جلسه چهارم #گعده_مطالعاتی کارگروه الگوی سوم فردا، یکشنبه ۲۲ مهرماه، ساعت ۸ تا ۱۰ صبح بصورت مجازی در آدرس زیر برگزار میشود
https://danaplus.net/joinPublic/meeting2c1eb1
در این نشست، صوت جلسات هفتم و هشتم دوره مقدماتی #الگوی_سوم زن جناب آقای #تکلو تحلیل و برررسی خواهد شد.
علاقه مندان جهت شرکت در گعده میتوانند به @esalavi پیام دهند
#کارگروه_الگوی_سوم_مهدا
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🧕| گروه مطالعات زنان مهدا |
ایتا 💬https://eitaa.com/mahda_tt
گزارشی کوتاه از جلسه سوم:
بنابر مباحث استاد تکلو زمانیکه از مبانی نگاه انقلاب اسلامی به زن عبور کردیم و نسبت جنسیت و نفس و ... روشن شد، حال باید عنصر اصلی نقش زن در جامعه و خانواده را به طور عینی و مستدل تعریف کنیم و قطعا این تعریف باید به گونهای باشد که برآمده از کلیشههای جنسیتی نباشد. بنابر مباحث استاد تکلو این نقش خاص عبارت است از تنظیم گری عواطف و اراده ها هم در سطح خانواده و هم در سطح اجتماع
گوشهای از سوالات و مباحثات شکل گرفته پیرامون نقش تنظیم گری عواطف و ارادهها:
چطور میتوان اثبات کرد که نقش تنظیم گری عواطف و اراده ها اختصاص به زنان دارد؟ درحالیکه ما به طور شخصی شاهد این موضوع هستیم که زنان در همه خانواده ها تنظیمگر نیستند بلکه به عکس تحت تاثیر مردان خانواده هستند و چه بسا بسیاری از اختلافات خانوادگی به عدم مدیریت فضای روانی خانواده توسط زنان بازگردد.
در پاسخ به این سوال هریک از اعضا تلاش کردند مستند به تجارب شخصی، مباحث روانشناسی و بحثهای معرفتی در حوزه هویت زن جوابها و یا نقدهایی را ارائه کنند.
به طور اجمال در پاسخ به این سوال ابتدا میتوان به ادله خود استاد اشاره کرد که مقصود از تنظیم گری اثرپذیری مردان از زنان است. حالتی است که نازل ترین سطح آن گرایش طبیعی مرد به زن توصیف میشود. (بیانات امام ) همچنین میتوان به بیانات امام و رهبری اشاره کرد که آنها انقلاب را مرهون حضور زنان دانستهاند و یا از زنان به اساس ملت تعبیر کرده اند. (این ساحتی از تنظیمگری اجتماعی است.)
علاوه بر این توصیف، میتوان به ویژگیهای شخصیتی عموم زنان و یا تجارب زنان در حوزه خانوادگی اشاره کرد. عموما در توصیف زنان گفته میشود که دیگرخواهاند. به این معنا که در مقایسه با مردان توجه بیشتری به حوزه عواطف و روابط دارند، نیاز بیشتری به روابط دارند. این توجه و نیاز بیشتر میتواند قابلیت و استعداد بیشتری برای تنظیم گری عواطف و مدیریت روانی خانواده ایجاد کند.
#گعده_مطالعاتی #کارگروه_الگوی_سوم
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🧕| گروه مطالعات زنان مهدا |
ایتا 💬https://eitaa.com/mahda_tt
در اینجا دو سوال دیگر مطرح میشود:
این تنظیم گری به معنای وضعیت ایدهآل و خودآگاه است، یا یک وضعیت ناخودآگاه؟ خانواده هایی که در این وضعیت نیستند و مرد تنظیم گر روابط است چگونه ارزیابی میشود؟
چطور نقش تاثیرگذار مرد در تربیت و تعدیل فضای خانواده تنظیمگری دانسته نمیشود؟
جمع بندی جواب به این پرسشها میتواند اینگونه باشد: در حوزه خانواده نازل ترین سطح تنظیمگری که همان توجه و نیاز بیشتر به روابط و عواطف توصیف میشود در همه زنان وجود دارد، بنابر ویژگیهای شخصیتی مثلا نحوه بروز عواطف و .. و همچنین امکانات و میزان آگاهی این تنظیمگری در زنان کم یا زیاد میشود.
اما این به این معنا است که تنظیم گری در مردان وجود ندارد؟ تجربیات شخصی زنان متاهل نشان میدهد که مردان نیز در تنظیم گری فضای روانی خانواده یا حتی تنظیم و تعدیل و تسکین عواطف زنان نقش دارند. اصولا زوجیت به این معنا است. اما جنس تنظیم گری مردان با زنان متفاوت است، و یا حتی حد و حدود و عرصه های تنظیم گری متفاوت است. به عنوان مثال از تنظیمگری در زنان میتوان با عبارت برانگیختن یاد کرد. برانگیختن موجب حرکت و جاری شدن شوق در خانواده میشود. این کارکرد عواطف است. و موضوع بحث اصلی هم نقش زن و مرد در نظام حرکت است.
در بخشی از کتابهای مرتبط به هویت زن، عواطف زن صرفا کارکرد محرک و مثبت ندارد بلکه از جهتی میتواند به عکس عامل انسداد مسیر باشد. پس در اینجا ما از زن ایدهآل صحبت به نیان آوردهایم یا تمامی زنان؟
در پاسخ میتوان گفت ما درحال صحبت از یک سطح عالی و نازل هستیم، طبعا بهترین وجه بروز این تنظیم گری در زنی ظهور پیدا میکند که در نظام توحیدی رشد کرده و امیال و احساساتش بر این مبنا تنظیم شده است.
چیزی که ما امروز در ساحت اجتماع و کنشهای نرم زنان در نسبت با مقاومت میبینیم هم بخشی از همین ماجرا است. و از آن میتوان با همان عبارت تنظیم گری عواطف و ارادهها یاد کرد.
به جمع ما بپیوندید🌸
🖌 نرگس جوارشکیان
#گعده_مطالعاتی #کارگروه_الگوی_سوم
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🧕| گروه مطالعات زنان مهدا |
ایتا 💬https://eitaa.com/mahda_tt
جلسه پنجم #گعده_مطالعاتی کارگروه الگوی سوم فردا، یکشنبه ۲۹ مهرماه، ساعت ۸ تا ۱۰ صبح بصورت مجازی در آدرس زیر برگزار میشود
https://B2n.ir/motaleat.zanan.mahda
در این نشست، صوت جلسات نهم و دهم دوره مقدماتی #الگوی_سوم زن جناب آقای #تکلو تحلیل و برررسی خواهد شد.
علاقه مندان جهت شرکت در گعده میتوانند به @esalavi پیام دهند
#کارگروه_الگوی_سوم_مهدا
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🧕| گروه مطالعات زنان مهدا |
ایتا 💬https://eitaa.com/mahda_tt
جلسه ششم #گعده_مطالعاتی کارگروه الگوی سوم فردا، یکشنبه ۶ آبان ماه، ساعت ۹ تا ۱۱ صبح بصورت مجازی در آدرس زیر برگزار میشود
https://B2n.ir/motaleat.zanan.mahda
در این نشست، صوت تمامی جلسات دوره مقدماتی #الگوی_سوم زن جناب آقای #تکلو جمع بندی، تحلیل و برررسی خواهد شد.
علاقه مندان جهت شرکت در گعده میتوانند به @esalavi پیام دهند
#کارگروه_الگوی_سوم_مهدا
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🧕| گروه مطالعات زنان مهدا |
ایتا 💬https://eitaa.com/mahda_tt
🔷شما کدام تعریف از زن را باور کردهاید؟!
💠تاریخ بشر اگر در بسیاری از موضوعات سرشار از انباشتههای غلط باشد حتماً یکی از مهمترین «زن» است و شما توسط انگارهها و تعریفهای غلط از زن احاطه شدهاید. برای همین مشخص نیست مهمترین مزیت زن چیست و چهچیزی جوهرۀ زنانگی و امر زنانه را تشکیل میدهد. مشخص نیست وقتی انسانی زن میشود دقیقاً چه ویژگیهایی پیدا میکند و در نتیجه معلوم نیست چطور فلسفۀ وجودی زن چیست!
🔷به لحاظ تاریخی پرتکرارترین معنا درباره زن در یک جمله این بوده که او ضعیفه است و ناتوانی، فقدان و فتنهگری عمدۀ معناهایی بودهاند که اطراف زن را پر میکردند. برخی در مقابل بسیار تلاش کردند این ناتوانیها را انکار کنند و ثابت کنند زن با مرد تفاوتی ندارد. عمدۀ ادبیات فمینیسم کلاسیک که بسیار توفیق یافت، درنهایت باعث شد فاصلۀ هویتی زن با مرد کاهش پیدا کند. در عمل آنچه که اتفاق افتاد اما، بیش از آنکه توضیحی راجع به زن باشد، ادغام زن در دنیای مردانه بود. شما زن را چطور توضیح میدهید؟ جزئینگری؟ احساساتیبودن؟ کدبانویی؟ آرامشبخشی؟ مادری؟
«لطافت»، «رقت قلب» و «آمادگی دریافت انوار الهی» توصیفاتی از هستی زن هستند که در این بیان آیتالله خامنهای آمده است. بهنظر میرسد این بیان از ایشان نسبت به سایر توصیفات متعددی که از زن دارند، عمیقترین، کلانتر، نظریتر و هستیشناسانهتر باشد. زن بر اساس لطافت و رقت وجود، قلب لطیفتری پیدا میکند و از آنجا قلب خود مرکز لطائف الهی، شهود غیبی، ایمان و ارادۀ انسانی است باید گفت حوزۀ قدرت زن و آن چیزی که ثقل وجودی زن را توضیح میدهد همین جنبۀ قلبانی انسانی باشد. بههمین سبب، قلب وسیعتر، پیچیدهتر، لطیفتر و قویتر که محمل نزول انوار الهی است، در زن تبدیل به یک کار اختصاصی و یک مزیت ویژه میشود. از این رو که زن در دریافت انوار الهی مستعدتر است میتوان زن را «واسطۀ فیض الهی» دانست. وجود زن عامل تفصیل و گسترش حقایق از بالا (امام) به پایین (خانواده و جامعه) است.
🔹سیمای زن در جهان اندیشه
🔸کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@tanith_cast
*اللَّهُمَّ صلِّ علىٰ فَاطِمَةَ وَأَبيها و اُمِّها وَبعلِها وَبنيها وَالسِّرِّ المُستودَع فيها
بعددَ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُكَ، و اَحصَی بِهِ کِتابُک، يا الله🕊🖤"*
#یافاطمه_الزهراء
#فاطمیه
🔹فضای اشتراکی مادر و کودک
مهد کودک ساعتی ویژه دوران امتحانات
📆از ۲۲ دی ماه تا ۴ بهمن ماه
⏰ساعت ۷ تا ۱۷
ویژه دانشجو مادرهای محترم دانشگاه فردوسی مشهد
پذیرش فرزند ۲ تا ۶ سال
مکان: مسجد امام رضا (ع)
جهت ثبت نام کلمه مادر کودک را به شماره ۰۹۹۶۶۵۶۲۴۳۱ پیامک نمایید.
دانشگاه دوستدار مادر، کودک، خانواده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
با ما همراه باشید:
🆔 https://eitaa.com/fed_ferdowsi
🌐 http://epl.um.ac.ir
هدایت شده از 🔸نظریه سوم🔸
اداره پژوهش دفتر خواهران حوزه علميه خراسان با مشارکت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها السلام برگزار مي نمايد:
🔰نشست های تخصصي:
🔸«نسبت عاطفه و جنسیت در فلسفه اسلامی»
🔸«الگوی سوم زن مسلمان در اندیشه سیاسی امام خمینی رحمت الله علیه»
🎤با حضور ارزشمند؛ دكتر زهرا داور پناه، عضو هيأت علمي پژوهشكده زن و خانواده
🗓زمان: 15 بهمن 1403، ساعت 8 الی 11:30
🏢مكان: مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها السلام، طبقه سوم، سالن جلسات
✍✨ساعات حضور در برنامه به عنوان دوره دانش افزايي براي اساتيد محترم دروس «زن در اسلام» و «فلسفه وکلام اسلامی» لحاظ خواهد شد.✨
📌لطفا جهت حضور مشخصات خود را به آیدی @Moazami_F در پیام رسان ایتا ارسال نمایید.
گروه مطالعات زنان مهدا
اداره پژوهش دفتر خواهران حوزه علميه خراسان با مشارکت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها السلام
امکان شرکت در این جلسه در بستر مجازی برای شرکت کنندگان غیر مشهدی فراهم شده است
در صورت نیاز به ادمین کانال پیام دهید