شوقرویش🌱
✨شهید مطهری:
🔹تعارف، تا آنجا که پای عواطف واقعی در کار باشد و مقصود شخص ابراز عاطفه و علاقه و محبت بوده باشد، خوب و پسندیده است.
🔹زندگی اگر عاری از عواطف باشد خشک و بی روح است، و از ادب عاطفه و محبت این است که مکتوم نماند و به طرف اظهار شود تا محبت او نیز جلب گردد.
🔹رسول خدا فرمود: علاقه ای که میان تو و دوستت هست، آن را زود ظاهر ساز که رشته دوستی را محکمتر میکند.
🔹 تعارف، تا آنجا که به صورت تبادل عواطف واقعی و اظهار محبت صمیمی باشد، خوب و مستحسن است.
⚠️اما ملتهایی که رشد اخلاقی و اجتماعی ندارند گرفتار انواع تعارفهای دروغین میباشند. دو نفر از آنها که همراه یکدیگر هستند و میخواهند به اتاقی وارد شوند یا از اتاقی خارج گردند، مدتی با یکدیگر تعارف میکنند در صورتی که هرکدام از آنها در دل خود از جلو افتادن دیگری ناراضی است. همچنین است تعارفهایی که بعضی میزبانها نسبت به مهمانان میکنند، همه اظهارات بیروح و خشک است، تصنّع و ظاهرسازی است.
⚠️این گونه تعارفات داخل در نفاق و دورویی است.
شوقرویش🌱
✨شهید مطهری:
🔹تعارف، تا آنجا که پای عواطف واقعی در کار باشد و مقصود شخص ابراز عاطفه و علاقه و محبت بوده باشد، خوب و پسندیده است.
🔹زندگی اگر عاری از عواطف باشد خشک و بی روح است، و از ادب عاطفه و محبت این است که مکتوم نماند و به طرف اظهار شود تا محبت او نیز جلب گردد.
🔹رسول خدا فرمود: علاقه ای که میان تو و دوستت هست، آن را زود ظاهر ساز که رشته دوستی را محکمتر میکند.
🔹 تعارف، تا آنجا که به صورت تبادل عواطف واقعی و اظهار محبت صمیمی باشد، خوب و مستحسن است.
🔹اما ملتهایی که رشد اخلاقی و اجتماعی ندارند گرفتار انواع تعارفهای دروغین میباشند. دو نفر از آنها که همراه یکدیگر هستند و میخواهند به اتاقی وارد شوند یا از اتاقی خارج گردند، مدتی با یکدیگر تعارف میکنند در صورتی که هرکدام از آنها در دل خود از جلو افتادن دیگری ناراضی است. همچنین است تعارفهایی که بعضی میزبانها نسبت به مهمانان میکنند، همه اظهارات بیروح و خشک است، تصنّع و ظاهرسازی است.
⚠️این گونه تعارفات داخل در نفاق و دورویی است.
#سبک زندگی
شوقرویش🌱
شهید مطهری :
✅اسلام طرفدار تعقل است
و شدیداً هم طرفدار است...
✨در سوره زمر میخوانیم:
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ اولئِک الَّذینَ هَدیهُمُ اللهُ وَ اولئِک هُمْ اولُوا الْالْبابِ.
✨بندگان مرا نوید بده،
✨آن بندگان اینچنینی را.
مطلب با «بندگان من» شروع شده است.👈کأنه قرآن میخواهد بگوید: بنده خدا آن است که چنین باشد، و لازمه بندگی خدا این است...
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
آنان که سخن را استماع میکنند.
نمیگوید: یسْمَعونَ.
♻️ فرق است بین «سِماع» و «استماع». سِماع یعنی شنیدن ولو انسان نمیخواهد بشنود. استماع گوش "فرا دادن است، مثل اینکه شما اینجا نشستهاید و خود را آماده کردهاید برای شنیدن.
در باب موسیقی میگویند:
سِماعش حرام نیست
استماعش حرام است.
✅ قرآن میگوید:
الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ
یعنی آنان که سخن را استماع میکنند؛ یعنی اینجور نیست که هر حرفی را هنوز درک نکرده رد کنند و بگویند ما نمیخواهیم بشنویم.
1⃣اول استماع میکنند،
2⃣به دقت دریافت میکنند
3⃣فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ بعد غربال میکنند، تجزیه و تحلیل میکنند،
خوب و بدش را میسنجند
5⃣و بهترین آن را انتخاب
6⃣و پیروی مینمایند.
🔹اصلًا معنی آیه، استقلال عقل و فکر است که فکر باید حکم یک غربال را برای انسان داشته باشد
و انسان هر حرفی را که میشنود در این غربال قرار دهد، خوب و بد را بسنجد، ریز و درشت کند و خوبترین آنها را انتخاب و اتّباع نماید.
#سبک زندگی
✍در منطق دین هر کس باید خودش باشد . اصلا از ما نخواسته اند آیت الله بهجت بشویم یا شهید حاج یونس زنگی آبادی
از ما خواسته اند خودمان باشیم .
هر کس باید خودش را پیدا کند و جلو برود .
ما عمدتا چه کار میکنیم ؟
ما عمدتا نوجوانمان را مقایسه میکنیم . حالا یا با بالاتر از او یا با پایین تر از او.
این مقایسه هر جور باشد آسیب دارد . اگر با بالاتر از او مقایسه کنیم سرشکسته و حسود بار می آید و اگر با پایین تر از او مقایسه کنیم مغرور میشود و متکبر.
هر دو آسیب است.
✅پس چه کار کنیم ؟
باید به او یاد بدهیم خودش باشد و اینکه از فلانی بالاتر باشد یا پایین تر اصلا مهم نیست .
اگر خودش باشد به همان جا میرسد که خوبان عالم به آن جا رسیده اند .
✨قرآن عزیز هم همین را به ما یاد می دهد .
لیس للانسان الا ما سعی ...
میتوان ساعت ها روی این ایه فکر کرد و معارف بیرون کشید .
❗️شاید کسی بپرسد پس چرا باید زندگی نامه بزرگان و شهدا را بخوانیم ؟
ما زندگی نامه آن ها را میخوانیم که فقط ببینیم آنها از شرایط و امکانات خودشان چگونه بهترین و بیشترین بهره را بردند و در ما شور ایجاد کنند که راکد و بی فایده باقی نمانیم. تا ما هم خودمان بشویم و از شرایط و امکاناتمان بیشترین و بهترین بهره را ببریم.
انسانِ"بی خود" بی خود میشود.
بگذاریم نوجوان خودش را پیدا کند. مقایسه نکنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیشه مزاحم شما شدم ممنون.
درکشوری که امام های مرده ثروتمندتر از انسانهای زنده اند و ارزش امامزاده ها بیشتر از کودک گرسنه است نه اندیشه ای رشد میکند نه فقر نابود میشود.
شوقرویش🌱
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیش
پاسخ به شبهه
سلام علیکم .
✍مردگی که تنها به جسم نیست ، هزاران انسانی که نفس میکشند فقط مرده متحرک هستند . فهمیدنش تلاش نمیخواهد افکار پوسیده و حقیرشان داد میزند. آنها ملاک زنده و مرده بودن رو فقط حیات جسمی میبینن نه حیات جسمی و روحی . اِنقدر حقیر. اِنقدر کوته بین و تک بعدی. اگر زنده بودن به خوردن و خوابیدن و شهوت هست حیوانات و درندگان از بعضی انسان ها زنده تر هستن.
امامان ما زنده اند و از هر زنده زنده تر . مگر نه اینکه ملاک حیات اثرگذاری ست . آن هم اثر گذاری مفید و سازنده.
امامانی که نه تنها در زمان حیات جسمانی شان پناه یتیمان و فقرا بودند ، ثروت شان را برای بی سرپرستان خرج میکردند ، بلکه فرهنگ والای زندگی شان به ما آموخت در دنیا انسانی زندگی کنیم نه مثل حیواناتِ انسان نمایی که دنیا دید از هم ماسک میدزدند ، مردان و زنان سالخورده و پیر را به حال خود در بدترین شرایط رها میکنند و میگویند همان بهتر که فقرا بمیرند تا جامعه یک دست شود. این انسان ها محصول کارخانه لجن زار تفکر بی خدایی ست. تفکر بی امامی ست . کرونا کنار همه ی بدی ها خوبی هایی هم داشت . همه فهمیدن فرهنگ بی خدایی و بی امامی چه لنج زار کثیفی ست .
در همین دنیایِ وحشتناک
در گوشه ی دیگر دنیا
امامزاده ها ، مساجد ، حسینیه ها ، هیئت ها و حتی خانه های مومنین
محل دوخت ماسک شد ، آن هم برای همه ی مردم
محل تجمیع و بسته بندی و تحویل مواد ضد عفونی شد ، آن هم برای همه مردم
محل گرفتن آب میوه و شربت شد برای بیماران و پرستاران
محل جمع آوری گوشت وومرغ و برنج شد برای نیازمندان و فقیران
همه ی اینها بخش کوچکی از حال و روز تربیت یافته های امامان ماست. کمک های پولی و مالی هم بیانش نیاز نیست.
انسانیت به حرف نیست
به عمل است. فقر همیشه مالی نیست فکری هم هست . خطرناک تر از فقر مالی فقر فکری ست. تا زمانی که از افکار پوسیده مادی دست برنداریم نه آبادانی هست نه شادمانی
در آخر
به قول سعدی
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز .
kalaam_318922 (1).pdf
1.29M
tarikh_318921 (1).pdf
1.12M
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست...
✨شهید مطهری :
⚠️چقدر در میان ما تهمت زدن رایج است!
بعضی از ما که میخواهیم مقدسی کنیم، یک «میگویند»
اول حرفمان میآوریم.
مثلًا شخصی به یک نفر تهمتی زده، میخواهیم از گردن خودمان رد کنیم، خیال میکنیم که سر خدا را هم میشود کلاه گذاشت!
❌میگوییم: میگویند فلانی چنین است، میگویند فلان جا چنین است. 👈 دیگری از ما میشنود و در جای دیگر میگوید:
میگویند چنین، و بعد میگوید: خوب، من که نگفتم، من میگویم دیگران گفتهاند که اینطور است.
✅قرآن جلوی این را هم گرفته است، این را هم یک گناه بزرگ شمرده است، میگوید:
انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ. آنان که دوست دارند در میان مردم حرف زشتی درباره فرد مؤمنی، افراد مؤمنی، یک مؤسسه ایمانی شیوع پیدا کند [برایشان عذاب دردناکی است.]
🔹اگر از یک احمقی یا مغرضی یا کسی که معلوم است که ریشه حرفش در کجاست درباره کسی حرفی شنیدید، حق ندارید بگویید «شنیدهام»، «میگویند».
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست.
1_104355966.mp3
4.67M
#نشر_حداکثری
🌀 اسلام، غریب است 🌀
💠 اسلام همیشه مبتلا به یک طرف دیدن ها بوده...
❇️ #فقیه و #فیلسوف، حق ندارد بگوید من #اسلام_شناس هستم...
🌀 اسلام شناس کسی است که همه جهات اسلام را بشناسد و مراتب معنویت و مادیت اسلام را بداند...
💠 اسلام آمده انسان درست کند و انسان همه چیز است.
#امام خمینی(ره)
شوقرویش🌱
✍شهید مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی؟ گفت
🔹شهید مطهری :
من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ [ امام خمینی ره ] تحصیل کردهام، وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد.
وقتی برگشتم، دوستانم گفتند:
«چه دیدی؟».
گفتم چهارتا «آمن» دیدیم.
1⃣ آمن بهدفه :
به هدفش ایمان دارد.
دنیا اگر جمع بشود، نمیتواند او را از هدفش منصرف کند.
2⃣آمن بسبیله :
به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد.
شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.
3⃣ آمن بقوله :
در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم، احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت میکنند که : «آقا! کمی یواشتر. مردم دارند سرد میشوند، مردم دارند از پای در میآیند.» می گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما میگویید. من مردم را بهتر میشناسم.»
و ما میبینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار میشود.
و بالاخره، بالاتر از همه
4⃣ آمن بربه:
در یک جلسه خصوصی، ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین میکنیم. من دست خدا را به وضوح حس میکنم.»
✅ آدمی که دست خدا و عنایت خدا را حس میکند و در راه خدا قدم برمیدارد، خدا هم به مصداق (ان تنصروا الله ینصرکم) بر نصرت او اضافه میکند.
⁉️ چطور دلت میآید؟
🔹یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!»
و #شهید_صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی که نسبت به مبانی اسلامی میشود را میبیند چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق و وثائق، ج٢، ص٢٨٩
❗️"تفکر اگر سطحی و پراکنده باشد کار آسانی است اما فایده و اثر و نتیجهای بر آن مترتب نیست،
✅ ولی اگر علمی و مبنی بر مطالعات دقیق و آزمایشها و حسابگریها باشد و یا لااقل انسان بخواهد " آثار فکری مردان فکر و اندیشه را به دقت کامل مطالعه کند" ، کار مشکلی است ولی در عوض " بسیار مفید" است
👌و سرمایه بزرگ و ذخیره هنگفتی برای روح بشر به شمار میرود." [شهید مطهری]
#مردان فکر و اندیشه
#آثار شهید مطهری - بینش مطهر
#سرمایه بزرگ و ذخیره هنگفت
@maharatha313
شهید مطهری :
🔹فلسفه احکام را دانستن برای معرفت بسیار خوب است اما برای عمل چطور؟
🔹آیا ما اول باید فلسفهها را بفهمیم بعد عمل کنیم، که اگر نفهمیدیم عمل نمیکنیم ولو بدانیم که اسلام گفته است؟ اگر این جور شد، دیگر عمل ما خالص نیست، اخلاصمان کم است.
در دعای قنوت [نماز عید فطر] خواندیم که:
✨ اللهُمَّ انّی اسْئَلُک خَیرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلَصونَ. ✨
✅بندگان مخلص این طورند. بنده مخلص در مقام بندگی میگوید من باید همین قدر بدانم که امر او هست یا نه. اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم، میدانم امر او بیهوده نیست.
#قصاص
✍پ ن : چند نکته :
1⃣در اصول اعتقادی ثابت می کنیم خداوند حکیم است و مدبر . مالک حقیقی اوست لذا فقط او حق تشریع احکام برای ما را دارد. پیامبر و امام هم به اذن خدای متعال حق تشریع حکم دارند .
2⃣دستورات شارع مقدس تابع مصالح و مفاسد است .
3⃣شارع مقدس وقتی میخواهد حکمی جعل کند فقط و صرفا نتایج دم دستی و مورد خوشایند و احساسی افراد را لحاظ نمی کند . بلکه حکم شارع ناشی از "برآیند " مصلحت و مفسده مادی ، معنوی ، دنیوی و اخروی است. یعنی یک دقت همه جانبه به شرایط و حالات مختلف میکند. تک بعدی نمی بیند.
4⃣ و یک نکته مهم اینکه شارع مقدس احکام را تابع "خیر" افراد یا جامعه جعل میکند نه مطابق "میل" افراد و جامعه .
🔹با این مقدمات کلامی و اعتقادی آنگاه اگر شارع دستوری و حکمی داد ولو فلسفه آن برای ما معلوم نباشد [ نه اینکه فلسفه ندارد ،بلکه قرار است بخاطر سنت امتحان فلسفه بعضی از احکام را ما ندانیم ] باید به آن عمل کنیم و این عمل ، عقلانی ست .
این تعبد بالاتر از هر تعقلی ست .
⚠️بعضی گمان میکنند قاتل اگر پدر باشد هیچ مجازاتی ندارد . خیر قصاص ندارد ولی مجازات دارد آن هم مجازات شدید .
حال چرا قصاص ندارد ؟
فلسفه اش را نمی دانیم زیرا در آیات و روایات به فلسفه عدم قصاص پدر پرداخته نشده است
[ ما فلسفه اش را نمیدانیم نه اینکه فلسفه ندارد ]
@maharatha313