✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت75
🔹 توجّه به فناپذیری دنیا
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۷۵ میفرمایند: «كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ »
" هر چیزی که قابل شمردن باشد، پایان میپذیرد و هر چیزی که توقّع آن را داری میرسد. "
🔻در واقع در قالب دو عبارت کنایی، حضرت ؛
1️⃣ هم فناپذیری و پایان پذیری عمر و فرصت حضور در دنیا را بیان میفرمایند ؛
2️⃣ و هم حقیقت مرگ را و رسیدن مرگ را متذکّر میشوند.
🔻 دو واقعیتی است که در نهجالبلاغه، با الحان مختلف، بیان های متفاوت، دائماً متذکر شده اند حضرت؛ اگر دلی، قلبی، سالم باشد و تذکر پذیر باشد.
یعنی اینکه عمرت دارد تمام میشود و اینکه مرگت دارد میرسد.
🔻مثلاً حضرت در حکمت ۳۱ نهجالبلاغه که ارکان ایمان را بیان میکنند ؛ در رکن اول که صبر است، چهار شعبه قائل هستند:
🔸۱. یکی شوق بهشت است،
🔸۲. دوم ترس از جهنم است،
🔸۳. سوم زهد نسبت به دنیاست
🔸۴. و چهارم ترقّب و توقع مرگ است.
🔻درباره توقع مرگ میفرمایند:
" کسی که توقع مرگ داشته باشد(یعنی بداند که بالاخره مرگ واقع خواهد شد) و منتظر مرگ باشد، در انجام حسنات و خوبی ها، شتاب میکند. "
🔻درباره قابل شمارش بودن و پایان پذیری فرصت عمر هم در حکمت ۷۴ خواندیم؛ فرمود:
" (هر نفسی که میکشی، یک قدم به اجل نزدیک میشوی.) هر نفسی انسان را یک قدم به مرگ و أجل به قبر نزدیک میکند. "
🔻 یا در حکمت های نهج البلاغه فرمود:
" وقتی که تو به سمت مرگ میروی و مرگ هم دارد به سمت تو میآید، پس ملاقات با مرگ چقدر نزدیک خواهد بود. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🎥 کلیپ کوتاه
🔸 موضوع:
۱. نزول آیهٔ اولی الأمر
۲. حدیث بساط (ماجرای جالب فرش پرنده)
🗓 روز واقعه: ۲۱ ذیحجه
🎤 #استاد #فرحزاد
🎤 #استاد #فؤادیان
⏱ مدّتزمان هر کلیپ: ۲ دقیقه
در راه ابلاغ #پیام_غدیر 📖
و احـیـاے #ایام_غدیریه و #کاروان_غدیر 💐
رسانه باشیم ... 🌍🌏🌎
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
19.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند نفرتون این فرمایشات مهم آقا درمورد سبک زندگی رو شنیدید؟!
نگاه استراتژیک آقا رو ببینید.
لطفا ببینید 👌
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و بیست و چهارم
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه83 : خطبه غرّا
8⃣ عبرت از مرگ
♦️او را در سرزمين مردگان می گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين پوستش را می شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می پوساند. تندبادهای سخت آثار او را نابود می کند و گذشت شب و روز نشانه های او را از ميان بر می دارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشی می گردند و استخوان ها بعد از آن همه سختی و مقاومت پوسيده می شوند. و ارواح در گرو سنگينی بار گناهانند و در آنجاست که به اسرار پنهان يقين می کنند؛ امّا نه بر اعمال درستشان چيزی اضافه می شود و نه از اعمال زشت می توانند توبه کنند. آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد که بر جای پای آنها قدم گذاشته ايد و از راهی که رفتند می رويد؟ و روش آنها را دنبال می کنيد؟ امّا افسوس که دل ها سخت شده، پند نمی پذيرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نبايد برود می رود. گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنيا می دانند. بدانيد که بايد از صراط عبور کنيد، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده و پرتگاه های وحشت زا و ترس های پياپی.
9⃣ معرّفی الگوی پرهيزگاری
♦️از خدا چون خردمندی بترسيد که دل را به تفکر مشغول داشته و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته و شب زنده داری خواب از چشم او ربوده و به اميد ثواب، گرمیِ روز را با تشنگی گذرانده، با پارسايی شهوات را کشته و نام خدا زبانش را همواره به حرکت در آورده. ترس از خدا را برای ايمن ماندن در قيامت پيش فرستاده، از تمام راه ها جز راه حق چشم پوشيده و بهترين راهی که انسان را به حق می رساند می پيمايد. چيزی او را مغرور نساخته و مشکلات و شبهات او را نابينا نمی سازد. مژده بهشت و زندگی کردن در آسايش و نعمتِ سرای جاويدان و ايمن ترين روزها او را خشنود ساخته است. با بهترين روش از گذرگاه دنيا عبور کرده، توشه آخرت را پيش فرستاده و از ترس قيامت در انجام اعمال صالح پيش قدم شده است، ايام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده، از زشتی ها فرار کرده، امروز رعايت زندگی فردا کرده و هم اکنون آينده خود را ديده است. پس بهشت برای پاداش نيکوکاران سزاوار و جهنّم برای کيفر بدکاران مناسب است و خدا برای انتقام گرفتن از ستمگران کفايت می کند و قرآن برای حجّت آوردن و دشمنی کردن کافی است.
0⃣1⃣ هشدار از دشمنی شيطان
♦️سفارش می کنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدايی که با ترساندن های مکرّر، راه عذر را بر شما بست و با دليل و برهان روشن، حجت را تمام کرد و شما را پرهيز داد از دشمنی شيطانی که پنهان در سينه ها راه می يابد و آهسته در گوش ها راز می گويد، گمراه و پست است، وعده های دروغين داده، در آرزوی آنها به انتظار می گذارد، زشتی های گناهان را زينت می دهد، گناهان بزرگ را کوچک می شمارد و آرام آرام دوستان خود را فريب داده، راه رستگاری را بر روی کسانی که در بند شده اند، می بندد و در روز قيامت آنچه را که زينت داده انکار می کند و آنچه را که آسان کرده بزرگ می شمارد و از آنچه که پيروان خود را ايمن داشته بود سخت می ترساند.
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 224.mp3
7.52M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و بیست و چهارم خطبه ۸۳ بند ۸ تا ۱۰
آیا از «توطئهٔ هَرْشیٰ»
ماجرای بحثبرانگیزِ ترورِ ناکامِ پیامبر خدا صلّیاللهعلیهوآله بعد از غدیر خم توسط نزدیکترین افرادِ سرشناسِ حکومت نبوی، خبر دارید؟!!!
شرح ماجرا در پست بعدی👇
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
#توطئههرشا
#۱۵روزشادآسمانی۱۰تا۲۵ذیالحجة
💠۲۲ذیالحجةواقعههَرشیٰ
و توطئۀ ترور پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم
🔹پيامبر اکرم سه روز پس از غدير، یعنی شب بیست و دوم ذیالحجّة به سمت مدينه حرکت کردند. منافقین که آمدن پيامبر اکرم را به مدينه برای خود خطرناک میدانستند و میترسیدند که مبادا آن حضرت پیام غدیر را در مدینه بازگو کند و راه را بر آنان ببندد، تصميم گرفتند پيامبر خدا را قبل از رسيدن به مدينه به قتل برسانند تا به خيال خود امامت و خلافت را از مسيرخود منحرف سازند.
👈به همين علت در کوههای «هرشیٰ»، بین راه مکه و مدینه پنهان شده و در مسيری که بايد شتر پيامبر از آنجا عبور میکرد و دارای پرتگاهی بود قرار گرفتند تا در فرصت مناسب نقشۀ شوم خود را با رم دادن مرکب پیامبر و یا حمله به آن حضرت پیاده کنند.
🔸جبرئيل علیه السلام نازل شد و به پيامبر عرض کرد: چهارده نفر در گردنۀ هرشیٰ کمين کردهاند تا شتر شما را رم بدهند. پیامبر اکرم عدّهای از نزدیکان را خبر کرده و تدابیر امنیتی را اعمال نمودند.
🌀حذیفة بن یمانی یکی از یاران حضرت مهار شتر را در دست گرفته و به پیش میرفت. هنگامی که به گردنههای کوه هرشیٰ رسیدند، منافقین سعی کردند با پرتاب سنگ شتر پیامبر را رم بدهند که پیامبر اکرم نهیب زدند و فرمودند: آرام باش بر تو چیزی نیست. از این رو مرکب آرام گرفت وبه راه خود ادامه داد.
🔹آنگاه عمّار و حذيفه شمشيرهای خود را کشيده، به دنبال منافقين رفتند و آنان با مشاهدۀ این شرائط پا به فرار گذاشتند امّا در آسمان رعد و برقی زده شد و چهرۀ آنها معلوم گشت و توسط همراهان حضرت شناسایی شدند و حضرت نیز همۀ آنها رادیدند و شناختند .
🔸وقتی پیامبر اکرم وارد مدینه شد و به نماز ایستاد منافقین آمدند و در صفهای نماز جای گرفتند حضرت پس از نماز رو به نمازگزاران نموده، فرمودند: به خدا قسم شما را میشناسم و میتوانم از بین جمعیّت شما را بیرون کشیده گردن بزنم! امّا میترسم آیندگان بر من عیب بگیرند که پیامبر اسلام وقتی کارش سر و سامان پیدا کرد اطرافیان خود را گردن زد!! در نتیجه منافقین رسوا و توطئۀ آنها خنثی گردید.
👈از آن پس اصحاب ،حُذيفه را منافق شناس میدانستند، و اگر در نماز میت هریک از صحابه که شرکت نمی کرد مردم می فهمیدند که او جزء منافقینی بوده که قصد ترور پیامبر را داشته
#درراهنشرمعارفایامغدیریهتلاشکنیم
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
شرح حکمت ۷۶ بخش ۱ روش تحلیل رویداد ها.mp3
1.36M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت76 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت76 ( 1 )
🔹 روش تحلیل رویدادها
💠 « إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا»
⚜ امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حکمت ۷۶ نهجالبلاغه میفرمایند:
" حوادث روزگار اگر شبیه یکدیگر بودند، حادثه جديد را با حادثه های قدیمی و مشابه خود، عبرت گیری و بررسی کنید. "
✅ یکی از مهم ترين موضوعات و فرصت ها برای زندگی بهینه انسان، عبرت گرفتن از دیگران و گذشتگان و گذشته هاست؛
🔰 در این رابطه در نهجالبلاغه سه دسته مطلب مهم، ایراد شده است:
1⃣ دسته اول مربوط به کلیّات عبرت و عبرت گیری است،
2⃣ دسته دوم مربوط به آثار عبرت گیری است،
3⃣ و دسته سوم مایه های عبرت گیری.
✳️ ما در بخش اول، کلیاتی را از نهجالبلاغه، پیرامون عبرت و عبرت گیری، خدمت شما تقدیم میکنیم :
🔻 حضرت در نامه ۳۱ نهجالبلاغه، بند ۱۶، به فرزند عزیزشان مینویسند:
«اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ فَإِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ» ؛
" برای آنچه که هنوز نیامده، به آنچه که قبلاً اتفاق افتاده استدلال کن؛ زیرا اتّفاقات مهم در زندگی بشر، دائماً شبیه به هم تکرار میشوند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...