eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.7هزار دنبال‌کننده
833 عکس
96 ویدیو
15 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گزارش میزگرد تخصصی «لقمانیان: نگاه ریزبینانه به تاریخ به ما کمک می‌کند تا بدانیم زن‌ها با قانون کشف حجاب چه برخوردی داشته‌اند و تعامل خانواده‌ها با این قانون چگونه بوده است. دره‌گزنی: این سؤال برای ما پررنگ بود که چرا با گذشت بیش از هشتاد سال از آن دوران، هنوز روایت‌های زنانه و روایت‌هایی درباره زنان را از فضای آن روزگار نشنیده‌ایم و کشف حجاب یک موضوع تاریخی در حد اشاره به واقعه گوهرشاد بوده است..» متن بالا بخشی از میزگرد تخصصی «راهکارها و خلاقیت زن ایرانی برای مقابله با کشف حجاب رضاخانی» به میزبانی مجله تخصصی جنسیت و جامعه «اقلیما»، بود که عصر پنجشنبه در کتابخانه بانو امین برگزار شد. ⬅️ مشروح نشست در شماره دوم فصلنامه اقلیما منتشر خواهد شد. 📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از علیرضا پناهیان
1402.04.29-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-03-32k.mp3
13.51M
🔉 آخرین گام رهایی 🔰 جلسۀ سوم: خواهان رهایی باشیم 🕌 دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۴۰۲.۰۴.۲۹ 👈 کیفیت بهتر: panahian.ir @Panahian_ir @Panahian_mp3
12-karimi-sh10-5.mp3
13.93M
من گمت کردم میان دشت حیرانم نکن!
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
موقعیت زینب‌گونگی بعد از کربلای شصت و یک بار تاریخ بیش از گذشته به دوش زنان افتاده است. زینب کبری (س) نور پنهان فاطمه زهرا (س) را دوباره نمایان کرد و این نور دیگر خاموش شدنی نیست. «موقعیت زینب‌گونگی» یک شاهراه زنانه است و پس از زینب کبری (س) هر زنی بخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد به این ریسمان چنگ می‌زند. این تمسک چگونه است؟ اینگونه که زنان وقتی شکوفا می‌شوند (بطرزی شگفت‌انگیز) تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای خود را در یکی از چهره‌ها و موقعیت‌های زینبی نشان بدهند و با حضرتش مواسات و یگانگی کنند. این عمیق‌ترین اتصال است. این نوعی از مقام فناست. اینجا گویا زنان کربلایی خود را در رسالت زنانه‌ی زینبی منحل می‌کنند و در پروژه‌ی زینب کبری (س) ذوب می‌شوند. روضه‌ها را به زینب‌ها بسپارید، هیئت‌ها را به زینب‌ها بسپارید، خطبه‌ها را به زینب‌ها بسپارید، رهبری را به زینب‌ها بسپارید، گریه‌ها را به زینب‌ها بسپارید. من تضمین می‌کنند قلب مردان اینگونه بیشتر رقیق و لطیف می‌شود. ظرفیت‌های شکوفا نشده‌ی روضه و هیئت تنها با زنان و نگاه‌های زنانه شکوفا می‌شوند. مردان نمی‌توانند این موهبت را به اوج برسانند. اینجا ماجرای درهم‌آمیزی عقل و عاطفه‌ی زنانه در منتهی‌الیه خودش است و این کار از مردان برنمی‌آید. توجه به این نکته فرم و محتوای هیأت‌های ما و نرم‌افزار عزا و مناسک ما را دگرگون می‌کند. زنان دیگر مخاطب و مصرف‌کننده‌ی‌ روضه‌ها باقی نمی‌مانند و بیش از این ما را از نگاه‌ها و روایت‌های خودشان محروم نمی‌کنند. زنان بدون آنکه به لحاظ اجتماعی مسئولیت و جایگاه نبوت داشته باشند می‌توانند بار پیامبری و احیاگری را تکویناً به دوش بکشند. اگر می‌خواهید روضه‌های حسین عالم‌گیر بشود باید این صدا از حنجره‌های زنانه به گوش عالم برسد و اگر می‌خواهید عالم را بر محور ولایت الله ببینید باید زاویه‌های کمتر گفته‌‌شده زنان را بشنوید. مردان خطیب و ستایشگر بیش از گذشته محتاج درک و فهم روایت زنانه از کربلا هستند. ماجرای کربلای شصت و یک را نه به چشم نوعی حادثه‌ی تاریخی، بلکه به چشم اعلام قواعد هستی و تکوینی عالم در بین زن و مرد ببینید. روضه و هیات حتی بیش از نهاد خانه موقف شکوفایی زنان است. من این را از زندگی‌نامه‌ی زینب کبری (س) می‌فهمم. شب عاشورای 1402 @Mahdi_Takallou
💠 ما هر قدر خودمان را بکشیم، کرده ایم! ( پیاده‌روی اربعین، عزاداری، نذری دادن و....) که خدا می‌داند ارزشش فوق تصور است اما «خمینی» کرد! او بود که با ایده «تربیت در ذیل مبارزه»، اشبه الناس به شهدای کربلا را تربیت کرد و جلوی چشم انسان ها گذاشت! انسان های تشنه انسانیت! ✍️روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.04.30-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-04-32k.mp3
14M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ چهارم | ۱۴۰۲.۰۴.۳۰ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر: 📎 panahian.ir/post/7948 @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.04.31-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-05-32k.mp3
15.02M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ پنجم | ۱۴۰۲.۰۴.۳۱ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.05.01-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-06-32k.mp3
14.76M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ ششم | ۱۴۰۲.۰۵.۰۱ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.05.02-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-07-32k.mp3
15.36M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ هفتم | ۱۴۰۲.۰۵.۰۲ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.05.03-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-08-32k.mp3
13.84M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ هشتم | ۱۴۰۲.۰۵.۰۳ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.05.04-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-09-32k.mp3
15.94M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ نهم | ۱۴۰۲.۰۵.۰۴ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
هدایت شده از صوت | علیرضا پناهیان
1402.05.05-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-10-32k.mp3
18.7M
🔉 آخرین گام رهایی 🗓 جلسۀ دهم | ۱۴۰۲.۰۵.۰۵ 🕌 دانشگاه امام صادق(ع) 👈 کیفیت بهتر @Panahian_ir @Panahian_mp3
جنسیت و نظم جنسیتی در جامعه‌ی توحیدی چگونه است؟ @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
گونی سوراخ است! یک تحلیل رایج و شاید پرطرفدارترین تحلیل در مورد حجاب، «انفعال مسوولین» است. «مسوولان مقید نیستند، فکر انتخاباتند، ترسیده‌اند و... . و چنانچه اینگونه نباشند و ترک فعل نکنند مسأله قابل حل است». برخی حتی وعده‌های یک‌ساله و دو ساله می‌دهند. نیروهای مردمی هم غالب توانشان بر «مطالبه» و «تحصن» متمرکز شده است. چند تن از منبر‌ی‌های مشهور و ائمه جمعه زبان تهدید به خرج دادند که اگر مسأله را جمع نکنید خودمان وارد می‌شویم. جالب که از امام هم نقل‌قول می‌آورند! در این فضای «اذهب انت و ربک فقاتلا» دیگر حتی ساده‌ترین مکانیزم‌های اجتماعی مثل تذکر زبانی کمتر محل گفتگو قرار می‌گیرد. این چگونه وضعیتی است که ما آن دچاریم؟ وضعیتی که در آن فناوری‌های مردمی در موضوع حجاب بسیار کندتر و کمتر از فناوری‌های قانونی و قهری حاکمیت رشد کرده‌اند. سرگیجه هیات‌ها را در محرم ندیدید؟ این سرگیجه ناشی از چیست؟ به هر حال، این رایج‌ترین تحلیل است. فرض پنهان آن هم این است که اگر قوای سه‌گانه اراده کنند، «می‌توانند». من خود منتقد این فشلی و سردرگمی در امر سیاسی هستم اما در بهترین حالت چشمم هم آب نمی‌خورد. علی‌القاعده اگر این تحلیل در دهه شصت معنادار بود امروز نباید به همان میزان مطابق با واقع باشد.‌ دیگر هر چه در این تنور هیزم بیشتری بریزیم و دوز غیرتش را بالا ببریم تنها زمان بیشتری را از دست داده‌ایم. سهم امید ما از قانون و مداخله‌ی سخت باید واقعی باشد. ما که نمی‌توانیم در هر زمانی قواعد و بایدهای انتزاعی را تکرار کنیم. ضمناً و در یک لایه عمیق‌تر اگر می‌گوییم مسوولین نمیخواهند و گرنه میتوانند، باید توضیح بدهیم دقیقاً و به نحو اجتماعی چرا نمی‌خواهند و چطور محافظه‌کار شده‌اند؟ و در ادامه نیز هر چه بگوییم باز باید تبیین ژرف‌تری تا رسیدن به کُنه واقعیت ارائه کنیم. طاقچه و دیجی‌کالا و... خیلی ضربات کوچک و بزرگ دیگر به پیکره‌ی حجاب در راه است و جامعه‌ی شما روز به روز به بد بودن بدحجابی بی‌حس‌تر و منفعل‌تر می‌شود. اصلاً مسوولین براساس کدام ایده عمل کنند؟ طرحی موجود است؟ گیرم از منجلاب لایحه هم درآمدند و بهترینش را مصوب کردند. ثم ماذا؟ ضمانت اجرای آن تا کف بدنه چه؟ گیرم نیروهای فرهنگی هم مثل چند ماهی که گذشت تمام انرژی‌شان صرف قانون شد! بفرمایید این پطرس‌های فداکار تا چه زمانی قرار است انگشت خود را در این دیوار سوراخ نگه دارند و از بی‌حسی آن‌ها هم از کار نیفتند؟ قبول می‌کنم در این میانه یک گفتار رایج و متضاد هم بر عدول از حجاب گفتمانی شده است. اما اگر چنانچه این گفتمان را غالب بدانیم باز هم‌ باید توضیح بدهیم دقیقا و چرا این گفتمان توانسته غالب بشود؟ اگر باز هم به «انفعال مسوولین» برسیم گرفتار دور شده‌ایم خیلی خطاهای دیگر. مردم کجای حل مسأله هستند؟ @Mahdi_Takallou
☕️ محفل فیروزه به‌زودی... @gesostu_ir