eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
32 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: مستحبات به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجبات زيان رساند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : با توجه به و چرا مولا در می فرمایند زبان عاقل پشت قلب اوست و در می فرماید زبان عاقل در قلب اوست، تفاوت این دو چیست؟ : ✳️مقصود حضرت از هر دو حکمت یکی است و آن هم مراقبت و کنترل داشتن زبان عاقل و مراقبت و کنترل نداشتن زبان احمق است. 🔴منتهی در این واقعیت را اینگونه بیان می کند که زبان عاقل در پشت قلب اوست کنایه از اندیشه قبل از عمل ولی در مورد احمق ماجرا برعکس است قلب او پشت زبانش است کنایه از اینکه اول سخن می گوید بعد زبانش پشت سر آن عواقب کار زبانش را می فهمد و متأثر و پشیمان می شود. 👈اما در قلب احمق را در دهان او یعنی در احاطه ی سخنان او می داند و زبان عاقل را در قلب او یعنی در اختیار و اشراف قلب و فکر او. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:منظور حضرت از این که "قلب احمق در دهان اوقرار دارد" چیست ؟ 2⃣:آیا "قلب" در نهج البلاغه به معنای مرکز تعقل است ؟ : ✅فراموش نکنیم در محضر نهج البلاغه هستیم ، یعنی کتابی که هم معارفش در حد اعلاست ، هم الفاظش از نظر ادبی و صنایع و هنر بلاغت در حد اعلاست . 🔴لذا وقتی حضرت می فرمایند: " قلب احمق در دهان اوست" صنایع ادبی و زیبایی به کار برده است . ⏪منظور این است که احمق قبل از این که به آن چه می خواهد بگوید بیاندیشد ، آن کلام را به زبان جاری میکند و بعد مجبور است به دنبال تبعات و آثار ان بدود و سعی در جبران تبعات منفی آن نماید. ✅در این حکمت قلب مرکز تعقل است . ⭕️مرکز تعقل یک لایه اش مغز است و معنای آن ، آن فکر حصولی و ذهنی است . 💢و لایه عمیق ترش همان قلب انسان یعنی مرکز ادراکات انسان . ‼️لذا در قران کریم نسبت به کسانی که به انحطاط رسیده اند می گوید :" لهم قلوب لایفقهون بها " قلب دارند اما نمی فهمند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و به يكي از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا! آنچه را كه از بيماري شكايت داري موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيماري پاداشي نيست اما گناهان را از بين مي برد، و آنها را چونان برگ پاييزي مي ريزاند، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست، و خداي سبحان به خاطر نيت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:آیا کاستن از گناهان نوعی پاداش نیست؟ پس چرا حضرت برای بیماری کاستن از گناهان را نوید میدهند اما میفرمایند بیماری پاداشی ندارد؟ 2⃣: چرا در کلام حضرت بیماری پاداش ندارد؟ 3⃣:در بیماری اگه راضی به رضای خدا باشی وصبرهم بکنی بازهم هیچ پاداشی درآن نیست؟ 4⃣:عوض وپاداش چه تفاوتی باهم دارند؟ : ✅حضرت میفرمایند اجر و پاداش محصول کار و تلاش است. ⭕️بیماری کار و تلاش نیست زیرا بدون اختیار و اراده ما برما عارض میشود و.ما تلاشی برای مریض شدن نمی کنیم ،تا به اجر و پاداش برسیم . ✳️اما چون برای انجام وظایف بندگی تلاش میکنیم ، مستحق اجر و پاداش میشویم . 💯اما خداوند متعال از باب لطف برای انسان مؤمن در زمان بیماری عوض قرار میدهد . ◀️یعنی حال که مؤمن به دلیل بیماری که سنتی طبیعی است ، از آرامش و سلامت محروم شده است ، خداوند متعال آن بیماری و محرومیت را با لطفی که عطا میکند جبران مینماید و آن لطف بخشش گناهان اوست . 5⃣:در این حکمت نورانی حضرت ابتدا میفرمایند پاداش در قبال کاری یا گفتاری داده میشود، سپس درون پاک و نیت بدون کردار، را پروردگار به هر که بخواهد جزای بهشت خواهد داد، این دو قسمت چگونه جمع میشوند؟ : ✅ اولاً: اجر و پاداش با عِوَض فرق میکند. *⃣وقتی خداوند به حکمت خودش بلایی مصیبتی بیماریی چیزی بر سر مؤمن می آورد؛ در عوض این بیماری و سختی هایی که مؤمن می کشد گناهانش رو می بخشد. اما اجر و پاداش در مقابل کار وعمل مؤمن به او تعلق میگیرد. ✅ثانیاً: نیت خیرکردن، قصد کار خیرکردن هم یک عمل است، چون عملِ باطنی است. پس این اعمال اجر و پاداش به دنبال خودش دارد. ✳️ در می خوانیم بعد از جنگ جمل فردی به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین، چقدر دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که خدا چگونه شما رو بر دشمنانتون پیروز کرد. 👈حضرت پرسیدند آیا فکر و دل برادرت با ما بود یعنی نیت داشت، قصد داشت که در این جنگ شرکت کند و نشد؟ عرض کرد بله. 📣فرمود نه تنها برادرت در ثواب این جنگ با ما شریک است، بلکه همه کسانی که هنوز به دنیا نیامدند، در آینده به دنیا می آیند و با ما هم عقیده هستند هم در این نبرد و ثواب این جنگ و پیروزی با ما شریکند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠در ياد يكي از ياران، (خباب بن ارت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روي فرمانبرداري هجرت كرد، و با قناعت زندگي گذراند، و از خدا راضي بود، و مجاهد زندگي كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣: قناعت از نشانه های سبک زندگی اسلامی است ، اساسا قناعت به چه معناست و ویژگی ها و مشخصاتش چیست؟ 2⃣: رضایت خدا به چه معناست؟ 3⃣: شاخصه های زندگی جهادی چیست؟ : ✅قناعت عبارتست از اکتفا کردن به رزقی که از راه مشروع و معقول در اختیار ما قرار گرفته است . ✳️یعنی هرکسی اولاً رزقی مقدر و نسبت به آن وظیفه یک تلاش مشخصی دارد . 🔴وقتی از راه تلاش معقول و منطقی و مشروع به یک درآمد و دارایی حلالی رسید ، باید براساس یک مدیریت حکیمانه به همان اکتفا کند تا نیازمند به مازاد از آن که مجبور باشد از راه های دیگر به آن برسد ، نشود. این میشود قناعت . 👈پس قناعت نه کم مصرف کردن است نه به قول عوام گدا بازی است . ⭕️بلکه عبارت است از یک مدیربت حکیمانه و عاقلانه نسبت به آنچه که از راه درست و مشروع به او رسیده است . ⚠️لازم به ذکر است قناعت یکی از مهمترین مولفه های سبک زندگی اسلامی است. ✅رضایت به قضای الهی این است که انسان در مرحله ایمان ، به آنچنان فهم عمیق و درک درستی رسیده است که بداند اگر مسیر عبودیت و بندگی خدا را در اندازه طاقت و وسع خودش درست رفته است ، بعد از آن هر آنچه به او میرسد براساس حکمت الهی و اراده الهی است . 💢به آنچه خدا اراده کرده و خواسته است ، خشنود باشد . 💯انسان اگر اجمالا مسیر شریعت را درست برود و بندگی خدا را بکند؛ چه آنچه ظاهراً از مواهب دنیا به او می رسد و چه آنچه ظاهراً از مصائب دنیا به او می رسد ، هر دو را در چارچوب مشیت و اراده الهی خدا می بیند. و به هر دوی آنها کاملا دل می دهد و رضایت می دهد تا به برکت این رضایت در آزمونها و امتحانات الهی پیروز باشد. ⏪خداوند در قران کریم مال و فرزند و...را فتنه و آزمایش می داند و از دست دادن دادن اینها را مصیبت و امتحان میداند . *⃣این هر دو را دو روی یک سکه معرفی میکند که برای امتحان کردن درجه ایمان و زندگی بندگانش آنها را در مسیر زندگی انسان قرار میدهد . 🔵انسان مؤمن که در ذیل تربیت علوی و نهج البلاغه تربیت میشود ، هر دو را موهبتی از طرف خداوند می بیند و رضایت میدهد و خشنود میباشد. ✅ ان شاالله در حکمتها و نامه های بعد به تک تک شاخصه های زندگی جهادی خواهیم رسید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : همیشه میگویند خدا از او راضی باشد نه او از خدا ...در این حکمت که فرموده اند از خدا راضی باشد به چه معناست ؟ : ✅ اولاً :راضی بودن بنده از خدا بارها در قرآن کریم آمده است؛ ⭕️مثلاً در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه مائده می خوانیم: " هٰذا يَومُ يَنفَعُ الصّادِقينَ صِدقُهُم ۚ لَهُم جَنّاتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ ۚ ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ" ⭕️یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه : " ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً" ⭕️و در سوره : " وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى " یعنی و بزودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد تا راضی گردى. ✅ ثانیاً :مقام رضا یکی از عالی ترین مقامات اولیاء خداست و معنای آن این است که عبد بر اثر خودسازی و طاعت الهی ببیند و باور کند که هرچه خداوند برایش تقدیر می کند، عین خیر و لطف است چه در ظاهر نعمت باشد و چه بلا و مصیبت. بفهمد که 👇👇👇 « هرچه آن خسرو کند، شیرین بود» 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: اگر با شمشيرم بر بيني مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمني نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاي الهي جاري شد، و بر زبان پيامبر امي (صل الله علیه واله وسلم) گذشت كه فرمود: (اي علي! مومن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:قضای الهی چه نقشی در مؤمن یا منافق بودن افراد دارد؟ : 💠 اولاً: قضای الهی نتیجه علم خداست. 🔴خداوند به چیزی علم دارد آن را تقدیر میکند و چیزی که تقدیر میکند به آن میگویند . =دوستی 🔹خداوند میدانست که فقط کسی میتواند علی علیه السلام را دوست بدارد که با او سنخیت داشته باشد. 🔹در واقع اصلاً هر دو نفر و هر دو چیز به شرطی به هم نزدیک میشوند همدیگر را دوست می دارند که بین آنها و تشابه در ذات و صفات باشد. 🔹و دو چیز وقتی باهم و دشمنی و دوری دارند که بینشان باشد عدم سنخیت باشد. 🔰بر این اساس چون خدا میدانست سنخ امیرالمومنین علیه السلام ،ذات وصفات امیرالمومنین چگونه است .می دانست که جز از نظر صفات وخصال باطنی با امیر المومنین علیه السلام سنخیت وتشابه ندارد حکم حتمی کرد که جز مؤمن کسی نمیتواند علی علیه السلام را بدارد و جز هم نمیتواند از از امیرالمومنین علیه السلام بغض داشته باشد. 2⃣: اهل تسنن که حب حضرت علی(ع) را ندارند چگونه است یعنی از منافقین هستند ؟ : ✳️این جا بحث از محبت امیرالمومنین علیه السلام است و اکثر قریب به اتفاق برادران اهل سنت ما محبت حضرت را در قلبشان دارند تاحدی که برخی از آنها حتی به مسأله اولویت و برتری حضرت برخلفای سه گانه اعتقاد دارند. اینجا مسأله خلافت و حکومت نیست بلکه مساله محبت و دوست داشتن حضرت است . ⭕️جز یک جزء قلیلی از اهل سنت که معروف به ناصبی هستند ، بقیه اهل سنت محبت به حضرت دارند . 👈حتی بعضی امامان بزرگشان چون شافعی ابراز کرده اند که تنها سرمایه ما برای نجات در روز قیامت محبت علی ابن ابیطالب است. ⚜پس حضرت در اینجا حرفی از اهل سنت به میان نیاورده اند و فرموده اند کسی که نتواند در قلبش محبت من را جا دهد ، منافق است و اگر من دنیا را هم به پایش بریزم ، باز نمی تواند مرا دوست بدارد. 🖋حجه الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: گناهی كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكی است كه تو رابه خودپسندی وادارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : سوأل: آیا منظور حضرت این است که خوشحالی از کار نیک انسان را به خودپسندی میرساند؟ : ✅مرکز ثقل صفت رذیله خود پسندی و عجب است. 🔴حضرت با این تعبیر خیلی خیلی زیبا و کنایه بسیار عالی می خواهند بفرمایند ، هرچیزی که باعثی خودپسندی شود زشت و قبیح و از عوامل انحطاط و هلاکت انسان است ، حتی اگر آن چیز عبادت و عمل صالح باشد. 👈نمیخواهند بفرمایند گناه خوب است و عبادت، بد! به صرف این که گناه شرمندگی می آورد. ⏪بلکه میخواهند بفرمایند این که انسان در محضر خدا، گرفتار خودپسندی شود ، عملی ناپسند و قبیح است و مهلکه بزرگی است حتی اگر دلیل خودپسندی در برابر خدای متعال ، عبادت و عمل صالح باشد. ✔️همانطور که اشاره کردند اگر کسی بواسطه کارنیکی که انجام میدهد دچار خودپسندی گردد، این خودپسندی قبیح است نه آن کار نیک . 💯انسان باید حال و اثری را که از انجام کاری در درونش ایجاد میشود، مراقبت و مدیریت کند که چگونه است . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگويي او به ميزان جوانمرديش، و شجاعت او به قدر ننگي است كه احساس مي كند، و پاكدامني او به اندازه غيرت اوست. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:جوانمردی در این حکمت به چه معناست که میزان راستگویی شمرده شده است؟ 2⃣: منظور حضرت از " شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند" چیست ؟ : ✅اگر در لحن این حکمت دقت بفرمایید ؛ چهارچیز را به چهارصفت دیگر وابسته کرده است . 💯مثلاً میفرمایند اگر خواستید ببینید کسی چقدر عفت دارد ، ببینید چقدر غیرت دارد. 🔻اگر خواستید ببینید کسی چقدر صدق دارد ، ببینید چقدر جوانمردی و مروت دارد و... 🔵درمورد جوانمردی ، حضرت در جاهای مختلف از این تعبیر استفاده فرموده اند. 🔹 در یک معنای خیلی ساده ، کسی است که در هر شرایطی که باشد نمی تواند چشم بر حقیقت ببندد و پاروی وجدانش بگذارد . 🔹این انسان جوانمرد است البته مصادیق و مراتبی دارد که فعلاً محل بحث ما نیست. ⏪کسی که نمی تواند حقیقت را نادیده بگیرد ، یعنی نمی تواند به خود دروغ بگوید ، نمی تواند حقیقت را ببیند و برخلافش عمل کند ، برخلافش موضع گیری کند و...ولو آن حقیقت برایش تلخ باشد و خلاف حقیقت برایش شیرین باشد. براحتی تسلیم حقیقت میشود. ◀️پس مقدار صداقت انسان بستگی به میزان مودت و جوانمردی او دارد. ✅✅این که حضرت میفرمایند: شجاعت هرکس به اندازه ننگی است که احساس میکند . 🔴یعنی انسان در طول عمرش جز معصومین و اولیا خاص دچار خطا و لغزش هایی میشود . 🔹شجاعت کجا معنا پیدا می کند؟ این که انسان بتواند پا روی نفسش بگذارد و خطای خود را بپذیرد. ⬅️از طرفی طبیعی است هر پوزش و عذر خواهی و اعتراف به خطا یک نوع ننگ و عار است برای انسان در منظر دیگران . ↔️کسی که از خطا عذرخواهی میکند اینگونه نیست که در برابر دیگران عزت پیدا کند بلکه ننگ و عار می یابد. ✳️هرمقدار احساس این ننگ و عار در برابر دیگران بیشتر باشد، شجاعت پیدا میکند که : 🔴اولاً :پیشگیری کند و با نفس مقابله نماید تا دچار خطا و لغزش نشود تا مجبور به عذرخواهی شود. 🔴 ثانیاً: اگر دچار خطا و اشتباه شد آنقدر شجاعت دارد که به جرم و اشتباه خود اعتراف کند و تبعات آن را بپذیرد. ♻️ این انسان انسان بسیار شجاعی است ، هم چنانکه حضرت در جای دیگر میفرمایند: ⚜" اشجع الناس من غلب هواه" شجاعترین مردم کسی است که برهوای نفس خود غلبه کند. 3⃣:لطفاً توضیح می فرمایید:«شجاعت مرد به قدر ننگی است که احساس میکند» : ✅اولاً: در حضرت برای ۴ امر درونی، ۴ شاخص اندازه گیری معرفی می فرمایند: 🔴برای اندازه گیری و ارزش واقعی هر کس ببینید چقدر است یعنی چه چیزی برایش خیلی مهم است و نسبت به آن اهتمام دارد؟ ⭕️برای اندازه گیری میزان او ⭕️برای اندازه گیری مقدار درکی که از و عار پست و زشت دارد ⭕️و برای درک مقدار به او بنگرید ✅ثانیاً یکی از مهم ترین مصادیق شجاعت، نپذیرفتن چیزی است که به ظاهر شیرین و مفید است اما در باطن خفّت و ذلت و خواری به همراه دارد. 👈از سوی طبع و غریزه و نفس به آن میل دارد و از سوی دیگر جان و عقل از آن ابا دارد. 🔰در جنگ بین کشش های نفسانی و مقاومت های عقلانی است که می توان فهمید فرد چقدر شجاع است که می تواند ما بر روی خواهش نفسانی اش بگذارد و ننگ و عار را نپذیرد. 📚در روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دیدند که جوانانی مشغول مسابقه زورآزمایی هستند بعد از آن که آنها را تشویق کردند فرمودند:" اَشجَعُ الناسِ مَن غَلَبَ هَواه": شجاع ترین مردم کسی است که بتواند بر هوای نفسش غلبه کند. 📌در ماجرای کربلا هم از سیدالشهدا علیه السلام نقل شده: 💢الموتّ اَولی مِن رُکوبِ العارِ یعنی مرگ با عزت از زندگی همراه با ننگ و ذلت اولویت دارد ♨️و نیز فرمودند :" انّی لااَرَی الَمَوتَ الاّ سَعاده و الحیاتَ مع الظالمینَ الاّ بَرَماً: من مرگ با عزت را چیزی جز خوشبختی نمی بینم و زندگی با ظالمان را چیزی جز خفت و خواری نمی دانم. 4⃣: لطفاً در مورد این حکمت توضیح بفرمایید. : ✳️امام(عليه السلام) فرمود: «بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى،و از حمله افراد پست به هنگام سيرى!» ⚜یعنی انسان با شخصیت را اگر در تنگنا و تحریم بگذاری به دلیل کرامت نفسی که دارد نه تنها تسلیم شرایط نمیشود بلکه برخوردش قاطع و دندان شکن خواهد بود مانند تحریم! 🔴اما آدم پست در گرسنگی و فشار تحریم از روی پستی تسلیم می شود ولی در صورت برخورداری و سیری خدا را هم بنده نیستند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: پيروزی در دورانديشی، و دورانديشی در بكارگيری صحيح انديشه، و انديشه صحيح به رازداری است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 1⃣:دوراندیشی به چه معناست ؟ 2⃣:آیا دوراندیشی با حکمت و تقدیر الهی منافات ندارد؟ 3⃣:رابطه صحیح اندیشی و راز داری چیست؟ 4⃣:منظور حضرت از " اندیشه صحیح به رازداری است " چیست؟ 5⃣:منظور از رازداری چست؟ 6⃣: اگرحکمت را از آخر به اول هم بخوانیم مفهوم آن درست است؟ : ✳️مراد از دوراندیشی یعنی دیدن آثار و تبعات دور دست گفتار و رفتار . ⭕️اگر بتوانم پیش بینی کنم حرفی که میزنم ، موضع گیری که میکنم ، رفتاری که انجام میدهم و...چه آثار و تبعاتی مثبت و منفی دارد، خواهم توانست آثار و تبعاتش را مدیریت کنم . 🚫اما اگر نتوانم اینها را پیش بینی کنم یا توجه نکنم. ، از لحظه انجام آن ، اسیر آثار و تبعاتش خواهم بود و آن موقع دیگر پیروز نخواهم بود بلکه شکست خواهم خورد ، چون مدام باید در صدد جبران ضررها و زیانهایی باشم که خود بواسطه عدم دوراندیشی ایجاد کرده ام . ✳️دوراندیشی با حکمت و تقدیرالهی منافاتی ندارد چون اساساً دوراندیشی توصیه خداوند متعال است . 💢دوراندیشی از ویژگی های قلب و عقلی است که خداوند به انسان مؤمن داده است . 💯پس گوشه ای از تقدیرات الهی ، دوراندیشی است . پس ما براساس همان دوراندیشی است که به تقدیرهایمان میرسیم ، آیا کار و تلاش کردن با تقدیرالهی منافات دارد؟ خیر. ⚜خداوند رزق انسانها را تقسیم کرده است ، و کسی نمی تواند رزق دیگری را بگیرد اما راه رسیدن به رزقِ مقدر کار و تلاش است . ⬅️پس کار و تلاش منافاتی با تقدیرالهی ندارد. دوراندیشی هم نوعی کار و تلاش فکری است و منافاتی با تقدیرالهی ندارد . ✳️در حکمتهای مختلف به ابعاد رازداری پرداخته شده است . *⃣یکی این است که کاری را که میخواهی انجام دهی ، قبل از این که زمانش فرارسد افشا نکن وگرنه دچار آفت میشود ، بخاطر اظهار نظرهای عجیب و غریب دیگران ، حسادت حسودان و... ⏪بنابراین نقشه و طرحی را که داری برملا نکن تا زمان اجرایش فرارسد ، این یک بعد رازداری است . ⏪بعد دیگر رازداری این است که ، وقتی فکر ، نقشه و طرحت برای آینده را برملا نکردی ، زمانی که بخش های مختلف آن را اجرا میکنی ، به ضعفها و خطاهای آن پی خواهی برد ، و میتوانی آن را اصلاح و بازنگری کنی . ↩️وقتی قبل از اجرا آن را برملا کردی ، گرفتار تبعات و آثار آن خواهی شد و فرصت اصلاح و بازنگری نخواهی داشت. ✳️یکبار را از آخر به اول ملاحظه کنیم . ⬅️حضرت میفرمایند: اگر میخواهید درست اندیشه کنید رازدار باشید ، یعنی آنچه را که در نتیجه مشورت و تفکر ، به آن میرسید ، نگه دارید و به جای آنکه درگیر آثار و تبعات اعلام زود هنگامش شوید ، مشغول بررسی دقیقتر کیفیت آن تصمیم خواهید شد. ✔️پس هرچقدر راز دارتر باشید ، اندیشه تان صحیح تر خواهد بود و هرچقدر اندیشه شما صحیح تر باشد ، دوراندیش تر هستید یعنی با فکر کردن درست و با آرامش عمیق میتوانید نتایج دوردست را پیش بینی کنید. و هرچه دوراندیش تر باشید ، پیروزی شما بیشتر ، عمیق تر و ماندگارتر خواهد بود. 👇👇👇👇 ♨️در واقع اگر کسی مهارت رازنگهداری داشته باشد، می تواند فکر و نظرشان را به جولان وادارد و بهترین راه را پیدا و پیگیری کند. 🔱کسی که بهترین راه پیدا کرد، می تواند آینده پژوهی و آینده نگری داشته باشد و کسی که آینده نگر شد، پیروزی از آنِ اوست. 👇👇 ‼️این حکمت را بگونه ای دیگر هم می شود فهمید. ⁉️کسی که رازهای خودش را محافظت نمی کند، دشمنان تصمیمات او را پیش بینی می کنند؛ ♻️ لذا راه گزینه های متعدد به رویش بسته و قدرت جولان فکر از او گرفته می شود، چنین کسی دیگر نمی تواند آینده نگری کند چون شرایط و مدیریت آن از دست او خارج شده است و کسی که قدرت پیش بینی و مدیریت و کنترل شرایط را از دست بده، پیروز نمی شود. ❇️مانند جنگ که فرماندهان تا لحظه آخر تمام تصمیمات را پنهان نگه می داشتند حتی از نیروهای خودی. ✅ارتباطات بیسیمی را به حداقل می رساندند و ان هم با زبان رمز تا دشمن نتواند شنود کند و تصمیم را بفهمد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگي، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيري، بپرهيز. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ : لطفا توضیح بفرمایید. : برای اینکه حکمت ۴۹ به درستی و آسانی درک شود کافی است پاورقی خطبه ۵۱ را بخوانیم. عبدالله بن عوف نقل می کند: پیش از آن که سپاه امام علیه السلام برای نبرد با معاویه به صفین برسد ، لشگر معاویه رسید و در یک اقدام ناجوانمردانه راه دسترسی به آب فرات را بست. حضرت یکی از یاران خود را به سوی آنان فرستاد که چرا راه اب را بسته اید؟ مشاوران معاویه که خود از آب سیراب بودند گفتند آن قدر اب را تحریم کن تا علی و یارانش یا از تشنگی جان بدهند یا تسلیم بشوند ولی عمروعاص گفت؛ علی کسی نیست که در تحریم، تن به تسلیم بدهد اما معاویه نظر سایر مشاوران را پذیرفت و آب را باز نکرد. امیرالمومنین جمعی را به فرماندهی امام حسن اعزام کردند آنها چنان یورش بردند که سربازان معاویه ، فرار کروه و سپاه اسلام اب را در اختیار گرفتند. اما برخلاف معاویه و یارانش، مولا و یارانش اب را برای هر دو گروه آزاد گذاشتند. حالا با هم بخوانیم: " از یورش بزرگوار، به هنگام گرسنگي. و از حمله انسان پست به هنگام سيري بپرهیز." 2⃣ : از یورش بزرگوار به هنگام گرسنگی بپرهیز 👈منظور از «گرسنگی » چیست ؟ 2⃣:و همچنین در جمله : از تهاجم انسان پست به هنگام سیری بپرهیز 👈منظور از « سیری» چیست ؟ : فرمودند : منظور از گرسنگی «اهانت » به انسان بزرگوار است یعنی از هیبت و قدرت انسان بزرگوار بترس زمانی که به او اهانت میشود . و منظور از سیری انسان پست و لئیم «احترام گذاشتن » به اوست . آیا این تعبیر درست است ؟ 📢 طبق قواعد ترجمه باید ترجمه ای که ما از یک لفظ میکنیم نسبت قابل توجیهی با خود لفظ و موضوع له آن داشته باشد . لذا تفسیر یا معنا کردن شبع به احترام و جوع به اهانت خیلی خیلی دور است نسبتش با این معنا ، تازه اگر نسبتی داشته باشد . ثانیا ما چه نیازی به چنین تعبیر عجیب و غریبی داریم وقتی معنای واقعی و مستقیم وموضوع له آن براحتی توجیه می کند منظور امیرالمؤمنین علیه السلام را. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: دلهای مردم گریزان است، به كسی روی آوردند كه خوشرویی كند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : منظوراز "دلهای مردم گریزان است " چیست؟ : 🔴منظور از این که دل های مردم گریزان است ، یعنی این که قلبها اگر خود به خود مورد بررسی قرارگیرند ، تعلق و الفت به جایی ندارند، دائما در افکار و آرزوهای مختلف سرگردانند . باچه کسی انس میگیرند، با کسی که خوشرو باشد یعنی انسان بواسطه خوشرویی قلبها را متوجه خود میکند و مردم با او انس میگیرند . در حکمت دیگری میفرمایند : " البشاشة ُ حَبالةُ ألمودة"(حکمت ۶) یعنی خوشرویی ریسمان دوستی است. اگر میخواهی د دیگران با شما دوست بشوند ، راهش این است که خوشرو باشید . 🔴پس قلبها دائما مثل حیوان وحشی اند. به دنبال یک نقطه تکیه و آرامش هستند. این نقطه تکیه و آرامش را از چه نشانه ای تشخیص میدهد؟ از خوشرویی . 🔴انسانها به صورت فطری و طبیعی از خوشرویی آدمها تصور میکنند که قلب خیلی خوبی دارد و میشود به او اعتماد کرد و به او تکیه کرد و با او انس و الفت پیدا کرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: عيب تو تا آنگاه كه روزگار با تو هماهنگ باشد، پنهان است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇