eitaa logo
مهدوی زادگان
363 دنبال‌کننده
146 عکس
44 ویدیو
18 فایل
*رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ*
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 *ما ملت امام حسینیم* ✍ مهدوی زادگان 📌 هویت ملی پاسخ به پرسش از چیستی ملت است. همان تعریفی که از ملت می شود، بازگو کننده هویت ملی است. در کلی ترین تعریف می توان گفت هویت ملی عبارت از اجتماع به هم پیوسته ای از آدمیان در مکانی خاص از کره خاکی است. لکن این تعریف کلی جامع و مانع نیست. یعنی نه بیانگر خصلت های کلی جامعه است و نه جدا کننده و تمییز دهنده جوامع از یکدیگر است. در نتیجه نمی توان در مباحثات و مناظرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مربوط به جوامع به چنین تعریفی تکیه کرد. ملت ها هویت واحدی ندارند تا بتوان تحت تعریف عام و کلی، شرح و توضیح داد. اگرچه آرمان اتحاد ملت ها تعریف متعالی واحدی را طلب می کند. از این رو، تحقق چنین آرمانی وابسته به عمق و دامنه تعریفی است که از هویت ملی می شود. 📌 هنگامی از جامعه ای با عناوین و اوصاف خاصی یاد می کنیم، خواسته و نا خواسته، وارد تعریف هویت ملی شده ایم. وقتی جامعه به روحیه سازگاری و تسلیم تعریف می شود؛ یعنی هویت ملی چنین جامعه ای بر سازگاری و تسلیم استوار است. یا وقتی جامعه ای به خوی تجاوز و غارتگری توصیف می شود‌؛ یعنی هویت ملی آن جامعه بر پایه تجاوز و غارتگری تعریف می شود. هویت ملی استعماری عبارت از جامعه است که از جوامع مختلف به نفع و صلاح خود، مطالبه عمران و آبادانی می کند. بنابر این، برای جوامع مهم است که هویت ملی خود را چگونه تعریف می کنند. زیرا تعریف هویت ملی در ترسیم آینده ملت ها نقش اساسی دارد. مهم است که بدانیم چه کسانی و چگونه هویت ملی مان را تعریف می کنند. 📌 نخبگان از جمله راویان و کاشفان تعریف هویت ملی هستند. چون یکی از دل‌مشغولی های آنان تعریف هویت ملی است. از این رو، مباحث نخبگان و پژوهشگران درباره خلقیات و اوصاف جامعه دربردارنده هویت ملی است. آنان برپایه بینش ها و مفروضات ایدئولوژیک و اعتقادی و دریافت و برداشت از تجربه زیسته با جامعه خود، هویت ملی را تعریف می کنند. برخی با نگاه بدبینانه و برخی دیگر با نگاه خوش بینانه وارد تعریف هویت ملی می شوند. آنان با تکیه بر همین تعاریف درباره جامعه مورد نظر داوری می کنند. 📌 روشنفکران ایرانی زیادی در یکصد سال اخیر سعی کرده‌اند تعریف روشنی از هویت ملی ایرانیان ارائه کنند. غالب این تعریفات چندان خوش بینانه و دلگرم کننده نبوده است. مرحوم مهندس مهدی بازرگان در مقاله "سازگاری ایرانی "، هویت ملی ایران را به جامعه سازگار با شرایط سیاسی تعریف می کند. جامعه ای که سعی در خطر کردن ندارد و تا جایی که بتواند با شرایط موجود کنار می آید. همایون کاتوزیان در جدید ترین نظریه خود با عنوان " جامعه کلنگی "، جامعه ایرانی را به جامعه ای تعریف کرده است که کلنگ به دست، مدام در پی تخریب ساخته های خود است. استبدادی بودن یکی دیگر از تعاریف روشنفکری از هویت ایرانی است. هریک از تعاریف، اثرات فرهنگی و اجتماعی دارد که باید در جای خود به آنها پرداخت. 📌 اما به تدریج با ظهور و پاگیری اسلام سیاسی در ایران که منجر به وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس نظام سیاسی مبتنی بر اصل ولایت فقیه شد، شاهد تعریف روشنگرانه نوینی از هویت ملی ایرانیان هستیم. تعریف جدید مبتنی بر اندیشه عمیق دینی و فلسفی و تاریخی ایران است. به همین خاطر، از همان هنگام طرح آن در جامعه ایرانی مقبولیت عام پیدا کرد و طرفداران بسیار زیادی شیفته و شیدای آن شدند. اهتمام به چنین تعریفی را در جای جای کلام امام خمینی ره و مقام معظم رهبری می توان سراغ گرفت. چنانکه این معنا از هویت ملی ایران در برجسته ترین شکل آن، در کلام رزمندگان دفاع مقدس، بویژه در خطابه های حماسی فرماندهان و وصیتنامه شهدا قابل مطالعه است. 📌 بزرگان زیادی از فرماندهان سلحشور دفاع مقدس در خطابه های تاریخی شان به مساله تعریف هویت ملی ایرانیان پرداخته اند. اساساً این قشر از نخبگان توجه بیشتری به مساله هویت ملی می کنند. چنانکه توجه و التفات سرداران جنگاور به هویت ملی ایرانیان در خطابه های سردار اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه دیده می شود. دو جمله معروف و به یادگار مانده ایشان؛ یعنی *ما ملت شهادتیم* و *ما ملت امام حسینیم* ، از منظر فهم هویت ملی بسیار تأمل برانگیز است. شهید سلیمانی با همین دو جمله بر پایه آموزه های اسلام سیاسی هویت ملی ایرانیان را تعریف کرده است. این دو تعریف که اتحاد معنایی خاصی با هم دارند، عمیق ترین و گسترده ترین تعریف از هویت ملی ایرانی است. بنابر این تعریف، ملت ایران یک ملت حسینی است و بر مبنای مکتب امام حسین علیه السلام به حیات خود ادامه می دهد. ایرانیان با چنین تعریفی از خود، راه مقاومت و نه تسلیم را بر گزیده اند و از وصف کلنگی بودن فاصله گرفته اند و با جدیت موانع پیشرفت و ترقی را از سر راه بر می دارند. بدون شک، شهید سلیمانی نه فقط در عرصه نظامی بلکه در عرصه فرهنگ و هویت ملی صاحب نظری کم نظیر است و باید اهل ت
حقیق به این بعد ناشناخته شهید حاج قاسم سلیمانی بیشتر بپردازند. 3 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 *گشت ارشاد و مساله ترک فعل* ✍ داود مهدوی زادگان 📌 اکنون که بواسطه وقوع حادثه ای تلخ و غمگین دوباره گشت ارشاد، موضوع گفتگو ها و مناظرات و جدل ها قرار گرفته است، لازم است به مساله ای مهم پیرامون این موضوع اشاره شود. به نظر می رسد که این اندازه هجمه به ساز و کار قانونی گشت ارشاد چندان نا متعارف است. تردیدی نیست که حفظ امنیت اجتماعی در هر جامعه ای اعم از دینی و غیر دینی، اصل بنیادین است. بطوری که باید برای احراز آن، قوانین مربوطه وضع شود. گمان نمی کنم حتی ممالک غربی نسبت به این اصل بی تفاوت باشند و برای حراست از آن، قانون وضع نکنند. جامعه بدون امنیت اجتماعی انسجام خود را از دست می دهد و به هرج و مرج و خشونت کشیده می شود. لذا قانون، ساز و کارهایی را برای تامین انسجام اجتماعی در نظر می گیرد. چنان که گشت ارشاد یکی از این ساز واره ها در جمهوری اسلامی است. گشت ارشاد، قطع نظر از چگونگی و شرایط اجرای آن، امر معقولی است. گشت ارشاد اقدامی پیش گیرانه مقابله با هر گونه اقدام بر هم زننده انسجام اجتماعی و فرهنگی است. بدون شک با تعلیق یا کنار گذاشتن آن دیری نمی پاید که برای مصون ماندن جامعه از بی نظمی و هرج و مرج به پلیس یا گشت صیانت از زنان نیازمند خواهیم شد. پس این اندازه هجمه بردن به اصل گشت ارشاد نا معقول و غیر متعارف است. اما مساله اینجاست که چگونه است که با وجود غیر متعارف بودن، از ناحیه جماعت هایی با آن مخالفت می شود. 📌 البته مقصود از جماعت های مخالف آن دسته از معارضین و براندازانی که بی نظمی اجتماعی را به قصد اسقاط نظام اسلامی تعقیب می کنند یا جریانات سیاسی اقتدارگرایی که به این واسطه دنبال هوادار می گردند یا آن سرمایه داری نو کیسه غیر مولدی که می خواهد ثروت نامشروع خود را آزادانه در محیط های غیر اخلاقی و مبتذل هزینه کند یا سلبریتی که می خواهد تحت هر شرایط اخلاقی و غیر اخلاقی دیده شود و ثروتی کسب کند یا آن دسته بی بند و بارهایی که اساساً نمی توانند در فضای سالم اجتماعی زندگی کنند، مخالفت همگی این گروه ها با مقوله گشت ارشاد کاملا روشن و واضح است. لذا مساله چرایی هجمه غیر متعارف به گشت ارشاد اساساً ناظر به این گروه ها نیست. بلکه مساله معطوف به کسانی است که ضرورت امنیت اجتماعی را باور دارند ولی در هجمه به گشت ارشاد کم نمی گذارند. گاه هجمه شان به قدری افراطی است که مرزی میان آنان با گروه های دسته اول دیده نمی شود. حال، سوال این است که این اندازه هجمه آنان به چه خاطر است. آیا بخاطر آن است که تمام گفته ها و استدلال های شان درست است. مسلماً اینگونه نیست. بسیاری از گفته و استدلال های آنان محکمه پسند و معقول نیست. زیرا غالباً بر پایه احساسات و اخبار کذب و تحلیل های ناقص اظهار نظر می کنند. اما فرضاً که گفته های شان معقول و محکمه پسند باشد، ولی هجمه افراطی و نداشتن ایده جایگزین را نمی توان نفی کرد. به همین خاطر است که این شکل از هجمه بر گشت ارشاد را غیر طبیعی و نا متعارف می دانیم. و دقیقا پرسش این گفتار مربوط به چرایی آن است. 📌 پاسخ نگارنده به این مساله، از هر دو ساحت روان شناختی و جامعه شناختی است. مفهوم کلیدی در این تحلیل که پیوند دهنده هر دو ساحت است، همانا مفهوم *ترک فعل* است. 📌 مسلماً تامین امنیت اجتماعی تنها بر عهده پلیس امنیت اجتماعی و گشت ارشاد نیست. بسیاری از اشخاص و نهادها در ایفای امنیت اجتماعی سهیم اند. سهم برخی از آنها حتی از گشت ارشاد هم بیشتر است. خانواده، همسر، دانشگاه و حوزه، استاد و واعظ و روشنفکر، نهادهای فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس و شوراهای شهری و روستایی، شهرداری ها، مراجع قضایی و آموزش و پروش و غیره، هر یک از اینها در تامین امنیت و انسجام اجتماعی سهمی دارند. لکن سوال اساسی اینجا است که آیا همه این مراجع در انجام وظیفه خود خوب عمل کرده اند که برخی از اعضای آنها بر گشت ارشاد هجمه می آورند؟ در اینجا قصد اتهام خبط و خطا کاری به این گروه های مرجع نیست بلکه آنها را به ترک فعل های گسترده می توان متهم کرد. این اتهام را نمی توان انکار کرد. کدام خانواده و دانشگاهی و حوزوی و روشنفکر و کارگزار فرهنگی و واعظ و نماینده است که بتواند بگوید در تولید امنیت اجتماعی به احسن وجه عمل کرده است؟ اگر نگوییم هیچ کس، عده قلیلی هستند که می توانند چنین ادعایی بکنند. پس، آن دسته از اعضای این گروه های مرجع که به شکل افراطی بر گشت ارشاد هجمه می آورند، حق اینگونه اعتراض را ندارد. چون خود آنها به کم کاری و ترک فعل و انجام وظایف اجتماعی متهم هستند.
📌 متاسفانه جبران بار این کم کاری ها بر پلیس امنیت اجتماعی و گشت ارشاد افزوده شده است. همه ما انتظار داریم که مأمور گشت ارشاد همه وظایف امنیت اجتماعی خانواده و همسر و استاد دانشگاه و حوزه و واعظ و روشنفکر و قاضی و نماینده و کارگزار فرهنگی را بر عهده بگیرد و به احسن وجه عمل کند. به همین خاطر است که استدلال می کنند که نباید مأمور گشت ارشاد، آدم معمولی باشد. یعنی باید مامور گشت ارشاد سطح بالایی از دانش و معرفت و اخلاق و تهذیب نفس را برخوردار باشد. طبیعی است که این حجم از انتظارات، فشار سنگینی را بر مامور گشت ارشاد تحمیل می کند. در نتیجه، مامور گشت ارشاد در پاره ای از مواقع دچار خبط و خطای در عمل می شود. لکن بسیاری از ما نمی خواهیم به این مساله ( تحمیل بار اضافی بر گشت ارشاد ) توجه کنیم. چون این توجه به خودمان باز می گردد و لاجرم باید خودمان را متهم به کم کاری و ترک فعل ها کنیم. لذا توجه که نمی کنیم، هیچ بلکه برای پنهان کردن عیب خود، اینگونه بر گشت ارشاد هجمه می آوریم. این مطلب همان پاسخ روانشناختی مساله است. 📌 اما پاسخ جامعه شناختی را به تفاوت میان جامعه استبدادی و جامعه باز غیر مسئول ارجاع می دهیم. یکی از ویژگی های جامعه استبدادی آن است که اعضای آن هر گونه قصور روا و نا روا را بر عهده می گیرند. این خصلت را در فیلم افسانه جومونگ می توان مشاهده کرد. اعضای جامعه همواره از پی وقوع هر حادثه ای از امپراتور می خواهند که او را بکشد. اما اعضای جامعه بازِ غیر مسئول، هر گونه قصوری را به دیگری نسبت می دهند و خود را از نقش داشتن در عیب و نقص های جامعه مبرا می دانند. متأسفانه جامعه امروز ایران از نوع دوم است. غالباً دیگری را مقصر می دانیم و کمتر به کم کاری و ترک فعل های خودمان توجه و ارجاع می دهیم. از این رو، به لحاظ جامعه شناختی، گشت ارشاد را به مثابه دیگری تلقی می کنیم که سزاوار هرگونه ایراد و اتهام روا و نا روا می دانیم. ✅ جمع بندی پرسش این گفتار پیرامون هجمه های ناروا بر گشت ارشاد است که از ناحیه کسانی ایراد می شود که انتظارش را نداریم. دلیل این گونه هجمه آوردن ها چیست. به نظر می رسد که دلیل غیر متعارف بودن این گونه هجمه ها از جنبه روانشناختی و جامعه شناختی سرپوش نهادن بر کم کاری ها و ترک فعل ها و عدم پذیرش مسئولیت آن است. باید بپذیریم که گشت ارشاد هم انسان معمولی مانند دیگر شهروندان جامعه است. گشت ارشاد سوپرمن یا انسان جامع نیست که بتوان حتی وظایف اجتماعی خودمان را بر او تحمیل کنیم. باید برای رسیدن به جامعه سالم مسئولیت کم کاری ها و ترک فعل های خودمان را بپذیریم و از پنهان کردن آن دست برداشت. انشالله 27 شهریور 1401 @mahdavizadegan
🔰 تکلیف دفع مردمی فتنه ✍ داود مهدوی زادگان 🔺بار دیگر فتنه ای خانمان سوز بر ملت امام حسینی ایران عارض شده است. بدخواهان و دشمنان داخلی و خارجی ملت از هر سو بسیج شده اند تا ریشه این ملت انقلابی را بخشکانند. بطوری که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم که فتنه گران، قرآن ها و مساجد و نمادها مذهبی و مامور حافظ امنیت جان و مال مردم را آتش زدند و چادر از سر زنان مومنه کشیدند و بسیجیان جان بر کف و مردم بی گناه را به قتل رساندند. حال، سوال این است که اولاً آیا قرآن کریم به چنین مساله خانمان سوزی التفات کرده است. ثانیاً، آیا تکلیفی بر مردم فرض کرده است؟ آیا وظیفه مردم دوری گزیدن از فتنه و مخفی شدن در خانه یا مهاجرت از شهر است یا آنکه خداوند وظیفه دیگری را مقرر فرموده است؟ 🔺بدون شک از حکمت و تدبیر الهی بدور است که التفاتی به مساله مهم فتنه نکند. قرآن کریم به مساله فتنه نه فقط توجه دارد بلکه در بیان اهمیت مساله، آن را شدیدتر از قتل بر شمرده است: " وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ " ( البقرة : 191 ). لذا قرآن کریم در دو جا وظیفه مردم را با بیان دلیل تعیین فرموده است. وظیفه مردم این است که باید برای دفع فتنه قیام کنند و فتنه گران را بر سر جای خود بنشانند و مانع آتش افروزی آنها شوند. مردم نمی توانند دفع شر را به نیروهای امنیتی و انتظامی واگذار کنند. بر همه واجب است که در این امر مشارکت کنند. قرآن کریم در یکجا فرموده است که اگر خدا با مردم دفع شر گروهی از مردم را نکند، صومعه و مساجد و تجارت نابود خواهد شد: "وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ" ( الحج : 40 ). و در جای دیگر می فرماید که اگر مردم دفع فتنه برخی از مردم را نکنند، زمین به فساد کشیده می شود:" وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ " ( البقرة : 251 ). 🔺طبعا مردمی که علیه فتنه و آشوب قیام می کنند، از پاکان و صالحان مردم هستند. زیرا نا پاکان از مردم همان کسانی هستند که فتنه انگیزی می کنند. پس، نیکان از مردان و زنان اند که هلاکت را از مردم دفع می کنند. آنچنان که حضرت وصی امام علی علیه السلام دفع فتنه حتی برای فاجران نیز اثر بخش است: " یَدْفَعُ اللَّهُ بِالْبِرِّ عَنِ الْفَاجِرِ الْهَلَاکَ؛ به سبب وجود افراد نیکوکار [در یک جامعه]، خداوند [عذاب و] هلاکت را [از همه و] از ستمکاران [آن جامعه] دور می‌کند" ( تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۷۸/ نورالثقلین ). 🔺ملت شریف ایران از هنگامه وقوع انقلاب اسلامی تا کنون با هدایت معنوی امام خمینی ره و امام خامنه ای حفظه الله این سنت الهی را بخوبی درک کرده است که هرگاه فتنه ای در مملکت اسلامی دامن گیر شود، وظیفه شرعی خود می داند که برای دفع هلاکت مردم قیام کند. چنانکه در چند روز اخیر شاهد عمل مردم به تکلیف خود هستیم. تردیدی هم نیست که این فتنه همچون فتنه 88 و فتنه جنگ تحمیلی بدون حضور مردم در صحنه دفع شدنی نیست. درود و سلام می فرستیم بر امت خدا جوی فتنه ستیز و برای مجاهدان و مردم بی گناهی که در این حوادث به شهادت رسیدند، صلوات می فرستیم. 4 مهر 1401 @mahdavizadegan
سلام و ادب با توجه به فتنه کنونی علیرغم فرصت ناچیز، وظیفه خود دانستم با راه اندازی کانالی در ایتا سهمی هرچند کم مقدار، در دفع شر فتنه انگیزان داشته باشم. از این رو، لینک زیر را جهت معرفی کانال اینجانب توسط دوستان اعلام می دارم. ممنونم داود مهدوی زادگان 👇👇👇 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گوشه‌ای از جمعیت میلیونی و کم سابقه مردم تهران در محکومیت اهانت به مقدسات و اغتشاشات 🏴 @Roshangari_ir
🔰 جمهوری مظلوم ✍ داود مهدوی زادگان اول مظلوم در جمهوری اسلامی خودش است که بدخواهانش هر اتفاقی را دستاویزی برای هجمه و تیغ انداختن بر چهره تابناک آن می کنند. معاندین و کژ فهمان حتی اگر بتوانند افتادن برگ درخت را به نظام اسلامی نسبت دهند تا متهمش سازند، این کار را می کنند. بدتر از آن، جهل جماعتی است که در این میان آتش بیار معرکه می شوند و به این ظلم و جفا دامن می زنند. جمهوری اسلامی، نظام عدالت پایه است و بحمدالله بر همین پایه، محکم و استوار مانده است. مگر نه این است که دنیای فسق و فجور، نظام سلطه جهانی کمر همت بر نابودی نظام اسلامی بسته است. اهل ظلمه هر قدر که در این نظام نفوذ کرده باشند، باز منفور و مطرودند. به همین خاطر است که با چهره نفاق ظاهر می شوند. ممکن نیست که بتوان این نظام را با استبداد شاهنشاهی و نظام استکباری جمع زد. تعرف الاشیا باضدادها. عدالت پیشگی این نظام را با معاندان عدالت ستیزش می توان فهمید. 4مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 بازی سیاسی با مطالبات مردم ✍ داود مهدوی زادگان 📌 مساله مطالبات مردمی در هر حکومتی مطرح است. هیچ حکومتی نیست که مردمش مطالبه گری نکند. مگر آنکه آن حکومت استبدادی و دیکتاتوری باشد. در چنین حکومت هایی جهت مطالبات برعکس است. لذا مساله اینجا است که مطالبات مردمی در غیر حکومت های دیکتاتوری چگونه و خطاب به چه کسانی طرح می شود؟ اصولا مردم بلاد راقیه غربی، مطالبات شان را چگونه طرح می کنند و با چه کسانی در میان می گذارند؟ 📌 اگر غرب باوران، مطالبه گری مردم غربی را به عنوان تجربه موفق پذیرفته باشند یا از منظر عقلایی به این مساله توجه شود، تردیدی نیست که مطالبات مردمی از طریق خشونت و ایجاد نا امنی و هرج و مرج پی گیری نمی شود. طریق خشونت، اولین چیزی را که به محاق می برد خود مطالبات مردمی است. به همین خاطر، آن کسان یا جریاناتی که نمی خواهند مطالبات مردم به گوش مسئولین برسد یا عملی شود، بر طبل خشونت و نا امنی می کوبند. 📌 ساز و کارها و مجاری عقلایی متعددی در بلاد راقیه برای طرح مطالبات مردمی در نظر گرفته شده است تا این مطالبات از طریق خشونت و اغتشاش به محاق نرود. احزاب سیاسی، گروه های مردم نهاد، رسانه های مردمی و نخبگان فکری و سیاسی و اجتماعات قانونی عمده ترین مجاری طرح مطالبات مردمی است. اما نکته مهم آن است که مخاطب این مطالبات مردمی دولت ها هستند و نه حاکمیت. مطالبات مردم در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته غربی و شبه غربی متوجه حاکمیت نیست بلکه مردم مطالبات شان را از دولت ها درخواست می کنند تا جایی که برای تحقق آن، دولت ها را در صورت نا توانی، تغییر می دهند. این سیره و کنشگری سیاسی کاملا منطقی و عقلایی است. زیرا تنها در حاکمیت مردمی است که مطالبات مردم قابل طرح و تحقق است. هم چنان که گفته شد با تغییر خطاب مطالبات مردم از دولت ها به حاکمیت مردمی، زمینه برای به محاق رفتن مطالبات مردمی قوت می گیرد. بنابر این، کنش معقول در امر مطالبه گری مردم آن است که معطوف به دولت ها باشد نه حاکمیت مردمی. 📌 اما آنچه تحقق مطالبات مردمی را تهدید می کند، رادیکالیزه شدن آن است. و آن عبارت از روایتی است که هر گونه تحقق مطالبات مردمی از طرق و مجاری قانونی را مسدود می داند و راه فشار بر حاکمیت برای تسلیم شدن را تعقیب می کند. این روایت عمدتاً از ناحیه دو جریان سیاسی طرح می شود. 📌 نخست، جریان های سیاسی اقتدارگرایی که همواره اراده سیاسی شان معطوف به قدرت است. خواست آنان از حاکمیت باز ستانی سهم شان از قدرت است. اقتدارگرایان با هر گونه جابجایی قدرت که به نحوی موجب به حاشیه رفتن شان بشود، مخالفت می ورزند. آنان با رادیکالیزه کردن مطالبات مردمی سعی در فشار آوردن برحاکمیت مردم سالار را دارند تا مانع جابجایی قدرت در درون حاکمیت شوند. پدیده گروه های فشار از همین اراده های معطوف به قدرت سرچشمه می گیرد. ادامه متن 👇👇👇
📌 دوم، جریان های برانداز فاشیستی/ استبدادی است که حاکمیت مردم سالار را بر نمی تابند و خواهان حکومتی تمامیت خواه و استبدادی هستند. از نگاه مردم تحقق مطالبات شان با انجام پاره ای اصلاحات ساختاری و کارگزاری امری دست یافتنی است و هیچ نیازی به اقدامات خشن و غیر دموکراتیک نیست. لکن جریان فاشیستی به کمک پروپاگاندای رسانه ای و نخبگان فکری و سیاسی خود مطالبات مردم را به شکل افراطی و غیر عقلایی تعریف و تفسیر می کنند. آنان تنها راه تحقق مطالبات مردم را در تغییر حاکمیت می دانند. اما از آنجا که ماهیت تفکر سیاسی این جریان معلوم است، تردیدی نیست که از فردای پیروزی چنین جریانی، اول چیزی که به مسلخ می رود همان مطالبات مردمی است. زیرا جریانی که علیه حاکمیت مردم سالار می شورد، هرگز نمی تواند و نمی خواهد مجری مطالبات مردمی باشد. 🔺به هر روی، مخرج مشترک دو جریان یاد شده ‌یعنی اقتدارگرایان و تمامیت خواهان عبارت از استفاده ابزاری از مطالبات مردمی از طریق افراطی سازی آن و به خشونت کشاندن کنش مطالبه گری مردم است. آنها از این طریق، تلاش دارند حاکمیت را به تسلیم برابر خواسته های شان وادار سازند. جریان اول با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی به شدت نگران از دست دادن مناصب و مقامات حکومتی و به حاشیه رفتن از قدرت است. جریان دوم نیز که از همان آغاز تاسیس نظام مردم سالار دینی شعارهای سلطنت خواهی و فاشیستی تا به امروز سر داده است. هر دو جریان سیاسی در پی هر بار طرح مطالبات مردم فعال شده و مهار روایت و تفسیر آن را به دست می گیرند و به سرعت این مطالبات را متوجه حاکمیت مردم سالار جمهوری اسلامی می کنند. چنانکه در حوادث اخیر شهریور شاهد آن هستیم. جالب اینجا است که هر دو جریان در چهل سال اخیر در تولید محرومیت های اقتصادی و رفاهی نقش اساسی داشته اند. بعد گذشت این همه سال، مردم توانستند دولتی مردمی و خدمتگذار را روی کار بیاورند. مردم به این دولت در تحقق مطالبات شان امیدوارند. به همین خاطر، مردم با جریان اقتدارگرا و تمامیت خواه در پدیدآوردن اغتشاشات خیابانی و تولید فشار بر حاکمیت مردم سالار همراهی و همدلی نکردند. امید است که مطالبات مردم از طریق اقدامات مردم سالارانه دولت تحول خواه پی گیری و محقق شود. انشاالله 4 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام ▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... ▪️مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰 قرآن بر نیزه نرفت بلکه آتش زدند ✍ داود مهدوی زادگان 🔺 خوارجی مسلکان متحجر هر لحظه که با فتنه همنوایی و همدلی می کنند، یک گام بیشتر از ولایت الهی و عالم نور فاصله گرفته در ولایت شیطان و عالم ظلمت غوطه ور تر می شوند. هر روز که می گذرد، چهره نفاق شان کنارتر رفته باطن الحاد و بی دینی شان آشکارتر می شود. اکنون نجواهای پنهانی شان با شیاطین را کنار گذاشته آشکارا با آشوب طلبان و فتنه گران اعلام همبستگی می کنند و جنایات و بی حرمتی به ناموس و هتاکی به مقدسات را با زبان و قلم نا پاک شان توجیه و تطهیر می کنند. آشکارا از شنیدن و دیدن شعارها و مناسک و ظواهر دینی ابراز انزجار می کنند و احساس خفگی می کنند. اینان، اگر تا دیروز در خلوت خود ملت مومن و خدا جو را به استهزاء می گرفتند ( بقره: 14 )، اکنون در جلوت مشغول این عمل لشده اند. آنچنان که تعرض به مقدسات و قرآن سوزی و پرچم و مسجد آتش زنی و چادر از سر کشیدن را ناچیز و کم اهمیت شمرده سوگواری مردمی را حمل بر سوءاستفاده از احساسات دینی می کنند. اگر ایمانی در آنان بود، در این سوگواری با مردم همراهی می کردند. 🔺 اهل حیرت گمراه شده انسان را بعد خدا مقدس می داند. در حالی که خدا به حسن خالقیت خود تبریک گفت و نه به قدسیت ذاتی مخلوقش‌؛ " فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ" ( المؤمنون : 14 ). انسان ملهَم از فجور و تقوا ( شمس: 8 ) تنها از طریق پرهیزگاری؛ " إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ" ( الحجرات : 13) یا مشیت الهی؛ " وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى " ( النجم : 3 ) است که توفیق ورود به عالم قدسی را پیدا می کند. با وصف این، جاهلان متحجر می کوشند با مقدس نامیدن انسان، آتش زدن قرآن کریم و مساجد و تعرض به نوامیس را توجیه کنند. ز🔺 اگر انسان ذاتاً مقدس است؛ چگونه است که خدا فرمان قتل فتنه گران را داده تا ریشه فتنه محو و نابود شود؛ " وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ" ( اﻷنفال : 39 ). اگر حقیقتاً گناه انسان کشی رعشه بر اندام متحجر خوارجی می اندازد؛ چگونه است که با دیدن آتش زدن مامور امنیت جان و اموال و ناموس و شهادت بسیجی فدایی ملت، رعشه بر اندام نا مقدسش نمی افتد؟! 🔺 از کور دلی این جماعت است که با وجود جانبازی و شهادت رزمندگان و مدافعین حرم و امنیت، میزان احترام نظام مقدس جمهوری اسلامی برای حقوق و جان و مال مردم را سراغ می گیرند. مگر این مردان خدا جو برای غیر این امور به فیض شهادت و جانبازی نرسیده اند که اینچنین خیره سرانه پرسش از میزان احترام را سر می دهند. مگر جان و مال و ناموس و قلم ناپاک شان را غیر از همین ماموران نظامی و انتظامی و بسیجیان حفظ کرده اند که اینگونه نا نجیبانه سخن می گویند؟! ❗️هر روز که می گذرد، این کور دلی و قساوت قلب در خوارجی مسلکان و متحجرین حیرت زده عمیق تر می گردد و چاره کارشان فقط در رحمت و مغفرت خدا است و بس. برای نجات آنان کاری از دست بندگان خدا ساخته نیست. 5 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 مبارزه مردم با نهادینه سازی مرعوبانه بی حجابی اجباری ✍ داود مهدوی زادگان ◀️ طیف گسترده ای از جریانات سیاسی اقتدارگرا، برانداز، سکولار ها و فمنیست ها، خوارجی مسلکان و متحجرین در چند سال اخیر بر روی موضوع الزام قانونی حجاب تمرکز کرده اند و حتی برای مخالفت شان اصطلاح موهوم حجاب اجباری را جعل کرده اند. اغلب آنها تا کنون هیچ توضیحی برای وصف اجباری بودن آن ارائه نکرده اند بلکه پاسخ مساله را به وضوح آن موضوع حواله داده اند. در حالی که این مساله هیچ وضوحی ندارد. مهم تر آنکه آنان هیچ توضیحی برای دلیل مخالفت شان با الزام قانونی حجاب ارائه نکرده اند. ◀️ این اصل عقلایی در جای خود ثابت شده است که هر امر قانونی الزام آور است و مخالفت و عدم تمکین به آن پذیرفتنی نیست بلکه بعضاً جرم است. پرداخت مالیات، قبوض دولتی، بستن کمر بند ایمنی حین رانندگی و توقف مقابل چراغ قرمز و غیره، قانون الزام آور است. مسلما صرف الزام امر قانونی دلیلی بر مخالفت نمی تواند باشد. مضافاً اینکه شهروند قانون مند الزامات قانونی را اجبار تلقی نمی کند و نسبت به آنها احساس تنفر نمی کند. ◀️ ملت قانون مند و شریعتمدار ایران از آن جهت که فریضه دینی حجاب را سودمند و عقلایی می داند، برابر قانون حجاب تمکین کرده زیر بار تبلیغات ضد فرهنگی و ضد عقلانی و خلاف شرع مدعیان حجاب اجباری نرفته دست از فریضه حجاب و التزام قانونی به آن بر نداشته اند. همین امر، مخالفین با حکم مترقی و تعالی بخش حجاب بویژه جریان برانداز و اپوزیسیون ضد انقلاب را عصبانی و ناراحت کرده است. به همین خاطر، آنان به تازگی برای همسو کردن مردم با خواست غیر شرعی و غیر قانونی و براندازانه شان راه پرخاشگری و خشونت و ایجاد رعب و وحشت در میان بانوان و دختران محجبه را انتخاب کرده اند. چنانکه این رفتار خشونت بار را در اغتشاشات اخیر شهریور ماه شاهد بودیم. بطوری که اغتشاشگران چادر و روسری را از سر زنان و دختران به زور بر می داشتند و آنان را مورد آزار و اذیت خود قرار می دادند. این شکل از رفتارهای خشونت آمیز مخالفان نظام با مردم که تداعی کننده استبداد رضا خانی است، تقریباً در حوادث پس از انقلاب سابقه نداشته است. ◀️ متأسفانه قلم بدستان همسو و هم عقیده با جریان برانداز و سکولار در چند روز اخیر با تولید محتواهای گمراه کننده نه فقط در صدد توجیه و تطهیر اعمال خشونت بار و غیر انسانی آنها برآمده‌اند بلکه سعی در نهادینه سازی بی حجابی اجباری ناشی از رعب و وحشت را دارند. ◀️ حضور به موقع و بجای امت رسول الله و امام حسینی در خیابان های شهرهای میهن اسلامی در دفاع از فریضه و قانون مترقی و تعالی بخش حجاب پاسخ محکم و کوبنده ای به رفتارهای خشونت طلبانه و رعب آور اغتشاشگران و عوامل قلم به دست و پشت صحنه آنها بود. بدیهی است که اقدام درست با اینگونه حرکت های مرعوب کننده همین حضور مردمی است. نباید گذاشت خیابان که عرصه ظهور و بروز کنش‌گری های سیاسی است، به دست بدخواهان به دین و ملت بیافتد. این چنین حرکت های مردمی مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر است. قطعاً آینده روشن و درخشان ایران اسلامی با اینگونه حساسیت ها و حضور به موقع مردم تضمین خواهد شد. انشالله 7 مهر 1401 @mahdavizadegan
سلام و ادب با توجه به فتنه کنونی علیرغم فرصت ناچیز، وظیفه خود دانستم با راه اندازی کانالی در ایتا سهمی هرچند کم مقدار، در دفع شر فتنه انگیزان داشته باشم. از این رو، لینک زیر را جهت معرفی کانال اینجانب توسط دوستان اعلام می دارم. ممنونم داود مهدوی زادگان 👇👇👇 @mahdavizadegan