eitaa logo
مهدوی ارفع
49.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
164 فایل
‌ 🔰کانال رسمی استاد مهدوی ارفع 🔻مؤسس نهضت جهانی نهج البلاغه 🔻سخنران ، مدرس نهج‌البلاغه ——————————————————————————— راه های ارتباطی | takl.ink/Mahdavi_arfae ادمین پشتیبانی | @maktab_emam110 ——————————————————————————— ۵۰k → ۱۰۰k ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 نباید فرهنگ نشستن و انتظار ثروت بادآورده را در مردم ترویج کنیم 🔻 رهبر انقلاب اسلامی ، در دیدار کارگران: 🔹 ما باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج کنیم. روحیه‌ی نشستن و انتظار ثروت بادآورده [را کشیدن] باید از بین برود؛ این را نباید ترویج کنیم. دستگاه‌های مختلف، کاری از نوع بخت‌آزمایی را انجام ندهند؛ دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند. 🔸 در قرآن آمده «لَيسَ لِلانسان اِلّا ما سعیٰ»، دستاورد واقعی انسان آن چیزی است که محصول سعی و تلاش اوست. 🔺 آن جایی که فکر و بازو و همت و اراده‌ی انسان کاری کند، جایی است که جامعه را رشد میدهد. باید تلاش کرد؛ منتها ما نگاهمان فقط مادی نیست، دنبال معنویت و صلاح و عزت جامعه و پیشرفت اخلاقی جامعه هم هستیم. ۹۸/۲/۴ 🆔 @mahdavi_arfae
🔰 ⃣ 💢امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در اواخر عمر شریف خود، خطبه ای ایراد نمودند و «سیّد رضی» آن را درخطبۀ سوم نهج البلاغه آورده و به «خطبۀ شقشقیّه» معروف است. 🔻حضرت در این خطبه از زمانی سخن می گویند که جامعۀ اسلامی از حاکمی چون رسول مکرم اسلام تنزل کرده و به خلفای سه گانه راضی و خشنود شده بود! 💢« ... تا آنکه سومی به خلافت رسید. دو پهلویش از پرخوری باد کرده و همواره بین آشپزخانه و مستراح سرگردان بود ... خویشاوندان پدری او از بنی امیه به پای خاستند و با همراهی او، بیت المال را خوردند و بر باد دادند ...» 💢مقایسه کنید  شنیده ها و نقل تاریخ را از سیرۀ حضرت رسول اکرم با خلیفۀ سوم !!! بر اساس سنت الهی آنگاه که یک امت ارزشهای انقلاب خویش را کوچک شمارند، خداوند چنین حکامی را بر آنان مسلط خواهدکرد؛ حاکمانی بر مبنای انتخاب و ذائقه خودشان ... ! 💢 این امت که از نابرابری و فساد همه گیر درجامعه به ستوه آمده بود، بعد از قتل عثمان، به حضرت علی رجوع کردند، اما ...! 🔻امیرالمؤمنین در ادامۀ خطبه (شقشقیه)، حضور مردم را هنگام بیعت با ایشان اینگونه توصیف می کنند: 💢« ... روز بیعت، فراوانی مردم چون یالهای پر پشت کفتار بود؛ آنان از هرطرف مرا احاطه کرده بودند، تا آنجا  که نزدیک بود حسن وحسین لگدمال گردند [توجه داشته باشید حسنین آن سالها جوانانی رشید بودند، نه کودکانی نوپا ! ] و ردای من از دو طرف پاره شد ... مردم چون گله های انبوه گوسفند مرا در میان گرفتند ...» 💢باور آن بسیار سخت است که این مقبولیت عام و بی سابقه در تاریخ، در کمتر از دو سال به سردی گراید! ...   💢چرا ... ؟!... 🖊حمیدرضا ↩️ادامه دارد... 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 آیت‌الله بهجت ره: 💠برای اهل ولا مطلب روشن است، هرچه بیشتر مبتلا گردند، یقینشان زیادتر می‌شود به‌هرحال از سوی حضرت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زیاد سفارش شده و اصرار شده که در این زمانه و زمینه، دعای فرج بسیار خوانده شود. 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١۶۶ ⛅️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج⛅️ 🆔 @mahdavi_arfae
💖 چقدر امام زمان مهربان است به کسانی که صدایش میزنند... 🆔 @mahdavi_arfae
🔰 ⃣ 🔻در ادامه همین خطبه می خوانیم که دلیل این سردی، تنها دنیا طلبی مردم درمقابل امامی است که اینگونه با دنیا سخن می گوید: « . . . يَا دُنْيَا ! يَا دُنْيَا ! إِلَـيْكِ عَنِّى، أَ بـِى تَعَرَّضْتِ؟ أَمْ إِلَـيَّ تَشَوَّقْتِ؟ . . . » ؛ 🔺ای دنیا! ای دنیای حرام!  از من دور شو، آیا برای من خودنمایی می کنی؟ یا شیفتۀ من شده ای، تا روزی در دل من جای گیری؟ هرگز مباد! غیر مرا بفریب،که مرا در تو هیچ نیازی نیست، تو را سه طلاقه کرده ام تا بازگشتی نباشد ... 💢مردم به حضرت بازگشتند، اما نه با آگاهی به حق وجایگاه ایشان؛ بلکه  براساس شناخت و اطمینانی که از ایشان داشتند. می دانستند که علی اهل چپاول بیت المال نیست ؛ ولی گمان نمی کردند در اولین سخنرانی بعد از بیعت، از ضرورت  بعثت دوباره در امت اسلام سخن بر زبان آورد چرا که امت اسلام  دوباره به جاهلیت عربی خویش بازگشته اند و در روز دوم بیعت، وعدۀ بازگشت بیت المال را به صاحبان اصلی اش بدهد، حتی اگر با وجوه بیت المال ازدواج کرده و یا کنیزانی برای خود خریده باشند. 💢مردم خیلی زود دریافتند که بین آنچه از حاکمیت علی تصور می کردند ، با آنچه پیاده می شود و مشاهده می کنند، تفاوت بسیاری وجود دارد؛ دریافتند با علی ابن ابیطالب می شود زندگی کرد اما با امیرمومنان علی علیه السلام در جایگاه حاکم جامعه اسلامی نمی شود زندگی دنیا طلبانه را تامین کرد. 💢 تفاوتی که حتی برای بسیاری از دوستان و همرزمان قدیم و کسانیکه درجریان سقیفه حاضر بودند تاجان خود را فدای حضرت کنند، قابل تحمل نیست. به این دلیل که ترسیم درستی در ذهن خود از مدل مطلوب حاکمیت نداشتند و همان اکثریت قاطع از نفی عثمان و وضع موجود، به علی رسیده بودند ؛ و اینگونه نبود که الگوی حاکمیت دینی را خواستار باشند. ✅ این نمونۀ تاریخی، نشان می دهد اگر مردم با فرهنگ زیست تحت حاکمیت معصوم آشنا نباشند، آن را درک نکنند و نپذیرند و برای پیاده سازی آن، امام معصوم را همراهی نکنند، نظام اسلامی به اهداف و حکومت مطلوب خویش نخواهد رسید. ✅تاریخ نشان داده است که زندگی تحت حاکمیت الهی، شیرین، اما سخت خواهد بـود ... آنقـدر سخت،که بعد ازحکومت علوی، مردم راضی به زندگی تحت حاکمیت امویان و عباسیان شدند؛اما دیگر سراغ معصومین برای تشکیل حکومت نرفتند... 🖊حمیدرضا ↩️ ادامه دارد... 🆔 @mahdavi_arfae
┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄ 📣شش نکته کاربردی نهج البلاغه خوانی آسان: 1⃣ فارسی بخوانید. 2⃣ از میان تمام ترجمه ها فعلا ترجمه استاد دشتی آسانترین ترجمه می باشد. 3⃣ روزی ده دقیقه بخوانید ، در این صورت ظرف4 ماه یک دور نهج البلاغه را خوانده اید. 4⃣ از آخر به اول بخوانید. یعنی از خواندن حکمتها آغاز نمایید . بعد از دوبار خواندن حکمتها . نامه ها و سپس خطبه ها را بخوانید . نامه ها و خطبه ها را از آخر به اول بخوانید چون آخرین نامه ها و خطبه ها کوتاه تر و آسانتر است . 5⃣ در دور اول هیچ نیازی به حفظ و یادداشت نیست .چون فرسایشی و طولانی خواهد شد و خسته خواهید شد . 6⃣ در دور اول به همان مقدار که با ترجمه مرحوم دشتی متوجه شدید ، اکتفا نمایید .هر چه را متوجه نشدید در دور بعد خواندن و مراحل بعد متوجه خواهید شد.ولی من به شما تضمین میدهم هرکس با این روش نهج البلاغه را بخواند ، حداقل 60-70 درصد مطالب را مثل آب خوردن متوجه خواهد شد . 📝حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae ┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 صوت سخنرانی : 🔹موضوع: ⃣ (با محوریت ) 🗓 جمعه ۶ اردیبهشت۹۸ ❇️ حجت الاسلام 🏴 ✨ امامزاده ابراهیم (علیه السّلام) 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣ 🔔 : گفتیم که از سویی " اول الدین معرفته": آغاز دین داری، خداشناسی است و از سویی دیگر راه شناخت خدا را از طریق ذهن و تصور و توصیف و تعریف و تحدید، مسدود می داند. یعنی خدا به تصور و تصویر نمی آید و چیزی که به تصور درنیاید چگونه قابل شناخت و تصدیق است؟ ⬅️ اگر بنده از شما بپرسم: داماد عموی بنده را چقدر دوست دارید؟ چه جوابی می دهید؟.. هیچ! چون اصلا او را نمی شناسید تا درباره اش احساس و قضاوت و تصدیقی داشته باشید. 💢حالا اگر او را توصیف کنم مثلا بگویم مردی است ۲۵ ساله ، قدبلند، سبزه، خنده رو، اهل نماز شب و مناجات، بسیار خیرخواه و خیّر که تا کنون ۳۴ یتیم را کاملا تکفل کرده، از مدافعان حرم و... میگویید: چه انسان خوبی! چنین افرادی را خیلی دوست دارم! چرا؟ چون این بار توانستید از او تصویر و تصوری در ذهنتان داشته باشید. ⬅️حالا اگر همین فرد را ببینید نمی شناسید چون تصویر و چهره ای که از او در ذهنتان ساخته اید، ساخته و پرداخته تخیل شماست و معلوم نیست با قیافه واقعی او تشابهی داشته باشد. ❓حالا اگر بخواهید از خدا تصوری در ذهن بیاورید چگونه تصوری خواهد بود؟ ✅ امام باقر علیه السلام فرمودند:" کُلّما مَیَّزتُموهُ بِاَوهامّکُم و لَو بّاَدَقِّ مَعانیهِ فَهو مَخلوقً منکُم مَردودً الیکم" : هر تصوری که از خدا در ذهن بسازید ولو با دقیقترین معانی، آن تصور مخلوق شماست ( نه خدای شما) و به درد خودتان می خورد." ❓ : پس چرا قرآن و روایات و از جمله ما را به مطالعه و تفکر در خلقت مخلوقات خدا_ مانند آسمانها و ستارگان و فرشتگان و حیوانات و ..._ دعوت کرده اند تا خدا را بشناسیم؟ 🔻 : با دقت از ظرافت ها، پیچیدگیها و نظم موجود در پدیده های عالم فقط به اصل وجود یک خدایی در عالم و عالم بودن آن خدا و قادر بودن آن خدا بطور اجمالی می توان اذعان و اعتراف کرد ولی اسم این سطح از شناخت نیست وگرنه باید همه ی بت پرستان و خورشیدپرستان و... را خداشناس نامید! چون در قرآن درباره آنها فرمود:" و لَئِن سَاَلتَهم مَن خَلَقَ السّموات و الارضِ لَیَقولُنَّ اللهُ..." اگر از بت پرستان و مشرکان بپرسی که چه کسی آسمانها و زمین را خلق کرد؟ قطعا در جواب می گویند: الله! 🔻پس اگرچه دو راه خداشناسی وجود دارد: سیر آفاق (یعنی سیر و مطالعه در پدیده های عالم هستی) و سیر انفسی (سیر در درون خود) (سَنّریهِم آیاتِنا فی الآفاقِ و فی انفُسِهم حتی یتَبَیّن لهم اَنّه الحقّ) ولی سیر در آفاق انسان را به وجود اصل خدا در عالم معترف می کند ولی با خدا آشنا نمی کند. 🖊حمیدرضا ↩️ ادامه دارد..... ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اولین جلسه توجیهی برای شرکت کنندگان در نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی 🔈 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دومین جلسه توجیهی برای شرکت کنندگان در نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی 🔈حجت الاسلام ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بزرگ‌ترین درس از از نگاه علامه طباطبایی 🌹علامه طباطبایی (رحمت الله علیه): ✅ آنچه برای دانشمندان چشمگیر است است که انسان در زندگی صاحب نهج البلاغه مشاهده می کند، یعنی با آنکه در دل، دریای بی کرانی از علوم مختلف را انباشته داشته، چگونه در دوران زندگی پیامبر اسلام حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم هیچ گونه سخنی در هیچ زمینه به زبان نیاوردند و تنها در برابر پیامبر اسلام گوش بودند که فقط می شنیدند. و این برای یک فیلسوف، بزرگترین درس است که باید در زمینه ادب علمی خود را حفظ نماید و اگر به یک ابتکار علمی دست یافت در برابر استاد اظهار وجود ننماید و این خود بزرگترین روش اخلاق فلسفی است که در برابر یک کشف علمی خود را نبازد و این بزرگترین درسی است که از نهج البلاغه یک فیلسوف می تواند استفاده نماید. 🔺قسمتی از پیام علامه طباطبایی به «کنگره هزاره نهج البلاغه » ۶۰/۲/۲۷ ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @mahdavi_arfae ┗━━━🍂━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مراسم اختتامیه پویش نهج‌البلاغه خوانی 🔸 دانشگاهیان علوم پزشکی #اراک ✅ با سخنرانی :حجت الاسلام و المسلمین #مهدوی_ارفع «بنیانگذار نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی» 🕦 زمان: سه شنبه‌ 10 ارديبهشت، ساعت 11:30 🔹مکان: سالن آمفی تئاتر شهدای دانشجو 🆔 @mahdavi_arfae
🍃🌸🍃🌸🌸🍃🌸🍃 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ #خبر_فوری1⃣ فرصت طلایی #خدمت در راه است اما باید برای این خدمت کسب #آمادگی کرد . ✅همایش و کارگاه تخصصی مبلغین نهج البلاغه 🌙ویژه ماه مبارک #رمضان خواهران و برادران زمان: #چهارشنبه 11 اردیبهشت از ساعت 15 الی 19:30 مکان: #قم رو بروی گلزار شهدای علی بن جعفر ، سالن همایش عمار نیروی انتظامی 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 🔟 💢 در نوشتار قبلی عرض شد که لایه های امت یا جامعه دینی عبارتند از لایه ، و و بیرون از این لایه_ اعم از معاند، منافق و معارض_ عنصر جامعه دینی و انقلابی محسوب نمی شود مگر به شرط اصلاح نگرش ها و بینش ها و ورود در یکی از سه لایه مذکور. 🔻دو نکته جالب پیرامون لایه : 🔹نکته اول: همانطور که نهایت اهتمام و ارادت و خدمت لایه ناصران ولیّ به ولیّ و امام جامعه معطوف می باشد، بیشترین توجه و عنایت امام جامعه هم معطوف به لایه نصرت و ناصران است. 🔹نکته دوم : در طول تاریخ هرگاه برای امام امت مشکلی پیش آمده از شهادت و غیبت و تبعید و حصر و ... جایگزین او فقط از لایه نصرت برگزیده شده است؛ مثلا رهبر امروزمان دیروز « یار امام » بود. ⬅️ : در جلسه ای که مدیران حوزه علمیه تهران به محضر رهبری شرفیاب شده بودند، معظم له به محض ورود به اتاق جلسه تا چشمشان به حجت الاسلام پناهیان افتاد، آغوش باز کردند و وی را بسیار گرم در آغوش کشیدند و در مقابل دیدگان بزرگانی چون آیت الله صادقی رشاد و... فرمودند: " آقای پناهیان! شما از زمره کسانی هستید که من هر شب آن ها را دعا می کنم!" ⬅️ : در ۱۹/ ۸ /۱۳۹۵ همراه جمع اصلی فرماندهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به محضر رهبر انقلاب شرفیاب شدیم. ایشان پس از سلام و احوالپرسی معمول وقتی چشمشان به برادر عزیزم حاج حسین یکتا افتاد _ در حالی که فرمانده وقت سپاه، فرمانده وقت بسیج، نماینده ولی فقیه در کل سپاه ، رییس صدا وسیما و هشت تن از علماء مشهور و بزرگ همچون آیت الله جزائری، میرباقری، عابدی نجف آبادی و... حضور داشتند_ فرمودند: " این حسین آقای یکتا اسب نژاد اصیل عربه!" وقتی خنده حضار بالا گرفت بلافاصله فرمودند: " من این تشبیه را چند سال پیش در جلسه ای درباره خودم به کار بردم! اسبهای دیگر مدتی می تازند و می ایستند و خستگی درمی کنند، اما اسب نژاد اصیل عرب آنقدر می تازد و می دود تا تمام می شود و می میرد. حسین یکتا اسب نژاد اصیل عرب است!" 🔴 : اکنون نکته و کلیدی این است که برای یا به تعبیر رهبر انقلاب تنها در صورتی اتفاق می افتد که لایه نصرت و اطاعت گسترش یابد؛ بدین معنا که هرچقدر جمعیت ناصران ولی و حداقل مطیعان ولیّ گسترش یابد، بستر تحقق و جریان اراده ولیّ در عالم واقع فراهم تر خواهد شد و این امر منجر به همبستگی و یکپارچگی بین عناصر و لایه های جامعه می شود. ✅ به عبارت دیگر اعضای لایه نصرت باید تلاش کنند تمام خدمات و اقداماتشان _ علاوه بر برداشتن باری از دوش امام در عرصه یا مقوله خاصی، بر تعداد ناصران ولیّ در جامعه نیز بیفزایند. ✅ همینطور مطیعان باید تلاش روزافزون کنند تا افراد مانده در لایه را با کار فکری و گفتمانی، به مومنین مطیع ولیّ مبدّل سازند. ✅ به همین نسبت افراد لایه تسلیم که به آنها گاهی می گویند هم می توانند افراد معاند و معارض و مخالف _ یعنی قشر سیاه جامعه _ را حداقل به قشر خاکستری تبدیل کنند. ♻️به این ترتیب در حرکتی جریانی و مستمر هم بر لایه و افزوده می شود و هم از لایه و کاسته می شود. ✅ روزی که لایه نصرت بتواند ، لایه موثر و غالب در جامعه باشد، جامعه گلستان خواهد شد؛ زیرا همه یا اکثر مطالبات و آرمانهای والای امام جامعه با کمترین اصطکاک و مقاومت سرایت و جریان و تحقق پیدا خواهد کرد.💯 💯 دستیابی به این الگو راهی جز در بستر ندارد که ان شاءالله در نوشتار بعدی چیستی ، چرایی و چگونگی آن را بحث خواهیم کرد.💯 🖊حمیدرضا ↩️ادامه دارد... 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا