May 11
May 11
#درس_مهدویت_ش1
ضرورت طرح مباحث مهدویت
در هر بحثی پیش ازپرداختن به مسائل ان، باید به ضرورت و بایستگی ان توجه کرد، تا با انگیزه قوی وکافی وارد ان شد.
از این رو در ابتدا چند پرسش را مطرح می کنیم:
1: ایا مباحث مهدویت، کاربرد است و یا صرفاً تئوری و حاشیه ای است؟
2: ایا مبحث از مهدویت و مسائل آن نیاز بشر امروزاست و می تواند به انتظارات او پاسخ دهد؟
3: اعتقاد به مهدویت چه تحولی در زندگی انسان مسلمان ایجاد می کند؟ و...
موضوع موعود یا مصلح کل، نظریه و اندیشه ای نیست که در طول زمان دراذهان پدید امده وبرای تسکین دردها و ایده ای برای دلداری مظلومان باشد. بلکه هویت شیعه است که با توجه ایات وروایات می توان به ضرورت ان پی برد.
https://eitaa.com/mahdavibavar
#درس_مهدویت_ش2
دراین نوشتار برانیم که به طور اختصار، در ابعاد مختلف به ضرورت طرجح مهدویت بپردازیم:
یک: بعد اعتقادی:
« اعتقاد » بنیان اصلی زندگی است؛ یعنی، آنچه را که انسان در میدان عمل انجام می دهد، بی تردید به ساختار اعتقادی او بر می گردد. از این رو اگر انسان دارای اعتقاد صحیح و مستحکم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دودلی نخواهد شد. مهمترین چیزی که به اعتقاد درست شکل می دهد، معرفت است.
با تحصیل معرفت میتوان به این نتیجه رسید که؛ امام زمان عجل الله تعالی علیه تداوم بخش امامت ائمه هدی علیه السلام می باشند، او واسطه فیض الهی، خاتم الاوصیاء و مظهر رسول خدا است، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف طریق معرفت به افریدگار است؛ چنان که در روایات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا وامامان معصوم دانسته شده است. اینان مظهر اسمای الهی اند و شناخت درست انان، می تواند طریق معرفت خدا باشد.
شیعه و سنّی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه »1 هرکس بمیرد وحال انکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده باشد».
در برخی از دعاها مأمور شده ایم تا خواهان توفیق معرفت امام باشیم:
«اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ظللت عن دینی.»2 ...خدایا حجت خود را به من بشناسان، اگر حجت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».
آیا با وجود این همه آثار، نباید به شناخت امام (عج) پرداخت و ابعاد وجود مقدس حضرت (عج) را بهتر شناخت؟ چگونه می توانیم نسبت به او شناخت صحیح ودرستی نداشته باشیم؟ در حالی که ان حضرت درعصر غیبت نیز، از فیض الهی خویش، مردم را محروم نمی کند، و همه ی ما مشمول فیوضات امامت او هستیم؟
https://eitaa.com/mahdavibavar
#درس_مهدویت_ش3
دو: بعد اجتماعی
بشر از روزی که روی زمین قرار گرفت، پیوسته در ارزوی یک زندگی اجتماعی سعادت بخش بوده است. اگر این خواسته امکان تحقق خارجی نداشت، هرگز چنین ارزو وامیدی در نهاد وی نقش نمی بست؛ همانطر که اگر غذا یا آبی نبود، تشنگی وگرسنگی هم نبود...
« مهدویت »، فکر واندیشه ای است که اثار اجتماعی فراوانی دارد، مهمترین انها، از بین بردن یأس ونا امیدی از پیکره ی اجتماع است. مهدویت؛ یعنی، امید واری به اینده ای روشن وپیامی رهایی بخش به بشر سَر خورده و ستم دیده واینکه روزی یک مرد الهی خواهد امد و انچه مردم بدان امید دارند، تحقق خواهد بخشید.
یک مسلمان، باور قطعی دارد که تنها نظام اجتماعی که می تواند به خواسته های مشروع او به طور کامل پاسخ دهد ونظامی را بر اساس حق و عدالت شکل دهد، نظام زیبای حکومتی اسلام است که شکل کامل ان در عصر ظهور ولی عصر (عج) تحقق خواهد یافت.
این، یعنی امید، نشاط وزندگی. این اندیشه انقدر روشن است که حتی برخی از مستشرقان ( نظیر ماربین فیلسوف المانی ) هم بدان تصریح کرده است: «از جمله مسائل اجتماعی بسیارمهم که همیشه { می تواند } موجب امید واری ورستگاری { باشد} همانا اعتقاد به وجود حجت عصر وانتظار ظهور اواست».
بنابراین اعتقاد به وجود مقدس مهدی موعود (عج) امید را در دلها زنده می کند. انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود، چون می داند که یک پایان روشن حتمی وجود دارد...سعی می کند که خودش را به ان برساند3 و از حرکت نمی ایستد بلکه سعی درتحقق بخشیدن آن دارد و ازاین رو در برابر سختی ها وناملایمات تن به شکست نمی دهد. این بزرگترین ره اورد اجتماعی برای بشر درپرتو اعتقاد به مهدویت است.
https://eitaa.com/mahdavibavar
#درس_مهدویت_ش4
سه: بعد سیاسی
تاریخ پیوسته شاهد شکست مکتب ها و حکومت های مختلف درصحنه ی جهانی بوده است. سالیان دراز دو ایده ی غالب – کاپیتالیسمنماینده اندیشه لیبرال دموکراسی غرب و کومونیسم نماینده سوسیالیسم – با سلاح های اتمی و... جهان را تهدید کردند و این اشکارترین دلیل برناکارآمدی برنامه ها و ایده های انها است.
این دو تفکر سالیان متمادی، افکار واندیشه سیاسی جهان معاصر را تحت الشعاع خود قرار داده بود. ولی در طول سالیان گذشته یکی سقوط کرده ودیگری در حال سقوط است زیرا به راحتی می توان چالشهای موجود در اندیشه لیبرال دموکراسی غرب را مشاهده کرد. انچه از بحران های اخلاقی، معرفتی، روانی و تکنولوزی و ....در ان پدید امده، همه نشان آن دارد که این امپراطوری، در انتظار یکشکست سنگین است.
حال تکلیف این بشر وامانده و سرگشته از ناکامی ها و شعارهای بی عمل و نظاره گر سراب ها چیست؟
بشر امروزی تشنه یک طرح و نگاه جدید در عرصه سیاسی جهان است. به واقع بشر امروز در یک عطش فوق العاده به سر می برد، و انچه می تواند اورا سیراب کند، فقط طرح مدینه فاضله مهدوی است.
نظریه مهدویت، یک اندیشه جهانی است واین اندیشه برای جهان واداره ان طرح وبرنامه دارد.
از این رو تنها برنامه ایی که می تواند پاسخگوی بشر معاصر باشد، این اندیشه است، مهدویت در عرصه حکومت دارای اهداف بلند و ارزشی است، وحتی می تواند این فکربرای حکومت دینی، یک طرح اهبردی باشد.
اگر مهدویت به خوبی تبیین شود، حرکت های اصلاحی در سراسر جهان جان می گیرد، چنان که انقلاب اسلامی ایران به عنوان زمینه وبستری مناسب برای انقلاب بزرگ امام مهدی (عج) شکل گرفت.
https://eitaa.com/mahdavibavar
#درس_مهدویت_ش5
چهار: بعد تاریخی
مهدویت در راستای مسأله امامت و در امتداد نبوت و خاتمیت است، از این رو در مرحله ای حساس از تاریخ اغاز شده وتا امروز ادامه یافته است وتا اخرین لحظه حیات دنیوی بشر نیز باقی خواهد بود. بنابراین چگونگی « امامت » از امام علی علیه السلام تا ولی عصر عجل الله و عکس العمل مسلمانان درباره ی امامت ( به طور عام ) ومهدویت ( به طور خاص ) ونیز حوادث تاریخی در این زمینه می تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار اید.
مسأله مهدویت در طول تاریخ مطرح بوده است، روایات شیعه وسنی مملو از بشارات پیامبرگرامی به امدن حضرت مهدی عجل الله است. موعود باوری در طول حیات تاریخی اسلام منشأ آثار فراوان بوده است.
جالب اینجا که بسیاری از حرکت های اصلاحی در تاریخ و عصر حاضر متأثر از اندیشه مهدویت بوده است؛ (مثل فاطمیان در مصر، مهدی سودانی در سودان و...) حرکت اصلاحی موعود باوری ان چنان در جامعه اسلامی تأثیر شگرف گذاشت که برخی از دسیسه گران با استفاده از واژه ی مهدی، و ادعای مهدویت عده ای از مردم را درجوامع اسلامی به خود مشغول کردند.
https://eitaa.com/mahdavibavar
#درس_مهدویت_ش6
پنج: بعد فرهنگی
یکی از وظایف ما مسلمانان، زمینه سازی و گسترش فرهنگ مهدویت و جلوگیری از تأخیردر ظهور ان حضرت است. کار در بعد فرهنگی در عرصه مهدویت به چند محور نیاز دارد:
1: تبیین استراتژی انتظار
استراتژی انتظار: یعنی کلان نگری وبه کار گیری همه نیروها وتوانایی ها برای تحقق ظهورحضرت، این امرتحقق نمی یابد مگراینکه در این عرصه از هر گونه برنامه منفعلانه دوری کرده و خود را به یک برنامه فعال و پر تحرک واداشته تا با سازمان دهی همه نیروها وتوان موجود به اهداف مورد نظر دست یابیم. برای تحرک لازم در این زمینه باید اینده نگری داشت؛ زیرا بدون تبیین روشن اینده نمی توان برنامه درستی تدوین کرد.
همچنین باید از تمام ظرفیت موجود در جامعه استفاده کرد تا انتظار به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، در نتیجه راه ازبیراهه شناخته شود و گرفتار انتظارمنفی و ایستا نشویم.
2: اسیب شناسی
باید تلاش کرد نقاط اسیب پذیر را شناخت و سعی در حلّ این اسیب ها داشت: به عنوان نمونه، نباید با طرح افراطی ملاقات با امام زمان عجل الله، اساس مهدویت را در ملاقات خلاصه کرد، چرا که با عدم تحقق ملاقات، عده ای دچار یأس و نا امیدی می شوند و... یا به طرح یک طرفه قهر و غضب امام پرداخت.
همچنین بایستی مراقب باشیم، مفهوم انتظار، تحریف نشود و اندیشه های نادرست ( مانند: ظلم پذیری و... ) در جامعه حاکم نگردد.
3: دشمن شناسی
دشمن ازهر حربه ای استفاده می کند تا جلوی رشد تفکر مهدویت را در جامعه اسلامی بگیرد ویا آن را تحریف کند. با توجه به انچه گفته شد ( ثمرات مهدویت و... )، اگر دشمن این کار را نکند باید تعجب کرد؛ زیرا ماهیت دشمنی همین است، باید کوشید با شناخت صحیح مباحث مهدویت، جلوی هر گونه تخریب و تحریف در ان را گرفت.
https://eitaa.com/mahdavibavar