به نام خدا
از تو شده کعبه معطّر علی
وز تو شده دیده منوّر علی
بعد نبی نیست همانند تو
گفته ام این جمله مکرّر علی
اوّل هر سطر خداوند ِ نور
نام تو را کرد مقرّر علی
فتح جهان ، فتح جنان ، فتح عشق
با تو شود ، با تو میسّر علی
آنچه زمین دارد و عرش برین
زیر قدمهات مسخّر علی
کعبه گواهی دهد ای نور پاک
آمده ای پاک و مطهّر علی
شمس و قمر ، صبح و سحر جملگی
در تو شود ، در تو مصوّر علی
از تو میسّر بشود در جهان
گردش این چرخ مدوّر علی
مهر ز مهرِ تو پُر آوازه شد
عشق ز تو گشت مقدّر علی
بی تو شود در دو جهان بی گمان
عاشق دلداده مکدّر علی
نی دل «یاسر» که زمین و زمان
از تو شده سبز و معطّر علی
**
محمود تاری «یاسر»
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبسم امام خمینی هنگام توصیف مولای عالم امیرالمؤمنین علی (ع)
@BisimchiMedia
💐 سوره نمل، آیه ۱۷ 💐
🎄وَ حُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنسِ وَ الطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ؛
🌾و براى سليمان، سپاهيانش از جنّ و انس و پرنده گردآمدند، پس از تشتّت و بى نظمى بازداشته میشدند.
🌳 پیامهای مهم آیه 🌳
🌾۱ - انسان داراى قدرتى است كه میتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد.
🌴۲ - برخى انبيا مثل سلیمان، به اذن خدا بر همه موجودات حكومت داشتند؛ این نشان میدهد جنّ میتواند به انسان كمك كند.
🌾۳ - نظم، در همه جا ارزشمند است؛ ولى در لشكر و سپاه، يك ضرورت و ارزش ويژه است.
🌴۴ - تمرين و آموزش و آماده باش، براى لشكر الهى نیز يك ضرورت است.
🌾۵ - علم و دانش الهی سليمان، وسيله و مقدّمه دستيابى او به آن همه امكانات و تسخير نيروها شد.
🔹تبیین : كلمه «يُوزعون» از ماده «وَزْع»(بر وزن جمع)، به معناى بازداشتن است؛
🔸و هرگاه اين تعبير در مورد لشكر به كار رود، به اين معناست كه براى جلوگيرى از پراكندگى نيروها،
🔻ابتداى لشكر را نگه میدارند، تا بقيه افراد به لشكر ملحق شوند.(تفسير نمونه).
🔹«ايزاع»، يعنى تقسيم حكيمانه نيروها به صورتى كه هر يك در جاى خود قرار گيرند و در يك خط باشند.(التحقيق فى كلمات القرآن).
🔸جنّ و پرنده كه در اين آيه ذكر شده، از باب مثال است،
🔻وگرنه باد و ابر و چيزهاى ديگر نيز تحت فرمان سليمان بودند.
🔹قرآن كريم بارها از جنّ، سخن به ميان آورده و يكى از سوره هاى آن به همين نام است؛ در اينجا به چند ويژگى آنها اشاره مى كنيم:
🔸جنّ موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گيرد. «يامعشرالجنّ والانس»(انعام، آیه ۱۰۶).
🔻بعضى از آنها مؤمن و بعضى كافرند(سوره جن، آیه ۱۴)، زن و مرد دارند، زاد و ولد دارند و طبيعتاً شهوت دارند(الرحمن، آیه ۵۶).🔻🔹🔻
🎄قال امیرالمؤمنین علی عليه السلام :
🌷إنَّ قَومًا عَبَدُوا اللّه َ رَغبَةً فَتِلكَ عِبادَةُ التُّجّارِ ، و إنَّ قَومًا عَبَدُوا اللّه َ رَهبَةً فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ ، و إنَّ قَومًا عَبَدُوا اللّه َ شُكرًا فَتِلكَ عِبادَةُ الأَحرارِ؛
🌾جماعتى خدا را از سر اميد پرستيدند، كه اين پرستش بازرگانان است، و جماعتى از سرِ ترس، كه اين پرستش بردگان است، و جماعتى او را از سرِ سپاس پرستيدند، كه اين پرستش آزادگان است.
📚 نهج البلاغة : الحكمة ۲۳۷ .
🎄قال الامام الصادق عليه السلام :
🌷الصِّراطُ المُستَقيمُ أميرُالمؤمنينَ عَلِيٌّ عليه السلام .
🌾صراط مستقيم ، اميرالمؤمنين على عليه السلام است .
📚 معاني الأخبار : ص ۳۲ .
🎄قال الامام الرضا عليه السلام :
🌷مَن تَجاوَزَ بأميرِ المؤمنينَ عليه السلام العُبوديَّهَ فهُو مِن المَغضوبِ علَيهِم و مِنَ الضالِّينَ .
🌾كسى كه اميرالمؤمنين را از مرز عبوديت خدا فراتر برد، از شمار كسانى است كه مورد خشم خدايند و از گمراهان است.
📚 بحار الأنوار : ج ۲۵، ص ۲۷۴ .
🌷ولادت مولود کعبه مبارک باد🌷
🎋حضرت آیت الله امام خامنه ای ادام الله ظله🎋
🎄در دیدار مردم قم🎄
🔹خلاصهی حرف من در این درسِ دوّمِ حرکتِ قمیها،
🔸این است که آن دیوار بتونی استکبار غرب از جایی ترک خورد که بیشترین امید را به آنجا داشت؛ از ایران.
🔻[انقلاب اسلامی] حقیقتاً حصار غرب را متزلزل کرد؛
🔹این دیوار بتونیای که با تبلیغات و با پول و با رشوه و با انواع و اقسام جنایات درست کرده بودند؛
🔸ــ و هنوز هم البتّه وجود دارد؛ و این دیوار باید خراب بشود ــ
🔻اوّلین تَرک را انقلاب اسلامی در آن به وجود آورد. این، درس دوّم ماجرای قم شما.
🔹درس سوّم، این است که ما وقتی به قضایای قم نگاه میکنیم،
🔸میفهمیم که باید خودمان را، افکارمان را، افکار عمومی را در قبال تبلیغات دشمن مصونیّت ببخشیم
🔻ــ این جزو درسهای نوزدهم دی است ــ
🔹همچنان که آن روز ذهن قمیها مصونیّت پیدا کرده بود.
🔸چرا؟ مقاله منتشر کردند، امام را متّهم کردند، بدگویی کردند؛ هدفشان چه بود؟
🔻اینها که بر همهچیز مسلّط بودند؛ هزاران نفر از طرفداران امام زیر شکنجه بودند، در زندانها بودند، در تبعیدها بودند؛ دیگر مقاله چرا؟
🔹آنها به یک حقیقتی دست پیدا کرده بودند که امروز هم وجود دارد؛
🔸آنها فهمیده بودند که غلبهی بر یک ملّت، فقط با ابزارهای سختافزاری ممکن نیست،
🔻ابزارهای نرمافزاری هم لازم است. آنها چیست؟
🔹تبلیغ کردن، توجیه کردن، تبیین کردن.
🔸اینکه بنده، اینهمه روی «تبیین» تکیه میکنم [به همین خاطر است].
🔻میخواستند دل مردم را نسبت به امام بزرگوار سرد کنند.
🔹چند هزار نفر از طرفداران امام اینجا در زندان و در تبعید و زیر فشار و کتک و همهچیز،
🔸امّا این کافی نبود؛
🔻باید کاری میکردند که آن ذوالفقاری را که از کنار قبر امیرالمؤمنین، این دلها را برمیآشفت و این حرکت عظیم را به وجود میآورد، از بین ببرند! [یعنی] زبان مبارک امام بزرگوارمان.
🔹اینجا سختگیری میکردند،
🔸یک پیام یا یک اطّلاعیّه از امام میآمد،
🔻دلهای افسرده دوباره امیدوار میشد، خستگی آدمهای خسته برطرف میشد، میدان مبارزه گرمتر میشد. قیام قمیها این نقشه را باطل کرد.(۱۴۰۳/۱۰/۱۹).🔻🔹🔻