🏴 سوگواری با طبیعت در روز بیست و یکم رمضان
برای اینکه مردم قصد کنند که یک روز از سیصد و شصت و پنج روز سال را به کوه و دشت و چمنزار بروند و با شادابی و دلنوازی طبیعت خالق هستی نفسی تازه کنند و شکر گزار نعمت های الهی باشند، هیچ نیازی به اسطوره سازی نیست بلکه توصیه کتاب وحی است که در زمین سیر کنید و بنگرید چگونه قادر مطلق این طبیعت را چنین زیبا و با شکوه خلق کرده است و به یاد آخرت افتید:
" قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ "( العنكبوت : ۲۰ )
و نیز بدانند و بفهمند که طبیعت با همه وجودش تسبیح گوی الله است: " يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ " ( الجمعة : ۱ )
طبیعتِ تسبیح گو در هر روز و شب چشم به عرش واسعه الله تعالی دوخته از انبساط آن گشوده می شود و از غضب و خشمش غمگین و عزادار می شود. چنانکه طبیعت در روز ولادت ولی خدا مفرح می گردد و در روز شهادت ولی خدا به عزا می نشیند. فرق نمی کند که این روز عزا با چه روزی از روزهای بنی آدم مصادف شود.
پس، کمترین انتظار طبیعت از بنی آدم آن است که در روز عزا، همچون او حرمت بگذارند و به سوگ بنشینند. و به یقین بیست و یکم ماه رمضان، روز شهادت والاترین ولی خدا بعد رسول الله امیر المومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام، یکی از همان روزهایی است که طبیعت در ماتم و عزا است. روز طبیعت روز تکریم و احترام طبیعت است.
التماس دعا
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 زمینه های فکری اسلام سیاسی قدمای امامیه در تدوین نهجالبلاغه
کتاب شریف نهجالبلاغه مجموعه ای از سخنان امیر بیان و ولاء علی بن ابی طالب علیه السلام است که در سه بخش خطبه ها ( ۲۴۱ ) و نامه ها ( ۷۹ ) و کلمات قصار یا حکمت ها ( ۴۸۰ ) توسط محمد بن حسین موسوی بغدادی مشهور به سید رضی علیه الرحمه ( ۳۵۹ - ۴۰۶ ق ) گردآوری و تنظیم شده است.
سید رضی ره که نسبش از پدر به ابراهیم مجاهد فرزند امام کاظم علیه السلام و از مادر به امام سجاد علیه السلام می رسد، از شاگردان برجسته شیخ مفید رحمت الله علیه است. وی در همان دوران جوانی در علوم مختلف تبحر یافته بود ولی شهرتش در ادبیات عرب بود چنانکه او را سرآمد شاعران آل ابی طالب دانسته اند.
سید رضی ره نگارش نهجالبلاغه را در ماه رجب ۴۰۰ هجری قمری به اتمام رسانده است او در مقدمه کتاب، دلیل نامگذاری آن به نهجالبلاغه را در شگفتی و عظمت رسایی و بلاغت سخنان امام علی علیه السلام عنوان کرده است:
" بعد از تمام شدن كتاب، خوب ديدم كه نامش را نهج البلاغه بگذارم؛ زيرا اين كتاب درهاي بلاغت را به روي بيننده مي گشايد، حاجت عالم و متعلم و هم خواسته ي شخص بليغ و زاهد در آن يافت مي شود. در بين كلمات امام ـ عليه السّلام ـ سخنان شگفت انگيزي در مورد توحيد، عدل و تنزيه خداوند از شباهت به خلق مي بينم كه تشنگان را سيراب مي كند و پرده ها را از روي تاريكي شبهات برمي گيرد ".
اما شاید اگر سید رضی در روزگار خواجه نظام الملک طوسی ( ۴۰۸ - ۴۸۵ ق ) که اندکی بعد از درگذشت وی بدنیا آمده است، می زیست و یا در دنیای معاصر که توجه به سیاست نامه و فلسفه سیاسی نویسی شدت یافته است به سر میبرد، نام دیگری مانند سیاستنامه علوی، نهج السیاسه یا نهج الحکومه را برای کتاب خود انتخاب می کرد.
شاید هم سید رضی ره بر همین قصد بوده است ولی از باب تقیه چنین عنوانی را برای کتاب خود برگزیده است. چون سید در همان مقدمه اشاره به این نکته دارد که برخی خطبه های حضرت وصی درباره زهد و تقوی به حدی جذاب و پندآموز است که شنونده گمان می کند گوینده آن تارک دنیا بوده و به خانه و غار نشینی رو آورده است در حالی که این چنین نیست و این سخنان از کسی است که امیر لشکر و کشور بوده است:
" هر گاه كسي در سخن آن حضرت درباره ي زهد و مواعظ تأمل كند بدون آن كه توجه داشته باشد كه اين سخن شخصي عظيم القدر و نافذ الامر است كه همه در برابر او سر فرود مي آورند، شك و ترديد نخواهد كرد كه گوينده ي اين سخن كسي است كه جز در وادي زهد و پارسايي قدم نگذاشته و هيچ اشتغالي به جز عبادت نداشته و در گوشه ي خانه اي يا در يكي از غارها تنها و دور از اجتماع قرار گرفته كه جز صداي خودش را نمي شنود و غير خويش، ديگري را نمي بيند و همواره مشغول عبادت است؛ و هيچ گاه نمي تواند باور كند كه اين سخنان از كسي است كه به هنگام جنگ در درياي لشكر دشمن فرو مي رفت و پهلوانان و جنگ جويان نيرومند را بر زمين مي افكند و، با اين حال،در زهد و درستكاري و پاكي نمونه اي بي نظير است".
اینکه اغلب خطبه ها و تمام نامه های نهجالبلاغه مربوط به دوره حکمرانی امام علی علیه السلام است، دلیل آشکاری است بر اینکه سید رضی ره توجه ویژهای به امر حکمرانی آن حضرت داشته است و در پی حفظ آن بوده است. خصوصاً که وی سعی نکرده مطالب را موضوع بندی کند و مثلاً اخلاقیات را از سیاسات جدا کند.
این امر، فرض زمینه دیدگاه اسلام سیاسی در اندیشه سید رضی ره را قوت می بخشد. بلکه دیدگاه قدمای امامیه بر فکر اسلام سیاسی استوار بوده است. لکن به دلیل وجود شرایط تقیه آمیز و حوادث ایام مجبور به پنهان نگاری بودند.
اگر اسلام سیاسی در اندیشه قدمای امامیه تا این اندازه قوت حضور نمی داشت، کتاب شریف نهجالبلاغه به اینگونه که هست گردآوری نمی شد و به همان سخنان اخلاقی و حکمت آموز بسنده می شد.
درک قدمای امامیه از جامعیت سیره نبوی و علوی در عدم تفکیک دین از سیاست بود که سخنان امام علی علیه السلام اینچنین گردآوری شد و به یادگار مانده است.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
📢 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
🔹پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی شهادت سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و همرزمانش؛
🔹️رژیم خبیث صهیونیستی را از این جنایت پشیمان خواهیم کرد
👈 به حول و قوهی الهی.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند:
آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوهی الهی.
✍ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز.
✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هماکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهیاند.
✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدانهای خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کردهاند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران بهویژه هرکه آنان را میشناخت سنگین است.
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوهی الهی.
والسلام علی عبادالله الصالحین
سیّدعلی خامنهای
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖌 اسرائیل رفتنی است و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
حمله تروریستی صهیونیست های جنایتکار به کنسولگری ایران در سوریه که منجر به شهادت هفت نفر از دلاورمردان مستشاری بلند پایه میهن عزیزمان شد؛ موجی از خشم و نفرت مردمی علیه این حرکت مذبوحانه را به دنبال داشت و افکار عمومی را بر اصل لزوم انتقام سخت بسیج کرد.
صهیونیست های غاصب با این خبط بزرگ شان نه فقط درماندگی و استیصال خود را نشان دادند بلکه نا توانی شان در مهندسی و مدیریت میدان را آشکار کردند. بدین ترتیب، خود نیز در تسریع پایان عمر منحوس شان سهیم شده اند.
البته این درماندگی و بیچارگی را در جمع اپوزیسیون داخلی نظام خصوصاً بعد نتیجه انتخابات ۱۱ اسفند سال گذشته کاملا مشهود است. هر دو جریان مخالف نظام اسلامی ( محور آمریکایی - صهیونیستی و جریان ضد انقلاب ) روی نتایج متوقع شان از انتخابات امید زیادی داشتند. ولی انتخابات بر خلاف انتظار آنان موجب افزایش یکپارچگی ملت شد.
اکنون شاهد آن هستیم که از یک سو، رژیم صهیونیستی از روی خشم و عصبانیت دیوانه وار در آتش اعمال جنایتکارانه بر مردم مظلوم غزه و رفتار تروریستی خود دمیده است. از سوی دیگر، رفتار و ادبیات اپوزیسیون داخلی خشونت بارتر و غیرعقلانی تر شده است. چون هر دو دنبال راهی برای نجات از مخمصه و تله ای که گرفتارش شده اند، می گردند. به همین خاطر، تشدید رفتار و گفتار خشونت آمیز آنان قابل پیش بینی است.
اما ضد انقلاب درمانده در شرایط کنونی همسو با پروژه شکست خورده صهیونیست ها دو هدف مهم را تعقیب می کنند. نخست، منصرف کردن ایران از انتقام سخت علیه رژیم صهیونیستی و دیگری برهم زدن انسجام و یکپارچگی ملی از طریق تزریق افکار سازشکارانه و ترس از دشمن.
همین ها که اگر خبطی از کارگزار حکومت سر بزند با بی رحمانه ترین ادبیات در پی دریدن و حذف فیزیکی او هستند، اما نسبت به جنایات صهیونیست ها یا ساکت اند و یا از ادبیات به شدت محافظهکارانه بهره می گیرند. بنابراین، باید مراقب تاثیر گذاری منفی و حقیرانه این جریان بود.
امروز باید ملت و حاکمیت بیش از گذشته در راستای مصالح ملی و امت اسلامی و نفی دشمن صهیونیستی، یکپارچه و متحد عمل کند. مردم با پیروی قاطع تر از فرامین و هدایت گری های ولی فقیه امکان مناسبی را برای مسئولین امر فراهم می سازند تا در اجرای انتقام سخت تصمیم معقول و حکیمانه ای را اتخاذ کنند.
بی تردید، برخی ها از روی عمد یا نا آگاهی سعی دارند میان مساله انتقام سخت و جنگ رابطه مثبتی برقرار کنند تا بدین ترتیب، دلاورمردان ایران را از گزینه انتقام منصرف سازند. لکن انتقام سخت لزوماً منجر به جنگ نمی شود. چنانکه ایران پایگاه عین الاسد را موشک باران کرد ولی آمریکایی ها دست به هیچ اقدامی نزدند. بلکه انتقام سخت می تواند از جهت وقوع جنگ بازدارنده باشد و دشمن را وادار به عقب نشینی و ترس کند.
یکی از اشتباهات محاسباتی که همواره ولی فقیه ملت و دولت مردان را از ابتلای به آن حذر داده است، همین مترادف گرفتن انتقام سخت و جنگ است. ایشان بارها تاکید داشته اند که دوره بزن و در رفتن گذشته است. اگر دشمن ملت بزند سیل پشیمان کننده ای خواهد خورد. اما این سخن هیچگاه به معنای آغاز گری جنگ نبوده است.
نباید فراموش کرد که قرآن کریم در چهار آیه شریفه باری تعالی را به " ذو الانتقام " توصیف کرده است ( آل عمران: ۴؛ مائده: ۹۵؛ ابراهیم: ۴۷؛ زمر: ۳۷ ). علاوه بر این که قرآن کریم مساله مقابله به مثل را برای کسی که ظلمی بر او شده جایز شمرده است تا چه رسد به ظلمی که بر یک ملت وارد آمده است:
"فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ "( البقرة : ۱۹۴ )؛ " أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ " ( الحج : ۳۹ ).
مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس با فریاد مرگ بر اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم غزه گوشه ای از خشم و خواست انتقام سخت از صهیونیست های جنایتکار را ابراز می دارند. اما آن انتقام سخت در وقت حساب شده در میدان اتفاق خواهد افتاد انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
بیانیه ضدصهیونیستی جمعی از اساتید و فضلای حوزوی سراسر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ كَتَبنَا عَلَيهِمۡ فِيهَآ أَنَّ ٱلنَّفسَ بِٱلنَّفسِ وَ ٱلعَينَ بِٱلعَينِ وَ ٱلانفَ بِٱلأَنفِ وَ ٱلأُذُنَ بِٱلأذُنِ وَ ٱلسِّنَّ بِٱلسِّنِّ وَ ٱلجُرُوحَ قِصَاصٌ»(مائده/45)
شهادت سرداران و پاسداران رشید اسلام به ویژه شهید سردار زاهدی داغ تازهای بر قلوب مؤمنین و همه آزادگان از ایران تا لبنان، از عراق تا یمن و فلسطین و اقصی نقاط جهان گذاشت.
این تهاجم وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی، مهر تأیید دیگری بر کارنامه پرافتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشت.
ملت عزیز ما، ملتی امام حسینی است که «القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة» را در طول بیش از چهار دهه و در جبهههای مختلف به اثبات رسانده است و شکی نیست که به فرموده امام خمینی کبیر «هر پرچمی از دست توانای سرداری بیفتد سردار دیگری آن را برداشته و به میدان آید و با قدرت بیشتر در حفظ پرچم اسلامی به کوشش برخیزد»(صحیفه،ج15،ص226)
حضور مستمر مردم در میدان مبارزه با استکبار و صهیونیسم جهانی اقتضای آن دارد که به تکلیف شرعی و ملی در حفظ اقتدار جمهوری اسلامی بعنوان امالقرای تحولات آخرالزمانی و قلب تپنده مستضعفان جهان با جدیت عمل کنیم.
مجاهدت خستگیناپذیر رزمندگان بدونمرز ایران در حفظ دماء مردم مقتدر و مظلوم غزه که بر دوست و دشمن پوشیده نیست، مایهی آبرو و عزت ملت ایران در بین جهانیان و همه ملتهای ستمدیده است.
ارتقای سطح تهدیدات خصمانه از ترورهای فردی به حمله رسمی و علنی به کنسولگری جمهوری اسلامی نشانگر ناکارآمدی مدعاهای واهی و انتزاعی پیروان خط سازش در توصیف واقعیتهای میدانی است که در مواردی، اقدامات مدافعان غیور امنیت برای تحقق انتقام سخت و اعلان علنی آن را با محدودیتهایی مواجه میکرد.
ضرورت حفاظت از امنیت ایران و حراست از فرزندان جانبرکف ملت اقتضای آن دارد که در عقبه این نبرد بزرگ و تاریخساز مقاومت، اجماعسازی ملی و فراملی صورت بگیرد.
درصورت شکلگیری و صیانت از چنین اجماعی، اصابت ضربت متقابل و پیشگیری از همه تهدیدات و مقابله سخت و متناسب برای نیروهای میدانی مقاومت کاملا دستیافتنی است.
اکنون که رهبر معظم انقلاب اسلامی صراحتا راهبرد اقدام پشیمانکننده را اعلان فرمودهاند، باید تمام مطالبات و هدفگذاریها و اجماعسازیها در همین جهت پیش برود و برای مقابله با زمزمههای عناصر معدود از اصحاب خط سازش در داخل کشور و وسوسههای شیطانی برخی مزدوران خارجی، راهی جز جهاد تبیین وجود ندارد که بار اصلی آن بر دوش ما حوزویان است.
امروز ارکان نظام اسلامی بهویژه نیروهای نظامی، در اوج اقتدار، شهامت و کیاستاند و هرگونه تصویرسازی چهرهای انفعالی و غیرانقلابی، جز جفا به نظام و یاران پاکباخته آن نیست.
حضور میدانی و پرشور و شعور مردم سراسر کشور در ساعات اولیه اعلام خبر حمله وحشیانه رژیم غاصب، نشان داد که ملت شهادتطلب ایران بههیچ وجه از تحلیلهای بیپایهای که عقبنشینی، انفعال و سازش با شیطان بزرگ را تنها راه نجات معرفی میکند، تأثیر نگرفته و همچنان با اعتماد به قدرت درونزای جمهوری اسلامی فریاد مطالبه انتقام سرمیدهند.
ما بعنوان جمعی از اساتید، پژوهشگران و مبلغین حوزههای علمیه سراسر کشور با تکیه بر پیام الهی_سیاسی مقام معظم رهبری و فرمان قاطع ایشان مبنی بر اقدام پشیمانکننده علیه رژیم منفور صهیونیستی، با اعتماد کامل به مسئولین نظامی و امنیتی و کارگزاران سیاسی جمهوری اسلامی ایران، مطالبات و نکات ذیل را صراحتا اعلام میداریم:
۱.انتقام پشیمانکننده و سخت علیه رژیم کودککش صهیونیستی و اعلان جهانی آن جهت صیانت از چهره مقتدر جمهوری اسلامی در جبهه جهانی مقاومت که با مجاهدتهای طولانی یاران حاجقاسم عزیز به دست آمده است.
۲.تبیین حداکثری در جهت آمادهسازی ذهنی جامعه برای درک واقعیتهای جنگ فعلی و
تعریف جامعهی اسلامی ایران به عنوان یک جامعه در جنگ دائمی با دشمنان بشریت، برای خروج افکار عمومی و فضای رسانهای از شرطی شدن نسبت به شروع جنگ
۳.برنامهریزی جدی برای شبکهسازی نخبگانی و مردمی در جهت تحقق جبهه جهانی مستضعفین و خصوصا مردم محور مقاومت و تقویت تولیدات رسانهای بینالمللی بهجهت حمایت معنوی از جبهه مقاومت، بهویژه فلسطین
۴.اقدام مؤثر متولیان حوزوی در جهت تحقق فرمان راهبردی ولی فقیه مبنی بر تشکیل کانون بزرگ تبلیغی؛ که در تقویت عمق راهبردی مقاومت و پیشگیری از وسوسههای خط سازش و مطالبه در جهت تسریع در خدمترسانی به مردم، فوریت دارد.
۵.اجماعسازی حول آرمانهای انقلاب اسلامی بر محور فرامین صریح و قاطع ولایت
عموم حوزویان با رصد دقیق تحولات، در کنار دانشگاهیان ارجمند و سایر اقشار، بهوظیفه ذاتی خود در صیانت از آرمانهای امام و شهدا عمل خواهند کرد.
▫️اسامی امضاءکنندگان👇
ص ۱
ص ۲
ص ۳
ص ۴
ص ۵
@rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید، مبلغان و پژوهشگران حوزوی در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مدافعان امنیت و تأکید بر ضرورت انتقام و اقدام پشیمانکننده
[صفحه ۱ از ۵]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اسامی امضاکنندگان؛ حجج اسلام والمسلمین آقایان:
۱.محمدعلی برکتین استاد درس خارج، مدیر مدرس دارالعلم امام حسن(ع) و مدیر مؤسسه فقهی صاحب الامر(عج) قم
۲.حسام الدین ربانی|| استاد سطح عالی حوزه قم
۳.رجبعلی مقیسه|| استاد سطح عالی و خارج حوزه قم
۴.محمدمهدی حقانی|| استاد مبانی انقلاب اسلامی و مدیر مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم قم
۵.عبدالله کیوانی|| استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
۶.علی رستمپور|| مدیر مؤسسه فقهی امام علی بن موسیالرضا(ع) قم
۷.سیدجواد ابنالرضا|| مدیر مؤسسه فقهی سیدالساجدین(ع) قم
۸.حسین مظفری|| استاد سطوح عالی حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری
۹.روحالله شاکری زواردهی|| استاد رشته کلام و ریاست دانشگاه معارف اسلامی
۱۰.داود مهدویزادگان|| رئیس سازمان سمت
۱۱.جواد مجتهد شبستری|| استاد سطح عالی حوزه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
۱۲.سعید صلحمیرزائی|| استاد سطح عالی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
۱۳.ناصر فقیه|| استاد سطح عالی حوزه قم
۱۴.حسین ارجینی|| معاون آموزش دانشگاه معارف اسلامی
۱۵.محمد الهی خراسانی|| استاد سطح عالی حوزه مشهد، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث، استاد دانشگاه
۱۶.سیدعلیرضا موسوی جوردی|| استاد سطح عالی حوزه قم
۱۷.محمد عابدی|| استاد سطح عالی قم
۱۸.حسن غفاریفر|| استاد جریانشناسی و عضو هیأت علمی مؤسسه امام رضا(ع)
۱۹.عبدالمجید مقامی|| استاد سطح عالی قم و نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین
۲۰.عبدالجلیل محمودی|| مدیر مدرسه علمیه خاتمالانبیاء(ص)
۲۱.محىالدين مكارم شیرازی|| استاد سطح عالی قم
۲۲.محمدباقر پورامینی|| استاد سطح عالی قم
۲۳.احمد پاکنهاد|| استاد سطح عالی قم
۲۴.علیاصغر گرجی|| استاد سطح عالی قم
۲۵.علی کرمزاده|| استاد سطح عالی و مدیر مؤسسه فقهی حضرت قائم(ع) قم
۲۶.محمدجواد بوربور|| استاد سطح عالی و مدیر مؤسسه فقهی شمسالشموس(ع) قم
۲۷.سیدمجید غنائی|| استاد سطح عالی قم و معاون آموزش مؤسسه فقهی صاحب الامر(عج)
۲۸.حامد دارابینیا|| استاد سطح عالی و معاون آموزش مؤسسه فقهی امام حسین(ع) قم
۲۹.سیدمحمد مجیدی|| استاد سطح عالی قم و معاون آموزش مؤسسه فقهی علی بن موسی الرضا(ع) قم
۳۰.محمدباقر علیمردانی|| استاد سطح عالی و مدیر مرکز پژوهشی فقهالرضا(ع)قم
۳۱.محسن انبیائی|| استاد سطح عالی قم
۳۲.علی صادقیان|| استاد سطح عالی قم
۳۳.مهدی گرامیپور|| استاد سطح عالی قم
۳۴.محمدرضا تیموری|| استاد سطح عالی قم
۳۵.سیدجواد پنجتنیان|| مدیر مدرسه علمیه جعفریه(ع) مشهد
۳۶.محسن پوراکبر|| استاد سطح عالی حوزه قم
۳۷.روح الله شیرمهد|| استاد سطح عالی قم
۳۸.محمدعلی طائب|| استاد سطح عالی قم
۳۹.سیدموسی صدر|| استاد سطح عالی مشهد
۴۰.سیدمحمدحسین احمدی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۱.محسن قدیری|| استاد سطح عالی مشهد
۴۲.مجتبی فرحناکی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۳.سیدعباس علوی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۴.حسین شریعتی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۵.محمدعلی حسینی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۶.علی نعمتشاهی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۷.مجتبی جاهد|| استاد سطح عالی مشهد
۴۸.سیدجواد شریعتی|| استاد سطح عالی مشهد
۴۹.محمود احمدی|| استاد سطح عالی مشهد
۵۰.رضا جهانگیر فیضآباد|| استاد سطح عالی مشهد
۵۱.سیدمحمود محمدی چنارانی|| استاد سطح عالی مشهد
۵۲.سیدعلی دریاباری|| استاد سطح عالی مشهد
۵۳.علیرضا عابدینی|| استاد سطح عالی مشهد
۵۴.محسن قمصریفر|| استاد سطح عالی مشهد
۵۵.حامد کاظمنژاد|| استاد سطح عالی مشهد
۵۶.حسین مرادی|| استاد سطح عالی مشهد
۵۷.سیدسعید مرتضوی|| استاد سطح عالی مشهد
۵۸.سیدحسن موسویمهر|| استاد سطوح عالی مشهد
۵۹.محمدرضا با خدا|| استاد سطح عالی مشهد
۶۰.محمدحسین سلیمانی|| استاد سطح عالی قم
۶۱.علیرضا محمدینژاد|| استاد سطح عالی قم
۶۲.روحالله مسعودیان|| استاد سطح عالی قم
۶۳.علی زهرابی|| استاد سطح عالی قم
۶۴.محمدمهدی خسروی|| استاد سطح عالی قم
۶۵.حمیدرضا نصیبینیا|| استاد سطح عالی قم
۶۶.محمدرضا زارع|| استاد سطح عالی مشهد
۶۷.روحالله قدرتی|| استاد سطح عالی قم
۶۸.محمدصادق حیدری|| استاد سطح عالی قم
۶۹.محمدجواد قاسمی|| استاد سطح عالی قم
۷۰.سیدمحمدرضا موسوی|| استاد سطح عالی قم
۷۱.محسن چگینی|| استاد سطح عالی قم
۷۲.محمد رئیسی|| استاد سطح عالی قم
۷۳.سیدمصطفی احمدی|| استاد سطح عالی قم
۷۴.سیدعلی هاشمی|| استاد سطح عالی قم
۷۵.حسین عاقلی|| استاد سطح عالی قم
۷۶.قربان یاسبلاغی|| استاد سطح عالی قم
۷۷.محمدتقی نصرالهینیا|| استاد سطح عالی قم
۷۸.محمد مروارید|| استاد سطح عالی حوزه خراسان
۷۹.محمد مختاری|| استاد دوره مقدمات حوزه مشهد
۸۰.سیدمهدی سجادیخصال|| استاد سطح عالی قم
@rozaneebefarda
🔸 توصیه های حکومتی مرجعیت دینی نجف اشرف
سایت عصر ایران وابسته به جریان فکری که از لزوم کاهش سطح مشارکت مرجعیت دینی در امر سیاسی دفاع می کند گفته ای قدیمی از استاندار اسبق نجف اشرف، عدنان الزرفیه ( ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ م ) را که به نظر همسو با این دیدگاه می آید با ذوق زدگی باز نشر داده است ( ر. ک: asriran.com/0040g9 ).
این گفته برداشت استاندار اسبق نجف از نحوه تعامل مرجع تقلید نجف حضرت آیت الله سید علی سیستانی با حکومت عراق است.
به نقل از عصر ایران وی گفته است که: " این مرجع بزرگ تقلید، در طول 15 سال از استانداری، سه مطالبه اصلی داشته است و هیچ گاه توصیه های دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر و نظایر آن نداشته است.
عدنان الزرفیه تاکید می کند: بهخدا قسم تمام توصیههای آیت الله سیستانی یا "حفظ امنیت" بود و یا "خدمات اجتماعی" یا "رسیدگی به فقرا".
عصر ایران گمان کرده سند خوبی برای دیدگاه عدم مداخله مرجعیت دینی در امر سیاست یافته است؛ لکن این چنین نیست که آنان فکر می کنند و سخت در اشتباهند بلکه این نقل قول مویدی برای دیدگاه مقابل است.
وقتی مرجعیت دینی نجف خطاب به کارگزار حکومت رسیدگی به سه مساله مهم سیاست را گوشزد می کند؛ این توصیه ها به معنا ورود مستقیم مرجعیت دینی در امر سیاست است. خصوصاً با این فرض استاندار که این توصیه ها دینی نیست. اگر دینی بود می توانستیم بپذیریم که توصیه های مرجعیت دینی از چارچوب توصیه های دینی خارج نشده است.
بلکه درست آن است که گفته شود مرجعیت دینی نجف با چنین توصیه هایی ( توجه به حفظ امنیت، خدمات اجتماعی و رسیدگی به فقرا ) در صدد آن است که برداشت سکولارها ( بخوانید عرفی گرایان ) از دامنه شمول آموزه دینی امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح کند.
آموزه دینی امر به معروف و نهی از منکر بر خلاف تصور سکولارهای حوزوی و غیر حوزوی مضیق نبوده شامل پرداختن به مسائل حکومتی نیز می شود بلکه این مسایل از اهم معروف هایی است که می بایست به حاکمیت گوشزد نمود. چون این سه توصیه از ماموریت های اصلی حکومت های مردمی است.
بنابر این، مرجعیت دینی نجف اشرف با اینگونه توصیه ها به حاکمیت پیام مستقیم و رسایی را به جهان مخابره می کند که فقه و علمای امامیه هیچگاه نه در گذشته و نه امروز از پرداختن به مسائل مهم سیاسی و اجتماعی بدور نبوده است و همواره وظیفه دینی و شرعی خود دانسته حاکمان را در انجام وظایف شرعی و قانونی شان توصیه و تشویق و احیاناً عتاب کند. برداشت غلط این است که مرجعیت دینی جدا از سیاست فرض شود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔸 حلول ماه شوال و عید سعید فطر بر عموم مسلمانان جهان بویژه ملت شریف ایران و رزمندگان جبهه مقاومت علیه رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی مبارک باد. انشالله
🌸🌸🌸
@mahdavizadegan
🔸 وظیفه اعلام هلال ماه با کیست.
مساله مهم در باب هلال ماه های قمری بویژه ماه های تکلیف آور رمضان و ذی الحجه آن است که اعلام رؤیت هلال وظیفه کیست. آیا علاوه بر حاکم شرع یا ولی فقیه سایر مراجع دینی نیز مکلف به اعلام رؤیت هستند یا خیر؟
وظیفه مرجع دینی بیان احکام شرعی موضوعات مختلف مانند رؤیت هلال ماه های قمری است. مجتهد فتوای می دهد که روزه ماه رمضان با رؤیت هلال این ماه آغاز و با رویت هلال ماه شوال خاتمه می یابد. اما تشخیص آن مانند تشخیص سایر موضوعات احکام جزو وظایف مرجع دینی نیست. اگر مرجع دینی رؤیت هلال ماه را تشخیص ندهد یا اعلام نکند، کوتاهی نکرده است.
اما تشخیص و اعلام رؤیت هلال ماه های قمری مانند هلال ماه رمضان یا شوال بخشی از وظایف شرعی ولی فقیه است. چون ولی فقیه علاوه بر مفتی شرع بودن حاکم شرع است و حاکم شرع مکلف به صدور حکم بر اساس تشخیص موضوع است.
لذا اعلام رؤیت هلال از باب تشخیص موضوع، وظیفه ولی فقیه است و مرجع دینی از این باب تکلیفی ندارد. مفتی مکلف به تشخیص موضوع نیست. می توان گفت که تشخیص و اعلام رویت هلال از احکام حاکمیتی ولی فقیه است.
بر این اساس، کارگزار حکومت در مقام تشخیص رؤیت هلال ماه مکلف به رأی تشخیص ولی فقیه است و نمی تواند در امر کارگزاری به تشخیص خود عمل کند. چون در عرصه حکمرانی فقط تشخیص ولی فقیه رسمیت دارد. با این بیان، مساله تکثر رأی مراجع دینی برای کارگزار حکومت نیز حل می شود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔹 اعتراف به حقانيت ایران در انتقام سخت
* * *
نتانیاهو: هرکس به ما آسیب بزند او را می زنیم
نخست وزیر رژیم صهیونیستی: ما برای سناریوها و چالشهای حوزههای دیگر آماده میشویم و هرکس به ما آسیب برساند، او را خواهیم زد
@Afsaran_ir
نخست وزیر منحوس و جنایتکار رژيم صهيونيستی با این گفته اعتراف به حقانيت ایران برای انتقام سخت کرده است.
👉 @mahdavizadegan
🖌 پوستین وارونه اسلام رحمانی
امام علی علیه السلام در خطبه بلیغی دینداری برخی از مردمان در آینده را چنین توصیف کرده است که پوستین اسلام را به گونه ای وارونه به تن می کنند: «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً» ( نهجالبلاغه: خ ۱۰۸ ).
گرچه ما علم به آخر الزمان نداریم و فقط خدا می داند و بس، اما دلیل نمی شود که این خطبه امام علی علیه السلام را بویژه همین جمله آخر را با زمانه خود انطباق ندهیم. شاید هم ما به آخر الزمان نزدیک شده ایم.
امروز شاهد فعالیت جریانی هستیم که خود را نواندیش دینی می نامند و از بر تن داشتن پوستین اسلام رحمانی سخن می گویند و مردم را به آن دعوت می کنند؛ لکن از گفتار و کردار شان پیداست که آنان لباس اسلام رحمانی را وارونه بر تن کرده اند.
برای فهم اینکه آیا لباس اسلام را مقلوبه و وارونه بر تن کرده ایم یا نه، باید به کلام وحی رجوع کرد. آیات قرآن کریم بهترین محک برای درست پوشیدن لباس اسلام است. در اینجا به آیه ای اشاره می شود که ما را متوجه پوستین وارونه مدعیان اسلام رحمانی می کند.
" مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا "؛ محمّد فرستادهی خداست و كسانى كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند پيوسته آنها را درحال ركوع و سجود مىبينى درحالىكه همواره فضل خدا و رضاى او را مىطلبند ( فتح: ۲۹ ).
مطابق این آیه شریفه، اسلام فقط رحمانیت نیست بلکه زاجریت و تندی و سرسختی هم دارد. رحمانیت اسلام معطوف به مؤمنین و مومنات است و تندی و شدت اسلام متوجه کفار و منافقین و بطور کلی متوجه دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله است. باید با مومنین به مهربانی رفتار کرد و با دشمنان خدا به سختی و درشتی.
اکنون بنگرید به گفتار و رفتار مدعیان اسلام رحمانی که چگونه آن را بر تن کرده اند. آنان با مؤمنین و دینداران انقلابی به درشتی و تندی برخورد می کنند ولی با دین ستیزان و ظالمین و مستکبرین با ادبیاتی نرم و لطیف و دوستانه مواجه می شوند.
اگر مؤمنی خبطی کند، اینان تا مرزهای هتاکی و تهمت و حذف فیزیکی پیش می روند و بخاطر آن قیصریه را به آتش می کشند. اما وقتی اغتشاش گران مسجد و قرآن و مامور امنیت را آتش می زنند و طلبه مؤمن را با شکنجه به شهادت می رسانند و پیکر بی جان بسیجی را کف خیابان می کشند، با آنان مدارا می کنند و در توجیه جنایت و کینه توزی آنان به اضطرار سیاسی احتجاج می کنند .
جماعت اسلام رحمانی برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان بی دفاع غزه سکوت می کنند و حاضر نیستند حتی بیانیه خنثی انسان دوستانه صادر کنند.
ترور دلاورمردان خدایی را محکوم نمی کنند بلکه دفاع آنان از مظلومان فلسطین و لبنان و یمن و سوریه را با ادبیات سخیف تقبیح می کنند ولی با جنایتکاران تروریست از سر نرم خویی و مهربانی وارد می شوند بلکه به نمایندگی از آنها با جامعه ایمانی تندی و پرخاشگری می کنند که چرا به دشمنان خدا چپ نگاه می کنید.
بنگرید به ادبیات تند و پرخاشگرانه این جماعت با جامعه ایمانی تا معلوم گردد که هیچ نشانی از رحمانیت و شفقت در فکر و جان شان نیست. اما در برابر دشمنان دین و ملت از ادبیاتی نرم و خائفانه و برده وار بهره می گیرند.
طبیعی است که اسلام رحمانی وارونه مؤمنین و مومنات را به خواری و خفت می کشاند و دشمنان دین و ملت را به شادکامی و سلطه می رساند. و خداوند چه بد عاقبتی در دنیا و آخرت برای کسانی که اسلام رحمانی را وارونه بر تن کردهاند، مقدر فرموده است.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan