┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
#حکمت181
1⃣:ارتباط دوراندیشی به سلامت چیست؟
2⃣:ظاهرا در این حکمت دور اندیشی در مقابل کوته فکری و پیشمانی در مقابل سلامت قرار گرفته... تناسب سلامت با پشیمانی چیست؟
#جواب:
سلامت یعنی عبور با عافیت از لابلای امتحانات و حوادث که جز با درک عاقبت رفتارها و گفتارها حاصل نمی شود (حزم) در مقابل عدم دوراندیشی مایه سو عاقبت و شکست است که این مایه پشیمانی است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود :
آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود.
( اين حكمت با شماره كلمه قصار ۴۷۱ در صفحه ۲۲۸ نيز آمده است)
📒 #نهج_البلاغه #حکمت182
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮
#حکمت182
#سؤال: انسان خیلی از اوقات که باید سخن درست بگوید اما خاموش می ماند، بدلیل عدم تشخیص است ؛ یعنی نمی تواند تشخیص بدهد که اکنون باید حتماً صحبت کند یا خیر . برای اینکه در زمانی که باید سخن بگوییم، گرفتار شک نشویم و با یقین بتوانیم جایگاه سخن را تشخیص بدهیم، چه باید بکنیم؟
#جواب:
✅اولاً: زمانی که انسان در موقعیت سخن شک می کند که آیا سخن بگوید یا نه،یا در وضعیتی که باید سکوت بکند شک کند که آیا الان باید سکوت کند یا نه، برمی گردد به#ضعف بصیرت و#یقین و ضعف بصیرت و یقین هم به#ضعف ایمان برمی گردد. و تقوی و ترک معصیت بهترین و تنها راه تقویت ایمان و در نتیجه تقویت بصیرت است.
👈اما امیرالمومنین علیه السلام راه هایی هم به عنوان احتیاط در این مسیر بیان کردند که یکی از آنها را عرض می کنم تا بقیه را خودتان در نهج البلاغه بخوانید.
در #حکمت382 حضرت می فرمایند: "آنچه نمی دانی نگو".
خب چیزی هست که ما اصلا به آن علم نداریم که بخواهیم بگوییم. پس آنجا که موقعیتش پیش می آید، اظهار نظر نکنیم چون بلد نیستیم.
✳️بعد بالاتر می فرمایند: "بلکه همه آنچه را که می دانی هم مگو".
لازم نیست ما هرچه میدانیم هم بگوییم. باید به اندازه ضرورت بگوییم. چرا؟ "زیرا خداوند بزرگ بر اعضا بدنت چیزهایی را واجب کرده که از آنها در روز قیامت بر تو حجت آورد". به خاطر اینکه تو برای کلامت هم باید دلیل بیاوری.
👈در جای دیگری از نهج البلاغه هم هست که «کلام تو ، عمل توست». پس همانطور که از عملت در قیامت می پرسند، از سخنت هم می پرسند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود :
دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكی باطل باشد!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت183
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود :
از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت184
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#حکمت184
1⃣:امام(علیه السلام) ، حق را چگونه یافته است که هرگز دچار تردید نشده است؟
2⃣:و ما چه کنیم که همانگونه که اماممان حق را یافته است، بیابیم تا هم کمی به امام شبیه شویم و هم هیچگاه دچار تردید نشویم؟
#جواب:
✳️ خود حضرت جواب را فرموده اند. ایشان می فرماید از وقتی حق را دیده ام و برایم نمایان شده در آن شک نکردم ؛ پس باید حق را دید نه اینکه فقط از حق خبر داشت و دانست .
✅ باید از طریق دل دادن به قرآن و نهج البلاغه تلاش کنیم با دستان مولا وارد عالم حضور و شهود حقایق شویم که در آنجا هیچ شک و تردیدی نیست.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود :
هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت185
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 درود خدا بر او فرمود : آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت186
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠هر كس كه با حق درآویزد ، نابود می گردد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت188
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت189
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
#حکمت189
#سؤال: لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید.
#جواب:
اگر انسان در حالتی که یا مصیبت بزرگی به او رو آورده، یا در مقابل معصیتی قرار گرفته، یا تلخی یک طاعتی می خواهد او را از حد خارج کند، با قدرت صبر و مراقبت و محافظت از نفس، نتواند خودش را نجات دهد، به طریق اولی در مقابل صبر که جزع و فزع ست، بیشتر او را به هلاکت می اندازد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت190
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد،
و بنده نعمتی به دست نياورد جز آن كه نعمتی از دست بدهد، و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم، و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده و به اطراف پراكند!
📒 #نهج_البلاغه #حکمت191
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت191
1⃣:لطفاً قسمت اول حکمت رو هم توضیح دهید.
#جواب:
این حکمت یکی از جملاتی است که برای توصیف ناپایداری دنیا و عدم لیاقت دنیا برای دلبستگی بیان شده است.
2⃣: منظور حضرت از عبارت:
« با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد، » چیست؟
#جواب:
یکی از صنایع ادبی، #استعاره است.
✳️ استعاره یعنی عاریت گرفتن یعنی واژه ای را از جایی عاریت گرفتن و در جای دیگری که با آن جای اصلی نوعی مطابقت دارد، بکار بردن . در این حکمت حضرت برای توصیف پستی، تلخی و ناپایداری لذتهای زودگذر دنیا در نهج البلاغه از تعابیر گوناگونی استفاده فرموده اند؛ نظیر آب بینی بز، میوه تلخ درخت بلوط، استخوان خوکی در دست بیمار جذامی، لنگه کفشی که بارها پینه خورده و... در اینجا هم لذت دنیا را به جرعه ای گوارا تشبیه می کنند که ناگهان در گلو می پیچد و باعث آزار نوشنده می شود یا تکه استخوانی که لابلای لقمه ای خوشمزه به گلو می پرد و نزدیک است فرد را خفه کند.
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت192
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 دلها را روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی ؛ زيرا اگر دل را به اجبار بكاری واداری كور می گردد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت193
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮
#حکمت193
1⃣: آیا منظور به کار گرفتن دل، در امور الهی است (واجبات و مستحبات و...) یا خطاب عام دارد؟
2⃣: چه کنیم که دل های ما همیشه برای واجبات و مستحبات و ترک محرمات، اقبال داشته باشند؟
3⃣: این را تا چه حد باید در عباداتمان مد نظر قرار بدیم؟
#جواب:
✅ بله مراد بکارگرفتن دل در واجبات و مستحبات است.
✅✅برای این کار:
🔴اول باید #معرفت خود را حقیق و عمیق و گسترده کنیم که راهش انس با نهج البلاغه است.
🔴دوم باید با مراقبه خود را آرام آرام از مشغله های زاید و افکار پراکنده به تمرکز و جمعیت خاطر برسانیم.
🔴و سوم به نمازمان و سایر عبادتمان عشق بورزیم و برایشان برنامه ریزی داشته باشیم
✅✅✅حضرت در نهج البلاغه فرمول ساده ای ارایه می کنند به این صورت که درباره واجبات خیلی معطل اقبال قلب نباش ولی در مستحبات هرگاه قلب اقبال داشت برو سراغ مستحبات و به محض خستگی و ادبار قلب دست از مستحب بکش تا همیشه با لذت به سمت خوبیها بیاید.
4⃣: لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅✅✅✅یکی از دلایل بی میلی افراد نسبت به معنویات اعم از واجبات و مستحبات، #افراط در مستحبات است. اصولا در منطق نهج البلاغه، افراط و تفریط دو روی یک سکه، دو کفّه ی یک ترازو و هر دو از نشانه های دائمی و ثابت جاهل هستند.
👈فرمودند:" جاهل را نمی بینی جز اینکه یا در حال افراط است و یا تفریط"
🔴بنابراین هر افراطی، تفریطی در پی دارد و هر تفریطی، افراطی.
🔴از طرف دیگر روح و قلب و نفس انسان مانند جسم او گاهی سرحال و بانشاط است، گاهی خسته و کسل است. گاهی میل عبادت دارد و گاهی ندارد.
🔴 قاعده عاقلانه این است که در واجبات ، ملاحظه حال و نشاط را نکنیم یعنی به بهانه بی میلی، واجبات را ترک نکنیم ولی در مستحبات با نفس خود مدارا کنیم هر گاه آمادگی و اقبال نشان داد، مستحبات را به میزانی که با نشاط و لذت انجام می دهد، بر او تحمیل کنم و به محض اینکه احساس کردیم ممکن است زده شود، دست برداریم تا دوباره در فرصت دیگری نفس میل و رغبت و اقبال نشان بدهد. با اینکار نه تنها زدگی و نفرت نسبت به مستحبات ایجاد نمی شود بلکه میل و رغبت آن برای دفعه بعد بیشتر خواهد شد؛ چون خاطره شیرینی دارد.
📢#مثال: صبح جمعه توفیق پیدا می کنید و برای شرکت در دعای ندبه به مسجد محل می روید. ابتدای برنامه خیلی سرحالید و اشک میریزید و می فهمید که چه میخوانید ولی کم کم احساس می کنید که دیگر با رغبت ننشسته اید گویا دارید با زجر و فشار ادامه می دهید حالا یا بخاطر طول دادن مداح یا هر دلیل دیگری. در چنین وضعیتی چه می کنید؟
یا همانجا کتاب دعا را ببوسید و ببندید و بروید
یا ادامه دعا را خودتان سریعتر بخوانید و بروید
🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع
╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯