eitaa logo
ماهاد
206 دنبال‌کننده
354 عکس
88 ویدیو
41 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟ 🔹 الاول یا همان (یا )(س) که گاهی یا نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛ که گاهی به اشتباه به (خلیفه دوم) نسبت داده می شود و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2). کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5) 🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند! 📣 حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6) 📚 پی نوشت ها: 1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67. 2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163) 3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191. 4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج‏31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج‏31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82) 5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx 6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک: http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7 ✨💫 در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان عضو مرکز ملی پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ دانشکده الهیات
بخش اول کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان.MP3
26.97M
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان بخش اول
بخش دوم کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان.MP3
25.4M
کارگاه «مهارت در پاسخگویی به شبهات دینی» با حضور دکتر مسلم زمانیان بخش دوم
هدایت شده از خبرگزاری فارس
حقایقی از امام‌ زمان(عج) که‌ با علم روز مطابقت دارد 🔹مباحثی چون طول عمر امام‌زمان (عج)، چگونگی صیحه آسمانی و قیام با شمشیر، از مهم‌ترین سؤالاتی است که می‌تواند شبهاتی را برای نسل امروز به وجود آورد که با استناد به علم و تکنولوژی به دنبال چرایی و چگونگی وقایع می‌گردد، بنابراین همراه با حجت‌الاسلام رحیم کارگر مدیر مرکز آینده‌پژوهی موعودگرایان جهانی و پژوهشگر مهدویت به چند سؤال مهم در این زمینه پاسخ می‌دهیم. 🔹«فردی همچون امام‌زمان (عج)، آگاهی تمام‌وکمال نسبت به علوم الهی دارند و راز طول عمر ایشان نیز در علوم ناشناخته‌ای نهفته که بشر در عصر امروز هنوز به آن دست نیافته و تا زمان ظهور فقط بخش اندکی از دانش شکافته می‌شود.» 🔹در کنار ماهیت معجزه گونه صیحه آسمانی، نظریه‌های دیگری نیز وجود دارد و احتمال اینکه این ندا با استفاده از تکنولوژی‌های روز اتفاق بیفتد، دور از ذهن نیست. 🔹«حضرت مجهز به سلاح‌هایی بسیار پیشرفته‌تر از حد معمول هستند که بشر سابقه استفاده از آن را نداشته؛ چه بسا که در روایاتی، به شمشیری از نور اشاره شده که کوه را متلاشی می‌کند!» 🔸گزارش کامل را اینجا بخوانید @Farsna
اندر مظلومیت قانون حجاب و عفاف گریستن یا نگریستن؛ وظیفه چیست؟! 🔻قانونی که حداقل سه سال روی آن کار کارشناسی شده و میان سه قوه چندین بار رفت و برگشت شده است، امروز متهم به موضوعاتی می شود که اساسا نسبتی به آنها ندارد. عجیب نیست؟ 👈 واقعا مخالفین، این قانون را با دقت خوانده اند؟! آیا انتقاداتی که می کنند از روی دلسوزی است یا غرض ورزی یا سیاسی بازی!؟ ▪ با این حال دردناک است که بگوییم: نمی دانیم چرا بسیاری از اهل فکر و قلم، دلسوزان نظام اسلامی، دغدغه مندان حجاب و عفاف و مراجع عظام تقلید و عالمان دینی و ... سکوت کرده اند!؟ ⚠ اما وقتی می بینیم که این همه هجمه های سازمان یافته و ناجوان مردانه همراه با دروغ و تهمت و تزویر از سوی دشمنان قسم خورده این مردم عزیز و نظام اسلامی علیه این قانون گسیل شده و برخی اهل قلم ساده دل و کوته اندیش یا معلوم الحال داخلی با آنها همراه شده اند، خود می دانیم که ساکت ننشینیم و در از این قانون و پیرامون آن از هیچ اقدامی کوتاهی نکنیم. ان شاء الله در این راستا بر آنیم تا به فضل الهی برخی سوالات، ابهامات یا اشکالاتی را که در مورد این قانون مطرح شده بررسی کرده، و اجمالا پاسخ دهیم. ببینید: 🔰 در مورد (1) https://eitaa.com/dr_abedisarasia/568 ─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─ @Dr_abedisarasia
🔰 در مورد (1) ⚠ چرا برای بی حجابی اینقدر جریمه های سنگین وضع شده؟! ✍ پاسخ: 🔹جریمه های بدپوششی در مورد افراد عادی، در ابتدا سبُک و معلق هستند و إعمال آنها مشروط به تکرار است پس اگر کسی تکرار نکند هیچ جریمه ای نخواهد شد! 🔸جریمه های سنگین مربوط به افراد خاصی است نظیر : - کسانی که پس از جریمه شدن، هنجار شکنی را تکرار می کنند - افراد دارای شهرت یا تأثیر گذاری اجتماعی (سلبریتی ها) که مرتکب جرم شده اند - افرادی که به طور سازمان یافته مرتکب جرایم مربوطه شده یا اقدام به ترویج و تبلیغ برهنگی و بی عفتی کرده اند. ببینید: 🔰 در مورد (2) ⚠ با این قانون می خواهید اکثریت زنان جامعه را جریمه کنید!؟ https://eitaa.com/dr_abedisarasia/570 ─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─ @Dr_abedisarasia
🔰 در مورد (2) ⚠ با این قانون می خواهید اکثریت زنان جامعه را جریمه کنید!؟ ✍ پاسخ: 🔹اولا در جامعه ای زندگی می کنیم که اکثریت مردم متدین و معتقد به رعایت احکام عقلی و شرعی اند. در مجموع نظرسنجی های نهادهای معتبر نیز، وقتی از مردم درباره ضرورت حجاب سوال می شود، ، هستند ولو شخصا آن را به طور کامل رعایت نکنند. 🔸ثانیا: ، ! بلکه عمدتا ناظر به بدپوششی های عرفی(ماده 48) ، برهنگی(ماده 49) و کشف حجاب(ماده 50) است! و این امور به قدری قبیح اند که حتی بسیاری از کسانی که پایبند به حجاب کامل شرعی نیستند، معتقدند باید جلوی این هنجار شکنی ها گرفته شود! 🔹ثالثا: بسیاری از متخلفان حوزه حجاب مرتکب این جرم می شوند و چنانچه به آنها تذکر قانونی داده شود یا از پشت پرده ترویج بی حجابی و بی عفتی در جامعه باخبر شوند بدون تردید در نوع پوشش خود تجدید نظر می کنند. 👈رییس اندیشکده زن و جامعه معتقد است: «مخاطب این قانون پنج درصد بانوان جامعه هستند که حتی از نظر عرف خانم‌های غیرمحجبه و خانم‌هایی که حجاب شرعی رعایت نمی‌کنند و مقداری از حجاب شرعی هم عدول کردند و حجاب عرفی دارند، نیز حجابشان زننده و لباسشان، لباس مناسب اجتماع و هنجارهای اجتماعی نیست.» 👌 البته به اعتقاد ما با توجه به آنچه در نکته دوم گفته شد که موضوع قانون، حجاب عرفی است نه شرعی، آمار متخلفان، بسیار کمتر از این رقم خواهد شد اما حتی اگر با تسامح، را پنج درصد زنان بدانیم ولی رقم بسیار پایینتری است؛ زیرا همانگونه که اشاره کردیم، بسیاری از متخلفان به محض دریافت تذکر قانونی و یا شناخت پشت پرده های ترویج بی حجابی و بی عفتی، در پوشش خود تجدید نظر می کنند و از این رو مشمول جریمه قطعی نمی شوند؛ زیرا طبق این قانون، جریمه اولیه این افراد تعلیقی است ودر صورت عدم تکرار تا سه سال، بخشیده می شود. ببینید: 🔰 در مورد (3) ⚠ پوشش، یک امر سلیقه ای و شخصی است! رعایت مسایل دینی از جمله حجاب شرعی نیز یک امر شخصی است! مگر همه باید پایبند به دین رسمی کشور باشند؟! https://eitaa.com/dr_abedisarasia/572 ─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─ @Dr_abedisarasia
🔰 در مورد (3) ⚠ پوشش، یک امر سلیقه ای و شخصی است! رعایت مسایل دینی از جمله حجاب شرعی نیز یک امر شخصی است! مگر همه باید پایبند به دین رسمی کشور باشند؟! ✍ پاسخ: 🔹 اولا: رفتاری که در صحنه اجتماع وارد شد و علنی گردید، دیگر جنبه شخصی ندارد و به امری عمومی و اجتماعی تبدیل شده است! برای همین در همه جای دنیا برای پوشش در اماکن عمومی، قواعد و قوانینی وضع می شود! 🔸ثانیا: محل گفتگو، رعایت یا عدم رعایت مسایل شرعی نیست؛ بلکه صحبت در مورد و جریمه افراد قانون شکن است! 🔹 ثالثا: با توجه به اینکه دین رسمی کشور اسلام و مذهب رسمی آن تشیع است و بر اساس قانون اساسی که بزرگترین میثاق ملی است تمامی قوانین، باید منطبق بر اسلام باشند؛ پس حاکم یا قانونگذار احکام لازم الإجرای شرعی را در قالب قانون در آورده و مخالفت با آنها را جرم انگاری کند! 🔸رابعا: حجاب و عفاف، ! بلکه پوشش عرفی است که عمدتا ناظر به بدپوششی های عرفی(ماده 48)، برهنگی(ماده 49) و کشف حجاب(ماده 50) است! 🔻 توضیح اینکه: حجاب شرعی در مورد زنان این است که: واجب است تمامی بدن زن، پوشیده باشد؛ به جز وجه (صورت) و کفین (دست ها از سر انگشتان تا مچ). اینکه حجاب شرعی، موضوع قانون جدید نیست در تبصره ماده 67 مورد اشاره قرار گرفته و تصریح شده که این موارد، چنانچه در قانون جدید، حکمی در خصوص آن تعیین نشده باشد، مشمول تبصره ماده ۶۳۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است. 👈 جرم یا تخلف انگاری در قانون جدید از بدپوششی شروع شده که در ماده 48 اینگونه تعریف شده: بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشیدن لباسی که قسمتی از بدن پایینتر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دستها دیده شود یا لباسی که مصداق اعانه بر اثم یا تهییج دیگران باشد. ببینید: 🔰 در مورد (4) ⚠ دینداری با اجبار نمی شود! چرا می خواهید با زور افراد را به بهشت ببرید؟! با جریمه نقدی، مثل مسیحیت بازار بهشت فروشی درست می شود! https://eitaa.com/dr_abedisarasia/573 ─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─ @Dr_abedisarasia
🔰 در مورد (4) ⚠ دینداری با اجبار نمی شود! چرا می خواهید با زور افراد را به بهشت ببرید؟! با جریمه نقدی، مثل مسیحیت بازار بهشت فروشی درست می شود! ✍ پاسخ: 🔹 اولا: قانون حجاب و عفاف ربطی به دیندار شدن یا نشدن افراد ندارد! بخشی از دینداری اعتقاد است که امری درونی و قلبی است و اکراه بردار نیست. 👌هدف کلی از قانون حجاب و عفاف مثل هر قانون دیگری، ترویج قانون گرایی و هزینه دار کردن قانون شکنی و هنجار شکنی است! 🔸ثانیا: این سخن را می توان در مورد تمامی قوانین متخذ از شرع نیز گفت: مثلا آیا با قطع دست سارق، اعدام قاتل و یا شلاق زدن زانی کسی دیندار یا بهشتی شده است؟! چه کسی ادعا کرده که فلسفه مجازات کردن، دیندار یا بهشتی شدن افراد است؟ 🔹 ثالثا: با زور نه می شود کسی را به بهشت برد و نه به جهنم! بهشتی یا جهنمی شدن، تابع باورها، گفتارها و رفتارهایی است که با آگاهی، میل و رغبت شخص محقق شده باشند. البته می توان زمینه بهشتی شدن یا جهنمی شدن افراد را هموار کرد که اولی کار اولیای الهی و دومی کار شیاطین انس و جن است. 🔸رابعا: بهشت، قابل خرید و فروش نیست! ادعای بهشت فروشی در مورد این قانون بیشتر به شبیه است تا استدلال! 👈پولی که احیانا مطابق این قانون اخذ می شود جریمه ای نقدی برای قانون شکنی است که در تمام دنیا، برای بسیاری از تخلفات وضع می شود. ببینید: 🔰 در مورد (5) ⚠ چرا اینقدر علیه زنان قانون وضع می کنید ولی مردان هر طور دلشان بخواهد رفتار می کنند؟! https://eitaa.com/dr_abedisarasia/574 ─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─ @Dr_abedisarasia