🔴 برخی آداب و اعمال روز عید غدیر
🔹۱. غسل کردن (ابتدای روز بهتر)
🔸۲. روزه گرفتن که کفاره گناهان است
🔹۳. خواندن نمازهای مخصوص درمفاتیح
🔸۴. ذکر خدا گفتن
🔹۵. شکرگزاری خدا به جهت نعمت ولایت و امامت
🔸۶. صلوات بسیار بر پیامبر و آلش
🔹۷. زیارت امیرالمومنین در نجف
🔸۸. زیارت از دور و نزدیک با زیارت امین الله
🔹۹. عید گرفتن
🔸۱۰. تبریک گفتن به دیگران
🔹۱۱. برپایی مجلس جشن و سرور
🔸۱۲. شاد کردن مومنان
🔹۱۳. لباس پاکیزه و نو پوشیدن
🔸۱۴. دید و بازدید
🔹۱۵ عیدی دادن به فرزندان و خانواده
🔸۱۶. صدقه دادن به فقرا و مستمندان
🔹۱۷. عقد اخوت بستن
🔸۱۸. اطعام و غذا دادن به مومنان و روزه داران
🔹۱۹. خواندن دعای ندبه
🔸۲۰. تزیین درب منازل، ساختمانها و خیابان با پارچه و پرچم
🔹۲۱. برپایی ایستگاه صلواتی
🔸۲۲. پخش شکلات و شیرینی
🔹َ۲۳. بیان قصه های غدیری برای کودکان
🔸۲۴. خواندن و بیان خطبه غدیر
🔹۲۵. راه اندازی کاروان شادی
🔸۲۶. بیان فضایل امیرالمومنین که عبادتی بزرگ است.
🔹۲۷. ابلاغ خطبه و پیام غدیر به آیندگان تا قیامت
🔸۲۸. تکریم سادات (بشرط عدم مزاحمت)
🔹۲۹. عهد و پیمان با امام زمان علیه السلام
🔸۳۰. ذکر هنگام ملاقات:
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام
#امام_زمان
#عید_غدیر🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹همه عالم پر شده از عِطر امیرالمؤمنین
چه روزی شیرین تر از این روز ها 🌼
#عید_غدیر
#عید_ولایت
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
38.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دفاع مداح با بصیرت انقلابی حسین طاهری از اتحاد و اجماع نیروهای انقلابی
⏪ جواب های محکم حسین طاهری به اراجیف گویی ظریف:
آقایی که آستین بالا میزنی و یقه باز میکنی و سر مردم عربده کشی میکنی تو اگر مرد بودی سر دشمن عربده میکشیدی
آقا تو خودت آدم استکبار شدی
تو بیخود کردی اسم حضرت زینب رو به خودت چسبوندی
✨به نام خدا. ص ۱ از ۲ حکمت ۴۵
🌴ترجمه و شرح حکمت ۴۵ نهج البلاغه
🌷امیرالمومنین علی علیه السلام
(اخلاقی، انسان شناسی، سیاسی)
✅ حبّ علی، معیار ایمان
متن نهج البلاغه
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ، فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ".
فرهنگ لغت
فرهنگ نهج البلاغه (رحیمی نیا)واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده)
الْخَيْشُوم: بيخ بينى.
الْجَمَّات: جمع «جمّة»، محل انباشته شدن آب در كشتى، چاه بسيار پر آب، مقصود در اينجا اين است كه اگر تمامى دنيا را بر منافق ببخشم... .
ترجمه: مرحوم عبدالحمید آیتی رحمة الله علیه
و فرمود (ع): اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (صلى الله عليه و آله) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد.
شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
🟢 دوستان و دشمنان واقعى من:
امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به حقیقتى قابل توجه اشاره مى کند که آثارش در طول تاریخ زندگى امام(علیه السلام) دیدنى است. مى فرماید: «اگر با این شمشیرم بر بن بینى مؤمن بزنم که مرا دشمن بدارد دشمن نخواهد داشت و اگر تمام دنیا را بر منافق بریزم که مرا دوست بدارد دوست نخواهد داشت»; (لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلَى أَنْ یُبْغِضَنِی; مَا أَبْغَضَنِی; وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِی)
🌷آن گاه امیر المومنین علی علیه السلام به گفتارى از پیغمبر اکرم در این زمینه استناد مى جوید و مى فرماید: «این به دلیل آن است که مقدر شده و بر زبان پیامبر اُمّى و درس نخوانده جارى شده که فرمود:
اى على! هیچ مؤمنى تو را دشمن نمى دارد و هیچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت»; (وَذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضى عَلى لِسَانِ النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ(صلى الله علیه وآله); أَنَّهُ قَالَ: یَا عَلِیُّ، لاَ یُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ).
جمله «قُضِیَ فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِیِّ...» اشاره به این است که این حقیقت که مؤمنان هرگز على را مبغوض نمى دارند و منافقان هرگز او را دوست نخواهند داشت نخست در علم الهى گذشته و مقدر گشته سپس بر لسان پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)جارى شده است.
❇️ از این حدیث شریف استفاده مى شود که وجود مبارک امیرمؤمنان على بن ابى طالب(علیه السلام) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى دیدند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق مىورزیدند و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(علیه السلام)مشاهده مى کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند.
#حکمت_های_نهج_البلاغه
. ص ۲ از ۲ حکمت ۴۵
💔راستى شگفت انگیز است که عالمان معروف اهل سنّت این حدیث را در اکثر منابع خود آورده اند و در عین حال، غیر على(علیه السلام) را بر او ترجیح داده اند.
🌷اینکه امام(علیه السلام) مى فرماید: «اگر خیشوم مؤمن (خیشوم به معناى نقطه بالاى بینى است که اگر قطع شود در واقع تمام بینى قطع شده) را با شمشیر بزنم مرا مبغوض نخواهد داشت» براى این است که مؤمن مى داند به یقین در آن مصلحتى بوده و نیز اینکه مى فرماید: «لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیا بِجَمّاتِه(1) عَلَى الْمُنافِقِ...» مفهومش این است که منافقان به قدرى تعصب و کینه و عداوت دارند که تمام دنیا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند.
📚این سخن ادعا نیست بلکه واقعیت است و در طول تاریخ زندگى امام(علیه السلام)نمونه هاى زنده اى دارد از جمله مرحوم «کلینى» در کتاب کافى از «حارث بن حصیره» (یکى از یاران على(علیه السلام)) نقل مى کند که در اطراف مدینه مرد سیاه پوستى از اهل حبشه را دیدم که مشغول آبیارى است و انگشتان یک دستش قطع شده است. به او گفتم: چه کسى انگشتان تو را قطع کرده؟ گفت: بهترین مردم دنیا. سپس افزود: ما هشت نفر بودیم که دست به سرقتى زدیم. ما را دستگیر کردند و خدمت على بن ابى طالب بردند و ما به گناه خود اقرار کردیم. امام(علیه السلام) فرمود: از حرام بودن سرقت با خبر نبودید؟ گفتیم: مى دانستیم. دستور داد چهار انگشت ما را (به عنوان حد سرقت) قطع کردند. سپس دستور داد در خانه اى از ما پذیرایى کنند و روغن و عسل (و مواد غذایى مقوى) به ما بدهند تا جاى زخم ها خوب شود سپس ما را از آن خانه بیرون آورند و لباسى نو بر ما پوشاند و فرمود: اگر توبه کنید و راه صلاح را پیش گیرید به نفع شماست و انگشتان شما به شما در بهشت باز مى گردد و اگر چنین نکنید در دوزخ به شما باز مى گردد.(2)
💔در داستان ابن ملجم قاتل امام على بن ابى طالب(علیه السلام) نیز مى خوانیم: هنگامى که ضربه اى بر سر مبارک آن حضرت وارد ساخت او را خدمت على آوردند. به او فرمود: اى دشمن خدا مگر من به تو نیکى نکردم؟ گفت: آرى به من نیکى کردى. فرمود پس چه چیزى باعث شد که این جنایت را انجام دهى؟ گفت: چهل روز شمشیر خود را تیز کردم و از خدا خواستم که به وسیله آن بدترین خلق خدا را به قتل برسانم (و چنین شد.) امام(علیه السلام) فرمود: «فَلاَ أَرَاکَ إِلاَّ مَقْتُولاً بِهِ وَمَا أَرَاکَ إِلاَّ مِنْ شَرِّ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّوَجَل» (دعاى تو مستجاب شده است زیرا) تو را با همین شمشیر خواهند کشت و تو بدترین خلق خدایى.(3)
جالب توجه این که روایات فراوانى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و صحابه آن حضرت درباره شناختن مؤمنان با محبت على بن ابى طالب(علیه السلام) و منافقان با بغض و کینه او در کتب معروف اهل سنت و شیعه به طور گسترده نقل شده است.
این بیان را با سخنى از ابن ابى الحدید پایان مى دهیم. او مى گوید: استادم من «ابوالقاسم بلخى» مى گفت: «قَدِ اتَّفَقَتِ الاْخْبارُ الصَّحیحَةِ الَّتِی لارَیْبَ فِیها عِنْدَ الْمُحَدِّثینَ عَلى أنَّ النَّبىَّ قالَ: لایَبْغِضُکَ إلاّ مُنافِقٌ وَلا یُحِبُّکَ إلاّ مُؤمِنٌ; اخبار صحیحى که اتفاق بر این در نزد راویان اخبار شکى در آن نیست متفق است که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: دشمن نمى دارد تو را جز منافق و دوست نمى دارد تو را جز مؤمن»(4). (5)
*
پی نوشت:
(1). «جَمّات» جمع «جَمَّة» به معناى محل تجمع آب است.
(2). کافى، ج 7، ص 264، ح 25.
(3). شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 7، ص 435.
(4). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 83 .
(5). سند گفتار حکیمانه: این کلام نورانى و پر معنا بخش(مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 42 با تلخیص).
. پایان
#حکمت_های_نهج_البلاغه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
🔵 با نشر حکمت ها در ثواب آن شریک هستید.
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
هدایت شده از مهدیه بزرگ ساری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊مُن کُنتُ مُولاه فَهذا علی مُولا✨
#عید_غدیر مبارک باد
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
جشن بزرگ ویژه عید غدیر
غروب دوشنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰۳
همراه نماز مغرب عشا
مکان مهدیه بزرگ ساری
سخنران حاج سید ولی هاشمی امام جماعت مهدیه بزرگ ساری
شاعر کربلایی حاج تقی گلچین
مولودی خوانی کربلایی حاج محمود اندرخورا
با اجرای کربلایی محمدتقی زلیکانی
همراه با پذیرایی
از همه عاشقان دعوت به عمل میآید
خادمین شما در مهدیه بزرگ ساری
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
✅ عید غدیر، تجلی امامت و ولایت
🌹عید غدیر خم، عید امامت و ولایت بر پیروان مکتب اهل بیت(ع) مبارک باد🌹
⬅️ در چنین روز فرخنده ای پیامبر عظیم الشأن، حضرت محمد (ص) از جانب خداوند متعال با دریافت این آیه شریفه: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، و ان لم تفعل فما بلغت رسالتک، والله یعصمک من الناس (سوره مائده،آیه 67 ) مأموریت یافت در بازگشت از سفر حجة الوداع در سرزمین جحفه و در مکانی به نام " غدیر خم " ( مکانی بین مکه و مدینه ) اميرمؤمنان علی بن ابی طالب (ع) را به عنوان ولی امر و امام امت و جانشین خویش منصوب فرماید.
آن حضرت دستور داد تمام حاجیان و همراهان وی در هوای گرم و سوزان جحفه توقف نموده و از جهاز شتر منبری ساخت و بر فراز آن رفت و خطبه بلیغی برای مسلمانان قرائت کرد و سپس حضرت علی (ع) را به نزد خود خواند و دست وی را با دست خویش بلند کرد و فرمود:
من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه وانصر من نصره، واخذل من خذله.
پس از پایان خطبه دستور داد برای حضرت علی (ع) خیمه ای بر پا کنند و همه حاضران در درون آن خیمه با حضرت علی (ع) به عنوان جانشین رسول خدا (ص) و نخستین امام امت اسلام بیعت کنند.
بدین گونه رسول خدا (ص) با امر پروردگار متعال، نگذاشت پس از وی رسالت منقطع و مردم بی رهبر بمانند. آن حضرت رسالت و نبوت را به امامت و ولایت متصل نمود و تا دنیا برقرار است ولایت و امامت استمرار دارد.
این واقعه مهم و عظیم دینی، اگر بر اساس منویات رسول خدا (ص) ادامه پیدا می کرد و به درستی در جامعه محقق می گردید، وضعیت مسلمانان و پیروان دین مقدس محمدی این چنین نمی ماند و هم اینک مسلمانان در قله تمدن، علم، فرهنگ و اقتدار و قدرت بودند و چه بسا پرچم مقدس " لااله الا الله و محمد رسول الله " بر فراز تمام کاخ ها و ساختمان های دنیا به اهتزاز در می آمد.
افسوس و صد افسوس که دنیا طلبان و غیر شایستگان با نادیده گرفتن فرمان خدا و دستور صریح پیامبر خدا (ص) مانع تحقق منویات پیامبر (ص) شده و با اتنخاب افراد نالایق و ناخالص جلوی رشد و شکوفایی اسلام و مسلمین را گرفته و مسبب تمام رنج و بلاهایی که بر سر پیروان دین محمدی آمده و خواهد آمد، شدند.
علمای اسلامی در باره حدیث غدیر کتاب ها و مقالات فراوانی نوشته اند و آن را از طرق مختلف و متعدد در حد تواتر به اثبات رسانده اند و بعید است برای کسی هنوز شک و شبهه ای باقی مانده باشد، مگر کور دلان و متعصبان و افراطی گرایان که سهمی از عقل و منطق نبرده اند و خواسته های نفسانی و شیطانی خویش را با توپ و تانک و انفجار و کشتار مردم به کرسی می نشانند همانند اسلاف جنایت کار خویش.
از میان شیعیان، علامه امینی بهترین و مستدل ترین کتاب در باب حدیث غدیر را با نام " الغدیر " به رشته تحریر در آورد و خدا می داند که این کتاب عظیم چه خدمت های بزرگی به دین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) نمود و باعث استبصار و هدایت بسیاری از مخالفان اهل بیت (ع) گردید.
از علمای اهل سنت تعدادی کتاب مستقل در باره حدیث غدیر تالیف نموده و بسیاری از آنان هم در ضمن کتب روایی و یا تاریخی خویش آن را ذکر کردند.
برخی از افرادی که کتاب مستقل نوشته اند، عبارتند از: ابوسعد مسعود بن ناصر سجستانی با نام " الدرایة فی حدیث الولایة "، محمد بن جریر طبری با نام " الرد علی الحرقوصیة "، ابوالقاسم عبید الله بن عبد الله حسکانی با نام " دعاء الهداة الی اداء حق الموالاة " ، ابوالعباس احمد بن سعید بن عقدة حافظ با نام " حدیث الولایة " ، عالم دیگری از اهل سنت در کتابی به نام " الخلاص " که آن را " النشر والطی " نیز نامیده و سید بن طاووس فرموده که خود مباشرتا آن را دیده و مطالعه نموده است.
اما آن هایی که در ضمن کتاب های خویش این حدیث شریف را آورده و از طرق متعدد به اثبات رسانده اند، تعدادشان بسیار فراوان است که به خاطر پرهیز از اطاله کلام تنها نام چند نفر را ذکر می کنم:
ابن عساکر در تاریخ دمشق ، ج 2 ، ص 26 / ذهبی در میزان الاعتدال ، ج 2 ، ص 303 / طحاوی در مشکل الآثار ، ج 2 ، 307 / ابن کثیر در البدایة و النهایة ، ج 5 ، ص 211 / ابن حجر در لسان المیزان ، ج 2 ، ص 379 / ابن حجر در الاصابة ، ج 2 ، ص 414 / متقی هندی در کنز العمال ، ج 12 ، ص 258 و ج 15 ص 115 / خوارزمی در المناقب ، ص 115 / سیوطی در الخلفاء ، ص 169 و ....
✍ سید تقی واردی. ۵ تیر ۱۴۰۳
🟢 غدیر عجب روزی ست ‼️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🟢 ۱ - امام صادق (ع) :
روزی هست که خداوند در آن روز دو برابر شب قدر و ماه مبارک رمضان ، گناهکار از آتش جهنم آزاد می کند.
🔹 دو برابر عید فطر ، در آن روز پاداش داده می شود.
🔹گناه ۶۰ سال از انسان بخشیده می شود.
🔹و آن روز بزرگ ، روز «عید سعید غدیر خم» است.
📚 بحار الأنوار ج ۹۴ ص ۱۱۹
--------------------------------------------------
🟢 ۲ - امام صادق (ع) :
از بالاترین عبادات در روز غدیر ، إطعام
کردن است و می بایست روز غدیر را بنام
« إطعام الطعام » نامید.
📚 بحار الأنوار ج ۹۵ ص۳۲۳
--------------------------------------------------
🟢 ۳ - امام صادق (ع) :
هيچ يك از مخلوقات پروردگار ، ثواب إطعام نمودن مؤمن در غدیر را نمى دانند ، نه ملائكه مقرّب و نه حتی پيامبران مرسل، بلكه فقط پروردگار جهانيان ، ثواب آن را مىداند.
📚 اصول كافى ج ۲ ص ۲۰۱
--------------------------------------------------
🟢 ۴ - امام صادق (ع) :
🔹هرکس یک مؤمن را در روز عید غدیر اطعام کند ؛
🔹خداوند پاداش یک میلیون إطعام پیامبران و صدیقین
🔹پاداش یک میلیون إطعام شهدا
🔹پاداش یک میلیون إطعام صالحین
🔹آن هم در کنار کعبه 🕋 به إطعام کننده می دهد!
📚 بحارالأنوار ج ۶ ص ۳۰۳
----------------------------------------
🟢 خداوندا ! آن به آن ، محبت امیر المؤمنین ، همسر عزیز و فرزندانش گرامیش (علیهم السلام) را در دل های ما، بیشتر و بیشتر کن.
🟢 خداوندا ! ما را بر صراط مستقیم خودت،که همان راه ولایت است، ثابت قدم بدار.
🟢 خداوندا ! ما را قدردان نعمت وجود نازنین امام خامنه ای عزیز ، قرار ده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمدرضا خاتمی در همایش انتخاباتی پزشکیان:
ما برای رضایت رهبری و مشروعیت بخشیدن به نظام در انتخابات شرکت نمی کنیم بلکه هدف ما تغییر است.
.
♨️ خیانت کرسنت و خائنینی که هنوز مجازات نشدند
در سال ۱۳۸۱ که آقای زنگنه وزیر نفت بود قراردادی با شرکت کرسنت پترولیوم منعقد کرد که قرار شد گاز خام ایران از طریق این شرکت به مدت ۲۵ سال به امارات صادر بشه، اما در ادامه حکومت ایران به ۲ دلیل مانع اجرای این قرارداد شد.
دلیل اول:
تحویل گاز در جزیره بوموسی:
امضای این قرارداد با قرار تحویل گاز در جزیره بوموسی به امارات در واقع به نوعی تایید ادعای امارات بر مالکیت جزایر سه گانه تلقی میشد، چرا که طبق قاعده، تحویل باید در مرز آبی دو کشور ایران و امارات انجام میشد و بعدها امارات میتونست همینو دستاویز خودش برای ادعای مالکیتش به این جزایر قرار بده و بگه اونجا متعلق به امارات بود که من گاز رو تحویل میگرفتم.( این نکته با اهمیت هست اما موضوع امروز من نیست)
دلیل دوم:
کشف فساد گسترده در این قرارداد
۱_وجود دو شرکت دلال توی این قرارداد نشان از فساد داشت در حالی که دولت مستقیم میتونست خودش اقدام به عقد قرارداد با امارات داشته باشه!
۲_در کمال تعجب این قرارداد طوری نوشته شده بود که با افزایش قیمت نفت ضرر ایران بیشتر میشد و این در حالی بود که همه میدونستن قیمت نفت در حال افزایشه و این مسئله اتفاقی نبود و بعضیها مدعی شدن که رد پای فساد و رشوه و تبانی افرادی مثل زنگنه و مهدی هاشمی و فردی به نام یزدانپناه در این قرارداد مشاهده شد.
(اینکه چطور یزدانپناه سربه نیست شد و مابقی مسئله هم به کنار و موضوع بحث ما نیست!)
قسمت مهم از اینجا شروع میشه!
به هر حال این قرارداد عملی نشد و
امارات بدلیل انجام ندادن تعهدات از طرف ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد.
طبق قاعده اگه ثابت بشه که در قراردادی فساد و تبانی اتفاق افتاده باشه اساسا اون قرارداد باطل اعلام میشه و همینطور هم شد و قرارداد در آستانه ابطال بود که ناگهان مردم ایران به روحانی رای دادن!
بعضی نمایندگان مجلس وقت به روحانی و زنگنه تذکر دادن که اگه زنگنه وزیر نفت بشه امارات میتونه به همین موضوع استناد کنه و وجود فساد در پرونده کرسنت رو در دادگاه لاهه رد کنه ولی روحانی بدون توجه به این تذکرات زنگنه رو به مجلس معرفی کرد و توی مجلس هم علی رغم تذکرات مجدد با حمایت علی لاریجانی رئیس مجلس وقت، زنگنه رای اعتماد گرفت و وزیر نفت شد!
حالا دیگه همه چی عوض شد و به ضرر ایران ورق خورد!
همین اتفاق باعث شد امارات به دادگاه لاهه اعلام کنه که فسادی در این قرارداد وجود نداره چون زنگنه به عنوان متهم فساد نه تنها در ایران محاکمه نشد بلکه وزیر هم شد!
دادگاه هم این دلیل رو پذیرفت و ایران در نهایت یه پرونده برده رو باخت.
با همین استدلال و به خاطر لجاجت یا تبانی یا خیانت روحانی ایران به مبلغ حدود ۱۴/۵ میلیارد دلار غرامت به امارات محکوم شد.
ضمن اینکه به دلیل اینکه در طول مدت پیگیری پرونده ایران اجازه استحصال گاز رو از این میدان نداشته برآورد شد که حدود ۳۸ میلیارد دلار هم به همین شکل خسارت دیدیم و مجموعا ۵۲/۵ میلیارد دلار ضرر ما بابت کرسنت رقم خورد که علتش اصرار روحانی به وزارت زنگنه علیرغم همه تذکرات بود!
حالا شما ماشین حساب بردارید و ۵۲/۵ میلیارد دلار رو در دلاری ۵۲۰۰۰ تومنی ضرب کن ببین ضرر ایران از این اقدام روحانی چقدر بوده! ماشین حساب من نتونست حساب کنه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمریست به عشق تو اسیریم علی
مست از خم باده غدیریم علی
داریم تمنا ز خداوند علی
با حب ولای تو بمیریم علی
#عید_غدیر بر محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯