May 11
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹
🔸 «هَیَمان» از ریشه «هیم» به معنای تشنگی شدید، عشق و سرگردانی است.
«هَیَمان» جنونی فراتر از عشق است که عبارت از حیرت و محو شدن در تلاطم امواج وجود حق؛ قرار گرفتن در پرتو انوار و تجلیات الهى و استغراق در آن تجلیات است.
🔸 «هَیَمان» مقامی است که عبد در آن مقام، پس از طی کردن مراتب و درجات سیر و سلوک و تلألؤ و تجلى انوار حق بر دل او و قرب و اتصال به انوار ملکوتى الهى آنچنان در وادى توحید گم گردد و غرق در امواج دریای بیپایان توحید الهى گردد که از خود و از ما سوى الله چشم پوشد و عالم و آدم را فراموش کند.
#هیمان
@mahdi_mahdavi11
💠 تفاوت شاکله و فطرت در بیان آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)
🔹 فرق بین فطرت و شاكله فراوان است كه ما به بعضی از آنها اشاره می كنیم.
1️⃣ یك: فطرت، موهبتی است نه كسبی، بر خلاف شاكله كه كسبی است نه موهبتی.
2️⃣ دوم: فطرت از لحاظ گزارش علمی و گرایش عملی، جز به حق و صدق مایل نیست، به دلیل اینكه ظاهر آیه سی ام سوره روم این است كه ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنیفَاً﴾ كه این همان ﴿فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها﴾ است و دین هم مجموع عقاید است و اخلاق است و احكام، بر خلاف شاكله، به دلیل اینكه شاكله گاهی به طرف حق است گاهی به طرف باطل.
3️⃣ فرق سوم: فطرت، به غیر خدا استناد ندارد، بر خلاف شاكله كه به مبدأ فاعلی قریب یعنی انسان استناد دارد؛ آنجا می گوید: ﴿كُلُّ یعْمَلُ عَلی شَاكِلَتِهِ﴾ اما فطرت شده: ﴿فِطْرَتَ اللّهِ﴾. فطرت به غیر خدا استناد ندارد، زیرا بخشنده آن فقط خداست و اگر به انسان استناد پیدا می كند، از قبیل استناد به مبدأ قابلی است نه فاعلی، بر خلاف شاكله كه به مبدأ فاعلی قریب یعنی انسان استناد دارد.
4️⃣ چهارم: فطرت قابل تبدیل نیست؛ نه خدا عوض می كند نه غیر خدا؛ اما خدا عوض نمی كند چون فرمود كه من انسان را به أحسن تقویم آفریدم، گرچه قادر هست اما أحسن را كه به غیر أحسن تبدیل نمی كند و غیر خدا تبدیل نمی كند، چون قادر نیست.
#شاکله
#فطرت
#هیمان_الحق
@mahdi_mahdavi11
🔹🔹 و لَدَيْنَا مَزِيدٌ 🔹🔹
🔸ازدیاد علم اهل بیت (ع) در هر شب جمعه
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَمَّنْ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ:
إِنَّ لَنَا فِي كُلِّ لَيْلَةِ اَلْجُمُعَةِ وَفْدَةً إِلَى رَبَّنَا فَلاَ نَنْزِلُ إِلاَّ بِعِلْمٍ مُسْتَطْرَفٍ.
✅ امام صادق علیه السلام فرمودند:
همانا برای ما (اهل بیت) در هر شب جمعه محضری و واردشدنی بر خداوند هست که از آن نازل نمیشویم مگر با علم و حقیقتی تازه و جدید.
📚 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۱۳۱
#فضائل_الأئمة
#هیمان_الحق
@mahdi_mahdavi11
🔹 یا مَنْ دَنَا فِی عُلُوِّهِ یَا مَنْ عَلا فِی دُنُوِّهِ 🔹
🔸 مظهر عُلوّ و دُنوّ حق تعالی
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ .... عن يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ:
دَخَلَ ضِرَارُ بْنُ ضَمْرَةَ اَلنَّهْشَلِيُّ عَلَى مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ قَالَ لَهُ صِفْ لِي عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ أَ وَ تُعْفِينِي فَقَالَ لاَ بَلْ صِفْهُ لِي فَقَالَ لَهُ ضِرَارٌ رَحِمَ اَللَّهُ عَلِيّاً كَانَ وَ اَللَّهِ فِينَا كَأَحَدِنَا يُدْنِينَا إِذَا أَتَيْنَاهُ وَ يُجِيبُنَا إِذَا سَأَلْنَاهُ وَ يُقَرِّبُنَا إِذَا زُرْنَاهُ لاَ يُغْلَقُ لَهُ دُونَنَا بَابٌ وَ لاَ يَحْجُبُنَا عَنْهُ حَاجِبٌ وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ مَعَ تَقْرِيبِهِ لَنَا وَ قُرْبُهُ مِنَّا لاَ نُكَلِّمُهُ لِهَيْبَتِهِ وَ لاَ نَبْتَدِيهِ لِعَظَمَتِهِ فَإِذَا تَبَسَّمَ فَعَنْ مِثْلِ اَللُّؤْلُؤِ اَلْمَنْظُومِ ...
✅ اصبغ بن نباته مىگويد: ضرار بن ضمره پيش معاويه آمد. معاويه گفت: على (ع) را براى من توصيف كن. ضرار گفت: آيا مرا از این کار معاف میکنی؟ معاويه گفت: نه. ولى او را برایم توصیف کن. ضرار گفت: خداوند، على عليه السّلام را رحمت كند. او در ميان ما، مانند يكى از ما بود. آنگاه كه پيش او مىرفتيم، ما را به خود نزديك مىنمود و هر سؤالى كه داشتيم، پاسخ ما را مىداد. هیچ دری را به روى ما نمىبست و دربانى بر ما نمىگماشت. با اينکه او ما را به خود اینقدر نزدیک میساخت اما ما از هيبت على (ع) نمىتوانستيم با او سخن بر زبان آوريم و عظمتش اجازه نمىداد كه ما سخن را شروع كنيم. علی (ع) آنگاه كه لبخند مىزد، دندان های مبارکش همانند مروارید های چیده شده و منظم نمایان میشد.
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۶۲۴
#فضائل_الأمیر
#أمیر_الفضائل
#هیمان_الحق
@mahdi_mahdavi11
🔰مواعظ السُلاک
شب داشته باشید، خلوت و طهارت را مراعات کنید و مقداری از شب را به فکر و تفکر بنشینید و با خلوت و وحدت عالم با "الواحد المطلق" انس بگیرید.
📚 شرح فصوص الحکم، ج۱، ص۳۲۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#مواعظ
#هیمان_الحق
@mahdi_mahdavi11
🔸 در هر مرتبهای بدنی و نفسی است، و حقیقت تو بالاتر از همهی این هاست 🔸
🔹 پس، در ادب حضور بسى خطرات است كه سالك نبايد از آن لحظهاى غفلت كند. و طهارت لباس را، كه ساتر قشر بلكه قشر قشر است، بايد وسيله طهارت لباس هاى باطنى قرار دهد، و بداند كه چنانچه اين لباس صورى ساتر و لباس بدن ملكى است، خود بدن ساتر بدن برزخى [است]، و بدن برزخى الآن موجود است ولى در ستر و حجاب بدن دنيائى است و اين بدن ساتر او است، و بدن برزخى ساتر و لباس و حجاب نفس است، و آن ساتر قلب است، و قلب ساتر روح است، و روح ساتر سرّ است، و آن ساتر لطيفه خفيّه است، الى غير ذلك از مراتب. هر مرتبه نازله ساتر مرتبه عاليه است. و جميع اين مراتب گرچه در خلّص اهل اللّه موجود و ديگران از آنها محرومند، ولى بعضى از آن مراتب را چون همه دارند لهذا اشاره به همان مىشود.
📚 آداب الصلاة، ص 91
#نماز
#امام_خمینی
@mahdi_mahdavi11
💠 آیت الله سید محمدحسن إلهی طباطبایی
(برادر علامه طباطبایی)
🔹 ما غائبیم، نه حضرت🔹
حضرت ولی عصر (عج) که غایب نیست. ما هم هیچ وقت بدون رابطه نیستیم. ارتباط بین ما و حضرت همیشه وجود دارد ...
تصرف حضرت در بشریت، مثل تصرف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما بلکه برای همهی بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرت هستیم. منتهی بعضی از انسان ها این ارتباط را درک میکنند و میشناسند و بعضی نمیشناسند و اگر ما نمیتوانیم ارتباط را درک کنیم، چون ما دیدمان کم است؛ ما غائبیم.
📚 إلهیه، ص ۱۵۳
@mahdi_mahdavi11
🔸متمکّنین در توحید🔸
♦️ علامه طباطبایی از استادش سید علی قاضی طباطبایی عارف بزرگ نقل کرده که سه نفر در طول تاریخ عرفان به مقام «تمکّن در توحید» رسیدهاند که عبارتند از:
سید بن طاووس
احمد بن فهد حلی
سید محمدمهدی بحرالعلوم
📚 گلشن ابرار، ج۱، ذیل شرح حال ابن فهد حلی
@mahdi_mahdavi11
💠 و أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة 💠
صوفى چه فغان است که من اَین إلى اَین
این نکته عیان است من العلم إلى العین
ما الحاصل فى البین چه گوئى سفرى کن
چون خضر بجوى این گهر از مجمع بحرین
بر ذمّه ما دین تو از پرتو هستى
کو جذب فنائى که مؤدى شود این دین
در مشرب توحید بود وهمِ دوئى کفر
در مذهب تقلید بود نفى دوئى شین
این وحدت محض است که از کثرت تکرار
گاه اربعه و گاه ثلاث است و گه اثنین
جامى مکن اندیشه نزدیکى و دورى
لا قرب و لا بعد و لا وصل و لا بین
📚 تذکرة ریاض العارفین، روضه اول، بخش ۴۲
#جامی
@mahdi_mahdavi11
🔸 بعد از بهشت و جهنم چه میشود؟
🔹 چرخهی بی نهایت عالم هستی
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ:
✅ سأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ فَعَيِينٰا بِالْخَلْقِ اَلْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» قَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا اَلْخَلْقَ وَ هَذَا اَلْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ اَلْجَنَّةَ وَ أَهْلُ اَلنَّارِ اَلنَّارَ جَدَّدَ اَللَّهُ عَالَماً غَيْرَ هَذَا اَلْعَالَمِ وَ جَدَّدَ خَلْقاً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لاَ إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ اَلْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ اَلسَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا اَلْعَالَمَ اَلْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اَللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ اَلْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ اَلْآدَمِيِّينَ.
💠 جابر بن یزید گوید: از امام باقر علیه السلام در باره آیه: «أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» «آيا ما در آفرينش نخستين درمانده بوديم؟ (خير) بلكه آنان از آفرينش جديد در تردیدند» پرسیدم،
حضرت فرمودند: ای جابر! تأویل آیه این است که خداوند متعال آنگاه که این آفریدگان و این جهان را نابود ساخته و بهشتیان را در بهشت و دوزخیان را در دوزخ جای دهد، جهان دیگری غیر از این جهان را از نو پدید میآورد، بدون نر و ماده، تا او را پرستیده و یگانه دانند و به آنان زمینی غیر از این زمین میآفریند که در آن استقرار یافته و آسمان دیگری که بر آنان سایه افکند.
شاید تو بر این باوری که خداوند تنها این جهان را آفریده و به جز شما بشری را نیافریده است؟
به خدا سوگند! به طور حتم خداوند متعال هزار هزار عالَم و هزار هزار آدم آفریده که تو در پایان این جهانها و آن آدمیان هستی.
📚 التوحيد (للصدوق)، ج ۱، ص ۲۷۷
@mahdi_mahdavi11
🔸سرَیان عشق در جمیع موجودات 🔸
💠 و بالجملة من سلك مسلك العرفاء الإلهيين في هذا المقام ينبغي له أن يرتب عشق الموجودات على ترتيب و نظام يؤدي و ينساق كل عشق للسافل إلى عشق للعالي على الوجه الأتم الأكمل و هكذا إلى أن ينتهي إلى عشق واجب الوجود حتى يلزم أن جميع الأشياء عاشقة له مشتاقة إلى لقائه و كذا لا بد أن يكون كل عشق للعالي عشقا للسافل لا على سبيل القصد و الاستكمال بل على سبيل التطفل و الاستجرار و الترشح.
فإذن لما كان تمام الجسم بالطبيعة فلا جرم يعشق تمامه الذي هو الطبيعة و تمام الطبيعة بالنفس المدبرة لها فلا جرم يعشقها و تمام النفس بالعقل فتعشقه و تمام العقل بل تمام الكل بالواجب تعالى فيعشقه العقل و يتم به الكل بل هو الكل في وحدة و هو مبتهج بذاته لا بغيره إذ لا غير و لا ند و لا شريك له و هو العزيز القهار و هو القاهر فوق عباده و الله من ورائهم محيط فينطوي في عشقه لذاته عشقه لجميع الأشياء كما ينطوي في علمه بذاته علمه بجميع الأشياء.
✅ به صورت کلی هر کس بر مسلک و شیوه عارفان إلهی در این مقام (موضوع عشق) سیر کند، باید که عشق به موجودات را به ترتیب و چینشی تعریف کند که عشق نسبت به هر موجود سافل و پایین رتبهای منجر به عشق موجود عالی شود. به صورت اتم و اکمل آن تا منتهی شود به عشق واجب الوجود. در این صورت لازم میآید که تمام موجودات عاشق او (واجب الوجود) باشند و مشتاق لقائش. در این صورت چارهای نیست که عشق به موجود عالی، منجر به عشق به موجود سافل (پایین مرتبه) نیز باشد، البته نه به این جهت که این عشق برای استکمال خود عاشق و قصد و غرضی است، بلکه بر سبیل ظهور عشق و تجلی و ترشج آن نسبت به موجود سافل است.
بنابراین، از آن جایی که تمام جسم به طبیعت است، پس تمام خودش را لاجرم عاشق است و تمام طبیعت نیز به نفس مدبر خود است، پس لاجرم طبیعت نیز عاشق نفس است و تمام نفس نیز به عقل است پس نفس نیز عاشق عقل است و تمام عقل و بلکه تمام هستی نیز به واجب تعالی است پس عقل و همهی هستی عاشق حق تعالی است و به واسطهی اوست که کُل [تمام هستی) محقق میشود، بلکه او خودش عین کُل است به نحو وحدت البته! و او نسبت به ذات خودش در ابتهاج و سرور است نه به غیر خودش، چرا که غیر جز او نیست و همتایی ندارد و شریکی ندارد و او عزیز قهار است و او قاهر بر بندگانش است و خداوند محیط بر آنان است. (آیات قرآن) پس در عشق او به ذات خودش، عشق او به همهی موجودات نیز نهفته است همانگونه که در علمش به ذات خودش، علمش به همهی أشیاء نهفته است.
📚 الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، ج7، ص: 157
#عشق
#أسفار
#هیمان
@mahdi_mahdavi11
🔹 حقیقت ذکر، فراموشی خود است 🔹
💠 أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِىِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
لاَ تَذْكُرِ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ سَاهِياً وَ لاَ تَنْسَهُ لاَهِياً وَ اُذْكُرْهُ ذِكْراً كَامِلاً يُوَافِقُ فِيهِ قَلْبُكَ لِسَانَكَ وَ يُطَابِقُ إِضْمَارُكَ إِعْلاَنَكَ وَ لَنْ تَذْكُرَهُ حَقِيقَةَ اَلذِّكْرِ حَتَّى تَنْسَى نَفْسَكَ فِي ذِكْرِكَ وَ تَفْقِدُهَا فِي أَمْرِكَ.
✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
خداوند سبحان را از روى سهو و نسيان ياد و از روى لهو و بازيچه فراموش مكن بلكه او را ياد كن ياد كردنى تمام كه دلت با آن موافق و درون و بيرونت با آن مطابق باشد و هرگز به حقيقت
ذكر خدا رسيدن نتوانى مگر وقتى كه در ذكرت بكلّى خود را فراموش كنى و نفست را در كارت نابود سازى.
📚 غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۷۵۷
🔰 بابا أفضل کاشانی میفرماید:
واپس منگر دمی و در پیش مباش
با خویش مباش و خالی از خویش مباش
خواهی که غریق بحر توحید شوی
مشنو، منگر، مگو، میندیش، مباش
@mahdi_mahdavi11
🔸صلوات ابن عربی بر مولانا امام جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام 🔸
💠 صلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٰ اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایه الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروهِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایه و الإرشاد ،المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📚شرح مناقب، ص ۱۷۱
@mahdi_mahdavi11
🔹 یا من یسبح الرعد بحمده 🔹
المعلّى بن محمد البصري، عن سليمان بن سماعة، عن عبد اللّه بن القاسم، عن سماعة بن مهران:
💠 کنْتُ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَأَرْعَدَتِ السَّمَاءُ وَ أَبْرَقَتْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) أَمَا إِنَّهُ مَا کَانَ مِنْ هَذَا الرَّعْدِ وَ مِنْ هَذَا الْبَرْقِ فَإِنَّهُ مِنْ أَمْرِ صَاحِبِکُمْ قُلْتُ مَنْ صَاحِبُنَا قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام)
✅ سماعهًْبنمهران گوید:
نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که آسمان رعدوبرق زد: پس امام صادق (علیه السلام) فرمود: «آنچه از این رعدوبرق بود، به امر صاحبتان است». عرض کردم: «صاحب ما کیست»؟ فرمود: «امیرالمؤمنین (علیه السلام) است».
📗الإختصاص، ج۱، ص۳۲۷
@mahdi_mahdavi11
هدایت شده از استاد فیاض بخش
ArbaeenMusavi1403.02.12.MP3
25.22M
🚨مهم؛ حتما توجه فرمایید.
🔉 بشنوید | مجموعه توصیهها و دستورات پیرامون اربعین موسوی
استاد فیاضبخش
👈 این فایل بیانات استاد در پایان جلسه اخیر حدیث معراج مورخ ۱۲ اردیبهشت است.
👈 متن توصیهها و همچنین نامه استاد سعادتپرور(ره) که استاد در این فایل مورد اشاره قرار دادند در کانال منتشر میشود.
📚 کتاب ادب حضور (اسرار اربعین موسوی) که استاد در بیاناتشان مورد اشاره قرار دادند از لینکهای زیر قابل تهیه است:
خرید نسخه چاپی | خرید دوره پنج جلدی | دانلود کتاب صوتی | دانلود نسخه دیجیتال از طاقچه
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
🔹به اربعین کلیمی حسن ببست کمر🔹
هلال ذیعقده پیدا شد از فَرازِ اُفُق
چه گوشواره زَرّین چه خوش کشیده تُثق
و یا سپهر به آبروی خود اشارت کرد
به محرمانِ حَرَم کای به بهترین خُلُقٍ
میان چو بنده ببندید در پی خدمت
که اربعین کلیمی زِ رَه رسید فُتُق
اشارتی که در او صد بشارت است از دوست
به سالکان طریقت، به تارکانِ طُرُق
به ماورای طبیعت چگونه ره یابی
که چون عَلَق به تو چسبید از جَهَاتِ عُلُق
به راه عشق هزاران کُتَل بود در پیش
به دَشتِ پهن تو را پُشتِ هم بُوَد تُپُلُقِ
چو رُشدِ عقل نداری ز کودکی کمتر
اگر چه قامت تو بگذرد زِ عُوجٍ عُنُق
بگیر دیده ز مُلک و به عالم ملکوت
بدار دیده اگر نیستی شکسته عُنُق
چو سر به دست دلارام داده ای زنهار
مَزَن به چون و چرا دَم به کاش و آه نُطُق
به اربعین کلیمی حَسَن ببست كَمَر
به لطف دوست که دارد زِ رَهزَنانش قُرُق
#علامه_حسن_زاده_آملی
@mahdi_mahdavi11
💠 نماز توبه یکشنبه ذیالقعده
«سید بن طاووس» برای روز #یکشنبه ماه #ذی_القعده نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت کرده است.
✅ بعضی از فضائل خواندن #نماز_توبه #یکشنبه_ذی_القعده:
1️⃣ هرکه آن را بجا آورد، توبهاش پذیرفته شده و گناهانش آمرزیده میشود.
2️⃣طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند.
3️⃣ با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود.
4️⃣خانه قبرش وسیع و نورانی گردد.
5️⃣پدر و مادرش از او راضی شده و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نسل او گردد.
6️⃣ رزق و روزی اش توسعه یابد.
7️⃣فرشته مرگ در وقت جان دادن، با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند.
و ...
✅اما کیفیت آن نماز چنین است:
🚿 غسل کند
🚰وضو بگیرد
🕋 چهار رکعت نماز بخواند(دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح)
در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند
📿پس از نماز «هفتاد مرتبه» بگوید: «اَستَغفرُ اللّٰهَ ربّي و اَتوبُ الیه»
📿بعد از آن بگوید: «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّهَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
📿سپس بگوید:
«يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اِغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ أَنْتَ»
📚منابع:
📗مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی
📕اقبال الاعمال؛ سید بن طاووس
📘المراقبات؛ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
@mahdi_mahdavi11
💠 ز کوران نیز در سترِ تجلی گشته او پنهان
که ممکن بود دیدارش دهد چشمی به کورانش
🔸 حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: تَجَسَّسْتُ جَسَدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَنَاكِبَهُ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ تُحِبُّ أَنْ تَرَانِي فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَى عَيْنِي فَإِذَا أَنَا أَنْظُرُ إِلَيْهِ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ لاَ شُهْرَةُ اَلنَّاسِ لَتَرَكْتُكَ بَصِيراً عَلَى حَالِكَ وَ لَكِنْ لاَ تَسْتَقِيمُ قَالَ ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ عَلَى عَيْنِي فَإِذَا أَنَا كَمَا كُنْتُ.
✅ ابوبصیر گفت: من بدن و شانه های مبارک امام صادق علیه السلام لمس میکردم (ابوبصیر نابینا بوده و میخواسته با این کار تصور بهتری از امام (ع) پیدا کند) امام به من فرمود: ای أبا محمد آیا دوست داری مرا ببینی؟ عرض کردم: آری فدایت شوم. امام دست مبارکش را به روی چشم هایم کشید پس ناگهان بینا شده و جمال حضرت را به تماشا نشستم.
سپس فرمود: ای أبا محمد اگر در میان مردم مشهور نمیشدی تو را به همین صورت که بینا شدهای رها میکردم اما این امر برای تو خوب و به صلاح نیست. پس حضرت دست مبارکش را بر چشمانم کشید و به همان حالت سابق (نابینایی) باز گشتم.
📚 بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۲۷۱
@mahdi_mahdavi11
💠 از سرِ کُه سیل های تیز رو
و از تنِ ما جانِ عشق آمیز رو
🔸 عنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عِيسَى اَلنَّهْرِيرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
مَنْ عَرَفَ اَللَّهَ وَ عَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ مِنَ اَلْكَلاَمِ وَ بَطْنَهُ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ عَفَا نَفْسَهُ بِالصِّيَامِ وَ اَلْقِيَامِ قَالُوا بِآبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ هَؤُلاَءِ أَوْلِيَاءُ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ سَكَتُوا فَكَانَ سُكُوتُهُمْ ذِكْراً وَ نَظَرُوا فَكَانَ نَظَرُهُمْ عِبْرَةً وَ نَطَقُوا فَكَانَ نُطْقُهُمْ حِكْمَةً وَ مَشَوْا فَكَانَ مَشْيُهُمْ بَيْنَ اَلنَّاسِ بَرَكَةً لَوْ لاَ اَلْآجَالُ اَلَّتِي قَدْ كُتِبَتْ عَلَيْهِمْ لَمْ تَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ خَوْفاً مِنَ اَلْعَذَابِ وَ شَوْقاً إِلَى اَلثَّوَابِ.
✅ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
هركس خدا را شناخت و بزرگوار دانست، دهانش را از سخن بيهوده ببندد و شكمش را از خوراک اضافى بازدارد و نفس خود را با روزه و رياضت عادت دهد اصحاب گفتند:پدران و مادران ما به فدايت باد آيا اينان اولياء خدايند؟
فرمود:راستى كه اولياء خدا خاموشند و خموشى آنها ياد خداست نگاه كنند و نگاهشان عبرت است،و سخن گويند و سخنشان حكمت است، راه روند و راه رفتن آنها ميان مردم بركت است،اگر نبود عمر مقدّرى كه برايشان نوشته شده،از بيم عذاب و از شوق ثواب جانشان در كالبدشان بر جاى نمىماند.
📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۳۷
@mahdi_mahdavi11
اهمیت مراقبه ماه ذیقعده.mp3
5.42M
#کلیپ_صوتی | اهمیت مراقبه ماه ذیقعده
🔖 هر ایامی مسیری بی بازگشت به سوی خداست
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی ناب از حضور آیت الله بهجت (ره) در منزل یکی از شاگردان و ارادتمندانشان
🔸 ایشان هنگام خروج از منزل به شوخی به پسرم گفتند: این گلها را آب دادید؟ پسرم گفت: آقا جان این گلها مصنوعیه!
آقا فرمودند: دنیا همینجوره، یک نمایشگاه مصنوعیه، حقیقیش جای دیگره...
@mahdi_mahdavi11
هدایت شده از استاد فیاض بخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| تنها فرصت بعد از ماه مبارک رمضان، اربعین موسوی است...
استاد محمدتقی فیاض بخش
@jelvehnooralavi
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸
مدتی این مثنوی تأخیر شد
مهلتی بایست تا خون شیر شد
💠 ان شاء الله در روزهای آینده به استقبال ماه عزیز رجب رفته و یادداشت هایی خدمتتان تقدیم میشود ...
@mahdi_mahdavi11
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸
🌙 #رشحات_رجبیه (۱)
چیزی تا رجب نمانده ...
مهمانی میخواهد بیاید ...
عظیم ترین مهمان عالَم ...
رمضان ماه "دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللّهِ" است که همگان به میهمانی حق تعالی دعوت شدهاند ...
چه آن که متوجه است و چه آن که متوجه نیست
همه دعوت شدهاند
اما رجب ماه "أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي" است. خدا با کسی هم نشین میشود در این ماه که او با خدا مجالست و هم نشینی کند.
رجب ماه "طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ" است. حق تعالی به در خانهی همهی قلوب مومنین میآید و ندای "أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي" سر میدهد، اما کس که اهل ذکر و طاعت است و در خانهی قلب را به روی حق باز کرده، با او هم نشین خواهد شد.
تا چند روزی دگر، حق تعالی به میهمانی ما خواهد آمد، و تشریف او بر ما در رجب بسیار عظیم تر از تشرّف ما بر محضر او در رمضان است.
خانه را آب و جارو کردهایم؟
🌙 رجب است دیگر ...
#رجب_عزیز
@mahdi_mahdavi11
هدایت شده از آسمانیان
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رجب ماه ورودی🔸
زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول میرسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
@Asemaniannnnn
هَیَمان | مهدی مهدوی
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 🌙 #رشحات_رجبیه (۱) چیزی تا رجب نمانده ... مهمانی میخواهد بیاید ...
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸
🌙 #رشحات_رجبیه (٢)
🔹 جمال العارفین و قُدوَةُ المُتِعَبّدين، مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات در بخش مراقبات ماه رجب، با "مَلَک داعی" نجوا میکند و میگوید:
♦️ فأعلمْ أيّهَا الرسولُ الكَريمُ، أنّكَ تُنادي أمواتًا في صُوَر الأحياءِ
ای رسول و فرستادهی با کرامت خدا (که آمدهای و ندا سر میدهی در عالم و طوبی للذاکرین و طوبی للطائعین میگویی) بدان که تو در حقیقت داری مردگان را ندا میدهی که در ظاهر و صورت زندگان هستند ...
🖋 ما در ظاهر زنده هستیم، میخوریم و میخوابیم و حرف میزنیم و انگار زندگی میکنیم اما در حقیقت ...
♦️ فإنّ القلوبَ مَيّتةٌ و العقولَ هاجرةٌ و الأرواحَ مُختَلّةٌ ...
قطعا قلب ها مرده است و عقل ها از دست رفته است و جان ها مختل شده است ...
♦️ فَكَيفَ تُنادي الأمواتَ؟ و الأمواتُ لايَنتَفِعُ مِنَ النّداءَ ...
پس ای فرشتهی با شرافت، چگونه مرده ها را صدا میزنی؟ در حالی که کسی که مرده است از صدا و ندا بهره و نفعی نمیبرد ...
🖋 از بس که به سوی او حرکت نکردهایم، در رجب او به سوی ما آمده است، و از نزدیک ترین و عمیق ترین مراتب وجودیمان ما را صدا میزند بلکه بیدار شویم، زنده شویم، فکری به حال خودمان کنیم ... اما مگر هر چقدر مرده را صدا بزنی و بگویی ای مرده بلند شو، صدها تُن طلا برایت آوردهام، مگر زنده میشود؟ مگر تکانی میخورد؟ مرده، مرده است.
هر چقدر برایش بگویی حق تعالی در رجب آمده به سوی عبد و ناز بندهاش را میکشد و ندا سر میدهد: " أنا جليس من جالسني " من هم نشین هر کسی هستم که در این ماه با من دمی بنشیند؟
مگر مرده تکان میخورد؟ مگر حرکتی میکند؟
ما مردهایم و هر چه تو ندا دهی و هر چند هم بگویی :
ای بندگانم آیا کسی هست با من بنشیند؟
من در این شب ها آمدهام، آیا کسی میآید؟
بندهای هست تا نازش را بخرم؟
جوابی نمیآید ...
بندهات لحظهای بستر گرم و نرمش را رها کند که دمی با خدای ابدی و ازلی و لایتناهی بنشید؟ خیر.
تا آخرین لحظات سرگرم چرت و پرت های مجازی است و در همان حال به خواب میرود ...
قلب مرده است، مرده ...
و هر چه ندا سر دهی جوابی نمیآید ...
تنها یک راه باقی میماند آن هم این است که:
♦️إلّا أن تحييَ بِنِدائكَ القلوبَ و تَردَّ العقولَ على الرؤوس و تُنبّهُ الأرواحَ فَيعقلوا موقعَ هذا النداءِ.
مگر اینکه خودت با ندای خودت قلب های ما را زنده کنی و عقل های ما را که بر سر جا آوری و جان های ما را متنبه و آگاه سازی تا جایگاه و عظمت این ندا را متوجه شویم.
بیایید یک شب هم که شده جواب او را بدهیم ...
او دارد صدایمان میکند و برای خلوت با خودش، هر شب تا صبح به انتظار نشسته است.
منتظر قطرهی اشکی است که از صورت بندهاش پاک کند و او را در آغوش بکشد
بیایید زنده شویم، 🌙 رجب است دیگر ...
#رجب_عزیز
هَیَمان | مهدی مهدوی