eitaa logo
هَیَمان | مهدی مهدوی
72 دنبال‌کننده
2 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🔸️هَیَمان حالتی از جذبه‌‌ در برابر هیمنه و عظمتی است که نفس انسانی تحمل ادراک آن را ندارد و در برابر آن دچار حالتی از سُکر و مستی شده، غریق دریای فراموشی و نابودی خویشتن می‌گردد. 📚 پژوهشگر الهیات و معارف اسلامی 👤ارتباط: @mahdimahdavi77
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 و أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة 💠 صوفى چه فغان است که من اَین إلى اَین این نکته عیان است من العلم إلى العین ما الحاصل فى البین چه گوئى سفرى کن چون خضر بجوى این گهر از مجمع بحرین بر ذمّه ما دین تو از پرتو هستى کو جذب فنائى که مؤدى شود این دین در مشرب توحید بود وهمِ دوئى کفر در مذهب تقلید بود نفى دوئى شین این وحدت محض است که از کثرت تکرار گاه اربعه و گاه ثلاث است و گه اثنین جامى مکن اندیشه نزدیکى و دورى لا قرب و لا بعد و لا وصل و لا بین 📚 تذکرة ریاض العارفین، روضه اول، بخش ۴۲ @mahdi_mahdavi11
🔸 بعد از بهشت و جهنم چه می‌شود؟ 🔹 چرخه‌ی بی نهایت عالم هستی أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: ✅ سأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ فَعَيِينٰا بِالْخَلْقِ اَلْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» قَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا اَلْخَلْقَ وَ هَذَا اَلْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ اَلْجَنَّةَ وَ أَهْلُ اَلنَّارِ اَلنَّارَ جَدَّدَ اَللَّهُ عَالَماً غَيْرَ هَذَا اَلْعَالَمِ وَ جَدَّدَ خَلْقاً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لاَ إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ اَلْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ اَلسَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا اَلْعَالَمَ اَلْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اَللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اَللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ اَلْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ اَلْآدَمِيِّينَ. 💠 جابر بن یزید گوید: از امام باقر علیه السلام در باره آیه: «أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» «آيا ما در آفرينش نخستين درمانده بوديم‌؟ (خير) بلكه آنان از آفرينش جديد در تردیدند» پرسیدم، حضرت فرمودند: ای جابر! تأویل آیه این است که خداوند متعال آنگاه که این آفریدگان و این جهان را نابود ساخته و بهشتیان را در بهشت و دوزخیان را در دوزخ جای دهد، جهان دیگری غیر از این جهان را از نو پدید می‌آورد، بدون نر و ماده، تا او را پرستیده و یگانه دانند و به آنان زمینی غیر از این زمین می‌آفریند که در آن استقرار یافته و آسمان دیگری که بر آنان سایه افکند. شاید تو بر این باوری که خداوند تنها این جهان را آفریده و به جز شما بشری را نیافریده است؟ به خدا سوگند! به طور حتم خداوند متعال هزار هزار عالَم و هزار هزار آدم آفریده که تو در پایان این جهان‌ها و آن آدمیان هستی. 📚 التوحيد (للصدوق)، ج ۱، ص ۲۷۷ @mahdi_mahdavi11
🔸سرَیان عشق در جمیع موجودات 🔸 💠 و بالجملة من سلك مسلك العرفاء الإلهيين في هذا المقام ينبغي له أن يرتب عشق الموجودات على ترتيب و نظام يؤدي و ينساق كل عشق للسافل إلى عشق للعالي على الوجه الأتم الأكمل و هكذا إلى أن ينتهي إلى عشق واجب الوجود حتى يلزم أن جميع الأشياء عاشقة له مشتاقة إلى لقائه و كذا لا بد أن يكون كل عشق للعالي عشقا للسافل لا على سبيل القصد و الاستكمال بل على سبيل التطفل و الاستجرار و الترشح. فإذن لما كان تمام الجسم بالطبيعة فلا جرم يعشق تمامه الذي هو الطبيعة و تمام الطبيعة بالنفس المدبرة لها فلا جرم يعشقها و تمام النفس بالعقل فتعشقه و تمام العقل بل تمام الكل بالواجب تعالى فيعشقه العقل و يتم به الكل بل هو الكل في وحدة و هو مبتهج بذاته لا بغيره إذ لا غير و لا ند و لا شريك له و هو العزيز القهار و هو القاهر فوق عباده و الله من ورائهم محيط فينطوي في عشقه لذاته عشقه لجميع الأشياء كما ينطوي في علمه بذاته علمه بجميع الأشياء. ✅ به صورت کلی هر کس بر مسلک و شیوه عارفان إلهی در این مقام (موضوع عشق) سیر کند، باید که عشق به موجودات را به ترتیب و چینشی تعریف کند که عشق نسبت به هر موجود سافل و پایین رتبه‌ای منجر به عشق موجود عالی شود. به صورت اتم و اکمل آن تا منتهی شود به عشق واجب الوجود. در این صورت لازم می‌آید که تمام موجودات عاشق او (واجب الوجود) باشند و مشتاق لقائش. در این صورت چاره‌ای نیست که عشق به موجود عالی، منجر به عشق به موجود سافل (پایین مرتبه) نیز باشد، البته نه به این جهت که این عشق برای استکمال خود عاشق و قصد و غرضی است، بلکه بر سبیل ظهور عشق و تجلی و ترشج آن نسبت به موجود سافل است. بنابراین، از آن جایی که تمام جسم به طبیعت است، پس تمام خودش را لاجرم عاشق است و تمام طبیعت نیز به نفس مدبر خود است، پس لاجرم طبیعت نیز عاشق نفس است و تمام نفس نیز به عقل است پس نفس نیز عاشق عقل است و تمام عقل و بلکه تمام هستی نیز به واجب تعالی است پس عقل و همه‌ی هستی عاشق حق تعالی است و به واسطه‌ی اوست که کُل [تمام هستی) محقق می‌شود، بلکه او خودش عین کُل است به نحو وحدت البته! و او نسبت به ذات خودش در ابتهاج و سرور است نه به غیر خودش، چرا که غیر جز او نیست و همتایی ندارد و شریکی ندارد و او عزیز قهار است و او قاهر بر بندگانش است و خداوند محیط بر آنان است. (آیات قرآن) پس در عشق او به ذات خودش، عشق او به همه‌ی موجودات نیز نهفته است همانگونه که در علمش به ذات خودش، علمش به همه‌ی أشیاء نهفته است. 📚 الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، ج‏7، ص: 157 @mahdi_mahdavi11
🔹 حقیقت ذکر، فراموشی خود است 🔹 💠 أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِىِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لاَ تَذْكُرِ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ سَاهِياً وَ لاَ تَنْسَهُ لاَهِياً وَ اُذْكُرْهُ ذِكْراً كَامِلاً يُوَافِقُ فِيهِ قَلْبُكَ لِسَانَكَ وَ يُطَابِقُ إِضْمَارُكَ إِعْلاَنَكَ وَ لَنْ تَذْكُرَهُ حَقِيقَةَ اَلذِّكْرِ حَتَّى تَنْسَى نَفْسَكَ فِي ذِكْرِكَ وَ تَفْقِدُهَا فِي أَمْرِكَ. ✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: خداوند سبحان را از روى سهو و نسيان ياد و از روى لهو و بازيچه فراموش مكن بلكه او را ياد كن ياد كردنى تمام كه دلت با آن موافق و درون و بيرونت با آن مطابق باشد و هرگز به حقيقت ذكر خدا رسيدن نتوانى مگر وقتى كه در ذكرت بكلّى خود را فراموش كنى و نفست را در كارت نابود سازى. 📚 غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۷۵۷ 🔰 بابا أفضل کاشانی می‌فرماید: واپس منگر دمی و در پیش مباش با خویش مباش و خالی از خویش مباش خواهی که غریق بحر توحید شوی مشنو، منگر، مگو، میندیش، مباش @mahdi_mahdavi11
🔸صلوات ابن عربی بر مولانا امام جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام 🔸 💠 صلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٰ اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایه الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروهِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایه و الإرشاد ،المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد. 📚شرح مناقب، ص ۱۷۱ @mahdi_mahdavi11
🔹 یا من یسبح الرعد بحمده 🔹 المعلّى بن محمد البصري، عن سليمان بن سماعة، عن عبد اللّه بن القاسم، عن سماعة بن مهران: 💠 کنْتُ عِنْدَ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَأَرْعَدَتِ السَّمَاءُ وَ أَبْرَقَتْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) أَمَا إِنَّهُ مَا کَانَ مِنْ هَذَا الرَّعْدِ وَ مِنْ هَذَا الْبَرْقِ فَإِنَّهُ مِنْ أَمْرِ صَاحِبِکُمْ قُلْتُ مَنْ صَاحِبُنَا قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) ✅ سماعهًْ‌بن‌مهران گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که آسمان رعدوبرق زد: پس امام صادق (علیه السلام) فرمود: «آنچه از این رعدوبرق بود، به امر صاحبتان است». عرض کردم: «صاحب ما کیست»؟ فرمود: «امیرالمؤمنین (علیه السلام) است». 📗الإختصاص، ج۱، ص۳۲۷ @mahdi_mahdavi11
هدایت شده از استاد فیاض بخش
ArbaeenMusavi1403.02.12.MP3
25.22M
🚨مهم؛ حتما توجه فرمایید. 🔉 بشنوید | مجموعه توصیه‌ها و دستورات پیرامون اربعین موسوی استاد فیاض‌بخش 👈 این فایل بیانات استاد در پایان جلسه اخیر حدیث معراج مورخ ۱۲ اردیبهشت است. 👈 متن توصیه‌ها و همچنین نامه استاد سعادت‌پرور(ره) که استاد در این فایل مورد اشاره قرار دادند در کانال منتشر می‌شود. 📚 کتاب ادب حضور (اسرار اربعین موسوی) که استاد در بیاناتشان مورد اشاره قرار دادند از لینک‌های زیر قابل تهیه است: خرید نسخه چاپی | خرید دوره پنج جلدی | دانلود کتاب صوتی | دانلود نسخه دیجیتال از طاقچه ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
🔹به اربعین کلیمی حسن ببست کمر🔹 هلال ذیعقده پیدا شد از فَرازِ اُفُق چه گوشواره زَرّین چه خوش کشیده تُثق و یا سپهر به آبروی خود اشارت کرد به محرمانِ حَرَم کای به بهترین خُلُقٍ میان چو بنده ببندید در پی خدمت که اربعین کلیمی زِ رَه رسید فُتُق اشارتی که در او صد بشارت است از دوست به سالکان طریقت، به تارکانِ طُرُق به ماورای طبیعت چگونه ره یابی که چون عَلَق به تو چسبید از جَهَاتِ عُلُق به راه عشق هزاران کُتَل بود در پیش به دَشتِ پهن تو را پُشتِ هم بُوَد تُپُلُقِ چو رُشدِ عقل نداری ز کودکی کمتر اگر چه قامت تو بگذرد زِ عُوجٍ عُنُق بگیر دیده ز مُلک و به عالم ملکوت بدار دیده اگر نیستی شکسته عُنُق چو سر به دست دلارام داده ای زنهار مَزَن به چون و چرا دَم به کاش و آه نُطُق به اربعین کلیمی حَسَن ببست كَمَر به لطف دوست که دارد زِ رَهزَنانش قُرُق @mahdi_mahdavi11
💠 نماز توبه یکشنبه ذی‌القعده «سید بن طاووس» برای روز ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت کرده است. ✅ بعضی از فضائل خواندن : 1️⃣ هرکه آن را بجا آورد، توبه‌اش پذیرفته شده و گناهانش آمرزیده می‌شود. 2️⃣طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند. 3️⃣ با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود. 4️⃣خانه قبرش وسیع و نورانی گردد. 5️⃣پدر و مادرش از او راضی شده و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نسل او گردد. 6️⃣ رزق و روزی اش توسعه یابد. 7️⃣فرشته مرگ در وقت جان دادن، با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند. و ... ✅اما کیفیت آن نماز چنین است: 🚿 غسل کند 🚰وضو بگیرد 🕋 چهار رکعت نماز بخواند(دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح) در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند 📿پس از نماز «هفتاد مرتبه» بگوید: «اَستَغفرُ اللّٰهَ ربّي و اَتوبُ الیه» 📿بعد از آن بگوید: «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّهَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» 📿سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اِغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ أَنْتَ» 📚منابع: 📗مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی 📕اقبال الاعمال؛ سید بن طاووس 📘المراقبات؛ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @mahdi_mahdavi11
💠 ز کوران نیز در سترِ تجلی گشته او پنهان که ممکن بود دیدارش دهد چشمی به کورانش 🔸 حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: تَجَسَّسْتُ جَسَدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَنَاكِبَهُ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ تُحِبُّ أَنْ تَرَانِي فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَى عَيْنِي فَإِذَا أَنَا أَنْظُرُ إِلَيْهِ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ لاَ شُهْرَةُ اَلنَّاسِ لَتَرَكْتُكَ بَصِيراً عَلَى حَالِكَ وَ لَكِنْ لاَ تَسْتَقِيمُ قَالَ ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ عَلَى عَيْنِي فَإِذَا أَنَا كَمَا كُنْتُ. ✅ ابوبصیر گفت: من بدن و شانه های مبارک امام صادق علیه السلام لمس می‌کردم (ابوبصیر نابینا بوده و می‌خواسته با این کار تصور بهتری از امام (ع) پیدا کند) امام به من فرمود: ای أبا محمد آیا دوست داری مرا ببینی؟ عرض کردم: آری فدایت شوم. امام دست مبارکش‌ را به روی چشم هایم کشید پس ناگهان بینا شده و جمال حضرت را به تماشا نشستم. سپس فرمود: ای أبا محمد اگر در میان مردم مشهور نمی‌شدی تو را به همین صورت که بینا شده‌ای‌ رها می‌کردم اما این امر برای تو خوب و به صلاح نیست. پس حضرت دست مبارکش را بر چشمانم کشید و به همان حالت سابق (نابینایی) باز گشتم. 📚 بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۲۷۱ @mahdi_mahdavi11
💠 از سرِ کُه سیل های تیز رو و از تنِ ما جانِ عشق آمیز رو 🔸 عنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عِيسَى اَلنَّهْرِيرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ عَرَفَ اَللَّهَ وَ عَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ مِنَ اَلْكَلاَمِ وَ بَطْنَهُ مِنَ اَلطَّعَامِ وَ عَفَا نَفْسَهُ بِالصِّيَامِ وَ اَلْقِيَامِ قَالُوا بِآبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ هَؤُلاَءِ أَوْلِيَاءُ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ سَكَتُوا فَكَانَ سُكُوتُهُمْ ذِكْراً وَ نَظَرُوا فَكَانَ نَظَرُهُمْ عِبْرَةً وَ نَطَقُوا فَكَانَ نُطْقُهُمْ حِكْمَةً وَ مَشَوْا فَكَانَ مَشْيُهُمْ بَيْنَ اَلنَّاسِ بَرَكَةً لَوْ لاَ اَلْآجَالُ اَلَّتِي قَدْ كُتِبَتْ عَلَيْهِمْ لَمْ تَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ خَوْفاً مِنَ اَلْعَذَابِ وَ شَوْقاً إِلَى اَلثَّوَابِ. ✅ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: هركس خدا را شناخت و بزرگوار دانست، دهانش را از سخن بيهوده ببندد و شكمش را از خوراک اضافى بازدارد و نفس خود را با روزه و رياضت عادت دهد اصحاب گفتند:پدران و مادران ما به فدايت باد آيا اينان اولياء خدايند؟ فرمود:راستى كه اولياء خدا خاموشند و خموشى آنها ياد خداست نگاه كنند و نگاهشان عبرت است،و سخن گويند و سخنشان حكمت است، راه روند و راه رفتن آنها ميان مردم بركت است،اگر نبود عمر مقدّرى كه برايشان نوشته شده،از بيم عذاب و از شوق ثواب جانشان در كالبدشان بر جاى نمى‌ماند. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۲۳۷ @mahdi_mahdavi11
اهمیت مراقبه ماه ذیقعده.mp3
5.42M
| اهمیت مراقبه ماه ذیقعده 🔖 هر ایامی مسیری بی بازگشت به سوی خداست ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini