eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 خدا عقل را به انسانی نداد جز آنكه روزی او را با كمك عقل نجات بخشيد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 هركس با حق درافتاد نابود شد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 قلب، كتاب چشم است (آنچه چشم بنگرد در قلب نشيند.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید؟ : ✳️یعنی قلب انسان، هر آنچه که چشم ببیند، ثبت و نگهداری و در مواقع خلوت ، احضار می کند. 🔴خداوند مهربان در قرآن می فرماید:" انَّ السَّمعَ و البَصَرَ و الفوءاد کُلُّ اولئکَ کان عنه مسئولاً شنوایی و بینایی و قلب همه مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.👇👇👇 ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند ، دل کند یاد 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 تقوی در راس همه ارزشهای اخلاقی است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 با آن كس كه تو را سخن آموخت به درشتی سخن مگو، و با كسي كه راه نيكو سخن گفتن، به تو آموخت لاف بلاغت مزن. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 در تربيت خويش تو را بس كه از آنچه بر ديگران نمی پسندی دوری کنی. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 در مصيبتها يا چون آزادگان بايد شكيبا بود، و يا چون ابلهان خود را به فراموشی زد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:آیا سعی انسان داغ دیده برای فراموش کردن لحظه های سخت مصیبت، همان خود را به فراموشی زدن است که امیرالمومنین(ع) می فرمایند کار ابلهان است؟ 2⃣:یا مراد، فراموش کردن حقیقت مرگ و حتی فراموش کردن مرگ خویشتن است؟ : ✳️نه مراد این است که اگر در حدی نیستی که مانند صابران، جرعه تلخ مصیبت را برای خدا و به امید پاداش الهی فروخوری لااقل شبیه ابلهان و سفیهان باش که مصیبت را نمی فهمند. 🔴لذا عکس العمل خاصی نشان نمیدهند و خود را به فراموشی بزن زیرا در غیر این صورت به جزع و فزع مبتلا می شوی که باعث کاهش ایمانت خواهد شد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (در روايت ديگري آمد كه اشعث بن قيس را در مرگ فرزندش اينگونه تسليت داد) يا چون مردان بزرگوار شكيبا، و يا چون چهارپايان بی تفاوت باش. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 دنیا فريب می دهد، زيان می رساند، تند می گذرد، از اين رو خدا دنيا را پاداش دوستان خود نپسنديد، و آن را جايگاه كيفر دشمنان خود قرار نداد، و همانا مردم دنيا چون كاروانی باشند كه هنوز بارانداز نكرده كاروانسالار بانگ كوچ سر دهد تا بار بندند و برانند.!. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ : "دنیا راجایگاه کیفر دشمنان قرارنداده" یعنی کافران در دنیا در خوشی و سرمستی هستند و کیفری در دنیا نمی بینند؟ : 👈این حکمت نمیخواهد بگوید کافران دراین دنیا هیچ عذاب و سختی نمی بیند. ✳️بلکه می خواهد بگوید کیفر آنان چنان بزرگ و با عظمت و با دوام و ابدی خواهد بود که اصلاً دنیا ظرفیت آن کیفر را به تمام معنا ندارد. 🔴اگرچه دراین دنیا هم به سختیها و بلاهایی مبتلا بشوند این تمام کیفر وعذاب اینهاست. 💯چنان که مؤمن و متقی هم شایسته چنان پاداش و لذت و انعام و احسان و اکرامی هست از طرف خدا که اصلاً زمین و زمان این لیاقت و ظرفیت و گنجایش تمام آن پاداش را ندارد. ♻️ پس در آخرت هست که : ⭕️الف) حقیقت کیفر کافر با همه ابعادش می تواند ظهور پیداکند. ⭕️ب) پاداش و تنعم مومن هم با ابعادش 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) فرمود) : چيزی از دنيای حرام برای پس از مرگت باقی مگذار، زيرا آنچه از تو می ماند نصيب يكی از دو تن خواهد شد، يا شخصی است كه آن را در طاعت خدا به كار گيرد، پس سعادتمند می شود به چيزی كه تو را به هلاكت افكنده است، و يا شخصی كه آن را در نافرمانی خدا بكار گيرد، پس هلاك می شود به آنچه كه تو جمع آوری كردی، پس تو در گناه او را ياری نموده ای، كه هيچ يك از اين دو نفر سزاوار آن نيستند تا بر خود مقدم داری. (اين حكمت بگونه ديگری نيز نقل شد) پس از ستايش پروردگار! آنچه از دنيا هم اكنون در دست تو است، پيش از تو در دست ديگران بود، و پس از تو نيز به دست ديگران خواهد رسيد، و همانا تو برای دو نفر مال خواهی اندوخت، يا شخصی كه اموال جمع شده تو را در طاعت خدا بكار گيرد پس سعادتمند می شود به آنچه كه تو را نگون بخت ساخت، يا كسی است كه آن را در گناه بكار اندازد، پس با اموال جمع شده تو هلاك خواهد شد، كه هيچ يك از اين دو نفر سزاوار نيستند تا بر خود مقدمشان بداری، و بار آنان را بر دوش كشی، پس برای گذشتگان رحمت الهی، و برای بازماندگان روزی خدا را اميدوار باش. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ : "چیزی از دنیا برای پس از مرگت باقی مگذار" ... منظور این است که میراثی برای وارثانت باقی نگذار؟ : ✳️به دو دلیل مراد حضرت -همانطور که مرحوم دشتی ترجمه کرده است- دنیای حرام است یعنی مالی را که برای به دست آوردنش ناچار به ترک واجب یا انجام حرامی شده باشی: ⭕️۱.ارث و میراث از احکام اسلام و توصیه های دین است برای مردانی که عیال ضعیف و فرزندان صغیر دارند. ⭕️۲.خود امام هم در وصیتنامه مالی خود برای فرزندانش ارث گذاشته است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠(شخصی در حضور امام (علیه السلام ) بدون توجه لازم گفت: استغفرالله امام فرمود:) مادرت بر تو بگريد، می دانی معنای استغفار چيست؟ استغفار درجه والامقامان است، و دارای شش معنا است، اول: پشيمانی از آن چه گذشت، دوم: تصميم به عدم بازگشت، سوم: پرداختن حقوق مردم چنانكه خدا را پاك ديدار كنی كه چيزی بر عهده تو نباشد، چهارم: تمام واجب های ضايع ساخته را به جا آوری ، پنجم: گوشتی كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنی، چنانكه پوست به استخوان چسبيده و گوشت تازه برويد، ششم: رنج طاعت را به تن بچشانی چنانكه شيرينی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی، استغفرالله! 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 1⃣: لطفاً توضیح بفرمایید. : ⚠️امیرالمومنین علیه السلام دراین حکمت می خواستند به آن فرد غافل که فکر میکرد استغفار کردن یک لقلقه زبانی است و از دریچه این تذکر به بقیه ما را هم تذکر بدهند که استغفار یک مقام عالی اخلاقی عرفانی است. 👈لذا پله به پله شرایط و مدارج استغفار را بیان کردند. ✳️امام خمینی عزیزمان ( ره) در کتاب چهل حدیث عین همین روایت را در یکی از بحثهای اخلاقی منظمشان آوردند وآنجا میفرمایند: ♨️مقصود امیرالمومنین عليه السلام این است که """ استغفار سه مرتبه دارد""" 🔘الف) مرتبه اول و ساده اش این است که انسان واقعاً عزم بر ترک گناه کرده باشد و از گناه گذشته خودش پشیمان بشود. 🔰پس دو شرط اولی که امیرالمومنین علیه السلام آورده شرط صحت توبه است. 🚫یعنی اگر کسی پشیمان نشده و اراده نکرده که دیگر آن گناه را ترک کند استغفار کردنش باطل است و اصلاً فایده ندارد . 🔘ب) مرتبه دوم: دو شرط بعدی حق الناس و حق اللهی که پایمال کرده در دوران گنه کاریش باید جبران کند تا استغفارش قبول شود. 📢امام(ره) میفرمایند: این شرط قبول توبه است یعنی استغفار بدون اینها هم صحیح است اما قبول نیست جایگاهی نزد خدا به عنوان یک عمل صالح پیدا نمیکند. 🔘ج) بعد از آن دو شرط دیگر هم که فرمودند چنان تلخی عبادت را به خودش بچشاند که شیرینی گناه برود یا گوشت بدنش آب شود وامثال این... 🔴امام ( ره) فرمود اینها شرط کمال توبه است. ✔️یعنی اگر بخواهد در قیامت برایش مقامات عالیه بیاورند استغفار باید به این دو شرط متصف بشود. 2⃣:در این حکمت گفتن ذکر استغفار بدون آن توجهاتی که حضرت فرمودند چگونه است که ایشان آن فرد را مورد عتاب قرار دادند ؟ : ✅عرض کردم حداقل شرایط برای صحیح بودن استغفار عبارت است: ⭕️از پشیمانی و عزم بر ترک گناه در حالی که آن فرد مثل خیلی از ما ها بی توجه به این شرایط مشغول لقلقه زبان بوده مانند تسبیح چرخاندن بی توجه ما. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠حلم و بردباری، خويشاوندی است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید. : ✳️در فرهنگ عرب (مثل فرهنگ اصیل و قدیم ایرانی که متأسفانه در نسل جدید بسیار کم رنگ شده) عشیره و طایفه خیلی اهمیت داشت؛ 👈تا جایی که حتی حضرت امیر در نسبت به آن به حضرت مجتبی علیه السلام تذکر می دهند و آن را پشتیبان قوی برای فرد می دانند؛ ⚜لذا هر خصلت یا رفتاری را که موجب قوی شدن و پشتیبانی فرد شود، به خویشاوندی تشبیه می کنند. 🔴صفت حلم باعث می شود که وقار و محبوبیت فرد در نظر دیگران بالا برود. کمتر خطا کند و در برابر خطای دیگران حلیم و بردبار باشد. 💢همین خصلت باعث می شود که افراد فرد حلیم را دوست بدارند و در برابر جاهلان و طعنه زنان از او پشتیبانی کنند. و به کلامی دیگر: ✅چون داشتن اقوام و عشیره هرچه بزرگتر و پرجمعیت تر باشد، پشتیبان بهتر برای انسان بخصوص عرب آن زمان است. ♨️امام علیه السلام فایده حلم را به فایده ی داشتن عشیره بزرگ تشبیه کرده اند چون انسان حلیم در دل مردم محترم و محبوب میشود. 💯لذا در مواقع نیاز مردم مثل عشیره اش مدافع او می گردند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان، بيماريهايش پوشيده، اعمالش همه نوشته شده، پشه اي او را آزار مي دهد، جرعه ای گلوگيرش شده او را از پای درآورد، و عرق كردنی او را بدبو سازد.!. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (اصحاب امام پيرامونش نشسته بودند كه زنی زيبا از آنجا عبور کرد، حاضران ديده به آن زن دوختند. امام فرمود:) همانا ديدگان اين مردم به منظره شهوت آميز دوخته شده و به هيجان آمده اند، هرگاه كسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آید، با همسرش بياميزد كه او نيز زنی چون زن وی باشد. (مردی از خوارج گفت: خدا اين كافر را بكشد چقدر فقه می داند، مردم برای كشتن او برخاستند، امام فرمود:) آرام باشيد، دشنام را یا با دشنام بايد پاسخ داد يا بخشيدن گناه دشنام دهنده 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🕊ღೋ════ : اگر دشنام را با دشنام پاسخ دهیم، گناهی برای ما ثبت نمی شود؟؟ : ✳️مراد حضرت در این نیست که حتماً اگر کسی به شما دشنام داد شما هم به او دشنام بدهی! ♨️وقتی آن خوارج ملعون در مقابل این جواب و جمله حکیمانه حضرت متعجب شد و گفت: خدا بکشد علی را چقدر فقیه است!؟ 🔰یاران علی علیه السلام میخواستند بروند او را بکشند . 👈حضرت میخواست بگوید جواب فحش دادن که کشتن نیست. ⁉️حداکثر این است که اگر ظرفیت ندارید خب او یک فحش داده شما هم یک فحش بدهید نه اینکه بروید بکشید. ♻️ بلکه بعد میفرماید : بهترش این است که اگر کسی گناهی وبدی وظلمی به شما کرد عفوش کنید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠عقل تو را كفايت كند كه راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇