eitaa logo
محبان المهدی 1 (کانال عمومی)
2.1هزار دنبال‌کننده
35.2هزار عکس
32.5هزار ویدیو
410 فایل
سلام ،محضرکاربران بزرگوار،عرضه می دارم که به لطف الهی وبا مساعدت وهمکاری شماعزیزان گروه محبان المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ایجاد گردید.دراین گروه مطالب ارزنده ،مفیدوکاربردی درکلیه زمینه ها : فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،وورزشی ارائه خواهد شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
مهم مهم / اگر می خواهید یک بار برای همیشه متوجه شوید که چرا در کشور ایران، هزار هزار میلیارد اختلاس می شود و امثال خاوری و زنجانی و طبری مثل قارچ رشد می کنند، اما در کشورهای غربی یک دلار هم اختلاس نمی شود، وقت بگذارید و این ۷ دقیقه که از صدا و سیمای خود ما پخش شد را تماشا کنید! این قوانین سفت و سخت کشورهای غربی نسبت به مسئولان خود باید هر چه سریعتر در ایران هم اجرا شود تا دیگر شاهد هیچ اختلاس و رانت بازی نباشیم! دوست دارم طوری پخش کنید که همه ببینند!
‏فیلم از طرف سیدجلال
باسلام خوب بارگزاری شده! (جداگانه)!
‏فیلم از طرف سیدجلال
سردارشهید علی هاشمی وقهرمان ملی.........دوحش شاد🌷راویان فتح🌷
‏فایل صوتی از طرف سیدجلال
‏فیلم از طرف سیدجلال
🔴 😳😳👇 یه بنده خدایی میگفت : یه شوهرخاله داشتم خیلی به شهدای مدافع حرم گیر میداد ...😞 همش میگفت رفتن بجنگن واسه بشار اسد و سوریه آباد بشه😒 میگفت اینا واسه پول میرن تا اینکه خبر شهادت💔 شهید محسن حججی خبرساز شد. شبی که خبر شهادت رو آوردن شوهرخاله ی منم طبق معمول میگفت واسه پول رفته😐ما خیلی دلگیر میشدیم مخصوصا از حرفایی که در مورد گفت بغض گلومو فشار میداد😢 و اما هرچی بهش میگفتیم اشتباه میکنی گوشش بدهکار نبود اخرشم عصبی شد و از خونمون به حالت قهر رفت😞یه هفته بعد از جلو مغازش که رد میشدم...😳 💯برای خواندن ادامە داستان کلیک کنید👇👇 http://eitaa.com/joinchat/937099264Ce40df9af2a
نخستین گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور منتخب 🔹اولین گفتگوی تلویزیونی سیدابراهیم رییسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، امشب در حرم مطهر رضوی، ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه دو پخش می‌شود. ✅کانال را به بهترین دوستان و همکاران خود معرفی کنید💐 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ @salehanolmahdi_rey
کتریزدی ■معاون پرورشی م۷ ◇۶۴-مرحوم حسن پور ■معلم مدارس شهرری ◇۶۵مرحوم محمودصادقی دیبازر ■حوزه ستادی وزارتخانه ◇۶۶مرحوم مجیدفراهانی ■معاون متوسطه آ.پ.ری ◇ ۶۷مرحوم جامعی ■مسئول مقطع راهنمایی م۱۲ تهران ◇ ۶۸ مرحوم دکتر عالمی ■معاون وزیر آ -پ ◇۶۹مرحوم محمدعلی محتاجی ■حوزه ستادی، شاهد ◇۷۰مرحوم سیدعلی اضغر طباطبایی ■معاون مدرسه محمودیه ◇۷۱مرحوم اسدالله فررانه ■رئیس اسبق منطقه ۲تهران ◇ ۷۲-مرحومه خانم اعیان منش ■مشاورقائم مقام انجمن ◇۷۳مرحوم عباس شیاسی ■مسئول انجمن اصفهان ●●●●●●●●●●●● ‌ فاتحه ای همراه با ذکر صلوات بر محمد ال محمدقرائت می کنیم. 🍀اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم 🍀 🌺بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ. 🌺بسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ 🔶3مرتبه 🌺بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ الله *** 🔷اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ 🔻 اللهم عجل علی ظهور مولانا قائم ال محمد (صل الله علیه وآله وسلم)
بسم الله الرحمن الحیم ‏گروه۳۷)محبان ،فرهنگبان بازنشسه۳ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al ‌‌سلام علیکم؛ پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا می‌آیند و روبروی خانه ها می‌ایستند و هر یک با آوای حزین در حالی که می‌گریند ،می‌گویند ای کسان من ای فرزندانم، پدرم، مادرم، نزدیکانم، به ما عطوفت کنید. خدای شما را بیامرزد... با درهم پولی ،یا گرده نانی ،و یا لباسی در حقمان رحم کنید. که خدا به شما از لباس های بهشتی بپوشاند. <<<<<<<<<<<<<<<<<< >>>>>>>>><<<<<<<<< جمعه شب فرارسید و مابرحسب وظیفه برای شادی : ■روح بلند و ملکوتی حضرت امام ■ارواح مطهر شهیدان ■ارواح تمام ذوالحقوقین: ●پدربزرگ ،مادر بزرگ ●پدر ،مادر ●پدرزن ،مادرزن ●پدرهمسر ،مادرهمسر ■تمامی همکاران فرهنگی ●بخصوص فرهنگیانی که نام آنها درلیست زیر قید شده است. ■در این جمعه شب یادشان را گرامی می داریم ،وبه روح بلند همه عزیزان ازجمله۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ■■■■■■■■■■ 🔸۱- شهید نظری ■پیام:مدرسه محمودیه م ۱۲تهران 🔸۲- مرحوم رسولی ■پیام رئیس اسبق تربیت معلم شهید مفتح شهرری 🔸۳-مرحوم فرهمند زاد ■پیام: رئیس منطقه ۱۲تهران 🔸۴- مرحوم عبدالرضا مسکوت ■پیام:دبیر فیزیک ◇۵-مرحوم حسن آقاجانی ■پیام:مسئول امور ادبی امورتربیتی تهران ‏ ‏‏🔸۶-مرحوم حاجی‌عبدالباقی ■پیام: مقاطع تربیتی تهران 🔸۷- مرحوم امیری ■پیام: امورتربیتی منطقه ۸ تهران 🔸۸- مرحوم زبیراوی ■پیام: امورتربیتی 🔸۹- مرحوم خواجه نوری ■پیام : امورتربیتی 🔸۱۰- مرحوم شاه حسینی ■پیام : تربیت بدنی 🔸۱۱- مرحوم علیرضا گودرزی ■پیام: امور تربیتی 🔸۱۲- مرحوم منفرد ■پیام : امور تربیتی 🔸۱۳- مرحوم آخوند زاده ■پیام: امور تربیتی 🔸۱۴- مرحوم رمضانعلی دلبری ■پیام: امور تربیتی 🔸۱۵- مرحوم ولی الله روستا ■پیام : امور تربیتی 🔸۱۶-مرحوم هیبتی ■:پیام:حوزه ستادی 🔸۱۷-مرحوم زارعی ■پیام:دبستان محمودیه م ۱۲تهران 🔸۱۸-مرحوم سید حسین میرمجربیان ■پیام:رئیس امتحانات منطقه ۱تهران 🔸۱۹-مرحوم سید علی بنی کمال ■پیام:کارپرداز منطقه۱تهران 🔸۲۰-مرحوم نوکنده ■پیام:منطقه اتهران 🔸۲۱- مرحوم بهمن فرجی ■ پیام :منطقه ۱تهران 🔸۲۲-مرحوم عبدالرضا مسکوت ■پیام:دبیر فیزیک 🔸۲۳-مرحوم غضنفرریاحی ■پیام:حسابدار منطقه ۱تهرون 🔸۲۴-مرحوم امیری ■پیام:مدیر منطقه ۱تهران 🔸۲۵-مرحوم سرخابی پور ■پیام:معلم منطقه ۱۲تهران 🔸۲۶- مرحوم رفیعی ■پیام: حوزه ستادی انجمن ◇۲۷-مرحوم جهانگرد ■پیام:حوزه ستادی انجمن ◇۲۸-مرحوم راسخچی زاده ■پیام حوزه ستادی انجمن ◇۲۹-مرحوم قاسمی ■پیام:معلم منطقه ۱۲تهران ◇۳۰-مرحوم نیرزاده ■پیام معلم منطقه ۱۲تهران ◇۳۱-مرحوم حسینی ■پیام:مسئول تکنولوژی منطقه ۱۲تهران ◇۳۲-مرحوم جلالی ■پیام:اداره منطقه ۱۲تهران ◇۳۳-مرحوم رضایی ■ پیام:معلم ناحیه ۲شهرری ◇۳۴-مرحوم بهشتی ■پیام:اداره منطقه ۱۸تهران ◇۳۵-مرحوم جعفری ■پیام:معاون اداره کل تهران ◇۳۶-مرحوم گیوه ای ■پیام:حوزه ستادی انجمن ◇۳۷-مرحوم امامی ■-مدیر دبستان محمودیه م ۱۲ ◇۳۸-مرحوم جمشیدی ■پیام: دبستان محمودیه ۱۲ ◇۳۹- ابوالحسنی ■پیام: دبستان محمودیه ۱۲ ◇۴۰-مرحوم داورزنی ■پیام:معلم منطقه ۱۴ ◇۴۱-مرحومه خانم خسروشاهی ■پیام:مربی تربیتی دبیرستان نرجس منطقه ۶ ◇۴۲-مرحوم دکتر شمس الدین حاج حسینی ■پیام:رئیس اسبق مرکز تربیت معلم شهید مفتح شهرری ◇۴۳-مرحوم علی سبحانی ■پیام:معلم ◇۴۴-مرحوم حیدر سبحانی ■پیام:معلم ◇۴۴-مرحوم حسین سعیدی ■پیام:معلم ◇۴۵-مرحوم منصور سبحانی ■پیام:مدیرمدرسه ◇۴۶-مرحوم حسن بخشی زاده ■پیام:مسئول خدمات م۱۸ ◇۴۷-مرحوم ناصرعظیمی ■پیام:مسئول تدارکات حوزه ◇۴۸-مرحوم علاقمندان ■پیام:معاون وزیر ◇۴۸-مرحوم علیخانی ■پیام:دبیر شهرری ◇۴۹-مرحوم منوچهر یغمایی پیام:کارگزین م شهرری ◇۵۰-مرحوم ماشاءالله اصلانی -■پیام:مسئول خدمات م۲۰ ◇۵۱-مرحوم مظلومی ■پیام:حسابدارمنطقه ۱۸ ◇۵۲-مرحوم آبروشن ■پیام:حسابدارمنطقه ۱۸ ◇۵۳- مرحوم ماشاءالله مقری ■پیام:مدیر هنرستان منطقه۳ ◇۵۴-مرحومه معصومه کشاورزیان ■پیام:معلم دبستان منطقه۸ ◇،۵۵-مرحوم حبیب اله بی آزار ■پیام:معاون وزیر ◇۵۶-مرحومه آمنه برقانی ■پیام:دبیردینی وقرآن شهرری ◇۵۷-مرحومه فرشته ملکی ■پیام:دبیر ریاضی م۳تهران ◇۵۸-مرحومه مریم نیکپور ■پیام:معاون مدارس م۳تهران ◇۵۹-مرحومه خانم ابوطالبی ■پیام:معاون پرورشی م۳تهران ◇۶۰-مرحوم سعید امامی ■پیام:مدیر دبستان محمودیه م ۱۲تهران ◇۶۱-مرحوم رشید پور ■حوزه ستادی ،انجمن ◇۶۲-مرحومه خانم دکتر محمدیان ■حوزه ستادی انجمن ◇۶۳-مرحوم د
[۶/۲۶،‏ ۰۵:۰۱] سیدجلال: 🔭🔮🔭🔮 🔭 بسم الله الرحمن الرحیم صبح زیبا وبانشاط الهی شما بخیروشادی 💎 *تقویم نجومی* 💎 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 ✴️ شنبه 👈 5 تیر / سرطان 1400 👈 15 ذی القعده 1442👈 26 ژوئن 2021 ============== حكمت 78شناخت جايگاه جبر و اختيار(اعتقادى) و در جواب مرد شامى فرمود : ( مرد شامى پرسيد آيا رفتن ما به شام ، به قضا و قدر الهى است ؟ امام با كلمات طولانى پاسخ او را داد ، كه برخى از آن را برگزيديم.) واى بر او ! شايد قضاء لازم ، و قَدُر حُتمى را گمان كرده اى ؟ اگر چنين بود ، پاداش و كيفر ، بشارت و تهديد الهى ، بيهوده بود ! خداوند سبحان ! بندگان خود را فرمان داد در حالى كه اختيار دارند ، و نهى فرمود تا بترسند ، احكام آسانى را واجب كرد ، و چيز دشوارى را تكليف نفرمود ، و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد با نافرمانى بندگان مغلوب نخواهد شد ، و با اكراه و اجبار اطاعت نمى شود ، و پيامبران را به شوخى نفرستاد ، و فرو فرستادن كُتُب آسمانى براى بندگان بيهوده نبود .(17) و آسمان و زمين را بى هدف نيافريد. شرح وتفسیر حکمت ۷۸ 👇👇👇👇👇 =====≈≈======= 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی . 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی . ❇️ روز بسیار شایسته و مبارکی است و برای امور زیر خوب است : ✅ خواستگاری ، عقد ، ازدواج . ✅ تجارت و داد و ستد . ✅ شکار و صید و دام گذاری . ✅ و دیدار بزرگان و درخواست از آنها خوب است .. 🚖 مسافرت : مسافرت خوب و سودمند است . 🔭 احکام و اختیارات نجومی . 🌓 امروز قمر در برج جدی و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است : ✳️ شکار و صید و دام گذاری . ✳️ تشکیل شرکت . ✳️ جراحی و شروع درمان . ✳️ درو غلات و برداشت محصول . ✳️ از شیر گرفتن کودک . ✳️ وام دادن و وام گرفتن . ✳️ و کاشتن و بذر افشانی نیک است 👩‍❤️‍👨 حکم انعقاد نطفه و مباشرت . 👩‍❤️‍👨 امشب : ( شب یکشنبه) ، روایتی مبنی بر کراهت یا استحباب آن وارد نشده است . 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، باعث سرور و شادی است . 💉💉 حجامت خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری ، برای سبب قولنج می شود . 😴😴 تعبیر خواب امشب : خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه 16سوره مبارکه " نحل " است . و علامات و بالنجم هم یهتدون ...... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که برای خواب بیننده حالتی غیر از آن حالتی که داشت روی دهد و از جانب شخص خوب و بزرگی به عظمت و بزرگی برسد . ان شاء الله و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید 💅 ناخن گرفتن شنبه برای ، روز مناسبی نیست 👚👕دوخت و دوز. شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست 🙏🏻 وقت در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. 📿 ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه 📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد . 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌸زندگیتون مهدوی 📚 منابع مطالب کتاب تقویم همسران نوشته ی حبیب الله تقیان @taghvimehmsaran با این دعا روز خود را شروع کنید👇👇 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الراحمین ///////////////////////// شرح وتفسیر حکمت ۷۸ دلايل بطلان مكتب جبر: این کلام پربار همان گونه که در ذکر اسناد آن آمد، از سخنان مهم و معروفى است که از امیر مؤمنان على(علیه السلام) در زمینه قضا و قدر (و جبر و اختیار) نقل شده و یکى از بهترین طرق حل این مسئله است. مرحوم سیّد رضى بخشى از آن را گزینش کرده و صدر حدیث را نیاورده است. ما براى روشن شدن محتواى حدیث به طور کامل صدر آن را از کتاب کافى مى آوریم و آن چنین است: امیر مؤمنان على(علیه السلام) پس از بازگشت از جنگ صفین در کوفه بود که پیرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض کرد: اى امیر مؤمنان به
فَلُكَ وَأَعْلاَكَ وَاللَّهُ بَرِيءٌ مِنْ ذَاكَ; آيا گمان مى كنى كسى كه تو را از كارى نهى كرده به آن تشويق نموده است در حالى كه آنچه تو را تشويق به كارهاى خلاف مى كند پائين وبالاى توست و خداوند از آن بيزار است». واصل بن عطا نيز نوشت: بهترين چيزى كه در قضا و قدر شنيده ام سخن امام امير مؤمنان على بن ابى طالب است كه فرمود: «لَوْ كَانَ الزُّورُ (الوزر) فِي الاَْصْلِ مَحْتُوماً كَانَ الْمُزَوَّرُ فِي الْقِصَاصِ مَظْلُوماً; هرگاه گناه اجبارى باشد اگر كسى كه اجبار بر گناه شده قصاص شود مظلوم است». شعبى نيز براى او نوشت: «بهترين چيزى كه در قضا و قدر شنيده ام سخن امام امير مؤمنان على بن ابى طالب است: «أَيَدُلُّكَ عَلَى الطَّرِيقِ وَيَأْخُذُ عَلَيْكَ الْمَضِيقَ; آيا خداوند راه را به تو نشان مى دهد ولى سر راه را بر تو مى گيرد». «كُلُّ مَا اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ مِنْهُ فَهُوَ مِنْكَ وَكُلُّ مَا حَمِدْتَ اللَّهَ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْهُ; هرچيزى كه تو از خدا نسبت به آن طلب آمرزش مى كنى (بدان) آن كار از سوى توست و هرچيزى كه خدا را بر آن شكر مى گويى از ناحيه اوست». هنگامى كه اين نامه هاى چهارگانه به حجاج رسيد و از مضمون آن آگاهى يافت گفت: «به يقين اينها را از چشمه صاف و زلالى گرفته اند».(4) 2. آيا اختيار انسان با توحيد مخالف است؟ بعضى از قائلين به جبر مى گويند اگر ما انسان ها را در اعمال خود مختار بدانيم در واقع قائل به دو مبدأ آفرينش شده ايم. خداوند متعال كه مبدأ آفرينش جهان هستى است و انسان كه مبدأ آفرينش افعال خويشتن است در واقع يك خداى بزرگ و يك خداى كوچك قائل شده ايم. پاسخ اين سخن روشن است و آن اين است كه مختار بودن ما نيز به اراده پروردگار است; يعني خداوند خواسته است كه ما مختار باشيم، بنابراين افعال ما از يك نظر افعال خداست، چون قدرت و اختيار را او به ما داده و از نظر ديگر افعال خود ما و مسئوليت آن متوجه ماست، زيرا ما با ميل و اختيار خود آن را انجام داده ايم، بنابراين اعتقاد به اختيار عين توحيد است. مسئله «امر بين الامرين» نيز ناظر به همين معناست نه چنان آزادى كه افعال ما هيچ ارتباطى با خدا نداشته باشد و نه جبرى كه مصونيت را از ما سلب كند. گاه براى روشن شدن اين مطلب به مثال زير متوسل مى شويم و مى گوييم: يك دستگاه قطار برقى كه روى ريل در حركت است راننده با اختيار خود آن را به پيش مى برد; ولى مسئول برق آن هرزمان مى تواند رابطه قطار را با برق قطع كند و قطار را از كار بيندازد، بنابراين راننده قطار از يك نظر مختار است و از يك نظر تحت فرمان. اين مثال تجسمى است براى مسئله «لاجبر ولا تفويض والامر بين الامرين»; نه جبر صحيح است و نه واگذارى مطلق، بلكه چيزى در ميان اين دو است. اين مطلب در عبارات پرمعنايى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در باب قضا و قدر بحارالانوار آمده است، حضرت مى فرمايد: «إنَّما هُوَ الْمالِكُ لِما مَلَكَّكُمْ وَالْقادِرُ لِما أقْدَرَكُمْ أما تَسْمَعُونَ ما يَقُولُ الْعِبادُ وَيَسْئَلُونَهُ الْحَولَ وَالْقُوَّةَ حَيْثَ يَقُولُونَ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِاللّهِ; آنچه را خدا به شما داده (از قدرت و اختيار) مالك حقيقى اش اوست و قادر واقعى نسبت به قدرت هايى كه داريد اوست آيا اين سخن بندگان را نمى شنويد كه به هنگام تقاضاى حول و قوه الهى مى گويند لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِاللّهِ».(5) 3. قضا و قدر در آثار اسلامى: قضا در اصل به معناى فرمان است (خواه فرمان تشریعى یا تکوینى) و قدر به معنى اندازه گیرى است (خواه تکوینى یا تشریعى). بنابراین قضا و قدر دو مفهوم دارد: اول قضا و قدر تشریعى و آن این است که خداوند فرمانى صادر و بعد حد و حدود آن را تعیین کند; مثلاً بفرماید نماز بر شما واجب است سپس آن را در هفده رکعت قرار دهد یا طبق آیه شریفه (کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ...) روزه را واجب کند و طبق آیه (شَهْرُ رَمَضانَ...) آن را در ماه رمضان و به مقدار یک ماه قرار دهد; اولى قضا و دومى قدر است. همچنین آنچه در ذیل روایت بالاست که در توحید صدوق و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید آمده که وقتى مرد شامى سؤال کرد اگر من در کار خود مجبور نیستم پس منظور شما از قضا و قدر که ما را به اینجا آورده چیست؟ امام(علیه السلام) فرمود: همان فرمان حکم الهى است. سپس به عنوان شاهد این آیه شریفه را تلاوت فرمود: «(وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ); پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستى»(6) قضا و قدر تشریعى است.(7) مطابق آنچه گفته شد آنچه بعضی از شارحان نهج البلاغه گفته اند که جواب امام در استدلال به آیه جنبه اقناعى و اسکاتى داشته اشتباه محض است، زیرا امام اشاره به قضا و قدر تشریعى کرده که یک واقعیت قابل فهم براى همگان است. قضا و قدر تکوینى آن است که عوامل و اسباب چیزى را اجمالاً مورد توجه قرار داده سپس اندازه گیرى لازم در جزئیات آن انجام گیرد; مثل
اش و کیفر ظالمانه و وعد و وعید لغو و بیهوده است. در نسخه کافى اضافه بر این فرموده: هیچ گنهکارى را در فرض جبر نمى توان ملامت نمود و هیچ نیکوکارى را نمى توان ستایش کرد، زیرا ملامت و سرزنش در چنین حالتى ظالمانه و تشویق و ستایش غیر عاقلانه است. بلکه شخص گنهکار در فرض جبر اولى به احسان است، زیرا گناه دامان او را گرفته و او را تحت فشار قرار داده، بنابراین باید به جاى مجازات مورد محبت قرار گیرد و به عکس نیکوکار به مجازات سزاوارتر است، زیرا از کار نیک خود بهره مند مى شود و هیچ یک از این امور با منطق و عقل و عدالت پروردگار سازگار نیست. به عبارت دیگر نه نیکوکار اختیارى از خود داشته و نه بدکار، بنابراین نه مجازات در مورد آنها عادلانه است نه پاداش عاقلانه و اگر بنا شود بدون استحقاق کیفر و پاداشى در کار باشد پاداش را باید به بدکار داد تا تخفیف رنج او شود و کیفر را باید به نیکوکار داد تا تعادلى حاصل گردد و به هر حال هدف امام این است که روشن سازد در فرض جبر مسئله ثواب و عقاب و اوامر و نواهى ومؤاخذه و تشویق همه به هم مى ریزد و مفهوم خود را از دست مى دهد. این سخن را مى توان به صورت دیگرى بیان کرد و آن این که در تمام اقوام و ملت ها براى مجرمان بازجویى و دادگاه و مجازات و زندان و مانند آن قائلند و به عکس، براى افراد وظیفه شناس انواع سپاس ها و تشویق ها و بزرگداشت ها ترتیب مى دهند. حتى کسانى که از نظر فلسفى تفکر جبرى دارند در زندگى اجتماعى خود وجود دادگاه ها و مجازات بدکاران را از لوازم زندگى بشر و عاقلانه مى شمرند. اگر ما معتقد به جبر باشیم باید بگوییم تمام این برنامه ها ظالمانه است. درست به این مى ماند که ما انسانى مبتلا به رعشه (پارکینسون) را به دادگاه حاضر کنیم که چرا دست تو مى لرزد و یا بیمارى را که به علت قطع نخاع قادر بر حرکت نیست مورد مذمت و ملامت قرار دهیم. شاید به همین دلیل معتقدان به جبر ناچار عدالت خدا را نیز نفى کرده و گفته اند خدا هر کار کند عین عدالت است حتى اگر تمام نیکان را به دوزخ بفرستد و ظالمان و گنه کاران را به بهشت، کار خلافى رخ نداده است; سخنى که هر عاقلى بر آن مى خندد. آن گاه امام در ادامه این سخن و پس از ذکر تالى فاسدها به توضیح مسئله اختیار پرداخته و به صورت بسیار شفاف و روشنى آن را بیان مى کند و مى فرماید: «خداوند سبحان بندگانش را امر کرده و آنها را اختیار بخشیده و نهى کرده و برحذر داشته، تکالیف آسانى بر دوش آنان گذارده و هرگز تکلیف سنگینى نکرده است. در برابرِ (اطاعت کم) پاداش کثیرى قرار داده و هرگز کسى از روى اجبار، او را معصیت نکرده و از روى اکراه اطاعت ننموده است»; (إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْیِیراً، وَنَهَاهُمْ تَحْذِیراً، وَکَلَّفَ یَسِیراً، وَلَمْ یُکَلِّفْ عَسِیراً، وَأَعْطَى عَلَى الْقَلِیلِ کَثِیراً; وَلَمْ یُعْصَ مَغْلُوباً، وَلَمْ یُطَعْ مُکْرِهاً). امام(علیه السلام) در اینجا اوامر و نواهى تشریعى راآمیخته با صفت اختیار ذکرکرده وفضل الهى را نیز در سنگین نبودن تکالیف و افزون بودن پاداش ها بر آن افزوده است. سپس در ادامه سخن سه تالى فاسد دیگر براى قول به جبر ذکر کرده و آن این که اگر واقعاً مردم مجبور باشند ارسال رسل و انزال کتب آسمانى همه لغو و بیهوده است، زیرا نه نیکوکارِ مجبور را مى توان از نیکوکارى باز داشت و نه گنهکارِ مجبور را از گناه. مى فرماید: «خدا پیامبران را بیهوده نفرستاده و کتب آسمانى را براى بندگان عبث نازل نکرده است»; (وَلَمْ یُرْسِلِ الاَْنْبِیَاءَ لَعِباً، وَلَمْ یُنْزِلِ الْکُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً). اصولاً اگر ما قائل به جبر باشیم تمام مکتب هاى اخلاقى و توصیه هاى علماى اخلاق فرو مى ریزد، زیرا کسانى که کار غیر اخلاقى را به حکم جبر انجام مى دهند هرگز گوششان بدهکار توصیه هاى علماى اخلاق یا برنامه هاى پیامبران الهى و دستورات کتب آسمانى نیست. در آخرین تالى فاسد مى فرماید: «خداوند آسمان ها و زمین و آنچه در میان آنهاست را باطل و بى هدف نیافریده. این گمان کافران است. واى بر کافران از آتش دوزخ»; (وَلاَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا، فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النّارِ»). یعنى آفرینش آسمان و زمین به حکم روایاتى که سخن از تسخیر آنها براى انسان ها مى گویند براى این انسان است تا مسیر حق را در پیش گیرد و راه تکامل را بپیماید. اگر گفتار طرفداران جبر صحیح باشد آفرینش آسمان ها و زمین و آنچه در میان آنهاست باطل و بیهوده خواهد بود، چون انسان براى پیمودن راه تکامل اختیارى ندارد و مى دانیم تکامل جبرى تکامل نیست. اینکه امام ـ مطابق نسخه کافى ـ فرموده است: این نظر، عقیده بت پرستان و دشمنان رحمان و قائلان به قدَر و مجوس این امت است اشاره به این است که مجوس قائل به ثنویت و دوگانه پرستى بودند: یزدان را خداى خیر مى دانستند که ص
oaZQG1JXoroSWeHWq ‏محبان المهدی (۲۳) بصیرت سیاسی(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GwvwkTg0pk2285mfxnmSaX محبان المهدی(۲۴) صوت قرآن(۱) جزءخوانی WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EcXloxZ4sYP8jAvotuU12M محبان المهدی(۲۵) صوت قرآن(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CfpPDiesUjzGg0OM2KZpUg محبان المهدی( ۲۶) صوت قرآن(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FnoHzSAbfLZBIpsVxxKEJ5 محبان المهدی(۲۷) صوت قرآن(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EQpvAyoWhKEEQ0ujAe7lxb محبان المهدی(۲۸) صوت قرآن(۵ ) ‏WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EqjJB7fq6DT0HTtYbLMID3 محبان المهدی (۲۹) صوت قرآن (۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/IGSkzPkKlsrCExtvCyYlwh محبان المهدی(۳۰) صوت قرآن(۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/G0qdmd3cLKzHzZ2pObORXg محبان المهدی(۳۱)صوت قرآن(۸) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GEdB6yoA6Q2EZWC2QyDf5r ‏محبان المهدی(۳۲) صوت قرآن(۹) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CiJ1h9vzzgBF6WHdNW7nNP ‏محبان المهدی (۳۳) صوت قرآن(۱۰) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GcTmrqcmjmMAxTgx364872 محبان المهدی(۳۴)نوجوانان قرآنی WhatsApp https://chat.whatsapp.com/JyLgMVdqfaHCIzVH7kp1Xf محبان المهدی(۳۵) فرهنگیان بازنشسته۱ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/BsEQxxmQtXEFk78eIeIghT محبان المهدی(۳۶) فرهنگیان بازنشسه۲ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/GNytmAHFDi3Bu9glaFz13Z ‏ محبان المهدی(۳۷)،فرهنگبان بازنشسه۳ WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CAVubJi4VIG4aExLioC4Al ‌‌
دور شر از او غیر ممکن است و اهریمن را خداى شر که صدور خیر از او غیر ممکن. حوادث و موجودات جهان را نیز به خیر و شر تقسیم مى کردند; خیرات را به یزدان و شرور را به اهریمن نسبت مى دادند و به این ترتیب در مبدأ جهان هستى نیز قائل به جبر بودند و به طریق اولى، انسان ها را در افعالشان مجبور مى پنداشتند. آن کس که باطن او مخلوق یزدان است جز خیر انجام نمى دهد و آن کس که باطن روحش مخلوق اهریمن است همواره تمایل به شر دارد. آنچه امام(علیه السلام) فرموده: جبر عقیده مشرکان نیز هست گویا اشاره به آیه شریفه 35 از سوره «نحل» است: «(وَ قالَ الَّذینَ أَشْرَکُوا لَوْ شاءَ اللّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْء نَحْنُ وَلا آباؤُنا وَلا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْء کَذلِکَ فَعَلَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ); مشرکان گفتند: اگر خدا مى خواست نه ما و نه پدران ما غیر او را پرسش نمى کردیم و چیزى را بدون اراده او حرام نمى ساختیم (آرى) کسانى که پیش از ایشان بودند نیز همین گونه عمل مى کردند ولى آیا پیامبران وظیفه اى جز ابلاغ آشکار دارند». در روایت کافى آمده است: هنگامى که امام(علیه السلام) این جواب شافى و کافى را به آن پیرمرد شامى در مورد مسئله جبر و اختیار بیان فرمود، او شادمان شد و (بالبداهه) اشعارى سرود که دو بیتش چنین است: أَنْتَ الاِْمَامُ الَّذِی نَرْجُو بِطَاعَتِهِ * یَوْمَ النَّجَاةِ مِنَ الرَّحْمَنِ غُفْرَاناً أَوْضَحْتَ مِنْ أَمْرِنَا مَا کَانَ مُلْتَبِساً * جَزَاکَ رَبُّکَ بِالاِْحْسَانِ إِحْسَانا تو امامى هستى که به وسیله اطاعت تو آمرزش خداوند رحمان را در روز نجات آرزو داریم. آنچه از امر دین ما پیچیده و مشتبه بود بر ما واضح ساختى. پروردگارت در برابر این احسان که به ما کردى به تو احسان کند.(3) * نكته ها: 1.جبر و اختيار: اين مسئله از قديمى ترين مسائلى است كه در ميان دانشمندان و حتى غير دانشمندان و فلاسفه مورد بحث بوده است. اين بحث قديمى و طولانى دلايل متعددى داشته از جمله فرار گروهى از مردم از زير بار مسئوليت ها در برابر انجام كارهاى خلاف و ديگر، عدم توانايى بر توجيه و فهم مسئله اختيار و نيز تربيت ناپذيرى بعضى از افراد منحرف و مانند آن. در حالى كه انكار مسئله اختيار مفاسد بى شمارى را به بار مى آورد و چراغ سبزى به همه جانيان و مجرمان مى دهد و مربيان اخلاق را مأيوس مى سازد و مسائل تربيتى را مواجه با مشكلات جدى مى كند. بهترين دليل براى اثبات مسئله اختيار يكى وجدان فردى و اجتماعى است و ديگر تالى فاسدهايى كه امام در گفتار حكمت آميز خود دقيقاً به آن اشاره فرموده است. وجدان به ما مى گويد: شخصى كه دستش بر اثر بيمارى رعشه دائماً در حال لرزش است با كسى كه با اختيار خود دست هايش را بلند مى كند و مثلا الله اكبر نماز مى گويد و ركوع و سجود به جا مى آورد كاملاً متفاوت است; در اولى هيچ اختيارى از خود نمى بيند ولى در دومى كاملاً خود را مختار مى انگارد. وجدان عمومى نيز به يقين طرفدار همين امر است; هيچ كس سارقان و قاتلان و محتكران و مفسدان اقتصادى و غير اقتصادى را با جبر تبرئه نمى كند، بلكه آنها را به دست عدالت و مجازات مى سپارد. نيز همه نيكوكاران، خيّرين و افراد ممتاز در اكتشافات علمى و امثال آن را تشويق مى كنند و به افتخارشان جلسات بزرگداشت مى گيرند و جوايز و مدال هاى گرانبهايى به آنها تقديم مى دارند، در حالى كه اگر انسان ها در كار خود مجبور بودند، نه آن مجازات ها عادلانه بود و نه اين تشويق ها منطقى به نظر مى رسيد. اما تالى فاسدها همان است كه در حديث پربار بالا آمده كه فشرده آن در نهج البلاغه و مبسوطش در كافى و بحارالانوار است و آن اين كه مسئله بعثت انبيا و نزول كتاب هاى آسمانى و معاد و سؤال برزخ و قيامت و بهشت و دوزخ بنابر عقيده جبر همگى زير سؤال مى رود. اين امور نه تنها با عدل خداوند سازگار نيست، بلكه با حكمت او نيز نمى سازد و كارى غير منطقى و غير عاقلانه است، زيرا اگر خداوند عاصيان و ظالمان را مجبور به ظلم و عصيان كرده چگونه عدالت و حكمت او اجازه مى دهد آنها را به دوزخ ببرد و اگر پيامبران و امامان و صالحان را به كارهاى نيك مجبور كرده بردن آنها به بهشت حكيمانه نيست چون از نزد خود كارى انجام نداده اند. اين سخن را با حديث پرمعنايى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از كتاب طرائف سيد بن طاوس نقل كرده پايان مى دهيم. او مى نويسد: حجاج بن يوسف نامه هايى به چهار نفر از علماى معروف آن زمان نوشت: حسن بصرى، عمرو بن عبيد، واصل بن عطا و عامر شعبى كه (بهترين) آنچه را درباره قضا و قدر به آنها رسيده است براى او بنويسند. حسن بصرى چنين نوشت: بهترين چيزى كه (در اين زمينه) به من رسيده سخنى است كه از امام امير مؤمنان على بن ابى طالب شنيده ام كه فرمود: «أَتَظُنُّ أَنَّ الَّذِي نَهَاكَ دَهَاكَ وَإِنَّمَا دَهَاكَ أَسْ
این که مى دانیم براى درمان فلان بیمارى فلان دارو لازم است سپس به دنبال اندازه و طرز استفاده از آن مى رویم; اولى قضاى تکوینى است و دومى قدر. آنچه در روایتى آمده که امیرمؤمنان على(علیه السلام) روزى از کنار دیوارى مایل به خرابى مى گذشت، هنگامى که نزدیک آن رسید به سرعت رد شد و کسى عرض کرد یا امیرالمؤمنین آیا از قضاى الهى فرار مى کنى امام(علیه السلام) فرمود: آرى. «اَفِرُّ مِنْ قَضاءِ اللّهِ إلى قَدَرِهِ; من از قضاى الهى به سوى قدر او فرار مى کنم»(8) اشاره به آن است که افتادن چنین دیوارى قضاى تکوینى است; ولى افتادن روى انسانى مانند من نوعى قدر است من از قضاى الهى به سوى قدر الهى فرار کردم.(9) * پی نوشت: (1). در تعدادى از نسخ به جاى «حاتم» «حتم» آمده و همان صحیح تر به نظر مى رسد، زیرا به گفته بعضى «حاتم» به معناى حتم و قطعى در لغت عرب نیامده است. (بهج الصباغه، ج 8، ص 280) ولى با مراجعه به کتب لغت از جمله لسان العرب و کتاب العین روشن مى شود که به شخص قاضى و داور نیز «حاتم» گفته مى شود; یعنى حکمى را قطعى مى کند حتى اگر به کلاغ نیز «حاتم» گفته مى شود براى آن است که عرب معتقد بود هنگامى که او در برابر جریانى صدا مى کند شوم بودن آن را حتمى خواهد کرد، بنابراین معناى «حاتم» با قدر تناسب دارد. (2). کافى، ج 1، ص 155، ح 1. (3). کافى، ج 1، ص 155، ح 1. (4). بحارالانوار، ج 5، ص 58، ح 108. (5). بحارالانوار، ج 5، ص 123. (6). اسراء، آیه 23. (7). توحید صدوق، ص 381; شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 228. (8). عوالى اللئالى، ج 4، ص 111، ح 169. (9). سند گفتار حکیمانه: در مصادر نهج البلاغه آمده است که این سخن را گروهى از علماى شیعه و اهل سنت به صورت مسند و مرسل نقل کرده اند که از جمله آنها مرحوم کلینى در جلد اول اصول کافى و صدوق در کتاب توحید و عیون اخبار الرضا(علیه السلام) و ابن شعبه در تحف العقول و طبرسى در احتجاج و شیخ محمد بن الحسین المعتزلى در غرر الادلة است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 63).   🔮🔭 🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮 [۶/۲۶،‏ ۰۵:۰۵] سیدجلال: ----‐---------------------- https://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 محبان المهدی۲-ازدواج ==≈=========== https://eitaa.com/joinchat/4005953659C48bd260f1d =≈============ محبان المهدی (۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Kq2iJTgAb3TJBQduFzcryB محبان المهدی(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/ET02nTcJtJT0ITYSZvw7Ej محبان المهدی(۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EK4En13TUETARNgZKKFGMy محبان المهدی(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/L9NH5LSphIG7S4WyW8o5z6 محبان المهدی (۵) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/F2t4aYwiJG48zMmHCG4qdM محبان المهدی(۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/HsapcLYYHqN3BTROProAua ‏محبان المهدی (۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Ims7xHYCQHQKSalE10p5v1 ‏محبان المهدی( ۸) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EU8Xs8n6sfA0Ez2h5IGBxy محبان المهدی(۹) ‏WhatsApp https://chat.whatsapp.com/HYxGR31UDh3AvicAIKRbL2 محبان المهدی (۱۰) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/H6qV5Cgl78vHFv1Of7F7Ns محبان المهدی (۱۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CgXSmEHpvOv7hQxGax8TBE محبان المهدی(۱۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/J3i2mBUKjRqAnZgLepCOwL ‏محبان المهدی(۱۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/DJdUmbv6YLf59hjG0wWJyZ محبان المهدی(۱۴) زوجین (۱) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/LH3kewItuNNGuhnYuK89VE محبان المهدی(۱۵) زوجین (۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/D9qi6mzi2aFDGpaiXTVHmm محبان المهدی(۱۶) زوجین (۳) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FPsSMSsaAuFGNziTg6yuMz محبان المهدی( ۱۷) زوجین(۴) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/Lye4KQcwWG15WYqkBl8yKu ‏محبان المهدی(۱۸) زوجین (۵) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/DiwaxEITGob6B9bYUCCAqj ‏محبان المهدی( ۱۹) زوجین(۶) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/JCqc7bfIESa1UW5UTttgph ‏محبان المهدی (۲۰) زوجین(۷) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/EYRZ9PNjvK02XoLziRX9cV محبان المهدی(۲۱)بصیرت سیاسی(۱) WhatsApp 0 https://chat.whatsapp.com/GJ3ncOfUMdZ1LK4KhKE8wm محبان المهدی(۲۲)بصیرت سیاسی(۲) WhatsApp https://chat.whatsapp.com/FLi1B
ما خبر ده که آیا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر الهى بود؟ امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود: آرى اى پیرمرد. شما هیچ تپه اى را بالا نرفتید و هیچ دره اى را فرود نیامدید مگر این که به قضا و قدر الهى بود. پیرمرد گفت: اگر چنین باشد پس ما در برابر این همه زحمت اجر و پاداشى نخواهیم داشت. امام(علیه السلام) فرمود: خاموش باش اى پیرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسیر این راه قرار داد و همچنین در توقف هایى که داشتید و نیز در بازگشتتان. شما در هیچ یک از این حالات مکره و مجبور نبودید. پیرمرد سؤال کرد: چگونه ما مکره و مجبور نبودیم در حالى که رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟ امام(علیه السلام) فرمود: (بقیه همان گونه است که در نهج البلاغه آمده است). مرحوم سیّد رضى از این حدیث شریف به این چند جمله قناعت کرده مى گوید: «این بخشى از کلام امام(علیه السلام) است که به سؤال کننده شامى هنگامى که پرسید: آیا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بیان فرمود که گزیده اش این است»; (وَمِنْ کَلاَم لَهُ(علیه السلام): لِلسَّائِلِ الشَّامِیِّ لَمَّا سَأَلَهُ: أَکَانَ مَسِیرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاء مِنَ اللَّهِ وَقَدَر؟ بَعْدَ کَلاَم طَوِیل هَذَا مُخْتَارُهُ). امام(علیه السلام) در ادامه این سخن چنین مى فرماید: «واى بر تو شاید گمان کردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در کارهایشان مجبورند و اختیارى از خود ندارند)»; (وَیْحَکَ! لَعَلَّکَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً!(1)). سپس افزود: «اگر چنین بود، ثواب و عقاب الهى به یقین باطل مى شد و وعده و وعید ساقط مى گشت»; (لَوْ کَانَ ذَلِکَ کَذَلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ، وَسَقَطَ الْوَعْدُ وَالْوَعِیدُ). یعنى چگونه ممکن است خداوند کسى را به کار خوب مجبور کند و بعد به او پاداش دهد یا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نماید؟ این کارى ظالمانه و غیر عادلانه است و چگونه ممکن است به کسى که از خود اختیار ندارد وعده بدهند که اگر فلان کار نیک را انجام دهى پاداشى چنین و چنان به تو خواهیم داد و یا تهدید کنند که اگر فلان کار بد را انجام دادى چنین و چنان کیفر داده خواهى شد؟ به یقین این وعد و وعید لغو و بیهوده است. آیا به کسى که بر اثر بیمارى رعشه، دست او پیوسته بى اختیار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهیم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى کنیم؟ اگر کسى چنین بگوید همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند. در حدیث کافى این جمله هاى امام(علیه السلام) که در حقیقت تالى فاسد قول به جبر است به صورت مشروح ترى آمده است، مى فرماید: «لَوْ کَانَ کَذَلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ وَالاَْمْرُ وَالنَّهْیُ وَالزَّجْرُ مِنَ اللَّهِ وَسَقَطَ مَعْنَى الْوَعْدِ وَالْوَعِیدِ فَلَمْ تَکُنْ لاَئِمَةٌ لِلْمُذْنِبِ وَلاَ مَحْمَدَةٌ لِلْمُحْسِنِ وَلَکَانَ الْمُذْنِبُ أَوْلَى بِالاِْحْسَانِ مِنَ الْمُحْسِنِ وَلَکَانَ الْمُحْسِنُ أَوْلَى بِالْعُقُوبَةِ مِنَ الْمُذْنِبِ تِلْکَ مَقَالَةُ إِخْوَانِ عَبَدَةِ الاَْوْثَانِ وَخُصَمَاءِ الرَّحْمَنِ وَحِزْبِ الشَّیْطَانِ وَقَدَرِیَّةِ هَذِهِ الاُْمَّةِ وَمَجُوسِهَا; اگر این گونه باشد که تو پنداشتى ـ یعنى مردم در کارهایشان مجبور باشند ـ ثواب و عقاب و امر و نهى از سوى خداوند باطل مى شود و وعد و وعید ساقط مى گردد، نه هیچ گنهکارى درخور سرزنش و نه هیچ نیکوکارى شایسته ستایش است، بلکه گنهکار سزاوارتر به نیکى از نیکوکار است (زیرا نیکوکار ثمره نیکوکارى خود را هم علاوه بر پاداش مى برد) و نیز نیکوکار شایسته تر به کیفر از گنهکار است (زیرا گنهکار از گناه خود نیز زجر مى بیند) این گفتار برادران بت پرستان و دشمنان رحمان و حزب شیطان و قَدَریه این امت و مجوس آن است».(2) منظور از «قدریه» قائلین به جبر است و تعبیر از آنها به «مجوس این امت» به سبب آن است که مجوس حتى در مبدأ آفرینش جهان قائل به جبر بودند و معتقد بودند خداى خیر و نیکى ها (یزدان) فقط مى تواند امور خیر ایجاد کند و خداى شر و بدى ها (اهریمن) فقط شر مى آفریند. امام(علیه السلام) در این عبارت کوتاه و پرمعنا محکم ترین دلیل را براى ابطال جبر بیان فرموده و چهار تالى فاسد براى آن ذکر کرده که در نسخه کافى به ده تالى فاسد ارتقا یافته و نشان مى دهد که مرحوم سیّد رضى در اینجا گزینشى عمل کرده است. در نسخه نهج البلاغه آمده است که اگر جبر در کار باشد ثواب و عقاب و وعد و وعید باطل و ساقط مى شود، زیرا هیچ عقلى نمى پذیرد کسى را مجبور به کارى کنند و بعد او را پاداش یا کیفر دهند و یا قبل از شروع به کار به او بگویند اگر این کار را انجام دهى چنین تشویق خواهى شد و اگر ندهى چنان توبیخ مى شوى. اینها همه در صورتى است که انسان اختیارى از خود داشته باشد در غیر این صورت پاد
[۶/۲۶،‏ ۰۶:۵۷] توجه:: 🌻 سلام علیکم و رحمت الله و برکاته 🍀بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ☀️ صبح روز شنبه، پنجم تیر ماه به خیر 📿 ذکر روز شنبه: صد مرتبه 💐یارب العالمین💐 ☘️🌻☘️🌻☘️🌻☘️ از تو يک عمر شنيديم و نديديم تو را به وصالت نرسيديم و نديديم تو را روزي ما فقرا شربت وصل تو نبود زهر هجر تو چشيديم و نديديم تو را شايد ايام کهنسالي ما جلوه کني در جواني که دويديم و نديديم تو را چقدَر چلّه نشستيم و عزادار شديم چقدَر شمع خريديم و نديديم تو را گاهي اندازه ي يک پرده فقط فاصله بود پرده را نيز کشيديم و نديديم تو را سعي کرديم شبي خواب ببينيم تو را سحر از خواب پريديم و نديديم تو را مدتي در پي تو رند و نظر باز شديم همه را غير تو ديديم و نديديم تو را فکر کرديم که مشکل سر دلبستگي است از همه جز تو بريديم و نديديم تو را لااقل کاش دم خيمهٔ تو جان بدهيم تا بگوييم: رسيديم و نديديم تو را نوكرنوشت: مـهـدی جـان چون کودکی که گم شده در ازدحام شهر دنبال رد پای تو هر جمعه میدوم صلي الله عليک يا سيدناالمظلوم ياابا عبدالله الحسين http://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 [۶/۲۶،‏ ۰۶:۵۷] توجه:: ‌ *📚اگرخدا عادل است، چرا از لحاظ تقسیم نعمت و ...بین بندگانش فرق گذاشته است؟* 🌹در محضر آیت الله بهجت ره: هرکسی در این دنیا کاسه ای از ابتلائات دارد که مطابق با ظرفیت وجودی اوست و کاسه های اشخاص از بلاها پر شده است...ولی خداوند همه را دوست دارد. خداوند هیچ بلایی را بدون حکمت و مصلحت نمیفرستد،بلکه برای تضرع و دعای ما میفرستد. بهمین خاطر برای دفع بلاها دعا و گریه و تضرع به درگاهش لازم و مفید است. درست است که بعضی ها در ثروت و مال بالاتر از تو هستند،اما آیا عمرآنها،صحت و سلامتی آنها،تعداد اولاد و نعمت بچه دار شدن و...آنها هم از تو بیشتر است یا اینکه تو در این امور از آنها بالاتری؟ اگر با درک و دقت همه چیز را در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم متوجه میشویم که : خداوند علیم و حکیم همه ی بلاها را با ترازوی عدل و ترازوی مساوات به طور یکسان تقسیم کرده است. 📌پیوست: بزرگی میگفت:بلاهای هرکسی رو خداوند مطابق با جنبه و ظرفیت خودش بهش داده. به طوری که اگر یک چاه بکنن و همه ی مردم بلاهاشون رو داخل اون چاه بریزن و حق انتخاب داشته باشن،کسی بلاهای دیگران رو تحمل نمیکنه و باز هرکسی بلای خودش رو انتخاب میکنه... گلچین سخنان آیت الله بهجت ره http://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 [۶/۲۶،‏ ۰۶:۵۷] توجه:: *✨﷽✨* ♦️هشام بن سالم: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: 🔷 کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین علیه السلام برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند(هزینه هایش را بدهد)، چه اجری دارد؟ 💎امام صادق علیه السلام فرمودند: ♦️1.به ازای هر درهمی که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه می نویسد. ♦️2.چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمی گرداند! ♦️3.بلاهایی را که فرود آمده تا به او برسد، از او می گردانَد و از وی دور می کند و مالش حفظ می شود. هشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع:.. قُلْتُ: فَمَا لِمَنْ یجَهِّزَ إِلَیهِ وَ لَمْ یخْرُجْ لَعَلَّهُ تُصِیبُهُ لِقِلَّةِ نَصِیبِهِ قَالَ: یعْطِیهِ اللَّهُ بِکلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ- مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یخْلِفُ عَلَیهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ وَ یصْرَفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیصِیبَهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ وَ یحْفَظُ فِی مَالِهِ.[1] ✍پس اگر جا مانده از قافله عشق حسینی در پیاده روی زیارت حسین به هر علتی توفیق نشد. بی نصیب نمی مانیم. چرا که امام صادق علیه السلام بشارت داده است. به شرطی که در مسیر حسین قدم برداریم و برای زائر حسین هزینه کنیم. گرچه به یک درهم و دینار، باشد. ــــــــــــــــــــ 📚پی نوشت: [1] ابن قولویه، کامل الزیارت، ص129. *🌴الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌴* ----------------------------------- http://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 [۶/۲۶،‏ ۰۶:۵۷] توجه:: 🔴از هیچ چیز جز خدا نترسید ♦️امام خمینی(ره): من بار دیگر از مسؤولین بالاي نظام جمهوري اسلامی می خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خداي بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشاء سرمایه داري غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز درقدم هاي اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم. 📚صحیفه امام؛ جلد 21؛صفحه 327 http://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 [۶/۲۶،‏ ۰۶:۵۷] توجه:: ✨﷽✨ 🔴آثار خدمت به پدر و مادر 💠 برتر از جهاد: پیامبر اکرم (ص)فرمودند: قسم به خدایی که جانم دردست اوست هر آینه انس پدر و مادر به تو در یک شبانه روز، از جهاد یک سال بهتر است. 💠 نیکی به وا