eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
34 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 (برخی از شارحان نوشتند، این خطبه را هنگامی که به ستون مسجد تکیه داده بود ایراد فرمود. ) 1⃣نكوهش غافلان ♦️ای بی خبرانی که لحظه ای مورد غفلت نيستيد، و ای ترک کنندگان فرامين الهی که از تمامی کارهايتان بازخواست می شويد! شما را چه شده است که از خدای خود روی گردان و به غير او گرايش داريد؟ چونان چارپايانی که چوپان آنها را در بيابانی وَبا خيز، و آب هايی بيماری زا رها کرده است. گوسفندان پروار را می مانيد که برای کارد قصّاب آماده اند، ولی خودشان نمی دانند! چه آن که هر گاه به گوسفندان با مقداری علف نيکی کنند، يک روز خود را يک عمر پندارند، و زندگی را در سيرشدن شکم ها می نگرند. 2⃣ علوم بی پايان امام (علیه السلام ) ♦️سوگند به خدا! اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز و پايان کارش، و از تمام شئون زندگی اش، آگاه سازم، امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کافر شويد. آگاه باشيد! که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت، و او را برگزيد. جز به راستی سخن نگويم. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همه اطّلاعات را به من سپرده است، و از محلِّ هلاکت آن کس که هلاک می شود، و جای نجات کسی که نجات می يابد، و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت، جز آن که در گوشم نجوا کرد، و مرا مطّلع ساخت. 3⃣ ويژگيهای امام علی (علیه السلام ) ♦️ای مردم! سوگند به خدا من شما را به هيچ طاعتی وادار نمی کنم، مگر آن که پيش از آن، خود عمل کرده ام و از معصيتی شما را باز نمی دارم، جز آن که پيش از آن ترک گفته ام. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(درباره طلحه فرزند عبیدالله در سال ٣٦ هجری در آستانه جنگ جمل فرمود:) 🔹افشاء ادعاهای دروغين طلحه ♦️تا بوده ام مرا از جنگ نترسانده، و از ضربت شمشير نهراسانده اند، من به وعده پيروزی که پروردگارم داده است، استوارم. به خدا سوگند! او (طلحئ بن عبيدالله) برای خونخواهی عثمان شورش نکرد، جز اينکه می ترسيد خون عثمان از او مطالبه شود، زيرا او خود متّهم به قتل عثمان است، که در ميان مردم از او حريص تر بر قتل عثمان يافت نمی شد. برای اينکه مردم را دچار شک و ترديد کند، دست به اينگونه ادّعاهای دروغين زد. سوگند به خدا! لازم بود طلحه، نسبت به عثمان يکی از سه راه حل را انجام می داد (که نداد). اگر پسر عفّان ستمکار بود، چنان که طلحه می انديشيد، سزاوار بود با قاتلان عثمان همکاری می کرد، و از ياران عثمان دوری می گزيد؛ يا اگر عثمان مظلوم بود، می بايست از کشته شدن او جلوگيری می کرد و نسبت به کارهای عثمان عذرهای موجّه و عموم پسندی را طرح می کرد، (تا خشم مردم فرو نشيند) و اگر نسبت به امور عثمان شکّ و ترديد داشت، خوب بود که از مردم خشمگين کناره می گرفت و به انزوا پناه برده و مردم را با عثمان وا می گذاشت. امّا او هيچ کدام از سه راه حل را انجام نداد، و به کاری دست زد که دليل روشنی برای انجام آن نداشت، و عذرهايی آورد که مردم پسند نيست. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(با توجه به برخی از شواهد این سخنرانی در شهر مدینه ایراد شده ) 1⃣ویژگیهای پیامبر ♦️پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) امين وحی پروردگار، و خاتم پيامبران، و بشارت دهنده رحمت، و بيم دهنده كيفر الهی است. 2⃣ويژگيهای رهبر اسلامی ♦️ای مردم! سزاوارترين اشخاص به خلافت، آنكه در تحقق حكومت نيرومندتر، و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد، تا اگر آشوبگری به فتنه گری برخيزد، به حق باز گردانده شود، و اگر سر باز زد با او مبارزه شود. به جانم سوگند! اگر شرط انتخاب رهبر، حضور تمامی مردم باشد هرگز راهی برای تحقق آن وجود نخواهد داشت، بلكه آگاهان دارای صلاحيت و رای، و اهل حل و عقد (خبرگان ملت) رهبر و خليفه را انتخاب می كنند، كه عمل آنها نسبت به ديگر مسلمانان نافذ است، آنگاه نه حاضران بيعت كننده، حق تجديد نظر دارند و نه آنان كه در انتخابات حضور نداشتند حق انتخابی ديگر را خواهند داشت آگاه باشيد! من با دو كس پيكار می كنم، كسی چيزی را ادعا كند كه از آن او نباشد، و آن كس كه از ادای حق سر باز زند. ای بندگان خدا! شما را به تقوی و ترس از عذاب خدا سفارش می كنم، زيرا تقوای الهی بهترين سفارش مومنان، و بهترين پايان نامه كار در پيشگاه خداست، مردم! هم اكنون آتش جنگ بين شما و اهل قبله شعله ورشده است، و اين پرچم مبارزه را جز افراد آگاه و بااستقامت و عالم به جايگاه حق بدوش نمی كشند بنابراين آنچه فرمان دادند انجام دهيد، و از آنچه نهی كردند توقف كنيد، و در هيچ كاری تا روشن نشود شتاب نكنيد، زيرا در آنچه شما اكراه داريد توان تغييراتی داريم. 3⃣ پرهیز از نیرنگ دنيا ♦️آگاه باشيد! همانا اين دنيا كه آرزوی آن را می كنيد و بدان روی می آوريد، و شما را گاهی به خشم می آورد و زمانی خشنود می سازد، خانه ماندگار شما نيست، و منزلی نيست كه برای آن آفريده و به آن دعوت شديد، آگاه باشيد نه دنيا برای شما جاودانه و نه شما در آن جاودانه خواهيد ماند. دنيا گرچه از جهتی شما را می فريبد ولی از جهت ديگر شما را از بديهايش می ترساند، پس برای هشدارهايش از آنچه مغرورتان می كند چشم پوشيد، و به خاطر ترساندنش از طمع ورزی در آن بازايستيد، به خانه ای كه دعوت شديد سبقت گيريد، و دل از دنيا برگيريد، و چونان كنيزكان برای آنچه كه از دنيا از دست می دهيد گريه نكنيد، و با صبر و استقامت بر اطاعت پروردگار، و حفظ و نگهداری فرامين كتاب خدا، نعمتهای پروردگار را نسبت به خويش كامل كنيد. آگاه باشيد! آنچه برای حفظ دين از دست می دهيد زيانی به شما نخواهد رساند!. آگاه باشيد! آنچه را با تباه ساختن دين به دست می آوريد سودی به حالتان نخواهد داشت خداوند دلهای ما و شما را به سوی حق متوجه سازد و صبر و استقامت عطا فرمايد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : به جانم سوگند اگر شرط انتخاب رهبر ، حضور تمامی مردم باشد، هرگز تحقق آن وجود نخواهد داشت... 1⃣ : یعنی هرگز حاکم یا خلیفه ای به انتخاب مردم، انتخاب نمی شود؟ و فقط أگاهان دارای صلاحیت و رأی اهل حل و عقد، رهبر و خلیفه را می توانند معین کنند؟ 2⃣:آگاهان دارای صلاحیت و رأی و اهل حل و عقد یعنی چه؟ 3⃣: چرا به انتخاب الهی رهبر اشاره ای نفرمودند؟ : ✅حضرت در این فراز از اشاره به مقبولیت رهبری می کنند. ⚠️چون رهبر الهی یک مشروعیت دارد که خداوند به او می دهد که این بخش آن هیچ ربطی به مردم ندارد . 👈اما همان رهبر مشروع تا مقبولیت عمومی نداشته باشد و مردم به او اقبال نکنند ولایت او محقق نشده ، یعنی کسی به حرف او گوش نخواهد داد . ⏪پس بیعت در فرهنگ دینی ما نشانه مقبولیت است نه مشروعیت. 💢در بحث مقبولیت ، داستان رجوع به امام یک داستان دیگری است . ‼️در زمان امام معصوم اگر فرهنگ و فهم و دینداری مردم در حد عالی باشد می فهمند که امام منصوب از طرف خداست و حتی اهل حل و عقد و خبرگان هم هیچ نقشی ندارند . 💯اما وقتی به واقعیت جامعه نگاه می کنیم متوجه می شویم که در روی زمین و در وضعیت خاص زمان امیرالمؤمنین همین مقدار هم که خبرگان یعنی آدمهای اصلی جامعه و بعد اکثریت مردم با امیر المؤمنین علیه السلام بیعت می کنند خیلی عالی است. 🔴و در زمان غیبت هم که اساساً کشف ولی فقیه جز ازطریق خبرگانی که فقها را خوب می شناسند و می توانند از بین فقها شخصی که تمام شرایط ولایت در او محقق شده را کشف کنند ، خب جز این راه دیگری نیست . : ...بنابراین آنچه فرمان دادند انجام دهید و از آنچه نهی کردند توقف کنید و در هیچ کاری تا روشن نشود شتاب نکنید ، زیرا در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم. 4⃣ :«در هیچ کاری تا‌ روشن نشده شتاب نکنید» چه حیطه ای‌ را شامل می شود؟ 5⃣:آیا این روشن یا نبودن کاری، بسته به تشخیص خود افراد دارد؟ چنانکه در حکمتهای ابتدایی نهج البلاغه خواندیم که عده ای چون مسئله برایشان روشن نبود، از‌جنگ کناره گرفتند و گفتند از اینکه مسلمانی را بکشیم ناراحتیم! حضرت, در مورد آنها فرمود هر فریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد... 6⃣:منظور از : در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم چیست؟ : ✍اشاره به این است که این راهِ پرمسئولیتى است ؛ با دقّت در آن راه، گام بر دارید و کاملاً گوش به فرمان باشید و نظم و انضباط را به دقّت رعایت کنید. 🔴و جمله « در آنچه شما اکراه دارید توان تغییراتی داریم» اشاره به این است که در مسائل اجرایى جنگ و جزئیات کارها گاه امام و فرمانده دستوراتى مى دهد که مطابق میل اکثریت مردم نیست ؛مثلاً دستور مى دهد که از طرف شمال به بصره حمله کنید ؛ ولى اکثریت آن را مشکل مى پندارند و ترجیح مى دهند از طرف جنوب حمله کنند. 📣امام(علیه السلام)مى فرماید: «در این گونه موارد؛ عجله نکنید در آن جا که خلاف شرع و مصلحت نیست، ما تغییراتى مى دهیم و خواست شما را تأمین مى کنیم. ↩️همچنین اگر مردم شکایتى مثلاً از بعضى فرمانداران داشته باشند من همچون عثمان اصرارى بر ابقاى آن ها ندارم و نظر مردم را در آن جا موافق شرع و مصلحت است مى پذیرم و این همان موضوع انعطاف است. : به خانه ای که دعوت شدید سبقت گیرید و دل از دنیا برگیرید و چونان کنیزکان برای آنچه که از دنیا از دست می دهید گریه نکنید... 7⃣ : در پاورقی آمده که حنین، گریه کردن از راه بینی است یعنی آرام و بیصدا گریستن ، یعنی حضرت می فرمایند برای آنچه از دنیا از دست تان می رود حتی بیصدا و آرام هم گریه نکنید؟ 8⃣:چه چیزهایی از دنیا مد نظرشان بوده بجز ثروت و مقام ؟ آیا مصیبتهای عزیزان و بیماری و ... هم شامل آن میشود؟ : ✍مراد امیرالمؤمنین علیه السلام این است که چنان نسبت به مسئله آخرت باید توجه شما معطوف بشود و مسئله آخرت برای شما مهم ترین مسئله بشود که دنیا و تعلقاتش در نظرتان کوچک بشود. ⁉️وقتی دلبستگیهای دنیوی از حب مقام و جاه و مال و شهوات در چشمتان کوچک شد از دست دادن آنها برایتان مصیبت محسوب نمی شود تا در برابرش به جزع و فزع بلکه حتی به ناله و گریه خفیف از روی نارضایتی مبتلا شوید. ‼️اما این منافات با احساسات و عواطف پاک در از دست دادن عزیزان ندارد که خودش شعبه ای از محبت و ایمان است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 (مطالب اين خطبه، بخشی از نوشته های افشاگرانهای است كه در سال ۴۰ هجری برای روشن شدن واقعيّتهای تاريخ اسلام به دستور امام نوشته شد) 1⃣ گفتگو در روز شورا ♦️ "ستايش خداوندی را سزاست که نه آسمانی مانع آگاهی او از آسمان ديگر، و نه زمينی مانع او از زمين ديگر می شود. شخصی در روز شورا به من گفت: «ای فرزند ابوطالب! نسبت به خلافت حريص می باشی.» در پاسخ او گفتم: به خدا سوگند! شما با اينکه از پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) دورتريد، حريص تر می باشيد، امّا من شايسته تر و نزديک تر به پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) هستم. همانا من تنها حقِّ خود را مطالبه می کنم که شما بين من و آن حائل شديد، و دستِ رد بر سينه ام زديد. پس چون در جمع حاضران، با برهان قاطع او را مغلوب کردم، درمانده و سرگردان شد و نمی دانست در پاسخم چه بگويد!." 2⃣شكوه از قريش ♦️بار خدايا، از قريش و از تمامی آنها که ياريشان کردند، به پيشگاه تو شکايت می کنم، زيرا قريش پيوند خويشاوندی مرا قطع کردند، و مقام و منزلت بزرگ مرا کوچک شمردند، و در غصب حقِّ من، با يکديگر هم داستان شدند، سپس گفتند: برخی از حق را بايد گرفت و برخی را بايد رها کرد. (يعنی خلافت حقّی است که بايد رهايش کنی.) 3⃣شكوه از ناكثين ♦️و آنها (طلحه و زبير و يارانشان) بر من خروج کردند، و همسر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) - عايشه - را به همراه خود می کشيدند، چونان کنيزی را که به بازار بَرده فروشان می برند، به بصره روی آوردند، در حالی که همسران خود را پشت پرده نگهداشتند. امّا پرده نشين حَرَم پيامبر(صلی الله علیه و آله) را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند. لشکری را گرد آوردند که همه آنها به اطاعت من گردن نهاده، و بدون اکراه، و با رضايت کامل با من بيعت کرده بودند. پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه داران بيت المال مسلمين، و به مردم بصره حمله کردند، گروهی از آنان را شکنجه و گروه ديگر را با حيله کشتند. به خدا سوگند! اگر جز به يک نفر دست نمی يافتند و او را عمدآ بدون گناه می کشتند، کشتار همه آنها برای من حلال بود، زيرا همگان حضور داشتند و انکار نکردند، و از مظلوم با دست و زبان دفاع نکردند، چه رسد به اينکه ناکثين به تعداد لشکريان خود از مردم بی دفاع بصره قتل عام کردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣دعای امام علیه السلام در آغاز نبرد صفين در نبرد با قاسطین در هفتم صفر در سال ٣٧ هجری 1⃣ نيايش در آستانه جنگ ♦️ای خدای آسمانِ برافراشته و فضایِ نگاه داشته! که آن را زمينه پيدايش شب و روز، و جريان گردش ماه و خورشيد، و مسير آمد و شد ستارگان سيّار قرار داده ای، و جايگاه گروهی از فرشتگانت ساخته ای که از عبادت تو خسته نمی گردند؛ ای پروردگار اين زمين! که آن را جايگاه سکونت انسان ها، و مکان رفت و آمد حشرات و چارپايان، و پديده های ديدنی و ناديدنی غيرقابل شمارش قرار داده ای، و ای پروردگار کوه های بلند و پابرجا! که آن را برای زمين چونان ميخ های محکم، و برای مخلوقات تکيه گاهی مطمئن ساخته ای. اگر بر دشمن پيروزمان ساختی، ما را از تجاوز بر کنار دار، و بر راه حق استوار فرما، و چنانچه آنها را بر ما پيروز گرداندی شهادت نصيب ما فرموده و از شرک و فساد و فتنه ها، ما را نگهدار! 2⃣روش بسيج نيروها در جنگ ♦️کجايند آزادمردانی که به حمايت مردم خويش برخيزند؟ کجايند غيورمردانی که به هنگام نزول بلا و مشکلات مبارزه می کنند؟ هان مردم!! ننگ و عار پشت سر شما، و بهشت در پيش روی شماست. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(در آستانه جنگ بصره، گروهی از اعراب،《 کلیب جرمی》 شخصی را جهت آگاهی از حقيقت و دانستن علل مبارزه امام (علیه السلام ) با ناكثين به نمايندگی نزد حضرت علی (علیه السلام ) فرستادند، امام به گونه ای با آن شخص صحبت فرمود كه حقيقت را دريافت، آنگاه به او فرمود، بيعت كن، كليب جرمی گفت، من نماينده گروهی هستم و قبل از مراجعه به آنان به هيچ كاری اقدام نمی كنم امام علیه السلام فرمود:) 🔹روش هدايت كردن ♦️اگر آنها تو را می فرستادند که محلِّ ريزش باران را بيابی، سپس به سوی آنان باز می گشتی و از گياه و سبزه و آب خبر می دادی، اگر مخالفت می کردند، و به سرزمين های خشک و بی آب روی می آوردند، تو چه می کردی؟ گفت: آنها را رها می کردم و به سوی آب و گياه می رفتم، امام فرمود: پس دستت را برای بيعت کردن بگشای. مرد گفت: سوگند به خدا به هنگام روشن شدن حق، توانايی مخالفت نداشتم و با امام(علیه السلام) بيعت کردم. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛