eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
35 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣: مگر قرار نیست طبق تصمیم گیری درست رفتار کنیم پس توجه به حرف مردم در این حکمت چه معنایی دارد؟ با مثالی تبیین بفرمایید. : در اینجا مراد از ناخوشایند مردم، عرفی است که مورد انکار و رد عقل و شرع نباشد. 2⃣؛آیا منظور تهمت است ؟ 3⃣:آیا صحبت درباره اشخاصی که کار غیر معقول انجام میدهند را جایز دانسته اند؟ : ✅بله مراد تهمت است که مومن باید خودش را از مواضع تهمت دور نگهدارد حضرت در هم مطلب مهمی در این باره دادند. ✅✅اما این حکمت صحبت درباره اشخاص را مجاز نمی دانند در واقع حضرت در این حکمت فقط از جهت پرهیز از کارها و مواضع تهمت در مقام بیان هستند وگرنه واضح است که صحبت کردن پشت سر مردم نادرست و حرام است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسي كه آرزوهايش طولاني است، كردارش نيز ناپسند است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣: ملاک در طول امل چیست؟ آیا این تعبیر با این مطلب که گفته می شود انسان باید اهداف و آرمانی بلند داشته باشد در تعارض است؟ 2⃣:اصلا آیا واژه امل بار معنایی منفی دارد؟ 3⃣:درباره آرزو در نهج البلاغه تعابیر گوناگونی به کار رفته است،تعابیری مثل امل ،منی و ...این اختلاف تعابیر برای چیست؟ 4⃣:آیا می توان برای چنین تعابیری، تعریف مشخصی بیان کرد؟ : ✅ اولاً: همانطور که فرمودید واژه های امل، مُنی و امنیه و ... ضمن داشتن مشترکاتی در معنا تفاوتهایی هم دارند. 🔴واژه امل اختصاص به آرزوهای منفی ندارد بلکه در خوبیها هم بسیار بکار رفته مثلاً « یا غایه آمال العارفین» از صفات خداوند است که در دعاها می خوانیم. 🔰داشتن اهداف و آرمانهای بلند ربطی به آرزوهای طولانی ندارد 👈زیرا آرزوهای طولانی به آرزوهای فردی، مادی و دور از دسترس اطلاق می شود. 5⃣:منظور از آرزوهای طولانی چیست؟ : ✳️آرزوهای طولانی اگر در دل انسان لانه کرد آدمی را 🔹اولاً: از فرصت های نزدیک تر و دم دستی تر غافل می کند 🔹و از آن بدتر اینکه عطش رسیدن به یک مقام دوردست یا یک ثروت رویایی یا یک شهرت خیالی عاملی میشود که فرد برای ارضای این نیاز کم کم به هر گفتار و کردار حرامی دست بزند. 🚫بازار تهمت ها و شایعات و دروغها در ایام انتخابات و پرونده های کثیف اختلاس و حقوقهای نجومی و ... نشانه هایی از صدق این حکمت است که البته نتیجه اش شهرام جزایری ها و بابک زنجانی هاست... 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: به خدا سوگند! كه اميران شما از اين كار سودي نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مي افكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مي گرديد، و چه زيانبار است رنجي كه عذاب در پي آن باشد، و چه سودمند است آسايشي كه با آن امان از آتش جهنم باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:در این حکمت به ترک بعضی از رسوم جاهلی اشاره شده . باتوجه به که ضرورت هماهنگی با مردم در آداب و رسوم است چه توضیحی وجود دارد؟ : ✳️آداب ورسوم وسنتهایی که در هر منطقه یااقلیمی عرف شده یا پسندیده شده دو گونه است ⭕️بعضی از آن آداب ورسوم و سنتها مورد پسند عقلند و به همین دلیل مورد پسند وامضا شریعت هم هستند. ⭕️اما بعضی ازرفتارها وآداب ورسوم مورد پسند عقل نیستند به همین دلیل شریعت مقدس هم آنهارانمی پذیرد و رد میکند. آنچه که در آمده یک رسم جاهلانه ای بوده که بدون هیچ توجهی وبدون هیچ حکمت خاصی انجام میشده از روی عادت به همین دلیل امیرالمومنین (ع) ازش نهی کردند 👈 اما آنچه که در فرموده یک قائده کلی است یعنی اگر آداب ورسوم مردم که در بینشان زندگی میکنید با شریعت وعقلانیت منافات ندارد با آنها همراهی بکن تا نوعی ارتباط صمیمی برقرار بشود واین ارتباط که بافرهنگشان برقرار میکنی حداقل ازشری اگردرآنها باشد در امان می مانی. 2⃣:آیا استقبالی که امروزه از بزرگان نظام میشود مصداق این منع نیست؟ 📢 دارد بیان میکند که امیر المومنین در دوران حکومت خودشان آن هم حکومتی که چنان اقتدار و گستردگی داشت که تقریبا رقیب و مزاحم جدی در دنیا نداشت ، حضرت در آن دوره مخالفت کردند با اینکه مردم بخواهند بیایند با آن روش ارادت خودشان را به حاکم حکومت ابراز کنند . اما آیا این یک حکم قطعی اولی و همیشگی است ؟ ⭕️نه این نماز و روزه نیست که از احکام اولیه باشد . این نهج البلاغه جواب داده میشود . 🔴در این حکمت شخصی به امیرالمؤمنین می گوید : مگر یادت نیست زمانیکه در رکاب پیامبر به جنگها میرفتیم حضرت به پیرمردها که صورت و محاسنشان و موهایشان سفید شده بود میفرمودند ؛« تخضبوا و لا تشبهوا بالیهود» محاسن و موهایتان را خضاب کنید تا شبیه یهودیان نشوید . در واقع می خواست به گونه ای طعنه به امیرالمؤمنین بزند که چرا پس از پیامبر تو دیگر موها و محاسنت را رنگ نمی کنی ؟ 👈حضرت جوابش را با ارائه یک قاعده فقهی دادند ، فرمودند : برادر آن روزی که پیامبر چنین دستوری میداد ، حکومت اسلامی پیامبر کم یار و ضعیف بود ، و تازه شکل گرفته بود . یعنی وقتی به جنگ میرفتیم اگر دشمن می دید که دور پیامبر یک مشت پیرمرد جمع میشوند جری میشد و حملات شدیدتری میکرد . پیامبر بعنوان یک تاک تیک روانی دستور میدادند که پیرمردها محاصنشان را خضاب کنند . 👇👇 اما امروز که حکومت اسلامی اقتدار وقدرت کامل پیدا کرده نیازی به این تاک تیکها ندارد. پس هر مردی هر کدام از دو راه را که دوست داشت میتواند انجام دهد . ⏪از کنار هم قرار دادن و می شود فهمید وقتی حکومت اسلامی مثل دوران امیرالمؤمنین آن گسترش و شکوه و اقتدار را داشت دیگر دویدن مردم جلوی مرکب حاکم هیچ اثرینه برای اقتدار حکومت در داخل دارد نه در چشم دشمنان . اما امروز دقیقا برعکس می شود ، یعنی امروز آن روزی است که پیر مردها باید محاسنشان را باید سیاه کنند. 🔰یعنی اینکه مردم در هر سفر استانی رهبر انقلاب یا حتی رئیس جمهور اینگونه به استقبال می روند این باعث تقویت پایه های نظام و خاری در چشم دشمنان نظام است که دائما در دجالواره های خود تبلیغ می کنند که مردم دیگر از نظام خسته شده اند و به مسئولین نظام پشت کرده اند و امثال این دروغها . 3⃣:چرا امیرالمومنین(ع) در مقابل احترامی که دهقانان شهر انبار به ایشان گذاشتند، چنین موضع سختی می گیرند؟ آیا توصیفاتی که در ادامه می کنند(شما در دنیا خود را به زحمت می افکنید و...تا آخر) ، بیانگر بدی این عمل در هنگام احترام کردنِ امیران گذشته شان بوده یا در این زمان که امیرالمومنین را با آن احترام می کنند نیز هست؟ 4⃣:چرا بدنبال این احترام عذاب در پی است؟ : 📢بارها عرض کردیم که روایت معصومین علیهم السلام مثل آیات قرآن خیلی وقت ها باید مجموعه ای دیده شود. 🔴 یعنی با یک روایت نمیشود همه مطلب رافقط استخراج کرد بلکه باید مجموع مطالب رادید. 👈دراین امیرالمومنین: 🔴اولاً: اصلی کلی رابیان میکنند و این است که یک عده انسانی درمقابل انسانی که هم نوعش است روشی به اسم احترام یا هر دلیل دیگر اتخاذ میکند که شخصیت خودش را یه مقدار خوار و تحقیر کند مثل اینکه خیلی ها رسمشان بوده که در مقابل پادشاهانشان تا کمر خم میشوند و تعظیم میکردند یا به حالت سجده می افتادند یا پا و دستشان را میبوسیدند. 🔸خب این خوار کردن یک انسان درمقابل یک انسان است حالا آن یک انسان: 🔵 ۱) چه پادشاه باشد 🔵۲) چه پیامبر و امام معصوم باشد ⏪هرنوع روشی احترامی شایسته نیست آن روش احترامی را اسلام میپذیرد که در عین حالی که اوج ادب واحترام به آقایی ومولایی وسروری وامامی میگذارد عزت وشخصیت خود فرد راهم حفظ میکند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 به فرزندش امام حسن (علیه السلام) فرمود: پسرم! چهار چيز از من يادگير (در خوبيها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل كني زيان نبيني... 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣: حد و مرز دوستی با دیگران کجاست؟ 2⃣:آیا مراد صرف معاشرت هست یا رابطه های عمیق تر؟ : ✳️در متن عربی این حکمت" مُصادَقَة الَاحْمَق" آمده است . ⭕️به این جهت به دوست صدیق گفته می شود که دیگران هرچه در آن ببینند ، شمارا با آن تصدیق می کنند . ⚜یعنی دوست حقیقی من کسی است که آنقدر در افکار ، عقاید ، اخلاق و رفتار با من شبیه و نزدیک است که هر کار کند دیگران من را با آن تصدیق می کنند ، با آن می شناسند . 👈لذا منظور از صدیق هر کس نمی باشد که با او سلام و علیکی و رفت و آمد ناگزیری داریم . ⭕️بلکه عبارت است از آن رابطه های عمیق تری که می تواند در ما اثر بگذارد . 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: مستحبات به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجبات زيان رساند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : با توجه به و چرا مولا در می فرمایند زبان عاقل پشت قلب اوست و در می فرماید زبان عاقل در قلب اوست، تفاوت این دو چیست؟ : ✳️مقصود حضرت از هر دو حکمت یکی است و آن هم مراقبت و کنترل داشتن زبان عاقل و مراقبت و کنترل نداشتن زبان احمق است. 🔴منتهی در این واقعیت را اینگونه بیان می کند که زبان عاقل در پشت قلب اوست کنایه از اندیشه قبل از عمل ولی در مورد احمق ماجرا برعکس است قلب او پشت زبانش است کنایه از اینکه اول سخن می گوید بعد زبانش پشت سر آن عواقب کار زبانش را می فهمد و متأثر و پشیمان می شود. 👈اما در قلب احمق را در دهان او یعنی در احاطه ی سخنان او می داند و زبان عاقل را در قلب او یعنی در اختیار و اشراف قلب و فکر او. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇