🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت40
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#حکمت40
#سؤال: با توجه به #حکمت40 و #41 چرا مولا در #حکمت40 می فرمایند زبان عاقل پشت قلب اوست و در #حکمت41 می فرماید زبان عاقل در قلب اوست، تفاوت این دو چیست؟
#جواب:
✳️مقصود حضرت از هر دو حکمت یکی است و آن هم مراقبت و کنترل داشتن زبان عاقل و مراقبت و کنترل نداشتن زبان احمق است.
🔴منتهی در #حکمت40 این واقعیت را اینگونه بیان می کند که زبان عاقل در پشت قلب اوست کنایه از اندیشه قبل از عمل ولی در مورد احمق ماجرا برعکس است قلب او پشت زبانش است کنایه از اینکه اول سخن می گوید بعد زبانش پشت سر آن عواقب کار زبانش را می فهمد و متأثر و پشیمان می شود.
👈اما در #حکمت41 قلب احمق را در دهان او یعنی در احاطه ی سخنان او می داند و زبان عاقل را در قلب او یعنی در اختیار و اشراف قلب و فکر او.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت41
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#حکمت41
1⃣:منظور حضرت از این که "قلب احمق در دهان اوقرار دارد" چیست ؟
2⃣:آیا "قلب" در نهج البلاغه به معنای مرکز تعقل است ؟
#جواب:
✅فراموش نکنیم در محضر نهج البلاغه هستیم ، یعنی کتابی که هم معارفش در حد اعلاست ، هم الفاظش از نظر ادبی و صنایع و هنر بلاغت در حد اعلاست .
🔴لذا وقتی حضرت می فرمایند: " قلب احمق در دهان اوست" صنایع ادبی و زیبایی به کار برده است .
⏪منظور این است که احمق قبل از این که به آن چه می خواهد بگوید بیاندیشد ، آن کلام را به زبان جاری میکند و بعد مجبور است به دنبال تبعات و آثار ان بدود و سعی در جبران تبعات منفی آن نماید.
✅در این حکمت قلب مرکز تعقل است .
⭕️مرکز تعقل یک لایه اش مغز است و معنای آن ، آن فکر حصولی و ذهنی است .
💢و لایه عمیق ترش همان قلب انسان یعنی مرکز ادراکات انسان .
‼️لذا در قران کریم نسبت به کسانی که به انحطاط رسیده اند می گوید :" لهم قلوب لایفقهون بها " قلب دارند اما نمی فهمند.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊
🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و به يكي از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا! آنچه را كه از بيماري شكايت داري موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيماري پاداشي نيست اما گناهان را از بين مي برد، و آنها را چونان برگ پاييزي مي ريزاند، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست، و خداي سبحان به خاطر نيت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت42
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#حکمت42
1⃣:آیا کاستن از گناهان نوعی پاداش نیست؟ پس چرا حضرت برای بیماری کاستن از گناهان را نوید میدهند اما میفرمایند بیماری پاداشی ندارد؟
2⃣: چرا در کلام حضرت بیماری پاداش ندارد؟
3⃣:در بیماری اگه راضی به رضای خدا باشی وصبرهم بکنی بازهم هیچ پاداشی درآن نیست؟
4⃣:عوض وپاداش چه تفاوتی باهم دارند؟
#جواب:
✅حضرت میفرمایند اجر و پاداش محصول کار و تلاش است.
⭕️بیماری کار و تلاش نیست زیرا بدون اختیار و اراده ما برما عارض میشود و.ما تلاشی برای مریض شدن نمی کنیم ،تا به اجر و پاداش برسیم .
✳️اما چون برای انجام وظایف بندگی تلاش میکنیم ، مستحق اجر و پاداش میشویم .
💯اما خداوند متعال از باب لطف برای انسان مؤمن در زمان بیماری عوض قرار میدهد .
◀️یعنی حال که مؤمن به دلیل بیماری که سنتی طبیعی است ، از آرامش و سلامت محروم شده است ، خداوند متعال آن بیماری و محرومیت را با لطفی که عطا میکند جبران مینماید و آن لطف بخشش گناهان اوست .
5⃣:در این حکمت نورانی حضرت ابتدا میفرمایند پاداش در قبال کاری یا گفتاری داده میشود، سپس درون پاک و نیت بدون کردار، را پروردگار به هر که بخواهد جزای بهشت خواهد داد، این دو قسمت چگونه جمع میشوند؟
#جواب:
✅ اولاً: اجر و پاداش با عِوَض فرق میکند.
*⃣وقتی خداوند به حکمت خودش بلایی مصیبتی بیماریی چیزی بر سر مؤمن می آورد؛ در عوض این بیماری و سختی هایی که مؤمن می کشد گناهانش رو می بخشد. اما اجر و پاداش در مقابل کار وعمل مؤمن به او تعلق میگیرد.
✅ثانیاً: نیت خیرکردن، قصد کار خیرکردن هم یک عمل است، چون عملِ باطنی است. پس این اعمال اجر و پاداش به دنبال خودش دارد.
✳️ در #خطبه12 می خوانیم بعد از جنگ جمل فردی به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین، چقدر دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که خدا چگونه شما رو بر دشمنانتون پیروز کرد.
👈حضرت پرسیدند آیا فکر و دل برادرت با ما بود یعنی نیت داشت، قصد داشت که در این جنگ شرکت کند و نشد؟ عرض کرد بله.
📣فرمود نه تنها برادرت در ثواب این جنگ با ما شریک است، بلکه همه کسانی که هنوز به دنیا نیامدند، در آینده به دنیا می آیند و با ما هم عقیده هستند هم در این نبرد و ثواب این جنگ و پیروزی با ما شریکند.
🖋حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠در ياد يكي از ياران، (خباب بن ارت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روي فرمانبرداري هجرت كرد، و با قناعت زندگي گذراند، و از خدا راضي بود، و مجاهد زندگي كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت43
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#حكمت43
1⃣: قناعت از نشانه های سبک زندگی اسلامی است ، اساسا قناعت به چه معناست و ویژگی ها و مشخصاتش چیست؟
2⃣: رضایت خدا به چه معناست؟
3⃣: شاخصه های زندگی جهادی چیست؟
#جواب:
✅قناعت عبارتست از اکتفا کردن به رزقی که از راه مشروع و معقول در اختیار ما قرار گرفته است .
✳️یعنی هرکسی اولاً رزقی مقدر و نسبت به آن وظیفه یک تلاش مشخصی دارد .
🔴وقتی از راه تلاش معقول و منطقی و مشروع به یک درآمد و دارایی حلالی رسید ، باید براساس یک مدیریت حکیمانه به همان اکتفا کند تا نیازمند به مازاد از آن که مجبور باشد از راه های دیگر به آن برسد ، نشود. این میشود قناعت .
👈پس قناعت نه کم مصرف کردن است نه به قول عوام گدا بازی است .
⭕️بلکه عبارت است از یک مدیربت حکیمانه و عاقلانه نسبت به آنچه که از راه درست و مشروع به او رسیده است .
⚠️لازم به ذکر است قناعت یکی از مهمترین مولفه های سبک زندگی اسلامی است.
✅رضایت به قضای الهی این است که انسان در مرحله ایمان ، به آنچنان فهم عمیق و درک درستی رسیده است که بداند اگر مسیر عبودیت و بندگی خدا را در اندازه طاقت و وسع خودش درست رفته است ، بعد از آن هر آنچه به او میرسد براساس حکمت الهی و اراده الهی است .
💢به آنچه خدا اراده کرده و خواسته است ، خشنود باشد .
💯انسان اگر اجمالا مسیر شریعت را درست برود و بندگی خدا را بکند؛ چه آنچه ظاهراً از مواهب دنیا به او می رسد و چه آنچه ظاهراً از مصائب دنیا به او می رسد ، هر دو را در چارچوب مشیت و اراده الهی خدا می بیند. و به هر دوی آنها کاملا دل می دهد و رضایت می دهد تا به برکت این رضایت در آزمونها و امتحانات الهی پیروز باشد.
⏪خداوند در قران کریم مال و فرزند و...را فتنه و آزمایش می داند و از دست دادن دادن اینها را مصیبت و امتحان میداند .
*⃣این هر دو را دو روی یک سکه معرفی میکند که برای امتحان کردن درجه ایمان و زندگی بندگانش آنها را در مسیر زندگی انسان قرار میدهد .
🔵انسان مؤمن که در ذیل تربیت علوی و نهج البلاغه تربیت میشود ، هر دو را موهبتی از طرف خداوند می بیند و رضایت میدهد و خشنود میباشد.
✅ ان شاالله در حکمتها و نامه های بعد به تک تک شاخصه های زندگی جهادی خواهیم رسید.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت44
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜
#حکمت44
#سوأل: همیشه میگویند خدا از او راضی باشد نه او از خدا ...در این حکمت که فرموده اند از خدا راضی باشد به چه معناست ؟
#جواب:
✅ اولاً :راضی بودن بنده از خدا بارها در قرآن کریم آمده است؛
⭕️مثلاً در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه مائده می خوانیم:
" هٰذا يَومُ يَنفَعُ الصّادِقينَ صِدقُهُم ۚ لَهُم جَنّاتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ ۚ ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ"
⭕️یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه #فجر:
" ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً"
⭕️و در سوره #ضحی:
" وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى " یعنی
و بزودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد تا راضی گردى.
✅ ثانیاً :مقام رضا یکی از عالی ترین مقامات اولیاء خداست و معنای آن این است که عبد بر اثر خودسازی و طاعت الهی ببیند و باور کند که هرچه خداوند برایش تقدیر می کند، عین خیر و لطف است چه در ظاهر نعمت باشد و چه بلا و مصیبت.
بفهمد که 👇👇👇
« هرچه آن خسرو کند، شیرین بود»
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: اگر با شمشيرم بر بيني مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمني نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاي الهي جاري شد، و بر زبان پيامبر امي (صل الله علیه واله وسلم) گذشت كه فرمود:
(اي علي! مومن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.)
📒 #نهج_البلاغه #حکمت45
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#حکمت45
1⃣:قضای الهی چه نقشی در مؤمن یا منافق بودن افراد دارد؟
#جواب:
💠 اولاً: قضای الهی نتیجه علم خداست.
🔴خداوند به چیزی علم دارد آن را تقدیر میکند و چیزی که تقدیر میکند به آن میگویند #قضا .
#سنخیت=دوستی
🔹خداوند میدانست که فقط کسی میتواند علی علیه السلام را دوست بدارد که با او سنخیت داشته باشد.
🔹در واقع اصلاً هر دو نفر و هر دو چیز به شرطی به هم نزدیک میشوند همدیگر را دوست می دارند که بین آنها #سنخیت و تشابه در ذات و صفات باشد.
🔹و دو چیز وقتی باهم #بغض و دشمنی و دوری دارند که بینشان #تضاد باشد عدم سنخیت باشد.
🔰بر این اساس چون خدا میدانست سنخ امیرالمومنین علیه السلام ،ذات وصفات امیرالمومنین چگونه است .می دانست که جز #مومن از نظر صفات وخصال باطنی با امیر المومنین علیه السلام سنخیت وتشابه ندارد حکم حتمی کرد که جز مؤمن کسی نمیتواند علی علیه السلام را #دوست بدارد و جز #منافق هم نمیتواند از از امیرالمومنین علیه السلام بغض داشته باشد.
2⃣: اهل تسنن که حب حضرت علی(ع) را ندارند چگونه است یعنی از منافقین هستند ؟
#جواب:
✳️این جا بحث از محبت امیرالمومنین علیه السلام است و اکثر قریب به اتفاق برادران اهل سنت ما محبت حضرت را در قلبشان دارند تاحدی که برخی از آنها حتی به مسأله اولویت و برتری حضرت برخلفای سه گانه اعتقاد دارند.
اینجا مسأله خلافت و حکومت نیست بلکه مساله محبت و دوست داشتن حضرت است .
⭕️جز یک جزء قلیلی از اهل سنت که معروف به ناصبی هستند ، بقیه اهل سنت محبت به حضرت دارند .
👈حتی بعضی امامان بزرگشان چون شافعی ابراز کرده اند که تنها سرمایه ما برای نجات در روز قیامت محبت علی ابن ابیطالب است.
⚜پس حضرت در اینجا حرفی از اهل سنت به میان نیاورده اند و فرموده اند کسی که نتواند در قلبش محبت من را جا دهد ، منافق است و اگر من دنیا را هم به پایش بریزم ، باز نمی تواند مرا دوست بدارد.
🖋حجه الاسلام مهدوی ارفع
🌹
🕊
🌹🕊🌹🕊