7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صوت شهید پزشک دکتر علی حیدری چند روز قبل از شهادتش
══════════
🌹 برای شادی روح همه شهیدان پزشک و کادر درمانی مجاهد، صلوات
✅ @mahdavizadegan
⁉️ چرا ملت ها پذیرای شکست و زیست برده وار می شوند؟
ملت ها در تاریخ سیاسی خود دوره های فراز و فرود زیادی را تجربه کرده اند. فهم و درک عمیق این دوره ها جدای از لزوم عبرت آموزی از تاریخ، برای ترسیم آینده ای روشن و سربلند و نیز فرصت سازی برای تکرار بهتر و قوی تر دوره های با شکوه تاریخ ملت ها به جای تکرار دوره های تلخ تاریخ، مهم و ضروری است.
برای اثبات اهمیت این مساله نیازی به استدلال نیست بلکه باید به دلایل فراز و فرودها پرداخت.
خوانندگان حتماً با این نظر موافقند که لازمه و مقدمه فهم دلایل پیروزمندی ملت ها تأمل در دلایل شکست شان است. به همین خاطر، قبل از هر سخنی در صدد طرح این پرسش برآمده ایم که " چرا ملت ها پذیرای شکست و زیست برده وار می شوند؟ "
قطعاً دلایل مختلفی وجود دارد. ولی در این گفتار به مهم ترین دلیل اشاره می شود. چون متأسفانه دلیلی که ذکر آن خواهد رفت از ناحیه برخی ها نا آگاهانه وارونه گویی می شود. بطوری که دلیل شکست را به عنوان دلیل پیروزی معرفی می کنند.
یکی از عوامل اساسی شکست ملت برابر تهاجم دشمن متجاوز و پذیرش تحت الحمایگی و زیست برده واری و وابستگی، نداشتن نظریه و دیدگاه درباره جنگ و صلح است. ملتی که درباره جنگ و صلح نیاندیشد و جامعه نخبگانیش به او در این زمینه خدمت فکری نکند بلکه در جهت وارونه گویی و نا اندیشگی ملت عمل کند، محکوم به شکست است.
می دانیم که جنگ و صلح از مهمترین و اصلی ترین مسائل ملت ها است و ذیل آن هزاران مساله خُرد و کلان وجود دارد که اگر پاسخ درستی برای آنها نداشته باشند به یکباره واقعیت های تلخ، سیل آسا بر آن ملت آوار می شوند و ملتی را با خود به جهان برهوت و آوارگی و بردگی می برد.
جنگ چیست؟ چگونه و چه زمانی و از ناحیه چه کسان و اقوام و حاکمانی پدید می آید؟ آیا جنگ حق است یا مشروعیت ندارد؟ باید از چه راهبردی برابر جنگ پیروی کرد؟ آیا باید از جنگ استقبال کرد یا از آن گریزان بود؟
صلح چیست و شرایط آن کدام است؟ آیا هر صلحی حق است و باید به آن تن داد؟ آیا هر صلحی مانع وقوع جنگ می شود یا زمینه ساز جنگ های بعدی است؟ صلح تحمیلی چگونه صلحی است و تحت چه شرایطی بر ملت تحمیل می شود؟
پرسش های بی شمار دیگری به این فهرست از سوال های مربوط به جنگ و صلح می توان افزود. ملت ها در مواجهه فعالانه و پیش دستانه با هرگونه جنگ یا صلح احتمالی به دانستن پاسخ این گونه پرسش های راهبردی نیاز دارند.
پرداختن به این پرسش ها مشت ملت ها را در مواجهه درست و دقیق با جنگ های احتمالی پر می کند و در خیلی موارد مانع وقوع آن می شود.
اما اگر ملتی پیشتر به کمک نخبگان اندیشگی پاسخ روشنی برای این پرسش ها آماده نکرده باشد، در برابر دشمنان متجاوز خلع سلاح و بی دفاع خواهد بود. چنین ملتی وقتی متوجه اهمیت یافتن پاسخ این پرسش ها می شود که دشمن را صاحب خانه خود احساس می کند.
از این رو، نقش نظریه پردازان و اندیشه ورزان نیک سرشت و خیرخواه در مواجهه درست و منطقی ملت ها با پدیده جنگ و صلح بسیار مهم است. آنان با ارائه پاسخ های علمی و راهبردی می توانند ملت خود را از وقوع در جنگ یا صلح تحمیلی تلخ و ناگوار نجات دهند.
ملت های پیروز همواره در مساله جنگ و صلح از تئورسین های خیرخواه بهره برداری می کنند.
البته طبیعی است که نخبگانی که ملت خود را در فهم و درک حقیقت جنگ و صلح یاری می رسانند از ناحیه افراد و گروه های نا آگاه و جاهل آماج تهمت و افتراء قرار می گیرند و به تئوریسین جنگ متهم می شوند.
این دسته از افراد، خواسته و نا خواسته مانع درک درست ملت های خود از پدیده جنگ می شوند و بیش از آنکه ملت شان را از جنگ دور کنند، آنها را به وجهی سست و نا توان به جنگ یا صلح تحمیلی برده وار نزدیک می کنند.
به همین خاطر، بر ملت ها است که بخواهند برای ترسیم آینده ی درخشان و سرفراز گوش و چشم خود را به کدام گروه بسپارند؛ گروه خیر خواه نیک اندیش یا گروه جاهلان بد اندیش؟
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
🖌 تمام کننده ماییم
شب گذشته رژیم صهیونیستی مذبوحانه به حریم هوایی میهن عزیزمان ایران تجاوز کرد ولی به لطف مکر الهی و همت و اقتدار رزمندگان پدافند هوایی این اقدام آنها نا کام ماند و ملت بیش از گذشته به سلحشوری و تدبیر فرماندهان و رزمندگان عزیز ایمان آوردند.
ولی فقیه سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی برابر این تجاوز رژیم غاصب صهیونی را در نماز جمعه نصر مشخص فرمودند: " جمهوری اسلامی هر وظیفهای در این زمینه احساس کند، بدون تعلل یا شتابزدگی، با قدرت و صلابت و قاطعیت انجام خواهد داد" ( بیانات ولی فقیه: ١٣/ ٧/ ١۴٠٣ ).
بنابر این، اطمینان داریم که فرماندهان و مدیران ارشد نظام با روحیه سلحشوری و مدبرانه زیر نظر فرماندهی حکیم کل قوا تصمیم درست و به موقع شان را در پاسخ به این اقدام تجاوزکارانه خواهند گرفت.
این اطمینان نیز وجود دارد که تصمیم گیرندگان نظام فریب گفته ها و پیام های ارسالی دشمن را نخواهند خورد و مبتنی بر آن اتخاذ تصمیم نمی کنند.
علاوه بر آن، نباید گذاشت رژیم غاصب صهیونی چنین القا کند که آنها شروع کننده نبودند و اقدام دیشب شان پاسخی به اقدام ایران بوده است. بلکه همانطور که سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه گفته " تمام کننده جنگ ما هستیم نه شما ".
ایران شروع کننده هیچ عملیات نظامی نبوده است که صهیونیست ها مدعی اتمام آن شوند. باید مقتدرانه و فیروزمندانه پیام اتمام هر گونه عملیاتی، از سوی ایران قوی به دشمن صهیونی ارسال شود و نه از آن سو.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
رهبر انقلاب با اشاره به حرکت شرورانه اخیر رژیم صهیونی:
باید قدرت، ابتکار و اراده ملت را به رژیم صهیونی بفهمانیم
کیفیت کار را باید مسئولین تشخیص دهند و آنچه صلاح کشور است انجام دهند
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔷 نشان از ایران قوی
جریان برانداز و معاند در مصاف و رویارویی با نظام اسلامی دم از شکوه و اقتدار ایران باستان در دوره هخامنشی و کوروش می زند ولی در واقعیت عمل فرسنگ ها با آن دم زدن های توخالی شان فاصله دارند بلکه بیگانه هستند.
کافیست برای فهم بیگانگی تاریخی اپوزيسيون باستان گرا معلوم گردد که آنها چه میزان نشان از آن کوروش تاریخی در گفتار و رفتار خود دارند؟ چه ویژگی و خصوصیاتی در آنان وجود دارد که ایرانی حقیقت جو را به دوران اقتدار تاریخی ایران برابر یونان و روم باستان می اندازد؟
مورخان بخش زیادی از تاریخ باستان را بر پایه منازعات مستمر میان ایران با یونان و روم روایت می کنند. منازعاتی که تا فتح پایتخت های دو طرف پیش رفته است ولی حتی تا به امروز خاتمه نیافته است.
بارزترین نشان عصر هخامنشی تحمیل عظمت اقتدار و فرهنگ پارسی بر یونان و روم باستان حتی در دوره فتح تخت جمشید به دست اسکندر مقدونی بوده است.
چنانکه گفته شده اسکندر مقدونی پس از استیلا بر ایران تا حدی سنت های سلطنتی ایرانیان را پذیرفت و با تغییر لباس و آداب عمومی دربارش فرهنگ ایرانی را تحسین کرده بود ( ر. ک: داوران فرشته، ١۴٠٢، تداوم هویت ایرانی، ترجمه مسعود تقی آبادی: ۶٢ ).
اکنون باید دید غرب امروز که خود را وارث امپراتوری یونان و روم باستان می داند آیا با مشاهده و مواجهه اپوزیسیون ضد انقلاب که تعدادشان هم در غرب کم نیستند به یاد ایران قوی باستان می افتد یا با اقتدار جمهوری اسلامی؟
این غرش موشک های بالستیک ایران اسلامی به سوی پادگان صهیونی و عین الاسد آمریکایی در منطقه و مشاهده تیزی و درخشش پیشرفت های علمی ایران اسلامی است که آنها را به یاد اقتدار ایران باستان انداخته است و ابراز نگرانی می کنند و نه رفتار و گفتار اپوزیسیون غربزده.
بی جهت نبود که قدرت های غربی از برگزاری جشن های ٢۵٠٠ ساله احساس خطر نکردند و در تدارک آن سنگ تمام گذاشتند. چون از برگزاری چنان جشن هایی به غیر از سستی و ناتوانی و درماندگی پیام دیگری به غرب مخابره نمی شود.
بنابراين، از اپوزیسیون وابسته ای که هیچ نشانی از ایران قوی در خود ندارد، نشاید که از نسبت و تعلق خاطر آنها با امپراتوری هخامنشی سخن گفت بلکه آنها به قول شاعر ایرانی، سید ابو الحسن فراهانی ( متوفی ١٠۴٠ ق ) با ایران قوی دوران باستان بیگانه اند:
پسر کو ندارد نشان از پدر
تو بیگانه خوانش مخوانش پسر
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
جمهوری اسلامی، غرب را یاد شکوه هخامنشی میاندازد
بخشی از مخالفان نظام اسلامی که ادعای باستانگرایی دارند، متناوب به ایران باستان و مشخصا دوره هخامنشی استناد میکنند. بخشی دیگر از مخالفان که مدعی چپ گرایی و دمکراسی هستند نیز گاه و بیگاه به شکوه باستانی ایران اشاره کرده و مدام پاسپورت ایرانی را به جای پاسبانی ایرانی(ایران تاریخی همواره پاسدار ارزشهای انسانی و افتخار و سلحشوری بوده است) به میان می کشند. یعنی به جای یک رویه تاریخی کهن و ایرانی، به موضوعی خارجی و جدید تکیه میکنند که نشان از عدم صداقت و عمق آنها حتی از حیث ایران گرایی دارد.در مواجهه با این جریان، داود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت، در کانال خود مطلبی خواندنی نوشته است:
https://farsnews.ir/Mohsensolgi/1730398506263248120
🔶 تفیض سرنوشت
بار دیگر در شصتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ( ٢٠٢۴ م ) سرنوشت ٣۴٠ میلیون شهروند آمریکایی به یک نفر تفویض شد و آینده مردم این کشور بسته به اراده مطلق یک نفر رقم خواهد خورد. یک نفری که همچون روسای جمهور گذشته به سیاست های جنگ طلبانه و تجاوز گری و زورگویی و براندازی دولت - ملت های مستقل آزادی خواه و حمایت از رژیم صهیونی جنایتکار ادامه خواهد داد.
از نگاه روشنفکر و روحانی عرفی گرا این تفیض شهروندان آمریکایی مبتنی بر دموکراسی است و هیچ اشکالی ندارد ولی اگر این تفیض برای مردان خداجو و فقیه جامع الشرایط باشد، نا معقول و غیر دموکراتیک شمرده می شود!!
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
🔏 راهبرد دفاعی و مساله قفل در خانه
آن کسانی که هر گونه اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه امنیتی دفاعی برای تامین امنیت آب و خاک میهن عزیزمان را بیهوده دانسته و دولتمردان را به سازگاری و سازش فرامی خوانند؛ آیا آنها همین نگاه را در خصوص خانه و کاشانه خود نیز دارند. آیا آنان خانه شان را با قفل معمولی حفظ می کنند و از قفل های پیشرفته ضد سرقت و دوربین های مدار بسته و دیوارهای بلند همراه با شوکرهای برقی و نگهبان شبانهروزی استفاده نمی کنند؟!
توماس هابز ( ١۵٨٨ - ١۶٧٩ م ) کسانی را که در مساله جنگ و صلح اینگونه ساده انگارانه می اندیشند به کم اطلاعی و غوطه ور نشدن در این امور متهم کرده است. او نیز از آنها همین پرسش ها را در نسبت با تجربه زندگی شخصی شان طرح کرده است.
هابز می پرسد چگونه این دسته از خوش خیالان به هنگام سفر خود را مسلح می کنند و با جمعی از همراهان می روند، یا وقتی می خوابند درها را قفل می کنند یا حتی وقتی در خانه هستند صندوق های شان را قفل می کنند. تازه آنها این کارها را در وقتی انجام می دهند که قوانین و مقامات عمومی وجود دارد. هابز می پرسد کسی که در زندگی شخصی خود اینگونه عمل می کند، درباره هم میهن ها و همشهریان خودش چه فکری می کند و چگونه باید بیاندیشد ( هابز توماس، ١٣٨٠، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه: ١۵٨ ).
بنابر این، آیا بهتر نیست که این دسته از افراد قبل از هر گونه اظهار نظر درباره امنیت ملی و راهبرد حفظ حدود و ثغور مرزها، نخست مساله قفل در خانه شان را حل کنند. به هر حال، این قاعده در همه جا ساری و جاری است: " آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند". اتفاقاً توماس هابز در فلسفه سیاسی خود، از جمله در همین مساله، به این قاعده عقلی زیاد ارجاع داده است.
✍ داود مهدوی زادگان
✅ @mahdavizadegan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
🔰دانشگاه باقرالعلوم مشهد با همکاری مرکز آخوند خراسانی و مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) برگزار می کند:
🔹 سلسله نشست های تخصصی فقه مقاومت (1)
🔸 موضوع: تحلیل تمدنی نظریه جنگ و صلح
🎙 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر #داود_مهدوی_زادگان
رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
▫️ دبیر علمی: دکتر #بلال_شاکری
(استاد سطوح عالی حوزه و مدرس دانشگاه باقرالعلوم)
⏰ زمان: دوشنبه 21 آبان 1403، ساعت 14
🕌 مکان: مشهد مقدس، نبش شارستان آیت الله طبسی، دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، سالن جلسات
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#نظریه_جنگ_و_صلح
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_سیاسی
#امام_خمینی
🔰موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با همکاری مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می کند:
🔹نشست علمی: بررسی تاثیر تفسیر امام خمینی از "مسئله ولایت" بر "فقه سیاسی"
🎙ارائه دهنده: حجةالاسلام والمسلمین دکتر مهدوی زادگان (رئیس سازمان سمت و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 دبیر علمی: حجةالاسلام و المسلمین پورمسئلهگو (پژوهشگر فقه سیاست و حکمرانی حوزه علمیه خراسان)
⏰زمان: دوشنبه 21 آبان 1403 ساعت 17:30
🕌 مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام،
🔗لینک شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/maarfislam86/ostad_vakili
#نشست_علمی
#فقه_سیاسی
#امام_خمینی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
تبسم شهید
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي؛ وَادْخُلِي جَنَّتِي
تبسم شهید، دو سویه است. همزمانی که رو به خیر برین و سعادت اخروی خندان و سرمست است، در همان حال، بر کوچکی و ناچیزی جهان مادی می خندد. باید شهید بود تا لذت ملکوتی و قدسی چنین تبسمی را تجربه کرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد
21 آبان ١۴٠٣ کنار مزار شهید جمهور در جوار امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام
✅ @mahdavizadegan