eitaa logo
مهدیه بزرگ ساری
1.8هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
30 فایل
کانال اطلاع رسانی مهدیه شهرستان ساری ارتباط با ادمین جهت انتقادات و پیشنهادات 👇 @smohammad43 📴 09372834811 نشانی سایت 👇 mahdiesari.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 بزودی بازپخش ویدیویی حکمت های نهج البلاغه با شرح و تفسیر استادغلامرضا دانش نیا ▪️تولید شده در واحد استودیویی مهدیه بزرگ ساری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا مولای رئوف از امشب تا میلاد حضرت رضا علیه السلام هرشب ساعت ۸ شب ببعد😍😍😍 🎉🎊به صرف شیرینی و لذت عشق...🌸🌸 ماهم هستیم 😍🌸 باخانواده تشریف فرما شوید ساری، میدان شهرداری ، بوستان ولایت چایخانه حضرت رضا علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه دلیل زیبایی گفت برای نماز خوندن! برای دانش آموزان چنین مربیانی باید تربیت کرد. خودتان ببینید و لذت ببرید.
ای که دست می رسد، کاری بکُن...!🌸🌸🌸 امام جعفر صادق علیه السلام: «وَكَّلَ اللَّهُ بِقَبْرِ النَّبِيِّ ص مَلَكاً يُقَالُ لَهُ ظِهْلِيلُ إِذَا صَلَّى عَلَيْهِ أَحَدُكُمْ وَ سَلَّمَ عَلَيْهِ قَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ سَلَّمَ عَلَيْكَ وَ صَلَّى عَلَيْكَ قَالَ فَيَرُدُّ النَّبِيُّ صل الله علیه وآله وسلم بِالسَّلَام‏»: خداوند متعال در جوار قبر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرشته ای گماشته که نام او «ظِهْلِيلُ» است؛ هنگامی که یکی از شما بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم، «سلام» و «صلوات» می فرستد، آن فرشته می گوید: «ای رسول خدا! فلانی بر تو سلام و صلوات فرستاد ،پس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم میگوید: «در جواب سلامش ، سلام مرا به او برسان»! 🎙سید ابن طاووس قدس سِرِه: ای بنده ی خدا! آثار و برکاتی از ذکر «صلوات» را برای تو نقل کردیم، پس آنچه که باعث اقبال خداوند به تو موجب ریزش رحمت الهی به تو می شود را غنیمت بدان! در فصل های آینده از صلوات هایی که بعد از نماز عصر روز جمعه برای تو نقل خواهیم کرد، خسته نشو و بی حوصلگی نکن! چرا؟ زیرا که عمر تو در حال گذر است و خواهی نخواهی به اتمام خواهد رسید، قبل از اینکه به پایان برسد این فرصتی را که داری غنیمت بدان! 📚جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص ۲۴۴ و ۲۴۵. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
روز سه شنبه؛ متعلق است به ائمه بقیع (علیه‌السلام) 💠 امام سجاد (علیه السلام) 💠 امام محمد باقر (علیه السلام) 💠 امام جعفر صادق (علیه السلام) 📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢مهدیه یعنی خانه‌یآقا امام زمان علیه السلام💢 ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87 ╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
🕌 زیارت ائمه معصومین (علیهم السلام) در روز سه شنبه؛ متعلق است به ائمه بقیع (علیه‌السلام) 💠 امام سجاد (علیه السلام) 💠 امام محمد باقر (علیه السلام) 💠 امام جعفر صادق (علیه السلام) 💠 💠 ☀️ بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم ☀️ ❇️ السَّلاَمُ عَلَيكُم يَا خُزَّانَ عِلمِ اللَّهِ 🔸 السَّلاَمُ عَلَيكُم يَا تَرَاجِمَةَ وَحيِ اللَّهِ‏ ❇️ السَّلاَمُ عَلَيكُم يَا أَئِمَّةَ الهُدَى 🔸 السَّلاَمُ عَلَيكُم يَا أَعلاَمَ التُّقَى‏ ❇️ السَّلاَمُ عَلَيكُم يَا أَولاَدَ رَسُولِ اللَّهِ‏ 🔸 أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُم مُستَبصِرٌ بِشَأنِكُم ❇️ معَادٍ لِأَعدَائِكُم مُوَالٍ لِأَولِيَائِكُم 🔸 بأَبِي أَنتُم وَ أُمِّي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيكُم ❇️ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَالَى آخِرَهُم كَمَا تَوَالَيتُ 🔸أَوَّلَهُم وَ أَبرَأُ مِن كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُم ❇️وأَكفُرُ بِالجِبتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللاَّتِ وَالعُزَّى‏ 🔸 صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيكُم يَا مَوَالِيَّ ❇️ و رَحمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ‏ 🔸 السَّلاَمُ عَلَيكَ يَاسَيِّدَ العَابِدِينَ وَ ❇️سُلاَلَةَ الوَصِيِّينَ‏ 🔸السَّلاَمُ عَلَيكَ يَا بَاقِرَ عِلمِ النَّبِيِّينَ‏ ❇️السَّلاَمُ عَلَيكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً 🔸 فِي القَولِ وَ الفِعلِ‏ ❇️يَامَوَالِيَّ هَذَا يَومُكُم وَهُوَ يَومُ الثُّلاَثَاءِ 🔸و أَنَا فِيهِ ضَيفٌ لَكُم وَ مُستَجِيرٌ بِكُم ❇️ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِمَنزِلَةِ اللَّهِ عِندَكُم وَ آلِ بَيتِكُم الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄ 🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹 ─━━━━⊱🍃✿🦋⊰━━━━─ کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید نشانی 👇https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
سلام_امام_زمانم ❤️✋ مرا ببینی و من هم ببینمت ، خوب است که عشق لازمه اش ، هم حبیب و محبوب است ز دوست هرچه رسد هم ، اگرچه مطلوب است دلم اگر تو نباشی همیشه آشوب است... السلام‌علیک‌یا‌ابا‌صالح‌المهدی ≽ ✦السّلامُ عَلَیْڪَ یا صاحِبَ الزَّمانِ ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ ، ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا شَریڪَ الْقُرْآنِ ، ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ ❣ 🌹 🌹 تعجیل در ظهور و سلامتی مولاعج پنج 💚اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💚 "بحق فاطمه(س) " 📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢مهدیه یعنی خانه‌یآقا امام زمان علیه السلام💢 ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87 ╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
🔴حدیث روز 🌟امام سجاد عليه السلام :  🔹️مَنْ لَمْ يَرْجُ النّاسَ فى شَىْ ءٍ وَ رَدَّ أَمْرَهُ إلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ فى جَميعِاُمورِهِ اسْتَجابَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فى كُلِّ شَىْ ءٍ؛ ✍هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته اى كه او داشته باشد اجابت كند.   📚كافى، ج2، ص 148، ح 3 •┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈ کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید نشانی 👇https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
شهادت... آغازِ خوشبختی است خوشبختی‌ای که پایان ندارد شهید که بشوی خوشبختِ ابدی می‌شوی... 🌷زیارت‌نامه شهدا🌷 ✨ بِسمِ اللّٰہِ الرَّحمٰن الرَّحیم✨ 《اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَولِیاءَاللہ وَاَحِبّائَہُ، اَلسَّلامُ عَلَیـڪُم یَـا اَصـفِـیَـآءَ اللہ و َاَوِدّآئَـہُ، اَلسَـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصَـارَ دینِ اللہِ، اَلسَـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللہِ، اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے مُـحَـمَّـدٍ الحَسَـنِ بـنِ عَلِـےّ الـوَلِـےّ النّـاصِحِ، اَلسَّـلامُ عَلَیـڪُم یا اَنصارَ اَبـے عَبـدِ اللہِ، بِاَبـے اَنتُم وَ اُمّـے طِبتُم وَ طابَـتِ الاَرضُ الَّتی فیهـا دُفِنتُم، وَ فُـزتُم فَـوزًا عَظیـمًا فَیـا لَیتَنـے کُنـتُ مَعَڪُم فَاَفُوزَ مَعَڪُم.》 ♻️شادی ارواح طیبه شهدا صلوات♻️ ✨اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم✨ 📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام💢 ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮    🆔️ https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87 ╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشتی از خروارها سرود رایج در این روزها... 🔸 این سرود یا آن سرود، این موسیقی یا آن موسیقی، حلال یا حرام بودنش را نبینید، روند را ببینید! حرکت کلی را ببینید! با این روند چه آینده ای را برای مراسمات دینیِ ما و فرزندانمان پیش‌بینی می کنید!؟ 🔸 آیا حواسمان هست داریم با ذائقه دختران و فرزندان ایران چه می کنیم!؟ 🔸 چرا به دختران معصوم و متدین این سرزمین رحم نمی کنیم!؟ چرا با بی تدبیری آنان را به ناکجا آباد می کشانیم!؟ 🔸 باشد! نیت ها همه عالی است. اما آیا نباید کارها و آثار هم عالی، طبق ضابطه و‌ با آینده نگری باشد!؟ 🔺 «ترویج موسیقی»؛ «اختلاط دختر و پسر»؛ «تغییر ماهیت هیئات»؛ «کنسرت سازی مراسم های مذهبی»؛ «عادی سازی تک‌خوانی دختران»؛ «تعلیم عشوه گری و‌ نازهای ظاهری و بعضا کارگردانی شده!»؛ «حجاب های جلوه گر!»؛ «حیازدایی»؛ «گاهی با چادر و گاهی بی چادر» و ... ✅ در یک‌ کلام: «انحراف و تغییر ذائقه ها به سمت ذائقه های متأثر از غرب» 🔸 اصلا اتفاق ساده و کوچکی نیست! بر آینده ایمانی فرزندانمان مؤثر است! دل بسوزانیم... 🔸 نسبت به کمیت نسل شیعه در ایران که غفلت کردیم! / حداقل به کیفیت این نسل توجه کنیم... پ.ن: می دانم! در پاسخ سریعا می گویند که رهبری با این سرودهای موزیکال موافق است!! جواب را ببینید: 👈 بابا! آقا هم که خودش اهل آهنگه! 👈 ترویج سرود نه موسیقی! 👈 گنجشک‌ را رنگ کرده به اسم قناری می فروشند! یاعلی🌹 ✍ محمد صالح مشفقی پور عضو کانال نشدی؟👇 @soheil_salimi
🔷 شهید آوینی: «جنگ حق و باطل که از همان آغاز هبوط بشر بر کره زمین آغاز شده، اکنون به آخرین دوره تاریخی خویش نزدیک می گردد و نهضت حق، بعد از هزاران سال مظلومیت و محکومیت، به دوران اقتدار خویش می رسد. 🔹جهان در آستانه عصر نور است و آنکه دلش با حق باشد، آثار این نزدیکی را در همه جا، در آب و هوا و خاک و آتش باز خواهد یافت و مشتاقانه به جبهه حق خواهد پیوست.» 🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی» ـــــــــــــــــــــــhttps://eitaa.com/joinchat/2044133619Ce329b51282
🔴سه دروغ در یک‌خط؟! 🔺روحانی نوشته است: «من در اوج انسداد و سرخوردگی سیاسی جامعه ایران در دو انتخابات پیاپی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ با آرایی فزاینده در رقابتی سخت و در حالی که ارکان مهم حاکمیت علیه من علناً فعالیت می‌کردند، از سوی شما مردم به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدم.» سه دروغ در یک‌خط؟! 🔹شما و دوستان‌تان سال‌هاست القا می‌کنید که کشور در انسداد سیاسی است. این خیلی غیرسازنده و کینه‌ورزانه است. ۳۰ سال از ۴۵ سال انقلاب را در قدرت بودید، رئیس‌جمهور شدید، در دالان‌های سازمان ملل دنبال دیدار‌های آرمانی‌تان با کدخدا بودید، و هنوز می‌گویید انسداد سیاسی؟! 🔹اگر قول مرحوم هاشمی را بپذیریم که شما فقط ۳ درصد رأی داشتید و با حمایت ایشان که در آن زمان رویکردی منتقدانه پیش گرفته بود، پنجاه به علاوه هفت‌دهم‌درصد رأی آوردید، چطور وقتی با حمایت یک منتقد و مخالف رأی می‌آورید، اسم این رخداد را انسداد می‌گذارید؟!/ جوان 💠کانال :👇 🌐 @pelakdez
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید اینها که موسیقی را در برنامه های مذهبی سر سفره جبهه انقلاب آوردند، از بیانات رهبرمان چقدر دورند.... 🔴 👇 @bidariymelat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آقای نهاد فرهنگی....! که به اسم حضرت معصومه(س) دوره افتادید در کشور با جشن «مثل ستاره!» دست مریزاد! 🔺 آیا شما سازمانی برای ترویج فرهنگ اسلام هستید یا سازمانی برای ترویج فرهنگ غیر اسلامی!؟ 🔺 شرم بر شما! که با حمایت و چه بسا مدیریتتان! اینگونه آبروی روحانیت، مراجع و‌ متدینین به بازی گرفته می شود! 🔺 دیگر چه می خواهید؟«کشف حجاب»، اختلاط زن و مرد»،«رقص و پایکوبی»،«هنجار شکنی»و ... آن هم به نام حضرت معصومه(س)! 🔺 اگر متدینین با حضور بانوان در ورزشگاه فوتبال مخالفند، به همین دلایل است! 🔺 بعد شما دوره افتادید همان کارها را در کشور اجرا می کنید و بر کوس بی لیاقتی خودتان در عرصه تبلیغ می زنید! 🔺 این دوگانگی ها خنده دار نیست؟ اگر از پایمال شدن احکام خدا و خون شهدا ترسی ندارید! حداقل از «هو شدن» توسط مردم بترسید! 🔺 نکند اینجا هم فیفا جریمه می کند!؟😏 🔺 ببینید خبرگزاری رسمی ایرنا در وصف جشن چه گفته: «این جشن... از اول تا آخر آن با اجرای نمایش و موسیقی و ترانه خواندن همراه بود» 🔺 مگر رهبری همین پارسال خطاب به شما و مبلغین نگفت که اگر در تبلیغ، سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدایی تدریجی از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبرانش آسان نیست؟ 🔺 گویا شما خود دچار استحاله فرهنگی شده اید! 🔺 چندین ماه قبل نوشتم که سردمداران موج جدید ترویج موسیقی در کشور که البته الان به ترویج هنجار شکنی رسیده است، (دانسته یا ندانسته) نه افراد هفت تیغه ی کراواتی که ریشوها هستند..! [از سانسور ناشیانه فیلم عذرخواهم] ✍ محمد صالح مشفقی پور 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 روستایی عجیب در فرانسه که تمام ساکنانش مسلمان شیعه شده‌اند، آنان معتقد و منتظر ظهور امام زمان (عج) هستند! ❌پ.ن:هر وقت از امر به معروف خسته شدی و حس کردی توانت کم شده به این فیلم نگاه کن ببین چطور در قلب اروپای دور از خدا گروهی راه خدا را پیدا کردند! اون نفر اول که با غربت تمام این گروه کوچک را که هنوز هم غریب هستند بوجود آورد چقدر باید امیدوار باشد چقدر ناملایمات از مسیر پیش رو خسته اش کرده ولی ناامید نشده و ادامه داده تا این جمع شکل گرفته نکند امام زمان به اینها سر بزنند و از بینشان یار انتخاب کنند ولی ما در کشور شیعه و کنار امام رضا (ع) از نظر لطف مهدی فاطمه محروم باشیم😔 لحظاتی عمییییق به راهمان فکر کنیم بیداری عمومی رمز ظهور 🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/2044133619Ce329b51282
💎 اهمیت عبادت شبانه 💠 حدیث قدسی: يا بْنَ عِمْرانَ، كَذِبَ مَنْ زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّنى فَإذا جَنَّهُ اللَّيْلُ نامَ خداوند متعال به حضرت موسى(ع) فرمود: ای پسر عمران! دروغ می‌گويد کسی که گمان می‌کند مرا دوست دارد، ولى هنگامى كه شب فرامی‌رسد از من چشم می‌پوشد و به خواب می‌رود 📚 سفينة البحار ۸: ۳۶۹ ‌ 🇮🇷 | @shabake_emamat
........ 🔔 معرفی برنامه های هفتگی کانال مهدیه ▪️مسابقه فرهنگی "رهنما " پنجشنبه ها ▪️آشنایی با گیاهان دارویی (آثار و خواص) شنبه و چهارشنبه ▪️آموزش کمک های اولیه در مخاطرات دوشنبه و پنجشنبه ▪️حکمت های نهج البلاغه(شرح و تفسیر متنی) روزهای فرد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮    🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87 ╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نان بلای جان مردم ‌در این ویدیو با حضور دکتر فیروزی در مورد اینکه یکی از عوامل فشار خون بالا مصرف نان سنگک و نان بربری است به دلیل استفاده از آرد سفید و زمان پخت کوتاه در نانوایی ها صحبت می کنیم. ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿
✨ به نام خدا. ص ۱ از ۵ حکمت ۳۱ ادامه حکمت ۳۱ ( بخش سوم ) 🌴ترجمه و شرح حکمت ۳۱نهج البلاغه 🌷امیر المومنین علی علیه السلام متن نهج البلاغه وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ؛ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ. وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ؛ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا. [قال الرضي [رحمه الله تعالى] و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود في هذا الكتاب]. ترجمه: مرحوم عبدالحمید آیتی رحمة الله علیه ❇️ كفر را چهار پايه است: كنجكاوى بيهوده و خصومت كردن و انحراف از حق و دشمنى ورزيدن. كسى كه در كارها بيهوده كنجكاوى كند، به حق نرسد. هر كه به سبب نادانى به خصومت پردازد، همواره ديده اش از ديدن حق نابينا باشد و هر كه از حق منحرف گردد، نيكى را بدى انگارد و بدى را نيكى پندارد و به باده گمراهى مست شود و هر كه دشمنى ورزد، راههايش ناهموار و پر وحشت گردد و كارش دشوار شود و راه بيرون شدن بر او بسته ماند. ❇️ شك را نيز چهار شعبه است: جدال بيهوده و هول و هراس و دودلى و تسليم. هر كه جدال را عادت خود سازد شبش به روز بدل نگردد و هر كه از كارهايى كه در پيش دارد بترسد، واپس ماند و به مقصود نرسد و هر كه به ترديد و دودلى گرفتار آيد، پس سپر سمهاى شياطين شود و هر كه به تباهى دنيا و آخرت تن در دهد، هم در دنيا هلاك شود و هم در آخرت. سید رضى گويد: پس از اين كلامى است، كه ما از ذكر آن خوددارى كرديم از بيم به درازكشيدن سخن و خارج بودنش از موضوع ما.
. ص ۲ از ۵ حکمت ۳۱ شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی ) 🔰ارکان کفر و شک: امام(علیه السلام) در این بخش از کلام خود نیز داد سخن را درباره تبیین پایه هاى کفر داده و مى فرماید: «کفر بر چهار پایه قرار دارد: تعمق (رفتن به دنبال اوهام به گمان کنجکاوى از اسرار) و ستیزه جویى (جدال و مراء) و انحراف از حق (به سبب هوا و هوس ها و تعصب ها) و دشمنى با حق (به سبب لجاجت)»; (وَ الْکُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ: دَعَائِمَ عَلَى التَّعَمُّقِ، وَالتَّنَازُعِ، وَالزَّیْغِ، وَالشِّقَاقِ).(16) امام در واقع موانع شناخت و عوامل انحراف از حق و حجاب هایى که در برابر فکر انسان قرار مى گیرد و مانع از مشاهده حقایق مى گردد را بیان فرموده، زیرا هر یک از عوامل چهارگانه بالا به تنهایى کافى است انسان را از معرفت حق باز دارد و در بیراهه ها سرگردان سازد تا چه رسد به این که چهار عامل جمع شود. آن گاه در ادامه این سخن مى فرماید: «آن کس که تعمق و کنجکاوى ناصواب پیشه کند هرگز به حق باز نمى گردد»; (فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ یُنِبْ إِلَى الْحَقِّ). منظور از «تعمق» جستجوگرى بیش از حد است مخصوصاً در امورى که رسیدن به کنه آن مشکل یا غیر ممکن است. در روایات اسلامى آمده است که درباره ذات خدا فکر نکنید، بلکه در صفات و خلق او بیندیشید (زیرا ذات او نامتناهى از هر جهت است و فکر هیچ انسانى به کنه ذات او نمى رسد). در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که مى فرماید: «تَکَلَّمُوا فِی خَلْقِ اللَّهِ وَلاَ تَتَکَلَّمُوا فِی اللَّهِ فَإِنَّ الْکَلاَمَ فِی اللَّهِ لاَ یَزْدَادُ صَاحِبَهُ إِلاَّ تَحَیُّراً; 🟢 درباره آفرینش خداوند سخن بگویید (و بیندیشید) و درباره ذات او سخن مگویید (و نیندیشید) زیرا بحث و گفت و گو در این باره چیزى جز بر حیرت انسان نمى افزاید».(17) 🔴چه بسیار افرادى که بر اثر این تفکر ممنوع در بیراهه گرفتار شده یا وجود خدا را انکار نموده اند و یا قائل به وحدت وجود (به معناى وحدت موجود) شده اند. 🌷در روایتى از على بن الحسین(علیهما السلام) آمده است که درباره توحید از حضرتش سؤال کردند در پاسخ فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَالاْیَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِیدِ إِلَى قَوْلِهِ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِکَ فَقَدْ هَلَکَ; خداوند متعال مى دانست در آخر الزمان اقوامى مى آیند که در مسائل (مربوط به ذات و صفات خدا) تعمق و دقت مى کنند، از این رو سوره «توحید» و آیات آغازین سوره «حدید» تا (عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ) را نازل فرمود. پس هرکس ماوراى آن را بطلبد هلاک مى شود».(18) از این حدیث استفاده مى شود که این آیات، حداکثر معرفت ممکن را به تشنه کامان مى دهد.
. ص ۳ از ۵ حکمت ۳۱ ⚠️تعمق و سؤال بیش از اندازه حتى در مورد تکالیف شرعى نیز مورد نهى واقع شده است; 🌱قرآن مجید مى فرماید: «(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ); از امورى سؤال نکنید که اگر براى شما آشکار گردد شما را به زحمت مى افکند و ناراحت مى کند».(19) مى دانیم بنى اسرائیل در داستان معروف ذبح گاو که در اوایل سوره «بقره» آمده بر اثر کثرت سؤال و تعمق در بیان تکلیف، خود را به زحمت فوق العاده اى افکندند. 🌷آن گاه امام درباره تنازع مى فرماید: «آن کس که بر اثر جهل، بسیار به نزاع و ستیز برخیزد، نابینایى او نسبت به حق پایدار خواهد ماند»; (وَمَنْ کَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ). منظور از تنازع در اینجا همان جدال و نزاع در مباحث مختلف است که هرگاه ادامه یابد و هر یک از دو طرف بخواهند سخن خود را به کرسى بنشانند و نسبت به دیگرى برترى جویى کنند تدریجاً حق در نظر آنها پنهان مى شود و خودخواهى ها و برترى جویى ها مانع مشاهده حق مى گردد و چه بسیار هیچ کدام در آغاز بحث به گفته خود چندان مؤمن نباشد; ولى با ادامه جدال و نزاع کم کم باور مى کند که آنچه مى گوید عین حق و سخن طرف مقابل عین باطل است. حال هرگاه این جداع و نزاع در مسائلى مربوط به خداشناسى و سایر عقاید دینى صورت گیرد، سبب مى شود که از راه راست منحرف گردد و گاه منجر به کفر گردد و گاه مى شود که نسبت به عقاید اصیل شک و تردید به خود راه مى دهد، زیرا هنگامى انسان مى تواند در راه راست گام بگذارد که این گونه حجاب ها را از خود دور سازد و مخلصانه بیندیشد و به مصداق (وَالَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا)(20) به سرمنزل مقصود برسد. به این ترتیب امام(علیه السلام)، کافران را گروهى محجوب از حق مى شمرد و حجاب آنها را عمدتا در چهار چیز خلاصه مى کند: تعمق و کنجکاوى ناصواب، ستیزه جویى با حق، انحراف به سبب هواپرستى و عناد و لجاج و تعصب.
. ص ۴ از ۵ حکمت ۳۱ 🌱قرآن مجید مى فرماید: «(الَّذینَ یُجادِلُونَ فی آیاتِ اللّهِ بِغَیْرِ سُلْطان أَتاهُمْ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ وَعِنْدَ الَّذینَ آمَنُوا کَذلِکَ یَطْبَعُ اللّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّر جَبّار); همانان که در آیات الهى بى آنکه براى آنها آمده باشد به مجادله برمى خیزند، کارى که خشم عظیمى نزد خداوند و نزد کسانى که ایمان آورده اند بار مى آورد، این گونه خداوند بر قلب هر متکبر جبارى مهر مى نهد».(21) آن گاه امام درباره زیغ که از موانع معرفت و حجاب شناخت است و سبب شک و انحراف از حق مى گردد مى فرماید: «کسى که از راه حق منحرف شود (و به دنبال هوس ها برود) خوبى در نظرش بدى و بدى نزدش خوب جلوه مى کند و گرفتار مستى گمراهى مى شود»; (وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ، وَحَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیِّئَةُ، وَسَکِرَ سُکْرَ الضَّلاَلَةِ). ⭕️ مى دانیم هرگاه انسان از حق منحرف شود و در شهوات و هوا و هوس ها غوطهور گردد تدریجا به بدى ها خو مى گیرد و بر اثر تمایلات باطنى، زشتى ها را زیبایى مى پندارد و بر اثر فاصله گرفتن از خوبى ها، خوبى ها در نظر او زشت و ناپسند مى شود و همان طور که امام(علیه السلام) فرموده در مستى گمراهى فرو مى رود و چنین کسى ممکن است حتى در بدیهى ترین امور مانند وجود خدا که آثارش در تمام پهنه آفرینش نمایان است شک و تردید به خود راه دهد و حتى او را منکر شود. 🌱قرآن مجید مى فرماید: «(ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللّهِ وَکانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ); سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسیدند که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخریه گرفتند».(22) آن گاه امام(علیه السلام) از پیامدهاى شقاق (دشمنى لجوجانه با حق) سخن مى گوید و مى فرماید: «آن کس که به عناد و لجاج پردازد طرق رسیدن (به حق) براى او ناهموار مى شود و کارها بر او سخت و پیچیده مى گردد و در تنگنایى که خارج شدن از آن مشکل است گرفتار خواهد شد»; (وَمَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَیْهِ طُرُقُهُ، وَأَعْضَلَ عَلَیْهِ أَمْرُهُ، وَضَاقَ عَلَیْهِ مَخْرَجُهُ). با توجه به این که «وَعُرَتْ» از ماده «وَعْر» به معناى زمین ناهموار و سنگلاخ است و این که «اَعْضَل» از ماده «عَضْل» به معناى مشکل شدن و ممنوع گشتن است روشن مى شود که این گونه افراد در چه تنگناهایى قرار مى گیرند. مى دانیم یکى از موانع شناخت همان حجاب خطرناک لجاجت و دشمنى با حق است. این گونه افراد در پیمودن راه خداشناسى یا معرفت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) به کسى مى ماند که در سنگلاخ خطرناکى گرفتار شده و هرگز نمى تواند خود را به مقصد برساند. لجاجت به او اجازه نمى دهد که از پیش داورى هاى غلط و تعصب هاى بى جا دست بردارد. 🌱قرآن مجید از گروهى خبر مى دهد که براى ایمان آوردن خود شرایط عجیب و غریبى قائل شدند و حتى با آن شرایط نیز تسلیم حق نگشتند: «(وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَکَ حَتى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الاْرْضِ یَنبُوعاً * أَوْ تَکُونَ لَکَ جَنَّةٌ مِّن نخِیل وَعِنَب فَتُفَجِّرَ الاَْنْهَرَ خِلَلَهَا تَفْجِیراً * أَوْ تُسقِطَ السَّمَاءَ کَمَا زَعَمْتَ عَلَیْنَا کِسَفاً أَوْ تَأْتِىَ بِاللَّهِ وَالْمَلَئِکَةِ قَبِیلاً * أَوْ یَکُونَ لَکَ بَیْتٌ مِّن زُخْرُف أَوْ تَرْقَى فِى السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِیِّکَ حَتّى تُنَزِّلَ عَلَیْنَا کِتَاباً نَّقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّى هَلْ کُنتُ إِلاّ بَشَراً رَّسولاً); و گفتند ما هرگز به تو ایمان نمى آوریم مگر این که چشمه اى از این سرزمین (خشک و سوزان) براى ما خارج سازى * یا باغى از نخل و انگور در اختیار تو باشد و نهرها در لابلاى آن به جریان اندازى * یا قطعات (سنگ هاى) آسمان را آن چنان که مى پندارى بر سر ما فرود آرى یا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بیاورى * یا خانه اى پر نقش و نگار از طلا داشته باشى یا به آسمان بالا روى، حتى به آسمان رفتنت ایمان نمى آوریم مگر آنکه نامه اى بر ما نازل کنى که آن را بخوانیم. بگو منزه است پروردگارم (از این سخنان بى ارزش) مگر من جز بشرى هستم فرستاده خدا؟!».(25)
. ص ۵ از ۵ حکمت ۳۱ شاخه هاى شك: 🌷سپس امام علیه السلام به سراغ بیان شاخه هاى شک مى رود و مى فرماید: «شک نیز بر چهار پایه استوار است: بر مراء (گفت و گوى بى حاصل)، ترس (از کشف حقیقت) و تردید (در تصمیم گیرى)، تسلیم (خودباختگى)»; (وَالشَّکُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَب(26): عَلَى التَّمَارِى، وَالْهَوْلِ، وَالتَّرَدُّدِ، وَالاِْسْتِسْلاَمِ). در واقع کسانى که به حق نمى رسند و در کفر مى مانند و غوطهور مى شوند داراى این ضعف ها هستند. 🔸منظور از «مراء» گفت و گو کردن در چیزى است که شک و تردید در آن وجود دارد و به جایى نمى رسد در حالى که «جدال» به معناى گفت و گو کردن توأم با برترى جویى بر طرف مقابل است. 🔸منظور از «هول» ترس و وحشت از روشن شدن حقایق و تصمیم گیرى بر طبق آن است. 🔸«تردد» اشاره به نوعى از وسواس است که به انسان اجازه نمى دهد حق را بشناسد و بر آن استوار بماند. 🔸«استسلام» همان خودباختگى است که هر کس هر چه مى گوید، در برابر آن تسلیم مى شود و به همین دلیل نمى تواند حق را از میان آنها برگزیند و بر آن استوار بماند. بدین ترتیب، امام(علیه السلام) سرچشمه هاى شک را در چهار چیز خلاصه مى فرماید: عادت کردن به بحث و گفت و گوهاى بى حاصل و آمیخته با لجاجت، ترس از جستجوگرى و تحقیق، وسواس و دودلى، و تسلیم شدن در برابر شبهات و در حالت انفعالى فرو رفتن. 🌷آنگاه امام به شرح آثار صفات سوء چهارگانه مى پردازد و مى فرماید: ⬅️ «آن کس که مراء و گفت و گوى بى حاصل را عادت خود قرار دهد ظلمت و تاریکى شبِ شک او را به روشنایى روزِ یقین نمى رساند»; (فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ). زیرا این عادت زشت و شوم مانع از رسیدن به علم و یقین است و در واقع، حجاب خطرناکى میان او و یقین ایجاد مى کند و بارها کسانى را از نویسندگان یا گویندگان که گرفتار این حالتند دیده ایم که عمر خود را به شک و تردید گذرانده اند. ⬅️درباره دومین صفت ذمیمه این گونه اشخاص مى فرماید: «آن کس که از حقایق پیش روى خود وحشت کند (و از تصمیم گیرى صحیح بپرهیزد) به قهقرا باز مى گردد»; (وَمَنْ هَالَهُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ نَکَصَ عَلى عَقِبَیْهِ). انسان محقق، مخصوصاً در مسائل اعتقادى و آنچه مربوط به مبدأ و معاد است باید حقایقى را که پیش روى او قرار دارد به رسمیت بشناند و بدون ترس و وحشت به جستجوگرى برخیزد تا حرکت به پیش را آغاز کند و اگر در این مورد کوتاهى کند عقب گرد خواهد کرد و آنچه را دارد نیز از دست مى دهد. ⬅️درباره سومین مانعِ برطرف ساختن شک مى فرماید: «آن کس که در تردید و دودلى باشد (و در تصمیم گیرى وسواس به خرج دهد) زیر سم شیاطین له مى شود»; (وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِی الرَّیْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِکُ الشَّیَاطِینِ). «سَنابِک» جمع «سُنبُک» به معناى قسمت پیشین سم اسب است و از آنجایى که اسب به هنگام شتاب، بیشتر در حرکت خود روى این قسمت تکیه مى کند این واژه را به هنگام شدت عمل به کار مى برند و به این ترتیب امام(علیه السلام) وسواس و دودلى بى جا را امرى شیطانى شمرده که صاحب آن را به نابودى مى کشاند و این معنا را نیز در افراد وسواسى آزموده ایم که گاه آنها تا آخر عمرشان نتوانسته اند درباره مسئله واضحى مثل خداپرستى تصمیم بگیرند و عقیده اى اختیار کنند. ⬅️ آن گاه امام(علیه السلام) درباره چهارمین رذیله اخلاقى این گونه افراد مى فرماید: «کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد» (وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا). مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد; اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند. پی نوشت * (16). این بخش از کلام امام در کتاب کافى و خصال شیخ صدوق و تحف العقول به صورت کاملاً متفاوتى با آنچه در نهج البلاغه آمده ذکر شد. (17). کافى، ج 1، ص 92، ح 1. (18). همان، ص 91، ح 3. (19). مائده، آیه 101. (20). عنکبوت، آیه 69. (21). غافر، آیه 35. (22). روم، آیه 10. (25). اسراء، آیه 90-93. (26). نسخه مرحوم سیّد رضى در کافى تحف العقول و خصال، بحارالانوار و تمام نهج البلاغه آمده است. پایان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم 🔵 با نشر حکمت ها در ثواب آن شریک هستید. 💢مهدیه یعنی خانه‌ی آقا امام زمان علیه السلام💢 ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87 ╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
🔰 مسابقه فرهنگی "رهنما" (هفته پنجم) مهدیه بزرگ ساری 🌷 با انتشار این مسابقه با ما در ثواب این کار فرهنگی و خداپسندانه شریک باشید. 📌 سوال شماره پنج: شهید سلیمانی در وصیت نامه خود خطاب به برادران و خواهران هموطن فرمودند: از اصول مراقبت کنید. منظورشان از اصول چه بود؟ الف) قانون اساسی ب) ولی فقیه خصوصا خامنه ای عزیز ج)شعارهای انقلاب(آزادی،استقلال ، جمهوری اسلامی) د) مبانی و ارزش های اسلام ▪️فایل pdf وصیت نامه شهید سلیمانی و همینطور کلیپ وصیتنامه در کانال مهدیه بزرگ ساری پین(سنجاق) شده است. ▪️مهلت پاسخگویی: تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ▪️اعلام نتایج: ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ▪️زمان بارگذاری مسابقه جدید(شماره شش): تا ساعت 12 روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ▪️نحوه پاسخگویی: پاسخ را به آی دی @smohammad43 به همراه نام و نام خانوادگی، شماره همراه و نام شهر ارسال نمایید. ▪️نظرات خود راجع به مسابقه" رهنما " را برای درج در کانال با آیدی بالا در میان بگذارید. 🌷 این هفته هفت کارت هدیه دویست و صد هزارتومانی و 5 تمثال شهید سلیمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام ╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای «عزیز» خدا! برای «خدا» و پیش «خدا» ...! 🎙استاد بزرگوار سید عبدالله فاطمی نیا رضوان الله علیه: یک نفر از صاحبدلان که از اولیاء [الهی] بود،به من گفت: یک شب ساعت ۱۲ آمدم صحن حضرت [معصومه سلام الله علیها] یک نفر بیرون ایستاده روبروی ضریح و اصلا تکان نمی خورد، آمدم و دیدم آدم مخصوصی(خاصی) هست، گفتم: سلام علیکم! چکار کنم؟؛ یک جواب داد، تمام زیارت جامعه کبیره در سینه ام ریخته شد، نمی دانم کِه بود! اشاره کرد به ضریح و گفت: «تفویض(واگذار) کُن به اینها، سیاه را سفید می کنند و سفید را سیاه می کنند»! 🎙فاضل تُرک رحمة الله علیه: آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی رضوان الله علیه را دیدم چون به حرم حضرت رضا علیه السلام مشرف می شدند در برابر ضریح حضرت رضا علیه السلام می ایستادند و اشک از چشمانشان جاری می شد و خطاب به حضرت این آیه را می خواندند: ﴿يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ﴾. (سوره یوسف، آیه ۸۸) پس از دیدن این شیوه زیارت آیت الله میلانی رضوان الله علیه من هر جا به زیارت رفتم حتی زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر و زیارت من این آیه بود. 📚نسیم های گره گُشا، ج ۱، نسیم ٣٨٩. 💐در سالروز رحلت استاد فاطمی نیا به نیابت از ایشان به پیشگاه ملکوتی و با کرامت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها صلواتی هدیه بفرمائید. یاعلی