنها بوده است.
▪️ اتمام حجت کامل، تنها با آمدن حضرت زهرا ممکن بود؛
زیرا اولا آنها به قصد بردن علی(ع) آمده بودند و از این رو صحبت خود ایشان را نمی پذیرفتند
و ثانیا همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده است: رضا و غضب فاطمه، رضا و غضب خدا است(4)
و این بدان معنا بود که اگر فاطمه به وارد شدن مهاجمان به خانه علی(ع) و بردن او برای بیعت راضی نباشد، خدا از این کار راضی نیست.
▪️ حضرت زهرا(س) با این کار پیروز تاریخ شدند؛
زیرا عده ای که از روی نادانی و به قصد تماشا همراه جماعت شده بودند با شنیدن سخنان حضرت، منصرف شدند و از شرکت در این ظلم و هلاکت بزرگ نجات یافتند
و آنها که بی اعتنا بودند، از روی علم و آگاهی و با سوء قصد خود دچار هلاکت شدند و رسوای ابدی تاریخ گشتند(5)
(لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ . انفال:42).
🖇 پی نوشتها:
1) «قومی فافتحی له» (ابن عساكر، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470) «یا عائشة افتحی له الباب»( الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293)
2) ثُمَّ أَقْبَلَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى بَابِ عَلِی(ع) وَفَاطِمَةُ (س) قَاعِدَةٌ خَلْفَ الْبَابِ قَدْ عَصَبَتْ رَأْسَهَا وَنَحَلَ جِسْمُهَا فِی وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص))(كتاب سلیم بن قیس، ص 864)
3) چون نزدیك خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد(تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ الشیخ المفید، الاختصاص ص 186؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج 28، ص 227)
4) إن الرب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة(مستدرک الحاکم- ج3 – ص154)
5) فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكین، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم. (الدینوری، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 16، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص37، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24)
📚: ایمان نو
واژگان کلیدی:
#شهادت
#حضرت_زهرا (س)
#باز_کردن_درب
#کد1022
✨✨ تهیه و تنظیم در:✨✨
✨✨✨مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی✨✨✨
🆔 @mahad313
✍🏻 سوال: آیا حدیث الناس علی دین ملوکهم درست است؟
✍🏻 جواب: این متن در منابع روایی وجود دارد.[1] اما این که این بیان حدیث منقول از معصوم باشد یا ضرب المثل، چندان روشن نیست. به نظر می رسد این سخن ضرب المثل بوده که به جهت کثرت استعمال در محاورات به حدیث معروف شده است. چنان که در کشف الغمه آمده است: "کما ورد فی الحدیث و المثل".[2]
✍🏻 به هر حال این سخن بیانگر یک واقعیت اجتماعی است و آن این که معمولاً اقشار پایین دست جامعه – غیر از دانشمندان و عالمان- به دلیل جهل و نا آشنایی با دین و مسائل دینی تأثیر پذیری بیشتری نسبت به عالمان و نخبگان دارند و آن هم می تواند به جهت ابزارهایی باشد که در اختیار حاکمان و پادشاهان قرار دارد. حاکمان با ابزارهای تبلیغاتی و رسانه های عمومی که در اختیار دارند، آنچه را خود می پسندند و به نفع حکومت و قدرت آنها است، به عنوان باوری صحیح به مردم تحویل می دهند و مردم هم عموماً نگاهشان به آنها است و رفتار و کردار خویش را بر اساس همان باورهای تحمیل شده تنظیم می نمایند.
✍🏻 قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره دارد، آن جا که می فرماید: "و (در قیامت)، همه آنها در برابر خدا ظاهر مىشوند در این هنگام، ضعفا [دنبالهروان نادان] به مستکبران (و رهبران گمراه) مىگویند: «ما پیروان شما بودیم! آیا (اکنون که بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شدهایم،) شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟...".[3]
"به خاطر بیاور هنگامى را که در آتش دوزخ با هم محاجّه مىکنند ضعیفان به مستکبران مىگویند: «ما پیرو شما بودیم، آیا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذیرا مىشوید..."؟![4]
✍🏻 منظور از "ضعفا" کسانى هستند که آگاهی و دانش کافى و استقلال فکرى نداشتند، چشم و گوش بسته به دنبال سردمداران کفر حرکت مىکردند؛ یعنى پیروان نادانى که با تقلید کورکورانه، خود را به وادى ضلالت افکندند.[5]
بنابر این، این سخن - چه حدیث باشد و چه مثل - از جهت محتوا با آموزه های قرآن منطبق بوده و هیچ دلالتی بر جبر هم ندارد؛ چراکه آنان با اختیار خود به جهت جهل و نادانی از حاکمان خود پیروی کرده اند.
______________________________________________________________________
[1] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق.
[2] إربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 21، مکتبة بنی هاشمی، تبریز، 1381 هـ ق.
[3]ابراهیم، 21، "وَ بَرَزُوا لِلَّهِ جَمیعاً فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ...".
[4]غافر، 47، "وَ إِذْ یَتَحاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصیباً مِنَ النَّارِ....".
[5] مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 20، ص 123، دار الکتب الاسلامیه، تهران.
#اسلام_کوئست
🚦@mahad313🚦
❓سوال❓
ندانمگراها میگویند نشانههای «وجود خالق» و «نبود خالق» برابرند؛ از اینرو نه وجود خدا را رد کرده و نه آنرا تأیید میکنند. چگونه میتوان این تفکر را مورد نقد قرار داد؟
✅پاسخ: در مقام نقد تفکر «ندانمگرایی» چند نکته را متذکر میشویم:
✍1 . هیچکس تاکنون نتوانسته دلیلی بر نبود خداوند، یا نشانههای فقدان خالق بیاورد؛ نهایت سخن منکران وجود خداوند، این است که نتوانستهاند دلیلی بر وجود خدا بیابند، نه اینکه دلیلی قطعی بر عدم وجود خداوند یافته باشند.
✍2 . هیچ فرد عاقلی اگر دلایل دو طرف (معتقدان و منکران وجود خداوند) را ملاحظه کند آن دو را مساوی نمیداند؛ مثلاً در «برهان نظم» و بر اساس حساب احتمالات، احتمال تصادفی بودن نظم و خلقت جهان آفرینش، احتمال یک در برابر عددی است که قابل شمارش نیست؛ و از نظر عقلی به اندازهای ضعیف است که میتوان آن را در حد صفر ارزیابی نمود.
در طرف مقابل، آنچه خداناباوران در
ارتباط با بینظمی مطرح میکنند، در مقابل نظم موجود، ارزش ارائه ندارد.
✍3 . بر فرض تساوی و برابری ادله و نشانههای وجود و عدم خالق، عقل حکم میکند که انسان نشانههای وجود خالق را ترجیح دهد و آنرا بپذیرد؛ زیرا از نظر عقل با نپذیرفتن نشانههای عدم وجود خالق هیچ ضرری متوجه انسان نمیشود؛ اما در صورت نپذیرفتن ادله وجود خالق و به دنبال آن، عدم پذیرش وجود خداوند، احتمال ضرر مهم وجود دارد و از آنجا که این ضرر خیلی مهم است، احتمال ضعیف آن نیز از نظر عقل قابل اعتنا است و باید از آن اجتناب شود، تا چه رسد به اینکه احتمال آن مساوی یا قویتر باشد.
✍در مورد منشأ و علت تفکر ندانمگرایی میتوان گفت: ممکن است افراد به دلایل و انگیزههای مختلف به این تفکر گرایش پیدا کنند: انگیزه برخی ممکن است مسائل سیاسی باشد؛ برخی به دلیل برخورد با دلایل ضعیفی که از سوی خداپرستان اقامه میشد، دچار چنین تفکری شدند؛ بعضی نیز به دلیل غوطهور شدن در علوم طبیعی و حسی، در مورد خداوند و امور ماوراء طبیعی، ندانمگرا شدند؛ در نظر اینان تنها معیار و ملاک واقعیت داشتن، درک شدن توسط علوم طبیعی و حسی است؛ از اینرو خداوند که توسط ابزار حسی و دستگاههای آزمایشگاهی دیده نمیشود، وجود او مورد تردید واقع میشود. علاوه بر اینکه ندانمگرایی در واقع شعبهای از سوفسطایی و شکاکیت است.
✍از همه مهمتر برخی انسانها نمیخواهند خود را مقید به آداب دینی نمایند؛ از اینرو با ندانمگرایی در صدد توجیه چنین رفتاری میباشند، همانگونه که خداوند در بیان انگیزهی منکران معاد میفرماید: بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَه. یعنی هدف انسان از انکار معاد، آن است که در آینده زندگی خود رفتاری فاجرانه داشته باشد.
✳️ منبع: #اسلام_کوئست
🆔@mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا