هدایت شده از theosearch
راهنمای پژوهشی-1.1.pdf
630.7K
با سلام
- راهنمای امور پژوهشی دانشجویان
- نسخه جدید 10 مرداد 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 "شهدا صدقات" از تجربه مسلمانیاش میگوید:
✍ در تمام عمرم نسبت به اسلام بدبین بودم ولی بعد تصمیم گرفتم قرآن را مطالعه کنم و بعد از خواندن دو سوره اول قرآن متوجه شدم گمشده خودم را پیدا کردم.
🆔 @mahad313
﷽
#امام_حسین_در_نگاه_بزرگان_تاریخ
I have spent more than 20 years in prison, then on one night I decided to surrender by signing all the terms and conditions of government. But suddenly I thought about Imam Hussain (as) and Karbala movement and Imam Hussain (as) gave me strength to stand for right of freedom and liberation and I did.
➤"من بیشتر از 20 سال در زندان طي کردم، یك شب تصمیم گرفتم با تمام شرایط تعیینشده از سوي دولت، خودم را تسلیم کنم (و دیگر به دنبال آزادي نباشم) اما یکباره بهیاد "امام حسین و نهضت کربلا" افتادم و امام حسین این توان را به من داد که براي حق و آزادگي بایستم و من اینکار را کردم ."
👤نلسون ماندلا
https://www.thedailystar.net/lifestyle/reader%E2%80%99s-chit/news/the-teachings-the-events-karbala-1946533
🆔 @mahad313
🔸️ گفتند طبیبهی این خاندان شمایید بانو!
شرح حال ما "طالَ الانتظار" است؛ همین!
درد چشمانتظاری را هم دوا میکنید؟
▪️۲۰ محرم، سالروز شهادت حضرت شریفه خاتون، دختر امام مجتبی علیهمالسلام تسلیت باد.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔@mahad313
🆔@Theology_faculty
🆔@ssafum
◾️ صلّی الله علیکِ یا مَولاتَنا و یا سیِّدَتَنا یا ریحانةَ الحسين يا رقيَّة، روحی لکِ الفِداء
شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) تسلیت باد.🥀
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔@mahad313
🆔@Theology_faculty
🆔@ssafum
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨نشد که پر بزنم عشق آن حوالی را
✨ببخش بر من مسکین شکسته بالی را
✨نشد که پای پیاده به درگهت برسم
✨و تحفه آورم این دستهای خالی را
📻 پنجمین شماره از فصل جدید رادیو تئودیو
به زودی...
همراهمون باشید🙂
#اربعین
#رادیو_تئودیو
#السلامعلیکیااباعبدالله
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
از تبار نور- پنجمین شماره رادیو تئودیو.mp3
17.13M
📻 پنجمین قسمت #رادیو_تئودیو: از تبار نور✨
📌 مجری: مرتضی موحدیان _ فرشاد بهشتی
🗣 گویندگان: فاطمه پور ابراهیم _ فاطمه اسماعیلی _ هانیه غلامی _ مهدی صفاری _ هاله زاهد مقدم _ فاطمه صابر _ فاطمه زارعی _ فاطمه علیزاده _ زهرا حیدری
📜 نویسندگان: هانیه غلامی _ مصطفی کلارن _ فاطمه زهرا رضایی
📽 تدوین و کاور: افسانه جوان
🏷 تهیه شده در گروه رسانهای انجمن علمی میانرشتهای ماهاد
♨️برای شنیدن صوت کامل #مناظره به کانال #رادیو_تئودیو مراجعه کنید.
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
▪️ای امت رسول، قیامت به پا کنید
لبریز، جام دیده ز اشک عزا کنید
▪️در ماتم پیمبر و تنهایی علی
باید برای حضرت زهرا دعا کنید
▪️داغ پیغمبر است و بلاییست بس عظیم
حیدر غــریب گشتـه و زهـرا شده یتیم
ایام شهادت حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم و کریم اهل بیت، امام مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔@mahad313
🆔@Theology_faculty
🆔@ssafum
هدایت شده از 🎧رادیو تئودیو🎙
📌 پاسخ تشنگی را تو آبی، جوابی
✨ عالم آل محمد
🖤 ویژه شهادت امام رضا (ع) 🖤
#رادیو_تئودیو #عالم_آل_محمد
🆔 @radio_theodio
🆔@mahad313
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
عالم آل محمد(ص).mp3
6.57M
📻 نمایش صوتی "عالم آل محمد" کاری از #رادیو_تئودیو
✨پاسخ تشنگی را تو آبی، جوابی
یا علی بن موسی الرضا🖤
📌 مجری و دکلمه خوان: مرتضی موحدیان
🗣 گویندگان: راحله خورشیدی _ هانیه غلامی _ فرشاد بهشتی _ سید امیرحسین رضوی
📜 نویسنده: هانیه غلامی
📽 تدوین و کاور: افسانه جوان
🏷 تهیه شده در گروه رسانهای انجمن علمی میانرشتهای ماهاد
🆔 @radio_theodio
🆔 @mahad313
🆔 @Theology_faculty
🆔 @ssafum
حسن شدی که کریمان فقط دوتا باشند
دوتا کریم در عالم برای ما باشند
حسن شدی که اگر از بقیع برگشتند
کبوتران همه راهی سامرا باشند
حسن شدی که میان مُضیف چشمانت
تمام شهر به عشق شما گدا باشند
🏴 شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)، بر فرزند غریب و شیعیان حضرتش تسلیت باد.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
🆔@mahad313
🆔@Theology_faculty
🆔@ssafum
هدایت شده از ماهاد
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت #محسن (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟
🌹 پاسخ:
در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد .
2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان #بدعت بر آن صدق نمی کند.
3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است.
این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2)
مؤید این سخن این است که #حضرت_زهرا (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه #فدک رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5)
4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن #دهه_محسنیه مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد.
5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود.
این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است (#کد1016) و ثانیا این ایام مصادف با #هفته_وحدت بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است.
6️⃣ آخرین نکته این که #تبری و #برائت از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛
👈 اما #تقیه نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام #امام_زمان(ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است(#کد1016)(6).
👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی «#کتمان_اسرار اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8).
👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند.
📚 پی نوشتها:
1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک:
http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)
3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386
4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک:
http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87
5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389
6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص397)
7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص412)
📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
🆔 @mahad313
#کد1017
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟
🔹 #نهم_ربیع الاول یا همان #عید_الزهراء (یا #فرحة_الزهراء)(س) که گاهی #عمر_کشان یا #عمر_کشون نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل #عمر_سعد (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛
که گاهی به اشتباه به #عمر_بن_خطاب (خلیفه دوم) نسبت داده می شود
و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2).
کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5)
🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند!
📣 حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6)
📚 پی نوشت ها:
1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67.
2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163)
3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191.
4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82)
5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx
6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک:
http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7
✨💫 در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨
#کد1015
تهیه شده در :
@mahad313
1025470.pdf
233.3K
🌸 مقاله ای بسیار عالی در مورد نهم ربیع، عید الزهرا(س) و ابولؤلؤ 🌸
عنوان مقاله : ( تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع )
نویسندگان: مسلم نجفی , دکتر هادی وکیلی ,
منتشر شده در: تاریخ و فرهنگ, دوره (85), شماره (84), سال (2010-12) , صفحات (51-82)
چکیده
بعضی از شیعیان بر این باورند که نهم ربیعالاول روز قتل عمر بن خطاب خلیفه دوم به دست ابولؤلؤ ایرانی است. از این رو طی چند سده گذشته در میان شماری از شیعیان مراسمی با عنوان "عیدالزهراء"، " فرحةالزهرا"، "عمرکشان" و "غدیر دوم" برگزار میشده است که به طور طبیعی موجب ناخشنودی جامعه اهل سنت که اکثریت مسلمانان را در بر میگیرند، میشده است. این پژوهش در پی دستیابی به پاسخی برای این پرسش است که برگزاری چنین مراسمی تا چه حد مبتنی بر واقعیات تاریخی درباره تاریخ قتل خلیفه دوم و قاتل وی میباشد؟ نیز پاسخ به این سؤال که این مراسم چگونه نزد بعضی شیعیان به ویژه در ایران – با محوریت آرامگاه بابا شجاع الدین در کاشان – رواج یافت؟ و این که این مراسم تا چه اندازه میتواند وجاهت دینی و شرعی داشته باشد؟
واژگان کلیدی: نهم ربیع، عمر بن خطاب، فیروز ابولؤلؤ، عمرکشان، آرامگاه بابا شجاعالدین.
@mahad313
✨️انجمن علمی بینارشتهای ماهاد با همراهی اعضای رادیو تئودیو
💠 به مناسبت هفتهی دفاع مقدس، صبح امروز ششم مهر ماه، دیداری با جانبازان گرانقدر مرکز توانبخشی جانبازان امام خمینی انجام شد.
♦️مصاحبهی انجام شده با دو تن از جانبازان گرامی به زودی در کانالهای انجمن ماهاد و رادیو تئودیو بارگزاری خواهد شد.
#انجمنعلمیمیانرشتهایماهاد
#رادیو_تئودیو
🆔@mahad313
🆔@radio_theodio
🆔@Theology_faculty
🆔@ssafum