هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ؛
با سلام و احترام
💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت
💠از مبتدی تا پیشرفته
#قسمت_بیست_و_پنجم
📹(کشیدن و رها کردن موس) Drag_Drop
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠مرکز فناوری اطلاعات
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
ا🔳◼️🔳◼️
ا◼️🔳
ا🔳
ا◼️
﷽؛
🏴« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ»
سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰
با سلام و احترام
💎شادی روح مطهر سردار پر افتخار اسلام، #سیدمحمد_حجازی؛که عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان و یکسره در خدمت اسلام و انقلاب،بودند سوره مبارکه فاتحه ، اخلاص و صلوات بر محمد و آل محمد قرائت کنیم.
با وارد شدن به آدرس زیر🔰🔰
https://iporse.ir/6102212
🌷🌷🌷🌷🌷
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
#قدردان_سرداران_رشید_اسلام_باشیم
◼️
🔳
◼️🔳
🔳◼️🔳◼️
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 تزریق سرم و آمپول تقویتی در حال روزه
⁉️ آیا تزریق سرم و آمپول های تقویتی در حال روزه جایز است؟
✅ بنابراحتیاط واجب، باید از تزریق سرم و آمپول تقویتی در حال روزه خودداری شود.
🆔 @khamenei_ahkam
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۷)
☑️ نزول تدریجی حضرت قرآن (۲)
ا❁﷽❁ا
«وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ... تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ»؛
و قرآن حکیم ... تنزیل آن عزیز رحیم است.
﴿سوره مبارکه یس، آیه ۵﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ «صورت آفاقی» نزول تدریجی حضرت قرآن بر قلب مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم)، ابلاغ حقیقت آن یعنی «ولایت» بوده است؛ «مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَقُودُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ لَا تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِخَيْرٍ إِلَّا وَ هِيَ فِينَا وَ فِي شِيعَتِنَا وَ مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِشَرٍّ وَ لَا تَسُوقُ إِلَى النَّارِ إِلَّا وَ هِيَ فِي عَدُوِّنَا» (۱).
به عبارت دیگر اکمل دلالات در نزول تدریجی، نزول حقیقت آن یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است تا منزل به منزل از جانب رسول اعظم الهی به مردم ابلاغ گردد.
چرا که بیان حضرت قرآن، حقیقتی جز معرفت امام ندارد که کمال این ابلاغ ولایت، از حیث صورت ظاهری و آفاقی در تاریخ، در روز غدیر به منصه ظهور رسیده است.
آیات ۱۹۲ تا ۱۹۴ سوره مبارکه شعراء «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ» یکی از مؤیدات این مدعاست.
چنانچه در روایات مفسره ذیل این کریمه تصریح شده که مراد از آن تنزیل بر قلب حضرت أفضل راسخین همان ولایت است؛
«هي الولاية لأميرالمؤمنين (عليه السلام)»
«الولاية التي نزلت لأميرالمؤمنين (عليه السلام) یوم الغدیر» (۲).
به همین سبب حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) در جمیع آناتِ حیاة طیبه شان، در حال ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و اولادشان بودند.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۸، ص ۳۶
(۲) تفسير الصافي، ج۴، ص۵۰؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۹، ص ۵۰۶؛ تفسير القمي، ج۲، ص ۱۲۴؛ غرر الأخبار ، ص ۳۰۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
ا❁﷽❁ا
◼️صیام- قسمت پنجم
☑️ حکمت تشریع صیام
بسم الله الرحمن الرحیم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون
(سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۳)
◀️ منتهای این آیه مبارکه که در مقام تشریع روزه می باشد، به عبارت شریف «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون» ختم شده است.
پس از آنکه شارع مقدس در این کریمه به تشریع صوم بر جمیع امم از زمان علّم آدم تصریح می فرماید، غرض این شرعه از شرایع را با این گزاره تبیین می فرماید که: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون».
⏪ پس تقوا، غرض مولا از تشریع صیام بوده،
و حضرت قرآن که جمیع تشریع می باشد، هدایتِ تخصیص یافته به متقین است: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين».
⬅️ تقوا، " خَيْر الزَّادِ " است و جمیع مکلفین امر به تزوّد نسبت بآن شده اند؛ «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى».
⬅️ لذا إکرام عبد، عند المعبود، علی حسبِ تزوّد تقوا متعیّن می شود؛
«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ».
⬅️ و متّقین، عند ملیک مقتدر إلتجا می یابند؛
«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ».
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
◀️ اما حقیقت تقوا که خود از اوامر علیحده الهی است و کذلک غرض تشریع صوم می باشد، باید مورد مداقه قرار گیرد.
🔘 مولی الموحدین أمیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبات خویش فرمودند:
لَقَدْ كَانَ حَبِيبِي رَسُولُ اللَّهِ كَثِيراً مَا يَقُول:
«يَا عَلِيُّ حُبُّكَ تَقْوَى وَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ كُفْرٌ وَ نِفَاق».
📓 الأمالي (للصدوق)، النص، ص ۲۵
🔘 همچنین از امام صادق (علیه السلام) مرویست:
«الْمُتَّقُون، شِيعَةُ عَلِي»
📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص ۱۸
↩️ بنابراین حقیقت تقوا، ولایت است،
و متّقی، شیعة مِن شعاع نور أهل البیت (علیهم السلام) می باشد که امر به تزوّد بتقوی شده است.
✔️ تزوّد، باب تفعّل للمطاوعه است،
و لذا تزوّد تقوا، متعلقِ اراده و اختیار عبد می باشد؛
یعنی فعل مندوحه ایست که مدرّج می باشد،
بنابراین بقدر إهتمامی که عبد در تحصیل تقوا دارد، نزد مولا إکرام و نزد ملک مقتدر جایگاه پیدا می کند.
⏪ به این ترتیب، حقیقت صوم که حمل ولایت بمعنی الاتم و الاکمل است، موجب تحصیل تقوا یعنی ولایة الإمام می شود.
به این معنا که صائمین (حاملین امر امام)، متقین (محبّ و موالی) می باشند.
و جایگاه متقین فی معقد صدق عند ملیک مقتدر، است؛ یعنی موضعِ ایشان، نزد آن کسیست که جمیع شئون ولایت به معنای اتم و اکمل ولایت در وجود ذی وجودش قرار دارد.
🔘 چنانچه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) راجع بدان فرمودند:
«يَا عَلِيُّ! مَنْ أَحَبَّكَ وَ تَوَلَّاكَ، أَسْكَنَهُ اللَّهُ مَعَنَا فِي الْجَنَّةِ
ثُمَّ تَلَا رَسُولَ اللَّهِ: إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِر».
📓 تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص ۶۰۹
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
کتاب «راز ماندگاری قرآن»، تازهترین تالیف آیتالله #محمد_علی_جاودان است
در این کتاب نویسنده با یک تحقیق تاریخی از میان مآخد متعدد، کوشیده تا اثبات کند پیامبر برای اینکه قرآن، امروز بدست ما برسد و اصحاب قدرت و ثروت نتوانند به آن دستبرد بزنند، تلاشهای زیادی انجام دادهاست.
معظمله در هفت فصل، بهتفصیل به تلاشهای پیامبر در جهت ماندگاری قرآن پرداختهاند:
1) ایجاد نهضت سوادآموزی
2) تعلیم قرآن بطور عمومی و خصوصی
3) توجه ویژه به کتابت قرآن توسط مسلمین
4) آموزش تفسیر قرآن
5) گردآوری قرآن
6) قرآنخوانی خود پیامبر و اصحاب ایشان
7) تشویقها و توصیهها به حفظ، قرائت، آموختن و تدبر در قرآن
ایشان در فصل آخر کتاب، «قرآن، پس از پیامبر»، به گوشهای از ثمرات این تلاشها که بعد از شهادت ایشان، به بار نشست
اشاره میکنند.
#معرفی_کتاب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
﷽؛
#لبیک_یا_صاحب_الزمان
#اطلاعیه_پذیرش
#حوزه_علمیه_خواهران
💎خبر ناب :
#زمان_نصرت_مولای_مهربان🌕
پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 حوزه های علمیه خواهران در تمام مقاطع تحصیلی( سطح 4،3،2 کارشناسی تا دکتری)
📆تا 31 اردیبهشت 1400
✨پذیرش مقطع عمومی-سطح 2(کارشناسی)
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی
📝(منابع آزمون در اینجا )
📗( دفترچه پذیرش مقطع عمومی دیپلم و بالاتر در اینجا )
📕(دفترچه پذیرش مقطع -اتمام پایه هشتم در اینجا)
📔(دفترچه بازپذیری سطح2در اینجا)
📌#توجه_فرمایید آزمون بازپذیری برای آخرین مرتبه اجرا می شود.
┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄
✨پذیرش مقطع عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد)
💎به سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در 12 رشته :
1️⃣تفسير و علوم قرآنی
2️⃣فقه و اصول
3️⃣فلسفه اسلامي
4️⃣کلام اسلامی
5️⃣تاريخ اسلام
6️⃣مطالعات اسلامی زنان
7️⃣مدرسی ادبیات عربی
8️⃣اخلاق و تربیت اسلامی
9️⃣کلام با گرایش امامت
🔟کلام با گرایش مهدویت
1️⃣1️⃣مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی
2️⃣1️⃣ تربیت دینی کودک و نوجوان
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا )
💎 اطلاع از معافیت های آزمون. سطح سه در اینجا
📘(دفترچه پذیرش سطح3 در اینجا )
┄┅┅❅ 💎❅ ┄┅┅
✨پذیرش مقطع تخصصی (سطح چهار/دکتری)
💎به صورت شیوه حضوری تمام وقت در 5 رشته :
1️⃣تفسیر تطبیقی
2️⃣ فقه خانواده
3️⃣حکمت متعالیه
4️⃣کلام اسلامی
5️⃣علوم و معارف قرآنی
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا )
📒( دفترچه پذیرش سطح4 در اینجا )
▫️◽️◻️⬜️◻️◽️▫️
راهنمای پذیرش:
http://paziresh.whc.ir
زمان نصرت
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
📚 دوره ۸ جلدی کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب
♦️ مقام معظم رهبری :
من در رسیدگی به فرزندانم بخش زیادی رو مدیون این مرد(آذریزدی) و کتابهایش (قصه های خوب برای بچه های خوب ) هستم🌹
🛑 ادبیات پارسی از گنجینه های ادبیات جهان است چه در نظم و چه در نثر، و از غنی ترین منابع ادبی ما همین میراث ادبی شعرای ارجمندمان است. متاسفانه به دلایلی از جمله فاصله ی زبانی،سخت بودن لغات، استفاده ی زیاد از لغات و روایات عربی زبان شعری دشوار و ... ارتباط نسل جدید و نسل کتابخوان ما با این سرچشمه های زلال اخلاق و معنویت قطع شده و داستان های آنها از یادها رفته است. شادروان مهدی آذر یزدی از کسانی بود که می خواست این فاصله ی زبانی را میان متون کلاسیک و نسل جدید از میان بردارد، و به راستی در این کار فردی موفق بود.
🔺 مجموعه «قصه های خوب برای بچه های خوب» شامل هشت جلد: «قصه های کلیله و دمنه»، «قصه های مرزبان نامه»، «قصه های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه های مثنوی مولوی»، «قصه های قرآن»، «قصه های شیخ عطار»، «قصه های گلستان و ملستان» و «قصه های چهارده معصوم (ع)» می باشد.
#معرفی_کتاب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
﷽؛
🔳 صَــلَّــے الله عَــلَــیـڪــِ یـــٰا اُمّ الاَئِــمّــةِ الــنّـجَــبـٰاء، یــٰا خَـــدیـــجَــة الْــــکُـبـــریٰ 🔳
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
🔳سالروز وفات اولین بانوی مؤمن به اسلام را پیشاپیش تسلیت عرض می کنیم.
💎حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی:
💠خدیجهى کبرى علیهاالصلاةوالسلام اول مؤمن به اسلام(بعد از امیر المؤمنین علیه السلام) بود، بعد هم همه ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد،
که اگر کمکهاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه عمدهاى به وجود مىآمد.
بعد هم با رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) و همه مسلمین به شعب ابىطالب تبعید شدند و در همان شعب ابىطالب دعوت حق را لبیک گفت.
۱۳۶۵/۰۳/۰۲
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
﷽؛
🔳 صــلَّــے الله عَــلَــیـڪــِ یـــٰا اُمّ الاَئِــمّــةِ الــنّـجَــبـٰاء، یــٰا خَـــدیـــجَــة الْــــکُـبـــریٰ 🔳
💎 برخی از آنچه باید درباره ام المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها بدانیم:
❇️ ۱- به خاطر شدت پاکی و عفت در دوران جاهلیت ، به ایشان طاهره و سیده قریش میگفتند. ( السیره الحلبیه ج۱ ص۲۲۴ )
❇️ ۲- خواستگاران بسیار از بزرگان قریش داشت که با هیچ کدام ازدواج نکرد و برای ازدواج ، خود ، رسول خدا را انتخاب کرد.( همان )
❇️ ۳- ازدواج ایشان در حالی بود که هم پیامبر و هم حضرت خدیجه هر دو در سن بیست و پنج سالگی بودند. ( دلائل النبوه ج۲ ص۷۱ و المستدرک ج۳ ص۱۸۲ )
❇️ ۴- هم چنین نه پیامبر و نه حضرت خدیجه تا آن زمان هرگز ازدواج نکرده بودند. (مناقب آل ابی طالب ج۱ ص۱۳۸) و اقوالی که پیرامون ازدواج قبلی حضرت خدیجه است حداقل دارای چهارده تناقض آشکار و غیر قابل قبول است.
❇️ ۵- مهریه ازدواج حضرت خدیجه معادل پانصد درهم نقره بود که همان را هم خود حضرت خدیجه به عهده گرفت. ( عوالی اللئالی ج۳ ص۲۹۹)
❇️ ۶- حضرت خدیجه اولین بانوی مسلمان است که بلافاصله در همان شب آغاز رسالت اظهار اسلام کرد و پیش از آن نیز هرگز کافر نبود بلکه به دین حنیف معتقد بود. ( السنن الکبری ج۶ ص۳۶۷ )
❇️ ۷- در شهادت حضرت خدیجه برای اسلام ، پیامبر ، اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ابراز برائت از تیم و عدی ( اولی و دومی ) را شرط کردند که ایشان بدان اقرار کرد و هم زمان با اسلام دو رکن ولایت و برائت را پذیرفت. ( بحار الأنوار ج۱۸ ص۲۳۳)
❇️ ۸- حضرت خدیجه نه تنها با مال خود که حتی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود همواره و در طول حیات مبارک خود ، از پیامبر اکرم دفاع نمود.
❇️ ۹- در اثر حصر در شعب ابی طالب تمام اموال حضرت خدیجه صرف تهیه آذوقه برای مسلمانان محصور شد و خود ایشان نیز در اثر رنج فراوان آن سه سال و بنابر تحلیلی در اثر سم دشمنان از دنیا رفت ( به شهادت رسید ).
❇️ ۱۰- حضرت خدیجه در میان زنان پیامبر صاحب امتیازاتی منحصر به فرد است:
✳️ تنها همسر پیامبر که از ابتدا به آیین یکتاپرستی بود ایشان است و سایر همسران دورانی را در شرک و کفر گذرانده اند.
✳️ شدت علاقه پیامبر به ایشان به حدی بود که تا سالها بعد از وفات ایشان همواره یاد و حرمت وی را پاس داشته و گوشزد می کرد.
✳️ تنها همسر پیامبر است صاحب فرزند شد و سایر زنان پیامبر یا در سن فرزندآوری نبودند ( مثل ام سلمه ) یا عقیم و نازا بودند ( مثل عایشه )
البته حضرت ام المومنین ماریه قبطیه صاحب فرزندی به نام ابراهیم شد که ایشان در سنین کودکی از دنیا رفتند.
✳️ تنها همسر پیامبر است که در آیات قرآن همواره مورد مدح و تمجید بوده و هرگز هیچ آیه ای در مذمت وی نازل نشده است. نه آیات خانه نشینی ، نه آیات نهی از فحشا نه آیه افک.
✳️ تنها همسر پیامبر است که در قیامت هم ردیف پیامبر و معصومین علیهم السلام بر اعراف و پل صراط مجوز ورود به بهشت می دهد.
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
﷽؛
#لبیک_یا_صاحب_الزمان
#اطلاعیه_پذیرش
#حوزه_علمیه_خواهران
💎خبر ناب :
#زمان_نصرت_مولای_مهربان🌕
پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 حوزه های علمیه خواهران در تمام مقاطع تحصیلی( سطح 4،3،2 کارشناسی تا دکتری)
📆تا 31 اردیبهشت 1400
✨پذیرش مقطع عمومی-سطح 2(کارشناسی)
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی
📝(منابع آزمون در اینجا )
📗( دفترچه پذیرش مقطع عمومی دیپلم و بالاتر در اینجا )
📕(دفترچه پذیرش مقطع -اتمام پایه هشتم در اینجا)
📔(دفترچه بازپذیری سطح2در اینجا)
📌#توجه_فرمایید آزمون بازپذیری برای آخرین مرتبه اجرا می شود.
┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄
✨پذیرش مقطع عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد)
💎به سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در 12 رشته :
1️⃣تفسير و علوم قرآنی
2️⃣فقه و اصول
3️⃣فلسفه اسلامي
4️⃣کلام اسلامی
5️⃣تاريخ اسلام
6️⃣مطالعات اسلامی زنان
7️⃣مدرسی ادبیات عربی
8️⃣اخلاق و تربیت اسلامی
9️⃣کلام با گرایش امامت
🔟کلام با گرایش مهدویت
1️⃣1️⃣مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی
2️⃣1️⃣ تربیت دینی کودک و نوجوان
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا )
💎 اطلاع از معافیت های آزمون. سطح سه در اینجا
📘(دفترچه پذیرش سطح3 در اینجا )
┄┅┅❅ 💎❅ ┄┅┅
✨پذیرش مقطع تخصصی (سطح چهار/دکتری)
💎به صورت شیوه حضوری تمام وقت در 5 رشته :
1️⃣تفسیر تطبیقی
2️⃣ فقه خانواده
3️⃣حکمت متعالیه
4️⃣کلام اسلامی
5️⃣علوم و معارف قرآنی
🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا )
📒( دفترچه پذیرش سطح4 در اینجا)
💎💠💎
راهنمای پذیرش:
http://paziresh.whc.ir
🌙زمان نصرت مولای مهربان
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
ا❁﷽❁ا
◼️صیام- قسمت ششم
☑️ حدود الله عزوجل
بسم الله الرحمن الرحیم
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى نِسائِكُمْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ
عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ وَ عَفا عَنْكُمْ
فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ
وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون.
(سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۷)
◀️ برای صوم، حدودی تشریع شده است،
از جمله آنها، رعایت مُفطِراتی است که در صدر کریمه تصریح شد؛
مانند عدم جواز أکل از زمان تبیّن خیط أبیض تا لیل (اذان صبح تا اذان مغرب).
اگر مکلف، ملتزم و مراعی این حدود الهی باشد، صیامش تمام خواهد بود.
وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون؛
تعدّی از حدود الله، خروج از طاعت مولا بسوی معصیت است، و مقتضای این خروج، اطلاق ظالم بر فاعلِ معصیت است.
ظلم، مبعّد عن المولا است.
زیرا در لسان نصّ، مکلفین امر به عدم قرب به منهیات شده اند؛ فَلا تَقْرَبُوها.
پس اگر مکلفی مرتکب مفطرات شود، منفصل از قرب شده است.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
⏪ بنابراین در شریعت مقدس اسلام، التزام به حدود الهی موجب قرب عبد است و تعدّی از آن، مبعّد می باشد.
سبب قرب و بعدِ مطروح، به حقیقت حدود الله ارجاع دارد.
🔘 حضرت فاصِل الخطابات امام صادق (علیه السلام) در کلامی، تفصیل این مبحث را مطرح نمودند، لذا متأصل به این کلام مبحث مزبور را تبیین خواهیم نمود.
▫️ أنَّ اللَّهَ حَدَّهَا بِحُدُودِهَا لِئَلَّا يَتَعَدَّى حُدُودَهُ أَحَدٌ؛
خداوند براى اين مقررات و حدود را قرار داده تا كسى بر آن تجاوز نكند.
↩️ پس حدود، تشریع شده تا همه مکلفین طبق آن حدود عمل کنند.
▫️ و لَوْ كَانَ الْأَمْرُ كَمَا ذَكَرُوا لَعُذِرَ النَّاسُ بِجَهْلِهِمْ مَا لَمْ يَعْرِفُوا حَدَّ مَا حُدَّ لَهُمْ وَ لَكَانَ الْمُقَصِّرُ وَ الْمُتَعَدِّي حُدُودَ اللَّهِ مَعْذُوراً وَ لَكِنْ جَعَلَهَا حُدُوداً مَحْدُودَةً لَا يَتَعَدَّاهَا إِلَّا مُشْرِكٌ كَافِر؛
↩️ از آنجا که حدود برای اطاعت وضع شده،
پس مقصّر (جاهل نسبت به حدود شرعی) و متعدّی حدود الله، معذور نمی باشند.
و با استناد به این کریمه «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون»، بر آنها، مشرک کافر اطلاق می شود.
➖ پس از تبیین این اصل، به حقیقت حدود الله در قالب عبارات ذیل تصریح فرمودند:
▫️ أنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اخْتَارَ الْإِسْلَامَ لِنَفْسِهِ دِيناً وَ رَضِيَ مِنْ خَلْقِهِ؛
شارع مقدس دین اسلام را بعنوان دین مرضی و مختارش برگزیده و لَمْ يَقْبَلْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِه.
برای تبیین تشریع که مشتمل بر حلالها و حرامها الی یوم القیامة است، حججی را مبعوث فرمود.
▫️ همْ أَصْلُهُ وَ مِنْهُمُ الْفُرُوعُ الْحَلَالُ وَ ذَلِكَ سَعْيُهُمْ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ أَمْرُهُمْ شِيعَتَهُمْ وَ أَهْلَ وَلَايَتِهِمْ بِالْحَلَالِ مِنْ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَان و ... ؛
أصل، آن حضرات می باشند و از فروع آنها حلال بوجود آمده که از آن فروع، امرِ أهل ولایت و شیعیان به اقامه نماز و ایتای زکات و روزه ماه مبارک رمضان و ... است.
پس حلال چيزى است كه آنها جايز بدانند و حرام چيزى است كه آنها حرام بدانند.
▫️ فعَدُوُّهُمْ هُمُ الْحَرَامُ الْمُحَرَّمُ وَ أَوْلِيَاؤُهُمُ الدَّاخِلُونَ فِي أَمْرِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة،
فَهُمُ الْحَرَامُ الْمُحَرَّمُ وَ أَصْلُ كُلِّ حَرَامٍ وَ هُمُ الشَّرُّ وَ أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْهُمْ فُرُوعُ الشَّرِّ كُلِّهِ وَ مِنْ ذَلِكَ الْفُرُوعُ الْحَرَامُ وَ اسْتِحْلَالُهُمْ إِيَّاهَا؛
دشمنان آن حضرات، حرام واقعى و اصل همه محرّمات و کلّ شرّ اند و همه فروعات شرّ از آنهاست و حرام از فروع آنها و حلال شمردن آنهاست،
و پيروان آنها تا روز قيامت داخل در اوامر آنهایند.
▫️ إنِّي أُخْبِرُكَ أَنَّ الدِّينَ وَ أَصْلَ الدِّينِ هُوَ رَجُلٌ
وَ ذَلِكَ الرَّجُلُ هُوَ الْيَقِينُ وَ هُوَ الْإِيمَانُ وَ هُوَ إِمَامُ أُمَّتِهِ وَ أَهْلِ زَمَانِهِ ؛
بتو خبر می دهم كه ريشه دين و پايه آن، یک شخص است که آن امام امت است.
➖ پس از تبیین این حقیقت، به نتیجه کلام تصریح می فرمایند:
فَمَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ أَنْكَرَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ جَهِلَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ لَا يُعْرَفُ اللَّهُ وَ دِينُهُ وَ حُدُودُهُ وَ شَرَائِعُهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ الْإِمَامِ ؛
معرفة الله و دین به معرفت امام است و انکار او، انکار الله و دین است.
جهل به معرفت امام، جهل به دین و حدود و شرایع الهی است.
⏪ بنابراین از آنجا که أصل تمام حدود الهی به وجود مبارک امام ارجاع دارد؛
حلالها و امر به اطاعت از محللات از فروع آن اصل است
و حرامها و امر به تبعیت از محرمات از فروع أعداء ایشان است.
بنابراین صیام، زمانی تمام است که معرفت به أصل این حدود حاصل شده باشد.
پس هرگاه مکلف، معرفت به آن حضرات تحصیل کند، حدود الله را اقامه نموده است.
و چون اراده شارع مقدس به تعیین حدود تعلق گرفته، تقصیر و جهل او در معرفة الامام معذور نیست و فاعل مقصّر به کافر مشرک معنون می شود، پس بطریق اولی متعدی حدود نیز چنین خواهد بود.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
#تراجم_و_رجال
ا❁﷽❁ا
📜 سليم بن قيس هلالی و أصله أقدم و أوثق أصول الشیعة
🔸قسمت سوم:
📄 توثیق سلیم و أصله فی أعیان الشیعة (۱)
◀️ ابن نديم مى گويد: «هو أول كتاب ظهر للشيعة»، «اوّلين كتابى كه براى شيعه ظاهر شده كتاب سليم بن قيس هلالى است».
📒فهرست ابن نديم، ص ۲۷۵
◀️ أبو عبد الله محمد بن إبراهيم بن جعفر النعماني مى گويد: «ليس بين جميع الشيعة ممن حمل العلم و رواه عن الأئمة (عليهم السّلام) خلاف أنّ كتاب سليم بن قيس الهلالي أصل من أكبر كتب الاصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت و أقدمها؛ لأنّ جميع ما اشتمل عليه هذا الأصل إنّما هو عن رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) و أمير المؤمنين (عليه السّلام) و المقداد و سلمان الفارسي و أبي ذرّ، و من جرى مجراهم ممّن شهد رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) و أمير المؤمنين (عليه السّلام) و سمع منهما. و هو من الاصول التي ترجع الشيعة إليها و يعوّل عليها»
📒غيبت نعمانى، ص۱۰۱
◀️ قاضى بدر الدين سبكى مى گويد: «اوّلين كتابى كه براى شيعه تأليف شده كتاب سليم بن قيس هلالى است».
📒الذريعة، ج۲، ص۱۵۳ (بنقل از كتاب محاسن الوسائل في معرفة الاوائل)
◀️ شیخ محمد تقی مجلسى مىگويد: «أنّ الشيخين الأعظمين حكما بصحة كتابه مع أن متن كتابه دال على صحته».
📒روضة المتّقين، ج۱۴، ص۳۷۲
◀️ مرحوم محمدباقر مجلسى ابتدای کتاب بحارالانوار می نویسد: «هو أصل من أصول الشيعة، و أقدم كتاب صنف في الإسلام، و هذا ممّا أنعم اللّه تعالى على الطائفة الإماميّة؛ كتاب سليم بن قيس في غاية الاشتهار و قد طعن فيه جماعة و الحق أنه من الأصول المعتبرة». او مى نويسد: کتاب سلیم کتابیست که شیعه در جميع أعصار به آن مراجعه کرده و برآن تکیه کرده اند»، و نیز می گوید: «كتابى معروف بين محدّثين است كه كلينى و صدوق و قدماى ديگر بر آن اعتماد كرده اند و اكثر اخبار آن مطابق است با آنچه با اسناد صحيح در كتب معتبر به ما رسيده است».
📒بحار الانوار، ج۱، ص۳۲و ۱۹۰و ج۱۰۸، ص۸
◀️ ملّا حيدر على فيض آبادى مى گويد: «صحّت اين كتاب نزد محقّقين شيعه مورد اتفاق است كه بطور يقينى از لسان ترجمان وحى صادر شده، چرا كه همه علوم ائمه (عليهم السّلام) به امثال اين كتابها بر مى گردد».
📒منتهى الكلام، ج۳، ص۲۹
📒استقصاء الافحام، ج۲، ص۳۵۰
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄🖋
ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
#تراجم_و_رجال
📄 توثیق سلیم و أصله فی أعیان الشیعة(۲)
◀️ مير حامد حسين مى گويد: «كتاب سليم بن قيس هلالى كه سزاوار است در حقّ آن گفته شود: أقدم و افضل از همه كتابهاى شيعه است همان طور كه علّامه مجلسى به اين مطلب معترف است».
📒عبقات الانوار، ج۲، ص۶۱
◀️ علّامه خوانسارى صاحب روضات مى گويد: «كتاب سليم اوّلين تأليف و تدوين در اسلام است كه احاديث را جمع كرده است».
📒روضات الجنّات، ج۴، ص۶۷
◀️ محدث نورى مى گويد: «كتاب سليم از اصول معروف است، و اصحاب ما به آن كتاب اسناد زيادى دارند». و نيز مى گويد: «كتاب معروف و مشهورى است كه بزرگان محدّثين از آن نقل كرده اند».
📒مستدرك الوسائل، ج۳، ص۷۳۳
📒نفس الرحمن، ص۵۶
◀️ محدّث قمى مى گويد: «كتاب سليم اوّلين كتابى است كه براى شيعه ظاهر شده و بين محدّثين معروف است و شيخ كلينى و صدوق و ديگران بدان اعتماد كرده اند».
📒الكنى و الالقاب، ج۳، ص۲۴۳
◀️مامقانى مى گويد: «كتاب سليم در نهايت درجه اعتبار است».
📒تنقيح المقال، ج۲، ص۵۴
◀️ آقا بزرگ تهرانى مى گويد: «اصل سليم بن قيس از آن كتابهاى اصل است كه قبل از زمان امام صادق (عليه السّلام) تأليف شده است». و نيز مى گويد: «كتاب سليم از كتابهاى اصول است و نزد شيعه و غير شيعه مشهور است».
📒الذريعة، ج۲، ص۱۵۲
◀️ سيّد حسن صدر در كتابهايش، سليم را در شمار اوّلين تأليف كنندگان در حديث و تاريخ نام برده است.
📒تأسيس الشيعة لفنون الاسلام، ص۲۷۲
◀️ سيد احمد صفائى خوانسارى مى گويد: «كتاب سليم از بزرگترين اصول قديمى است كه به صحّت آن حكم شده و بر ائمه (عليهم السّلام) نيز عرضه شده و حكم به صحت احاديث آن نموده اند».
📒كشف الاستار، ج۲، ص۱۳۰
◀️ علّامه امينى مىگويد: «كتاب سليم از اصول مشهور و متداول از زمانهاى قديم است كه نزد محدّثين شيعه و غير شيعه و تاريخ نويسان مورد اعتماد است».
📒الغدير، ج۱، ص۱۹۵
◀️ علامه سيد صادق بحر العلوم مى گويد: «بزرگان علما نسبت كتاب را به سليم ثابت كرده اند و اينكه در نهايت اعتبار است و رواياتش صحيح و مورد وثوق است».
◀️ مرحوم مرعشى نجفى مىگويد: «كتاب سليم از قديمى ترين و صحيح ترين كتابها نزد شيعه است، بلكه بعضى از غير شيعه هم حكم به صحّت آن كرده اند». و نيز مى گويد: «كتاب سليم كتابى است معروف و چاپ و منتشر شده، و نزد ما و اكثر غير شيعه مورد اعتماد است و از طرف ائمه (عليهم السّلام) نيز مورد تأييد قرار گرفته است».
📒احقاق الحق، ج۱، ص۵۵ و ج۲، ص۴۲۱
◀️ مرحوم نمازی: «يدل علي مدحه وجلالته وعظم شأنه وقوة إيمانه وكماله ما رواه خص... فلا شبهة في كونه صاحب أمير المؤمنين (عليه السلام) ومن خواصه، روي عنه وعن السبطين والسجاد و الباقر والصادق (عليهم السلام)، وهو من الأولياء المتنسكين والعلماء المشهورين بين العامة والخاصة. وظاهر أهل الرجال أنه ثقة معتمد عليه. وبالجملة اعتمد عليه البرقي والصفار والكليني والصدوقان والعياشي و الشيخ وغيرهم. روي الاجلاء من أصحاب الاجماع عنه.
📒مستدركات علم رجال الحديث، ج۴، ص۱۱۵و۱۱۶
◀️ صاحب موسوعه می نویسد: «ذكر أنّ الأصل كان صحيحاً، و نَقل عنه الاجلة المشايخ الثلاثة و النعماني و الصفار و غيرهم».
📒موسوعةطبقات الفقهاء، ج۱، ص۳۸۶
◀️ صاحب فهرس التراث نوشته است: «ليس هناك خلاف عند الشيعة في أنّ كتاب سليم بن قيس من أكبر كتب الأصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت (عليهم السّلام) و أقدمها لأنّ جميع ما اشتمل عليه هذا الأصل إنّما هو عن رسول الله (صلّى الله عليه و آله) و أمير المؤمنين علي (عليه السّلام)، «و هو من الأصول التي ترجع إليها الشيعة و تعوّل عليها»؛ میان شیعه هیچ اختلافی نیست که کتاب سلیم از بزرگترین کتب أصولی می باشد که اهل علم از حمله حدیث اهل بیت آنرا روایت کردند، کتاب سلیم از قدیمی ترین کتابهاست، زیرا تمام آنچه که در این اصل موجود است همگی از رسولخدا و حضرت مولی (عليهما السّلام) است. کتاب سلیم أصلی است که شیعه به آن مراجعه کرده و بر آن تکیه کرده است.
📒 فهرس التراث، ج۱، ص۱۰۳
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄
ا📑📜📑📜
ا📜📑📜
ا📑📜
ا📜
#تاریخ_تشریع
ا❁﷽❁ا
📂 أنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
▪️معرفی و تعیین حاکمیت و ولایت مطلق پس از نبی
✅ در روایات آمده است که پس از إبلاغ وحی به رسول الله (صلی الله علیه و آله)، أمر آن حضرت ظهور نیافت تا آنکه از جانب خداوند تبارک و تعالی این آیه نازل شد که: «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكين».
📔سوره مبارکه حجر، آیه ۹۴
📔الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص۳۳۲
با نزول این آیه شریفه أمر رسول الله (صلی الله علیه و آله) به ظهور رسید و ظهور این أمر توأمان با تبیین یکی دیگر از أحکام فقهی شریعت اسلام، یعنی معرفی و تعیین حاکمیت و ولایت مطلق برای أمت اسلامی پس از حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) بود.
از آنجا که این برهه تاریخی از محیای رسول الله (صلی الله علیه و آله) به معرفی و تعیین حاکم شرع و ولایت او اختصاص داده شده است، جنبه فقهی دارد و از اینرو در ذیل به بررسی این مهم خواهیم پرداخت.
◀️ هنگامى كه آيه «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» نازل شد، رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرزندان عبد المطلّب را دعوت كرد. و آنزمان که این دعوت به آنها صورت گرفت، آنان با خویش گفتند: آيا محمد مىتواند همه ما را سير كند، در حالىكه هر كدام از ما به تنهايى يك برّه يك ساله را مىخوريم و يك ظرف پر از شير را مىنوشيم!
یکی از حاضران جمع (مردى از دهمين فرزندان عبد المطلّب) نقل می کند: در منزل ابو طالب (علیه السلام) جمع شديم و وقتى كه بر رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) وارد شديم، به شيوه جاهليت بر او درود گفتيم و او به روش اسلام به ما سلام كرد. اين اولين چيزى بود كه براى ما تازگى داشت و ناشناخته بود، سپس دستور داد كه ظرف بزرگى از نان و گوشت را براى ما حاضر كردند. سپس رسول الله (صلّى اللّه عليه و آله) لقمه اى از گوشت برداشت و آن را قطعه قطعه كرد و در جاهاى مختلف ظرف نهاد و آن گاه فرمود: با نام خدا، شروع كنيد. ما از اين كارش متغير شديم و أمّا مشغول غذا خوردن شديم. پس آن قدر خورديم كه سير شديم؛ ولى ظرف همچنان پر از غذا بود. همگى از ظرف بزرگى از شير (يا دوغ) نوشيدیم تا سيراب شديم، در حالى كه ظرف همچنان پر از شير (يا دوغ) بود. این درحالی بود که يكى از آن مردان مى توانست، تمام غذايى كه تهيه شده بود را به تنهايى بخورد.
در برخی اقوال آمده، پس از آن كه از خوردن فراغت يافتند، آن حضرت خواست تا تکلم کند، اما ابولهب (علیه اللعنة) مانع شد و همه افراد متفرق شدند، در حالیكه رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) هيچ سخنى نگفته بود. پس فردای آن روز به همین امر اختصاص داده شد.
⏪ ادامه دارد ...
📜
📑📜
📜📑📜
📑📜📑📜