eitaa logo
ماهاد
207 دنبال‌کننده
354 عکس
88 ویدیو
41 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 هیئت دانشجویی محیا، انجمن‌های علمی، سه شنبه‌های مهدوی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنند: 💥 جشن 💛 (به مناسبت نیمه شعبان) ♨️ همراه با برنامه‌های متنوع: 🎙 سخنرانی 🎭 نمایش 🎖 مسابقه 🎁 هدیه 🎼 مولودی 🍰 پذیرایی 🗣 هم‌خوانی سرود مهدوی 📚 تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی "شبهه انتخابات" 📅 زمان: سه شنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۲ 🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴ 📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahya_theo 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @bs_elahiat_fum 🆔 @anjomanfeghh 🆔 @Ram_fum 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @philofum 🆔 @mahad313 🆔 @hcmnssc 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum 🆔 @Elahiatemashhad 🆔 @ferdowsieum
🎓 افتخار آفرینی انجمن علمی میان‌رشته‌ای در سیزدهمین جشنواره دانشگاهی 🎖در پی فعالیت‌های انجمن علمی میان‌رشته ای ، این انجمن در سیزدهمین دوره جشنواره "حرکت" دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر در بخش انجمن‌های میان‌رشته‌ای، در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شد. 💢 این موفقیت را به همه همراهان عزیز انجمن ماهاد تبریک عرض می‌کنیم و از اعضای شورای مرکزی انجمن و استاد مشاور محترم، دکتر علیرضا عابدی سرآسیا، کمال تشکر و قدردانی را داریم🙏🌱 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 انجمن‌ علمی میان‌ رشته‌ای ماهاد و سه‌شنبه‌های مهدوی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنند: 🎞 غرب و مهدویت (بررسی فیلم و سریال، بازی، سایت و کتاب‌های تولید غرب در حوزه مهدویت) 👤‌با حضور: آقای مجید نجفی (دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی) ⏳زمان: سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏣 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
غرب و مهدویت.mp3
24.69M
🎙 فایل صوتی نشست "غرب و مهدویت" (بررسی فیلم و سریال، بازی، سایت و کتاب‌های تولید غرب در حوزه مهدویت) 👤 آقای مجید نجفی (دانشجوی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی) ⏳ سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲   🆔 @mahad313 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن‌های علمی، سه شنبه‌های مهدوی، هیئت دانشجویی محیا و بسیج دانشجویی دانشکده برگزار می‌کند: 🌙اولین محفل قرآنی دانشگاهیان ✨ دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد ✨با حضور چهره های قرآنی دانشگاه به همراه ضیافت افطاری 📿 جُنگ قرآنی 🗣 تواشیح 🎖‌مسابقه 🎁 تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی ❌علاقه مندان به شرکت در ضیافت افطاری، حداکثر تا مشخصات خود را به آیدی زیر در پیام رسان ایتا ارسال کنند👇 🆔 @Theofum 📅 زمان: یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ 🕛 ساعت: ۱۶:۳۰ 📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات @quran_hadith_fum @mahad313 @Ram_fum @anjomanfeghh @philofum @maaref_fum @ta_zohoor_mahdi_313 @bs_elahiat_fum @mahya_theo @Theology_faculty @ssafum @Elahiatemashhad @ferdowsieum
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
. فکر می‌کنی خوش قلمی؟ دوست داری صدات شنیده بشه؟ اهل فعالیت صوتی و تصویری هستی؟ 💥 پس بجنب که رادیو تئودیو منتظرته ؛) راه ارتباطی: @theodio_admin1 🆔 @radio_theodio 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 هیئت دانشجویی محیا، سه شنبه‌های مهدوی، انجمن‌های علمی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنند: 💥جشن ولادت امام رضا(ع)❤️ ♨️ همراه با برنامه‌های متنوع 📅 زمان: دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴ 📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahya_theo 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @bs_elahiat_fum 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @philofum 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum 🆔 @Elahiatemashhad 🆔 @ferdowsieum
. 🥀🥀🥀 🆔 @mahad313
ماهاد
. 🥀🥀🥀 #شهید_جمهور 🆔 @mahad313
🥀سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ▪️خبر، تکان‌دهنده و عجیب است. اطلاعات زیادی هم در دست نیست. تنها چند جمله مدام در زیرنویس تمام شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی تکرار می‌شود. خبر، نگران‌کننده است. کلیدواژه‌ها را که کنار هم بگذاریم، خانه ذهنمان نمی‌تواند آرام و منظم باشد. بالگرد حامل رئیس‌جمهور، فرود سخت، شرایط سنگین آب و هوایی! ▪️مناسبت پیش رو را به یاد می‌آوریم؛ میلاد امام رضا علیه السلام. قلبمان انگار مچاله می‌شود. انگار از درون تهی می‌شویم. ما چند سال پیش چنین داغی دیده‌ایم که با کنار هم گذاشتن تمام خاطرات تلخ‌مان، یارای مقاومت در برابر افکار منفی را نداریم. ما عادت کرده‌ایم به این نشانه‌ها. به این چینشِ خاصِ حیران‌کننده. به اینکه بزرگان‌مان در روز خاصی که همه عمرشان را با آن امام مانوس بوده‌اند؛ قصد سفر کنند. میلاد حضرت زینب(س)، شهادت حاج‌قاسم؛ میلاد امام رضا(ع)، شهادتِ... نه! اکنون زمان این صحبت‌ها نیست. حال اصلا فرصت فکر کردن به این نشانه‌های غمبار نیست. ما دیگر از این خبرها خسته‌ایم. خدا رحم می‌کند به ما... ▪️خبرها تغییر خاصی نمی‌کنند. نکته‌ی جدیدی هم ندارند. راستش، امید هم ندارند. خبرها همان‌اند که چند ساعت پیش شنیده‌ایم اما با موجی سهمگین‌تر از قبل؛ نزدیکی شب، سرمای شدید، باران، جستجوی زمینی... ▪️حال و هوای میلاد امام رضا(ع) از همه‌جا رخت بر می‌بندد؛ حتی از خود حرم. مردم جمع می‌شوند. دست به دعا برمی‌دارند در حرم‌ها، امامزاده‌ها، مسجدها. تصاویر را که می‌بینیم، غم قلبمان بیشتر می‌شود. اصلا سنگینی فضا را حس می‌کنیم اما امید داریم به خداوندی‌اش؛ پس دعا می‌کنیم، نذر می‌کنیم، تسبیح می‌گردانیم و همین نشانه‌ها را بهانه می‌کنیم در محضر حضرتش که او را برگرداند به این مردم، او را به شب میلادش، به مادرش، به دردانه‌اش قسم می‌دهیم! اصلا ورد زبان همه، همین است یعنی دعای حتی یک نفر موثر نمی‌افتد تا او بازگردد؟! اما راستش را بخواهی ما در تاریخ بازنگشتن، زیاد خوانده‌ایم. آنکه به او شیعه هستیم، سحرگاهی به مسجد رفت، فرق سرش را شکافتند، اما او دیگر به میان امتش که اندکی طعم عدالت را چشیده بود، برنگشت. سهمگین‌ترش را بگویم؛ در یک روز آنقدر رفتن و برنگشتن خوانده‌ایم و تمام سالهای عمرمان را بر این مصیبت اشک ریخته‌ایم که دیگر می‌ترسیم. آن زمان که عباس(ع) به کمک برادرش شتافت، آن هنگام که قاسم بن الحسن، شهادت را از عسل شیرین‌تر دید. آن زمان که علی اکبر حسین(ع)، که شبیه‌ترین به پیامبر بود به میدان جنگ رفت، آن هنگام که حسین(ع) با علی اصغر شش ماهه‌ی رباب، به امید ذره رحمی، راهی میدان شد، هیچ کدام برنگشتند. ما جگرمان سالهاست برای تمام این برنگشتن‌ها سوخته! ▪️جلوتر برویم. نگاه کنیم به آن جلسه‌ی دولتمندانه. به رجایی، به باهنر، به آن ۷۲ نفر! آخ باز هم نشانه! دیگر قلب‌مان تیر می‌کشد از این همه نشانه‌ی جاخوش کرده میان تاریخ، از این همه رفتنِ بدون وداعِ بی‌بازگشت... ▪️ساعت‌های انتظار طولانی می‌شوند. آن همه تو برای این ملت دویدی، حال ما چند ساعت برای تو نگران باشیم، چه می‌شود مگر؟ راستی ما در همین چند ساعت فهمیدیم تو چقدر برای ما عزیز هستی! و حال می‌بینیم که چقدر برایمان عزیزتر شده‌ای! تو چه ماهرانه همه‌ی ما را با وجدان‌مان رو به رو کردی! نگرانت هستیم و می‌دانیم که هنوز خیلی برای روزگار چشیدن حرمان نبودن تو زود است. تو اما به حواشی زننده‌، به شادی‌های این اندک مردم همیشه فراموش‌کار بی‌انصاف توجه نکن. تو فقط تلاش کن برگردی سید! ما طعم تلخ این را چشیده‌ایم که وقتی از دست می‌دهیم، متوجه می‌شویم چه داده‌ایم. تو برایمان معنای دیگر این تلخی نباش. تو فقط تلاش کن برگردی!
▪️🥀صبح می‌شود این شب تار، دیگر میان خبرها ردی از امید نیست. می‌گویند قرار نیست برگردی. شبکه‌های مجازی این اخبار را می‌گویند. ما اما هنوز امید داریم. هنوز گوشه‌ی قلب‌مان روشن است. انچه می‌گویند و می‌خوانیم را باور نمی‌کنیم. اما تو بگو با نشانه‌ها چه کردی سید؟! ساعت ۸ صبح و اعلام رسمی شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی، در روز ولادت هشتمین امام شیعیان علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام... گفته بودم کاش درمیان این سیل دعا، دعای یک نفر هم‌ که شده موثر بشود! آری، دعای یک نفر مستجاب شد و آن، دعای خودت بود. آری، شاگرد بهشتی، رفیق سلیمانی و پیرو رجایی، هیچ عاقبت دیگری جز شهادت ندارد. ▪️ما ناراحتیم. از این صبح‌ها که هر چند وقت یکبار وجودمان را سرشار از درد می‌کند و قلبمان را از شدت بغض می‌فشارد، متنفریم. ما ناراحتیم، از نبودن تو، از ندیدن تو، از این اخبار جانکاه، از غم سوختن تو، از درد اربا اربا شدن تو؛ اما خوشحالیم که ناراحتیم سید. شاکریم که غمگینیم. شاکر خدا، لقمه‌ی حلال پدر و شیر پاک مادرانمانیم که این حال امروز ماست. ما برای برگشتن تو دعا کردیم و نشد، تو اما به جای همه‌ی آن دعاها، برای برگشتن نفس ما به اصل خود، دعا کن. خوشحالیم که رای ما، در این مسیر پرشکوه عاقبت بخیری تو تاثیرگذار بود و امیدواریم که همین رای‌ها را بهانه‌ی شفاعتمان کنی. سلام ما را به سلطان خراسان، به حاج قاسم و به امام خمینی برسان ✍️🏻مهدیه اسماعیلی 🆔 @mahad313
💫 انجمن‌ علمی میان‌ رشته‌ای ماهاد و سه‌شنبه‌های مهدوی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنند: 🎞 بررسی و تحلیل انیمیشن Nine (منجی گرایی و آخرالزمان شناسی) 👤‌با حضور: خانم فاطمه نظافتی (دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دارای گواهینامه نقد فیلم و انیمیشن) ⏳زمان: شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ⏱️ ساعت: ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🏣 مکان: سالن استاد مشایی 🆔 @mahad313 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
بررسی و تحلیل انیمیشن Nine.m4a
27.6M
🎙 نشست «بررسی و تحلیل انیمیشن Nine» 👤 خانم فاطمه نظافتی (دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دارای گواهینامه نقد فیلم و انیمیشن) 🗓 شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳   🆔 @mahad313 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
💫 هیئت دانشجویی محیا، سه شنبه‌های مهدوی، انجمن‌های علمی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنند: 🎇جشن سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)💛 🎭 اجرای نمایش با موضوع ازدواج 💍 عقد دانشجویی 🎙مولودی خوانی 🍰 پذیرایی 🎁 پخش بسته‌های متبرک رضوی 📅 زمان: شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ 🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴ 📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahya_theo 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @bs_elahiat_fum 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @philofum 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum 🆔 @Elahiatemashhad 🆔 @ferdowsieum
💫 هیئت دانشجویی محیا، سه شنبه‌های مهدوی، انجمن‌های علمی و بسیج دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنند: 💥جشن ولایت امیرالمومنین(ع)💚 🗣 گروه سرود آوای طوس مشهد 🎙 سخنرانی 🎉 مولودی 🎖مسابقه 🍰پذیرایی و... 📅 زمان: دوشنبه، ۴ تیر ۱۴۰۳ 🕛 ساعت: ۱۲ الی ۱۴ 📍مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahya_theo 🆔 @ta_zohoor_mahdi_313 🆔 @bs_elahiat_fum 🆔 @quran_hadith_fum 🆔 @anjomanfeghh 🆔 @philofum 🆔 @mahad313 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum 🆔 @Elahiatemashhad 🆔 @ferdowsieum
✨✨ ضمن تبریک دهه ولایت و امامت✨✨ 👈 مطالب پیشنهادی به مناسبت عید بزرگ غدیر و دهه ولایت از وبلاگ ایمان نو ✍ دکتر عابدی سرآسیا ✅ سروده خواندنی عمروعاص در مورد واقعه غدیر خم هنگام نزاع با معاویه http://abedisa.blogfa.com/post/100 ✅ پرسش و پاسخ 3 : اهميت بحث امامت و مساله شیعه و سنی http://abedisa.blogfa.com/post/6 ✅ پرسش و پاسخ 4: نقش انتخابات و شورا در تعيين امام ! http://abedisa.blogfa.com/post/7 ✅ پرسش و پاسخ(9): علت ذکر نشدن نام حضرت علی(ع) در قرآن http://abedisa.blogfa.com/post/22 ✅ پرسش و پاسخ (37): دلالت واقعه غدیر و حدیث «مَنْ كنتُ مولاه فهذا علىٌ مولاه» بر ولایت حضرت علی (ع) http://abedisa.blogfa.com/post/98 ✅ پرسش و پاسخ (38): پاسخ اهل سنت به حدیث ثقلین http://abedisa.blogfa.com/post/99 ✅ سه برتری مذهب شیعه بر مذهب اهل تسنن بر اساس آیه اکمال دین http://abedisa.blogfa.com/post/35 ✅داستانک: ولایت http://abedisa.blogfa.com/post/85 ✅ تصحیح یک اشتباه(4): عید غدیر، عید سیدها؟! http://abedisa.blogfa.com/post/34 ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ @dr_abedisarasia
✅ باید سعید غدیر خم، بزرگترین عید مسلمان و شیعیان عالم را در عمل گرامی داشت. طرح در روز عیدغدیر در بسیاری از نانوایی های سراسر کشور برگزار میشود. مومنین میتوانند به نام مبارک امام علی(ع) ۱۱۰ نان کرده و در روز عید از طریق نانوایی توزیع کنند. محبین اهل بیت(ع) در این شعائر الهی پیش قدم باشند.
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
دانلود مجموعه پاورپوينت هاي گروه پاسخ به شبهات در دفاع از اهل بيت عليهم السلام https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6313 @GHADIRkh_110
هدایت شده از ماهاد
1001 fazilat.pdf
7.97M
کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از فضائل حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در کتب اهل سنت نوشته محمد رضا رمزی اوحدی در هفت فصل ▫️فصل اول_ آیات قرآن در شأن حضرت علی ع در کتب تفسیری اهل سنت ▫️فصل دوم_ فضائل حضرت در کتب حدیثی اهل سنت ▫️فصل سوم_ فضائل حضرت در کلام صحابی و علمای اهل سنت ▫️فصل چهارم_ حدیث غدیر در کتب اهل سنت ▫️فصل پنجم_ معاویه را بشناسیم ▫️فصل ششم_ پاسخ به شبهات و کتاب راهی دیگر برای حقیقت ▫️فصل هفتم_ شمیمی از گلشن شیدایی @mahad313
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
های معتبردرموضوع غدیرخم و : http://www.ghadirestan.com سایت جامعه مبلغین عید غدیر خم https://moballeghineghadir.com سایت بنیاد بین المللی الغدیر http://www.alghadir.ir سایت غدیری شویم http://www.ghadirishavim.ir سایت خطابه غدیر http://www.khetabeghadir.com سایت کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه السلام http://www.imamalislib.com سایت دانشنامه خطابه غدیر و فدک http://kb.khetabeghadir.com سایت غدیر http://www.ghadir.com سایت غدیرشناسی http://www.ghadirshenasi.ir سایت غدیرخم http://www.ghadirekhom.com سایت نهج البلاغه http://www.balaghah.net کتابخانه بنیاد نهج البلاغه http://nflib.ir شبکه امام علی علیه السلام http://www.imamali.net سایت تخصصی ابوتراب http://www.aboutorab.com سایت امام علی علیه السلام http://imamalinet.net سایت اطلاع رسانی غدیر میثاق http://www.missagh.org سایت علی نامه http://alinameh.com سایت ام الکتاب پایگاه تخصصی امیرالمومنین علیه السلام http://ali.ommolketab.ir @GHADIRkh_110
ماهاد
#پاورپونت 👇🏻👇🏻👇🏻
پاورپوئینت هایی با موضوع غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولودی خوانی زیبایی عید غدیر کربلایی وحید شکری 1403
کارگاه مهارت در پاسخ به شبهات دینی با حضور آقای علی انصاریان ۱۴۰۳/۴/۹
مهارتهای پاسخ به شبهات دینی.MP3
31.8M
کارگاه مهارت در پاسخ به شبهات دینی با حضور آقای علی انصاریان ۱۴۰۳/۴/۹
💢آیا صحت دارد که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس درب سه یا هفت مسجد را بکوبد و پایان را به من یا سه نفر اطلاع دهد بر او واجب است؟ متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این مطلب ای بیش نیست و ناشی از و بدفهمی یک روایت است. ✅مستند این افراد حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمودند: « من بشرنی بخروج فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده است می رود» . عده ای معتقد شدند آذار همان است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است . مرحوم شيخ در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به طور کامل و با ذکر ‌مورد(شأن نزول) آن به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم(ص) روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر(ص) از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرار داریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر(ص) فرمودند: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. 📚علل الشرايع،ج1ص176 ✅ بنابراین روشن می شود که حدیث بشارت به خروج آذار، تنها برای بیان این مطلب بوده که ابوذر مردی بهشتی است تا کسی نتواند فضایل این مرد بزرگ را انکار کند. و از این رو نه ربطی به تمام شدن ماه صفر دارد و نه دلالت می کند که هر کسی چنین بشارتی بدهد به بهشت می رود.
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: 1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد . 2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان بر آن صدق نمی کند. 3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است. این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2) مؤید این سخن این است که (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5) 4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد. 5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود. این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است () و ثانیا این ایام مصادف با بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است. 6️⃣ آخرین نکته این که و از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛ 👈 اما نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام (ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است()(6). 👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی « اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8). 👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند. 📚 پی نوشتها: 1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک: http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9) 3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386 4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک: http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87 5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389 6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص397) 7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص412) 📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟ 🔹 الاول یا همان (یا )(س) که گاهی یا نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛ که گاهی به اشتباه به (خلیفه دوم) نسبت داده می شود و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2). کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5) 🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند! 📣 حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6) 📚 پی نوشت ها: 1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67. 2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163) 3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191. 4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج‏31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج‏31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82) 5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx 6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک: http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7 ✨💫 در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨