eitaa logo
حجت الاسلام دومیری
683 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
268 ویدیو
109 فایل
بیانات و بنانات حجة الاسلام مهدی دومیری گنجی ارتباط با ادمین: @ganji_65
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم صفحه (۱) امام خمینی رضوان الله تعالی علیه:  ‏‏بازار در طول تاریخ - بازارهای تمام کشور و خصوصاً بازار تهران - یک بازوی قوی ای‏‎ ‎‏از برای اسلام و از برای کشور بوده است و إن شاءالله خواهد بود. اگر تمام شما یادتان‏‎ ‎‏نیست، بعض از سالمندان یادشان است که رژیم سابق ـ شاید زمان رضاشاه بود ـ اینها در‏‎ ‎‏صدد برآمدند که اصل بازار نباشد در ایران. از این مجتمع زیر سقف می ترسیدند. از‏‎ ‎‏مجتمعاتی که حصار داشت و زیر سقف بود و مجمع مؤمنین و متدینین و جوان های متعهد‏‎ ‎‏بود می ترسیدند. از مساجد که محل اجتماع همین بازاریان بود و از خود بازار که مجمع‏‎ ‎‏ملت بود خوف داشتند. و همیشه بازار دنبالۀ مقاصد اسلامی و برای پیشرفت اسلام و‏‎ ‎‏برای پیشرفت اقتصاد اسلامی یک بازوی ستبر قدرتمندی بوده است و الآن هم همین‏‎ ‎‏طور است ... در طول تاریخ هر مشکلی که پیدا می شد برای‏‎ ‎‏اسلام و برای علمای بزرگ اسلام، کافی بود که نصف روز بازار برای یک همچو امری‏‎ ‎‏بسته بشود و مشکل حل بشود. یک پشتوانۀ عظیمی است بازار برای اسلام ... ‎‏همین بازار است که پشتوانۀ ارتش است، و همین بازار است که در این زمان پشتوانه کشور‏‎ ‎‏است و دولت است. و اگر تفرقه در بازار باشد و بعض از اشخاصی که تفرقه افکن هست‏‎ ‎‏گذاشته بشود که فعالیت بکنند، خدای نخواسته این ستون سِتَبر اسلام را یک وقت از بین‏‎ ‎‏می برند ... این‏‎ ‎‏بازار است که باید درست توجه بکند و قشرهای مختلفی که دارد توجه بکند، و مساجد را‏‎ ‎‏آباد کنند و مساجد را پُر بکنند از جمعیت های خودشان.  ( صحیفهٔ امام، ج ۱۳، ص ۵۲۵ - ۵۲۶ ). @mahdi_domeiri
صفحه (۲) در مورد پیوند روحانیت و بازار و نقش این دو در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام، فصل مشبعی بحث صورت پذیرفته که باید به منابع مربوطه مراجعه شود. از آنجایی که مسجد، عصاره و تجلیگاه اسلام است، باید کوچک شدهٔ جامعه باشد و همه عناصر اصلی جامعه اسلامی را در خود دارا باشد. توانمندی مالی مسجد، نماد بازار در جامعه است، که وقتی در پیوند با روحانیت ( امام مسجد ) قرار می گیرد، به قول امام راحل، « ستون ستبر قدرتمند » برای اسلام و جامعه اسلامی و آرمان های نظام اسلامی خواهد بود. صندوق های مساجد ( صندوق به معنی واقعی و نه صرفا اسمی بدون مسمی ) که جزء دغدغه ها و آرزوهای رهبری معظم است، بخشی از نقش توانمندسازی مالی مسجد را عهده دار می باشند. مساجد در شهرهای بزرگ، با درک این موضوع مهم، سالیانی پیش به این فکر افتادند و در این جهت اقداماتی انجام داده اند. عکس، مربوط به صندق قرض الحسنه مسجد روحانی، در کوچه پس کوچه های قدیمی اطراف میدان شوش شهر تهران می باشد. مساجد برای بازیابی جایگاه حقیقی خود، باید صندوق قرض الحسنه قوی و قدرتمندی داشته باشند تا مشکلات اهالی محله را توسط این صندوق، رفع و رجوع نمایند. در این خصوص سخن بسیار است که در زمان مناسب بیان خواهد شد ان شاء الله. @mahdi_domeiri
06) ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
33.36M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه ششم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 یکشنبه| ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
07) ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
37.62M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه هفتم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 دوشنبه| ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم صفحه (۱) امام خامنه ای حفظه الله: و مسئله‌ اصلی، کلید اصلی، اینجا است: حضور مردم در همه‌ مسائل، حل‌کننده‌ مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند - میدان های مختلف مورد ابتلای کشور - مغتنم است. و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد. هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود. ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ در نگاه اسلامی، همه کاره جامعه مردم هستند و مردم در همهٔ عرصه ها پیش قدم و پیش گام می باشند. حاکمیت جایگاه نظارت و تنظیم کننده روابط و جعل کننده قواعد لازم را دارد. در هر عرصه ای که مردم حضور جدی یافتند، موانع برطرف شد و بنبست ها، شاهراه گشت. هیچ سدی در برابر ارادهٔ مردم، یارای ایستادگی ندارد، خصوصا مردمی که ایمان به خدا دارند و به قدرت الهی اتکا می نمایند. نقشه دشمنان نیز جدا کردن مردم از نظام است که باید هوشیار بود. @mahdi_domeiri
صفحه (۲) تصویر، متعلق به یکی از روستاهای استان مازندران است که اهالی آن طبق یک قانون نانوشته، خود را موظف کرده اند که تمام پیاده رو را به موازاتِ خانه خود، درخت کاری کنند ( غالبا درخت نارنج ). چشم نوازی این تصویر، خود گویای قدر و قیمت این عملکرد است. کاری که اگر قرار بود دهیاری انجام دهد، هم سالیان سال زمان می برد و هم هزینه های زیادی لازم داشت، و غالبا به خاطر وجود کارهای مهمتر، از انجام آن ابا می شد و روستا می ماند و حالت بی روحِ بدون سرسبزی معابر. این، حقیقت جمهوریت است از سوی مردم. گاهی حاکمیت باید قائل به جمهوریت باشد و مردم را در تمام عرصه های کشور، مشارکت دهد. گاهی خودِ مردم باید قائل به حق و تکلیف جمهوریت باشند و عملا در کارها ورود پیدا کنند. کاری که مردم این روستا در این خصوص انجام دادند، به رسمیت شناخت حق و تکلیف جمهوریت است. طبیعتا این کار در مناطق کویری، شایسته تر می نماید. اگر مردم شهر ما در بشرویه چنین روشی را بیش از پیش اتخاذ کنند و مسؤولین مربوطه همراهی های لازم را بیش از پیش بنمایند، شهر جلوهٔ بهتر و زیباتری می گیرد. تا زمانی که خودمان حرکت نکنیم و کاری انجام ندهیم، بسیاری از کارها پیش نمی رود و روی زمین می ماند. @mahdi_domeiri
08) ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
48.91M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه هشتم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 سه شنبه| ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
حجت الاسلام دومیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم صفحهٔ (۱) إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ درگذشت عالمِ عامل، سالک إلی الله، عاشقِ دلسوختهٔ خدا، انقلابیِ بصیر و نواندیش، مبلغِ توانمند و نوآور، عالِم به زمان و اقتضائاتش، دل سپرده و سر سپرده به امام زمان روحی له الفداء، صاحب همت بلند، حاج علی آقای مؤیدی رحمه الله را محضر امام زمان روحی له الفداء، مقام معظم رهبری حفظه الله، عالمان و اندیشمندان حوزهٔ علمیه و شهرستان بابل، و خانوادهٔ معزز ایشان، تسلیت عرض می نمایم. فقدان این اندیشمند سترگ، به یقین مصداق بارز ثلمه در جامعه اسلامی است، و خدا می داند که چقدر باید حوزهٔ علمیه تلاش کند تا چنین عنصر ارزشمندی را تحویل جامعه اسلامی دهد. امروز ابراز تأسف از فقدان این مجاهدِ بصیرِ جبههٔ انقلاب، اگر منحصر شود به بیانیه های تسلیت و آه کشیدن ها و ابراز حزن و اندوه، البته جفا در حق ایشان و امام زمان روحی له الفداء است. امروز، ابراز تأسف ارادتمندان و دوستداران این سالکِ وسطِ میدان معرکه و مصداق حقیقیِ « رهبان باللیل و اسد بالنهار » از سوی روحانیون معزز و طلاب روشن ضمیر، تلاش برای پیمودن مسیری است که ایشان و همگنان ایشان فراروی ما نمودار شدند و سعی بر پر کردن خلئی است که از فقدانِ حزن انگیز این روحِ بلند، ایجاد شده است. امروز حوزه های مقدس علمیه، عزادار و صاحب عزای واقعی است که فرزندی برومند و رشید که از تبار سعیدالعلماء ها و اشرفی ها و روحانی ها بود را از دست داده است. و اگر خروجی حوزه های علمیه امروز امثال مؤیدی های نباشد، چه باید گفت؟. @mahdi_domeiri
صفحهٔ (۲) امام خامنه ای در دیدار اخیر با روحانیون و مبلغان، فرمودند: امروز نگاه رایج در حوزه‌ های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ دوّم قرار دارد. مرتبه‌ اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ اوّل است؛ من این را می خواهم عرض بکنم ... اولویّت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ دوره‌ها این‌جور بوده امّا در دوره‌ ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دوره‌ ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک‌ چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا می کند؛ که حالا می دانید و می‌ بینید و مشاهده می کنید. این ‌قدر هم این دشمنی‌ها زیاد شده که اصلاً همه‌ ما عادت کرده‌ایم و انواع و اقسام دشمنی‌های دشمن خیلی به چشممان نمی‌آید. خب، پس تبلیغ در دوره‌ ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ هم از جهت اینکه در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود ــ فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است. گاهی انسان فکر می کند که اوجب واجبات است؛ پس حفظ ایمان مردم می شود واجب؛ تبلیغ از این جهت اهمّیّت مضاعف پیدا می کند ــ ثانیاً از این جهت که دوره، دوره‌ تطوّر علمی است. امروز انواع و اقسام شیوه‌های پراکندن پیام وجود دارد که در گذشته حتّی فکرش را هم نمی کردند؛ از تلویزیون و ماهواره بگیرید تا اینترنت و پسااینترنت؛ این چیزهای جدیدی که پیش آمده، هوش مصنوعی و امثال اینها. حالا چیزهای دیگر هم در راه است. خب، با یک‌ چنین شرایطی، با یک‌ چنین وضعیّتی که در دست دشمن شمشیرهای آخته‌ برّانِ خون‌ریز وجود دارد، ما چه ‌کار می خواهیم بکنیم؟. تبلیغ، اینجا اهمّیّتِ مضاعف پیدا می کند. امروز، هم سخت‌افزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، پیشرفت پیدا کرده که اشاره کردم، هم نرم‌افزارها؛ شیوه‌های باورپذیر کردن پیام را ــ چیز‌هایی که در گذشته، هیچ کس بلد نبود ــ  با پشتیبانی علمیِ روانشناسی و امثال اینها رایج کردند؛ اینها ابزارهای نرم‌افزاری است، اینها خیلی مهم است. جوری حرف می زند، جوری فیلم درست می کند، جوری صحنه‌سازی می کند، جوری در روزنامه تیتر می زند که کسی که ملاحظه می کند، تردید نمی کند که این درست است؛ در حالی ‌که صد درصد غلط است. ما امروز با اینها مواجهیم. اگر از این چیزها غفلت کردیم، اگر امروز حوزه‌ علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای می شویم که جبرانش به‌ آسانی ممکن نیست؛ نمی گویم محال است امّا به‌ آسانی ممکن [نیست] و دچار استحاله‌ فرهنگی می شویم. اگر لاسمح‌الله استحاله‌ فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک‌ ذرّه و دو ذرّه نیست. امام در یک مواردی مکرّر می فرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، اسلام یک سیلی‌ ای خواهد خورد که تا سال های متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند؛ قضیّه این است. اگر چنانچه ما غفلت بکنیم این پیش می‌آید. اگر غفلت بکنیم، از گناهان بزرگ قبح‌زدایی می شود، از کبائر قبح‌زدایی می شود، عادی می شود. می‌بینید که در غرب شده؛ در غرب همین‌طور قدم به قدم دارند پیش می روند. آدم دوست ندارد تعبیرات رایج اینها را تکرار بکند، یعنی واقعاً شأن حرف زدن انسان و زبان انسان بالاتر از این است که اینها را تکرار کند؛ امّا هست دیگر. اگر تبلیغ را دستِ‌کم بگیریم، اینها دامن جامعه‌ ما را خواهد گرفت. حال در سوگ از دست دادن کسی نشسته ایم که مصداق روشنِ عملیاتی کردن این فرمایشِ امام جامعه است، و الحقُّ و الإنصاف مسیر را درست و متقن پیمود. اگر ابراز سوگواری ما از پشت میزهای مختلفی است که ما را از حضور در بدنهٔ اجتماع منع می کند، فعلینا ما علینا. مؤیدی، روح بزرگی بود که تلاش کرد بندگی خدا و سر سپردگی محضر امام زمان روحی له الفداء را، با خدمت به نظام مقدس اسلامی و سربازی رهبری معظم حفظه الله به منصهٔ ظهور برساند که رساند. حال ما ماندیم و این سؤال که چقدر چون مؤیدی بار از دوش نظام بر می داریم و اولویت های ما چقدر منطبق با اولویت های امام جامعه است و تبلیغ برای ما در اولویت است و یا دیگر مسائل؟. حجة الاسلام مؤیدی، روح پاکی بود که پاک زیست و پاک اندیشید و پاک عمل کرد و پاک رفت. خدا با اولیائش علیهم السلام محشورش گرداند و ما را در همین مسیر نورانی هدایتگر شود إن شاء الله. مهدی دومیری دوشنبه ۱۴۰۲/۶/۶ @mahdi_domeiri
09)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
37.7M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه نهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 چهارشنبه| ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم این کلیپ به عنوان طنز ساخته شد و به عنوان طنز منتشر و دست به دست می شود. اما بیانگر حقیقتی بس سترگ است. برخورد با ناهنجاری های اجتماعی در سطح عموم جامعه، جز توسط خودِ مردم، ممکن نیست، و اگر هم توسط ارگان های حاکمیتی برخوردی صورت بپذیرد، سرانجام مطلوبی نخواهد داشت. مردم باید حق و تکلیف جمهوریتِ خود را به همان گستردگی و وسعتی که اسلام و نظام اسلامی و امامین انقلاب انتظار دارند، درک و باور کنند؛ نه آنگونه که برخی از سیاسیون می پسندند که جمهوریت صرفا محدود به انتخابات و راهپیمایی ها شود. اگر این درک عمیق و گسترده اتفاق افتاد، اگر عموم جامعه دریافت که جمهوریت به معنی دخالت در تمام شؤون جامعه حق او است و نیز تکلیفش، آن روز، روز عید حقیقی این جامعه است. چرا که دیگر هیچ مانعی بر سر راه این مردم متدین برای دستیابی به آرمان های اصیل انقلاب و نظام اسلامی، وجود نخواهد داشت. جمهوریت حقیقی - با همان مفهوم عمیق و گسترهٔ وسیع اش - یکی از مهمترین اهداف میانی ارسال رسل علیهم السلام، و نیز یکی از محکم ترین پایه های ظهور و حکومت امام زمان روحی له الفداء است. یکی از ضروریات جهاد تبیین، تبیین این حق و تکلیف برای مردم است که اگر این تبیین به خوبی جاگیر شود، سیل خروشان حضور ملت در همهٔ عرصه ها، بسیاری از تباهی ها را خواهد شست. لِمِثْلِ هَٰذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ ( صافات: ۶۱ ) @mahdi_domeiri
10)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
37.07M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه دهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 پنج شنبه| ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
11)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
38.97M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه یازدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 شنبه| ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
12)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
37.65M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه دوازدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 یکشنبه| ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
13)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
41.38M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه سیزدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 دوشنبه| ۳٠ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
14)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
38.55M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه چهاردهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 سه شنبه| ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
15)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
44.44M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه پانزدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 چهارشنبه| ۱ خرداد ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
16)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
38.07M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه شانزدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 پنج شنبه| ۲ خرداد ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
17)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
31.74M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه هفدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 شنبه| ۴ خرداد ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
18)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
29.45M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه هجدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 دوشنبه| ۶ خرداد ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri
بسم الله الرحمن الرحیم صفحه (۱) واقعیت این است که بسیاری از ما، بر اساس میل و خوش آمد خود، دینداری می کنیم، و نه بر اساس واقعیت. به عبارت دیگر، چون از دینداری لذت می بریم و مطابق میل ما است، متدین هستیم. نشانهٔ این گونه دینداری، دینداری گزینشی است. یعنی تنها به مواردی از دین، پایبند هستیم که با میل ما مطابقت می کند، و در عین حال مواردی که برایمان سخت تر و تلخ تر است را، نادیده می گیریم. به عبارت دیگر، اینگونه افراد دینداری می کنند برای این که لذت ببرند، و این لذت صرفا در جایی است که دستورات دین مطابق میل و خواسته های آنها باشد. لذا اگر دستوری از دین فاقد معیارهای « لذت گرایانه » بود، از آن پرهیز می نمایند. خداوند متعال برای اینکه اینگونه دینداران را ( که اکثریت هستند ) از متدینان واقعی جدا کند، قانونی دارد به نام « امتحان ». أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ. ( عنکبوت: ۲ - ۳ ) آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟. و محققا ما امتهایی را که پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم، و همانا خدا دروغگویان و راستگویان را کاملا می‌شناسد. اینگونه از متدینین در مقام مواجهه با امتحان و بلا و سختی، به دو دسته منقسم می گردند: ۱- آنهایی که رندانه در برابر دستوراتی از دین که فاقد معیارهای لذت گرایانه و عدم تطابق با میل آنها است، می ایستند و آنها را زیر پا گذاشته و از آن عبور می نمایند و در امتحان ابتلا و سختی و مشقت، رفوزه می شوند. ۲- آنهایی که سعی می کنند از رو به رو شدن با چنین دستوراتی بپرهیزند و به واسطه پرهیز از چنین ابتلائاتی و در واقع با پاک کردن صورت مسأله، دیانت خود را محفوظ بدارند. دسته دوم احیانا خود را افراد با تقوا و مومنی محسوب می کنند که به دستورات دین پایبندند و اهل اطاعت خداوند متعال می باشند، و چه بسا گرفتار عُجب هم شوند. اما غافل از این هستند که: وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ( آل عمران: ۵۴ ) با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آنها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد. یکی از سنت های الهی، غربالگری است. قال لی أبو عبد الله ع و الله لتكسرن كسر الزجاج و إن الزجاج يعاد فيعود كما كان و الله لتكسرن كسر الفخار و إن الفخار لا يعود كما كان و الله لتميزن و الله لتمحصن و الله لتغربلن كما يغربل الزؤان من القمح». ربیع بن محمد المسلی روایت می كند كه امام صادق به من فرمود: به خدا قسم مانند شكستن شیشه شكسته می شوید و بدرستی كه شیشه بازگردانده می شود و به همانگونه كه بوده است بر می گردد، و به خدا قسم شما مانند كوزه ها شكسته می شوید و همانا كه كوزه به همانگونه كه بوده است بر نمی گردد. به خدا قسم شما از همدیگر جدا می شوید، به خدا قسم شما خالص می شوید، به خدا قسم شما مانند غربال كردن تلخه گندم از گندم غربال می شوید. یکی از این راه ها، احاطه شدن به سختی است. یعنی شرایطی برای اینگونه مومنان رقم می خورد، که از هر طرف بخواهند از امتحان سختی بگریزند، با سختی دیگری رو به رو می شوند. اینجا است که ناچارا باید با دستوراتی از این مواجه شوند که مطابق میلشان نیست و رغبتی به انجامش ندارند. اینجا، آنجایی است که بسیاری خود می فهمند که چه مقدار از دین دور بودند و گمان می کردند که متدین و با تقوا هستند. در مورد همین مسأله است که امام حسین علیه السلام می فرماید: إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ. به راستی که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آن ها است. و مادام که برای معیشت آنها مفید باشد پیرامون آن هستند. و وقتی به بلا ( و رنج و سختی ) آزموده شوند، دین داران اندک اند. @mahdi_domeiri
صفحه (۲) خلاصه کلام اینکه، دینداری از سر نفسانیت، انسان را به چنین ورطه ای سوق می دهد. انسان باید تلاش کند که مطیع مولا باشد و هر دستوری که داد ( فارغ از لذت بردن از دستور یا رنج بردن از آن ) انجامش دهد. به عبارت دیگر، ملاک اعمالش، « خوشایند و رضایت خودش » نباشد، بلکه « خوشایند و اراده مولایش » باشد. عمر کوتاه است و زمان برای اصلاح خود کم و « خیر الماکرین » در کمین دینداران عوام مسلک که « إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ » ( فجر: ۱۴ ). تا دینداری ما عالمانه و حقیقی نشود، در لشگر امام زمان جایی نخواهیم داشت. امام خامنه ای فرمود: شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آن‌ چنان دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده‌تر است؛ دورانی که ملت ها با یکدیگر نمی‌جنگند؛ دستهای جنگ‌افروز عالم - همان هایی که جنگهای منطقه‌ ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می‌اندازند - دیگر نمی‌توانند جنگی به راه بی ندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیتِ کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست. در روایات، « واللَّه لتمحّصنّ » و « واللَّه لتغربلنّ » است؛ به شدت امتحان می‌شوید؛ فشار داده می‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدان های مجاهدت، انسان های پاک امتحان می‌شوند؛ در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود ( ارواحنا فداه ) روز به‌ روز نزدیکتر می‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ شعبان، روز عید بزرگ است. ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ @mahdi_domeiri
19)ماهیت انقلاب اسلامی.mp3
33.43M
🎙 سخنرانی _ حجت الاسلام مهدی دومیری ✅ سلسله جلسات «ماهیت انقلاب اسلامی» ♦️ جلسه نوزدهم 🕌 مسجدالرضا علیه السلام 🗓 سه شنبه| ۷ خرداد ۱۳۹۸ @mahdi_domeiri