eitaa logo
مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
93 دنبال‌کننده
476 عکس
180 ویدیو
21 فایل
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی. حافظ غزل 454 کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد. ایدی مدیر صفحه: @jebhefarhangi @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نیک فرجامی قال الإمام عليّ عليه السلام: طوبى لِمَنْ اَطاعَ ناصِحا يَهْديهِ وَ تَجَنَّبَ غاويا يُرْديهِ خوشا به كسى كه از كه او را هدايت مى كند، اطاعت نمايد و از كه به هلاكتش مى اندازد، دورى كند. 📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۴. @rahighemakhtoom
؟ « » 📌دو اثر شوم ____________________ ◼️امیر المومنین(علیه‌السلام) در وصیت خود به امام حسن(علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می‌شوند و آن‌گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد». ◾️در این حدیث حضرت می‌فرمایند اگر در جامعه‌ای «امر به معروف» ترک شود، دو اثر شوم در پی خواهد داشت: 🔹یکی این‌که بَدان و اشرار جامعه بر مردم مسلط شده و زمام امور را به دست خواهند گرفت؛ 🔹 دیگری این‎که خوبان جامعه نیز هر چه دعا کنند، دعایشان مستجاب نمی‌شود. 🔴@rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن 🔹عن الرضا علیه السلام: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا اَلسُّؤَالُ - فَاسْأَلُوا يَرْحَمْكُمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِيهِ أَرْبَعَةٌ - اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُعَلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُ 🔹امام رضا(عليه السلام)فرموده كه پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) فرموده: براى علم و دانش گنجينه‌هائى است،كه كليد آنها پرسش است.خداى شما را رحمت كند،بپرسيد كه در سؤال چهار نفر پاداش داده مى‌شوند.اول سئوال‌كننده،دوم آموزگار،سوم شنونده و چهارم دوستدار آنها. 🌷🌷🌷 @majalezendegi
"آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. " وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ☆(سوره انفال آیه ٢٥) ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﺗﺶِ ﺁﻥ، ﺩﺍﻣﻦِ ﻓﻘﻂ ﻓﺘﻨﻪ‌ﮔﺮﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮ‌ﻭ‌ﺧﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ. ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. 📋نکته ای و اشاره ای: 💢ﻓﺘﻨﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻫﺎ، ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﻫﺎ، ﻧﺎﺍﻣﻨﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻴﻮﻉ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﻜﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ؛ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺳﺎﺯﺩ. 💢ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﻧﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﺸﺎﻥ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺩﺍﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻱ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭ، ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ. 👈پیشنهاد .خیر ببینی ان شاءالله 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
قال الإمام عليّ عليه السلام: اَ لْحَقودُ، مُعَذَّبُ النَّفْسِ، مُتَضاعَفُ الهَمِّ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: كينه توز، روحش در عذاب است و اندوهش دو چندان. غرر الحكم، ح ۱۹۶۲.
📌راهبرد همه زمان ها مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...(سوره فتح آیه ٢٩) ﻣﺤﻤﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻧﺶ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﻲ‌ﺩﻳﻦ ﺳﺮﺳﺨﺖ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ... 🌷🌷🌷 ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ، ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺳﺪّﻱ ﻓﻮﻟﺎﺩﻳﻦ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮﻱ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ☘☘☘ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻏﻴﺎﺭ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺑﺎﺵ ﻫﻴﻦ! ﻣﻜﻦ ﺭﻭﺑﺎﻩ ﺑﺎﺯﻱ، ﺷﻴﺮ ﺑﺎﺵ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪﺭ ﺯﻥ ﺑﻪ ﮔﺮﮔﺎﻥ ﭼﻮ ﺳﭙﻨﺪ ﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺁﻥ ﮔﺮﮔﺎﻥ ﻋﺪﻭّ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﻧﺪ(ﻣﻮﻟﻮﻱ) 🌿🌿🌿 🔅مجال عیش صفحه زندگی،سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
📌یک صد سخن از اکرم صلی الله علیه و آله کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در باشند. لینک زیر: 👇👇👇 https:/hawzah.net/fa/Article/View/78202/ @rahighemakhtoom
📌دلی پوشیده در تاریکی گناه إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ وَ طَاعَتِی قَلِیلٌ وَ مَعْصِیَتِی کَثِیرٌ وَ لِسَانِی مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَکَیْفَ حِیلَتِی یَا سَتَّارَ الْعُیُوبِ وَ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ یَا کَاشِفَ الْکُرُوبِ اغْفِرْ ذُنُوبِی کُلَّهَا بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. خداى من، دلم در پرده‏ هاى ظلمت پوشیده شده و جانم دچار کاستى گشته و عقلم مغلوب هواى نفسم شده و هواى نفسم بر من چیره آمده، طاعتم اندک، و نافرمانیم بسیار، و زبانم اقرارکننده به گناهان است، چاره من چیست اى پرده‏ پوش عیبها، اى داناى نهان‏ها، اى‏ برطرف ‏کننده غمها، همه گناهان مرا بیامرز، به احترام محمّد و خاندان محمّد، اى آمرزنده، اى آمرزنده، اى آمرزنده‏ به مهربانیت اى مهربان‏‌ ترین مهربانان. @majalezendegi
📌موقعیت های غیر ساکن قال الإمام عليّ عليه السلام: فَاطْلُبْ مَا يَعنيكَ وَ اتْرُكْ ما لايَعنيكَ، فَاِنَّ فى تَركِ ما لايَعنيكَ دَرْكَ ما يَعْنيكَ در جستجوى چيزى باش كه مفيد است و آنچه را بيهوده است، رها كن؛ زيرا رها كردن كارهاى بيهوده، باعث رسيدن به امور مفيد مى شود. 📚تحف العقول، ص ۲۱۸. @rahighemakhtoom
شهادت عالم آل محمد صلی الله علیه و آله حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء را به محضر مولا و سرور و صاحب مان حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه و رهروان ایشان تسلیت عرض می کنیم. سید خادم صفحه التماس دعا
"راستی کن که راستان رستند در جهان راستان قوی دستند " وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ☆(سوره زمرآیه٣٣) ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﺟﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺎﻭﺭﺵ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﻮﺩﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﻗﻌﻲ‌ﺍﻧﺪ. 📋نکته‌ای و اشاره ای: 🔹ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ▫️ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻭﺣﻲ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩ. ▫️ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ▫️ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺒﻠّﻐﺎﻥ ﻣﻜﺘﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ▫️ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﻴﻜﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺑﺎﺭﺯ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: "اَبْلَغُ ما تَسْتَدِرُّ بِهِ الرَّحْمَةَ اَنْ تُضْمِرَ لِجَميعِ النّاسِ الرَّحْمَةَ" مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى. 📚غرر الحكم، ح ۳۳۵۳. 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برخی از راهکارهای مقابله با فتنه 1️⃣ بصیرت و هوشیاری 🌺 امام علی(ع) فرمود: «در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند». کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ(1). این مطلب اشاره دارد به این كه انسان در شرایط فتنه با زیركی و هوشمندی حركت كند نه فتنه گران از او سواری بگیرند، و نه به آنها باج بدهد. 2️⃣ آگاهی از اوضاع و شرایط زمانه 🌺 انسان هر چند هوشمند و زیرك باشد اگر از جریانات اجتماعی و رگه های نفاق و فتنه آگاهی نداشته باشد ممكن است ناآگاهانه وارد آن شود، به این جهت لازم است نسبت به اوضاع زمانه آگاه بود. علی(ع) می فرماید: « از مستی های نعمت بپرهیزید، و از سختی های عذاب الهی بترسید و بگریزید و در فتنه های در هم پیچیده، به هنگام پیدایش فتنه ها و آشكار شدن باطن آنها، و برقرار شدن قطب و مدار آن، با آگاهی قدم بر دارید..».(2). 3️⃣ تمسك به سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام 🌺 امام علی(ع) برای محفوظ ماندن از فتنه ها می فرماید: «پس باید بر سنت پیامبر(ص) باقی بمانید كه برپاست و بر آثار رسالت تكیه نمایید كه آشكار است، به عهد نزدیكی كه بسته اید وفادار بمانید كه یادگار پیامبر بر آن تكیه دارد...».(3). در جای دیگر می فرماید: «ای مردم امواج فتنه ها را با كشتی های نجات در هم بشكنید و از راه اختلاف و پراكندگی بپرهیزید»(4). کشتی های نجات اهل بیت علیهم السلام و تبعیت از ولایت فقیه است. 📗(1) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حكمت 1، ص 624. (2) همان، خطبه 151، ص 277، شماره 4. (3) همان، خطبه، 138، ص 258، شماره 6. (4) همان، خطبه 5، ص 50، شماره 1. 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
🔹فتنه یعنی جایی که فضا غبار آلود میشه 🔹تشخیص ها دچار مشکل 🔹فقط باید دست در دست یک راه بلد بگذاری تا به سلامت از غبار عبورت بده 🔹راه بلدی که از دل و جون دوستت داره از جون و دل برای وطن و دین و هویت ایرانی هزینه داده باشه و خودش رو ،آبروش رو خرج کرده باشه. ✅غیر از رهبر دلسوزمون کسی رو سراغ داری که از همه وجودش برای ایران و ایرانی و غیرت این سرزمین هزینه داده باشه!؟؟؟ @majalezendegi
♦️انواع رزق♦️ ♦️رزق دو جور است : رزقی که شما کار می کنید و حقوقی به شما می دهند و رزقی که شما روی آن حساب باز نکرده اید و بدست می آورید. خدا در جنگ احزاب می فرماید که در جنگ ما لشکریان نامرئی فرستادیم تا به مسلمانان کمک کنند. این امدادهای غیبی مخصوص جنگ نیست. ♦️هر وقت شما در زندگی بخاطر خدا گذشت کردید این امداد غیبی شامل حال شما هم می شود. مثلا شما پدر و مادر پیر خودتان را نگهداری می کنید و بخاطر آنها از کارهای خودتان می گذرید و درآمد کمتری کسب می کنید ولی در مقابل خدا الطافی را در زندگی شما قرار می دهد که بعدا این الطاف خدا، خودش را در زندگی شما نشان می دهد. و چند برابر درآمدی که کسب نکرده اید، در زندگی نصیبت تان می شود و اولادهای خوبی بدست می آورید .خیلی از مواقع فرد رشوه کلان را نمی گیرد و به همان حق ماموریت خودش قانع است و بعد برکاتی در زندگی اش ایجاد می شود که چندین برابر مبلغ رشوه بدستش می رسد. ♦️در استان فارس آقایی می گفت که وقتی من اولین درآمدم را بدست آوردم نزد یکی از مراجع تقلید رفتم و گفتم که من جز این درآمد پول دیگری ندارم و ایشان فرمود که باید خمس این درآمد را بدهی و من کمی مردد شدم و ایشان فرمود که نگران نباش، خداوند چندین برابر جبران می کند . 🔹امام جواد(ع) می فرماید :شما خمس بدهید ما قول می دهیم که جبران بشود. ایشان می گفت: من خمس را دادم و برکات زیادی را در زندگی ام دیدم. ما نباید فقط الان را در نظر بگیریم. ما باید لقمه ی حلال به خانه بیاوریم و نتیجه ی آنرا در نسل مان ببینیم. ما باید روی امددهای غیبی حساب کنیم. البته ما نباید کارها را به این انگیزه ی انجام بدهیم. خدا می فرماید که قرض بدهید من جبران می کنم. @majalezendegi
🔰تضاد دو عشق ⏺مجنون شتر تازه زائیده اي را سوار شده بود و می خواست به خانه معشوق برود، از شهر که یک مقداري دور شد، رفت در خیال معشوق و محبوب خودش و غافل از حیوان. کم کم دستش شل شد و مهار شتر رها شد و تقریباً مجنون مثل یک بار شد روي حیوان. حیوان کم کم احساس کرد کسی کاري به کارش ندارد، و از طرفی بچه اش در خانه بود. سرش را برگرداند بطرف خانه، آمد و آمد، مجنون یک دفعه چشم باز کرد دید به طویله رسید. به جاي این که برسد به خانه معشوق رسید به طویله. ⏪دوباره حیوان را بطرف خانه معشوق باز گرداند. باز مقداري که رفت دوباره مجنون میلش به لیلی کشید و حیوان رها شد و حیوان هم به فکر معشوق و محبوب خودش در طویله افتاد. باز برگشت و این کار چندین بار تکرار شد. همچو مجنون در تنازع با شتر گه شتر چربید و گه مجنون حر یکدم ار مجنون ز خود غافل شدي ناقه گردیدي و واپس آمدي ⏺ بالاخره مجنون خودش را پرتاب کرد از روي شتر پایین و گفت: اي ناقه چو هر دو عاشقیم ما دو ضد پس همراه نالایقیم من عاشقم تو هم عاشق، من عاشق لیلی هستم از آن طرف باید بروم، تو عاشق بچه ات هستی بطرف طویله باید بروي. ما دو تا با همدیگر نمی توانیم برویم. عشق مولا کی کم از لیلاستی بنده بودن بهر او والاستی ⏺دل جای دو یار نیست ،دلی که در گرو و رهن شیطان است هرگز به خدا نخواهد رسید مگر از خر شیطان پیاده شود. 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: اَقَلُّ ما يَجِبُ لِلْمُنْعِم اَنْ لايُعْصى بِنِعْمَتِهِ كمترين وظيفه در برابر نعمت دهنده، آن است كه با نعمتش نافرمانى وى نشود. 📚غرر الحكم، ح ۳۲۶۸. ☑️براستی ما از خودمان چه داریم!؟ ☑️چشم و زبان و عقل و دل و... که داده های او هستند را بجا و درست و در جهت رضایت صاحب اصلی آن بکاریریم. ☑️باور کنیم که وجود ما امانت الهی است. 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ 📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: 🔹 « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ 📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: 🔹 « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
💢نشانه قلب زیبا قال الإمام عليّ عليه السلام: "طوبى لِمَنْ خَلا مِنَ الْغِلِّ صَدْرُهُ، وَ سَلِمَ مِنَ الْغِشِّ قَلْبُهُ" خوشا به سعادت كسى كه سينه اش از كينه خالى و قلبش از خيانت و بدانديشى پاك باشد. 📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۱. ▫️کینه و بدبینی بنزینی بر شعله ور کردن آتش تیرگی روابط آدمیان▫️ 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
🌷 عاشقان عیدتان مبارک باد🌷 آیه آیه همه جا عطر جنان می آید وقتی از حُسن تو صحبت به میان می آید جبرئیلی که به آیات خدا مانوس است بشنود مدح تو را با هیجان می آید مي رسي مثل مسيحا و به جسم کعبه با نفس هاي الهي تو جان می آید بسکه در هر نفست جاذبه‌ی توحیدی است ریگ هم در کف دستت به زبان می آید هر چه بت بود به صورت روی خاک افتاده‌ ست قبله‌ی عزت و ايمان به جهان مي آيد با قدوم تو براي همه‌ی اهل زمين از سماوات خدا برگ امان مي آيد نور توحيدي تو در همه جا پيچيده ست از فراسوي جهان عطر اذان مي آيد عرش معراج سماوات شده محرابت ملکوتی ست در این جلوه‌ی عالمتابت خاک از برکت تو مسجد رحمانی شد نور توحید به قلب بشر ارزانی شد خواست حق، جلوه کند روشني توحیدش قلب پر مهر تو از روز ازل بانی شد ذکر لب های تو سرلوحه‌ی تسبیحات است عرش با نور نگاه تو چراغانی شد قول و افعال و صفاتت همه نور محض اند نورت آئينه‌ی آئين مسلماني شد به سراپرده‌ی اعجاز و بقا ره یابد هر که در مذهب دلدادگی ات فانی شد خواستم در خور حسن تو کلامی گویم شعر من عاقبتش حسرت و حیرانی شد اي که مبهوت تو و وصف خطي از حسنت عقل صد مولوی و حافظ و خاقاني شد «از ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد» 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 📌 گفتاری دقیق از رضوان الله علیه پیرامون گناه ◻️یکی از عوامل اساسی رواج طغیانگری ها و بی بند و باری هایی که قرن ما را دچار آشفتگی های جنون آمیز نموده است ، و گناه است . ▫️ما نمیگوئیم که ارتکاب گناه و غوطه خوردن در معاصی زاییده شده قرن ما است ، زیرا از آن هنگام که اولاد آدم در این کره خاکی زندگی را آغاز کرده اند ، گناه و اطاعت بمعنای نافرمانی و فرمانبرداری از قوانین تکامل روحی وجود داشته است ، بلکه منظور ما این است که در دوران های گذشته برای گنهکاران پدیده هایی از قبیل و و تأسف و درک انحراف از اعتدال مطرح بوده ، هر معصیتی تقریبا توأم با بعضی از آن پدیده ها بوده است . ◾️ در دوران ما گنهکاران را نه تنها هیچ یک از آن پدیده ها بیدار نمی سازد ، بلکه آنها را به می گیرند . ◼️علت اساسی این بی پروائی مهلک را از دو موضوع مهم میتوان سراغ گرفت : 🔘موضوع یکم گستاخی و شهرت پرستی بعضی از متفکر نماها است که برای اینکه شهرتی جهانی بدست بیاورند ، دست به اصل شکنی و قانون کشی می زنند ، مردم از صدای شکستن اصول و قوانین ، حالت بهت و تشنج پیدا می کنند و این آقایان در دریایی از لذت غوطه ور میشوند که توانسته اند جامعه یا جوامعی را با اصل شکنی مبهوت بسازند یکی پیدا می شود و می گوید : زنا با رضایت طرفین اشکالی ندارد دیگری میگوید : هدف اساسی تجارت و سوداگری حدّاکثر بهره برداری از کار تجارت است . انحصارات و امتیازات و احتکارها که وسایل ساده ای هستند و در اختیار افرادی معدود قرار میگیرند ، از همین هدف گیری ناشی میگردند .از طرف دیگر : عرضه و تقاضاهای مصنوعی جریانات طبیعی اقتصاد را بر هم میزند . اینهمه ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی اشکالی ندارد گناه یعنی چه ؟ از جنایات فراوانی که امروزه بشر را با اشکال گوناگون بدون احساس مسئولیت در خود می فشارد ، صحبت نکنید . 🔘موضوع دوم سوء استفاده و مقام پرستان جوامع که مذهب را وسیله هدف گیری های خود قرار داده اند . با اینکه مذهب با جدّی ترین قیافه مخالف خودخواهی و ستمگری است ، در راه مقاصد شوم خود استخدام نمودند . 🔸 در نتیجه ساده لوحان هم گمان کردند که طبیعت مذهب چنین است که حقوق انسان ها را پایمال بسازد و مردم را به دو گروه استثمار کننده و استثمار شونده تقسیم کند در صورتیکه قرآن و همین نهج البلاغه که مورد ترجمه و تفسیر ما است دو کتاب اساسی مذهبی اند که میتوان گفت : اساسی ترین موضوعاتی که در این دو کتاب برای انسان ها مطرح شده است : عمل به و ریشه کن کردن ظلم و انحراف و فساد از جوامع میباشد . 🔹متفکر نماها و سودجویان باید بدانند که از کار انداختن مذهب که برای آنان خوشایند جلوه کرده است ، موجب حیرانی و کلافه شدن میلیاردها نفوس در فلسفه زندگی گشته است . 📚 برشی از شرح نهج البلاغه علامه 🆔 @majalezendegi