eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
23 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣: مگر قرار نیست طبق تصمیم گیری درست رفتار کنیم پس توجه به حرف مردم در این حکمت چه معنایی دارد؟ با مثالی تبیین بفرمایید. : در اینجا مراد از ناخوشایند مردم، عرفی است که مورد انکار و رد عقل و شرع نباشد. 2⃣؛آیا منظور تهمت است ؟ 3⃣:آیا صحبت درباره اشخاصی که کار غیر معقول انجام میدهند را جایز دانسته اند؟ : ✅بله مراد تهمت است که مومن باید خودش را از مواضع تهمت دور نگهدارد حضرت در هم مطلب مهمی در این باره دادند. ✅✅اما این حکمت صحبت درباره اشخاص را مجاز نمی دانند در واقع حضرت در این حکمت فقط از جهت پرهیز از کارها و مواضع تهمت در مقام بیان هستند وگرنه واضح است که صحبت کردن پشت سر مردم نادرست و حرام است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسي كه آرزوهايش طولاني است، كردارش نيز ناپسند است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣: ملاک در طول امل چیست؟ آیا این تعبیر با این مطلب که گفته می شود انسان باید اهداف و آرمانی بلند داشته باشد در تعارض است؟ 2⃣:اصلا آیا واژه امل بار معنایی منفی دارد؟ 3⃣:درباره آرزو در نهج البلاغه تعابیر گوناگونی به کار رفته است،تعابیری مثل امل ،منی و ...این اختلاف تعابیر برای چیست؟ 4⃣:آیا می توان برای چنین تعابیری، تعریف مشخصی بیان کرد؟ : ✅ اولاً: همانطور که فرمودید واژه های امل، مُنی و امنیه و ... ضمن داشتن مشترکاتی در معنا تفاوتهایی هم دارند. 🔴واژه امل اختصاص به آرزوهای منفی ندارد بلکه در خوبیها هم بسیار بکار رفته مثلاً « یا غایه آمال العارفین» از صفات خداوند است که در دعاها می خوانیم. 🔰داشتن اهداف و آرمانهای بلند ربطی به آرزوهای طولانی ندارد 👈زیرا آرزوهای طولانی به آرزوهای فردی، مادی و دور از دسترس اطلاق می شود. 5⃣:منظور از آرزوهای طولانی چیست؟ : ✳️آرزوهای طولانی اگر در دل انسان لانه کرد آدمی را 🔹اولاً: از فرصت های نزدیک تر و دم دستی تر غافل می کند 🔹و از آن بدتر اینکه عطش رسیدن به یک مقام دوردست یا یک ثروت رویایی یا یک شهرت خیالی عاملی میشود که فرد برای ارضای این نیاز کم کم به هر گفتار و کردار حرامی دست بزند. 🚫بازار تهمت ها و شایعات و دروغها در ایام انتخابات و پرونده های کثیف اختلاس و حقوقهای نجومی و ... نشانه هایی از صدق این حکمت است که البته نتیجه اش شهرام جزایری ها و بابک زنجانی هاست... 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: به خدا سوگند! كه اميران شما از اين كار سودي نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مي افكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مي گرديد، و چه زيانبار است رنجي كه عذاب در پي آن باشد، و چه سودمند است آسايشي كه با آن امان از آتش جهنم باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:در این حکمت به ترک بعضی از رسوم جاهلی اشاره شده . باتوجه به که ضرورت هماهنگی با مردم در آداب و رسوم است چه توضیحی وجود دارد؟ : ✳️آداب ورسوم وسنتهایی که در هر منطقه یااقلیمی عرف شده یا پسندیده شده دو گونه است ⭕️بعضی از آن آداب ورسوم و سنتها مورد پسند عقلند و به همین دلیل مورد پسند وامضا شریعت هم هستند. ⭕️اما بعضی ازرفتارها وآداب ورسوم مورد پسند عقل نیستند به همین دلیل شریعت مقدس هم آنهارانمی پذیرد و رد میکند. آنچه که در آمده یک رسم جاهلانه ای بوده که بدون هیچ توجهی وبدون هیچ حکمت خاصی انجام میشده از روی عادت به همین دلیل امیرالمومنین (ع) ازش نهی کردند 👈 اما آنچه که در فرموده یک قائده کلی است یعنی اگر آداب ورسوم مردم که در بینشان زندگی میکنید با شریعت وعقلانیت منافات ندارد با آنها همراهی بکن تا نوعی ارتباط صمیمی برقرار بشود واین ارتباط که بافرهنگشان برقرار میکنی حداقل ازشری اگردرآنها باشد در امان می مانی. 2⃣:آیا استقبالی که امروزه از بزرگان نظام میشود مصداق این منع نیست؟ 📢 دارد بیان میکند که امیر المومنین در دوران حکومت خودشان آن هم حکومتی که چنان اقتدار و گستردگی داشت که تقریبا رقیب و مزاحم جدی در دنیا نداشت ، حضرت در آن دوره مخالفت کردند با اینکه مردم بخواهند بیایند با آن روش ارادت خودشان را به حاکم حکومت ابراز کنند . اما آیا این یک حکم قطعی اولی و همیشگی است ؟ ⭕️نه این نماز و روزه نیست که از احکام اولیه باشد . این نهج البلاغه جواب داده میشود . 🔴در این حکمت شخصی به امیرالمؤمنین می گوید : مگر یادت نیست زمانیکه در رکاب پیامبر به جنگها میرفتیم حضرت به پیرمردها که صورت و محاسنشان و موهایشان سفید شده بود میفرمودند ؛« تخضبوا و لا تشبهوا بالیهود» محاسن و موهایتان را خضاب کنید تا شبیه یهودیان نشوید . در واقع می خواست به گونه ای طعنه به امیرالمؤمنین بزند که چرا پس از پیامبر تو دیگر موها و محاسنت را رنگ نمی کنی ؟ 👈حضرت جوابش را با ارائه یک قاعده فقهی دادند ، فرمودند : برادر آن روزی که پیامبر چنین دستوری میداد ، حکومت اسلامی پیامبر کم یار و ضعیف بود ، و تازه شکل گرفته بود . یعنی وقتی به جنگ میرفتیم اگر دشمن می دید که دور پیامبر یک مشت پیرمرد جمع میشوند جری میشد و حملات شدیدتری میکرد . پیامبر بعنوان یک تاک تیک روانی دستور میدادند که پیرمردها محاصنشان را خضاب کنند . 👇👇 اما امروز که حکومت اسلامی اقتدار وقدرت کامل پیدا کرده نیازی به این تاک تیکها ندارد. پس هر مردی هر کدام از دو راه را که دوست داشت میتواند انجام دهد . ⏪از کنار هم قرار دادن و می شود فهمید وقتی حکومت اسلامی مثل دوران امیرالمؤمنین آن گسترش و شکوه و اقتدار را داشت دیگر دویدن مردم جلوی مرکب حاکم هیچ اثرینه برای اقتدار حکومت در داخل دارد نه در چشم دشمنان . اما امروز دقیقا برعکس می شود ، یعنی امروز آن روزی است که پیر مردها باید محاسنشان را باید سیاه کنند. 🔰یعنی اینکه مردم در هر سفر استانی رهبر انقلاب یا حتی رئیس جمهور اینگونه به استقبال می روند این باعث تقویت پایه های نظام و خاری در چشم دشمنان نظام است که دائما در دجالواره های خود تبلیغ می کنند که مردم دیگر از نظام خسته شده اند و به مسئولین نظام پشت کرده اند و امثال این دروغها . 3⃣:چرا امیرالمومنین(ع) در مقابل احترامی که دهقانان شهر انبار به ایشان گذاشتند، چنین موضع سختی می گیرند؟ آیا توصیفاتی که در ادامه می کنند(شما در دنیا خود را به زحمت می افکنید و...تا آخر) ، بیانگر بدی این عمل در هنگام احترام کردنِ امیران گذشته شان بوده یا در این زمان که امیرالمومنین را با آن احترام می کنند نیز هست؟ 4⃣:چرا بدنبال این احترام عذاب در پی است؟ : 📢بارها عرض کردیم که روایت معصومین علیهم السلام مثل آیات قرآن خیلی وقت ها باید مجموعه ای دیده شود. 🔴 یعنی با یک روایت نمیشود همه مطلب رافقط استخراج کرد بلکه باید مجموع مطالب رادید. 👈دراین امیرالمومنین: 🔴اولاً: اصلی کلی رابیان میکنند و این است که یک عده انسانی درمقابل انسانی که هم نوعش است روشی به اسم احترام یا هر دلیل دیگر اتخاذ میکند که شخصیت خودش را یه مقدار خوار و تحقیر کند مثل اینکه خیلی ها رسمشان بوده که در مقابل پادشاهانشان تا کمر خم میشوند و تعظیم میکردند یا به حالت سجده می افتادند یا پا و دستشان را میبوسیدند. 🔸خب این خوار کردن یک انسان درمقابل یک انسان است حالا آن یک انسان: 🔵 ۱) چه پادشاه باشد 🔵۲) چه پیامبر و امام معصوم باشد ⏪هرنوع روشی احترامی شایسته نیست آن روش احترامی را اسلام میپذیرد که در عین حالی که اوج ادب واحترام به آقایی ومولایی وسروری وامامی میگذارد عزت وشخصیت خود فرد راهم حفظ میکند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 به فرزندش امام حسن (علیه السلام) فرمود: پسرم! چهار چيز از من يادگير (در خوبيها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل كني زيان نبيني... 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣: حد و مرز دوستی با دیگران کجاست؟ 2⃣:آیا مراد صرف معاشرت هست یا رابطه های عمیق تر؟ : ✳️در متن عربی این حکمت" مُصادَقَة الَاحْمَق" آمده است . ⭕️به این جهت به دوست صدیق گفته می شود که دیگران هرچه در آن ببینند ، شمارا با آن تصدیق می کنند . ⚜یعنی دوست حقیقی من کسی است که آنقدر در افکار ، عقاید ، اخلاق و رفتار با من شبیه و نزدیک است که هر کار کند دیگران من را با آن تصدیق می کنند ، با آن می شناسند . 👈لذا منظور از صدیق هر کس نمی باشد که با او سلام و علیکی و رفت و آمد ناگزیری داریم . ⭕️بلکه عبارت است از آن رابطه های عمیق تری که می تواند در ما اثر بگذارد . 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: مستحبات به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجبات زيان رساند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : با توجه به و چرا مولا در می فرمایند زبان عاقل پشت قلب اوست و در می فرماید زبان عاقل در قلب اوست، تفاوت این دو چیست؟ : ✳️مقصود حضرت از هر دو حکمت یکی است و آن هم مراقبت و کنترل داشتن زبان عاقل و مراقبت و کنترل نداشتن زبان احمق است. 🔴منتهی در این واقعیت را اینگونه بیان می کند که زبان عاقل در پشت قلب اوست کنایه از اندیشه قبل از عمل ولی در مورد احمق ماجرا برعکس است قلب او پشت زبانش است کنایه از اینکه اول سخن می گوید بعد زبانش پشت سر آن عواقب کار زبانش را می فهمد و متأثر و پشیمان می شود. 👈اما در قلب احمق را در دهان او یعنی در احاطه ی سخنان او می داند و زبان عاقل را در قلب او یعنی در اختیار و اشراف قلب و فکر او. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:منظور حضرت از این که "قلب احمق در دهان اوقرار دارد" چیست ؟ 2⃣:آیا "قلب" در نهج البلاغه به معنای مرکز تعقل است ؟ : ✅فراموش نکنیم در محضر نهج البلاغه هستیم ، یعنی کتابی که هم معارفش در حد اعلاست ، هم الفاظش از نظر ادبی و صنایع و هنر بلاغت در حد اعلاست . 🔴لذا وقتی حضرت می فرمایند: " قلب احمق در دهان اوست" صنایع ادبی و زیبایی به کار برده است . ⏪منظور این است که احمق قبل از این که به آن چه می خواهد بگوید بیاندیشد ، آن کلام را به زبان جاری میکند و بعد مجبور است به دنبال تبعات و آثار ان بدود و سعی در جبران تبعات منفی آن نماید. ✅در این حکمت قلب مرکز تعقل است . ⭕️مرکز تعقل یک لایه اش مغز است و معنای آن ، آن فکر حصولی و ذهنی است . 💢و لایه عمیق ترش همان قلب انسان یعنی مرکز ادراکات انسان . ‼️لذا در قران کریم نسبت به کسانی که به انحطاط رسیده اند می گوید :" لهم قلوب لایفقهون بها " قلب دارند اما نمی فهمند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و به يكي از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا! آنچه را كه از بيماري شكايت داري موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيماري پاداشي نيست اما گناهان را از بين مي برد، و آنها را چونان برگ پاييزي مي ريزاند، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست، و خداي سبحان به خاطر نيت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:آیا کاستن از گناهان نوعی پاداش نیست؟ پس چرا حضرت برای بیماری کاستن از گناهان را نوید میدهند اما میفرمایند بیماری پاداشی ندارد؟ 2⃣: چرا در کلام حضرت بیماری پاداش ندارد؟ 3⃣:در بیماری اگه راضی به رضای خدا باشی وصبرهم بکنی بازهم هیچ پاداشی درآن نیست؟ 4⃣:عوض وپاداش چه تفاوتی باهم دارند؟ : ✅حضرت میفرمایند اجر و پاداش محصول کار و تلاش است. ⭕️بیماری کار و تلاش نیست زیرا بدون اختیار و اراده ما برما عارض میشود و.ما تلاشی برای مریض شدن نمی کنیم ،تا به اجر و پاداش برسیم . ✳️اما چون برای انجام وظایف بندگی تلاش میکنیم ، مستحق اجر و پاداش میشویم . 💯اما خداوند متعال از باب لطف برای انسان مؤمن در زمان بیماری عوض قرار میدهد . ◀️یعنی حال که مؤمن به دلیل بیماری که سنتی طبیعی است ، از آرامش و سلامت محروم شده است ، خداوند متعال آن بیماری و محرومیت را با لطفی که عطا میکند جبران مینماید و آن لطف بخشش گناهان اوست . 5⃣:در این حکمت نورانی حضرت ابتدا میفرمایند پاداش در قبال کاری یا گفتاری داده میشود، سپس درون پاک و نیت بدون کردار، را پروردگار به هر که بخواهد جزای بهشت خواهد داد، این دو قسمت چگونه جمع میشوند؟ : ✅ اولاً: اجر و پاداش با عِوَض فرق میکند. *⃣وقتی خداوند به حکمت خودش بلایی مصیبتی بیماریی چیزی بر سر مؤمن می آورد؛ در عوض این بیماری و سختی هایی که مؤمن می کشد گناهانش رو می بخشد. اما اجر و پاداش در مقابل کار وعمل مؤمن به او تعلق میگیرد. ✅ثانیاً: نیت خیرکردن، قصد کار خیرکردن هم یک عمل است، چون عملِ باطنی است. پس این اعمال اجر و پاداش به دنبال خودش دارد. ✳️ در می خوانیم بعد از جنگ جمل فردی به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین، چقدر دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که خدا چگونه شما رو بر دشمنانتون پیروز کرد. 👈حضرت پرسیدند آیا فکر و دل برادرت با ما بود یعنی نیت داشت، قصد داشت که در این جنگ شرکت کند و نشد؟ عرض کرد بله. 📣فرمود نه تنها برادرت در ثواب این جنگ با ما شریک است، بلکه همه کسانی که هنوز به دنیا نیامدند، در آینده به دنیا می آیند و با ما هم عقیده هستند هم در این نبرد و ثواب این جنگ و پیروزی با ما شریکند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠در ياد يكي از ياران، (خباب بن ارت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روي فرمانبرداري هجرت كرد، و با قناعت زندگي گذراند، و از خدا راضي بود، و مجاهد زندگي كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣: قناعت از نشانه های سبک زندگی اسلامی است ، اساسا قناعت به چه معناست و ویژگی ها و مشخصاتش چیست؟ 2⃣: رضایت خدا به چه معناست؟ 3⃣: شاخصه های زندگی جهادی چیست؟ : ✅قناعت عبارتست از اکتفا کردن به رزقی که از راه مشروع و معقول در اختیار ما قرار گرفته است . ✳️یعنی هرکسی اولاً رزقی مقدر و نسبت به آن وظیفه یک تلاش مشخصی دارد . 🔴وقتی از راه تلاش معقول و منطقی و مشروع به یک درآمد و دارایی حلالی رسید ، باید براساس یک مدیریت حکیمانه به همان اکتفا کند تا نیازمند به مازاد از آن که مجبور باشد از راه های دیگر به آن برسد ، نشود. این میشود قناعت . 👈پس قناعت نه کم مصرف کردن است نه به قول عوام گدا بازی است . ⭕️بلکه عبارت است از یک مدیربت حکیمانه و عاقلانه نسبت به آنچه که از راه درست و مشروع به او رسیده است . ⚠️لازم به ذکر است قناعت یکی از مهمترین مولفه های سبک زندگی اسلامی است. ✅رضایت به قضای الهی این است که انسان در مرحله ایمان ، به آنچنان فهم عمیق و درک درستی رسیده است که بداند اگر مسیر عبودیت و بندگی خدا را در اندازه طاقت و وسع خودش درست رفته است ، بعد از آن هر آنچه به او میرسد براساس حکمت الهی و اراده الهی است . 💢به آنچه خدا اراده کرده و خواسته است ، خشنود باشد . 💯انسان اگر اجمالا مسیر شریعت را درست برود و بندگی خدا را بکند؛ چه آنچه ظاهراً از مواهب دنیا به او می رسد و چه آنچه ظاهراً از مصائب دنیا به او می رسد ، هر دو را در چارچوب مشیت و اراده الهی خدا می بیند. و به هر دوی آنها کاملا دل می دهد و رضایت می دهد تا به برکت این رضایت در آزمونها و امتحانات الهی پیروز باشد. ⏪خداوند در قران کریم مال و فرزند و...را فتنه و آزمایش می داند و از دست دادن دادن اینها را مصیبت و امتحان میداند . *⃣این هر دو را دو روی یک سکه معرفی میکند که برای امتحان کردن درجه ایمان و زندگی بندگانش آنها را در مسیر زندگی انسان قرار میدهد . 🔵انسان مؤمن که در ذیل تربیت علوی و نهج البلاغه تربیت میشود ، هر دو را موهبتی از طرف خداوند می بیند و رضایت میدهد و خشنود میباشد. ✅ ان شاالله در حکمتها و نامه های بعد به تک تک شاخصه های زندگی جهادی خواهیم رسید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : همیشه میگویند خدا از او راضی باشد نه او از خدا ...در این حکمت که فرموده اند از خدا راضی باشد به چه معناست ؟ : ✅ اولاً :راضی بودن بنده از خدا بارها در قرآن کریم آمده است؛ ⭕️مثلاً در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه مائده می خوانیم: " هٰذا يَومُ يَنفَعُ الصّادِقينَ صِدقُهُم ۚ لَهُم جَنّاتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ ۚ ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ" ⭕️یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه : " ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً" ⭕️و در سوره : " وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى " یعنی و بزودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد تا راضی گردى. ✅ ثانیاً :مقام رضا یکی از عالی ترین مقامات اولیاء خداست و معنای آن این است که عبد بر اثر خودسازی و طاعت الهی ببیند و باور کند که هرچه خداوند برایش تقدیر می کند، عین خیر و لطف است چه در ظاهر نعمت باشد و چه بلا و مصیبت. بفهمد که 👇👇👇 « هرچه آن خسرو کند، شیرین بود» 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: اگر با شمشيرم بر بيني مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمني نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاي الهي جاري شد، و بر زبان پيامبر امي (صل الله علیه واله وسلم) گذشت كه فرمود: (اي علي! مومن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:قضای الهی چه نقشی در مؤمن یا منافق بودن افراد دارد؟ : 💠 اولاً: قضای الهی نتیجه علم خداست. 🔴خداوند به چیزی علم دارد آن را تقدیر میکند و چیزی که تقدیر میکند به آن میگویند . =دوستی 🔹خداوند میدانست که فقط کسی میتواند علی علیه السلام را دوست بدارد که با او سنخیت داشته باشد. 🔹در واقع اصلاً هر دو نفر و هر دو چیز به شرطی به هم نزدیک میشوند همدیگر را دوست می دارند که بین آنها و تشابه در ذات و صفات باشد. 🔹و دو چیز وقتی باهم و دشمنی و دوری دارند که بینشان باشد عدم سنخیت باشد. 🔰بر این اساس چون خدا میدانست سنخ امیرالمومنین علیه السلام ،ذات وصفات امیرالمومنین چگونه است .می دانست که جز از نظر صفات وخصال باطنی با امیر المومنین علیه السلام سنخیت وتشابه ندارد حکم حتمی کرد که جز مؤمن کسی نمیتواند علی علیه السلام را بدارد و جز هم نمیتواند از از امیرالمومنین علیه السلام بغض داشته باشد. 2⃣: اهل تسنن که حب حضرت علی(ع) را ندارند چگونه است یعنی از منافقین هستند ؟ : ✳️این جا بحث از محبت امیرالمومنین علیه السلام است و اکثر قریب به اتفاق برادران اهل سنت ما محبت حضرت را در قلبشان دارند تاحدی که برخی از آنها حتی به مسأله اولویت و برتری حضرت برخلفای سه گانه اعتقاد دارند. اینجا مسأله خلافت و حکومت نیست بلکه مساله محبت و دوست داشتن حضرت است . ⭕️جز یک جزء قلیلی از اهل سنت که معروف به ناصبی هستند ، بقیه اهل سنت محبت به حضرت دارند . 👈حتی بعضی امامان بزرگشان چون شافعی ابراز کرده اند که تنها سرمایه ما برای نجات در روز قیامت محبت علی ابن ابیطالب است. ⚜پس حضرت در اینجا حرفی از اهل سنت به میان نیاورده اند و فرموده اند کسی که نتواند در قلبش محبت من را جا دهد ، منافق است و اگر من دنیا را هم به پایش بریزم ، باز نمی تواند مرا دوست بدارد. 🖋حجه الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: گناهی كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكی است كه تو رابه خودپسندی وادارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : سوأل: آیا منظور حضرت این است که خوشحالی از کار نیک انسان را به خودپسندی میرساند؟ : ✅مرکز ثقل صفت رذیله خود پسندی و عجب است. 🔴حضرت با این تعبیر خیلی خیلی زیبا و کنایه بسیار عالی می خواهند بفرمایند ، هرچیزی که باعثی خودپسندی شود زشت و قبیح و از عوامل انحطاط و هلاکت انسان است ، حتی اگر آن چیز عبادت و عمل صالح باشد. 👈نمیخواهند بفرمایند گناه خوب است و عبادت، بد! به صرف این که گناه شرمندگی می آورد. ⏪بلکه میخواهند بفرمایند این که انسان در محضر خدا، گرفتار خودپسندی شود ، عملی ناپسند و قبیح است و مهلکه بزرگی است حتی اگر دلیل خودپسندی در برابر خدای متعال ، عبادت و عمل صالح باشد. ✔️همانطور که اشاره کردند اگر کسی بواسطه کارنیکی که انجام میدهد دچار خودپسندی گردد، این خودپسندی قبیح است نه آن کار نیک . 💯انسان باید حال و اثری را که از انجام کاری در درونش ایجاد میشود، مراقبت و مدیریت کند که چگونه است . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ارزش مرد به اندازه همت اوست، و راستگويي او به ميزان جوانمرديش، و شجاعت او به قدر ننگي است كه احساس مي كند، و پاكدامني او به اندازه غيرت اوست. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:جوانمردی در این حکمت به چه معناست که میزان راستگویی شمرده شده است؟ 2⃣: منظور حضرت از " شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند" چیست ؟ : ✅اگر در لحن این حکمت دقت بفرمایید ؛ چهارچیز را به چهارصفت دیگر وابسته کرده است . 💯مثلاً میفرمایند اگر خواستید ببینید کسی چقدر عفت دارد ، ببینید چقدر غیرت دارد. 🔻اگر خواستید ببینید کسی چقدر صدق دارد ، ببینید چقدر جوانمردی و مروت دارد و... 🔵درمورد جوانمردی ، حضرت در جاهای مختلف از این تعبیر استفاده فرموده اند. 🔹 در یک معنای خیلی ساده ، کسی است که در هر شرایطی که باشد نمی تواند چشم بر حقیقت ببندد و پاروی وجدانش بگذارد . 🔹این انسان جوانمرد است البته مصادیق و مراتبی دارد که فعلاً محل بحث ما نیست. ⏪کسی که نمی تواند حقیقت را نادیده بگیرد ، یعنی نمی تواند به خود دروغ بگوید ، نمی تواند حقیقت را ببیند و برخلافش عمل کند ، برخلافش موضع گیری کند و...ولو آن حقیقت برایش تلخ باشد و خلاف حقیقت برایش شیرین باشد. براحتی تسلیم حقیقت میشود. ◀️پس مقدار صداقت انسان بستگی به میزان مودت و جوانمردی او دارد. ✅✅این که حضرت میفرمایند: شجاعت هرکس به اندازه ننگی است که احساس میکند . 🔴یعنی انسان در طول عمرش جز معصومین و اولیا خاص دچار خطا و لغزش هایی میشود . 🔹شجاعت کجا معنا پیدا می کند؟ این که انسان بتواند پا روی نفسش بگذارد و خطای خود را بپذیرد. ⬅️از طرفی طبیعی است هر پوزش و عذر خواهی و اعتراف به خطا یک نوع ننگ و عار است برای انسان در منظر دیگران . ↔️کسی که از خطا عذرخواهی میکند اینگونه نیست که در برابر دیگران عزت پیدا کند بلکه ننگ و عار می یابد. ✳️هرمقدار احساس این ننگ و عار در برابر دیگران بیشتر باشد، شجاعت پیدا میکند که : 🔴اولاً :پیشگیری کند و با نفس مقابله نماید تا دچار خطا و لغزش نشود تا مجبور به عذرخواهی شود. 🔴 ثانیاً: اگر دچار خطا و اشتباه شد آنقدر شجاعت دارد که به جرم و اشتباه خود اعتراف کند و تبعات آن را بپذیرد. ♻️ این انسان انسان بسیار شجاعی است ، هم چنانکه حضرت در جای دیگر میفرمایند: ⚜" اشجع الناس من غلب هواه" شجاعترین مردم کسی است که برهوای نفس خود غلبه کند. 3⃣:لطفاً توضیح می فرمایید:«شجاعت مرد به قدر ننگی است که احساس میکند» : ✅اولاً: در حضرت برای ۴ امر درونی، ۴ شاخص اندازه گیری معرفی می فرمایند: 🔴برای اندازه گیری و ارزش واقعی هر کس ببینید چقدر است یعنی چه چیزی برایش خیلی مهم است و نسبت به آن اهتمام دارد؟ ⭕️برای اندازه گیری میزان او ⭕️برای اندازه گیری مقدار درکی که از و عار پست و زشت دارد ⭕️و برای درک مقدار به او بنگرید ✅ثانیاً یکی از مهم ترین مصادیق شجاعت، نپذیرفتن چیزی است که به ظاهر شیرین و مفید است اما در باطن خفّت و ذلت و خواری به همراه دارد. 👈از سوی طبع و غریزه و نفس به آن میل دارد و از سوی دیگر جان و عقل از آن ابا دارد. 🔰در جنگ بین کشش های نفسانی و مقاومت های عقلانی است که می توان فهمید فرد چقدر شجاع است که می تواند ما بر روی خواهش نفسانی اش بگذارد و ننگ و عار را نپذیرد. 📚در روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دیدند که جوانانی مشغول مسابقه زورآزمایی هستند بعد از آن که آنها را تشویق کردند فرمودند:" اَشجَعُ الناسِ مَن غَلَبَ هَواه": شجاع ترین مردم کسی است که بتواند بر هوای نفسش غلبه کند. 📌در ماجرای کربلا هم از سیدالشهدا علیه السلام نقل شده: 💢الموتّ اَولی مِن رُکوبِ العارِ یعنی مرگ با عزت از زندگی همراه با ننگ و ذلت اولویت دارد ♨️و نیز فرمودند :" انّی لااَرَی الَمَوتَ الاّ سَعاده و الحیاتَ مع الظالمینَ الاّ بَرَماً: من مرگ با عزت را چیزی جز خوشبختی نمی بینم و زندگی با ظالمان را چیزی جز خفت و خواری نمی دانم. 4⃣: لطفاً در مورد این حکمت توضیح بفرمایید. : ✳️امام(عليه السلام) فرمود: «بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى،و از حمله افراد پست به هنگام سيرى!» ⚜یعنی انسان با شخصیت را اگر در تنگنا و تحریم بگذاری به دلیل کرامت نفسی که دارد نه تنها تسلیم شرایط نمیشود بلکه برخوردش قاطع و دندان شکن خواهد بود مانند تحریم! 🔴اما آدم پست در گرسنگی و فشار تحریم از روی پستی تسلیم می شود ولی در صورت برخورداری و سیری خدا را هم بنده نیستند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄