🖌 انسداد تفکر و باب گفتگو
امشب بطور اتفاقی در شبکه چهار سیما گفتگو مجری خوب و فاضل، آقای کوروش علیان با یک روزنامه نگار و منتقد را در " ویژه برنامه وضعیت جنگی " که درباره ادبیات مقاومت فلسطین در عرصه نشر بود نگاه کردم. در این برنامه، مجری محترم مساله بسیار مهمی را که بعد از انقلاب بر طیف وسیعی از جریان تجدد خواهی و مدرن زدگی عارض شده است، آشکار کرد.
به زعم علیانی تاریخ ادبیات مقاومت فلسطین در عرصه نشر از قبل انقلاب به این سو، به دو شاخه یا روایت روشنفکرانه استعمار محور و روایت انقلابی دین محور تقسیم می شوند. با وجود مشترک بودن موضوع، این دو روایت در کنار هم دیده یا جمع نمی شوند و از هم فاصله می گیرند. البته به عقیده نگارنده این فاصله گیری عمدتاً از سوی روایت اول است.
اما به هر روی، مهمان برنامه علت این فاصله گیری و نحیف ماندن ادبیات مقاومت در عرصه نشر را به حاکمیت و قرائت رسمی نسبت می دهد. مجری محترم می پرسد با فرض قبول این علت، آیا این مساله علل دیگری هم دارد یا خیر. او این پرسش را به شکل های مختلف مطرح کرد ولی مهمان برنامه هربار تا آخر برنامه فقط به عاملیت حاکمیت و روایت رسمی اشاره داشت. بطوری که مجری برنامه متعجب مانده بود که چطور ممکن است که تنها عامل نحیف ماندن ادبیات مقاومت در عرصه نشر، حاکمیت و روایت رسمی باشد.
این گفتگو یک نمونه از ده ها و صدها گفتگو و نشست های علمی و یادداشت های قشر تجدد گرا و تجدد زده ای است که همواره در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران فقط بر عاملیت حاکمیت و قرائت رسمی تاکید دارند. تو گویی هر اتفاقی در هر عرصه ای از حیات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جامعه ایرانی روی می دهد، تنها مقصر آن حاکمیت است!
بی تردید، این نحو پاسخ دادن و تحلیل های تک علتی یکسان و همه جایی نه فقط راه را بر گفتگو علمی می بندد بلکه نشان از انسداد تفکر علمی و کلیشه ای شدن گفتار است. علاوه بر این، بیانگر قوت میدان مغناطیسی گفتمان انقلاب اسلامی بر جريانات روشنفکری و غربگرای ایرانی است که چگونه قدرت استقلال فکری را از آنها گرفته است.
پیوند برنامه 👇👇
( 1403/08/01؛ ساعت ٢١، از دقیقه شانزده به بعد:
https://iribtv.ir/conductor?ch=tv4&date=1403-08-01 )
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت شهید پزشک دکتر علی حیدری چند روز قبل از شهادتش
══════════
🌹 برای شادی روح همه شهیدان پزشک و کادر درمانی مجاهد، صلوات
✅ @mahdavizadegan
⁉️ چرا ملت ها پذیرای شکست و زیست برده وار می شوند؟
ملت ها در تاریخ سیاسی خود دوره های فراز و فرود زیادی را تجربه کرده اند. فهم و درک عمیق این دوره ها جدای از لزوم عبرت آموزی از تاریخ، برای ترسیم آینده ای روشن و سربلند و نیز فرصت سازی برای تکرار بهتر و قوی تر دوره های با شکوه تاریخ ملت ها به جای تکرار دوره های تلخ تاریخ، مهم و ضروری است.
برای اثبات اهمیت این مساله نیازی به استدلال نیست بلکه باید به دلایل فراز و فرودها پرداخت.
خوانندگان حتماً با این نظر موافقند که لازمه و مقدمه فهم دلایل پیروزمندی ملت ها تأمل در دلایل شکست شان است. به همین خاطر، قبل از هر سخنی در صدد طرح این پرسش برآمده ایم که " چرا ملت ها پذیرای شکست و زیست برده وار می شوند؟ "
قطعاً دلایل مختلفی وجود دارد. ولی در این گفتار به مهم ترین دلیل اشاره می شود. چون متأسفانه دلیلی که ذکر آن خواهد رفت از ناحیه برخی ها نا آگاهانه وارونه گویی می شود. بطوری که دلیل شکست را به عنوان دلیل پیروزی معرفی می کنند.
یکی از عوامل اساسی شکست ملت برابر تهاجم دشمن متجاوز و پذیرش تحت الحمایگی و زیست برده واری و وابستگی، نداشتن نظریه و دیدگاه درباره جنگ و صلح است. ملتی که درباره جنگ و صلح نیاندیشد و جامعه نخبگانیش به او در این زمینه خدمت فکری نکند بلکه در جهت وارونه گویی و نا اندیشگی ملت عمل کند، محکوم به شکست است.
می دانیم که جنگ و صلح از مهمترین و اصلی ترین مسائل ملت ها است و ذیل آن هزاران مساله خُرد و کلان وجود دارد که اگر پاسخ درستی برای آنها نداشته باشند به یکباره واقعیت های تلخ، سیل آسا بر آن ملت آوار می شوند و ملتی را با خود به جهان برهوت و آوارگی و بردگی می برد.
جنگ چیست؟ چگونه و چه زمانی و از ناحیه چه کسان و اقوام و حاکمانی پدید می آید؟ آیا جنگ حق است یا مشروعیت ندارد؟ باید از چه راهبردی برابر جنگ پیروی کرد؟ آیا باید از جنگ استقبال کرد یا از آن گریزان بود؟
صلح چیست و شرایط آن کدام است؟ آیا هر صلحی حق است و باید به آن تن داد؟ آیا هر صلحی مانع وقوع جنگ می شود یا زمینه ساز جنگ های بعدی است؟ صلح تحمیلی چگونه صلحی است و تحت چه شرایطی بر ملت تحمیل می شود؟
پرسش های بی شمار دیگری به این فهرست از سوال های مربوط به جنگ و صلح می توان افزود. ملت ها در مواجهه فعالانه و پیش دستانه با هرگونه جنگ یا صلح احتمالی به دانستن پاسخ این گونه پرسش های راهبردی نیاز دارند.
پرداختن به این پرسش ها مشت ملت ها را در مواجهه درست و دقیق با جنگ های احتمالی پر می کند و در خیلی موارد مانع وقوع آن می شود.
اما اگر ملتی پیشتر به کمک نخبگان اندیشگی پاسخ روشنی برای این پرسش ها آماده نکرده باشد، در برابر دشمنان متجاوز خلع سلاح و بی دفاع خواهد بود. چنین ملتی وقتی متوجه اهمیت یافتن پاسخ این پرسش ها می شود که دشمن را صاحب خانه خود احساس می کند.
از این رو، نقش نظریه پردازان و اندیشه ورزان نیک سرشت و خیرخواه در مواجهه درست و منطقی ملت ها با پدیده جنگ و صلح بسیار مهم است. آنان با ارائه پاسخ های علمی و راهبردی می توانند ملت خود را از وقوع در جنگ یا صلح تحمیلی تلخ و ناگوار نجات دهند.
ملت های پیروز همواره در مساله جنگ و صلح از تئورسین های خیرخواه بهره برداری می کنند.
البته طبیعی است که نخبگانی که ملت خود را در فهم و درک حقیقت جنگ و صلح یاری می رسانند از ناحیه افراد و گروه های نا آگاه و جاهل آماج تهمت و افتراء قرار می گیرند و به تئوریسین جنگ متهم می شوند.
این دسته از افراد، خواسته و نا خواسته مانع درک درست ملت های خود از پدیده جنگ می شوند و بیش از آنکه ملت شان را از جنگ دور کنند، آنها را به وجهی سست و نا توان به جنگ یا صلح تحمیلی برده وار نزدیک می کنند.
به همین خاطر، بر ملت ها است که بخواهند برای ترسیم آینده ی درخشان و سرفراز گوش و چشم خود را به کدام گروه بسپارند؛ گروه خیر خواه نیک اندیش یا گروه جاهلان بد اندیش؟
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
🖌 تمام کننده ماییم
شب گذشته رژیم صهیونیستی مذبوحانه به حریم هوایی میهن عزیزمان ایران تجاوز کرد ولی به لطف مکر الهی و همت و اقتدار رزمندگان پدافند هوایی این اقدام آنها نا کام ماند و ملت بیش از گذشته به سلحشوری و تدبیر فرماندهان و رزمندگان عزیز ایمان آوردند.
ولی فقیه سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی برابر این تجاوز رژیم غاصب صهیونی را در نماز جمعه نصر مشخص فرمودند: " جمهوری اسلامی هر وظیفهای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتابزدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد" ( بیانات ولی فقیه: ١٣/ ٧/ ١۴٠٣ ).
بنابر این، اطمینان داریم که فرماندهان و مدیران ارشد نظام با روحیه سلحشوری و مدبرانه زیر نظر فرماندهی حکیم کل قوا تصمیم درست و به موقع شان را در پاسخ به این اقدام تجاوزکارانه خواهند گرفت.
این اطمینان نیز وجود دارد که تصمیم گیرندگان نظام فریب گفته ها و پیام های ارسالی دشمن را نخواهند خورد و مبتنی بر آن اتخاذ تصمیم نمی کنند.
علاوه بر آن، نباید گذاشت رژیم غاصب صهیونی چنین القا کند که آنها شروع کننده نبودند و اقدام دیشب شان پاسخی به اقدام ایران بوده است. بلکه همانطور که سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه گفته " تمام کننده جنگ ما هستیم نه شما ".
ایران شروع کننده هیچ عملیات نظامی نبوده است که صهیونیست ها مدعی اتمام آن شوند. باید مقتدرانه و فیروزمندانه پیام اتمام هر گونه عملیاتی، از سوی ایران قوی به دشمن صهیونی ارسال شود و نه از آن سو.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
رهبر انقلاب با اشاره به حرکت شرورانه اخیر رژیم صهیونی:
باید قدرت، ابتکار و اراده ملت را به رژیم صهیونی بفهمانیم
کیفیت کار را باید مسئولین تشخیص دهند و آنچه صلاح کشور است انجام دهند
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔷 نشان از ایران قوی
جریان برانداز و معاند در مصاف و رویارویی با نظام اسلامی دم از شکوه و اقتدار ایران باستان در دوره هخامنشی و کوروش می زند ولی در واقعیت عمل فرسنگ ها با آن دم زدن های توخالی شان فاصله دارند بلکه بیگانه هستند.
کافیست برای فهم بیگانگی تاریخی اپوزيسيون باستان گرا معلوم گردد که آنها چه میزان نشان از آن کوروش تاریخی در گفتار و رفتار خود دارند؟ چه ویژگی و خصوصیاتی در آنان وجود دارد که ایرانی حقیقت جو را به دوران اقتدار تاریخی ایران برابر یونان و روم باستان می اندازد؟
مورخان بخش زیادی از تاریخ باستان را بر پایه منازعات مستمر میان ایران با یونان و روم روایت می کنند. منازعاتی که تا فتح پایتخت های دو طرف پیش رفته است ولی حتی تا به امروز خاتمه نیافته است.
بارزترین نشان عصر هخامنشی تحمیل عظمت اقتدار و فرهنگ پارسی بر یونان و روم باستان حتی در دوره فتح تخت جمشید به دست اسکندر مقدونی بوده است.
چنانکه گفته شده اسکندر مقدونی پس از استیلا بر ایران تا حدی سنت های سلطنتی ایرانیان را پذیرفت و با تغییر لباس و آداب عمومی دربارش فرهنگ ایرانی را تحسین کرده بود ( ر. ک: داوران فرشته، ١۴٠٢، تداوم هویت ایرانی، ترجمه مسعود تقی آبادی: ۶٢ ).
اکنون باید دید غرب امروز که خود را وارث امپراتوری یونان و روم باستان می داند آیا با مشاهده و مواجهه اپوزیسیون ضد انقلاب که تعدادشان هم در غرب کم نیستند به یاد ایران قوی باستان می افتد یا با اقتدار جمهوری اسلامی؟
این غرش موشک های بالستیک ایران اسلامی به سوی پادگان صهیونی و عین الاسد آمریکایی در منطقه و مشاهده تیزی و درخشش پیشرفت های علمی ایران اسلامی است که آنها را به یاد اقتدار ایران باستان انداخته است و ابراز نگرانی می کنند و نه رفتار و گفتار اپوزیسیون غربزده.
بی جهت نبود که قدرت های غربی از برگزاری جشن های ٢۵٠٠ ساله احساس خطر نکردند و در تدارک آن سنگ تمام گذاشتند. چون از برگزاری چنان جشن هایی به غیر از سستی و ناتوانی و درماندگی پیام دیگری به غرب مخابره نمی شود.
بنابراين، از اپوزیسیون وابسته ای که هیچ نشانی از ایران قوی در خود ندارد، نشاید که از نسبت و تعلق خاطر آنها با امپراتوری هخامنشی سخن گفت بلکه آنها به قول شاعر ایرانی، سید ابو الحسن فراهانی ( متوفی ١٠۴٠ ق ) با ایران قوی دوران باستان بیگانه اند:
پسر کو ندارد نشان از پدر
تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
جمهوری اسلامی، غرب را یاد شکوه هخامنشی میاندازد
بخشی از مخالفان نظام اسلامی که ادعای باستانگرایی دارند، متناوب به ایران باستان و مشخصا دوره هخامنشی استناد میکنند. بخشی دیگر از مخالفان که مدعی چپ گرایی و دمکراسی هستند نیز گاه و بیگاه به شکوه باستانی ایران اشاره کرده و مدام پاسپورت ایرانی را به جای پاسبانی ایرانی(ایران تاریخی همواره پاسدار ارزشهای انسانی و افتخار و سلحشوری بوده است) به میان می کشند. یعنی به جای یک رویه تاریخی کهن و ایرانی، به موضوعی خارجی و جدید تکیه میکنند که نشان از عدم صداقت و عمق آنها حتی از حیث ایران گرایی دارد.در مواجهه با این جریان، داود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت، در کانال خود مطلبی خواندنی نوشته است:
https://farsnews.ir/Mohsensolgi/1730398506263248120
🔶 تفیض سرنوشت
بار دیگر در شصتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ( ٢٠٢۴ م ) سرنوشت ٣۴٠ میلیون شهروند آمریکایی به یک نفر تفویض شد و آینده مردم این کشور بسته به اراده مطلق یک نفر رقم خواهد خورد. یک نفری که همچون روسای جمهور گذشته به سیاست های جنگ طلبانه و تجاوز گری و زورگویی و براندازی دولت - ملت های مستقل آزادی خواه و حمایت از رژیم صهیونی جنایتکار ادامه خواهد داد.
از نگاه روشنفکر و روحانی عرفی گرا این تفیض شهروندان آمریکایی مبتنی بر دموکراسی است و هیچ اشکالی ندارد ولی اگر این تفیض برای مردان خداجو و فقیه جامع الشرایط باشد، نا معقول و غیر دموکراتیک شمرده می شود!!
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
🔏 راهبرد دفاعی و مساله قفل در خانه
آن کسانی که هر گونه اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه امنیتی دفاعی برای تامین امنیت آب و خاک میهن عزیزمان را بیهوده دانسته و دولتمردان را به سازگاری و سازش فرامی خوانند؛ آیا آنها همین نگاه را در خصوص خانه و کاشانه خود نیز دارند. آیا آنان خانه شان را با قفل معمولی حفظ می کنند و از قفل های پیشرفته ضد سرقت و دوربین های مدار بسته و دیوارهای بلند همراه با شوکرهای برقی و نگهبان شبانهروزی استفاده نمی کنند؟!
توماس هابز ( ١۵٨٨ - ١۶٧٩ م ) کسانی را که در مساله جنگ و صلح اینگونه ساده انگارانه می اندیشند به کم اطلاعی و غوطه ور نشدن در این امور متهم کرده است. او نیز از آنها همین پرسش ها را در نسبت با تجربه زندگی شخصی شان طرح کرده است.
هابز می پرسد چگونه این دسته از خوش خیالان به هنگام سفر خود را مسلح می کنند و با جمعی از همراهان می روند، یا وقتی می خوابند درها را قفل می کنند یا حتی وقتی در خانه هستند صندوق های شان را قفل می کنند. تازه آنها این کارها را در وقتی انجام می دهند که قوانین و مقامات عمومی وجود دارد. هابز می پرسد کسی که در زندگی شخصی خود اینگونه عمل می کند، درباره هم میهن ها و همشهریان خودش چه فکری می کند و چگونه باید بیاندیشد ( هابز توماس، ١٣٨٠، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه: ١۵٨ ).
بنابر این، آیا بهتر نیست که این دسته از افراد قبل از هر گونه اظهار نظر درباره امنیت ملی و راهبرد حفظ حدود و ثغور مرزها، نخست مساله قفل در خانه شان را حل کنند. به هر حال، این قاعده در همه جا ساری و جاری است: " آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند". اتفاقاً توماس هابز در فلسفه سیاسی خود، از جمله در همین مساله، به این قاعده عقلی زیاد ارجاع داده است.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
🔰دانشگاه باقرالعلوم مشهد با همکاری مرکز آخوند خراسانی و مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) برگزار می کند:
🔹 سلسله نشست های تخصصی فقه مقاومت (1)
🔸 موضوع: تحلیل تمدنی نظریه جنگ و صلح
🎙 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر #داود_مهدوی_زادگان
رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
▫️ دبیر علمی: دکتر #بلال_شاکری
(استاد سطوح عالی حوزه و مدرس دانشگاه باقرالعلوم)
⏰ زمان: دوشنبه 21 آبان 1403، ساعت 14
🕌 مکان: مشهد مقدس، نبش شارستان آیت الله طبسی، دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، سالن جلسات
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#نظریه_جنگ_و_صلح
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_سیاسی
#امام_خمینی
🔰موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با همکاری مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می کند:
🔹نشست علمی: بررسی تاثیر تفسیر امام خمینی از "مسئله ولایت" بر "فقه سیاسی"
🎙ارائه دهنده: حجةالاسلام والمسلمین دکتر مهدوی زادگان (رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 دبیر علمی: حجةالاسلام و المسلمین پورمسئلهگو (پژوهشگر فقه سیاست و حکمرانی حوزه علمیه خراسان)
⏰زمان: دوشنبه 21 آبان 1403 ساعت 17:30
🕌 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام،
🔗لینک شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/maarfislam86/ostad_vakili
#نشست_علمی
#فقه_سیاسی
#امام_خمینی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
تبسم شهید
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي؛ وَادْخُلِي جَنَّتِي
تبسم شهید، دو سویه است. همزمانی که رو به خیر برین و سعادت اخروی خندان و سرمست است، در همان حال، بر کوچکی و ناچیزی جهان مادی می خندد. باید شهید بود تا لذت ملکوتی و قدسی چنین تبسمی را تجربه کرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد
21 آبان ١۴٠٣ کنار مزار شهید جمهور در جوار امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام
✅ @mahdavizadegan
#نشست_علمی
#فقه
#روشنفکری
🔰 گروه مطالعات #تمدننویناسلامی #پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام با همکاری دانشگاه #باقرالعلوم علیه السلام و مرکز #آخوندخراسانی برگزار می کند:
🔸نشست علمی: بررسی انتقادی #ارتجاعروشنفکری در عرصه فقه
(جستاری در ظرفیت های فقه در عرصه حکمرانی و پاسخ به شبهات)
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر داود #مهدویزادگان
(رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🎙دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر عباسعلی #مشکانیسبزواری
(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
⏰ زمان: سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰
🔰 مکان: مشهد مقدس، ساختمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان ، طبقه اول ، اتاق جلسات
📲 به صورت #حضوری و #مجازی
📌همراه با اعطای #گواهی_حضور
🔗 لینک حضور در ایران:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad6
#نشست_علمی
#فقه
#روشنفکری
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#همایش_ملی_فقه_حکمرانی
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می کند:
♻️ سلسله پیش نشست های تخصصی اولین همایش ملی فقه حکمرانی (نشست دوازدهم)
🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی
🎙 ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان (رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
⏰ زمان: سه شنبه 22 آبان 1403، ساعت 12
🕌 مکان:
🔹مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#همایش_ملی_فقه_حکمرانی
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
🆔 @feqhe_hokmrani
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 شرح توفیق دیدار
یک شنبه گذشته توفیق بزرگی نصیب بنده شد تا نماز ظهر و عصر را به امامت ولی امر امت اسلامی بجا آورم. بعد نماز فرصت کوتاهی دست آمد تا با حضرت آقا گفتگو کنم. به نظرم آمد که مهم ترین مسأله ای را که می تواند مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب و اسلامی شدن دانشگاه ها و مأموریت اصلی سازمان سمت باشد با مقام معظم رهبری در میان گذارم. و آن مسأله جایگاه کتاب درسی دانشگاهی در خروج جامعه از وابستگی و قرار گرفتن در مسیر تمدن جدید اسلامی است. بدون شک در دومین مرحله خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی گفتمان انقلاب اسلامی که مورد توجه ولی فقیه در بیانیه گام دوم است، کتاب درسی دانشگاهی نقش اساسی را ایفا می کند. لذا با حضرت آقا ضمن بیان این مسأله، ایده « نهضت تولید کتاب درسی » در حوزه علوم انسانی و اسلامی را عرضه داشتم. این را نیز عرض کردم که در سه سال گذشته سازمان سمت را در همین راستا و اصل استاندارد سازی کتاب درسی دانشگاهی ساماندهی کرده ایم. بطوری که گروه های تخصصی سازمان را از ٣٠ به ۶٣ مورد همراه با بسیج بیش از ٣۵٠ استاد متعهد دانشگاهی و حوزوی افزایش داده ایم. حضرت آقا فرمودند که باید این ایده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
لازم به ذکر است که چون کلیپ دیدار با ولی فقیه منتشر شدهاست و برخی از دوستان جویای محتوای گفتگو بنده با حضرت آقا بودند، توضیح بالا را ضروری دانستم.
دوام فیض وجود ایشان بر امت اسلامی را از خداوند فیاض خواستاریم. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
https://farsnews.ir/Mohsensolgi/1732311675807781686
پیشنهاد «نهضت تولید کتاب درسی» در محضر رهبر انقلاب
داود مهدوی زادگان رییس سازمان سمت در خصوص پیشنهاد خود در دیدار با رهبر معظم انقلاب نوشت:
🖌 ضرورت تحکیم کمربند دفاع و عزت و استقلال
من عرض میکنم دشمن ملّت ایران همان دشمن ملّت فلسطین است، همان دشمن ملّت لبنان است، همان دشمن ملّت عراق است، همان دشمن ملّت مصر است، دشمن ملّت سوریه است، دشمن ملّت یمن است؛ دشمن یکی است، شیوههای دشمن در کشورهای مختلف، مختلف است. یک جا با جنگ روانی، یک جا با فشار اقتصادی، یک جا با بمبهای دوتُنی، یک جا با سلاح، یک جا با لبخند، دارند دشمنان ما این سیاست را پیش میبرند، امّا اتاق فرمان یک جا است، از یک جا دستور میگیرند، از یک جا فرمان حملهی به جمعیّتهای مسلمان و ملّتهای مسلمان را دریافت میکنند. اگر این سیاست در یک کشور، موفّق شد، یعنی موجب سیطرهی بر یک کشور شد، وقتی خاطرشان از یک کشور آسوده شد، به سراغ کشور دیگر میروند. ملّتها نباید بگذارند.
هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی. ما مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد. ما باید کمربند دفاع را، کمربند استقلالطلبی را، [کمربند] عزّت را، از افغانستان تا یمن، از ایران تا غزّه و لبنان، در همهی کشورهای اسلامی و ملّتهای اسلامی محکم ببندیم. این مطلب اوّل که امروز من خواستم عرض کنم. ( بیانات ولی فقیه در نماز جمعه تهران: ١٣/ ٧/ ١۴٠٣ )
✅ @mahdavizadegan
زیارت نامه فاطمه الزهراء سیده النساءالعالمین سلام الله علیها
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، وَزَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِياءِ اللّٰهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللّٰهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللّٰهِ؛ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْراءُ الْإِنْسِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكِ وَعَلَىٰ رُوحِكِ وَبَدَنِكِ؛ أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ، وَأَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ آذاكِ فَقَدْ آذىٰ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَمَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ لِأَنَّكِ بِضْعَةٌ مِنْهُ وَرُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ ، أُشْهِدُ اللّٰهَ وَرُسُلَهُ وَ مَلائِكَتَهُ أَنِّي راضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ، ساخِطٌ عَلَىٰ مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ، مَتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ، مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ، مُعادٍ لِمَنْ عادَيْتِ، مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ، مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ، وَكَفَىٰ بِاللّٰهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جازِياً وَ مُثِيباً.
✅ @mahdavizadegan
https://farsnews.ir/MahdaviZadegan/1733494158098841318
🔸 نظریه امت اسلامی بهمثابه کمربند دفاعی در اندیشه امامخامنهای
برشی از متن:
فیلسوفان سیاسی غربی تبیین نظریه دولت - ملت را با طرح مساله ضرورت گذار از وضع طبیعی به وضع مدنی آغاز می کنند. در وضع طبیعی هیچ تضمینی برای صیانت نفس از ناحیه دیگری نیست و هر فرد به قدری که می تواند باید از حریم شخصی خود دفاع می کند. به همین خاطر، افراد با تشکیل اجتماع و جامعه مدنی اختیار اعمال قدرت خود را به فرد یا گروه خاصی انتقال می دهند تا به نمایندگی از همه امنیت افراد را تامین کند. از این پس، قدرت حاکمه همان دولتی است که از دل قرار داد جمعی پدید آمده است.
اما با شکل گیری دولت - ملت مساله صیانت نفس به مساله صیانت نفوس متحده تبدیل می شود. زیرا جامعه مدنی شکل یافته هر قدر که بتواند امنیت داخلی را تامین کند از ناحیه دشمنان خارجی در امان نیست. اینطور نیست که همه آدمیان در قرار داد اجتماعی واحد مشارکت کرده باشند بلکه خیلی از آنها یا اساساً وارد چنین قراردادی نشده اند و سرکشی می کنند و یا در قرار دادهای اجتماعی دیگری که موجب شکل گیری دولت - ملت های متعدد می شود، شرکت کرده اند. از این رو، دولت - ملت های ضعیف همواره از ناحیه متمردین و یاغیان از یک سو، و دولت - ملت های قوی تر از سوی دیگر تهدید می شوند. بدیهی است که چنین تهدیدی صیانت نفوس متحده را نشانه رفته است. چون تهدید قدرت حاکمه به منزله تهدید نفوس متحده است.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
📢 رهبر انقلاب، امروز: من به شما عرض میکنم به حول و قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت. ۱۴۰۳/۹/۲۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
https://farsnews.ir/MahdaviZadegan/1733940226766183586
🖌 نهضت مقاومت ادامه دارد
حوادث تلخ اخیر سوریه که در سال های گذشته نقش مهمی در گستره مقاومت بر عهده داشته است، موجب به راه افتادن تحلیل ها و گمانه زنی های نادرست و غلط جماعتی نادان و مغرض در داخل و خارج کشور شده است. همسویی و همروی معاندین نظام اسلامی با دشمن صهیونیستی و تروریست های داعشی هم نشان از ذوق زدگی شان از وضعیت جدید دارد. از این رو، طبیعی است که ولی فقیه در صدد تبیین و ترسیم ادامه راه مقاومت برای ملت و پیروان آن بر آید.
اما مهم ترین مسأله ای که انتظار می رفت ولی فقیه به تبیین آن بپردازند ادامه راه جبهه مقاومت است که ایشان با بیانی بسیار مستدل و روشن از سویی جبهه استکباری صهیونی را نا امید و پریشان خاطر کردند و از سوی دیگر، ملت و جبهه مقاومت را دلگرم تر و امیدوارتر از گذشته ساختند....
✅ @mahdavizadegan
🖌 سوریه اشغالی و مساله انجمن اشغالگران
سرنگونی دولت قانونی سوریه توسط نیروهای مزدور تکفیری تروریستی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی و پشتیبانی کشور همسایه آن، منطقه غرب آسیا را در معرض تهدید بحران بی ثباتی و نا امنی های فرا گیر قرار داده است. آنچه اکنون در سوریه شاهد آن هستیم تنها سرنگونی دولت قانونی نیست بلکه سوریه به کشوری اشغال شده توسط اشغالگران سنتی و نو ظهور تبدیل شده است.
رژیم نامشروع صهیونیستی چندین دهه است که علاوه بر خاک فلسطین بخش هایی از خاک سوریه را به اشغال خود در آورده است. دولت صهیونی با پدید آمدن وضعیت بی دولتی در سوریه فرصت را غنیمت شمرده علاوه بر نابود کردن زیر ساخت های نظامی و غیر نظامی سوریه بخش های دیگری از خاک این کشور را به اشغال خود در آورده است. اخبار واصله حکایت از نزدیک شدن نظامیان صهیونیست به حومه دمشق پایتخت سوریه دارد. اما در این بین، شاهد اشغالگری نوظهور در همسایگی سوریه هستیم. این کشور با داعیه عثمانی گری سودای تصرف بخش هایی از خاک سوریه را در سر دارد.
بنابراین، هیچ بعید نیست که سوریه اشغال شده جدای از مسأله تجزیه در آینده به معرکه انجمن دولت های اشغالگر قدیم و نو ظهور تبدیل شود. بدیهی است که کمترین تهدید در شکل گیری چنین معرکه ای ایجاد بی ثباتی و نا امنی در منطقه خواهد بود. لذا دولت های منطقه می بایست با کنار گذاشتن اختلافات و درک عمیق از تهدید مشترک پیش رو و با تاکید بر اصل امت اسلامی، مانع شکل گیری انجمن اشغالگران در کشور مسلمان سوریه شوند. مسلماً هرگونه کوتاهی در این مسأله تهدید آمیز عواقب تلخ غیر قابل جبران به دنبال خواهد داشت.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
🔸 دانشگاه قلب ایران است ( ١ )
✍ داود مهدوی زادگان
مقدمه
اواخر آذر ماه هر سال با عنوان هفته پژوهش نام گذاری شده است. در این هفته از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نمایشگاه های مختلفی در معرفی دستاورد های علمی و پژوهشی خود برگزار می شود. این گونه اقدامات با هدف معرفی و تبیین پیشرفت های علمی ایران اسلامی به مردم است. ملت در این هفته با تلاش های جهادی اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و موسسات عالی در عرصه پیشرفت و توسعه علمی کشور آشنا می شوند و از چگونگی گام های بلند ایران امروز در مسیر آبادانی و ترقی آگاهی پیدا می کنند. از این جهت زحمات همه دست اندرکاران برگزاری هفته پژوهش قابل تقدیر و تشکر است.
با وصف این، گمان می کنم ملت شریف ایران پیشرفت و توسعه علمی دانشگاهیان را نه فقط در هفته پژوهش بلکه در زندگی روزمره خود لمس می کنند. امروز مردم در ناخودآگاه خود خوب می دانند که در رفع نیازهای روزمره و راهبردی به واسطه فعالیت علمی گسترده دانشگاه ها لنگ نمانده اند و منتظر لطف و ترحم کشورهای پیشرفته غربی نیستند. کافیست که دو سه دهه به عقب باز گردیم تا متوجه شویم ایران امروز چقدر متکی به دستاوردهای علمی بومی شده یا ایرانی شده خود است. وضع پیش از انقلاب در این قیاس که جای خود دارد.
اکنون دانشگاه ایرانی به فضل الهی توانسته اثرات شوم تحریم های فلج کننده غرب علیه ایران را خنثی کند. کمر تحریم به دست توانای دانشگاهیان شکسته شده است. غربی ها هم بر این مطلب خیلی خوب آگاهند و فهمیده اند که فقط شَبَه و سایه تحریم بر سر ایرانیان حاکم است و نه خود تحریم. از این رو، تمام امید آنان برای اثرگذاری سایه تحریم بر ذهنیت ایرانیان، رسانه ها و سیاستمداران و روشنفکر نما های وابسته و فضای مجازی مسموم است. چون تنها این جماعت غربزده و وابسته است که همچنان مسأله تحریم را جدی گرفته است و راه حل نجات ایران را در سازش و تسلیم برابر غرب و نظام استکباری می دانند. در حالی که مردم در ضمیر خود چنین درکی ندارند، اگر چه در محاورات عامیانه با آنان هم زبانی می کنند. حتی مردم برخی نارسایی ها مانند قطعی برق و آلودگی هوا را به حساب ناتوانی های دانشگاه در پدید آوردن زیر ساخت ها نمی گذارند. چون می دانند دانشگاه برای اینگونه مسائل راه حل دارد. بلکه ملت اینگونه مشکلات را به حساب بی تدبیری و سوء تدبیر های مدیریتی می گذارد.
دانشگاه ایرانی بر شعار تحقیر آمیز « ما نمی توانیم » فائق آمده است و آن را به شعار افتخار آمیز « ما می توانیم » تغییر داده است. در این میان، تنها نقش مثبت واقعیت تحریم این بوده است که عزم دانشگاه ایرانی را در اراده بر دانستن و توانستن جزم تر و مصمم تر ساخته است. البته اعتماد حاکمیت به توانایی های دانشگاه هم نقش زیادی داشته است. قدرت حاکمه و ملت انقلابی، هم به دلیل آرمان استقلال خواهی و نیز به دلیل مساله تحریم به درستی در امر توسعه و سازندگی به دانشگاه ایرانی اعتماد کرد و پاسخ خوبی هم از این اعتماد ملی دریافت کرد. بطوریکه اکنون چرخ زندگی جامعه به کمک دانشگاه ایرانی در حال چرخیدن است.
واقعیت این است که دانشگاه ایرانی با انقلاب اسلامی متولد شده است، اگرچه فکر آن در پیش از انقلاب وجود داشت. مرحوم امیر کبیر با همین ذهنیت دانشگاه ایرانی دار الفنون را تاسیس کرد. فرهیختگان دردمند و ترقی خواه زیادی بودند که همین ذهنیت را در دانشگاه ها تعقیب می کردند؛ لکن آنها می دیدند که استیلای گفتمان منحط غربزدگی بر فرهنگ عمومی و وابستگی حاکمیت مانع جدی گرفتن دانشگاه ایرانی شده است. در آن دوران، عمده تکیه حاکمیت در امر توسعه بر مستشاران و مهندسان غربی بود. سیل مهاجرت نخبگان ایرانی در آن دوره به دلیل همین جدی نگرفتن آنها از سوی دستگاه حاکمه بوده است. در جدی نگرفتن دانشگاه ایرانی همین بس که حاکمیت اغلب مدیران ارشد خود را از میان درس خوانده های فرنگ رفته انتخاب می کرد. به همین خاطر است که می گوییم تولد دانشگاه ایرانی تا وقوع انقلاب اسلامی به تاخیر افتاده است.
✅ @mahdavizadegan
ادامه متن 👇👇👇
دانشگاه قلب ایران است ( ٢ )
قلب بودگی دانشگاه
اما مقصود نگارنده از بیان مقدمه بالا این است که بگویم امروز دانشگاه ایرانی جایگاه واقعی خود را در میان حاگمیت اسلامی و مردم پیدا کرده است. می دانیم که دانشگاه برای هر ملتی به مثابه قلب برای بدن است. تمام شریان های پیشرفت و توسعه در هر کشوری به دانشگاه ختم می شود. آنچه در شریان های جامعه ی توسعه یافته جریان دارد همانا عقلانیت تکنیکی است و آن دستگاه و عضو رئیسه ای که این نوع عقلانیت را تولید و تا دورترین نقاط کشور پمپاژ می کند، دانشگاه است. دانشگاه عقلانیت توسعه را مستمراً موافق با نیازهای واقعی و بومی جامعه تصفیه و بازآفرینی و مجدداً به شریان های توسعه جامعه تزریق می کند.
اکنون دانشگاه ایرانی در ایران چنین جایگاهی دارد. دانشگاه در ایران به مثابه قلب برای جامعه تلقی میشود. همه به درستی فهمیده اند که حیات جامعه وابسته به خوب کار کردن دانشگاه ایرانی است. مردم دستاوردهای علمی دانشگاه ایرانی را در زندگی خود احساس می کنند. و همانطور که گفته شد این چنین درک و واقعیتی از دانشگاه ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی پدید نیامده بود. دانشگاه ایرانی در دوران پهلوی چونان امری زینتی و تشریفاتی بود.
اصول پاسداشت دانشگاه ایرانی
گمان نمی رود که هیچ ایرانی با چنین تلقی ( قلب بودن ) از دانشگاه ایرانی مخالف باشد و ضرورتی هم ندارد بیش از این درباره آن سخن گفت. بلکه مهم این است که بدانیم چگونه از این قلب ایران حراست کنیم و نگذاریم از کار بیافتد که اگر از کار افتد کشور از کار می افتد و با جامعه ای مرده مواجهه خواهیم شد. به همین خاطر، در اینجا به چند عامل ایمنی در امر حراست از قلب ایران اشاره می شود.
١. خود مراقبتی فرهنگی و اخلاقی
باید در درجه اول، خود دانشگاهیان به مراقبت از این قلب تپنده ملت بپردازند. باید بررسی شود که کدام اخلاق و فرهنگ و گفتمانی بود که دانشگاه ایرانی را از آن وضعیت احساس بیهودگی و تحقیر شدگی و زینتی بودن به وضعیت جهادی اصیل چونان قلب برای توسعه جامعه تبدیل کرده است؟ مسلماً گفتمان های وابستگی غرب باورانه و غربزدگی و ابتذال فرهنگی و اخلاقی محافظ ایمنی دانشگاه ایرانی نه فقط نیستند بلکه چونان سمی برای دانشگاه است. پیش از انقلاب اسلامی همین امور بر مقدرات دانشگاه ایرانی حاکم بود که به مثابه قلب ملت تلقی نمی شد. از این رو، دانشگاه همواره به کار فرهنگی و اخلاقی نیاز دارد. و البته علوم انسانی در این مراقبه خود انگیخته نقش زیادی می تواند داشته باشد. لکن علوم انسانی تحول یافته متعالی از عهده این کار بر می آید و نه علوم انسانی رسمی کنونی حاکم بر دانشگاه.
٢. پیوست فرهنگی
باید آن نوع عقلانیتی که دانشگاه ایرانی وارد شریان های توسعه و پیشرفت کشور می کند همراه با پیوست فرهنگی باشد. به عبارت دیگر، باید این عقلانیت پیچیده در فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. در غیر این صورت، دانشگاه ایرانی آن وجه سازندگی و حیات بخشی خود را از دست می دهد. اینکه غربی ها اصرار دارند که تکنولوژی شان به همراه ایدئولوژی غربی صادر شود برای همین خاطر است. از این رو، بیانیه گام دوم انقلاب و ایده اسلامی شدن دانشگاه ها از اسناد بالا دستی پیوست فرهنگی دانشگاه ایرانی به شمار می آید. در همین راستا، نقد جدی بر برگزاری نمایشگاه های هفته پژوهش فقدان پیوست فرهنگی آن است.
٣. وحدت حوزه و دانشگاه
این را همه می دانند که دانشگاه های غربی از دل حوزه های علمیه برآمده است. سنت های علمی و اخلاقی حوزه در پدید آمدن دانشگاه مدرن غربی نقش داشته است. نمی توان تصور درستی از پیدایش دانشگاه غربی بدون ملاحظه حوزه های علمیه مسیحیان داشت. لذا بزرگترین خطای مروجان دانشگاه ایرانی همین بود که گمان می کردند راه دانشگاه با جدایی از حوزه علمیه استوار می شود. در حالی که تجربه نشان داد که قطع ارتباط دانشگاه با حوزه علمیه در دوران پهلوی امری بیهوده و خطا بوده است. چنانکه واقعیت قلب شدگی دانشگاه ایرانی پس از انقلاب بواسطه ترویج ایده وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. حوزه علمیه جدای از هبه عقلانیت فلسفی و اجتهادی می تواند آن معنویت مورد نیاز دانشگاه را تامین کند. اما متاسفانه سکولارها و عرفی گرایان حوزوی و دانشگاهی در عدم انعقاد چنین وحدتی نقش دارند.
✅ @mahdavizadegan
ادامه متن 👇👇👇
دانشگاه قلب ملت است ( ٣ )
۴. رصد دشمن ملت
شاید دشمنان ملت خیلی بیشتر از ما به واقعیت و جایگاه امروز دانشگاه ایرانی واقف شده باشند. آنها خیلی خوب متوجه این معنا شده اند که آنچه ایران امروز را در برابر سلطه غربی ها و توطئه های گوناگون شان علیه ایران مقاوم و شکست ناپذیر کرده است، دانشگاه ایرانی به مثابه قلب تپنده ملت است. آنان بالعیان شاهدند که این دانشگاه ایرانی است که جامعه ایرانی را روی پا نگه داشته است. اگر دستاوردهای علمی دانشگاه در شریان های توسعه و ترقی جامعه امروز ایرانی جریان پیدا نکرده بود، می بایست این ملت خیلی زود از پا در می آمد. به همین خاطر، یکی از اهداف اصلی دشمنان ملت از حرکت انداختن چرخه جهادی دانشگاه ایرانی است. آنها در صدد ایست قلبی ملت از طریق توقف دانشگاه های ایران هستند. از نظر دشمنان ملت بهترین وضعیت برای دانشگاه ایرانی همان وضعیت پیش از انقلاب است. لذا هر روز تعطیلی یا از کار افتادگی دانشگاه ها برای دشمنان ملت خوشحال کننده خواهد بود. به همین خاطر، به نظر می رسد که نباید گذاشت دانشگاه ها به مثل سایر جاها تعطیل شود.
۵. دانشگاه مردمی
ایده دانشگاه مردمی حقیقتی طرفینی است که در مفهوم قلب ملت معنای روشنی پیدا می کند. دانشگاه باید بداند که قلب ملت است و نه قلب برای مرفهین بی درد و بیگانگان. دانشگاهی که جوانان این ملت را آنچنان تربیت می کند که با روحیه جهادی آماده خدمت در دورترین و محروم ترین مناطق این آب و خاک است و دغدغه حل مسایل بنیادین را دارد، چنین دانشگاهی مردمی است و چونان قلب برای ملت عمل می کند، نه آن دانشگاهی که جوانان این مرز و بوم را برای مهاجرت یا خدمت به مرفهین بی درد تربیت می کند.
همچنین است وضع برای این ملت. نباید مردم گمان کنند که قلب تپنده شان در جایی بیرون از این سرزمین قرار دارد بلکه آن قلبی که برای آنان می تپد و چرخ زندگی روزمره و راهبردی او را به خوبی می چرخاند همانا اینجا، یعنی دانشگاه ایرانی است. باید بدانند که تنها همین دانشگاه ایرانی است که خالصانه و مشفقانه دغدغه تزریق عقلانیت سلیم را در شریان های پیشرفت و توسعه جامعه ایرنی دارد. قلب ایران در درون این سرزمین است و نه در فرنگ. بنابر این، مادامی که پیوند دانشگاه ایرانی و ملت در قالب دانشگاه مردمی مستحکم و استوار باقی بماند می توان به لطف الهی امید داشت که قلب و صاحب قلب، هر دو، زنده و پابرجا خواهند بود. انشاالله
٢٩ آذر ۴۰۳
✅ @mahdavizadegan
https://farsnews.ir/MahdaviZadegan/1734707986409266594
🖌 دانشگاه قلب ملت است
🔹 برشی از متن:
اما مقصود نگارنده از بیان مقدمه بالا این است که بگویم امروز دانشگاه ایرانی جایگاه واقعی خود را در میان حاگمیت اسلامی و مردم پیدا کرده است. می دانیم که دانشگاه برای هر ملتی به مثابه قلب برای بدن است. تمام شریان های پیشرفت و توسعه در هر کشوری به دانشگاه ختم می شود. آنچه در شریان های جامعه ی توسعه یافته جریان دارد همانا عقلانیت تکنیکی است و آن دستگاه و عضو رئیسه ای که این نوع عقلانیت را تولید و تا دورترین نقاط کشور پمپاژ می کند، دانشگاه است. دانشگاه عقلانیت توسعه را مستمراً موافق با نیازهای واقعی و بومی جامعه تصفیه و بازآفرینی و مجدداً به شریان های توسعه جامعه تزریق می کند. اکنون دانشگاه ایرانی در ایران چنین جایگاهی دارد. دانشگاه در ایران به مثابه قلب برای جامعه تلقی میشود. همه به درستی فهمیده اند که حیات جامعه وابسته به خوب کار کردن دانشگاه ایرانی است. مردم دستاوردهای علمی دانشگاه ایرانی را در زندگی خود احساس می کنند. و همانطور که گفته شد این چنین درک و واقعیتی از دانشگاه ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی پدید نیامده بود. دانشگاه ایرانی در دوران پهلوی چونان امری زینتی و تشریفاتی بود.
✅ @mahdavizadegan
❤️مادری افتخار است
💻 رهبر انقلاب: مادری یک افتخار است؛ اینکه شما یک موجودِ انسانی را با زحمت زیاد، چه در درون خودتان، چه در بیرون، در اوایل زندگیاش پرورش بدهید، زحماتش را تحمّل کنید، او را به عنوان یک انسان پرورش بدهید، افتخار کوچکی است؟ این خیلی بااهمّیّت است، خیلی باارزش است. برای همین هم هست که در اسلام، روی «مادر» تکیه شده. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
🖥 @khamenei_reyhaneh
✅ @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رهبر انقلاب، هماکنون: مرتب میگویند که جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد! این هم یک غلط دیگر! جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد. یمن میجنگد چون با ایمان است؛ حزبالله میجنگد، چون قدرت ایمانی او را به میدان میکشاند؛ حماس و جهاد میجنگند چون عقیدهشان آنها را وادار میکنه به این کار میکند/ اینها نیابت از ما ندارند.
🖌 ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم... ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
https://farsnews.ir/MahdaviZadegan/1735350850274576291
🖌 حد شناسی پیوست نگار فرهنگی منجنیق فلک
✍ داود مهدوی زادگان
برشی از متن:
اما این گفته ملامت گر نا اهل که «باید در مصاف با تجسم قوه غضبیه تاریخ و طبیعت، اول حد خود را بشناسیم» سخن مهمی است. مهم این است که با کدام گفتمان حدشناسی کنیم. حد شناسی گفتمان انقلاب اسلامی از همان آغاز نهضت با دستیابی تکنولوژی مدرن و توانایی هسته ای و تسلیح جبهه مقاومت به موشکهای هایپرسونیک انجام شده است. بحمدالله امروز سپاه و ارتش مکتبی به تراز بالایی از حد شناسی نظامی امنیتی دست یافته است و اکنون به تهدید بالفعل علیه آن قوه غضبیه تبدیل شده است. اما حد شناسی گفتمان غربزدگی این جماعت لاف زن و خود شیفته در همان کلوخ اندازی و برجام و سازش و تسلیم باقی مانده است.
بی جهت نیست که این جماعت واداده خواهان بازگشت ایران از تهدید بالفعل موشکی و هسته ای به تهدید عصر حجری سنگ پرانی هستند. حال بنگرید کشتی کدامیک لنگر گسیخته و به گل نشسته در گرداب تباهی است. آن تجسم موهوم قوه غضبیه برای حد شناسی کدام گفتمان مجبور به هزینه هنگفت چند تريليون دلاری شده است و از پی توقف کدام کشتی جنگی است؛ کشتی سپاه یا قایق چوبی روشنفکری بیمار؟!
✅ @mahdavizadegan