مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 🔶 #خانواده_مهدوی 🔸قسمت چهل و چهارم 👇👇👇👇
🆔 @bonyademahdi
🔶 #خانواده_مهدوی
🔸قسمت چهل و چهارم
زیانها و آثار بدبینی و بدگمانی در خانواده، بسیار گسترده و جبرانناپذیر است. یکی از پیامدهای ناگوار آن در محیط خانواده، از بین رفتن حس همکاری و نبود اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده است. همچنین، بیاعتمادی، سبب کنجکاوی بیش از حد دو طرف، در کارهای یکدیگر شده که این موجب ایجاد اضطراب شدید روحی، تضعیف روحیه و ناتوانی در کنترل رفتار می شود.
بدبینی، ریشهی بیشتر دشمنیها و نزاعهای خانوادگی،ایجاد احساس ناامنی درفرزندان و روی آوردن آن ها به پناهگاههای نامطمئن و از هم پاشیدن کانون گرم خانواده است. از سوی دیگر، سوءظن و بدگمانی، راه نفوذ و دخالت افراد فرصتطلب را باز کرده و آنها با اخبار نادرست، سبب ایجاد بیاعتمادی و گسستن پیوندهای عاطفی در بین اعضای خانواده میشوند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «اگر شخصی فاسق خبری برای شما آورد، دربارهی آن جستجو کنید، نکند با نادانی به جمعیتی حمله کنید، سپس پشیمان شوید»(1) .
✅ راه درمان سوءظن و بدگمانی
🔹 1. پرهیز از قضاوتهای عجولانه
🔹 2. درک صحیح تفاوت، و محترم شمردن آن، یعنی قبول اینکه دنیای مرد و زن با هم متفاوت بوده و هرکدام نیازها و ویژگیهای مختص به خود را دارند.
🔹 3. داشتن گفتگوی صمیمانه با هم و همدردی با یکدیگر در خوشی هاو ناخوشیها
🔹 4. ابراز محبت و علاقهی خود با کلام محبتآمیز، دادن هدیه، تشکر از زحمات یکدیگر، گوش دادن به سخنان هم، به پیشواز و بدرقه یکدیگر رفتن.
🔹 5. بیاعتنایی و اهمیت ندادن به صحبتهای دیگران و به خیالات بدی که به ذهن، خطور میکند، با توجه به اینکه خداوند میفرماید: «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ (2) ؛ از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن».
و......
ادامه دارد...
🔺پی نوشت :
(1). سوره حجرات، آیه 6
(2). سوره اسراء، آیه 36
📚 فصلنامه منجی/ شماره 39/ زمستان 1397
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi ✅ #مقاله 🔷 غیبت امام عصر خشم الهی است/ معصیت شیعیان؛ وجهی از غیبت امام زمان (عج) ⚜️
🆔 @bonyademahdi
✅ #مقاله
🔷 غیبت امام عصر خشم الهی است/ معصیت شیعیان؛ وجهی از غیبت امام زمان (عج)
⚜️ سلسله مباحث مهدویت-۵۴
یک وجهی که برای غیبت امام عصر بیان می کنند این است که این غیبت خشم الهی است. ما در دورانی هستیم که مورد غضب حضرت حق است.
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه پنجاه و چهارم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.
سومین وجه از ادله و حکمتهای غیبت امام عصر، سنت امتحان است که در مورد آن صحبت کردیم و عرض کردیم که غیبت امام عصر امتحان درون گروهی است و برای کسانی است که منتسب به حضرت هستند.
چرا این مسئله امتحان مهم است؟ امتحان از این جهت مهم است که ثابت قدمها در دوره غیبت تعداد کمی دارند. برای اینکه این تعداد کم معلوم بشوند، باید این غیبت ادامه پیدا کند. امام زین العابدین میفرماید «أَنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیْبَتَیْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ اَلْأُخْرَی أَمَّا اَلْأُولَی فَسِتَّهُ أَیَّامٍ أَوْ سِتَّهُ أَشْهُرٍ أَوْ سِتُّ سِنِینَ وَ أَمَّا اَلْأُخْرَی فَیَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّی یَرْجِعَ عَنْ هَذَا اَلْأَمْرِ أَکْثَرُ مَنْ یَقُولُ بِهِ فَلاَ یَثْبُتُ عَلَیْهِ إِلاَّ مَنْ قَوِیَ یَقِینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ یَجِدْ فِی نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ».
یعنی براستی برای قائم از ما دو غیبت است که یکی از دیگری درازتر است اولی شش روز یا شش ماه یا شش سال است و دیگری طول کشد تا بیشتر قائلین بآن از آن برگردند و بر آن ثابت نماند مگر کسی که یقین او قوی و معرفتش درست باشد و در دلش گرفت و گیری نباشد از آنچه ما حکم میکنیم و تسلیم ما اهل بیت باشد.
لذا این مسئله غیبت برای جداکردن هوادار واقعی و هودارنما لازم است...
ادامه ی این #مقاله در لینک زیر :
👇👇👇👇
🌐 https://bonyademahdi.com/279
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین ⚜️ فراز پنجم / قسمت ششم⚜️ 👇👇👇👇
🆔 @bonyademahdi
💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین
⚜️ فراز پنجم / قسمت ششم ⚜️
👈 در اینجا برای حسن ختام فراز پنجم دو روایت ذکر میکنم:
🔹 1- امام زمان(عجلالله تعالی فرجهالشریف) میفرمایند:
خداوند دلهای ائمه را محلّ ورود ارادهی خودش قرار داده است(1) و هرگاه خداوند چیزی بخواهد، آنان نیز همان را میخواهند، چنانکه خداوند میفرماید:
«وَ ما تَشاؤُنَ إِلّا أَنْ يَشاءَ اللهُ»(2) ؛ شما نمیخواهید مگر آنکه خدا اراده کرده است.
شخصی از امام صادق(علیهالسلام) پرسید: آقا هرچه از شما سؤال شود، پاسخ آن را میدانید؟ امام فرمودند: امکان دارد چیزی از ما سؤال شود که هنگام پرسش، پاسخ آن را ندانیم، ولی همان لحظه که اراده پاسخ دادن میکنیم، خداوند به ما الهام میکند و پاسخ در قلب ما قرار میگیرد. این کلام، توضیح همین جملهی امام زمان(عجلالله تعالی فرجهالشریف) است که میفرماید: خداوند دلهای ائمه را محل ورود ارادهی خودش قرار داده است.
🔹 2- امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
«إنَّ الإمامَ وَ کَرٌ لِإرادَة اللهِ عزَّوجلّ؛ به راستی که امام، محل و آشیانه اراده پروردگار است» (3).
یعنی قلب امام محل تجلی ارادهی خداست.
تفاوت انبیاء و ائمه علیهمالسلام
یکی از ایراداتی که زنهای مدینه به فاطمه زهرا (س) گرفتند، این بود که: چرا علی(علیهالسلام) در خانه نشست و از حقّش دفاع نکرد؟
حضرت زهرا (س) از قول پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
«مَثَلُ الْإمام مَثَلُ الکَعْبَة إذَا تُؤتَی وَ لَا تَأتِی؛ امام مثل کعبه است؛ باید به دورش بچرخند و او بر گرد چیزی نمیچرخد(4).
اگر میخواهید به حج بروید، باید بار سفر ببندید و به مکه بروید، مکه به دربِ خانهی شما نمیآید. وظیفهی مردم است که به دور امام زیارت کنند، نه امام به دور مردم زیارت کند. وظیفه شما بود که بیایید و با علی بیعت کنید، نه اینکه علی بیاید و از شما بخواهد که با او بیعت کنید!.
یکی از تفاوتهای امام با انبیاء در همین است که مردم انبیاء را نمیشناختند. پس انبیاء مأمور بودند بگردند و خود را بشناسانند تا مردم با آنان بیعت کنند؛ «طبیبٌ دوّار بطبّه» (5). اما امام را پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) معرفی کرده و مردم او را میشناسند و چون او را میشناسند، وظیفه آنهاست که بروند و با او بیعت کنند. از خدا میخواهیم که دست ما را از تمنّای اهلبیت علیهمالسلام کوتاه نگرداند.
🔺پی نوشت ها:
(1) . الخرائج و الجرائح، قطب الدین راوندی، ص 67.
(2) . سوره انسان، آیه 30.
(3). بحارالانوار/ 25/364.
(4). بحار الانوار/ 36/ 353.
(5) . طبیبی سیّار برای درمان بیماران است. (نهجالبلاغه، خطبه 108).
📚 برگرفته از کتاب «شرح زیارت آل یاسین» / جلد اول/ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی 💥 #علائم_و_شرایط_ظهور 👈 زمان نشانه های ظهور نزدیک یا دور
🆔 @bonyademahdi
🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی
💥 #علائم_و_شرایط_ظهور
👈 زمان نشانه های ظهور
نزدیک یا دور؟
ظهور امام زمان (عج)، به اراده ی الهی بستگی دارد که در صورت فراهم بودن شرایط، به دستور خداوند تحقق پیدا خواهد کرد. بنابراین تاریخ آن را فقط خداوند می داند و هیچ کس نمی تواند تاریخ دقیق آن را پیش بینی کند. در روایات، بیان شده که، هرکس «وقتی» را برای ظهور مشخص کند، دروغگو است.
امام زمان (عج) در پاسخ به نامه ی اسحاق بن یعقوب از طریق محمدبن عثمان در این باره می فرمایند: «ظهور فرج، به اراده ی خداوند متعال بستگی دارد و کسانی که برای ظهور، وقت تعیین می کنند، دروغگویند»(1). بنابراین هیچ کس نمی تواند زمان ظهور را پیش بینی کند.
پس با توجه به اینکه زمان ظهور مشخص نبوده، زمانِ نشانه های مرتبطِ نزدیک به آن نیز مشخص نیست؛ بنابراین، سخن از نزدیکی یا دوری ظهور، امری پسندیده نخواهد بود.
البته عده ای با توجه به اوضاع و شرایط فعلی حاکم بر جهان، به این باور رسیده اند که، دوره ای که در آن زندگی می کنیم، همان دوره ی آخرالزمان است که در روایات به آن اشاره شده است؛ اما چه مقطعی از آخرالزمان، معلوم نیست و تحقق نشانه های عمومی ظهور، دلیل بر تحقق شرایط ظهور نیست. زیرا نشانه های عمومی، چون علائم غیرحتمی، دارای مراتب می باشند، به علاوه، با وجود انقلاب اسلامی ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان (عج) و معرفی نمودن آن حضرت به دنیا، آمادگی و اقبال مردم به پذیرش ایشان، بیشتر شده و امید به ظهور هم افزایش پیدا کرده است.
به هرحال، ما در عین آنکه باید به تعجیل در فرج امید داشته باشیم و آمادگی برای ظهور را در خود تقویت کنیم، نباید فکر خود را متوجه اموری نمائیم که از محدوده ی علم ما فراتر است و راهی برای دسترسی به آن نداریم؛ لذا سخن از نزدیکی علائم، امری قابل قبول نیست.
🔺پی نوشت :
(1). شیخ صدوق کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص237
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 🔴 #جنگ_نرم 🔹قسمت سی و یکم 💥 معرفی شبکههای ماهوارهای - (17) 👇👇👇👇
🆔 @bonyademahdi
🔴 #جنگ_نرم
🔹قسمت سی و یکم
💥 معرفی شبکههای ماهوارهای - (17)
👈 ادامه برخی از شبکه های مسیحی
⭕️ 3) شبکهی 7 (Seven)
شبکه مسیحی هفت (سون) یکی از شبکههای تبشیری میباشد که مدیریت آن بر عهدهی کشیش هرمز شریعت و کشیش کامیل نوایی است. این شبکه نسبتاً جوان، نقش بسزایی در تبلیغ مسیحیت تبشیری دارد. آیینی که در آن مناسک و اعمال عبادی، هیچ جایگاهی ندارد و صرفاً به ایمان قلبی، پاکدلی و ایمان به مسیح اعتقاد دارند و البته از هر نوع ابتذالی هم در این تبلیغ دریغ نمیکنند و از موسیقی، رقص و ... برای تبلیغ مسلک بیپایهی خود استفاده میکنند.
این شبکه در برخی اوقات رسالتِ به زعم خود دینی را کنار گذاشته و به مسائل سیاسی وارد میشود که مهمترین بخش آن با نزدیک شدن به انتخابات دورهی یازدهم ریاست جمهوری ایران روی داد که آنها بخشی از برنامههای تبشیری خود را کنار گذاشته و به مسائل سیاسی پرداختند و ضمن تخریب نظام جمهوری اسلامی و فضای سیاسی- اجتماعی ایران، اقدام به پخش مستندهای سیاسی و همچنین سیاهنمایی پیرامون نظام سیاسی ایران اسلامی میکند.
اینگونه موضعگیریهای سیاسی در شبکههای ماهوارهای مسیحی به خوبی روشن میسازد که ماهیت این شبکهها و اهداف پشت پرده برای تأمین آنها کاملاً مطابق فضای سیاسی میباشد، نه تبشیر و تبلیغ مسیحیت. از طرف دیگر، با اینکه کشیشان این شبکهها در موعظههای خود از محبت خدا و عشق مسیح به انسانها صحبت میکنند اما وقتی پای موضوعات سیاسی ایران به میان میآید، به شدت نظام جمهوری اسلامی ایران را تخریب کرده و سیاهنمایی میکنند!!!
📚 فصلنامه منجی / شماره 30 / پاییز1395
🌐 https://bonyademahdi.com
📃 #حدیث_مهدوی
🌼 امام مهدی عليه السلام :
💫 و لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ
🌿 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد.
📚 بحارالانوار، ج 53، ص 177
🆔 @bonyademahdi
🆔 @bonyademahdi
✅ #اطلاعیه
💢 "مراسم پرفیض دعای ندبه" 💢
🔹 سخنران: حضرت استادحاج شیخ حجت الله جنتی
🔸بامداحی: حاج رضا رودکی
📆 زمان: جمعه 4 مرداد ماه 98 ساعت 6:30صبح
⚜️ مکان: میدان امام حسین(ع)،کوچه مهدیه(44)،دانشکده مهدویت ومهدیه بزرگ شیراز ⚜️
« بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فارس »
🌐 https://bonyademahdi.com/280
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 🔶 #خانواده_مهدوی 🔸قسمت چهل و پنجم 👇👇👇👇
🆔 @bonyademahdi
🔶 #خانواده_مهدوی
🔸قسمت چهل و پنجم
💢 چشم و همچشمی پدیدهای است که در میان بعضی از مردم جامعه دیده میشود بهطوریکه آنها پیوسته خود و زندگیشان را با دیگران مقایسه میکنند.
یکی از بزرگترین آفتهای زندگی انسان، دنیاگرایی و تجملطلبی است که آثار منفی آن در خانواده و اجتماع برجای میماند. با گسترش وسایل رفاهی، در عصر حاضر،تجمّلگرایی، روندی رو به گسترش پیدا کرده است.
افرادی که از حیث امکانات مادی دچار کمبود هستند، بدون درنظرگرفتن اوضاع اقتصادی و خانوادگی خود، به دنبال نیازهای غیرواقعی رفته و با اعتقاد به اینکه اگر فلان وسایل و امکانات را داشته باشنددر جامعه مقبولیت بیشتری خواهند داشت،مرتباً اتومبیل یا وسایل منزل خود را ارتقاء میدهند و متأسفانه رسانههای جمعی مثل ماهواره و تلویزیون و سینما نیز به آن دامن میزنند.
درواقع ترویج اینگونه افکار و رفتار در جامعه باعث احساس نیاز به مصرف کالاهای تجملی و کمفایده، گسترش روحیهی اشرافیگری و مصرفگرایی میشود.این روحیه گاه باعث ایجاد اختلاف و شکاف در خانوادههای ضعیف و متوسط شده و جامعه را به سمت رقابت و مسابقه در مصرف و تجمل میکشاند.
پس میتوان گفت چشم و هم چشمی به این معناست که اشخاص برای دستیابی به اهداف رقابتی، رفتاری میکنند که خود را در چشم دیگری بزرگ جلوه داده و خودنمایی کرده و به این ترتیب، برتری و چیرگی خویش را نشان دهند. از مؤلفههای اساسی این رفتار: تظاهر، رقابت،احساس خودکمبینی و ارضای آن به اَشکال مادی و ظاهری است.چشم و همچشمی چه در وضعیت اقتصادی مناسب و چه در وضع مالی و اقتصادی ضعیف تلاشی برای پیش بودن و عقب نماندن است و از نظر روانشناختی زمانی ایجاد میشود که معیارهای ارزشی در فرد نهادینه نشده و برای او دیدگاه و نظر دیگران مهم باشد یعنی فرد خود را از چشم دیگران ارزیابی میکند و به همین دلیل، ظاهر برای او مهم تلقی میشود ولی اگر معیارهای ارزشی برای فرد درونی شود از وابستگی به نظر دیگران رها شده و میتواند معیارهای اخلاقی و رفتاری خود را که با تکامل عاطفه و اندیشه به وجود آمده است، در خود نهادینه کند...
ادامه دارد...
📚 فصلنامه منجی/ شماره 40/ بهار 1398
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi ✅ #مقاله 🔷 مقدمه ظهور امام زمان (عج) ، تعالی فکر است/ عصر غیبت؛ دوران غضب حضرت حق ⚜
🆔 @bonyademahdi
✅ #مقاله
🔷 مقدمه ظهور امام زمان (عج) ، تعالی فکر است/ عصر غیبت؛ دوران غضب حضرت حق
⚜️ سلسله مباحث مهدویت-۵۵
اگر ما یک ایمان درست داشته باشیم در همین شرایط هم به محضر امام عصر راه پیدا میکنیم. اگر راه پیدا نمیکنیم به خاطر سوء رفتار ماست.
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه پنجاه و پنجم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.
وجه چهارمی که برای غیبت امام عصر بیان میکنند این است که این غیبت خشم الهی است. ما در دوران خوبی زندگی نمیکنیم. در دورانی هستیم که مورد غضب حضرت حق است.
امام باقر به محمد فرج نامهای نوشتند که «إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ» یعنی چون خدا تبارک و تعالی بر خلقش خشم کند ما را از جوارشان دور کند.
محدثین این روایت و این تیپ از روایات را در باب غیبت نوشته اند. یعنی وقتی خواستند راجع به غیبت امام عصر بنویسند، عنوانی را باز کردند و این تیپ از روایات را در آنجا نوشته اند. معلوم میشود که این مسئله غضب در دوران غیبت مطرح است.
جناب مجلسی در کتاب بحار، به این مسئله اشاره کردند و وقتی این روایت را ذکر میکنند، میفرمایند این تیپ از روایت بر این مسئله دلالت دارد که غیبت امام عصر نشانه غضب حضرت حق بر اکثریت جامعه است.
بنابراین گناهان ما موجب میشود که ما از فیض دیدار امام محروم باشیم. این را در طایفهای از روایات که چند مورد آن را اشاره خواهم کرد، میبینیم...
ادامه ی این #مقاله در لینک زیر :
👇👇👇👇
🌐 https://bonyademahdi.com/281
🆔 @bonyademahdi
🔴 #جنگ_نرم
🔹قسمت سی و دوم
💥 آشنایی با آسیبهای فردی و اجتماعی شبکههای ماهوارهای
👇👇👇👇
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 🔴 #جنگ_نرم 🔹قسمت سی و دوم 💥 آشنایی با آسیبهای فردی و اجتماعی شبکههای ماهوارها
🆔 @bonyademahdi
🔴 #جنگ_نرم
🔹قسمت سی و دوم
💥 آشنایی با آسیبهای فردی و اجتماعی شبکههای ماهوارهای
👈 از این قسمت، بر آن شدیم تا آسیبها و پیامدهای شبکههای ماهوارهای را با هم بررسی کرده و بیشتر با اهداف این شبکه آشنا شویم.
✅ آشنایی با آسیبهای فردی و اجتماعی شبکههای ماهوارهای
تغییر سبک ایرانی- اسلامی یکی از هدفهای مهم این شبکهها میباشد که به بررسی آنها میپردازیم:
⚡️ 1 - تغییر سبک لباس و پوشش:
با ورود سبک زندگی غربی، نوع لباس و پوشش جامعه ما دچار تردید گردید.
جایگزینی لباسهای تنگ و کوتاه و بدنما، به جای لباسهای متناسب با پوشش مناسب علاوه بر ایجاد مسائل اخلاقی و فرهنگی، باعث اختلال در گردش خون، اگزمای پوستی، کوفتگی و خستگی نیز میشود.
نوع پوشش ارتباط مستقیمی با پدیدهی ارزشی و مهم حیا و عفّت و غیرت دارد و نشانه میزان حیا و عفت و غیرت فرد میباشد. از طریق تغییر سبک پوششی میتوان حیا و عفت و غیرت را کم و زیاد کرد. این اتفاق در طول زمان و به صورت تدریجی روی میدهد و فرد، خود آن را حس نخواهد کرد.
پدیده انگشتنما شدن در انتخاب لباس متأسفانه اکنون تبدیل به عامل مثبت شده است و شرکتهای مختلف تولید لباس با تأکید بر همین عنصر منفی تبلیغ میکنند که «اگر میخواهید متفاوت دیده شوید، لباسهای ما را انتخاب کنید».
رواج شوهای زیرزمینی در ایران، یکی از عوامل ایجاد این پدیده میباشد. از همین رو، این روزها شاهد رواج گستردهی شوهای نمایش لباس توسط مانکنهای زن و به تقلید از غربیها هستیم. این قبیل اقدامات در شبکههای ماهوارهای بارها و بارها منعکس شده است تا قُبح آن شکسته شود که اینها همگی جلوهای از سبک زندگی غربی است و متأسفانه یکی از کارکردهای مهم شبکههای ماهوارهای میباشد.
ادامه دارد...
📚 فصلنامه منجی/ شماره 31/ زمستان 1395
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi ⚜️ علت قداست دحوالارض چیست؟ ⁉️ علت قداست روز دحو الارض چیست؟ آیا بهواسطه اینکه
🆔 @bonyademahdi
⚜️ علت قداست دحوالارض چیست؟
⁉️ علت قداست روز دحو الارض چیست؟ آیا بهواسطه اینکه زمین در این روز گسترده شده اینهمه قداست به این روز تعلقگرفته و ثوابهای متعدد و زیادی برای آن نقلشده یا علتها و ویژگیهای دیگری نیز باعث اینهمه تقدس شده است؟
✍️ از آیات قرآن استفاده میشود که دحو الارض یکی از مراحل آفرینش و خلقت زمین است.[نازعات/30ــ33]
🔰 از این رو دحو الارض، یکی از مراحل سیر تکوینی و طبیعی در نظام خلقت است و نمیتواند منشأ قداست برای این روز باشد و باید به دنبال موارد و ویژگیهای دیگری باشیم، برای رسیدن به این هدف به سراغ روایات اهلبیت(ع) میرویم و از دریچه روایات به این مسأله نظر میکنیم.
✅ ویژگیهای دحو الارض در روایات
1️⃣ قرار دادن کعبه و گسترش زمین از آن:
👈 امام رضا (علیه السلام) آمده است: «خداوند در روز دحو الارض، زمین را از زیر کعبه گسترانیده است.» [1]
2️⃣ ولادت حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع)
👈 امام رضا (ع) فرمودند:
«در شب ۲۵ ذی القعده، حضرت ابراهیم خلیل الله و حضرت عیسی بن مریم (علیهم السلام) به دنیا آمدهاند.» [2]
3️⃣ نزول رحمت در این روز
👈 حضرت علی (ع) فرمودند: «اولین رحمت خداوند از آسمان به سوی زمین در روز ۲۵ ذی القعده نازلشده است.» [3]
✳️ از این رو علت اصلی قداست روز دحو الارض، قرار گرفتن کعبه بر روی زمین و نزول اولین رحمت الهی بر آن و همچنین تولد دو پیامبر بزرگ الهی یعنی حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) میباشد. امید که در این روز بزرگ بتوانیم به اعمالی که از حضرات معصومین (ع) به ما رسیده یعنی احیاء، روزه و عبادت در این روز عمل کنیم و به غفران و رحمت الهی نائل شویم.
🔺پینوشت:
1. منلایحضرهالفقیه، ج ۲، ص ۸۹
2. همان
3. وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۴۵۱
🌐 https://bonyademahdi.com
مهدویت فارس
🆔 @bonyademahdi 💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین ⚜️ فرازششم/ قسمت اول⚜️ 👇👇👇👇
🆔 @bonyademahdi
💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین
⚜️ فراز ششم / قسمت اول ⚜️
🌿 السَّلامُ عَلَیْكَ یا تالِيَ كِتابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمانَهُ
سلام بر تو ای انسانی که تلاوتکنندهی قرآن و ترجمان آن هستی
در این فقره از زیارت نیز همانند فرازهای گذشته، امام زمان (عج) دو مطلب را متذکر میشوند:
🔹 1. امام تلاوتکنندهی قرآن است.
🔹 2. امام (ع) ترجمان قرآن است.
✅ تاليَ کتابَ الله؛ تلاوتکننده قرآن
تلاوتکنندهی قرآن باید چه ویژگی داشته باشد؟ تلاوت قرآن چه امتیازی برای حضرت دارد که وجود مقدّس امام زمان(عج) آن را به عنوان یکی از ویژگیهای خودشان یاد میکنند؟!
✅ معنای لغوی «تالی»
«تالي» در لغت عرب، هم به معنای تلاوتکننده و هم به معنای پشت سر کسی حرکت کردن و یا همراه چیزی بودن آمده است.
میگویند فلانی تالیتلو ایشان است؛ یعنی دنبالهرو معصوم است. به برخی اشخاص به خاطر شدّت تقوا و ورع و پاکدامنی، تالیتلو معصوم میگویند، یعنی دنبالهرو اهلبیت علیهمالسلام هستند.
میگویند مرحوم کاشفالغطاء تالیتلو معصوم بود. ایشان در طول چهل سال حتی یک عمل مکروه انجام نداد.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی تالیتلو معصوم بود و با گذشت بیش از هفتاد سال از عمر شریفش، حتی یک دروغ نگفته بود.
چنین اشخاصی را تالیتلو معصوم میگویند. کسی که در تمام زندگیش نهتنها حرام، بلکه عمل مکروه هم انجام ندهد، این ویژگی بزرگی است.
پس تالي هم به معنای کننده و قرائتکننده و هم به معنای ادامهدهنده و دنبال چیزی یا شخصی حرکت کردن است. اکنون هر دو معیار را با تطبیق نسبت به حضرت توضیح میدهیم.
ادامه دارد...
📚 برگرفته از کتاب «شرح زیارت آل یاسین» / جلد اول/ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق
🌐 https://bonyademahdi.com