eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
30 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: فقيه كامل كسي است كه مردم را از آمرزش خدا مايوس نكند، و از مهرباني او نوميد، و از عذاب ناگهاني خدا ايمن نسازد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : لطفاً توضیح بفرمایید. : فقیه یعنی کسی که دین را درست و عمیق بشناسد و آنرا درست و عمیق منتقل کند .یکی از اشتباهاتی که در انتقال و تبلیغ دین توسط کسی که فقیه و دین شناس نیست ، به آن مبتلی می شود ، این است که یا جلوه جلالی خدا را چنان معرفی می کند که مردم از این که بتوانند توبه و بازگشت به سوی خدا داشته باشند و مورد رحمت الهی قرار بگیرند، نامید شوند . یا این که در تبیین جلوه جمال و رحمانی خدا چنان دچار افراط شود که مردم گمان کنند که خداوند در هیچ شرایطی عذاب و قهر و سخط نخواهد داشت و در هر شرایطی و با هر نیتی گناه کنند مورد رحمت خدا قرار خواهند گرفت . این افراط و تفریط در گناهان کبیره مشخص شده و جز سر لیست گناهان کبیره است . یکی امن از مکر خدا که انسان چنان نسبت به رحمت و مغفرت خدا دچار فریب شود که خود را ایمن از عذاب خدا بداند. یا یاس از رحمت خدا که انسان چنان گرفتار جلال و جبروت و عظمت خدا باشد که به نظرش برسد راهی برای بخشش و عفو نیست . این دو از گناهان کبیره است . فقیه کسی است که مرز اعتدال را در دین درست تشخیص دهد یعنی انسان گناهکار را به رحمت الهی امیدوار و انسانی را که بیش از حد امیدوار به رحمت خدا است ، از عذاب الهی بترساند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: همانا اين دلها همانند بدنها افسرده مي شوند، پس براي شادابي دلها، سخنان زيباي حكمت آميز را بجوييد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ : مگر نظر علما بر این نیست که اقبال و ادبار که برای انسان رخ میدهد، ناشی از عملکرد توست در آن روز. ولی در حضرت بطور کلی این امر رو مطرح کردند و چیز طبیعی ای دونستند. چگونه این دو نظر قابل جمع بندی ست؟ : این که نظر علما درباره ادبار و اقبال قلب چیست در این جا محل بحث ما نیست و حضرت در این حکمت نورانی درصدد نفی آن نیستند . بلکه در این جا چاره ادبار قلب که واقعیتی انکار ناپذیر است . را بیان میفرمایند و آن مراجعه به حکمت و سخنان حکمت آمیز است . این مساله درست است که انسان گاهی نسبت به عبادت ، مناجات ، کارخیرو... ادبار و اقبال نشان میدهد و قطعا آن اقبال علت و مقدمه ای دارد و آن ادبار محصول علتی است . اما آنچه در این حکمت بیان شده بررسی علت ادبار و اقبال نیست بلکه چاره و روش برخورد با آن است . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 و درود خدا بر او فرمود: بى ارزش ترين دانش، دانشى است كه بر سر زبان است و برترين علم، علمى است كه در اعضا و جوارح آشكار است.   📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ 1⃣:منظور حضرت از "برترین علم علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است " چیست ؟ 2⃣:میتوان معلمی را که برای تربیت دانش آموزان از سرمایه عمر و وقت خود بهره میبرد را مشمول این حدیث دانست؟ : منظور حضرت از این حکمت نورانی ضرورت عمل کردن به علم و دانش است . در واقع حضرت میخواهد ارزش علمی را بیان بفرمایند که دانا و عالم به آن عامل به آن نیز هست . در حضرت این گونه میفرمایند :" الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ" یعنی " علم و عمل پيوندي نزديك دارند.و كسي كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم، عمل را فراخواند، اگر پاسخش داد مي ماند و گرنه كوچ مي كند" و در در توصیف اهل بیت علیهم السلام این گونه میفرمایند :" اهل بيت پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم دين را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه آنكه شنيدند و نقل كردند، زيرا راويان دانش بسيار، امّا حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند" لذا این حکمت نورانی تاکید مجددی است به ضرورت عمل به علم . 3⃣:با توجه به این حکمت بی ارزش ترین دانش و برترین علم چه نوع دانش وعلمی است؟ : مفیدبودن علم از دو جهت قابل بررسی است: ✅ اول: مفید بودنش برای خودصاحب علم ✅✅دوم : مفید بودنش برای مستمع وفراگیرنده علم ازنظرمفید بودن برای صاحب خود علم حضرت دراین حکمت میفرمایند آن علمی واقعاً نافع ومفید است که گوینده وعالمش آن رابه کار ببندد آنچه که میگویدخودش عمل کند والّا آن علم آنقدر مضر و خطرناک میشود که پیامبر عزیز خدا به ما یاد داد بنشینید دعاکنید بگید خدایا من به توپناه میبرم ازعلمی که نفع نبخشد «اللهم انی اعوذبک من علم لاینفع» اماازنظر مفید بودن برای مخاطب در نهج البلاغه علی علیه السلام شاخص علم بدرد بخور و مفید را بیان کرده و در حکمتهایی هم گذشت یک نمونه بالای آن رااینگونه معرفی کرده اینقدرحکمت برای مومن ارزش داردکه هرجا و ازهرکسی حتی از منافق آن را یاد بگیرید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسي از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مي برم، زيرا كسي نيست كه در فتنه اي نباشد، لكن كسي كه مي خواهد به خدا پناه برد، از آزمايشات گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداي سبحان مي فرمايد: (بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند.) معني اين آيه آن است كه خدا انسانها را... ادامه دارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: (از امام پرسيدند (خير) چيست؟ فرمود:) خوبي آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانش تو فراوان، و بردباري تو بزرگ و گران مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در ميان مردم سرفراز باشي، پس اگر كار نيكي انجام دهي شكر خدا بجا آوري، و اگر بد كردي از خدا آمرزش خواهي. در دنيا جز براي هر دو كس خير نيست، يكي گناهكاري كه با توبه جبران كند، و ديگر نيكوكاري كه در كارهاي نيكو شتاب ورزد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : قسمت دوم ۹۴ دنیاجز برای دوکس خیر نیست لطفا توضیح بفرمایید. : در قسمتی از حکمت نورانی ۹۴ حضرت می فرمایند ، عمر و فرصتی به اسم دنیا در اختیار توست ، بهترین کار در این فرصت این است که اگر خطایی و لغزشی داری ، توبه کنی و به سوی خدا بازگردی ، مثل حضرت آدم و حوا علیهما السلام که اولین فرصت حضور در دنیا را به توبه از خطا و ترک اولایی کردند که مرتکب شده بودند . یا این که اگر خطا و گناهی مرتکب نشده از فرصت دنیا برای افزایش حسنات بهره بگیرد که این حسنات در دوره بعد زندگی ذخیره ای گرانقدر خواهد بود. پس حضرت میفرمایند دنیا جز برای دو گروه خیری ندارد ، گروهی که از بدی های گذشته توبه می کنند و به سوی خدا باز میگردند و گروهی که از فرصت دنیا برای جمع آوری و فراهم کردن حسنات بهره می برند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: هيچ كاري با تقوي اندك نيست، و چگونه اندك است آنچه كه پذيرفته شود؟ 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🕊ღೋ════ : منظور کمیت است یا کیفیت و حیطه اثرگذاری ؟ : در امیرالمومنین علیه السلام معیار ارزشمندی یا بی ارزشی و کم ارزشی عمل را بیان میکنند و آن معیار تقواست. در واقع میخواهند بگویند اگه شما خواستید ببینید چه عملی با ارزش و چه عملی با ارزش نیست، به کمیتش خیلی نگاه نکنید اول به کیفیتش نگاه کنید و معیار کیفیت هر عمل هم تقواست. اگر عملی با تقوا انجام شد ، هرچند هم به ظاهر کوچک باشد در دستگاه ارزش گذاری الهی بزرگ است . و اگر عملی بی تقوا و دور از تقوا انجام شد هرچند به ظاهر بزرگ و خیره کننده باشد در دستگاه الهی ارزشی ندارد یا خیلی کم ارزش است . البته اگر عمل با تقوا انجام شد ، هرچقدر هم کمیتش بیشتر و بزرگتر باشه خب روشن است که کیفیتش هم بیشتره. اما معیار اصلی و اولی تقواست نه اندازه ظاهری یک کار. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: نزديكترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: (همانا نزديكترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند، و مومناني كه به اين پيامبر خاتم گرويدند.) (سپس فرمود:) دوست محمد (ص) كسي است كه خدا را اطاعت كند هر چند پيوند خويشاوندي او دور باشد، و دشمن محمد (ص) كسي است كه خدا را نافرماني كند، هر چند خويشاوند نزديك او باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅ : منظور از دانایی علم حصولی است یا علم حضوری و شهودی؟ : قاعدتا هر دو نوع علم اینجا کنار هم هستند. مراد از علم در "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالاْنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ" این است که هر کسی بیشتر آنچه را که انبیا علیهم السلام آورده اند را بداند البته دانشی که به عمل و اطاعت منجر بشود، او به آن پیامبر در حقیقت نزدیکتر است. لذا در اینجا اصلا تفکیک علم حصولی و حضوری نیست. هر علمی، هر نوع دانشی و هر نوع آگاهی ای که منجر به اطاعت از تعالیم انبیا بشود در این علم میگنجد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او (يكي از خوارج را ديد كه نماز شب مي خواند و قرآن تلاوت مي كند) فرمود: خوابيدن با يقين برتر از نمازگزاردن با شك و ترديد است 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ :لطفا کمی توضیح دهید. : ✅حضرت شب قبل از جنگ نهروان از کنار خیمه های خوارج قدم می زدند شنیدند که یکی از آنها در حال تهجد و نماز شب ناله جانسوزی دارد (ظاهراً یکی از یارانشان از این مناجات دچار تاثر شد) 📣حضرت فرمودند: انسان با یقین به امام خودش تا صبح بخوابد بهتر از آن است که شب تا صبح عبادت کند در حالی که امام خودش را نمی شناسد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: چون روایتی را شنيديد، آن را بفهمید و عمل كنيد، نه بشنويد و نقل كنيد، زيرا راويان علم فراوان، و عمل كنندگان آن اندكند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 1⃣: چگونه میشود تشخیص داد کسی تنها سخن خوب میگوید یا عامل به حرف و علمش نیز هست؟ 2⃣:آیا اجازه فحص و جستجودر باره عمل عالم به دین و سخنانش را داریم؟ : اولا مرکز ثقل 98 این نیست که ما ببینیم کدام راوی به علمی که بیان می کند عمل میکند و کدام عمل نمیکند و راه اینکه کشف کنیم کدام عالم عامل و کدام عالم عامل نیست. چیست؟ بلکه بار اصلی و مقصود اصلی این حکمت نورانی ، که مخاطبش خود ما و تک تک افراد هستند این هست که شماها از آن گروهی نباشید که فقط خبر را می شنوند و نقل می کنند مثل ضبط صوت و هیچ توجهی به عملکرد و دقت در عمقش ندارند. بلکه شماها با عقل رعایت به خبر گوش بدهید نه با عقل روایت. یعنی هر خبری را که میشنوید: 🔴 اولاً خوب در موردش تعقل و تفکر کنید، بعد بر اساس نتایج آن تفکر صحیح بروید سراغ اینکه به آن عمل کنید یا نه و چقدر عمل کنید، چطور عمل کنید و با چه شرایطی. 🔴ثانیا اگر بر فرض کسی خواست ببیند که راوی علم خودش عامل هست یا نه از نظر شرعی مجوز اینکه در جزییات و امور پنهانی زندگی هر کسی ولو راوی علم تجسس کنیم را نداریم. همان مقدار که در ظاهر عمل او آشکار می شود به همان مقدار باید کفایت کرد. اگر حسن ظاهر دارد ما مکلفیم که بگوییم ان شاالله دارد عمل به علمش می کند. اگر حسن ظاهر ندارد حتی نمی توانیم متهمش کنیم. بگوییم این شخص فعلا عملش قابل اعتنا نیست گرچه روایتش قابل اعتناست. 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او (شنيد كه شخصي گفت انا لله و انا اليه راجعون) فرمود: اين سخن ما كه مي گوييم (ما همه از آن خداييم) اقراري است به بندگي، و اينكه مي گوييم (بازگشت ما به سوي او است) اعترافی است به نابودی خويش. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ : لطفاً توضیح بفرمایید : در این حکمت نورانی حضرت آیه "انا لله و انا الیه راجعون" را به نوعی تفسیر می کنند و توضیح می دهند. وقتی میگوییم "انا لله" همانا ما برای خدا هستیم، یعنی ما مالک حقیقی خودمان نیستیم. خدا مالک حقیقی ماست. وقتی گفتیم دیگری یعنی خدا مالک ماست، ما نسبت به خدا پس یک بنده هستیم در مقابل مالک. وقتی می گوییم "و انا الیه راجعون" یعنی همه ما به سوی خدا باز می گردیم. هر بازگشتی اعتراف به این است که این مرحله ای که در آن هستیم ماندگار نیست. ما ماندنی نیستیم. مثل یک مسافری که از اول میگوید من سه روز دیگر برمیگردم. در سفرم هم که هست اگر با کسی تماس بگیرد میگوید من دو روز دیگر، سه روز دیگر برمیگردم. پس معلوم می شود آنجایی که الان هست همان محل سفرش هست، محل دایمی اقامت کردن نیست. یک حضور موقت و تمام شدنی یعنی فانی ست. پس "انا الیه راجعون" اقرار به اینکه ما در این دنیا باقی نیستیم.در این دنیا فانی هستیم. 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او (آنگاه كه گروهی او را ستايش كردند) فرمود: بار خدايا تو مرا از خودم بهتر می شناسی، و من خود را بيشتر از آنان می شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان می پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را كه نمی دانند بيامرز. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: برآوردن نيازهای مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در برآوردن آن، تا گوارا باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣: لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید : 🔴بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. اين گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پيدا مى كند كه انسان آن را كوچك بشمرد و اين نشانه بزرگى شخصى است كه حاجت را برآورده است. هنگامى كه او در نظرها بزرگ شد كار او نيز بزرگ شمرده مى شود. 🔴همچنين در صورتى ارزشمند است كه آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا كننده نزد همه محفوظ بماند; ولى از آنجا كه حس كنجكاوى در مردم زياد است، سرانجام اين گونه خدمات آشكار مى شود و با اهميت از آن و صاحبش ياد مى كنند و او را به فضايل اخلاقى مى ستايند. 🔴اضافه بر اين اداى حاجتى ارزشمند و گواراست كه به سرعت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه كسى كه به او نياز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحميل كند. در اين هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برايش گوارا نخواهد بود. ✳️ به کلام دیگر: برآوردن حاجت مردم و رفع نیازهای مردم یک کار حسنه است. اما هر کار حسنه ای میتواند از نظر اثر و ثواب در معرض زوال باشد . یا حداقل میتواند از این حیث ناقص باشد . برای اینکه این ثواب و اثر تکمیل بشود و یا در معرض زوال قرار نگیرد، حضرت می فرمایند سه شرط دارد: ✅ اینکه در نظر انجام دهنده ، این کار کوچک باشد تا در عالم ملکوت و در عالم حقیقت، باطن آن عمل بزرگ بشود. ✅✅ اینکه خود کننده کار تمام همتش این باشد که این خدمتی که کرده، این حسنه ای که انجام داده، این دستگیری ای که از یک نیازمند کرده، پنهان و مخفی و مکتوم بماند تا در روزگاری و در مرحله ای که خدا بخواهد آشکار بشود. مثل اینکه اعمال و حسنه پنهان ما در روز قیامت آشکار می شود ولی به هر حال آنجا آشکار شدنش لازم و مفید است. ✅✅✅ سوم اینکه وقتی فرصت و موقعیت یک کار خیر، یک دستگیری از مردم پیش آمد، در انجامش شتاب بکنیم. چون با تاخیر و تانی انجام دادن یک کار خیر آن شیرینی و گوارایی کار را هم در ذایقه خود ما و هم در ذایقه نیازمند کم میکند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 پایان آذرماه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛