eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
290 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 10 ) 🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🔰 در ادامه حکمت ۴۷ می فرمایند : « وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ » " عفّت هر انسانی اندازه غیرت اوست. " برای فهم این حکمت ابتدا باید مفهوم و ارزش عفّت در نهج البلاغه و سپس مسأله غیرت در نهج‌البلاغه را بررسی کنیم. 🔻 عفّت یعنی نیرویی درونی که در شرایط فشار ناشی از نیازهای غریزی، مانند گرسنگی و نیاز جنسی، مانع خروج انسان از مرز شریعت و حدود الهی و آلوده شدن به گناه و ذلّت و بی آبرویی می شود. مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش، آثار و فلسفه عفّت، در نهج‌البلاغه این نکات را بیان می کنند: 🔸 ۱. در حکمت ۴۷۴ نهج‌ البلاغه می‌فرمایند: " اجر مجاهد شهید در راه خدا، بیشتر از کسی که قدرت بر گناه دارد ولی عفّت به خرج می دهد، نیست. " 🔻 در حدیث نبوی مشهوری هم داریم که: « مَنْ عَشِقَ و کَتَمَ و عَفوَ ثُم ماتَ ، ماتَ شهیدا » " کسی که عاشق شود و کتمان کند و عفّت به خرج بدهد و از سوز این عفّت و خود نگهداری عشق بمیرد، شهید مرده است. " 🔸 ۲. نکته دوم : یکی از راه های یاری امام در نامه ۴۵، عفّت شمرده شده است؛ 🔻 حضرت در نامه ۴۵ خطاب به فرماندار بصره ؛ عثمان بن حُنیف، نوشته اند: « ولکن أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ » . 🔸 ۳. نکته سوم این است که عفّت یکی از برترین صفات متّقین است ، که در خطبه ۱۹۳ فرمود: « أنْفُسُهُم عَفیفَه » 🔸 ۴. نکته چهارم این است که ، در نامه ۳۱ حضرت خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: « وَ الحِرفَةُ مَعَ العِفَّةِ خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ الفُجورِ » "انسان کار کند با عفّت و پاکدامنی و بی نیاز بشود از دست دراز کردن پیش دیگران، شرف دارد و بهتر است از اینکه ثروتمند باشد با فسق و فجور. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
حضرت علامه مصباح یزدی «رحمه الله علیه»: انسان، شاهكار خلقت و معجونى عجيب است. خدا در آفرينش اين انسان، قدرت‌نمايى عجيبى كرده است. او تمام استعدادها و كمالات بالقوّه را دارد؛ در عين حال، در معرض پست‌ترين منازل، پرتگاه‌هاى سقوط و دَرَكات نزول هم قرار دارد. اگر شما خطى را رسم كنيد و نقطه‌اى را در نظر بگيريد و دو طرف اين نقطه را ‌به شكل محور مختصات‌، فرض كنيد؛ نقطه مركزى آن، «‌آفرينش انسان‌» هنگام انعقاد نطفه يا زمان تولد است. در اين نقطه، آن قدر پتانسيل وجود دارد كه مى‌تواند اين موجود را در محور ايگرگ‌ها (y) به سمت بى‌نهايت‌، سوق دهد؛ يعنى سيرى كه حد و حصر ندارد. هرچه بالا برود، باز هم مى‌تواند كه بالاتر رود (البته در واقع، حد و مرزى دارد، امّا ميل به بى‌نهايت دارد). اين خطِّ خلقت، قسمت «‌منفى‌» هم دارد؛ يعنى همان پتانسيل مى‌تواند حركتى معكوس داشته باشد و در جهت «‌منفى‌» ايگرگ‌ها (y) سير و در پرتگاه سقوط بكند؛ اما چه اندازه سقوط كند و تا كجا بيفتد؟! آن هم، ميل به «‌بى‌نهايت‌» دارد، و يعنى سقوط بشر، حد و حصر ندارد. حدیثی که شيعه و سنّى از رسول‌خدا(صلى الله عليه وآله) درباره اميرمؤمنان (عليه السلام) نقل کرده‌اند: «‌ضَربَةُ عَلىٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ، اَفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَين‌»؛ يك ضربه على در روز خندق، از عبادت انس و جن برتر است.» همه كارهاى نيكى را كه تمام انس و جنّ ‌از آغاز تا پايان خلقت‌، انجام مى‌دهند، با رايانه حساب كنيد. سپس محاسبه كنيد كه يک انسان در طول عمرش، چه مقدار مى‌تواند كار خوب انجام دهد. مى‌تواند در هر لحظه، يک يا چندين كار شايسته انجام بدهد؛ آن‌گاه، چنین آدمى در طول عمرش، چه اندازه كار نيک مى‌تواند انجام بدهد؟ يك ميليارد انسان، در طول عمر خودشان چه اندازه كار نيک مى‌توانند انجام بدهند؟ آن‌گاه، تمام انسان‌هايى كه در يك عصر زندگى مى‌كنند - ‌مثل زمان ما كه بيش از شش ميليارد نفر هستند‌ـ - چه مقدار كار خوب مى‌توانند انجام بدهند؟ حال، از ابتداى خلقتِ انسان تا روز قيامت، جمعيت انسان‌ها چه اندازه است و چه مقدار كار نيک انجام می‌دهند؟ اين را به جمعيت جن‌ّها از آغاز خلقتشان تا روز قيامت اضافه كنيد. پس از آن، با محاسبه‌هاى رايانه‌اى حاصل را به دست آوريد، تا ببينيم كه چقدر مى‌شود. حال، پيامبر (صلى الله عليه وآله) درباره‌ی حاصل آن، چه فرموده است: يک ضربه على(عليه السلام)، از همه اين‌ها (حاصل جمع اعمال ثقلين، از ابتدا تا پايان خلقت) بالاتر و بيشتر است. ✍️مجید ✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇 @majidkh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰روز سهم روز صد و شصت و یکم ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (در سال ٣٤ هجری مردم در اطراف امام (علیه السلام ) جمع شده و از عثمان شکایت کردند و از او خواستند که با عثمان صحبت کند تا از اشتباهات خود دست بردارد. ) 🔹 هشدار دادن به عثمان ♦️همانا مردم پشت سر من هستند و مرا ميان تو و خودشان ميانجی قرار داده اند، به خدا نمی دانم با تو چه بگويم؟ چيزی را نمی دانم که تو ندانی. تو را به چيزی راهنمايی نمی کنم که نشناسی. تو می دانی آنچه ما می دانيم. ما به چيزی پيشی نگرفته ايم که تو را آگاه سازيم و چيزی را در پنهانی نيافته ايم که آن را به تو ابلاغ کنيم. ديدی چنان که ما ديديم، شنيدی چنان که ما شنيديم، با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بودی چنان که ما بوديم، پسر ابوقُحافه «ابابکر» و پسر خطّاب، در عمل به حق، از تو بهتر نبودند. تو به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در خويشاوندی از آن دو نزديک تری و داماد او شدی که آنان نشدند. پس خدا را، خدا را، پروا کن! سوگند به خدا! تو کور نيستی تا بينايت کنند، نادان نيستی تا تو را تعليم دهند، راه ها روشن است و نشانه های دين برپاست. پس بدان که برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادل است که خود هدايت شده و ديگران را هدايت می کند، سنّت شناخته شده را برپا دارد و بدعت ناشناخته را بميراند. سنّت ها روشن و نشانه هايش آشکار است، بدعت ها آشکار و نشانه های آن برپاست و بدترين مردم نزد خدا، رهبر ستمگری است که خود گمراه و مايه گمراهی ديگران است، که سنّت پذيرفته را بميراند و بدعت ترک شده را زنده گرداند. من از پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) شنيدم که گفت: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند که نه ياوری دارد و نه کسی از او پوزش خواهی می کند، پس او را در آتش جهنّم افکنند و در آن مانند سنگ آسياب می چرخد، تا اينکه به قعر دوزخ رسيده، به زنجير کشيده شود.» من تو را به خدا سوگند می دهم که امام کشته شده اين امّت مباشی، چرا که پيش از اين گفته می شد. در ميان اين امّت، امامی به قتل خواهد رسيد که دَرِ کشتار تا روز قيامت گشوده خواهد شد و کارهای امّت اسلامی با آن مشتبه شود و فتنه و فساد در ميانشان گسترش يابد، تا آنجا که حق را از باطل نمی شناسند و به سختی در آن فتنه ها غوطه ور می گردند. برای مروان چونان حيوان به غارت گرفته مباش که تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از ساليانی که از عمر تو گذشته و تجربه ای که به دست آورده ای. (عثمان گفت: «با مردم صحبت کن که مرا مهلت دهند تا از عهده ستمی که به آنان رفته برآيم» ) امام(علیه السلام) فرمود: آنچه در مدينه است به مهلت نياز ندارد، و آنچه مربوط به بيرون مدينه باشد تا رسيدن فرمانت مهلت دارند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 161.mp3
5.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و شصت و یکم خطبه 164
💠 کیمیای اخلاص! ✅ حضرت علامه مصباح یزدی«رحمه الله علیه»: 🔸[برای موفقیت] مهم‌ترین شرط اثباتی که باید رعایت کنیم اخلاص است یعنی تلاشمان را برای خدا انجام دهیم؛ خدایا! چون تو دوست داری انجام می‌دهم، نه برای این‌که دیگران از من تعریف کنند، نه برای این‌که به من احترام بگذارند، دست من را ببوسند و…؛ فقط چون تو دوست داری انجام می‌دهم. 🔹اگر این گوهر و این کیمیا را پیدا کردیم مس وجود ما طلا می‌شود. طلا چیست؟! دیگر نمی‌شود برای آن قیمت قائل شد! ❇️ از همین امروز با امام زمان عهد ببندیم که آقا! ما می‌خواهیم در راهی قدم برداریم که شما بپسندید، خودتان کمک کنید. ما شرط می‌کنیم آنچه در توانمان‌ است و می‌توانیم، کم نگذاریم. شما هم آقایی بفرمایید و کمکمان کنید تا این راه را درست طی کنیم و به ثمر برسانیم. بیانات حضرت آیت‌الله مصباح (ره) در تاریخ 25/01/1397 ✍️مجید ✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇 @majidkh1399
18.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ تصویری: خلاصه زندگینامه شیخ کلینی ۱ 🔸 نوزدهم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ کلینی گرامی باد ✍️مجید ✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇 @majidkh1399
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ تصویری: خلاصه زندگینامه شیخ کلینی ۲ 🔸 نوزدهم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ کلینی گرامی باد ✍️مجید ✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇 @majidkh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱۱ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
1.82M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1️⃣1️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 11 ) 🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🔰 همچنین مولا علی (علیه السلام) در حکمت های ۶۸ و ۳۸۰ ، زینت فقرا را عفّت معرفی می فرمایند. حکمت ۶۸ : " عفت ورزيدن زينت فقر و شكرگزاری زينت بی نيازی است. " 🔻 و در حکمت ۲۵۲ ، فلسفه نهی از سرقت توسط خدا ، رواج و تحقق عفّت در جامعه ، شمرده شده است. بنابراین باید نسبت به مسأله عفّت به شدت جدی بود. مولا علی (علیه السلام) ، ریشه بی عفّتی و آثار آن را در نهج البلاغه ، در خطبه ۸۸ ؛ قلب مرده ، گوش و چشم نابینا و ناشنوا ، از حقیقت معرفی می کنند و بی عفّتی را از نشانه های آخرالزّمان بیان کردند. 🔻در نهج البلاغه شریف ، در خطبه ۱۰۸ بند ۷ ، می فرمایند : « صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً، وَالْعَفَافُ عَجَباً » در آخرالزمان فسق و فجور و بی بند و باری مایهٔ افتخار می شود و عفاف مایهٔ تعجّب و شگفتی مردم. 🔻 با این نگاه معلوم شد که رابطه عفّت با غیرت ، مسأله مهمی است که ان شاءالله در بخش بعدی به آن می پردازیم. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...