🔸 مکتب جهادی ولی فقیه
مقام معظم رهبری قریب به سی و پنج سال است که به حق جانشین امام راحل، خمینی کبیر ره شده است. از آن زمان تاکنون حوادث بحران ساز و فتنه های بزرگی در داخل و پیرامون میهن اسلامی توسط دشمن ملت به راه افتاده است. بطوری که هر یک از آنها ظرفیت بالای وقوع جنگ داخلی و خارجی را داشتند.
جدیدترین این فتنه های جنگ ساز اغتشاشات سال ۴٠١ بود که دشمنان نظام به سرکردگی آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی به قصد برافروختن جنگ داخلی به راه انداختند.
با وصف این، ولی فقیه مبتنی بر درایت و تدبیر و اجتهاد حکمرانی کم نظیر شان علیرغم اینکه برخی از نخبگان جریان های سیاسی خاص در مثل جنگ خلیج فارس یا سلطه طالبان بر افغانستان خواهان اتحاد با صدام یا جنگ با طالبان بودند، ایشان مانع غلطیدن کشور در اینگونه جنگ های مهندسی شده شدند.
ایشان فتنه های بزرگی مانند ماجرای کوی دانشگاه ( ٧٨ ) و فتنه ٨٨ و اغتشاشات ۴٠١ را به گونه ای مدبرانه و حکیمانه مدیریت و کنترل کردند که مانع وقوع جنگ داخلی شدند.
ولی فقیه حتی در مسأله مهم تجاوزات منطقه ای رژیم غاصبِ قصاب صهیونیستی به لبنان و سوریه و فلسطین مظلوم و نیز جنایات تجاوزگرانه داعش و القاعده به شامات و یمن، هرگز به نیروهای نظامی و بسیج مردمی اجازه مداخله و رویارویی مستقیم با آنها را نداد. گرچه هدف اصلی همه این تجاوزگری ها تهدید و غلبه بر جمهوری اسلامی به عنوان کانون جبهه مقاومت بوده است.
حتی اجازه ولی فقیه در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق و عملیات وعده صادق به دو پایگاه نظامی رژيم اشغالگر قدس انتقامی تنبیهی و بازدارنده بود و با انگیزه های جنگ سالارانه و به قصد وقوع جنگ با دشمن صهیونیستی نبوده است.
اما هرگز این خویشتن داری و پرهیز ولی فقیه از غلطیدن در جنگ های مهندسی شده از روی ترس و وحشت از دشمن نبوده و نیست. آیت الله خامنه ای حفظه الله هشت سال فرماندهی دفاع مقدس را تجربه کرده است و هیچ واهمه از جنگ در دل راه نداده است:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
ولی فقیه در طول این سی و پنج سال حکمرانی که انشاالله به حکومت حضرت حجت عج ملحق خواهد شد، پیرو صدیق مشی و تدبیر مکتب جهادی امام خمینی ره بوده است. ایشان همچنان بر خط مشی " راه قدس از کربلا می گذرد" از سوی امام راحل ره ترسیم شده است، وفادار مانده است.
درک ولی فقیه از منطق جنگ و صلح همداستان با رهنمودهای الهی امام راحل ره مبتنی بر آموزه های وحیانی است:
" وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ " ( اﻷنفال : ۶٠ )
وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ " ( اﻷنفال : ١۶ )
" وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ " ( اﻷنفال : ۵٨ )
حضرت آیتالله خامنهای در همان ایامی که آمریکا جنگ خلیج فارس را به بهانه سرکوب رژیم بعث عراق بر پا کرده بود اینگونه از منطق جهادی رسول الله یاد کرده است:
" پیغمبر با دشمن مدبّرانه، قدرتمندانه، با صبر و حوصله، بدون دستپاچگی و بدون حتّی یک قدم عقب نشینی برخورد کرد و روزبه روز و لحظه به لحظه به طرف جلو پیش رفت." ( بیانات ولی فقیه: ۱۳۸۰/۲/۲۸ )
اکنون نیز منطق جهادی ولی فقیه با آنچه که در دهه هشتاد و دوران دفاع مقدس ترسیم فرموده است هیچ تفاوتی نکرده است بلکه به فرموده ایشان این منطق روز به روز و لحظه به لحظه به طرف جلو پیش رفته است تا جایی که انشاالله دشمن را حتی از تخیل جنگ با ایران و امت اسلامی پشیمان کند.
ملت ایران و جبهه مقاومت و مسلمانان منطقه و جهان در طول سال های حکمرانی ولی فقیه به این باور و درک عمیق رسیده است که تدابیر و تصمیمات مقام معظم رهبری چه در وقت نرمش قهرمانانه و چه در زمان حمایت و پشتیبانی قاطع از جبهه مقاومت یا زمان زدن پایگاه نظامی دشمن کاملا سنجیده و بجا بوده است و کاری غیر این نمی بایست انجام داد.
بنابر این، مکتب جهادی ولی فقیه کاملا روشن است که بر جنگ افروزی و جنگ سالاری نیست. تدابیر ایشان مبتنی بر حکمت و مصالح واقعیه است. هر گونه تصمیم ایشان بر صلح و جهاد خردمندانه و درست است و تصمیمی غیر آن بجا نیست.
ولی فقیه به وظایف و تدابیر حکمرانی خود واقف است. این دیگران کژ اندیش هستند که نمی دانند چه وقت باید بر طبل جنگ بکوبند و چه وقت بر طبل صلح، آنان باید در گفتار خام و نسنجیده خود - اگر نگوییم ستون پنجمی - بیشتر بيانديشند و احتیاط را پیشه کنند.
شیپور جنگ و صلح اگر در وقت واقعی به صدا در نیاید، یقیناً موجب ضمان مرتکبین آن خواهد بود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 چرخش فراگیر قدرت
رئیس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان در جلسه تودیع وزیر آموزش و پرورش گفته است که: " دکتر صحرایی گفتند که ما روستا زاده بودیم که وزیر شدیم ما هم یک دهاتی بودیم که رئیس جمهور شدیم." ( ٧/ ۶/ ١۴٠٣ ).
شهید جمهور آیت الله رئیسی ره هم قریب به این مضمون گفته بود که اگر دیگران فقر را خوانده اند من با آن زندگی کردم. شهید رجایی هم إبایی نداشت که بگوید روزگاری دستفروشی می کرده است. مسلماً در میان نمایندگان مجلس و سایر بخش های لشکری و کشوری نمونه های بی شماری از این قبیل افراد وجود دارد.
این واقعیتی است که تعدادی از کارگزاران روستازاده و از میان طبقه محرومان جامعه بوده و هستند که توانستند مراتب قدرت در جمهوری اسلامی را سپری کنند و به چنین جایگاهی نائل شوند.
البته افراد زیادی هم بودند که متعلق به این طبقه نبودند و شاید هم در زندگی خود هیچ تجربه ای از فقر و محرومیت نداشته اند ولی با وصف این توانسته اند تکیه به مراتب بالای قدرت بزنند.اما این واقعیت بیانگر نکات مهمی درباره ساختار قدرت در جمهوری اسلامی است.
اولاً ساختار قدرت در جمهوری اسلامی متصلب و تعریف شده نیست. بلکه این ساختار به گونه ای است که همه افراد با هرگونه تعلقات و خاستگاه اجتماعی و فرهنگی این امکان را دارند که در آن حضور پر رنگی پیدا کنند.
ثانیاً برخی های که مبتنی بر اندیشه سیاسی غربی سخن میگویند مرادشان از چرخش قدرت محدود است و در تحلیل آنها طبقه محرومان مد نظرشان نیست، اگرچه به جلب آرای این طبقه نیازمندند. لکن جمهوری اسلامی این مساله را به نحو فراگیر حل کرده است. بطوری که نخبگان و برگزیدگان طبقه محروم نیز می توانند وارد ساختار قدرت شوند. و این واقعیتی است که تحلیل گران سیاسی غربگرا و اپوزیسیون سیاسی سعی در کتمان و تکذیب آن دارند.
ثالثاً این واقعیت ماهیت دموکراتیک بودن نظام اسلامی را آشکار می سازد. چون چرخش قدرت از جمله شاخص های مهم نظام دموکراتیک است تا چه رسد به اینکه این اصل به نحو فراگیر همه طبقات جامعه را شامل شود.
وقتی در نظام سیاسی یک روستا زاده چنین امکانی را داشته باشد که خود را به مراتب عالیه قدرت برساند، چگونه می توان آن نظام را به غیر دموکراتیک بودن متهم کرد.
البته سویه فراگیر بودن چرخش قدرت در جمهوری اسلامی به ماهیت انقلابی آن باز می گردد که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی، حضور طبقه و اقشار محروم جامعه در ساختار قدرت است. لذا طبیعی است که نظام انقلابی به میزان طی کردن فرایند عادی سازی سویه فراگیر هویت دموکراتیک آن هم کم رنگ تر می شود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
12-maddahi.718.mp3
978.7K
مدینه شهر پیغمبر 🖤
حاج منصور ارضی🎤
👉 @mahdavizadegan
🖌 نقش خودی های نا اهل در صلح تحمیلی
پیمان صلح به همان اندازه ی جنگ ممکنه تحمیلی و اجباری باشد. دلایل آن نیز یکسان است. ترس قوم و ملت از دشمن با خود جنگ و صلح می آورد. وقتی شرایط برای پیروزی در جنگ مهیا باشد ولی فرمانده شجاع و با غیرت تن به صلح می دهد، حکایت از تحمیلی بودن آن صلح دارد.
برخی از یاران و نزدیکان صدیق امام حسن علیه السلام از پذیرش صلح آن حضرت با معاویه شگفت زده و متعجب شدند. به عقیده آنان می بایست وارد جنگ با معاویه شد و او را شکست داد. صلح با معاویه معنا ندارد. لذا چنین صلحی، تحمیلی است.
پاسخ هایی هم که امام حسن مجتبی علیه السلام به معترضینی مانند ابی سعید عقیصا، سلیمان بن صرد خزاعی و حجر بن عدی می دهد یا خطبه روشنگرانه ای که در مسجد کوفه خطاب به مردم و معاویه می خواند دلالت قطعی دارد که آن حضرت راه درست را در جنگ با معاویه می دانست و صلح انتخاب او نبوده است. صلح بر امام حسن علیه السلام تحمیل شد.
اما مسأله مهم آن است که به گمان خیلی ها عامل اصلی در تن دادن به صلح تحمیلی همواره از ناحیه دشمن است. در حالی که این سخن کلیت ندارد بلکه عاملیت برخی از عناصر خودی ملت بویژه اهل نظر در پذیرش صلح تحمیلی بعضاً مهم است.
ای بسا که جریان خودی در این امر نقش اصلی را ایفا می کنند. مانند جنگ صفین که امام علی علیه السلام داشت کار معاویه را برای همیشه خاتمه می داد ولی جهال حاضر در لشکر آن حضرت به سر کردگی ابو موسی اشعری و اَشعَث بن قیس کِندی خیانت کردند و مانع شکست معاویه شدند.
بنابراين، نباید در مقابله با توطئه صلح تحمیلی فقط به خنثی سازی عملیات روانی دشمن پرداخت بلکه باید جهالت و خیانت برخی از خودی های ذی نفوذ را نیز رصد و خنثی کرد.
اگر دشمن ملت قدرت خود را بزرگ می کند، خودی های نا اهل ضعف و ناتوانی ملت را بزرگ نمایی می کنند. هر دو به یک اندازه ترس را به دل ملت می اندازند تا شجاعت ایستادگی و مقاومت برابر دشمن را از آن ملت بگیرند.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
4_5960912671199992826.mp3
1.86M
🏴🏴🏴🏴
آستان امام رضا علیهالسلام مرکز ایران است
✏️ رهبر انقلاب: ایران، ایران امام رضاست. مشهد قله شکوه معنوی این کشور است. امام (ره) یک وقتی فرمودند مشهد پایتخت معنوی ایران است.
@mahdavizadegan
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بر عموم مسلمانان جهان بویژه ملت شریف ایران تسلیت باد.
👉 @mahdavizadegan
معاونت پژوهشی سازمان «سمت» برگزار میکند:
🔷 نشست علمی
🔶 نقد و بررسی نظریه اخلاق پروتستانی ماکس وبر در نسبت آن با اسلام و ارزیابی تأثیر آن بر اندیشمندان ایران معاصر
🔷 سخنران:
🔶 دکتر داود مهدویزادگان (رئیس سازمان مطالعه و تدوین)
🔶 زمان: سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
◽️ساعت: ۱۰:۳۰
◾️مکان: سالن جلسات طبقه هفتم
🔗 پیوند برگزاری مجازی:
https://meeting.samt.ac.ir/ch/pajuhesh
روابط عمومی «سمت»
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
حجت شرعی دفاع از مردم لبنان و حزب الله
ولی فقیه، حضرت آیت الله خامنه ای حفظهالله درباره جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت پیام مهمی صادر فرمودند که در بردارنده حکم ولایی است:
« بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند». ( بیانات ولی فقیه: ۷ مهر ١۴٠٣ )
کاربست واژه « فرض » در ادبیات فقهی علمای اعلام و مراجع دین صدور فتوای جهاد است. لذا تردیدی در اینکه ولی فقیه جهاد با دشمن صهیونیستی را بر مسلمانان واجب دانسته است، باقی نمی ماند.
اگر اختلافی هم در مقصود از فرض دانستن جهاد با صهیونیست ها باشد مربوط به واجب عینی یا کفایی دانستن آن است. البته این وجوب مادامی که جبهه مقاومت احساس نیاز بکند بر عینی بودنش باقی است. به عبارت دیگر، وجوب کفایی امکان شانه خالی کردن از این حکم را به کسی نمی دهد.
این نکته نیز لازم به ذکر است که هر چند فتوای ولی فقیه نسبت به آحاد مکلفین قابل تفسیر به وجوب عینی یا کفایی است؛ لکن چنین تفسیری نسبت به دولت و کارگزاران حکومت صادق نیست. تکلیف دولت - اعم از دستگاه های کشوری و لشکری - وجوب عینی است. چنانکه تلقی ارشادی بودن بعضی از فرامین ولی فقیه در خصوص کارگزار حکومت درست نیست.
چون دولت از منظر فقه سیاسی نیز مکلف به احکام شرع مقدس است و مخاطب اولیه در خطابات حکومتی ولی فقیه تلقی می شود. فرض وجوب کفایی جهاد بر دولت و نیروهای نظامی معنا ندارد.
ولی فقیه در فتوای خود بر همه مسلمانان واجب فرموده که همه امکانات خود را در میدان حمایت از مردم لبنان و حزب الله مهیا کنند. بر این اساس، بر همه مسلمانان اعم از خواص و عموم مردم واجب است که امکانات مقدوره مادی و معنوی خود را برای انجام این فریضه تدارک ببیند.
در این میان، همانطور که گفته شد تدارک امکانات حمایتی و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاه های اجرایی و لشکری امر مسلم و واجب عینی است. باید دولت اسلامی امکانات و مقدورات خود را برای اجرای فتوای جهاد ولی فقیه تدارک کند. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan